ja althans nog niet en vergeet ook niet het distributie netwerk probleem niet wat er hierbij is met allemaal elektrisch.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 08:23 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Het heeft geen nut. Gasten zoals hij denken echt dat elektrische auto's het 'milieu gaan redden' en beseffen helemaal niet dat er helemaal geen mogelijkheden zijn om de stroom groen op te wekken noch om het te distribueren.
Ik zit dus in de gas en elektratechniek op industrieel niveau en het is echt lachwekkend wat ik de politici hoor zeggen. Als wij 1 (1!) gasinstallatie van slechts 40 kW vervangen voor een 50 kW elektrische, moet er 100A afgezekerd worden. Dat betekent ik veel gevallen een nieuwe kabel trekken vanaf het transformatorhuisje! En dat is slechts 1 aansluiting. Om heel Nl elektrisch te laten verwarmen, koken en rijden moet IEDERE straat in NL open. IEDERE. Alle groepenkasten moeten uitgebreid of vervangen worden, er moeten kabels in huis getrokken worden, de transformatorhuisjes moeten vervangen worden, de grondkabels, de hoogspanningsmasten en last but zeker not least: er zijn geen elektriciteitscentrales die de benodigde stroom op kunnen wekken en nee, met wind en zon ga je dat BIJ LANGE NA niet kunnen opvangen.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 08:32 schreef kree het volgende:
[..]
ja althans nog niet en vergeet ook niet het distributie netwerk probleem niet wat er hierbij is met allemaal elektrisch.
Juist ja, helemaal dus precies wat ik dus ook bedoel.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 08:47 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Ik zit dus in de gas en elektratechniek op industrieel niveau en het is echt lachwekkend wat ik de politici hoor zeggen. Als wij 1 (1!) gasinstallatie van slechts 40 kW vervangen voor een 50 kW elektrische, moet er 100A afgezekerd worden. Dat betekent ik veel gevallen een nieuwe kabel trekken vanaf het transformatorhuisje! En dat is slechts 1 aansluiting. Om heel Nl elektrisch te laten verwarmen, koken en rijden moet IEDERE straat in NL open. IEDERE. Alle groepenkasten moeten uitgebreid of vervangen worden, er moeten kabels in huis getrokken worden, de transformatorhuisjes moeten vervangen worden, de grondkabels, de hoogspanningsmasten en last but zeker not least: er zijn geen elektriciteitscentrales die de benodigde stroom op kunnen wekken en nee, met wind en zon ga je dat BIJ LANGE NA niet kunnen opvangen.
Dat zeg ik allang, maar dan heb je weer zo'n blije als magnet die zegt dat dat allemaal prima kan.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 08:47 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Ik zit dus in de gas en elektratechniek op industrieel niveau en het is echt lachwekkend wat ik de politici hoor zeggen. Als wij 1 (1!) gasinstallatie van slechts 40 kW vervangen voor een 50 kW elektrische, moet er 100A afgezekerd worden. Dat betekent ik veel gevallen een nieuwe kabel trekken vanaf het transformatorhuisje! En dat is slechts 1 aansluiting. Om heel Nl elektrisch te laten verwarmen, koken en rijden moet IEDERE straat in NL open. IEDERE. Alle groepenkasten moeten uitgebreid of vervangen worden, er moeten kabels in huis getrokken worden, de transformatorhuisjes moeten vervangen worden, de grondkabels, de hoogspanningsmasten en last but zeker not least: er zijn geen elektriciteitscentrales die de benodigde stroom op kunnen wekken en nee, met wind en zon ga je dat BIJ LANGE NA niet kunnen opvangen.
Lekker een boom in 5 minuten affakkelen die eerst 30 jaar CO2 heeft staan te vangen. Gelukkig is het klimaat neutraal.quote:Op woensdag 3 juli 2019 18:28 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
Dat is dus een leugen. De redenering dat CO2 evenredig wordt opgenomen door bestaande bomen tegenover verbrande bomen voor energie gaat niet op omdat bomen nu eenmaal sneller branden dan groeien. Maar omdat een of andere klimaathippie dat bedacht heeft, geloof je het meteen. Kritisch nadenken hoort ook bij het huiswerk.
