Of je fietst onder een auto.quote:Op woensdag 3 juli 2019 12:21 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Whut
Hooguit bij blunderen dat je eens op je bek gaat. Maar gebeurt echt niets als je even telefoon in je hand hebt.
Onzin.quote:Op woensdag 3 juli 2019 12:26 schreef mschol het volgende:
[..]
strikt genomen niet van een telefoon in je hand houden, echter doe je gemiddeld genomen dan meer met je telefoon en dan heb je je aandacht niet bij het verkeer, dus ben je een gevaar op de weg.
hoevaak ik al fietsers niet al zwalkend over het fietspad heb zien gaan omdat ze alleen op hun mobiel letten.. leukste is dan day ze gigantisch schrikken als ik bel omdat ik er lang wil, geen enkele verwacht dat.. helaas vallen nooit de telefoons op de grond, dat zou het beste zijn
goeie zaak dat er beboet wordt
Jahoor, als ik zie hoe weinig aandacht er overblijf voor het overige verkeer is dat helemaal niet zo raar.quote:
Ja paar keer per week, maar ik zie niet echt wat anderen aan het doen zijn omdat ik aan het appen benquote:Op woensdag 3 juli 2019 12:26 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zit je ooit zelf nu nog wel op de fiets? Ik haal dagelijks wel een appende persoon in die dan toch echt de hele breedte van het fietspad nodig heeft. Ik zit er zelfs aan te denken om een luchttoeter op mijn fiets te monteren om die brassers flink te laten schrikken voor het passeren.
Even terugduwen met je auto.quote:Op woensdag 3 juli 2019 13:17 schreef YoshiBignose het volgende:
En slingeren is ook niet zo erg, dan duw je gewoon beetje terug.
Ik zou me er niet druk overmaken, gewoon laten gaan, ruimt lekker op. Natuurlijke selectie noemen we dat.quote:Op woensdag 3 juli 2019 12:39 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Jahoor, als ik zie hoe weinig aandacht er overblijf voor het overige verkeer is dat helemaal niet zo raar.
Tot op zekere hoogte moet je mensen ook tegen zichzelf in bescherming nemen. Al was het maar vanwege de ziektekosten.quote:Op woensdag 3 juli 2019 13:53 schreef Pek het volgende:
[..]
Ik zou me er niet druk overmaken, gewoon laten gaan, ruimt lekker op. Natuurlijke selectie noemen we dat.
Dat is het minste probleem, eigenlijk nauwelijks een probleem. Waar ik me aan stoor is dat ze lang aangesloten niet voor zich kijken en ik bijna aangereden word terwijl ik me helemaal rechts van de weg bevind en de fietser mij tegemoet komt slingeren en langzaam mijn kant op komt. Als het te dichtbij komt is de maat vol: OPLETTEN !!! Dan schrikken ze een seconde wakker, corrigeren ze hun richting, en gaat de elektronische conversatie vrolijk verder. Ik vind de formulering van de wetstekst daarom slecht. Dit is zoals het nu in de RVV is opgenomen:quote:Op woensdag 3 juli 2019 10:28 schreef Lunatiek het volgende:
Nu zitten ze letterlijk voortdurend met die foon in hun klauwen omdat ze hem nergens kwijr kunnen.
https://wetten.overheid.n(...)ragraaf30_Artikel61aquote:§ 30. Gebruik van mobiele telecommunicatieapparatuur
Artikel 61a
Het is degene die een voertuig bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiel elektronisch apparaat dat gebruikt kan worden voor communicatie of informatieverwerking vast te houden. Onder een mobiel elektronisch apparaat wordt in elk geval verstaan een mobiele telefoon, een tabletcomputer of een mediaspeler.
Ja joh, anders geven we ook meteen boetes voor als de radio aanstaat of men geen zonnebril/zonnescherm heeft als de zon schijnt. En ook maar meteen een boete als je niet recht op je fiets zit dan. Dat zal ze leren.quote:Op woensdag 3 juli 2019 14:27 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat is het minste probleem, eigenlijk nauwelijks een probleem. Waar ik me aan stoor is dat ze lang aangesloten niet voor zich kijken en ik bijna aangereden word terwijl ik me helemaal rechts van de weg bevind en de fietser mij tegemoet komt slingeren en langzaam mijn kant op komt. Als het te dichtbij komt is de maat vol: OPLETTEN !!! Dan schrikken ze een seconde wakker, corrigeren ze hun richting, en gaat de elektronische conversatie vrolijk verder. Ik vind de formulering van de wetstekst daarom slecht. Dit is zoals het nu in de RVV is opgenomen:
[..]
https://wetten.overheid.n(...)ragraaf30_Artikel61a
Ik zou iets in de trant van het volgende willen zien:
Het is degene die een voertuig bestuurt verboden tijdens het rijden langer dan 2 seconden aaneengesloten een andere kant op te kijken dan de rijrichting.
Daarmee heb je alles afgedekt, dus ook de niet-elektronische zaken, je bijrijder of fietsende metgezel naast je. Elke seconde dat de regel wordt overtreden verhoogt het boetebedrag.
Ten eerst onmogelijk te controleren die 2 seconden en ten tweede zijn er voldoende momenten te verzinnen waarbij je langer dan 2 seconden over je schouder moet kijken (bijvoorbeeld ergens in voegen of van rijbaan wisselen als fietser).quote:Op woensdag 3 juli 2019 14:27 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik zou iets in de trant van het volgende willen zien:
Het is degene die een voertuig bestuurt verboden tijdens het rijden langer dan 2 seconden aaneengesloten een andere kant op te kijken dan de rijrichting.
Daarmee heb je alles afgedekt, dus ook de niet-elektronische zaken, je bijrijder of fietsende metgezel naast je. Elke seconde dat de regel wordt overtreden verhoogt het boetebedrag.
Onmogelijk zelfs? Als jij niet kan tellen dan moet je ook geen handhaver worden. En langer dan 2 seconden over je schouder kijken? Weet jij wel hoe lang 2 seconden is? Je begint te tellen van 0, 1, 2. Dat is echt lang kan ik je vertellen, maar veel mensen beseffen dat niet en gaan om die reden onverschillig om met andere niet-verkeersgerelateerde zaken.quote:Op woensdag 3 juli 2019 14:34 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ten eerst onmogelijk te controleren die 2 seconden en ten tweede zijn er voldoende momenten te verzinnen waarbij je langer dan 2 seconden over je schouder moet kijken (bijvoorbeeld ergens in voegen of van rijbaan wisselen als fietser).
Het is feitelijk bijna niet vast te leggen voor de handhaver, waardoor je veel discussie zult krijgen. Te veel grijze gebieden van wat daadwerkelijk afwijkt en wat niet en ja, ik weet zeker dat er heel veel mensen langer dan 2 seconden opzij / achterom kijken bij een drukke situatie.quote:Op woensdag 3 juli 2019 14:39 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Onmogelijk zelfs? Als jij niet kan tellen dan moet je ook geen handhaver worden. En langer dan 2 seconden over je schouder kijken? Weet jij wel hoe lang 2 seconden is? Je begint te tellen van 0, 1, 2. Dat is echt lang kan ik je vertellen, maar veel mensen beseffen dat niet en gaan om die reden onverschillig om met andere niet-verkeersgerelateerde zaken.
Hoezo 'feitelijk' niet vast te leggen? Je kan toch tellen? Ik weet ook wel dat sommige mensen langer dan 2 seconden omkijken bij een lastige situatie, maar een agent heeft ook discretionaire bevoegdheid. Ze moeten niet bekeuren, ze mogen bekeuren. Je snapt natuurlijk ook wel dat een agent de mobieltjes in de gaten houdt en niet degenen die wat langer om zich heen kijken.quote:Op woensdag 3 juli 2019 14:44 schreef Jor_Dii het volgende:
Het is feitelijk bijna niet vast te leggen voor de handhaver, waardoor je veel discussie zult krijgen. Te veel grijze gebieden van wat daadwerkelijk afwijkt en wat niet en ja, ik weet zeker dat er heel veel mensen langer dan 2 seconden opzij / achterom kijken bij een drukke situatie.
Is het tellen van de handhaver geijkt? Want niemand kan door te tellen objectief vaststellen dat iemand 2,2 seconden achterom keek ipv 1,8 seconden.quote:Op woensdag 3 juli 2019 14:50 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Hoezo 'feitelijk' niet vast te leggen? Je kan toch tellen? Ik weet ook wel dat sommige mensen langer dan 2 seconden omkijken bij een lastige situatie, maar een agent heeft ook discretionaire bevoegdheid. Ze moeten niet bekeuren, ze mogen bekeuren. Je snapt natuurlijk ook wel dat een agent de mobieltjes in de gaten houdt en niet degenen die wat langer om zich heen kijken.
Zolang dit niet met geijkte apparatuur gebeurt en niet op camera wordt vastgelegd (zoals ze nu ook doen bij snelheidsovertredingen bijvoorbeeld) heb je als politie geen poot om op te staan. Derhalve een onhaalbaar idee. Gewoon uit je hoofd tellen is nooit precies goed.quote:Op woensdag 3 juli 2019 14:50 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Hoezo 'feitelijk' niet vast te leggen? Je kan toch tellen?
quote:Op woensdag 3 juli 2019 14:55 schreef spijkerbroek het volgende:
Is het tellen van de handhaver geijkt? Want niemand kan door te tellen objectief vaststellen dat iemand 2,2 seconden achterom keek ipv 1,8 seconden.
Dan voeg je er een seconde foutcorrectie bij en zeker weten dat een rechter daarin meegaat. Want die 2 seconden is ook een arbitrair getal, net zoals 50 km/u dat ook geen wetenschappelijke onderbouwing heeft.quote:Op woensdag 3 juli 2019 14:56 schreef Jor_Dii het volgende:
Zolang dit niet met geijkte apparatuur gebeurt en niet op camera wordt vastgelegd (zoals ze nu ook doen bij snelheidsovertredingen bijvoorbeeld) heb je als politie geen poot om op te staan. Derhalve een onhaalbaar idee. Gewoon uit je hoofd tellen is nooit precies goed.
50 km/u wordt vastgesteld en vastgelegd door geijkte apparatuur. Tellen kan, ook met foutmarge, nooit exact genoeg zijn.quote:Op woensdag 3 juli 2019 15:00 schreef ACT-F het volgende:
[..]
[..]
Dan voeg je er een seconde foutcorrectie bij en zeker weten dat een rechter daarin meegaat. Want die 2 seconden is ook een arbitrair getal, net zoals 50 km/u dat ook geen wetenschappelijke onderbouwing heeft.
Met fietsen is niks mis. Met mongolen die denken dat ze van alles kunnen doen behalve hun aandacht bij het verkeer houden wel.quote:Op woensdag 3 juli 2019 15:04 schreef Jor_Dii het volgende:
Misschien is het beter fietsen gewoon helemaal te verbieden..
Stel jezelf eens de vraag wáárom die 50 km/u met apparatuur wordt vastgesteld en niet op het oog? Omdat het vaststellen van snelheid op het oog een te grote foutmarge heeft. Tellen daarentegen is wel relatief binnen de marge vast te stellen, zeker als het om 2 seconden gaat en je een marge hebt van 50%. Hoe denk je dat bumperklevers aangepakt worden? Jawel, tellen!quote:Op woensdag 3 juli 2019 15:02 schreef spijkerbroek het volgende:
50 km/u wordt vastgesteld en vastgelegd door geijkte apparatuur. Tellen kan, ook met foutmarge, nooit exact genoeg zijn.
Een foutcorrectie is altijd in het voordeel van de mogelijke overtreder, niet van diegene die de boete uitdeelt m.i.quote:Op woensdag 3 juli 2019 15:08 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Stel jezelf eens de vraag wáárom die 50 km/u met apparatuur wordt vastgesteld en niet op het oog? Omdat het vaststellen van snelheid op het oog een te grote foutmarge heeft. Tellen daarentegen is wel relatief binnen de marge vast te stellen, zeker als het om 2 seconden gaat en je een marge hebt van 50%. Hoe denk je dat bumperklevers aangepakt worden? Jawel, tellen!
Ja, de overheid zal in de wet zetten dat handhavers een compleet onbetrouwbaar middel als tellen moeten gebruiken. En dan ook nog verwachten dat rechters daar in mee gaan. Tuurlijk.quote:Op woensdag 3 juli 2019 15:08 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Stel jezelf eens de vraag wáárom die 50 km/u met apparatuur wordt vastgesteld en niet op het oog? Omdat het vaststellen van snelheid op het oog een te grote foutmarge heeft. Tellen daarentegen is wel relatief binnen de marge vast te stellen, zeker als het om 2 seconden gaat en je een marge hebt van 50%. Hoe denk je dat bumperklevers aangepakt worden? Jawel, tellen!
Een foutmarge is altijd in het voordeel van de verdachte, dat is een vanzelfsprekendheid. Filmen is niet strikt noodzakelijk, maar is wel handig voor de bewijsvoering. Daarom zie je steeds vaker bodycams.quote:Op woensdag 3 juli 2019 15:12 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Een foutcorrectie is altijd in het voordeel van de mogelijke overtreder, niet van diegene die de boete uitdeelt m.i.
Bumperklevers worden tevens ook visueel gepakt door te kijken naar de strepen op de weg of lantaarns langs de weg. Dit is opnieuw een visueel hulpmiddel (dat gefilmd wordt) waarbij achteraf vrijwel nooit twijfel kan ontstaan omdat feitelijk te bewijzen is wat de afstand is tussen de 2 auto's.
Ga bumperkleven en begin een proefproces zou ik zeggen. Je verkeert toch in de volle overtuiging dat de rechter daar niet in meegaat of niet? Dus wat kan je gebeuren?quote:Op woensdag 3 juli 2019 15:12 schreef spijkerbroek het volgende:
Ja, de overheid zal in de wet zetten dat handhavers een compleet onbetrouwbaar middel als tellen moeten gebruiken. En dan ook nog verwachten dat rechters daar in mee gaan. Tuurlijk.
Ik verkeer in de volle overtuiging dat geen enkele rechter mee zal gaan met het tellen van 2 seconden niet voor je kijken op de fiets.quote:Op woensdag 3 juli 2019 15:16 schreef ACT-F het volgende:
Ga bumperkleven en begin een proefproces zou ik zeggen. Je verkeert toch in de volle overtuiging dat de rechter daar niet in meegaat of niet? Dus wat kan je gebeuren?
Inderdaad.quote:Op woensdag 3 juli 2019 15:19 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Ik verkeer in de volle overtuiging dat geen enkele rechter mee zal gaan met het tellen van 2 seconden niet voor je kijken op de fiets.
Bij bumperkleven is de regel minimaal een 0,5 seconde afstand voordat er beboet wordt. Dit wordt op het oog geteld. Ben je er nog steeds zo zeker van?quote:Op woensdag 3 juli 2019 15:19 schreef spijkerbroek het volgende:
Ik verkeer in de volle overtuiging dat geen enkele rechter mee zal gaan met het tellen van 2 seconden niet voor je kijken op de fiets.
Door visueel te kijken naar de strepen op de weg die een bepaalde afstand tussen auto's feitelijk weergeven..quote:Op woensdag 3 juli 2019 15:23 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Bij bumperkleven is de regel minimaal een 0,5 seconde afstand voordat er beboet wordt. Dit wordt op het oog geteld. Ben je er nog steeds zo zeker van?
Je punt is? Het tellen gebeurt nog steeds door de agent. Dat zou volgens jou onbetrouwbaar moeten zijn, terwijl het al dagelijkse praktijk is.quote:Op woensdag 3 juli 2019 15:25 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Door visueel te kijken naar de strepen op de weg die een bepaalde afstand tussen auto's feitelijk weergeven..
Ja.quote:Op woensdag 3 juli 2019 15:23 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Bij bumperkleven is de regel minimaal een 0,5 seconde afstand voordat er beboet wordt. Dit wordt op het oog geteld. Ben je er nog steeds zo zeker van?
Dan ben je wel een held hoor. Zit je 's avonds bij de karbonade ultiem te genieten van je geslaagde werkdag.quote:Op woensdag 3 juli 2019 15:25 schreef Rodgrod het volgende:
Ik zag vandaag de eerste bekeuring uitgeschreven worden door een onopvallende politie auto op een fietspad tussen de middelbare scholieren die 's ochtends naar school reden
Strepen op de weg tellen is iets heel anders dan seconden tellen hèquote:Op woensdag 3 juli 2019 15:28 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Je punt is? Het tellen gebeurt nog steeds door de agent. Dat zou volgens jou onbetrouwbaar moeten zijn, terwijl het al dagelijkse praktijk is.
Met de gedachte dat je wellicht levens hebt gered of nog gaat redden door een stukje bewustwording.quote:Op woensdag 3 juli 2019 15:28 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dan ben je wel een held hoor. Zit je 's avonds bij de karbonade ultiem te genieten van je geslaagde werkdag.
Je staat nu voor de rechter omdat jouw verweer tegen de bekeuring is dat een agent niet nauwkeurig kan tellen. De Officier van Justitie stelt dat agenten dat wel degelijk kunnen, zelfs op een halve seconde nauwkeurig en verwijst naar andere zaken waarin dit dagelijkse praktijk is. Wat is dan jouw verweer richting de rechter als jij het woord krijgt?quote:
Het bewijs. Laat het ze maar aantonenquote:Op woensdag 3 juli 2019 15:31 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Je staat nu voor de rechter omdat jouw verweer tegen de bekeuring is dat een agent niet nauwkeurig kan tellen. De Officier van Justitie stelt dat agenten dat wel degelijk kunnen, zelfs op een halve seconde nauwkeurig en verwijst naar andere zaken waarin dit dagelijkse praktijk is. Wat is dan jouw verweer richting de rechter als jij het woord krijgt?
Een streep (of een bord) is een referentiepunt voor het beginnen met tellen als de voorste auto de streep passeert en het stoppen met tellen als de achterste auto de streep genaderd heeft. Het tellen gebeurt gewoon door de agent.quote:Op woensdag 3 juli 2019 15:29 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Strepen op de weg tellen is iets heel anders dan seconden tellen hè
Wélke andere zaken waar seconden tellen dagelijkse praktijk is?quote:Op woensdag 3 juli 2019 15:31 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Je staat nu voor de rechter omdat jouw verweer tegen de bekeuring is dat een agent niet nauwkeurig kan tellen. De Officier van Justitie stelt dat agenten dat wel degelijk kunnen, zelfs op een halve seconde nauwkeurig en verwijst naar andere zaken waarin dit dagelijkse praktijk is. Wat is dan jouw verweer richting de rechter als jij het woord krijgt?
Manmanmanquote:Op woensdag 3 juli 2019 15:34 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Een streep (of een bord) is een referentiepunt voor het beginnen met tellen als de voorste auto de streep passeert en het stoppen met tellen als de achterste auto de streep genaderd heeft. Het tellen gebeurt gewoon door de agent.
Ambtseed is voldoende.quote:Op woensdag 3 juli 2019 15:34 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Het bewijs. Laat het ze maar aantonen
ACT-F lijkt niet te begrijpen dat de ruimte tussen strepen een makkelijke, feitelijke optelsom van meters afstand isquote:
Bumperkleven, passeren rood licht, etc, etc.quote:Op woensdag 3 juli 2019 15:34 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Wélke andere zaken waar seconden tellen dagelijkse praktijk is?
Daar worden geen seconden geteld.quote:Op woensdag 3 juli 2019 15:35 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Bumperkleven, passeren rood licht, etc, etc.
En jij lijkt niet te begrijpen dat je pas een bekeuring krijgt als je volgafstand korter is dan een halve seconde.quote:Op woensdag 3 juli 2019 15:35 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
ACT-F lijkt niet te begrijpen dat de ruimte tussen strepen een makkelijke, feitelijke optelsom van meters afstand is
Probeer het uit en deel je ervaringen hier.quote:Op woensdag 3 juli 2019 15:36 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Daar worden geen seconden geteld.
Afstand wordt niet gemeten in seconden. Afstand wordt gemeten in meters.quote:Op woensdag 3 juli 2019 15:37 schreef ACT-F het volgende:
[..]
En jij lijkt niet te begrijpen dat je pas een bekeuring krijgt als je volgafstand korter is dan een halve seconde.
Volgafstand.quote:Op woensdag 3 juli 2019 15:37 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Afstand wordt niet gemeten in seconden. Afstand wordt gemeten in meters.
quote:Op woensdag 3 juli 2019 15:34 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Een streep (of een bord) is een referentiepunt voor het beginnen met tellen als de voorste auto de streep passeert en het stoppen met tellen als de achterste auto de streep genaderd heeft. Het tellen gebeurt gewoon door de agent.
Snap je het nou echt niet of troll je maar?quote:
Ah ja je hebt gelijk. De VOLGafstand wordt idd in seconden gemeten.quote:
Daar gaat het niet over. Je weet niet dat volgafstand ook in de seconden uitgedrukt kan worden. Dan zou ik me er toch in gaan verdiepen.quote:Op woensdag 3 juli 2019 15:40 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Snap je het nou echt niet of troll je maar?
Ja, de SI-eenheid voor volgafstand is de seconde.quote:Op woensdag 3 juli 2019 15:41 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Daar gaat het niet over. Je weet niet dat volgafstand ook in de seconden uitgedrukt kan worden. Dan zou ik me er toch in gaan verdiepen.
Kan, maar is een stuk onduidelijker dan gewoon in meters. En het is niet alsof oom agent echt letterlijk die halve seconde tussen de twee auto's gaat tellen a.d.h.v. een referentiepunt. Bereken het gewoon in meters, bij 80km/u is een halve seconde afstand ongeveer 11m. Nou dat is al een stuk makkelijker.quote:Op woensdag 3 juli 2019 15:41 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Daar gaat het niet over. Je weet niet dat volgafstand ook in de seconden uitgedrukt kan worden. Dan zou ik me er toch in gaan verdiepen.
Absoluut. Totale bullshit.quote:Op woensdag 3 juli 2019 15:44 schreef Jor_Dii het volgende:
Dat hele idee van 2 sec voor fietsers is iig te belachelijk voor woorden.
Dit gaat over verkeerskunde. Ik zal je helpen, want dingen uitzoeken is niet je sterkste punt:quote:Op woensdag 3 juli 2019 15:43 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Ja, de SI-eenheid voor volgafstand is de seconde.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hiaat_%28verkeerskunde%29quote:Een hiaat is een term uit de verkeerskunde die wordt gebruikt om een tijd of afstand uit te drukken tussen voertuigen. Naast de term 'hiaat' worden ook volgtijd en volgafstand gebruikt.
Net zoals de 2-secodenregel die als richtlijn geldt voor het houden van afstand. Belachelijk! Lacht de rechter ook zo hard mee?quote:Op woensdag 3 juli 2019 15:44 schreef Jor_Dii het volgende:
Dat hele idee van 2 sec voor fietsers is iig te belachelijk voor woorden.
Ik verkies de wet boven Wikipedia, maar bedankt voor wat iemand op het internet schreef.quote:Op woensdag 3 juli 2019 15:46 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dit gaat over verkeerskunde. Ik zal je helpen, want dingen uitzoeken is niet je sterkste punt:
[..]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hiaat_%28verkeerskunde%29
Daar gaat het over. Die regel is belachelijk! Ik geef de voorkeur aan de 2-secondenregel. Dat mag je belachelijk vinden, maar is juridisch haalbaar i.v.m. andere regels die gebaseerd zijn op tijd geteld door agenten.quote:Op woensdag 3 juli 2019 15:48 schreef Jor_Dii het volgende:
Misschien kunnen we beter terugkeren naar de daadwerkelijke discussie over fietsen met mobiel in de hand.
De AFSTAND geldt als richtlijn. De TIJD wordt vaak aan de overtreder gemeld om het makkelijk en begrijpbaar te maken.quote:Op woensdag 3 juli 2019 15:48 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Net zoals de 2-secodenregel die als richtlijn geldt voor het houden van afstand. Belachelijk! Lacht de rechter ook zo hard mee?
Deze maatregel is toch ook juridisch haalbaar? Er worden nota bene nu al bonnen uitgeschreven.quote:Op woensdag 3 juli 2019 15:50 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Daar gaat het over. Die regel is belachelijk! Ik geef de voorkeur aan de 2-secondenregel. Dat mag je belachelijk vinden, maar is juridisch haalbaar i.v.m. andere regels die gebaseerd zijn op tijd geteld door agenten.
Mensen die deze regel belachelijk vinden zijn puberaal en moeten eens leren dat met je mobiel bezig zijn terwijl je je verplaatst in het verkeer (op de fiets of in een auto) voor zeer veel gewonden, doden, trauma's en verscheurde families zorgen. Als dat niet voldoende is doe je wat mij betreft gewoon niet meer mee met je 'bluhh ik wil kunnen bellen/appen/tinderen whatever' terwijl ik deelneem aan het verkeer.. ze zouden de boete 10x zo hoog moeten maken wat mij betreft.quote:Op woensdag 3 juli 2019 15:50 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Daar gaat het over. Die regel is belachelijk! Ik geef de voorkeur aan de 2-secondenregel. Dat mag je belachelijk vinden, maar is juridisch haalbaar i.v.m. andere regels die gebaseerd zijn op tijd geteld door agenten.
Beide onzin. Want beide tellen mee. Is je volgafstand kleiner dan een halve seconde, maar groter dan 3 meter dan krijg je een bekeuring. Bij minder dan 3 meter krijg je een hogere bekeuring. En boven bepaalde snelheid mag je de discussie met de OvJ voortzetten.quote:Op woensdag 3 juli 2019 15:50 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
De AFSTAND geldt als richtlijn. De TIJD wordt vaak aan de overtreder gemeld om het makkelijk en begrijpbaar te maken.
Anyway, ik stop met reageren op jouw rare ideeën.
Back ontopic idd.
Een wet maken is niet moeilijk, maar is het in de praktijk ook doeltreffend? Ik vind van niet.quote:Op woensdag 3 juli 2019 15:51 schreef MadJackthePirate het volgende:
Deze maatregel is toch ook juridisch haalbaar? Er worden nota bene nu al bonnen uitgeschreven.
Misschien moet je eerst eens langer dan 3 dagen wachten alvorens deze conclusie te trekken...quote:Op woensdag 3 juli 2019 15:55 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Een wet maken is niet moeilijk, maar is het in de praktijk ook doeltreffend? Ik vind van niet.
Jij volgt de discussie niet goed. Het begon allemaal met de telefoonhouder op de fiets. Met zo'n houder kun je ongestraft uren op je scherm turen en bedienen zonder dat je de wet overtreedt. Daarom vind ik de formulering van de wet niet goed en deed ik een ander voorstel. Daarop barst er een discussie los met de bewering dat agenten niet nauwkeurig kunnen tellen en de glasharde bewerking dat een rechter daar niet in mee zou gaan. Ik zeg dat de rechter er wel in mee gaat omdat de Officier van Justitie zijn standpunt kan verdedigen omdat er reeds meerdere regels ermee gehandhaafd worden.quote:Op woensdag 3 juli 2019 15:54 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Mensen die deze regel belachelijk vinden zijn puberaal en moeten eens leren dat met je mobiel bezig zijn terwijl je je verplaatst in het verkeer (op de fiets of in een auto) voor zeer veel gewonden, doden, trauma's en verscheurde families zorgen. Als dat niet voldoende is doe je wat mij betreft gewoon niet meer mee met je 'bluhh ik wil kunnen bellen/appen/tinderen whatever' terwijl ik deelneem aan het verkeer.. ze zouden de boete 10x zo hoog moeten maken wat mij betreft.
Die houder zorgt ervoor dat je twee handen vrij hebt.. en dan kun je dus zonder problemen deelnemen aan het verkeer omdat je richting aan kunt geven..quote:Op woensdag 3 juli 2019 16:01 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Jij volgt de discussie niet goed. Het begon allemaal met de telefoonhouder op de fiets. Met zo'n houder kun je ongestraft uren op je scherm turen en bedienen zonder dat je de wet overtreedt. Daarom vind ik de formulering van de wet niet goed en deed ik een ander voorstel. Daarop barst er een discussie los met de bewering dat agenten niet nauwkeurig kunnen tellen en de glasharde bewerking dat een rechter daar niet in mee zou gaan. Ik zeg dat de rechter er wel in mee gaat omdat de Officier van Justitie zijn standpunt kan verdedigen omdat er reeds meerdere regels ermee gehandhaafd worden.
Vervolgens zijn de tegenstanders van mijn voorstel niet in staat om hun standpunt te verdedigen, trol, SI-eenheid, en natuurlijk de onbetrouwbare Wikipedia. Dan moet je geen discussie aangaan.
Of langer dan 3 dagen nadenken voordat je een dergelijke wet maakt. Regeren is immers vooruitzien. De telefoonhouders voor fietsen gaan nu als warme broodjes over de toonbank.quote:Op woensdag 3 juli 2019 15:57 schreef MadJackthePirate het volgende:
Misschien moet je eerst eens langer dan 3 dagen wachten alvorens deze conclusie te trekken...
Dan is de wet toch uitermate geslaagd?quote:Op woensdag 3 juli 2019 16:03 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Of langer dan 3 dagen nadenken voordat je een dergelijke wet maakt. Regeren is immers vooruitzien. De telefoonhouders voor fietsen gaan nu als warme broodjes over de toonbank.
Het schijnt dat we pas over 3 dagen kunnen zien dat als je naar een scherm in een houder tuurt en bedient je blik alsnog niet op het verkeer is gericht.quote:Op woensdag 3 juli 2019 16:04 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Dan is de wet toch uitermate geslaagd?
Is al voorbij gekomen.. maarre..quote:Op woensdag 3 juli 2019 16:07 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het schijnt dat we pas over 3 dagen kunnen zien dat als je naar een scherm in een houder tuurt en bedient je blik alsnog niet op het verkeer is gericht.
Is al beantwoord. Vandaar mijn voorstel, want dat geldt voor alles.quote:Op woensdag 3 juli 2019 16:09 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Is al voorbij gekomen.. maarre..
Wat dacht je van een ouderwetse routekaarthouder of een dashboard van een auto?
Je voorstel snijd geen houtquote:Op woensdag 3 juli 2019 16:10 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Is al beantwoord. Vandaar mijn voorstel, want dat geldt voor alles.
Het snijdt wel hout, en het waarom is ook beantwoord.quote:
Okquote:Op woensdag 3 juli 2019 16:13 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het snijdt wel hout, en het waarom is ook beantwoord.
0,0 - het is niet haalbaar want het zorgt voor een te groot grijs gebied van interpretatie en tevens voor nog gevaarlijkere omstandigheden als fietsers bang moeten zijn om > 2 sec opzij of achterom te moeten kijken. Zelfs met een seconde speling slaat dat simpelweg nergens op. Het probleem is hier de mobiele telefoon, niet dat men persé recht vooruit moet blijven kijken want iedere verkeersdeelnemer gebruikt nu eenmaal het lichaam en zintuigen om deel te nemen aan het verkeer. Als ik zonder mobiel meer dan 5 seconden nodig heb om al fietsend in te schatten of ik in kan voegen, dan ben ik tenminste bewust bezig met het verkeer. Dat moet je niet gaan bestraffen.quote:Op woensdag 3 juli 2019 16:13 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het snijdt wel hout, en het waarom is ook beantwoord.
Dat grote grijze gebied werkt juist in je voordeel, want je bent immers onschuldig totdat het tegendeel bewezen is. Aangezien je blikveld een bepaalde hoek heeft zie jij nog steeds wat er voor je gebeurt als je enigszins opzij of naar beneden kijkt. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je op de bon geslingerd wordt omdat je op je navigatie kijkt, want dat is makkelijk te verdedigen i.v.m. de kijkhoek en dat je niet aangesloten kijkt maar tussentijds een blik op het verkeer werpt. Voor achterom kijken hoef je al helemaal niet bang te zijn, want geen agent zal je bekeuren voor een verkeerstechnische handeling (ze hebben wel wat beters te doen).quote:Op woensdag 3 juli 2019 16:22 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
0,0 - het is niet haalbaar want het zorgt voor een te groot grijs gebied van interpretatie en tevens voor nog gevaarlijkere omstandigheden als fietsers bang moeten zijn om > 2 sec opzij of achterom te moeten kijken. Zelfs met een seconde speling slaat dat simpelweg nergens op. Het probleem is hier de mobiele telefoon, niet dat men persé recht vooruit moet blijven kijken want iedere verkeersdeelnemer gebruikt nu eenmaal het lichaam en zintuigen om deel te nemen aan het verkeer. Als ik zonder mobiel meer dan 5 seconden nodig heb om al fietsend in te schatten of ik in kan voegen, dan ben ik tenminste bewust bezig met het verkeer. Dat moet je niet gaan bestraffen.
quote:Inhoudsindicatie
vrijspraak art. 6 WVW. Onder meer kan niet worden vastgesteld dat het feit dat verdachte het slachtoffer niet heeft waargenomen is gekomen omdat zij enkele seconden haar blik heeft geworpen op haar telefoon om te zien hoe laat het is. Veroordeling art. 5 WVW.
Dit bovenstaande is een belangrijk punt in deze discussie, want met deze uitspraak wordt op de klok van je mobiel kijken gelijkgesteld aan het kijken op je horloge, een dusdanig korte periode waardoor niet bewezen kan worden dat het ongeluk door deze handeling is veroorzaakt. Maar stel dat ze verklaard had dat ze berichten aan het doornemen was, dan gaat de vergelijking met de horloge niet meer op en is het aannemelijk dat dit meer tijd kost waardoor het wel aannemelijk wordt dat dit het ongeluk veroorzaakt. Zij ontspringt nu de dans en het enige wat ten laste wordt gelegd is dat ze het slachtoffer had moeten kunnen zien en haar rijgedrag daarop aanpassen (zoals vaart minderen om tijdig te kunnen stoppen, met een boog erom heen).quote:Het hof stelt vast dat verdachte het slachtoffer niet heeft waargenomen. Of dit gekomen is omdat zij enkele seconden haar blik heeft geworpen op haar telefoon om te zien hoe laat het is – vergelijkbaar met een blik werpen op een horloge – kan niet worden vastgesteld. Het slachtoffer moet voor verdachte wel zichtbaar zijn geweest en zij had haar rijgedrag daarop moeten afstemmen. Deze enkele verkeersfout is voor het hof evenwel onvoldoende om te komen tot de conclusie dat verdachte zich “aanmerkelijk onvoorzichtig, onoplettend en onachtzaam” heeft gedragen. Nu evenmin is gebleken van bijkomende omstandigheden op grond waarvan verdachte minst genomen aanmerkelijke onvoorzichtigheid, onoplettendheid of onachtzaamheid verweten kan worden, kan niet worden bewezen dat zij zich schuldig heeft gemaakt aan het primair ten laste gelegde en dient verdachte daarvan te worden vrijgesproken.
Je ziet toch dat hij aan het appen is? Ga dan uit de weg!quote:Op woensdag 14 augustus 2019 13:40 schreef Sigaartje het volgende:
Ik zie ze nog steeds massaal appen op de fiets. Werd vanmorgen bijna omver gereden door een appende man op een fiets. Nog "idioot" naar me roepen ook nog.
Moet je maar kijken waar je looptquote:Op woensdag 14 augustus 2019 13:40 schreef Sigaartje het volgende:
Ik zie ze nog steeds massaal appen op de fiets. Werd vanmorgen bijna omver gereden door een appende man op een fiets. Nog "idioot" naar me roepen ook nog.
Hij fietste op het troittoir.quote:Op woensdag 14 augustus 2019 13:50 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
Moet je maar kijken waar je loopt
Beetje alert zijn vd omgeving
Dan ga je toch op het fietspad lopen?quote:
Welnee, handhaving 0,0. Net als het snorfiets fiasco, rijden nog allemaal met 50 km/u zonder helm over het fietspad. Handhavingquote:Op woensdag 14 augustus 2019 13:42 schreef VoMy het volgende:
Zijn er al mensen bekeurd of was dit vooral een symbolische wet die enkel sporadisch gehandhaafd gaat worden? Je mag ook niet dronken fietsen bijvoorbeeld.
En waarschijnlijk ook onder invloed, zonder licht en werkende remmen. De pakkans is gewoon veel te klein in Nederland zodat vrijwel alles gewoon kan. We kwamen zondag terug van vakantie en een gewone personenauto met vier peuters rollend en dollend op de achterbank op de snelweg. Geen gordel of zitje uiteraard. Het kan allemaal en men komt er mee weg, Dat is het probleem m.i.quote:
Ja, hier. ( )quote:Op woensdag 14 augustus 2019 13:42 schreef VoMy het volgende:
Zijn er al mensen bekeurd of was dit vooral een symbolische wet die enkel sporadisch gehandhaafd gaat worden? Je mag ook niet dronken fietsen bijvoorbeeld.
Ik heb t ook een paar keer gezien bij scholieren.quote:Op woensdag 14 augustus 2019 18:37 schreef borisz het volgende:
Ik heb drie keer gezien dat een agent iemand stopte en dat hij vervolgens zijn boekje erbij pakte om een boete uit te schrijven.
Ik heb al een keer een ram voor mijn kop moeten incasseren.quote:
Mag nietquote:
Dat heeft niet zozeer met de pakkans te maken, maar meer met de consequentie als je gepakt wordt. Staat nu volgens mij ¤ 250,- voor het vasthouden van de telefoon in de hand (auto). Zonde geld, maar 99% van de automobilisten zal er geen langdurige pijn van voelen.quote:Op woensdag 14 augustus 2019 19:19 schreef Bart2002 het volgende:
En waarschijnlijk ook onder invloed, zonder licht en werkende remmen. De pakkans is gewoon veel te klein in Nederland zodat vrijwel alles gewoon kan.
Preventieve werking lijkt mij ook een combinatie van pakkans en boete inderdaad. Als de boete hoger wordt is de pakkans minder relevant en vice versa.quote:Op woensdag 14 augustus 2019 22:32 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Dat heeft niet zozeer met de pakkans te maken, maar meer met de consequentie als je gepakt wordt. Staat nu volgens mij ¤ 250,- voor het vasthouden van de telefoon in de hand (auto). Zonde geld, maar 99% van de automobilisten zal er geen langdurige pijn van voelen.
Maak daar maar eens ¤ 2.500,- van. Dan heeft 99% van de automobilisten daar toch ineens een ander gevoel bij.
En dan kan je wel zeggen dat de pakkans toch klein is....prima, neem je de gok toch gewoon. Je hoeft maar één keer vanuit een zijstraatje ineens een motoragent tegen te komen die precies je auto in kijkt.
Als de boete maar hoog genoeg is, dan wordt de pakkans steeds minder relevant.
Let dan ook op?quote:Op woensdag 14 augustus 2019 13:40 schreef Sigaartje het volgende:
Ik zie ze nog steeds massaal appen op de fiets. Werd vanmorgen bijna omver gereden door een appende man op een fiets. Nog "idioot" naar me roepen ook nog.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |