abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 15 mei 2020 @ 21:29:35 #152
146393 Sometimes
Panta Rhei
pi_193148691
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2020 20:02 schreef qu63 het volgende:

[..]

Leasemaatschappijen maken hier hele tabellen voor, in combinatie met kilometers en looptijd/leeftijd. Schat dus in hoeveel KM je per jaar (maand) maakt, welke kosten wanneer komen (distrubutieriem na 90k, banden na 40k, etc) en schat wat de restwaarde is na x jaar en y kilometers.

En doe dit dan voor de verschillende combinaties van looptijd en kilometers...
Dat zit allemaal al in mijn overzicht. Maar die afschrijving wil ik exacter benaderen, op maandbasis. En de maandkilometers fluctueren nogal, zeker nu in Coronatijd.

Op jaarbasis is het iets makkelijker, maar dan schiet ik mijn doel voorbij.

Heb het voor nu even opgelost door het vaste bedrag per maand vrij hoog te zetten, daarmee benader ik de realiteit aardig. Maar een oplossing is nog steeds welkom.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  vrijdag 15 mei 2020 @ 21:34:14 #153
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_193148808
Zijn de kosten per kilometer anders per km of zitten ze in ranges?
Of heb je vaste kosten en een variabel deel per km?
stupidity has become as common as common sense was before
  vrijdag 15 mei 2020 @ 22:00:16 #154
146393 Sometimes
Panta Rhei
pi_193149331
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2020 21:34 schreef marcb1974 het volgende:
Zijn de kosten per kilometer anders per km of zitten ze in ranges?
Of heb je vaste kosten en een variabel deel per km?
Ik weet niet helemaal zeker of ik je vraag goed begrijp.

De afschrijvingskosten per kilometer zijn anders wanneer het aantal gereden kilometers per maand anders is. Hoe meer kilometers, hoe lager de afschrijving per kilometer. Ranges is een mogelijkheid (en relatief makkelijk af te vangen), maar ik wilde eigenlijk een berekening / formule.

Er is een vast deel per maand en een variabel deel per kilometer inderdaad. Wanneer de auto een maand stilstaat dan schrijft deze toch af.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  vrijdag 15 mei 2020 @ 23:05:34 #155
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_193150952
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2020 21:29 schreef Sometimes het volgende:

[..]

Dat zit allemaal al in mijn overzicht. Maar die afschrijving wil ik exacter benaderen, op maandbasis. En de maandkilometers fluctueren nogal, zeker nu in Coronatijd.

Op jaarbasis is het iets makkelijker, maar dan schiet ik mijn doel voorbij.

Heb het voor nu even opgelost door het vaste bedrag per maand vrij hoog te zetten, daarmee benader ik de realiteit aardig. Maar een oplossing is nog steeds welkom.
Ja, maar door het variabel per maand of zelfs per week te maken dan schiet je niets op. Straks is een bezoekje aan de supermarkt om de hoek 'duurder' dan een beoek aan de schoonouders, puur omdat de afschrijving per maand hoog is. Zo krijg je imho geen eerlijke kosten in je overzicht.

Ik zou het op jaarbasis uitrekenen met verschillende kilometers en 'looptijd', en dat terugrekenen per maand. En dan uitgaan van degene met de hoogste kosten, zo hou je onbewust geld over.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  vrijdag 15 mei 2020 @ 23:06:13 #156
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_193150974
Kan je niet een tweede tabblad aanmaken.

Vaste kosten ¤ xxxx,xx
Variabel per km ¤ xx,xx
Aantal km's

Vast delen door km's , variabel maal km's, en je hebt je bedrag.

Dat lees je weer in in je berekening voor de maand.
stupidity has become as common as common sense was before
  zaterdag 16 mei 2020 @ 08:14:50 #157
146393 Sometimes
Panta Rhei
pi_193154508
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2020 23:06 schreef marcb1974 het volgende:
Kan je niet een tweede tabblad aanmaken.

Vaste kosten ¤ xxxx,xx
Variabel per km ¤ xx,xx
Aantal km's

Vast delen door km's , variabel maal km's, en je hebt je bedrag.

Dat lees je weer in in je berekening voor de maand.
Dat is wat ik nu gebruik, ongeveer. Het variabele deel is het "probleem", dat is per km lager naarmate het aantal kilometers hoger is.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  zaterdag 16 mei 2020 @ 08:24:17 #158
146393 Sometimes
Panta Rhei
pi_193154558
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2020 23:05 schreef qu63 het volgende:

[..]

Ja, maar door het variabel per maand of zelfs per week te maken dan schiet je niets op. Straks is een bezoekje aan de supermarkt om de hoek 'duurder' dan een beoek aan de schoonouders, puur omdat de afschrijving per maand hoog is. Zo krijg je imho geen eerlijke kosten in je overzicht.

Ik zou het op jaarbasis uitrekenen met verschillende kilometers en 'looptijd', en dat terugrekenen per maand. En dan uitgaan van degene met de hoogste kosten, zo hou je onbewust geld over.
Ik probeer het overzicht zo zuiver mogelijk te krijgen. Doe het al een aantal jaar en dat werkt best goed. Aan het eind van elke maand is alles conform de realiteit, voor zover dat mogelijk is natuurlijk. Ook de afschrijving is dan vrij goed vast te stellen. Maar dat is achteruit kijken en ik wil ook (beter) vooruit kijken en calculeren.

De jaarvariant, daar probeer ik nu juist vanaf te komen. Die is relatief makkelijk uit te rekenen, maar het nadeel daarvan is dat afschrijving lager is naarmate je een auto langer hebt. Ik ken mezelf, neem me voor 6 jaar met een auto te doen en na 1,5 jaar komt er toch weer een andere. Met de lange termijn afschrijving kloppen de bedragen dan bepaald niet meer.
In mijn calculatie probeer ik daarom - vooruitkijkend - maandelijks te bepalen wat de actuele waarde aan het eind van elke maand is.

Wanneer je bijvoorbeeld kijkt op de ANWB site, dan krijg je een aardig beeld van de kostenprojectie op de lange termijn, zeker wanneer je verschillende kilometrages invoert. De opstelling die ze geven is verder vrij matig, maar dat deel is wel interessant. Daar zal een tabel achter zitten, of misschien een logaritme. Dat laatste wil ik ook graag kunnen.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  zaterdag 16 mei 2020 @ 08:45:26 #159
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_193154700
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2020 08:24 schreef Sometimes het volgende:

[..]

Ik probeer het overzicht zo zuiver mogelijk te krijgen. Doe het al een aantal jaar en dat werkt best goed. Aan het eind van elke maand is alles conform de realiteit, voor zover dat mogelijk is natuurlijk. Ook de afschrijving is dan vrij goed vast te stellen. Maar dat is achteruit kijken en ik wil ook (beter) vooruit kijken en calculeren.
Onafhankelijk van het aantal kilometers, schrijft een auto het eerste jaar (relatief) harder af dan in jaar vijf. Gooi je daar dan ook nog de variabele afschrijving per kilometer bij, vraag ik mij af hoe je dit zo zuiver mogelijk wilt krijgen. En dan hebben we het nog niet over de (dagelijks) veranderende markt(prijzen) bij inruil/verkoop.

Ik neem aan dat je in je variabele kilometerprijs ook hebt opgenomen of de kilometers op snelwegen, 80 km/h wegen of in de stad gereden worden. Dit heeft natuurlijk ook een grote invloed op de variabele brandstof.

Wat je wilt kan natuurlijk gebouwd worden maar dan moet je wel alle variabelen registreren en meenemen.

Samengevat: wil je niet teveel in detail? Zet het echt zoden aan de dijk al je naar het totaal van de kosten kijkt?
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_193154978
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2020 08:51 schreef Sometimes het volgende:
Goedemorgen :)

Ik gebruik de Nederlandstalige versie van Excel (Office) 2013 en ben op zoek naar een functie / formule om een probleem op te lossen.

Wat ik probeer af te vangen is de afschrijving van een auto. Over afschrijving is op zich voldoende te vinden, maar dat heeft voor zover ik kan zien allemaal een ander uitgangspunt dan ik wil gebruiken.

Waar het voor mij om gaat is dat ik de afschrijving in een maand per kilometer kan berekenen. Het knelpunt daarbij is dat het bedrag per kilometer lager is naarmate het aantal gemaakte kilometers hoger is.
Voorbeeld:
Bij 2300 km in een maand is de afschrijving ongeveer ¤0,06 per km, ¤138 totaal.
Bij 200 km in een maand is de afschrijving ¤0,45 per km, ¤90 totaal.

Ik kan dit gedeeltelijk opvangen door een vast en variabel deel per maand te gebruiken, maar het knelpunt blijft bestaan, wordt alleen wat gedempt hiermee.

Is er een functie of formule die ik hiervoor kan gebruiken / misbruiken? De enige optie die ik zelf tot nog toe heb kunnen bedenken is een gelaagde ALS functie of een tabel. Beiden hebben hetzelfde effect, maar ik hoop dat iemand een mooiere oplossing weet.
Kan je iets meer vertellen over die datapunten die je noemt. Zijn dat grenswaarden zodat 2290km nog steeds met ¤0,45 gaat, of is dat volledig vloeiend en probeer je de achterliggende formule te ontdekken?

Als je er een mooie vloeiende functie van wil maken, hebben we meer datapunten nodig. Als het werkt op basis van grenswaarden is een tabel de beste optie inderdaad.
pi_193155046
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2020 09:15 schreef snabbi het volgende:


Als je er een mooie vloeiende functie van wil maken, hebben we meer datapunten nodig. Als het werkt op basis van grenswaarden is een tabel de beste optie inderdaad.
2290×0.45= 1000 euro afschrijven in die maand, en 10 kilometer meer rijden opeens nog maar 138. _O-

Met die 2 data punten kun je er toch wel een lineare functie van maken?
  zaterdag 16 mei 2020 @ 09:25:02 #162
146393 Sometimes
Panta Rhei
pi_193155058
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2020 08:45 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Onafhankelijk van het aantal kilometers, schrijft een auto het eerste jaar (relatief) harder af dan in jaar vijf. Gooi je daar dan ook nog de variabele afschrijving per kilometer bij, vraag ik mij af hoe je dit zo zuiver mogelijk wilt krijgen. En dan hebben we het nog niet over de (dagelijks) veranderende markt(prijzen) bij inruil/verkoop.
Klopt allemaal. De auto is niet nieuw gekocht, dat scheelt. Maar het effect blijft. Heb dat een tijdje opgelost door een percentage van de waarde van de voorgaande maand te nemen. Dat helpt maar is niet dé oplossing.
Echt zuiver zal me nooit lukken, maar ik probeer het zo dicht mogelijk te benaderen.

quote:
Ik neem aan dat je in je variabele kilometerprijs ook hebt opgenomen of de kilometers op snelwegen, 80 km/h wegen of in de stad gereden worden. Dit heeft natuurlijk ook een grote invloed op de variabele brandstof.
Het verbruik hou ik uiteraard bij en dat is vrij stabiel. Ik reken met het gemiddelde en stel dat na elke tankbeurt bij. Na de eerste paar maanden worden de veranderingen erg klein.

quote:
Wat je wilt kan natuurlijk gebouwd worden maar dan moet je wel alle variabelen registreren en meenemen.

Samengevat: wil je niet teveel in detail? Zet het echt zoden aan de dijk al je naar het totaal van de kosten kijkt?
Natuurlijk wil ik teveel in detail. Ik heb hier lol in en probeer steeds dichter bij de realiteit te komen. De onderliggende reden is deels ook gewoon serieus; ik heb de afgelopen jaren veel te veel geld in het kopen van auto's gestopt en dat hou ik hiermee onder controle.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_193155080
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2020 09:24 schreef Basp1 het volgende:

[..]

2290×0.45= 1000 euro afschrijven in die maand, en 10 kilometer meer rijden opeens nog maar 138. _O-
Precies mijn punt waarom ik het vraag met een idioot voorbeeld.

quote:
Met die 2 data punten kun je er toch wel een lineare functie van maken?
Ja, ook een logaritmische lukt me prima. Met 1 punt wordt het nog makkelijker.
  zaterdag 16 mei 2020 @ 09:28:14 #164
146393 Sometimes
Panta Rhei
pi_193155095
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2020 09:15 schreef snabbi het volgende:

[..]

Kan je iets meer vertellen over die datapunten die je noemt. Zijn dat grenswaarden zodat 2290km nog steeds met ¤0,45 gaat, of is dat volledig vloeiend en probeer je de achterliggende formule te ontdekken?

Als je er een mooie vloeiende functie van wil maken, hebben we meer datapunten nodig. Als het werkt op basis van grenswaarden is een tabel de beste optie inderdaad.
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2020 09:24 schreef Basp1 het volgende:

[..]

2290×0.45= 1000 euro afschrijven in die maand, en 10 kilometer meer rijden opeens nog maar 138. _O-

Met die 2 data punten kun je er toch wel een lineare functie van maken?
Hier zit denk ik wel de essentie van wat ik zoek. De 2 datapunten die ik noem zijn echt, maar in de tussenliggende maanden heb ik helaas niet de waarde opgevraagd. Het is niet lineair maar een kromme.

Hoe maak ik daar - wanneer ik meer datapunten heb - een formule van?
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_193155132
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2020 09:28 schreef Sometimes het volgende:

[..]


[..]

Hier zit denk ik wel de essentie van wat ik zoek. De 2 datapunten die ik noem zijn echt, maar in de tussenliggende maanden heb ik helaas niet de waarde opgevraagd. Het is niet lineair maar een kromme.

Hoe maak ik daar - wanneer ik meer datapunten heb - een formule van?
De waarde opgevraagd? Waar en hoe, waarom denk je dat die waarde altijd helemaal realistisch is als je deze opvraagt?
  zaterdag 16 mei 2020 @ 09:43:31 #166
146393 Sometimes
Panta Rhei
pi_193155221
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2020 09:33 schreef Basp1 het volgende:

[..]

De waarde opgevraagd? Waar en hoe, waarom denk je dat die waarde altijd helemaal realistisch is als je deze opvraagt?
Ik gebruik de site van Autotelex daarvoor. Het blijven schattingen, maar in mijn ervaring zitten zij er dichtbij. Bij de vorige 2 auto's die ik ingeruild heb klopte de inruilwaarde binnen een marge van 150¤.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_193155606
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2020 09:28 schreef Sometimes het volgende:

[..]

[..]

Hier zit denk ik wel de essentie van wat ik zoek. De 2 datapunten die ik noem zijn echt, maar in de tussenliggende maanden heb ik helaas niet de waarde opgevraagd. Het is niet lineair maar een kromme.

Hoe maak ik daar - wanneer ik meer datapunten heb - een formule van?
Wat Basp1 al zegt, je kan er heel makkelijk een lineaire functie van kan maken. Wat ManAtWork al terecht opmerkt is dat er veel meer variabelen zullen zijn en die formule niet simpel lineair zal zijn.

Stel het zou een lineaire functie zijn. Dan zou de formule zijn:
y = ax + b
a = delta y / delta x = 48 / 2100 = 0,022857
1 datapunt invullen
b = 90 - 0,022857 * 200 = 85,42857

Dus je simpele formule zou zijn:
afschrijving = 0,022857 * aantal km + 85,42857

Alleen iedereen weet dat het BS is, want het is geen rechte lijn. Zonder dat je meer datapunten hebt kan je de werkelijke voorloop van die lijn niet voorspellen.
pi_193155652
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2020 09:43 schreef Sometimes het volgende:

[..]

Ik gebruik de site van Autotelex daarvoor. Het blijven schattingen, maar in mijn ervaring zitten zij er dichtbij. Bij de vorige 2 auto's die ik ingeruild heb klopte de inruilwaarde binnen een marge van 150¤.
Maar in die schattingen op dit moment zitten natuurlijk ook de economische omstandigheden verdisconteerd, als jij deze op voorhand kan voorspellen zou je je met andere dingen als de afschrijving van je auto moeten gaan bezig houden. :D
  zaterdag 16 mei 2020 @ 11:18:36 #169
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_193156491
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2020 08:24 schreef Sometimes het volgende:
Daar zal een tabel achter zitten, of misschien een logaritme. Dat laatste wil ik ook graag kunnen.
Precies, een grote tabel met kilometers en leeftijd en die kruist precies met wat jij invult. De berekeningen die achter die waardes in de tabel zitten zijn gebaseerd op o.a. verkoopcijfers nieuw van vergelijkbare voertuigen in dezelfde periode als de jouwe, het onderhoudsboekje van de fabrikant, bekende prijzen van onderhoud (met of zonder kortingen), veranderingen in de markt voor verkoop van gebruikte voertuigen (groot effect op je restwaarde), etc, etc.

Een shitload aan datapunten dus, die jou uiteindelijk de kosten per km geven.

Als jij in een maand alleen maar 1x naar de supermarkt zou rijden dan is dat ritje in jouw berekening extreem duur per km (verzekering, wegenbelasting, afschrijving, en een beetje brandstof en banden), dan kan je beter met 110km/u naar Zuid-Frankrijk rijden en tanken langs de snelweg.. Door het per jaar te berekenen kom je juist op realistisere waardes, over de lange termijn.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  zaterdag 16 mei 2020 @ 11:25:50 #170
146393 Sometimes
Panta Rhei
pi_193156642
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2020 10:15 schreef snabbi het volgende:

[..]

Wat Basp1 al zegt, je kan er heel makkelijk een lineaire functie van kan maken. Wat ManAtWork al terecht opmerkt is dat er veel meer variabelen zullen zijn en die formule niet simpel lineair zal zijn.

Stel het zou een lineaire functie zijn. Dan zou de formule zijn:
y = ax + b
a = delta y / delta x = 48 / 2100 = 0,022857
1 datapunt invullen
b = 90 - 0,022857 * 200 = 85,42857

Dus je simpele formule zou zijn:
afschrijving = 0,022857 * aantal km + 85,42857

Alleen iedereen weet dat het BS is, want het is geen rechte lijn. Zonder dat je meer datapunten hebt kan je de werkelijke voorloop van die lijn niet voorspellen.
Ik gebruik op dit moment ¤85 voor het vaste deel en ¤0,022 voor het variabele deel en dat zijn inderdaad waarden die waarschijnlijk alleen nu kloppen.

Maar hoe reken je het uit wanneer er meer data is? Kan je daar ook zo'n opstelling voor maken? Daarmee kom ik steeds dichterbij mijn doel.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  zaterdag 16 mei 2020 @ 11:29:21 #171
146393 Sometimes
Panta Rhei
pi_193156707
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2020 10:19 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Maar in die schattingen op dit moment zitten natuurlijk ook de economische omstandigheden verdisconteerd, als jij deze op voorhand kan voorspellen zou je je met andere dingen als de afschrijving van je auto moeten gaan bezig houden. :D
Nee, dat kan ik niet. De bijstellingen die ze daar soms doen die kan ik onmogelijk voorspellen. Maar dat hoeft ook niet.
Ik wil de schattingen graag kunnen benaderen met de huidige informatie. Dat dat af en toe bijgesteld moet worden hoort daarbij.

Eén van mijn voorgaande auto's werd ineens "meer" waard (de inruilwaarde in april was hoger dan die in maart). Dat betrof een hybride en die lagen steeds beter in de markt waardoor de waarde omhoog bijgesteld werd. Interessante materie.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  zaterdag 16 mei 2020 @ 11:36:13 #172
146393 Sometimes
Panta Rhei
pi_193156818
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2020 11:18 schreef qu63 het volgende:

[..]

Precies, een grote tabel met kilometers en leeftijd en die kruist precies met wat jij invult. De berekeningen die achter die waardes in de tabel zitten zijn gebaseerd op o.a. verkoopcijfers nieuw van vergelijkbare voertuigen in dezelfde periode als de jouwe, het onderhoudsboekje van de fabrikant, bekende prijzen van onderhoud (met of zonder kortingen), veranderingen in de markt voor verkoop van gebruikte voertuigen (groot effect op je restwaarde), etc, etc.

Een shitload aan datapunten dus, die jou uiteindelijk de kosten per km geven.

Als jij in een maand alleen maar 1x naar de supermarkt zou rijden dan is dat ritje in jouw berekening extreem duur per km (verzekering, wegenbelasting, afschrijving, en een beetje brandstof en banden), dan kan je beter met 110km/u naar Zuid-Frankrijk rijden en tanken langs de snelweg.. Door het per jaar te berekenen kom je juist op realistisere waardes, over de lange termijn.
Ik moet echt een heel verhaal gaan schrijven om uit te leggen wat ik doe, jij hebt daar zo te lezen een ander beeld bij.
In het kort: het ís een meerjarenplanning, maar ik probeer het effect van de maandelijkse kilometers in kaart te brengen. Voor onderhoud / reparatie / brandstof is dat prima te doen, voor afschrijving is het lastiger.

Voorheen was dit geen punt, ik maakte elke maand best veel kilometers. In een rustige maand 2000 en in een drukke tot 3500. De effecten daarvan zijn veel makkelijker te voorspellen dan de lage waarden van het afgelopen half jaar.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_193156887
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2020 11:25 schreef Sometimes het volgende:

[..]

Ik gebruik op dit moment ¤85 voor het vaste deel en ¤0,022 voor het variabele deel en dat zijn inderdaad waarden die waarschijnlijk alleen nu kloppen.

Maar hoe reken je het uit wanneer er meer data is? Kan je daar ook zo'n opstelling voor maken? Daarmee kom ik steeds dichterbij mijn doel.
Gokken.
Met meer datapunten zou ik een grafiek maken om te zien hoe de lijn loopt. Op basis van ervaring weet ik welk type formule welk type lijn oplevert. Vervolgens dat type uitrekenen en dan die schatting gebruiken.
Voor mijn gevoel proberen een aantal mensen aan te geven dat de werkelijkheid complex is. Dat snap je zelf ook wel. Een iets beter onderbouwde schatting kan je prima doorvoeren op de gestelde manier.
pi_193156991
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2020 11:40 schreef snabbi het volgende:

[..]

Gokken.
Met meer datapunten zou ik een grafiek maken om te zien hoe de lijn loopt. Op basis van ervaring weet ik welk type formule welk type lijn oplevert. Vervolgens dat type uitrekenen en dan die schatting gebruiken.
Voor mijn gevoel proberen een aantal mensen aan te geven dat de werkelijkheid complex is. Dat snap je zelf ook wel. Een iets beter onderbouwde schatting kan je prima doorvoeren op de gestelde manier.
Even puntjes op de i zetten wiskundig gezien is een lijn altijd een rechte tussen 2 punten dus liniear, het zal hoe dan ook een curve zijn waar deze vraagsteller naar toe op zoek is.

Kan de vraagsteller vanuit autotelex geen curve genereren door meer data punten te creëren met verschillende kilometers per maand in te vullen?
  zaterdag 16 mei 2020 @ 12:12:47 #175
146393 Sometimes
Panta Rhei
pi_193157268
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2020 11:40 schreef snabbi het volgende:

[..]

Gokken.
Met meer datapunten zou ik een grafiek maken om te zien hoe de lijn loopt. Op basis van ervaring weet ik welk type formule welk type lijn oplevert. Vervolgens dat type uitrekenen en dan die schatting gebruiken.
Voor mijn gevoel proberen een aantal mensen aan te geven dat de werkelijkheid complex is. Dat snap je zelf ook wel. Een iets beter onderbouwde schatting kan je prima doorvoeren op de gestelde manier.
Nou ja, dat was wat ik hier probeerde te vinden.

quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2020 11:48 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Even puntjes op de i zetten wiskundig gezien is een lijn altijd een rechte tussen 2 punten dus liniear, het zal hoe dan ook een curve zijn waar deze vraagsteller naar toe op zoek is.

Kan de vraagsteller vanuit autotelex geen curve genereren door meer data punten te creëren met verschillende kilometers per maand in te vullen?
Een kromme / curve zoek ik inderdaad.

Dat met die datapunten heb ik geprobeerd, maar dat vindt Autotelex niet zo leuk. Na een aantal pogingen word je geblokkeerd.
Zou het natuurlijk wel over een aantal maanden kunnen proberen. Dat heb ik al eerder gedaan, maar die data heb ik niet bewaard (was bij een voorgaande auto). Probleem blijft daarbij dat ik er dan in formulevorm iets mee moet en ik niet weet hoe.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_193157398
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2020 12:12 schreef Sometimes het volgende:

Probleem blijft daarbij dat ik er dan in formulevorm iets mee moet en ik niet weet hoe.
daar zal dan vast wel iemand je mee willen helpen hier las je wat meer data punten hebt. ^O^ *O*

Kun je autotelex met je browser ook niet op anonieme tabbladen openen en daarmee de waardes die je wilt hebben vinden?
  dinsdag 19 mei 2020 @ 10:59:09 #177
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_193203740
Snel vraagje

[img]hoe kan ik een voorwaardelijke opmaak instellen dat een cel een bepaalde kleur krijgt als het groter of kleiner is dan een andere celwaarde

voorbeeld: ik wil graag dat cel B2 groen wordt als ze kleiner is dan B1 en rood als ze groter is dan B1[/img]

opgelost. maar als ik dit naar beneden sleep wordt de voorwaardelijke op de oorspronkelijk cel gekopieerd en niet naar de cel ernaast

[ Bericht 21% gewijzigd door mrPanerai op 19-05-2020 11:15:01 ]
  dinsdag 19 mei 2020 @ 11:14:16 #178
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_193203938
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2020 10:59 schreef mrPanerai het volgende:
Snel vraagje

hoe kan ik een voorwaardelijke opmaak instellen dat een cel een bepaalde kleur krijgt als het groter of kleiner is dan een andere celwaarde

voorbeeld: ik wil graag dat cel B2 groen wordt als ze kleiner is dan B1 en rood als ze groter is dan B1
Kiezen voor "een formule gebruiken" als je de voorwaardelijke opmaak instelt.
stupidity has become as common as common sense was before
  Moderator dinsdag 19 mei 2020 @ 21:04:14 #179
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_193213770
Ik worstel met een excel vraagstuk. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

In tabblad 1 heb ik een naam staan, Harrie.
In tabblad 2 wil ik de naam van Harrie opzoeken tussen allerlei andere namen.
De naam van Harrie komt 3x voor op onderstaande data. Harrie heeft dus 75 euro uitgegeven in januari.

Harrie 15 januari , 10 euro
Harrie 20 januari . 15 euro
Harrie 25 januari, 50 euro

hoe kan ik op tabblad 1 weergeven hoeveel geld Harrie totaal heeft uitgegeven?
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_193213791
quote:
5s.gif Op dinsdag 19 mei 2020 21:04 schreef onlogisch het volgende:
Ik worstel met een excel vraagstuk. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

In tabblad 1 heb ik een naam staan, Harrie.
In tabblad 2 wil ik de naam van Harrie opzoeken tussen allerlei andere namen.
De naam van Harrie komt 3x voor op onderstaande data. Harrie heeft dus 75 euro uitgegeven in januari.

Harrie 15 januari , 10 euro
Harrie 20 januari . 15 euro
Harrie 25 januari, 50 euro

hoe kan ik op tabblad 1 weergeven hoeveel geld Harrie totaal heeft uitgegeven?
Sommen.als
  Moderator dinsdag 19 mei 2020 @ 21:08:59 #181
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_193213856
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2020 21:05 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Sommen.als
Thanks makker :)
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  woensdag 20 mei 2020 @ 11:51:55 #182
51385 baskick
Juist ja!
pi_193221965
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2020 10:59 schreef mrPanerai het volgende:
Snel vraagje

[ [url=hoe kan ik een voorwaardelijke opmaak instellen dat een cel een bepaalde kleur krijgt als het groter of kleiner is dan een andere celwaarde

voorbeeld: ik wil graag dat cel B2 groen wordt als ze kleiner is dan B1 en rood als ze groter is dan B1]afbeelding[/url] ]

opgelost. maar als ik dit naar beneden sleep wordt de voorwaardelijke op de oorspronkelijk cel gekopieerd en niet naar de cel ernaast
Staat er een dollarteken op de verkeerde plaats in je formule?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  woensdag 20 mei 2020 @ 12:24:03 #183
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_193222438
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2020 11:51 schreef baskick het volgende:

[..]

Staat er een dollarteken op de verkeerde plaats in je formule?
dat weet ik niet, maar de doelcel blijft hetzelfde terwijl die mee naar beneden moet schuiven


de tweede colom moet groen worden als het kleiner is dan de eerste kolom en rood indien groter dan de eerste kolom.
Als ik ze naar beneden sleep blijft de voorwaardelijke info in takt maar verwijst ze naar de startcel, in dit geval dus 112 terwijl ik wil dat ze vergelijkt met 32 bijvoorbeeld.

duidelijk?
  woensdag 20 mei 2020 @ 15:12:25 #184
51385 baskick
Juist ja!
pi_193224756
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2020 12:24 schreef mrPanerai het volgende:

[..]

dat weet ik niet, maar de doelcel blijft hetzelfde terwijl die mee naar beneden moet schuiven
[ afbeelding ]

de tweede colom moet groen worden als het kleiner is dan de eerste kolom en rood indien groter dan de eerste kolom.
Als ik ze naar beneden sleep blijft de voorwaardelijke info in takt maar verwijst ze naar de startcel, in dit geval dus 112 terwijl ik wil dat ze vergelijkt met 32 bijvoorbeeld.

duidelijk?
Klinkt alsof er inderdaad een $ teveel in je fomrule staat. Volgens mij heb je 2 regels met bijbehorende opmaak nodig:
=$B1<$A1
=$B1>$A1

Zou het kunnen dat jij een $ hebt staan voor de rijnummers?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  woensdag 20 mei 2020 @ 15:30:35 #185
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_193224992
klopt maar als ik die aanpas dan zet hij ze zelf weer terug als ik op toepassen klik
pi_193229759
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2020 15:30 schreef mrPanerai het volgende:
klopt maar als ik die aanpas dan zet hij ze zelf weer terug als ik op toepassen klik
Heb je in het hoofdscherm van Voorwaardelijke opmaak wellicht de selectie staan op Huidige selectie ipv Dit werkblad?
  woensdag 20 mei 2020 @ 20:56:22 #187
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_193230837
Kijk ik maandag op mijn werk even na
  donderdag 21 mei 2020 @ 16:52:24 #188
484383 Eendenkooi
homeopathisch onverdund
pi_193242740
Zou het voor veel mensen die lopen te schutteren met excel niet veel beter zijn als ze zouden overstappen op MS Access!?
pi_193244210
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2020 16:52 schreef Eendenkooi het volgende:
Zou het voor veel mensen die lopen te schutteren met excel niet veel beter zijn als ze zouden overstappen op MS Access!?
Waarom als je veel berekening moet doen met formules is Excel toch veel makkelijker als in een database als acces te moeten gaan klooien.
  vrijdag 22 mei 2020 @ 13:37:23 #190
77676 The_vice
alweer 'n idee?
pi_193256447
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2020 18:42 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Waarom als je veel berekening moet doen met formules is Excel toch veel makkelijker als in een database als acces te moeten gaan klooien.
Omdat veel geklooi met formules eigenlijk het nabootsen van een database is.
Zat mensen die van excel een offerte programma willen maken, of een financiele maandelijkse rapportage willen doen. En dan met moeilijke lookups data willen zoeken, wat eigenlijk een SQL query is.

Allemaal veel makkelijker in Access (en ook daar kan je formules toepassen). Ja, de drempel is wat hoger, maar met een goed boek kom je een heel eind. Als je dan ook nog iemand in de buurt hebt die je op weg kan helpen scheelt dat ook. Zat voorbeeld Access database te vinden waar je mee kan pielen en van kan leren.
Hendrik de Heette heette Hendrik de Heette omdat zijn vader ook Hendrik heette.
-vandaag was 't ook mooi-
Excel; zet het eens in een pivot table
pi_193333982
Goedemorgen!

Ik zit een beetje te prutsen in Excel en ik hoop dat jullie kunnen helpen: Ik wil graga een bestand waarin ik afgesproken betalingsregeling zet die op een bepaalde datum de SOLL positie van die regeling weergeeft. Als ik dan een openstaande postenlijst er achter plak moet die op klantniveau via vertikaal zoeken de IST er bij zoeken en vergelijken. Is het verschil nul, dan houd de klant zich aan de regeling en is het ok. Is er een negatief verschil dan moet ik actie ondernemen. Ik heb het volgende reeds bedacht:



In het baluw staan de gegevens van de vordering en de afgesproken regeling. In de groene kolom staan de verstreken maanden (peildatum minus startdatum regeling). De SOLL kolom is verstreken maanden * termijn bedrag.

Waar ik nu tegen aan loop is het SOLL bedrag. Er zijn voor deze regeling 5 maanden afgesproken en de SOLL zou dus 0 moeten zijn (open bedrag minus 5*termijn bedrag). Echter maak ik gebruik van de verstreken maanden en dat zijn er elf en de SOLL wordt negatief.

Mijn vraag is: Hoe zorg ik dat SOLL niet negatief wordt maar stopt bij nul als volgens de regeling alles betaald zou moeten zijn?

Merci
  woensdag 27 mei 2020 @ 10:12:41 #192
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_193334098
Extra voorwaarde (als functie dus) in de kolom maand die hem afkapt op het max aantal termijnen zou ik voor gaan.
stupidity has become as common as common sense was before
pi_193334196
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 10:12 schreef marcb1974 het volgende:
Extra voorwaarde (als functie dus) in de kolom maand die hem afkapt op het max aantal termijnen zou ik voor gaan.
Hoe zou je die er in zetten dan, ik heb zelf namelijk gene idee hoe dat te doen.

Zoiets? : =ALS(g7-k7)=<0;"";G7-K7

waar:

G7 = aantal afgesproken betaaltermijn = 5
K7 = verstreken maanden sinds startdatum = 11

Dus zoiets als aantal verstreken maanden kleiner dan 0 is, pak dan 0?
  woensdag 27 mei 2020 @ 10:23:11 #194
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_193334207
als aantal verstreken maanden groter dan maanden betalingstermijn, dan maanden betalingstermijn, anders aantal verstreken maanden.

Ik zou geen 0 gebruiken, je wil wel blijven zien hoeveel maanden er verstreken zijn, tot aan het maximale toe.
stupidity has become as common as common sense was before
pi_193334236
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 10:23 schreef marcb1974 het volgende:
als aantal verstreken maanden groter dan maanden betalingstermijn, dan maanden betalingstermijn, anders aantal verstreken maanden.

Ik zou geen 0 gebruiken, je wil wel blijven zien hoeveel maanden er verstreken zijn, tot aan het maximale toe.
dat is waar, ik ben aan het prutsen, thanks
pi_193334281
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 10:23 schreef marcb1974 het volgende:
als aantal verstreken maanden groter dan maanden betalingstermijn, dan maanden betalingstermijn, anders aantal verstreken maanden.

Ik zou geen 0 gebruiken, je wil wel blijven zien hoeveel maanden er verstreken zijn, tot aan het maximale toe.
Hoe zet ik dat in een formule, ik ben zeer zwak in als functies, al die haakjes, komma's etc :@

Ik kom tot: =Als(DATUMVERSCHIL(H7;$B$3>G7);"G7"; DATUMVERSCHIL(H7;$B$3))

H7 = Startdatum regeling
B3 = Peildatum
G7 = Afgesproken termijnen
  woensdag 27 mei 2020 @ 10:49:56 #197
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_193334480
Ik mijn excel versie bestaat datumverschil niet meer :') (lang leve excel) kan hem dus niet namaken zo. Maar ziet er redelijk logisch uit.
stupidity has become as common as common sense was before
pi_193334756
Ik ben er uit, het lukte mij niet om alles in 1 formule te nesten, dus maar via een tussenkolom:

Eerst reken ik het aantal verstreken maanden uit en vervolgen sin een kolom er na de als formule: als groter dan afgepsproken dan aantal afgepsproken. Met deze laatste reken ik nu.

Ooit ga ik ze misschien samenvoegen, voor nu is dit voldoende, dank @marcb1974 :)
  woensdag 27 mei 2020 @ 12:05:38 #199
484383 Eendenkooi
homeopathisch onverdund
pi_193335383
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 10:49 schreef marcb1974 het volgende:
Ik mijn excel versie bestaat datumverschil niet meer :') (lang leve excel) kan hem dus niet namaken zo. Maar ziet er redelijk logisch uit.
Gewoon die cellen van elkaar aftrekken, eventueel met absolute waarde er bij. Je kan met datums rekenen net als met getallen: dus + -
  dinsdag 7 juli 2020 @ 16:46:30 #200
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_193976246
Waarschijnlijk bijzonder simpel op te lossen; ik heb een kolom waarde uren in staan, maar in het formaat '3 hr'. Hoe converteer ik die naar een daadwerklijk nummer, dus 3 uur of 180 minuten? Kolommen hebben meestal een andere waarde,
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
  dinsdag 7 juli 2020 @ 16:56:05 #201
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_193976385
Kan je niet gewoon de celopmaak aanpassen?
stupidity has become as common as common sense was before
  dinsdag 7 juli 2020 @ 16:56:52 #202
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_193976395
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 16:46 schreef static het volgende:
Waarschijnlijk bijzonder simpel op te lossen; ik heb een kolom waarde uren in staan, maar in het formaat '3 hr'. Hoe converteer ik die naar een daadwerklijk nummer, dus 3 uur of 180 minuten? Kolommen hebben meestal een andere waarde,
Makkelijkste optie is de opmaak aanpassen en 'hr' weghalen, maar als je echt '3' als antwoord wilt hebben dan moet je in A2 de volgende fornule doen: A1*24, voor de minuten doe je A1*24*60 (en seconden A1*24*60*60, etc)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  dinsdag 7 juli 2020 @ 17:17:55 #203
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_193976754
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 16:56 schreef marcb1974 het volgende:
Kan je niet gewoon de celopmaak aanpassen?
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 16:56 schreef qu63 het volgende:

[..]

maar als je echt '3' als antwoord wilt hebben dan moet je in A2 de volgende fornule doen: A1*24, voor de minuten doe je A1*24*60 (en seconden A1*24*60*60, etc)
Het is een combinatie van letters en cijfers, dus ik denk dat het makkelijkste is om die 'H' eruit te kunnen slopen.

quote:
Makkelijkste optie is de opmaak aanpassen en 'hr' weghalen,
Bedoel je handmatig? :o
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
  dinsdag 7 juli 2020 @ 17:20:53 #204
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_193976802
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 17:17 schreef static het volgende:

[..]

[..]

Het is een combinatie van letters en cijfers, dus ik denk dat het makkelijkste is om die 'H' eruit te kunnen slopen.

Dan doe je dat. in je lint bij Start heb je Zoeken en selecteren.
Daar neem je vervangen.
Je vervangt [spatie]H door niets
en dan heb je alleen het getal over.

Voor de veiligheid zou ik de kolom eerst een keer kopieren, dan kan het nog een keer fout gaan ofzo :P
stupidity has become as common as common sense was before
pi_193976843
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 17:17 schreef static het volgende:

[..]

[..]

Het is een combinatie van letters en cijfers, dus ik denk dat het makkelijkste is om die 'H' eruit te kunnen slopen.
[..]

Bedoel je handmatig? :o
Nee, natuurlijk niet handmatig. Je kunt die hele hr er in 1x uitslopen. Maar afhankelijk van alle andere tekst die erin staat wil je dat of wil je dat niet. Als je het eruit haalt, dan staat er dus alleen 3. Is dat wat je wil?
pi_193977038
Je kunt ook nog moeilijk doen met links(), rechts() en lengte().
  dinsdag 7 juli 2020 @ 17:37:25 #207
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_193977094
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 17:34 schreef Tegan het volgende:
Je kunt ook nog moeilijk doen met links(), rechts() en lengte().
Dan is deel() vaak makkelijker.
stupidity has become as common as common sense was before
pi_193977162
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 17:37 schreef marcb1974 het volgende:

[..]

Dan is deel() vaak makkelijker.
Ook dan moet je vermoedelijk de andere drie formules ook gebruiken.
pi_193977748
Ik heb een vrij specifieke vraag.....

Ik heb een excel sheet waarin ik gegevens uit een website ophaal, nou staat er ergens op die website een tekst "July 2020". Ik wil daarmee rekenen om de eerste zaterdag van die maand er uit te krijgen. Tot zover nog geen probleem (als ik mijn taalinstelling op Engels zou zetten). Nu is het probleem dat deze sheet door mijn internationale vriendengroep gebruikt gaat worden (die hun taalinstellingen in Windows allemaal anders hebben staan) .

Ik zoek dus eigenlijk een manier ok de tekst July 2020 om te zetten naar een datum, die dan weer weergegeven wordt in de taalinstelling van de gebruiker.
  dinsdag 7 juli 2020 @ 18:22:35 #210
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_193977752
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 17:20 schreef marcb1974 het volgende:

[..]

Dan doe je dat. in je lint bij Start heb je Zoeken en selecteren.
Daar neem je vervangen.
Je vervangt [spatie]H door niets
en dan heb je alleen het getal over.

Voor de veiligheid zou ik de kolom eerst een keer kopieren, dan kan het nog een keer fout gaan ofzo :P
Ik wist dat het zo simpel zou zijn en over het hoofd zou zien. _O_
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_193978223
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 18:22 schreef Manonster het volgende:
Ik heb een vrij specifieke vraag.....

Ik heb een excel sheet waarin ik gegevens uit een website ophaal, nou staat er ergens op die website een tekst "July 2020". Ik wil daarmee rekenen om de eerste zaterdag van die maand er uit te krijgen. Tot zover nog geen probleem (als ik mijn taalinstelling op Engels zou zetten). Nu is het probleem dat deze sheet door mijn internationale vriendengroep gebruikt gaat worden (die hun taalinstellingen in Windows allemaal anders hebben staan) .

Ik zoek dus eigenlijk een manier ok de tekst July 2020 om te zetten naar een datum, die dan weer weergegeven wordt in de taalinstelling van de gebruiker.
Ik zat weer eens te moeilijk te denken...... Ik zet de tekst July met een if-statement om naar het maandnummer, en gebruik dat om de datum mee samen te stellen
  dinsdag 7 juli 2020 @ 19:03:05 #212
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_193978270
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 19:00 schreef Manonster het volgende:

[..]

Ik zat weer eens te moeilijk te denken...... Ik zet de tekst July met een if-statement om naar het maandnummer, en gebruik dat om de datum mee samen te stellen
Als je de opmaak van de bron weet zou je het nog kunnen doen met een vertaaltabel en vert.zoeken()
stupidity has become as common as common sense was before
  woensdag 15 juli 2020 @ 16:25:46 #213
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_194102026
Hm, dacht toch dat ik intussen wel aardig bedreven was in Excel, maar kom nu iets tegen wat ik zo 123 niet kan vinden/oplossen. Welke experts hier wel?

Probleem: Ik heb een lijst met 120.000 rijen, bestaande uit 4 kolommen. 1e kolom een url, 2e kolom een title, 3e kolom een url en 4e kolom een text.

Nu wil ik een zoek actie doen naar "Argentinië" en alle volledige rijen waar het woord Argentinie in voorkomt selecteren (dus met url, titel, url en text) en kopieeren naar een nieuw tabblad. Ehm... hoe :?


Duh,,,, FILTER jonguh 8)7

[ Bericht 7% gewijzigd door flipsen op 15-07-2020 16:34:31 ]
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  woensdag 15 juli 2020 @ 19:06:21 #214
51385 baskick
Juist ja!
pi_194103984
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2020 16:25 schreef flipsen het volgende:
Hm, dacht toch dat ik intussen wel aardig bedreven was in Excel, maar kom nu iets tegen wat ik zo 123 niet kan vinden/oplossen. Welke experts hier wel?

Probleem: Ik heb een lijst met 120.000 rijen, bestaande uit 4 kolommen. 1e kolom een url, 2e kolom een title, 3e kolom een url en 4e kolom een text.

Nu wil ik een zoek actie doen naar "Argentinië" en alle volledige rijen waar het woord Argentinie in voorkomt selecteren (dus met url, titel, url en text) en kopieeren naar een nieuw tabblad. Ehm... hoe :?


Duh,,,, FILTER jonguh 8)7
Als je alle rijen wilt overhouden waar in 1 of méér van de kolommen het zoekwoord voorkomt, werkt het standaard filter niet.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_194128907
Goedemiddag,

ik zit wat te prutsen met verschillende versies van Excel. In Excel365 krijg ik onderstaande goed voor elkaar. Ik wil de maximale waarde uit kolom B vinden op basis van de juiste maand en jaar.
Heb de formule nu als volgt:
1=MAX.ALS.VOORWAARDEN(B:B;A:A;">="&D2;A:A;"<="&LAATSTE.DAG(D2;0))
Er wordt echter ook gebruik gemaakt van Excel 2016 en Excel 2019, daar zit de functie MAX.ALS.VOORWAARDEN niet in :'(
Ik zoek een formule die hetzelfde kan als bovenstaand, maar dan zonder de functie MAX.ALS.VOORWAARDEN, waarschijnlijk iets met SOMPRODUCT (om zonder matrixformules te werken) of MAX.ALS (met matrixformule).
Zonder matrixformule heeft de voorkeur.

Wie weet raad? :@

  vrijdag 17 juli 2020 @ 21:05:35 #216
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_194134511
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2020 14:28 schreef kaiserhenk het volgende:
Goedemiddag,

ik zit wat te prutsen met verschillende versies van Excel. In Excel365 krijg ik onderstaande goed voor elkaar. Ik wil de maximale waarde uit kolom B vinden op basis van de juiste maand en jaar.
Heb de formule nu als volgt:
[ code verwijderd ]

Er wordt echter ook gebruik gemaakt van Excel 2016 en Excel 2019, daar zit de functie MAX.ALS.VOORWAARDEN niet in :'(
Ik zoek een formule die hetzelfde kan als bovenstaand, maar dan zonder de functie MAX.ALS.VOORWAARDEN, waarschijnlijk iets met SOMPRODUCT (om zonder matrixformules te werken) of MAX.ALS (met matrixformule).
Zonder matrixformule heeft de voorkeur.

Wie weet raad? :@

[ afbeelding ]
max.als gaat sowieso werken, maar werkt dus wel met arrays: https://exceljet.net/formula/max-value-in-given-month
somproduct kan ook, maar dan krijg je hulpkolommen voor maand (en jaar) om alles goed te kunnen matchen: https://excelchamps.com/blog/max-if-formula/
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_194134515
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2020 14:28 schreef kaiserhenk het volgende:
Goedemiddag,

ik zit wat te prutsen met verschillende versies van Excel. In Excel365 krijg ik onderstaande goed voor elkaar. Ik wil de maximale waarde uit kolom B vinden op basis van de juiste maand en jaar.
Heb de formule nu als volgt:
[ code verwijderd ]

Er wordt echter ook gebruik gemaakt van Excel 2016 en Excel 2019, daar zit de functie MAX.ALS.VOORWAARDEN niet in :'(
Ik zoek een formule die hetzelfde kan als bovenstaand, maar dan zonder de functie MAX.ALS.VOORWAARDEN, waarschijnlijk iets met SOMPRODUCT (om zonder matrixformules te werken) of MAX.ALS (met matrixformule).
Zonder matrixformule heeft de voorkeur.

Wie weet raad? :@

[ afbeelding ]
Eerst de makkelijkste. De matrix oplossing

=MAX(ALS(A2:A9>=D2;ALS(A2:A9<=LAATSTE.DAG(D2;0);B2:B9)))
CTRL SHIFT ENTER gebruiken bij het invoeren van de formule.

Zonder matrix kan ik zo snel niet bedenken.
-edit-

Zonder matrix:
=SOMPRODUCT(MAX((A2:A9>=D2)*(A2:A9<=LAATSTE.DAG(D2;0))*(B2:B9)))

[ Bericht 1% gewijzigd door snabbi op 17-07-2020 21:13:45 ]
pi_194209383
Oké, ik ben dus zo iemand als in de OP die zich heel wat voelt na VLOOKUP gebruikt te hebben :+
(Hoewel, gebruik liever INDEX MATCH :P )


Versie is Excel365, taal staat op Engels.

Casus: ik heb een sheet met 2 kolommen; in A staat een lijst met user id's, in B een lijst met codes.
User id's komen vaak meerdere keren voor, maar wel altijd met unieke codes (dezelfde combinatie komt dus nooit voor).

Dit idee:

1
2
3
4
5
6
7
  A       B
12345   ABC123
12345   DEF456
54321   ABC123
54321   GHI789
98765   DEF456
98765   GHI789

Nu wil ik per code (kolom B) weten welke codes nog meer voorkomen bij die betreffende users.
Dus bijv. voor code 'ABC123' geldt dat die voorkomt bij 2 users en wil ik dus op kunnen halen dat die users ook codes 'DEF456' en 'GHI789' hebben.

Het lijkt me dat dit vrij eenvoudig moet kunnen, maar ik kom er niet uit hoe :')
Ik zat al te denken aan een kruistabel, waarbij ik alle codes tegen elkaar uitzet en per code na ga óf en zo ja hoe vaak die voorkomt in combinatie met elke andere code, maar daar kom ik ook niet echt uit :?

Hoop dat dit enigszins duidelijk is (maar kan me zomaar voorstellen van niet :D )
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_194210144
Ik heb een vraag:
Ik heb een kolom waar staat jun, juli, aug,okt.

Deze wil ik allemaal tellen, dus dan gebruik je aantallen.als, maar ik wil geen 4 keer aantallen.als gebruiken terwijl je naar mijn idee ook zou moeten kunnen gebruiken =aantallen.als(bereik;EN("jun";"juli";"aug";"okt"))
Weten jullie waarom dit niet werkt?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_194210173
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 17:08 schreef twist02 het volgende:
Oké, ik ben dus zo iemand als in de OP die zich heel wat voelt na VLOOKUP gebruikt te hebben :+
(Hoewel, gebruik liever INDEX MATCH :P )


Versie is Excel365, taal staat op Engels.

Casus: ik heb een sheet met 2 kolommen; in A staat een lijst met user id's, in B een lijst met codes.
User id's komen vaak meerdere keren voor, maar wel altijd met unieke codes (dezelfde combinatie komt dus nooit voor).

Dit idee:
[ code verwijderd ]

Nu wil ik per code (kolom B) weten welke codes nog meer voorkomen bij die betreffende users.
Dus bijv. voor code 'ABC123' geldt dat die voorkomt bij 2 users en wil ik dus op kunnen halen dat die users ook codes 'DEF456' en 'GHI789' hebben.

Het lijkt me dat dit vrij eenvoudig moet kunnen, maar ik kom er niet uit hoe :')
Ik zat al te denken aan een kruistabel, waarbij ik alle codes tegen elkaar uitzet en per code na ga óf en zo ja hoe vaak die voorkomt in combinatie met elke andere code, maar daar kom ik ook niet echt uit :?

Hoop dat dit enigszins duidelijk is (maar kan me zomaar voorstellen van niet :D )
Mijn oplossing verdient niet de schoonheidsprijs, maar ik denk dat je een eind komt als je in kolom B alle unieke waarden wegfilterd en/of dubbele waarden filters. Dan houd je links alle user id's over waar dan dubbele wachtwoorden staan.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_194211074
quote:
7s.gif Op woensdag 22 juli 2020 18:13 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Mijn oplossing verdient niet de schoonheidsprijs, maar ik denk dat je een eind komt als je in kolom B alle unieke waarden wegfilterd en/of dubbele waarden filters. Dan houd je links alle user id's over waar dan dubbele wachtwoorden staan.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Oke, ik gaf dus expres niet te veel details, omdat ik dacht dat dat af zou leiden van de vraag. Maar blijkbaar word je dan meteen gezien als hacker _O-

Die 'codes' zijn vakcodes; het betreft een roosterprobleem ;)

Ik wil weten hoe vaak combinaties van vakken voorkomen, zodat de roosteraar ervoor kan zorgen dat die vakken niet (uitsluitend) tegelijk geroosterd worden.

Maar ik denk dat ik zelf al iets bedacht heb! :7
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_194213640
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 19:09 schreef twist02 het volgende:

[..]

Oke, ik gaf dus expres niet te veel details, omdat ik dacht dat dat af zou leiden van de vraag. Maar blijkbaar word je dan meteen gezien als hacker _O-

Die 'codes' zijn vakcodes; het betreft een roosterprobleem ;)

Ik wil weten hoe vaak combinaties van vakken voorkomen, zodat de roosteraar ervoor kan zorgen dat die vakken niet (uitsluitend) tegelijk geroosterd worden.

Maar ik denk dat ik zelf al iets bedacht heb! :7
Haha, was een mogelijkheid toch obv jouw vraag ;)
Maar ik snap je hoor, je kunt met excelvraagstukken beter recht-toe-recht-aan voorbeelden gebruiken dan een abstract verhaal uitleggen.

Wat is de oplossing?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_194214154
quote:
7s.gif Op woensdag 22 juli 2020 18:12 schreef phpmystyle het volgende:
Ik heb een vraag:
Ik heb een kolom waar staat jun, juli, aug,okt.

Deze wil ik allemaal tellen, dus dan gebruik je aantallen.als, maar ik wil geen 4 keer aantallen.als gebruiken terwijl je naar mijn idee ook zou moeten kunnen gebruiken =aantallen.als(bereik;EN("jun";"juli";"aug";"okt"))
Weten jullie waarom dit niet werkt?
Je hoeft toch maar een keer aantallen.als() te gebruiken?

aantallen.als(bereik1;criterium1;bereik2;criterium2; etc …)

Waarbij bereik1 toevallig gelijk is aan bereik2, bereik3 en bereik4.

Edit: Nee dus, dan telt alleen als aan alle vier voorwaarden is voldaan, excuus.

[ Bericht 4% gewijzigd door Tegan op 22-07-2020 22:08:07 ]
pi_194214328
quote:
7s.gif Op woensdag 22 juli 2020 18:12 schreef phpmystyle het volgende:
Ik heb een vraag:
Ik heb een kolom waar staat jun, juli, aug,okt.

Deze wil ik allemaal tellen, dus dan gebruik je aantallen.als, maar ik wil geen 4 keer aantallen.als gebruiken terwijl je naar mijn idee ook zou moeten kunnen gebruiken =aantallen.als(bereik;EN("jun";"juli";"aug";"okt"))
Weten jullie waarom dit niet werkt?
EN gebruik je om meerdere voorwaarden te kunnen toetsen. Dus EN(dier=aap;naam=bokito). Jij wil het hier meer gebruiken als een soort bevindt zich in de volgende array.

Dit kan je zelf bereiken door bijvoorbeeld zoiets te doen: =SOMPRODUCT(AANTAL.ALS(A:A;D:D))
Waarbij je dan in kolom D die jun, jul etc onder elkaar zet en ziet hoe vaak het voorkomt in kolom A

[ Bericht 1% gewijzigd door snabbi op 22-07-2020 22:21:16 ]
pi_194214417
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 17:08 schreef twist02 het volgende:
Oké, ik ben dus zo iemand als in de OP die zich heel wat voelt na VLOOKUP gebruikt te hebben :+
(Hoewel, gebruik liever INDEX MATCH :P )


Versie is Excel365, taal staat op Engels.

Casus: ik heb een sheet met 2 kolommen; in A staat een lijst met user id's, in B een lijst met codes.
User id's komen vaak meerdere keren voor, maar wel altijd met unieke codes (dezelfde combinatie komt dus nooit voor).

Dit idee:
[ code verwijderd ]

Nu wil ik per code (kolom B) weten welke codes nog meer voorkomen bij die betreffende users.
Dus bijv. voor code 'ABC123' geldt dat die voorkomt bij 2 users en wil ik dus op kunnen halen dat die users ook codes 'DEF456' en 'GHI789' hebben.

Het lijkt me dat dit vrij eenvoudig moet kunnen, maar ik kom er niet uit hoe :')
Ik zat al te denken aan een kruistabel, waarbij ik alle codes tegen elkaar uitzet en per code na ga óf en zo ja hoe vaak die voorkomt in combinatie met elke andere code, maar daar kom ik ook niet echt uit :?

Hoop dat dit enigszins duidelijk is (maar kan me zomaar voorstellen van niet :D )
Mooi dat je zelf al een oplossing had.
De meest luie oplossing voor mij is altijd om er een draaitabel van te maken. Gooi je die user id in de kolom. De code in de value. Overal waar de waarde groter dan 1 is, heb je dus een userID met meerdere codes.

Als je snel wilt zien welke codes, dan gooi je die code ook in de draaitabel in de kolom. Dan krijg je namelijk per userID de bijbehorende codes.

Als je wilt kijken naar dubbele codes dan draai je de volgorde van de 2 om, dan zie je codes die aan meerdere usersIDs zijn toegekend.
pi_194214483
Google zegt dat dit ook kan:

som(aantallen.als(bereik;{criterium1;criterium2}))

Ik kan het nu even alleen in de Engelse Excel testen en daar werkt het.
pi_194215931
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 22:15 schreef snabbi het volgende:

[..]

EN gebruik je om meerdere voorwaarden te kunnen toetsen. Dus EN(dier=aap;naam=bokito). Jij wil het hier meer gebruiken als een soort bevindt zich in de volgende array.

Dit kan je zelf bereiken door bijvoorbeeld zoiets te doen: =SOMPRODUCT(AANTAL.ALS(A:A;D:D))
Waarbij je dan in kolom D die jun, jul etc onder elkaar zet en ziet hoe vaak het voorkomt in kolom A
Thanks, dit werkt wel!
Vind'm alleen niet zo logisch, had echt verwacht dat met een geneste aantallen.als OF het zou moeten lukken.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_194215937


[ Bericht 100% gewijzigd door phpmystyle op 22-07-2020 23:44:46 ]
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_194217296
quote:
1s.gif Op woensdag 22 juli 2020 22:22 schreef Tegan het volgende:
Google zegt dat dit ook kan:

som(aantallen.als(bereik;{criterium1;criterium2}))

Ik kan het nu even alleen in de Engelse Excel testen en daar werkt het.
Dit krijg ik niet werkend. Kan je een voorbeeld geven wat je hebt gebruikt (Engelse termen zijn ook prima).

-edit 1-
Ik zie het al. Je hebt de invoer in Excel als een Matrix formule gedaan via CTRL SHIFT ENTER.
Hierdoor stel je de CEL in staat een matrix als input te nemen.
quote:
7s.gif Op woensdag 22 juli 2020 23:44 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Thanks, dit werkt wel!
Vind'm alleen niet zo logisch, had echt verwacht dat met een geneste aantallen.als OF het zou moeten lukken.
Het is een beetje een educated guess aan mijn kant. Ik liet de techniek wat weg omdat het zeker niet voor iedereen geschikt is. Volgens mij ligt het aan de combinatie van wat er in 1 cel van Excel getoond kan worden (namelijk alleen één waarde) en de functie die je gebruikt. De functie moet in staat zijn de Matrix om te toveren naar een waarde. Een functie heeft zodoende een INPUT en een RESULTAAT.
Functies zoals SOMPRODUCT accepteren een Matrix als inputwaarde. Functies zoals SOM en AANTAL niet. Dit kan je ook zien wanneer je de functie invoert. Excel geeft aan welke inputwaarde deze verwacht. Bij SOMPRODUCT is dat "matrix1;matrix2" en bij de andere genoemde functie 'bereik'. Het bereik is slechts een 1 dimensionale vector. Dit zegt niets meer dan dat SOMPRODUCT in staat is om een matrix als 1 waarde als resultaat terug te geven, zodat die waarde in je cel getoond kan worden.

Nu zijn de functies onderliggend in excel 'slim' geprogrammeerd. Iedere functie geeft een 'Object' terug en niet een 'String', 'Integer', 'Array', of 'Array[][]' - waarbij de laatste 'Array[][]' of vierkantsarray dus eigenlijk de matrix is. Het feit dat ze dat ongedefineerde object teruggeven zorgt ervoor dat het probleem van het vertalen van dat 'Object' naar die verwachte inputwaarde wordt overgelaten aan de bovenliggende functie. Hierdoor doen zich de volgende 2 scenario's zich voor.

Scenario 1: Je plaatst in de CEL de formule AANTAL.ALS(bereik;bereik)
De combinatie van bereik;bereik is in feite een matrix. Deze matrix ziet er als volgt uit:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De functie verwerkt de matrix en de functie is niet in staat het resultaat terug te geven als een enkel getal. Daarom geeft de functie het resultaat van het Object terug.
Bij de verwerking van het resultaat van de functie als input op CEL niveau is de CEL niet in staat om het Object te verwerken naar een enkele waarde. , dus het resultaat van AANTAL.ALS wordt een matrix. Het resultaat wordt daardoor oneigenlijk getoond als 0.

Scenario 2: Je plaatst in de CEL de formule SOMPRODUCT -> met als subformule de aantal.als.
Wederom levert de subformule het resultaat van een Object dat gelijk is aan een Matrix aan de bovenliggende laag - namelijk de formule. De formule SOMPRODUCT kan wel een matrix als input verwerken en is in staat de berekening uit te voeren met die matrix. Hierbij kent SOMPRUDCT de waarde 1 toe aan een argument in de matrix wanneer A1 gelijk is aan D1, en de waarde 0 wanneer ze ongelijk zijn. De functie kan de SOM over deze hele array nemen en teruggeven als enkel getal aan de CEL. Nu wordt het getal getoond.

Helaas gaat het mij niet veel beter lukken om dit uit te leggen, omdat het deels aan de grenzen ligt van wat ik weet hoe het werkt.
Wel kan ik zeggen dat elke andere formule die je een input mogelijkheid geeft Matrix een zelfde type oplossing gaat geven.

-edit 2-
Overigens zie ik dat mijn bovenstaande verhaal niet 100% klopt. De formule KOLOMMEN(AANTAL.ALS(A:A;D:D)) geeft 1 als resultaat. Dit houdt eigenlijk in dat er niet een matrix onderliggend is met 2 argumenten, maar dat er een vector is met 1 argument... waarbij dat ene argument wéér een eigen vector is.

[ Bericht 3% gewijzigd door snabbi op 23-07-2020 07:45:39 ]
pi_194222801
quote:
7s.gif Op woensdag 22 juli 2020 21:28 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Haha, was een mogelijkheid toch obv jouw vraag ;)
Maar ik snap je hoor, je kunt met excelvraagstukken beter recht-toe-recht-aan voorbeelden gebruiken dan een abstract verhaal uitleggen.

Wat is de oplossing?
Had gekund ja ;)

Ik heb nu twee tabellen aangemaakt. Eentje met de 'ruwe' data; user ID in kolom A en alle codes in de kolommen erachter, met 1/0 per vakcode (zodat je ook eenvoudig kunt filteren op combinaties).
En op basis daarvan een kruistabel, waarin je afleest hoeveel users een specifieke combinatie van codes hebben.

Dat leek al voldoende hulp te bieden voor degene die hier daadwerkelijk mee aan de slag gaat :)
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_194223054
In VBA:
Hoe "schrijf" ik een bestand vanuit een rij binaire codes.
Deze rij binaire codes kunnen in een excelblad onder elkaar staan, maar ook in een apart text-bestand.
Dat maakt op zich niet zoveel uit.
Iig er een bestand geschreven worden dat qua grootte dus ook precies evenveel bytes heeft dan het aantal getallen dat onder elkaar staat.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  donderdag 23 juli 2020 @ 15:12:35 #232
484383 Eendenkooi
homeopathisch onverdund
pi_194223158
Oh oh al dat gestuntel hier met Excel. Zodra VBA in het spel komt kun je in veel gevallen beter switchen naar R of Python.
pi_194223698
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 15:05 schreef Twentsche_Ros het volgende:
In VBA:
Hoe "schrijf" ik een bestand vanuit een rij binaire codes.
Deze rij binaire codes kunnen in een excelblad onder elkaar staan, maar ook in een apart text-bestand.
Dat maakt op zich niet zoveel uit.
Iig er een bestand geschreven worden dat qua grootte dus ook precies evenveel bytes heeft dan het aantal getallen dat onder elkaar staat.
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juli 2020 15:12 schreef Eendenkooi het volgende:
Oh oh al dat gestuntel hier met Excel. Zodra VBA in het spel komt kun je in veel gevallen beter switchen naar R of Python.
Ja, ja, even een andere taal leren....
Dat gaat 'm niet worden.

Ik kan redelijk mijn ding doen in VBA, en ik ben helemaal vergroeid met Excel.

Even voor de duidelijkheid:
Dit is het omgekeerde, nl een bestand presenteren als een rij binaire codes:
Sub z()
Dim k As Byte
Dim i As Long
Open "d:/meer.abc" For Binary As #8
Open "d:/meer.txt" For Output As #9
For i = 1 To 1000000
Get #8, , k
Print #9, k
Next i
Close #8
Close #9
End Sub

Een bestand, "d:/meer.abc" bestaat uit een aantal bytes.
En in meer.txt krijg je een lijst van nummers (van 0 t/m 255) van de binaire codes.
Het aantal bytes uit meer.abc is gelijk aan het aantal nummers in de rij van meer.txt.

Maar:
Bovenstaand programma'tje dus andersom...
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_194225505
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 15:05 schreef Twentsche_Ros het volgende:
In VBA:
Hoe "schrijf" ik een bestand vanuit een rij binaire codes.
Met PUT
Doe net zo'n Open for Binary als je in je eigen voorbeeld gebruikt en via Put schrijf je de bytes.

quote:
Deze rij binaire codes kunnen in een excelblad onder elkaar staan, maar ook in een apart text-bestand.
Dat maakt op zich niet zoveel uit.
Iig er een bestand geschreven worden dat qua grootte dus ook precies evenveel bytes heeft dan het aantal getallen dat onder elkaar staat.
Sub z()
Dim k As Byte
Dim j As Integer
Range("A1").Select
j = Selection.End(xlDown).Row
Open "d:/meer.abc" For Binary As #8
For i = 1 To j
Put #8, , k
Next j
Close #8
End Sub
pi_194250443
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 17:45 schreef snabbi het volgende:

[..]

Met PUT
Doe net zo'n Open for Binary als je in je eigen voorbeeld gebruikt en via Put schrijf je de bytes.
[..]

Sub z()
Dim k As Byte
Dim j As Integer
Range("A1").Select
j = Selection.End(xlDown).Row
Open "d:/meer.abc" For Binary As #8
For i = 1 To j
Put #8, , k
Next j
Close #8
End Sub
Bendankt voor het op weg helpen.
Maar je had als fout "Next j", dat moet natuurlijk Next i zijn.
Verder heb ik 'm als volgt gemaakt:

Sub za()
Dim k As Byte
Open "d:/meerxxy.abc" For Binary As #8
For i = 1 To 519534
k=cells(i,1)
Put #8, , k
Next i
Close #8
End Sub

Eventueel kan ik nog in cel b1 de formule zetten:
+1048576-COUNTBLANK(A:A)
Zodat ik 519534 of een andere lengte kan vervangen door Cells(1,2)
Dan klopt het programma altijd.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_194253888
ah ja, last minute wijziging van variabele namen en dan 1 vergeten.
Belangrijkste is dat je het idee had hoe het werkt en dat jij het voor je eigen oplossing werkend hebt.
pi_194254529
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 14:51 schreef snabbi het volgende:
ah ja, last minute wijziging van variabele namen en dan 1 vergeten.
Belangrijkste is dat je het idee had hoe het werkt en dat jij het voor je eigen oplossing werkend hebt.
Precies, bedankt nogmaals!
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_194634413
Meer mensen met de laatste excel last van dat hij uit het niets de opmaak (en inhoud) van grafieken veranderd?
Toen ik gisteren bij mijn werk weg ging mooie grafiek opgezet bestaande uit gestapelde kolommen en 2 reeksen aan lijnen.

Ik open het bestand vanmiddag weer is een van de reeksen weg, alle reeksnamen zijn verdwenen en complete layout is vernaggeld.

Gelukkig heb ik versiebeheer (via onedrive) maar ik moest meerdere versies terug voordat ik mijn oude layout terug had. En ik weet zeker dat het klopte toen ik weg ging want ik heb een plaatje ervan in een powerpoint gezet en kon zo het origineel zien.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_194634432
Was de file niet nog door een collega geopend in de tussentijd en per ongeluk een paar keer gesaved? :D
pi_194729779
Hoi,

Vraagje waar de excelgoeroes vast mee kunnen helpen.

Ik heb 2 cellen waar een datum ingevuld wordt en een derde cel die dan telt hoeveel verschil er tussen die datums zit.

Nu wil ik die 2de invuldatum rood laten kleuren zodra tijdens invullen blijkt dat er meer dan x dagen tussen de 1ste en de 2de datum zit.

Met die 3de cel lukt dat wel, maar met die datumcel lukt me dat niet.

Iemand enig idee hoe ik die 2de datumcel een kleurtje geef zodra die 3de cel meer dan x dagen betreft? :@
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_194730653
Op de cel maken die je kleuren wil, met een formule. De verschil kolom > x dagen. (let op dat er geen $ staan). En de opmaak doortrekken.
stupidity has become as common as common sense was before
pi_194731071
Kolom A = eerste datum
Kolom B = tweede datum

Voorwaardelijke opmaak met deze regel =B1-A1>2
en bereik =$B:$B

Waarbij 2 het maximale aantal dagen is dat niet moet kleuren.

Edit:
Als je een kleiner bereik wil dan moet de formule ook aangepast worden naar de eerste vergelijking in het bereik. M.a.w. =B4-A4>2 werkt bij bereik =$B$4:$B$50 .

[ Bericht 20% gewijzigd door Tegan op 26-08-2020 17:32:15 ]
pi_194731103
quote:
1s.gif Op woensdag 26 augustus 2020 17:27 schreef Tegan het volgende:
Kolom A = eerste datum
Kolom B = tweede datum

Voorwaardelijke opmaak met deze regel =B1-A1>2
en bereik =$B:$B

Waarbij 2 het maximale aantal dagen is dat niet moet kleuren.
Waarbij het soms makkelijk kan zijn om die "2" ook uit een cel te halen zodat je users die niet thuis zijn in excel ook deze periode kan laten veranderen. ^O^
pi_194740397
=edit=
Nevermind, gelukt, thanks :)

[ Bericht 82% gewijzigd door vosss op 27-08-2020 09:04:15 ]
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  vrijdag 28 augustus 2020 @ 14:58:27 #245
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_194761839
Ik heb een kolom met waardes (tekst, niet dezelfde tekst), waar ik een waarde aan wil toevoegen (ook tekst) aan het eind. Deze toegevoegde tekst is wel hetzelfde.

Cel is bijvoorbeeld 'Hallo'', daar wil ik 'allemaal' aan toevoegen zodat de cel 'Hallo allemaal' bevat. En dan voor alle rijen. De tekst in de cel is dus variabel, wat ik wil toevoegen is altijd hetzelfde.

Iemand een suggestie?
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_194761858
=tekst.samenvoegen("celverwijzing";" ";"tekst")
stupidity has become as common as common sense was before
pi_194761868
of B1 = A1&"tekst"
met je eerste tekst in kolom A
You're Fucking Out, I'm Fucking In
pi_194823461
*verwijderd*

[ Bericht 53% gewijzigd door Symbo op 01-09-2020 10:14:12 (probleem opgelost) ]
  Moderator maandag 7 september 2020 @ 15:35:54 #249
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_194934940
Op de één of andere manier heb ik altijd struggles met vlookup waarbij de celindeling 'standaard' is, of 'tekst'.

Ik heb een waarde van 10 karakters in veld A4 staan. Deze waarde wil ik in mijn tabblad 'filter' opzoeken. Deze staat ook in tabblad 'filter' namelijk op record A91985. Hiervan wil ik de waarde terug geven die in kolom B staat.

De code die ik gebruik is
1=VERT.ZOEKEN(TEKST(A4;"0000000000");filter!A2:A130000;2;ONWAAR)

Toch krijg ik een #VERW! terug. Iemand een suggestie? :{
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_194935010
quote:
9s.gif Op maandag 7 september 2020 15:35 schreef onlogisch het volgende:
Op de één of andere manier heb ik altijd struggles met vlookup waarbij de celindeling 'standaard' is, of 'tekst'.

Ik heb een waarde van 10 karakters in veld A4 staan. Deze waarde wil ik in mijn tabblad 'filter' opzoeken. Deze staat ook in tabblad 'filter' namelijk op record A91985. Hiervan wil ik de waarde terug geven die in kolom B staat.

De code die ik gebruik is
[ code verwijderd ]

Toch krijg ik een #VERW! terug. Iemand een suggestie? :{
Je waarde van tekst aanpassen of de waardes opsplitsen
pi_194935036
quote:
9s.gif Op maandag 7 september 2020 15:35 schreef onlogisch het volgende:
Op de één of andere manier heb ik altijd struggles met vlookup waarbij de celindeling 'standaard' is, of 'tekst'.

Ik heb een waarde van 10 karakters in veld A4 staan. Deze waarde wil ik in mijn tabblad 'filter' opzoeken. Deze staat ook in tabblad 'filter' namelijk op record A91985. Hiervan wil ik de waarde terug geven die in kolom B staat.

De code die ik gebruik is
[ code verwijderd ]

Toch krijg ik een #VERW! terug. Iemand een suggestie? :{
Meestal hebben dan de beide waarden die je vergelijkt (zoekt) een andere opmaak.
stupidity has become as common as common sense was before
  Moderator maandag 7 september 2020 @ 15:53:42 #252
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_194935163
quote:
0s.gif Op maandag 7 september 2020 15:45 schreef marcb1974 het volgende:

[..]

Meestal hebben dan de beide waarden die je vergelijkt (zoekt) een andere opmaak.
Juist, en met de zoekwaarde moet dat euvel toch verholpen zijn? Dus met de (TEKST(A4;"0000000000")
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_194950758
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 16:14 schreef Basp1 het volgende:
Was de file niet nog door een collega geopend in de tussentijd en per ongeluk een paar keer gesaved? :D
Nee. Alleen ik kon erbij.
Heb dat nog nooit eerder meegemaakt. Zag ook dat eerdere versies aangetast waren. Terwijl ik prints heb van die versies dat ze wel gewoon kloppen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_194951166
quote:
9s.gif Op maandag 7 september 2020 15:35 schreef onlogisch het volgende:
Op de één of andere manier heb ik altijd struggles met vlookup waarbij de celindeling 'standaard' is, of 'tekst'.

Ik heb een waarde van 10 karakters in veld A4 staan. Deze waarde wil ik in mijn tabblad 'filter' opzoeken. Deze staat ook in tabblad 'filter' namelijk op record A91985. Hiervan wil ik de waarde terug geven die in kolom B staat.

De code die ik gebruik is
[ code verwijderd ]

Toch krijg ik een #VERW! terug. Iemand een suggestie? :{
Die A13... aanpassen naar B13...?

Edit: Er is geen tweede kolom in bereik A4:A13..., daarom de foutmelding.

[ Bericht 1% gewijzigd door Tegan op 08-09-2020 12:53:30 ]
  Moderator dinsdag 8 september 2020 @ 12:54:01 #255
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_194951356
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 september 2020 12:40 schreef Tegan het volgende:

[..]

Die A13... aanpassen naar B13...?

Er is geen tweede kolom in bereik A4:A13..., daarom de foutmelding.
Mijn collega wees me daar inmiddels ook op _O_

Door de bomen (getrut iedere keer met 'tekst' en 'standaard') zag ik het bos niet meer.

Opgelost in ieder geval :D
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_194951372
quote:
11s.gif Op dinsdag 8 september 2020 12:54 schreef onlogisch het volgende:

[..]

Mijn collega wees me daar inmiddels ook op _O_

Door de bomen (getrut iedere keer met 'tekst' en 'standaard') zag ik het bos niet meer.

Opgelost in ieder geval :D
^O^ .
pi_194951454
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2020 12:10 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Nee. Alleen ik kon erbij.
Heb dat nog nooit eerder meegemaakt. Zag ook dat eerdere versies aangetast waren. Terwijl ik prints heb van die versies dat ze wel gewoon kloppen.
Zaten er macros in en was per ongeluk het lijstscheidingsteken en decimaaltekem aangepast door van toetsenbord indeling te veranderen?
pi_194951512
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2020 12:59 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Zaten er macros in en was per ongeluk het lijstscheidingsteken en decimaaltekem aangepast door van toetsenbord indeling te veranderen?
Nope. Via Onedrive/sharepoint kan ik tot wel 15 versies terug zetten. Ook versies waarvan ik weet dat ze goed waren.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  Moderator vrijdag 18 september 2020 @ 12:24:10 #259
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_195126328
Hoi,

Ik heb 2 grote lijsten waarvan ik een waarde wil vergelijken via vlookup.

Echter, één van die lijsten daar begint de waarde met '

Welke code dien ik te gebruiken dat hij bij vlookup teken ' negeert?
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_195126501
Kan je die ' niet gewoon weghalen?
stupidity has become as common as common sense was before
pi_195127534
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 september 2020 12:24 schreef onlogisch het volgende:
Hoi,

Ik heb 2 grote lijsten waarvan ik een waarde wil vergelijken via vlookup.

Echter, één van die lijsten daar begint de waarde met '

Welke code dien ik te gebruiken dat hij bij vlookup teken ' negeert?
Ik ken daar geen code voor.
Wel werkt het om gewoon op TEKST te zoeken en niet op GETALLEN:
=vlookup(""&100,A:A,1,false)

Door de "" zorg je ervoor dat hij naar TEKST zoekt in plaats van naar getallen. Zoek je alleen op het getal 100 zal je vlookup nog steeds geen resultaat tonen. De 100 kan je natuurlijk ook gewoon vervangen voor een celverwijzing.

De andere vraag of je de ' niet kan verwijderen. Dat is een erg lastige, omdat zelfs CTRL H (zoeken en vervangen) met een ' geen resultaten zal geven. Je kan eventueel met een hulpkolom wel de ' weg krijgen, maar dan nog zit je met een TEKST. Dus in de kolom B gewoon de formule =A1 zal er al voor zorgen dat de waarde in B1 niet de ' laat zien.
  vrijdag 18 september 2020 @ 17:17:03 #262
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_195132268
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 september 2020 12:24 schreef onlogisch het volgende:
Hoi,

Ik heb 2 grote lijsten waarvan ik een waarde wil vergelijken via vlookup.

Echter, één van die lijsten daar begint de waarde met '

Welke code dien ik te gebruiken dat hij bij vlookup teken ' negeert?
je zou t met index(match))/index(vergelijken)) kunnen proberen. Met match/vergelijken kan je ook wildcards gebruiken bij het zoeken en zodoende dus je kolom zonder ' vergelijken met de kolom met.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_195133330
Je kunt verticaak zoeken op rechts(A1;lengte(A1)-1) ?
  Moderator vrijdag 18 september 2020 @ 20:09:12 #264
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_195135308
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2020 12:33 schreef marcb1974 het volgende:
Kan je die ' niet gewoon weghalen?
Het zijn 127.000 records ;(
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  Moderator vrijdag 18 september 2020 @ 20:13:24 #265
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_195135383
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 september 2020 18:32 schreef Tegan het volgende:
Je kunt verticaak zoeken op rechts(A1;lengte(A1)-1) ?
Dan werkt mijn code niet meer. Hij ziet er nu zo uit.

1=VERT.ZOEKEN(TEKST(A40200;"0000000000");Blad1!$A$1:$Z$130000;9;ONWAAR)

Als ik de ' handmatig weghaal, krijg ik het resultaat wat ik wil zien. Als ik de ' niet weghaal krijg ik #N/B
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_195135567
quote:
9s.gif Op vrijdag 18 september 2020 20:09 schreef onlogisch het volgende:

[..]

Het zijn 127.000 records ;(
Zijn het getallen of teksten die je gaat zoeken?
stupidity has become as common as common sense was before
  Moderator vrijdag 18 september 2020 @ 20:39:56 #267
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_195135881
Het is inmiddels gelukt. Een extra kolom gemaakt met

1=DEEL(A1;2;10)

Hier verschijnt dan wat ik wil zien en gebruik die kolom voor mijn code. *O*
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_195137561
Verticaal zoeken met waarde(A1) werkt hier ook.
  Moderator donderdag 1 oktober 2020 @ 16:00:47 #269
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_195366740
Hoi,

Hier ben ik weer met mijn dagelijkse excelvraagjes. Het is mij wederom een compleet raadsel.

Ik wil een macro activeren. Ik krijg deze melding :



Ik sluit de werkmap en open hem opnieuw. Ik zou niet weten waar ik 'de macro's in moet schakelen'.

Ik klik dus maar op 'Help'.

Deze leidt mij naar de volgende site toe :

https://support.microsoft(...)ad=nl#__toc311698309

Hierin staat :

Een gedeelte over een gele balk met 'inhoud inschakelen'. Dat krijg ik al niet te zien als ik mijn bestand open.

Het volgende gedeelte gaat over :
Macro's inschakelen in de weergave Backstage

Geen idee wat dat in vredesnaam zou moeten zijn. Maar ik probeer het dan maar op te volgen.

Ook hier loop ik vast.

Stap 1 : Klik op het tabblad Bestand. <- Hey, dat werkt *O*

Stap 2 : 'Klik in het gedeelte Beveiligingswaarschuwing op Inhoud inschakelen.' <-- Hey, dat zie ik helemaal niet -O-

Dat zie ik dus helemaal niet. Ik zie dit :


Iemand dus enig idee hoe ik wél een macro in kan schakelen zonder allerlei rare meldingen en verwijzingen die ik helemaal niet zie?
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_195366893
Tabblad Ontwikkelaars en dan Macrobeveiliging?
  Moderator donderdag 1 oktober 2020 @ 16:10:05 #271
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_195366957
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 16:07 schreef Tegan het volgende:
Tabblad Ontwikkelaars en dan Macrobeveiliging?
Onderste optie, alle macro's inschakelen (niet aanbevolen etc.) aangevinkt. Probleem blijft bestaan.
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_195367167
Opnieuw openen?

Of

quote:
Ik kan mijn beveiligingsinstellingen voor macro's niet wijzigen.

Sommige gebruikers kunnen instellingen voor Vertrouwenscentrum mogelijk niet wijzigen als gevolg van beveiligingsbeleid voor groepen binnen de organisatie. In dergelijke gevallen moet u contact opnemen met de IT-beheerder van uw organisatie.
Bron: https://support.microsoft(...)b8-b19f-e8621e8fe373

Anders zou ik het ook niet weten.
  donderdag 1 oktober 2020 @ 16:30:11 #273
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_195367351
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 16:10 schreef onlogisch het volgende:

[..]

Onderste optie, alle macro's inschakelen (niet aanbevolen etc.) aangevinkt. Probleem blijft bestaan.
Eigen PC, of die van je werk die deels beheerd wordt door je werkgever?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator donderdag 1 oktober 2020 @ 16:31:33 #274
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_195367391
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 16:30 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Eigen PC, of die van je werk die deels beheerd wordt door je werkgever?
PC van de zaak ja. Zou het daarmee te maken kunnen hebben?
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  donderdag 1 oktober 2020 @ 16:33:56 #275
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_195367445
quote:
5s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 16:31 schreef onlogisch het volgende:

[..]

PC van de zaak ja. Zou het daarmee te maken kunnen hebben?
Ja, dat kan. Die kunnen dergelijke toepassingen wel geblokkeerd hebben. Ik zou jou bijvoorbeeld een exceldocument kunnen mailen wat zichzelf met behulp van een macro kan vermenigvuldigen, of gaan doormailen naar de schoonmoeder van je CEO. Dat zal je systeembeheerder toch willen voorkomen :P

Ik zou even contact opnemen met de IT-helpdesk van je bedrijf. Is het een macro die je zelf gemaakt hebt, of heb je hem per mail ontvangen ofzo?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator donderdag 1 oktober 2020 @ 16:49:46 #276
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_195367753
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 16:33 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ja, dat kan. Die kunnen dergelijke toepassingen wel geblokkeerd hebben. Ik zou jou bijvoorbeeld een exceldocument kunnen mailen wat zichzelf met behulp van een macro kan vermenigvuldigen, of gaan doormailen naar de schoonmoeder van je CEO. Dat zal je systeembeheerder toch willen voorkomen :P

Ik zou even contact opnemen met de IT-helpdesk van je bedrijf. Is het een macro die je zelf gemaakt hebt, of heb je hem per mail ontvangen ofzo?
Zelf gemaakt. Zal IT morgen even benaderen.

Dank je wel :)
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_195443885
Zijn er hier FOK!kers met verstand van macro's?

Ik heb een macro gemaakt op een bepaalde locatie :g/docY, deze xlsm heb ik verplaatst naar G/doc X. Nu krijg ik een foutmelding. Als ik het document weer teruggeplaats naar de initiële locatie dan werkt de macro weer.

Knows anyone>?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_195447931
quote:
7s.gif Op maandag 5 oktober 2020 14:01 schreef phpmystyle het volgende:
Zijn er hier FOK!kers met verstand van macro's?

Ik heb een macro gemaakt op een bepaalde locatie :g/docY, deze xlsm heb ik verplaatst naar G/doc X. Nu krijg ik een foutmelding. Als ik het document weer teruggeplaats naar de initiële locatie dan werkt de macro weer.

Knows anyone>?
Zegt de foutmelding nog iets cryptisch waar we wat uit zouden kunnen afleiden?

Staan er in de macro code harde verwijzingen naar de oude locatie?
pi_195448042
Dikke kans dat er in de code tussen verschillende Excelbestanden gewisseld wordt. Staat er toevallig iets in zoals Application.Windows(....).activate of iets dergelijks?

De oplossing zou zijn bij de Macro eerst netjes via ActiveWorkbook.Name de naam te verkrijgen ipv hard coded er vanuit gaan dat het ABC is.
pi_195628651
Hoe kan ik een tabel zo orderen dat wanneer gegevens van 1 bepaalde rij samengevoegd worden.

Dus als voorbeeld dat

Dorpstraat 1 10euro
Dorpstraat 1 3euro
Dorpstraat 3 2 euro
Dorpstraat 5 1 euro
Dorpstraat 5 1 euro
Dorpstraat 7 6 euro
Dorpstraat 9 5 euro
Dorpstraat 10 6 euro
Dorpstraat 10 6 euro

Moet dan worden
Dorpstraat 1 13 euro
Dorpstraat 3 2 euro
Dorpstraat 5 2 euro
Dorpstraat 7 6 euro
Dorpstraat 9 5 euro
Dorpstraat 10 12 euro

Is dit te doen zonder draaitabel? Want dan mis ik wat gegevens uit mijn echte tabel. In het voorbeeld zou dit dan 2 dorpstraten uit 2 dorpen zijn. In een draaitabel is dit niet in elke cel zichtbaar. Terwijl ik dat weer wil linken. Dus heb ik per regel Dorp 1 dorpstraat 1 13 euro nodig.

Weet iemand hoe ik dit voor elkaar krijg?
pi_195630387
Je wilt dus de bedragen per adres laten optellen maar je bent bang dat dorpsstraat 1 fokdorp en dorpsstraat 1 fokstad bij elkaar worden geteld?
Dan laat je de draaitabel toch eerst groeperen op de plaatsnaam?
Of op de postcode.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_195630651
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 10:24 schreef Stansfield het volgende:
Hoe kan ik een tabel zo orderen dat wanneer gegevens van 1 bepaalde rij samengevoegd worden.

Dus als voorbeeld dat

Dorpstraat 1 10euro
Dorpstraat 1 3euro
Dorpstraat 3 2 euro
Dorpstraat 5 1 euro
Dorpstraat 5 1 euro
Dorpstraat 7 6 euro
Dorpstraat 9 5 euro
Dorpstraat 10 6 euro
Dorpstraat 10 6 euro

Moet dan worden
Dorpstraat 1 13 euro
Dorpstraat 3 2 euro
Dorpstraat 5 2 euro
Dorpstraat 7 6 euro
Dorpstraat 9 5 euro
Dorpstraat 10 12 euro

Maak van de straten in een aparte kolom unieke waarden.
Daarna met =som.als() kan je optellen.
stupidity has become as common as common sense was before
pi_195631993
Ik wil het gemiddelde van een aantal getallen berekenen met 1 decimaal achter de komma (dus bijv. 9,2156 of 11,0). Hiervan wil ik alleen het gedeelte na de komma retourneren, dus bijv. 2 of 0. Zie onderstaand voorbeeld. Hoe kan ik dit het beste doen met een formule? Liefst geen VBA. Ik heb zelf al wat zitten frutten maar kom niet verder dan een geretourneerde waarde van 0,2 i.p.v. 2. :@
Alvast bedankt!

Gemiddelde ----> Gewenste waarde
9,2156 -----------------------> 2
11,0000 ---------------------> 0
13,0015 ---------------------> 0
pi_195632075
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 13:06 schreef kaiserhenk het volgende:
Ik wil het gemiddelde van een aantal getallen berekenen met 1 decimaal achter de komma (dus bijv. 9,2156 of 11,0). Hiervan wil ik alleen het gedeelte na de komma retourneren, dus bijv. 2 of 0. Zie onderstaand voorbeeld. Hoe kan ik dit het beste doen met een formule? Liefst geen VBA. Ik heb zelf al wat zitten frutten maar kom niet verder dan een geretourneerde waarde van 0,2 i.p.v. 2. :@
Alvast bedankt!

Gemiddelde ----> Gewenste waarde
9,2156 -----------------------> 2
11,0000 ---------------------> 0
13,0015 ---------------------> 0
1=AFRONDEN(ABS(A1-GEHEEL(A1;0));1)*10
Lijkt goed te werken,
pi_195632079
met de functie afronden op 1 decimaal en daarna in een cel de functie rechts gebruiken waar je alleen het eerste getal pakt? Dus rechts(A1;1)
pi_195632101
quote:
1s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 13:09 schreef opgebaarde het volgende:
Met de functie afronden op 1 decimaal en daarna in een cel de functie rechts gebruiken waar je alleen het eerste getal pakt? Dus rechts(A1;1)
Dat werkt denk ik niet als het een heel getal is (want dan heb je geen decimaal)...
pi_195632156
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 13:10 schreef Piles het volgende:

[..]

Dat werkt denk ik niet als het een heel getal is (want dan heb je geen decimaal)...
Nice
pi_195632278
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 13:09 schreef Piles het volgende:

[..]
[ code verwijderd ]

Lijkt goed te werken,
Yes, werkt als een zonnetje. Bedankt voor de snelle reactie! O+
pi_195633684
quote:
1s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 13:13 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Nice
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 13:18 schreef kaiserhenk het volgende:

[..]

Yes, werkt als een zonnetje. Bedankt voor de snelle reactie! O+
https://www.google.com/search?q=excel+return+only+decimal+value
Eerste hit :@ Alleen de *10 heb ik zelf toegevoegd :D
pi_195641187
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 12:06 schreef marcb1974 het volgende:

[..]

Maak van de straten in een aparte kolom unieke waarden.
Daarna met =som.als() kan je optellen.
Is gelukt met een som als formule idd.
pi_195791184
Oke ik weet niet of dit kan?

Ik heb een template met een aantal kolommen met dropdown menu's. Voor het makkelijke:

In kolom B heeft het dropdown menu 4 keuzes: 1, 2, 3 of 4
In kolom E heeft het dropdown menu 5 keuzes: a,b,c,d of e

Totaal zijn er 6 tabbladen en elk tabblad heeft minstens 1 kolom met dropdown.

In de template plak ik data die ik uit Oracle krijg. Dit zijn bladen met 20K regels. Vervolgens is het opmaak kopiëren/plakken en dan staat alles goed.

Maar met dropdown's is het zo dat als de keuze 1,2,3 of 4 is, dat je een foutmelding krijgt als je '5' typt. Maar als je '5' erin plakt, krijg je geen foutmelding.

Kortom, als ik de 20k regels in de template plak en sommigen van deze kolommen hebben een waarde die niet in de dropdown voorkomen, krijg ik daar geen foutmelding van.

Is dit te verhelpen? Of kan dit alleen met een bepaalde macro.

Enige wat me nu te binnen schiet (als controle) is dat ik de data uit de dropdown kolommen naar een leeg tabblad kopieer en dan alle dubbele waarden eruit haal. Dan zie ik iig per kolom wat er in kan staan en kan ik dat vergelijken met de dropdown-opties, maar das best een intensief werk.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_195791457
Je kan achteraf op die kolommen zoeken naar de waarde 5? Eventueel zoeken en vervangen?
pi_195791660
quote:
1s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 19:14 schreef Tegan het volgende:
Je kan achteraf op die kolommen zoeken naar de waarde 5? Eventueel zoeken en vervangen?
Hm ja het probleem alleen is dat de dropdown-opties allemaal namen zijn van 50 tekens en das wat lastiger zoeken.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_195791742
Kan je wat specifieker uitleggen watvoor waarden je in die kolom tegenkomt, en wat je ermee wil? Wil je die hele rijen verwijderen?
pi_195793371
Kan je er niet een filter opzetten en alle afwijkende waarden filteren?
stupidity has become as common as common sense was before
pi_195794706
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 18:58 schreef kalinhos het volgende:
Is dit te verhelpen? Of kan dit alleen met een bepaalde macro.
Je data op orde krijgen is geen optie? :D
pi_195794784
quote:
1s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 19:28 schreef Tegan het volgende:
Kan je wat specifieker uitleggen watvoor waarden je in die kolom tegenkomt, en wat je ermee wil? Wil je die hele rijen verwijderen?
Ik wil dat als ik de data uit mn database haal (met oracle sql) en ze in de excel template plak, dattie in (bijvoorbeeld) kolom C alleen de waarden 1,2,3 en 4 kan weergeven in de 20k rijen. Ik wil dus eigenlijk dattie een waarschuwing geeft, of rood wordt ofzo, als ik vanuit mn data een waarde in de template plak die daar niet zou mogen horen.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_195795086
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 21:16 schreef kalinhos het volgende:

[..]

Ik wil dat als ik de data uit mn database haal (met oracle sql) en ze in de excel template plak, dattie in (bijvoorbeeld) kolom C alleen de waarden 1,2,3 en 4 kan weergeven in de 20k rijen. Ik wil dus eigenlijk dattie een waarschuwing geeft, of rood wordt ofzo, als ik vanuit mn data een waarde in de template plak die daar niet zou mogen horen.
Rood maken kan met voorwaardelijke opmaak die in je template zit. Daarna moet je alsnog de verkeerde waarden handmatig corrigeren.

De andere twee oplossingen zijn al gegeven: zoeken en vervangen of een filter erop.
pi_195800269
Geef ik nog een derde optie. Ik neem aan dat je weet hoeveel kolommen je oracle data is. Plaats aan de rechterkant een extra kolom met een formule om je ongewenste 5e waarde te laten vervangen door een andere waarde.

Ik ben het helemaal eens met Piles. Je moet of je data in Oracle op orde krijgen (of wanneer jij een andere weergave wilt van de juiste data, moet je niet de data zelf aanpassen maar gebruik maken van een view op die data). Het zou zelfs nog beter zijn om dit gewoon in je select query van je oracle database te hebben.
pi_196222230
graag zou ik een conditional format hebben op een tabel.
De tabel is een grid van 20x20 unieke nummers,
Links onder 001, rechts boven 400.

Nu heb ik in 1 kolom een lijst met een aantal van deze nummers,
001
050
200
333

Hoe kan ik deze lijst vergelijken met het grid, en dan het bijbehorende nummer in het grid kleuren?
pi_196223513
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2020 14:35 schreef MrNiles het volgende:
graag zou ik een conditional format hebben op een tabel.
De tabel is een grid van 20x20 unieke nummers,
Links onder 001, rechts boven 400.

Nu heb ik in 1 kolom een lijst met een aantal van deze nummers,
001
050
200
333

Hoe kan ik deze lijst vergelijken met het grid, en dan het bijbehorende nummer in het grid kleuren?
Voorwaardelijke opmaak met de formule AANTAL.ALS() ?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')