MagNet woont in een vrijstaand huis die hij vanwege een mazzeltje met Bitcoins helemaal opgepimpt heeft. Dat is voor 99% helemaal niet haalbaar.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 09:20 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Dat zeg ik allang, maar dan heb je weer zo'n blije als magnet die zegt dat dat allemaal prima kan.
Een omhooggevallen kuthippie dus.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 09:32 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
MagNet woont in een vrijstaand huis die hij vanwege een mazzeltje met Bitcoins helemaal opgepimpt heeft. Dat is voor 99% helemaal niet haalbaar.
Hoe gaat die CO2 veranderen in ozon dan?quote:Op donderdag 4 juli 2019 18:43 schreef wawowiewa het volgende:
Wat nou als we die CO2 gaan exporteren naar Mars, dan kan daar een ozonlaag ontstaan en zijn we er hier vanaf. Dit geniale idee daar zouden ze eens over moeten nadenken
Dat is wel een hele negatieve insteek.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 08:47 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Ik zit dus in de gas en elektratechniek op industrieel niveau en het is echt lachwekkend wat ik de politici hoor zeggen. Als wij 1 (1!) gasinstallatie van slechts 40 kW vervangen voor een 50 kW elektrische, moet er 100A afgezekerd worden. Dat betekent ik veel gevallen een nieuwe kabel trekken vanaf het transformatorhuisje! En dat is slechts 1 aansluiting. Om heel Nl elektrisch te laten verwarmen, koken en rijden moet IEDERE straat in NL open. IEDERE. Alle groepenkasten moeten uitgebreid of vervangen worden, er moeten kabels in huis getrokken worden, de transformatorhuisjes moeten vervangen worden, de grondkabels, de hoogspanningsmasten en last but zeker not least: er zijn geen elektriciteitscentrales die de benodigde stroom op kunnen wekken en nee, met wind en zon ga je dat BIJ LANGE NA niet kunnen opvangen.
Er zijn uitdagingen en volslagen onzinopdrachten. Dit is het laatste.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 14:06 schreef mustela_putorius_furo het volgende:
[..]
Dat is wel een hele negatieve insteek.
Juist als jij in gas en elektrotechniek zit dan moet het toch een prachtige uitdaging zijn?
Hoe kom je hier in godsnaam bij? Er is helemaal geen overcapaciteit aangelegd van de orde van grote die benodigd is. Ik denk dat je geen flauw idee hebt van de omvang van energie die opgewekt wordt middels gas en fossiele brandstoffen momenteel. Als dat alles elektrisch moet gaan, is een TOTALE upgrade van het elektriciteitsnet nodig op ALLE vlakken. Van de opwekking (we hebben niet eens de fossiele energiecentrale's voor die hogere elektriciteitsproductie, laat staan hernieuwbare), de distributie etc. Letterlijk IEDERE straat en IEDER huis zal open moeten. Ik denk ook dat je niet beseft hoeveel 'oude' (lees alles van voor 2017) huizen en bedrijfspanden er in NL staan.quote:In oude wijken zullen er vast dikkere kabels gelegd moeten worden. Nieuw aangelegde wijken zijn al voorbereid en deels is het ook stapsgewijs upgraden.
Ook zo iets: de kwH-prijs moet dalen!quote:Er liggen voor energiemaatschappijen juist kansen, meer kWh's verkopen = meer geld om te investeren in infrastructuur.
Op 1 koude dag (1!) wordt er net zoveel gas verbruikt als alle hernieuwbare energie opwekt in een heel jaar.quote:Nu zijn niet alle auto's en cv-ketels ineens elektrisch maar mocht dit wel het geval zijn, dan is er zo'n 40% meer stroomproductie nodig.
's Nachts opladen via zonnepanelen en windenergie? Goh...quote:Dat betekent niet dat er 40% meer energiecentrales nodig zijn, wel dat we ze efficiënter kunnen inzetten omdat laden van auto's veelal 's nachts zal gebeuren als men er niet in rijdt.
Ik vind het lachwekkend dat pennenlikkers die nog geen enkelfase peertje aan kunnen leggen denken dat iets wel even kan zonder ook maar 1 greintje verstand van de praktijk te hebben.quote:Ik vind het zorgwekkend als mensen die werkzaam zijn in een sector blijkbaar niet in staat zijn om problemen op te lossen maar altijd in problemen blijven denken.
40% groei in de afname van stroom voor heel Nederland voor de komende 30 jaar.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 14:15 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Er zijn uitdagingen en volslagen onzinopdrachten. Dit is het laatste.
[..]
Hoe kom je hier in godsnaam bij? Er is helemaal geen overcapaciteit aangelegd van de orde van grote die benodigd is. Ik denk dat je geen flauw idee hebt van de omvang van energie die opgewekt wordt middels gas en fossiele brandstoffen momenteel. Als dat alles elektrisch moet gaan, is een TOTALE upgrade van het elektriciteitsnet nodig op ALLE vlakken. Van de opwekking (we hebben niet eens de fossiele energiecentrale's voor die hogere elektriciteitsproductie, laat staan hernieuwbare), de distributie etc. Letterlijk IEDERE straat en IEDER huis zal open moeten. Ik denk ook dat je niet beseft hoeveel 'oude' (lees alles van voor 2017) huizen en bedrijfspanden er in NL staan.
[..]
Ook zo iets: de kwH-prijs moet dalen!Maar er moet wel voor honderden miljarden aan infrastructuur aangelegd worden. Door wie eigenlijk? We hebben de vakmensen er niet eens voor, nu al niet! Laat staan voor een dergelijk mega-project.
[..]
Windmolens werken 's nachts niet? Dat is nieuw...quote:[..]
's Nachts opladen via zonnepanelen en windenergie? Goh...
[..]
TenneT geeft aan dat het prima te behappen is.quote:Ik vind het lachwekkend dat pennenlikkers die nog geen enkelfase peertje aan kunnen leggen denken dat iets wel even kan zonder ook maar 1 greintje verstand van de praktijk te hebben.
En waar meer elektrisch gereden wordt, is ook minder brandstof nodig.quote:Achttien procent meer stroom
Woordvoerder Jeroen Brouwers van Tennet rekende Tweakers voor hoeveel meer energie nodig is. "Als je ervan uitgaat dat 7 miljoen huishoudens in de toekomst ook 7 miljoen auto's bezitten, zal dat in Nederland leiden tot 21TWh extra stroomverbruik per jaar, gebaseerd op het huidige aantal kilometers. Aangezien er momenteel zo'n 120TWh per jaar wordt verbruikt, komt dat dus neer op bijna 18 procent van het huidige gebruik."
Die berekening is gebaseerd op een gemiddelde van 15.000km per jaar, wat naar boven afgerond is, en een gemiddeld verbruik van 1kWh per 5km. Dat betekent een verbruik van 3000kWh per jaar per auto, wat gelijk is aan het gemiddelde gebruik van een Nederlands huishouden.
TenneT verwacht dat dit voor het hoogspanningsnet naar verwachting geen probleem oplevert, maar het belangrijkste knelpunt zal zitten bij de regionale netten en de lokale laadinfrastructuur. Ook is het, voor zowel het hoog- als het laagspanningsnet, van belang dat niet alle auto's tegelijk gaan opladen. Zie de pagina over slim laden. Bovendien is de verwachting dat er nog flink wat ontwikkelingen aankomen, waaronder meer efficiëntie, waardoor je veel verder op een acculading kunt rijden dan nu het geval is. Dat zal betekenen dat mensen niet iedere dag hoeven te laden. Gemiddeld rijden we met een auto slechts 40km per dag.
Nee hoor, je vergeet de grootste afnemer: de industrie en bedrijven. Jij hebt het over huishoudens en auto's. Da's klein bier.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 14:25 schreef mustela_putorius_furo het volgende:
[..]
40% groei in de afname van stroom voor heel Nederland voor de komende 30 jaar.
Prima te behappen.
Correct, de wind is 's nachts veel minder dan overdag. Dat is niets nieuws he?quote:Windmolens werken 's nachts niet? Dat is nieuw...
Dan heb je het over gas- en kolencentrales. Als jij die gas en/of kolen wil laten stoken om elektriciteit op te wekken (verlies) om dat omhoog te transformeren (verlies), te transporteren (verlies), omlaag te transformeren (verlies) om dan elektrisch huizen te verwarmen en te laten koken ed, dan verbruik je dus MEER gas dan nu! Je stoot MEER CO2 uit!quote:Maar ik heb het over energiecentrales die beter benut kunnen worden. Er is 's nachts een hoop overcapaciteit die kan worden verbruikt voor laden en verwarmen.
Nee hoor.quote:TenneT geeft aan dat het prima te behappen is.
Die ga je dan ook nodig hebben.quote:Juist ook omdat deze transitie niet in 1 jaar plaats vindt maar tussen nu en 2050.
Er is nog ruim 30 jaar om stapsgewijs alle hoogspanningsnetten te upgraden.
Voor enkele kan dat ja. En ook alleen als de huizen er geschikt voor zijn of voor +- 30-50.000 verbouwd gaan worden. Dat kan dus niet overal.quote:In wijken idem. Zo is de woningbouwvereniging in onze gemeente enkele straten aan het ombouwen van gas naar warmtepomp. Dit gaat in goed overleg met de netbeheerder zodat de capaciteit er in de wijk is.
Jij weet niets van de praktijk af maar denkt het wel te weten. Je bent als een stratenmaker die een chirurg verteld dat die hersentransplantatie best kan en dat hij niet in problemen moet denken.quote:Je bent een probleemdenker terwijl de oplossingen allang uitgerold worden.
https://www.ed.nl/eindhov(...)ps://www.google.com/quote:Hoogleraar TU Eindhoven: 'Nu van het gas af leidt alleen tot meer CO2-uitstoot'
EINDHOVEN - Als we nu stoppen met aardgas, wordt de CO2-uitstoot alleen maar hoger, zegt TU/e-hoogleraar David Smeulders. Over een eenvoudig rekensommetje dat de regering vergat te
Onbegrip en miscalculatie. Het zijn woorden die regelmatig vallen in een gesprek met David Smeulders over de haast waarmee de overheid de huishoudens van het gas af wil hebben en de schijnargumenten die daarvoor worden gebruikt. De TU/e-hoogleraar Werktuigbouwkunde voorziet een 'tweede Betuwelijn'.
Volgens Smeulders wordt de klimaatagenda gedomineerd door mensen die onvoldoende bekend zijn met de materie en hebben verzuimd om er experts bij te halen. ,,Innovatie is onderbelicht en dat is slecht nieuws voor onze regio”.
Hij verbaast zich over het gebrek aan wetenschappelijke onderbouwing in de hele energiediscussie. „Voordat het klimaatakkoord tot stand kwam zijn er klimaattafels georganiseerd waar allerlei partijen het woord mochten doen. Maar wetenschappers werden daar te weinig voor gevraagd. Rationele argumenten zijn onvoldoende gehoord. Maar ik vind dat wij als wetenschappers de taak hebben om ons uit te spreken en te zeggen: denk nu eens na voordat je handelt.”
„Sinds kort mogen nieuw te bouwen woonwijken niet meer op het gasnet worden aangesloten. Maar er is op dit moment nog helemaal geen noodzaak om over te stappen op elektriciteit; sterker nog dat is zelfs onwenselijk. Zonne- en windenergie zijn uiteraard schonere bronnen, maar slechts een klein percentage van onze elektriciteit wordt opgebracht door zonne-panelen en windmolens. De rest komt nog steeds van kolen- en gascentrales. Als we nu van het gas afgaan wordt de CO2-uitstoot dus alleen maar groter", rekent hij voor. Een simpel rekensommetje dat de regering is vergeten te maken.
Hij verbaast zich ook omdat onze huishoudens maar verantwoordelijk zijn voor een heel klein deel van ons gasverbruik. „Het is slechts een druppel op de gloeiende plaat. Als je het klimaatakkoord naleest, zie je dat Nederland op dit moment 9 Gigawatt aan gascentrales heeft staan maar dat dit wordt uitgebreid naar 25 Gigawatt in 2050. We gaan dus meer gas gebruiken in de toekomst", benadrukt Smeulders. „Alleen gaat dat gas niet naar woonhuizen maar naar centrales. Daar hoor je de overheid verder niet over. Net als over de energieslurpende industrieën rederijen en vliegtuigmaatschappijen. Kerosine voor vliegtuigen en stookolie voor schepen worden zelfs helemaal niet meegerekend in de CO2-uitstoot. Dat is volkomen onrealistisch"
De reden dat de Nederlandse regering nu ineens van het gas af wil, heeft volgens Smeulders alles te maken met de situatie in Groningen. „Onder druk van de publieke opinie moest er iets gebeuren. Maar niet meer naar gas boren In Groningen heeft niets uit te staan met het klimaatakkoord. Dat gas kan rustig in de Groningse bodem blijven zitten. Dat hebben we helemaal niet nodig. We kunnen gas uit Noorwegen of Amerika importeren. En we hebben onze eigen gasvelden in de Noordzee. Dat is wel hoogcalorisch, maar we hebben de middelen om dat om te zetten naar gas dat geschikt is voor onze ketels. Sterker nog: vroeger gebruikten we hoogcalorisch gas, maar in de jaren zestig hebben we alle fornuizen omgebouwd om laagcalorisch gas te kunnen gebruiken. Nu kunnen we het omgekeerde doen."
De hoogleraar is fel gekant tegen de huidige warmtepompen. „Iedereen moet nu aan de warmtepompen, maar die maken veel herrie en gebruiken ook teveel energie. Gas is de schoonste energiebron die we op dit moment voorhanden hebben”, concludeert Smeulders. „Overschakelen op duurzame elektriciteit is uiteraard de juiste richting, maar we moeten eerst zorgen dat we voldoende duurzame energie kunnen opwekken en opslaan en dan pas het gas loslaten. En we moeten zeker niet onze infrastructuur voor gas afbreken. Want in de toekomst willen we die misschien weer gebruiken om duurzame brandstoffen in te transporteren, zoals ‘solar fuels’ of waterstof waar nu aan wordt gewerkt."
Smeulders stelt een andere aanpak voor om de CO2-uitstoot te beperken. „PVT-panelen installeren, die zowel stroom als warmte opwekken, warmtenetten aansluiten en kolencentrales in samenspraak met andere landen gefaseerd sluiten. Die van Nederland zijn de beste van de wereld. Het is onzinnig om die eerst te sluiten terwijl die in andere landen veel vervuilender zijn. Denk Europees, handel lokaal. En het gasnet niet uitfaseren, ook niet bij de huishoudens. Straks hebben we misschien zonne-gas: daar wordt nu zowel aan de TU/e als bij het Eindhovense onderzoeksinstituut Differ aan gewerkt."
Als huishoudens "klein bier" zijn dan moet het niet zo'n probleem zijn om straks 7 miljoen warmtepompen van stroom te voorzien.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 14:35 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Nee hoor, je vergeet de grootste afnemer: de industrie en bedrijven. Jij hebt het over huishoudens en auto's. Da's klein bier.
[..]
Vanwege het rendement van warmtepompen en elektrische auto's daalt ondanks die omzettingen onder de streep de uitstoot van CO2. Daarnaast is stroom groen op te wekken en dat aandeel is te vergroten.quote:Dan heb je het over gas- en kolencentrales. Als jij die gas en/of kolen wil laten stoken om elektriciteit op te wekken (verlies) om dat omhoog te transformeren (verlies), te transporteren (verlies), omlaag te transformeren (verlies) om dan elektrisch huizen te verwarmen en te laten koken ed, dan verbruik je dus MEER gas dan nu! Je stoot MEER CO2 uit!
[..]
Ja hoor, TenneT geeft aan dat het haalbaar is.quote:Nee hoor.
Die tijd hebben we dan ook.quote:[..]
Die ga je dan ook nodig hebben.
[..]
Enkelsteens muren, enkel glas, geen vloer- of dakisolatie. Dan heb je realistisch gezien best wel een slechte investering gedaan maar zijn er ook relatief grote stappen te zetten aangezien je je dan ook blauw stookt aan energie.quote:Voor enkele kan dat ja. En ook alleen als de huizen er geschikt voor zijn of voor +- 30-50.000 verbouwd gaan worden. Dat kan dus niet overal.
[..]
Je bent erg negatief. Dat heb ik wel al over je geleerd in de paar keer dat ik nu met je in discussie ben.quote:Jij weet niets van de praktijk af maar denkt het wel te weten. Je bent als een stratenmaker die een chirurg verteld dat die hersentransplantatie best kan en dat hij niet in problemen moet denken.
quote:Op vrijdag 5 juli 2019 14:44 schreef mustela_putorius_furo het volgende:
Vanwege het rendement van warmtepompen en elektrische auto's daalt ondanks die omzettingen onder de streep de uitstoot van CO2. Daarnaast is stroom groen op te wekken en dat aandeel is te vergroten.
[..]
Jij begint over zonnepanelen, ik niet. Haal mijn woorden niet uit context.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 14:45 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Ja 's Nachts je auto laden met zonnepanelen!![]()
![]()
6000 hoogleraren, dan is er altijd wel één die zegt wat jij wil horen.quote:Er wordt nu amper 6% groen opgewekt!
De TU hoogleraar is vast ook 'erg negatief'. Misschien moet jij de technische adviseur worden van de energie- en installatiebedrijven. Je weet namelijk heel veel er vanaf!
Wat ik zeg is dat er van de 6000 (bijzonder)hoogleraren er 1 geciteerd wordt omdat het toevallig goed past in het straatje van De_Onnoembare.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 14:49 schreef fathank het volgende:
Ja hoor de mensen die ervoor geleerd hebben snappen er niks van en degenen die op vrijdagmiddag lekker zitten te fokken weten het beter
dan hebben ze daar toch een broeikaseffect , dat is mooi want dan kan je daar op termijn gaan levenquote:Op vrijdag 5 juli 2019 13:58 schreef mustela_putorius_furo het volgende:
[..]
Hoe gaat die CO2 veranderen in ozon dan?
Wat is het nut van elektrisch rijden als je ze met fossiele centrale's laad? Er is een enorm rendementsverlies, de accu's zijn kostbaar, vies en gaan kort mee en de auto's stoten meer fijnstof uit dan een moderne diesel vanwege het gewicht. Wat is de winst dan voor het milieu?quote:Op vrijdag 5 juli 2019 14:49 schreef mustela_putorius_furo het volgende:
[..]
Jij begint over zonnepanelen, ik niet. Haal mijn woorden niet uit context.
Wat ik zei is dat elektrische auto's 's veelal nachts geladen kunnen worden als ze stilstaan. Dat zorgt ervoor dat bestaande centrales beter benut worden.
Je vergeet nog steeds de grootste verbruikers.quote:Daarom hoeft er niet 40% meer bijgebouwd te worden bij 40% meer stroomverbruik.
Ah. De TU Eindhoven weet er niets van. Duidelijk. Jij en Rob Jetten weten het beter. Echte tech-beesten dat jullie zijn.quote:6000 hoogleraren, dan is er altijd wel één die zegt wat jij wil horen.
Een brandstofmotor heeft onder de streep een veel lager rendement en er is ongelofelijk veel stroom nodig om brandstof te maken. Van de stroom die nodig is om alle brandstof voor auto's te maken, kan je al de helft van de kilometers rijden op elektrisch.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 14:55 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Wat is het nut van elektrisch rijden als je ze met fossiele centrale's laad? Er is een enorm rendementsverlies, de accu's zijn kostbaar, vies en gaan kort mee en de auto's stoten meer fijnstof uit dan een moderne diesel vanwege het gewicht. Wat is de winst dan voor het milieu?
[..]
Ja, maar de transitie waar we als burger mee te maken hebben gaat om warmtepompen, van het gas af en elektrische auto's. Voor grote bedrijven zal maatwerk nodig zijn, dat is niet te vangen in een paar quotes. Ik stel ook nergens dat die overstap eenvoudig is. Ik ben er zelfs niet van overtuigd dat de overheid daar serieuze stappen in gaat zetten aangezien het klimaatakkoord fors is uitgekleed op dat vlak.quote:Je vergeet nog steeds de grootste verbruikers.
[..]
Dit is 1 hoogleraar die toevallig aan de TU in Eindhoven doceert. Dat staat niet gelijk aan de hele TU Eindhoven.quote:Ah. De TU Eindhoven weet er niets van. Duidelijk. Jij en Rob Jetten weten het beter. Echte tech-beesten dat jullie zijn.
quote:Op vrijdag 5 juli 2019 15:00 schreef mustela_putorius_furo het volgende:
[..]
Een brandstofmotor heeft onder de streep een veel lager rendement en er is ongelofelijk veel stroom nodig om brandstof te maken. Van de stroom die nodig is om alle brandstof voor auto's te maken, kan je al de helft van de kilometers rijden op elektrisch.
Wil jij stellen dat het winnen van ruwe olie en het raffineren van diesel, benzine en LPG geen energie kost?quote:Op vrijdag 5 juli 2019 15:20 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Volgens jouw redenatie is benzine, kerosine etc geen netto brandstofbron maar is er netto brandstof NODIG om dat te maken. Je begrijpt toch hopelijk nog net dat als dat zo was, de hele industriële revolutie nooit had plaats kunnen vinden he?
Ja, schandelijk.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 15:08 schreef SeLang het volgende:
Het totale wegverkeer in NL stoot 30 Megaton CO2 uit.
Bitcoin is ongeveer 22 Megaton wereldwijd.
Wacht even hoor, want dit is even een heel belangrijk puntje. Die laat zien hoe weinig jij ervan af weet.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 15:28 schreef mustela_putorius_furo het volgende:
[..]
Wil jij stellen dat het winnen van ruwe olie en het raffineren van diesel, benzine en LPG geen energie kost?
En dat is nog los van de transport van brandstof naar de tankstations.
Nu niet doen alsof je zo slim bent.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 15:36 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Wacht even hoor, want dit is even een heel belangrijk puntje. Die laat zien hoe weinig jij ervan af weet.
Is aardolie een netto energiebron of niet?
Bitcoins, het zou verboden moeten worden...quote:Op vrijdag 5 juli 2019 15:08 schreef SeLang het volgende:
Het totale wegverkeer in NL stoot 30 Megaton CO2 uit.
Bitcoin is ongeveer 22 Megaton wereldwijd.
Je snapt niet echt dat dat niet klopt, omdat we de infrastructuur tot in ieder huis daar niet voor hebben? Of ga jij alle kabels opgraven en alle zekeringen van 8 miljoen huishoudens vervangen?quote:Op vrijdag 5 juli 2019 15:46 schreef mustela_putorius_furo het volgende:
[..]
Nu niet doen alsof je zo slim bent.
Het is algemeen bekend dat er bij de productie van diesel en benzine heel veel elektriciteit nodig is.
Op het moment dat je overstapt op elektrisch rijden kan het stroomverbruik van die productie wegstrepen tegen het stroomverbruik van elektrische auto's.
Schiphol is nog meer dan het totale wegverkeer.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 15:08 schreef SeLang het volgende:
Het totale wegverkeer in NL stoot 30 Megaton CO2 uit.
Bitcoin is ongeveer 22 Megaton wereldwijd.
Oh, dus nu geloof je de NASA ineens welquote:Op vrijdag 5 juli 2019 15:49 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Je snapt niet echt dat dat niet klopt, omdat we de infrastructuur tot in ieder huis daar niet voor hebben? Of ga jij alle kabels opgraven en alle zekeringen van 8 miljoen huishoudens vervangen?
Tevens, wat ik al de hele tijd roep:
https://www.nu.nl/klimaat(...)maatverandering.html
Bitcoin is momenteel PoW.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 15:47 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Bitcoins, het zou verboden moeten worden...
Ik riep dat altijd al van die bomen.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 15:54 schreef mustela_putorius_furo het volgende:
[..]
Oh, dus nu geloof je de NASA ineens wel
Maar ben het met je eens hoor, bomen planten is prima. Weinig kans dat het op grote schaal gaat gebeuren maar ik zou er voor zijn.
China en India lopen wel voor op dat vlak, die doen het gewoon al.
Hmm, maar 0,25kwH in inefficiënte installaties in 2005quote:Op vrijdag 5 juli 2019 15:46 schreef mustela_putorius_furo het volgende:
[..]
Nu niet doen alsof je zo slim bent.
Het is algemeen bekend dat er bij de productie van diesel en benzine heel veel elektriciteit nodig is.
Op het moment dat je overstapt op elektrisch rijden kan het stroomverbruik van die productie wegstrepen tegen het stroomverbruik van elektrische auto's.
https://www.energystar.go(...)eum_Energy_Guide.pdfquote:According to an (www.energystar.gov) EPA EnergyStar report on oil refineries, in 2005 many refineries were very inefficient, and that in any case only 15% of refinery "energy" consumption is electricity. That means, if it's 6 kiloWatt-hours per gallon of "energy" that it's actually 0.9 kiloWatt-hours of electricity per gallon of gasoline.
China bouwt hun eigen kolencentrales juist in rap tempo af.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 16:02 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Ik riep dat altijd al van die bomen.
Overigens moet China eerst eens nadenken over hun 1000 kolencentrales.
Iets te zwart/wit naar mijn mening.quote:En hoe duur is dat nou, bomen planten? Ik zal je het antwoord geven: dan blijkt er ineens helemaal geen klimaatprobleem meer te zijn (alsof dat er ooit was) en kunnen ze de burger geen 1000 miljard euro afhandig maken.
De westerse burger arm maken, dat is het doel.
In elk geval goedkoper.quote:Op woensdag 3 juli 2019 13:36 schreef Bloemkool het volgende:
Als je met de trein naar de andere kant van Europa moet dan heb je een uitdaging lijkt me. Als dat eens goed aangepakt zou worden zodat je inderdaad van Amsterdam of Maastricht vrij snel richting bijvoorbeeld Griekenland kan reizen dan was dat een alternatief. En als het lukt zal het meer als 50,- gaan kosten.
Dat zelfde stukje wordt ook besproken op:quote:Op vrijdag 5 juli 2019 16:07 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Hmm, maar 0,25kwH in inefficiënte installaties in 2005
Is 15 % heel veel ?
[..]
https://www.energystar.go(...)eum_Energy_Guide.pdf
quote:The idea that "6 kilowatt-hours of electricity is consumed per gallon of electricity" sure seems plausible, especially given the huge amount of all kinds of resources consumed. Whether or not it's an accurate figure for electricity consumption at the refinery is not entirely important. Instead, understanding the bigger picture is important because there is a tremendous expenditure of resources on a global scale, as well as the global environmental impact, just to keep the fossil fuel game going.
Human society is putting gobs and gobs of resources into gasoline production. That stuff represents potential which could flower in a different direction, serving other purposes. Instead of the toxic mess we're suffering thanks to the fossil fuel industry, couldn't we have nice clean renewable energy systems everywhere?
The idea Elon Musk tells us, that there will be no problem supplying electricity to electric cars if only we stop refining oil into gasoline, is tantalizing. But doesn't focusing on "electricity consumed to refine crude oil" make us miss the big picture? Shouldn't we instead focus on the enormous cost our society is paying?
Je cijfers kloppen niet en nu is de benodigde elektriciteit opeens niet van belangquote:Op vrijdag 5 juli 2019 16:12 schreef mustela_putorius_furo het volgende:
[..]
Dat zelfde stukje wordt ook besproken op:
https://greentransportati(...)line-costs-6kwh.html
[..]
6kWh per gallon seems plausible. Is ook niet het enige onderzoek wat op die hoeveelheid komt.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 16:19 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Je cijfers kloppen niet en nu is de benodigde elektriciteit opeens niet van belang![]()
Gaan we nu de doelpalen verzetten ?
6kWh elektrische energie ?quote:Op vrijdag 5 juli 2019 16:25 schreef mustela_putorius_furo het volgende:
[..]
6kWh per gallon seems plausible. Is ook niet het enige onderzoek wat op die hoeveelheid komt.
Ik verzet niets.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |