abonnement bol.com Unibet Coolblue
  woensdag 26 juni 2019 @ 13:28:41 #1
277627 Seven.
We are Borg.
pi_187615684
Welkom in het centrale yoga topic!

Met 'yoga' wordt doorgaans hatha yoga bedoeld. Dit is een redelijke laidback vorm van yoga die iedereen kan leren. Er zijn echter vele verschillende vormen van yoga!

Hatha: veelal niet bewegende asana's gecombineerd met ademhalingstechnieken (goed voor beginners)
Bikram: in een verwarmde studio
Ashtanga vinyasa: series van opvolgende asana's (behoorlijk inspannend)
Kundalini: sterk gebaseerd op meditatie en ontspanning (goed voor beginners)

Woorden die je hier tegen kunt komen:
Asana: lichaamshouding
Pranayama: ademhaling
Surya namaskar: zonnegroet (basis serie asana's)
Namaste: dit betekent 'ik buig voor jou', vaak worden sessies afgesloten door namaste te zeggen
Om: mantra die een hoger bewustzijn op zou wekken

Meer algemene informatie over yoga:
Nederlandse wiki over yoga
Yoga online







Ik vroeg me af of jullie alleen yogalessen (dus asana's met evt. meditatie en chanten) doen of dat jullie je hele levenswijze erop aanpassen. Bij Ashtanga yoga proberen ze bijvoorbeeld volgens deze leefregels te leven:

Yama verwijst naar de vijf onthoudingen
-Ahimsa: geweldloosheid
-Satya: waarheid
-Asteya: niet stelen
-Brahmacharya: beperkt seksueel contact met eigen partner
-Aparigraha: niet hechten aan bezittingen
Niyama verwijst naar de vijf voorschriften
-Shaucha: lichamelijke reinheid
-Santosha: tevredenheid met wat we hebben
-Tapas: gedisciplineerd leven
-Svadhyaya: zelfbeschouwing, jezelf ontwikkelen
-Ishvarapranidhana: geloven in een hogere macht
Asana: lichamelijke oefening
Pranayama: ademhaling
Pratyahara: terugtrekking in de zintuigen
Dharana: concentratie
Dhyana: meditatie
Samadhi: volledige overgave

Ik probeer een aantal dingen wel te doen, maar ergens bij 'hogere macht' haak ik keihard af. Jullie?
Resistance is futile.
  woensdag 26 juni 2019 @ 13:29:00 #2
277627 Seven.
We are Borg.
pi_187615690
quote:
1s.gif Op woensdag 26 juni 2019 01:22 schreef An24 het volgende:

[..]

:o eigenlijk moet ik mij aan die belofte houden he?! Geen filmpje van de hele serie, maar in juli ga ik een week bij Manju Jois trainen. Kijken of ik dat op film krijg.

Wie ben je op insta?

Ja, ik kom van ver inderdaad. Hoop te kunnen inspireren af en toe :)
emilywstk of zoiets :+
Resistance is futile.
pi_187621240
quote:
2s.gif Op woensdag 26 juni 2019 13:29 schreef Seven. het volgende:

[..]

emilywstk of zoiets :+
Ohw sorry Seven, ik kom hier niet meer zo vaak. Dank voor openen van een nieuwe!

Ik vind yoginian een prima brand O-)
  woensdag 26 juni 2019 @ 23:26:59 #4
277627 Seven.
We are Borg.
pi_187625223
quote:
1s.gif Op woensdag 26 juni 2019 19:47 schreef An24 het volgende:

[..]

Ohw sorry Seven, ik kom hier niet meer zo vaak. Dank voor openen van een nieuwe!

Ik vind yoginian een prima brand O-)
Eens!
Resistance is futile.
pi_188890404
quote:
1s.gif Op woensdag 26 juni 2019 19:47 schreef An24 het volgende:

[..]

Ohw sorry Seven, ik kom hier niet meer zo vaak. Dank voor openen van een nieuwe!

Ik vind yoginian een prima brand O-)
Hoe is het nou met je heup?
Resistance is futile.
pi_188890433
Ik heb de yogafrequentie weer opgevoerd.

Ik probeer nu zo vaak mogelijk vinyasa te doen, doet echt wonderen voor m'n lijf. Daarnaast pak ik nu regelmatig een les aerial yoga mee, eigenlijk mag dit de naam yoga niet dragen maar het is wel leuk om te doen. En zo nu en dan doe ik mee met een les 'radha' yoga, maar dat is toch gewoon hatha?

Ik heb de eerste week van m'n vakantie 6 lessen per week gedaan, héérlijk!
Resistance is futile.
pi_188890440
Iemand hier ervaring met een yoga retreat?

Ik wil wel maar ik denk dat dat nu nog een brug te ver is voor me.
Resistance is futile.
pi_188891504
:o Een yogatopic! Yoga is fijn. :Y Ik probeer het regelmatig thuis te doen en merk dat als ik er een beetje ritme in heb dat ik me dan veel fijner voel. Het is echt even een rustmomentje en bezig zijn met je lichaam en wat je voelt. Helaas ben ik ook weer heel snel uit het ritme te krijgen en dan duurt het weer even voor ik m'n matje uitrol. ;(

Een retreat lijkt me fijn, maar ik heb de stap ook nog niet genomen.
pi_188898507
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2019 10:19 schreef Polenbatser het volgende:
:o Een yogatopic! Yoga is fijn. :Y Ik probeer het regelmatig thuis te doen en merk dat als ik er een beetje ritme in heb dat ik me dan veel fijner voel. Het is echt even een rustmomentje en bezig zijn met je lichaam en wat je voelt. Helaas ben ik ook weer heel snel uit het ritme te krijgen en dan duurt het weer even voor ik m'n matje uitrol. ;(

Een retreat lijkt me fijn, maar ik heb de stap ook nog niet genomen.
Alleen thuis of ook wel eens een les?
Resistance is futile.
pi_188898577
quote:
7s.gif Op woensdag 11 september 2019 17:50 schreef Seven. het volgende:

[..]

Alleen thuis of ook wel eens een les?
Heb in het verleden les gehad, toen verhuisd en was het niet meer mogelijk, dus overgestapt op thuis yoga beoefenen. Ik wil binnenkort wel weer les nemen (inmiddels wéér verhuisd), maar tot die tijd zal het even bij thuisyoga blijven. :)
pi_189241299
quote:
7s.gif Op woensdag 11 september 2019 09:05 schreef Seven. het volgende:

[..]

Hoe is het nou met je heup?
Meh ;(

Nu vijf weken op weg, weinig verandering. De manueel therapeut vindt het te lang duren. Ga vandaag naar hem terug en als hij er niet uit komt laat ik een scan maken.

Vijf weken zonder yoga :'( gelukkig kan ik wel naar de sportschool.
  donderdag 3 oktober 2019 @ 11:16:25 #12
277627 Seven.
We are Borg.
pi_189242554
quote:
1s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 09:40 schreef An24 het volgende:

[..]

Meh ;(

Nu vijf weken op weg, weinig verandering. De manueel therapeut vindt het te lang duren. Ga vandaag naar hem terug en als hij er niet uit komt laat ik een scan maken.

Vijf weken zonder yoga :'( gelukkig kan ik wel naar de sportschool.
:* :* :*

Gelukkig leert yoga je om je eigen grenzen te respecteren :P

Hopelijk gauw weer op de mat!
Resistance is futile.
pi_189299094
quote:
7s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 11:16 schreef Seven. het volgende:

[..]

:* :* :*

Gelukkig leert yoga je om je eigen grenzen te respecteren :P

Hopelijk gauw weer op de mat!
Zeker waar!

Ik ben langs geweest. Ik heb idd een niet door de manueel therapeut op te lossen blessure. Ik moet nu een doorverwijzing regelen naar de orthopeed. Ik mag een operatie niet uitsluiten zei hij, dus ik ben mezelf nu aan het trainen om een eventuele operatieklap op te vangen :'(
  zondag 6 oktober 2019 @ 19:57:22 #14
277627 Seven.
We are Borg.
pi_189304055
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2019 15:21 schreef An24 het volgende:

[..]

Zeker waar!

Ik ben langs geweest. Ik heb idd een niet door de manueel therapeut op te lossen blessure. Ik moet nu een doorverwijzing regelen naar de orthopeed. Ik mag een operatie niet uitsluiten zei hij, dus ik ben mezelf nu aan het trainen om een eventuele operatieklap op te vangen :'(
Dat zou wel een flinke tegenvaller zijn. Ik las van de week dat Sia bekend gemaakt heeft dat zij Ehlers Danlos heeft, geen pretje..! Good luck dame, hopelijk is een operatie niet nodig. En zo wel, dan helpt je jarenlange yoga ervaring je er doorheen.
Resistance is futile.
pi_189308344
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2019 19:57 schreef Seven. het volgende:

[..]

Dat zou wel een flinke tegenvaller zijn. Ik las van de week dat Sia bekend gemaakt heeft dat zij Ehlers Danlos heeft, geen pretje..! Good luck dame, hopelijk is een operatie niet nodig. En zo wel, dan helpt je jarenlange yoga ervaring je er doorheen.
Ja klopt, zij heeft het ook idd.

Thanks, dat is lief ^O^
pi_189697467
Inmiddels beoefen ik al een aantal weken hatha yoga. Ik merk dat ik leniger word. De strekkingen van mijn lichaam zijn ook echt heel prettig om te voelen.

Vooralsnog blijf ik lekker hatha yoga doen. Misschien als ik wat soepeler ben en wat lichter, dat ik een wat intensievere vorm ga beoefenen. Voor nu is dit prima.
  woensdag 30 oktober 2019 @ 23:11:14 #17
277627 Seven.
We are Borg.
pi_189707847
quote:
14s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 12:57 schreef Meridiaan het volgende:
Inmiddels beoefen ik al een aantal weken hatha yoga. Ik merk dat ik leniger word. De strekkingen van mijn lichaam zijn ook echt heel prettig om te voelen.

Vooralsnog blijf ik lekker hatha yoga doen. Misschien als ik wat soepeler ben en wat lichter, dat ik een wat intensievere vorm ga beoefenen. Voor nu is dit prima.
Lekker relaxed. Ik merk ook dat mijn lijf verandert en er anders uit gaat zien.

Ik begon met yin yoga maar ik heb al heel snel de neiging om lekker te gaan hangen in een houding zonder er kracht bij te gebruiken. Ik ben hypermobiel dus niet optimaal. Toen radha yoga erbij, al gauw vinyasa erbij. Dat vind ik nu de beste, ik bouw er kracht mee op en dat is wat ik voornamelijk uit yoga wil halen. Flexibel ben ik met name in mijn bovenlijf.
Resistance is futile.
pi_189712256
@An24 wat rot van je blessure. Hoe is het inmiddels?

quote:
7s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 23:11 schreef Seven. het volgende:

[..]

Lekker relaxed. Ik merk ook dat mijn lijf verandert en er anders uit gaat zien.

Ik begon met yin yoga maar ik heb al heel snel de neiging om lekker te gaan hangen in een houding zonder er kracht bij te gebruiken. Ik ben hypermobiel dus niet optimaal. Toen radha yoga erbij, al gauw vinyasa erbij. Dat vind ik nu de beste, ik bouw er kracht mee op en dat is wat ik voornamelijk uit yoga wil halen. Flexibel ben ik met name in mijn bovenlijf.
Is dat ook niet de bedoeling van yin yoga, dat je zonder je spieren aan te spannen in een houding "hangt"? Dat was iig wel de uitleg die de docente bij mij in het sportcentrum gaf, dat yin yoga bedoeld was om dieper in de weefsels te rekken en dat je daarom je spieren helemaal moest ontspannen. Ik vond het wel leuk om te proberen voor een keer, maar ik doe liever dingen waar ik ook sterker van word.

Ik ben ruim 5 jaar geleden met hatha yoga begonnen, ik denk dat dat een goede keuze was, want
vinyasa yoga gaat wel erg snel als je nog geen yoga-ervaring hebt. Inmiddels doe ik bijna alleen maar vinyasa. Ik hoop ooit ashtanga yoga te kunnen gaan doen -- ik doe soms een ashtangales met een filmpje van Fightmaster Yoga, maar dan merk ik vooral weer dat sommige van de houdingen er echt nog niet in zitten. Inmiddels kan ik wel halve lotushouding en dat geeft een boel mogelijkheden O+
  donderdag 31 oktober 2019 @ 20:42:35 #19
277627 Seven.
We are Borg.
pi_189719906
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 11:30 schreef Tele6 het volgende:
@:An24 wat rot van je blessure. Hoe is het inmiddels?
[..]

Is dat ook niet de bedoeling van yin yoga, dat je zonder je spieren aan te spannen in een houding "hangt"? Dat was iig wel de uitleg die de docente bij mij in het sportcentrum gaf, dat yin yoga bedoeld was om dieper in de weefsels te rekken en dat je daarom je spieren helemaal moest ontspannen. Ik vond het wel leuk om te proberen voor een keer, maar ik doe liever dingen waar ik ook sterker van word.

Ik ben ruim 5 jaar geleden met hatha yoga begonnen, ik denk dat dat een goede keuze was, want
vinyasa yoga gaat wel erg snel als je nog geen yoga-ervaring hebt. Inmiddels doe ik bijna alleen maar vinyasa. Ik hoop ooit ashtanga yoga te kunnen gaan doen -- ik doe soms een ashtangales met een filmpje van Fightmaster Yoga, maar dan merk ik vooral weer dat sommige van de houdingen er echt nog niet in zitten. Inmiddels kan ik wel halve lotushouding en dat geeft een boel mogelijkheden O+
Ik kan wel héél ver doorhangen. Voor hypermobiele mensen is yin yoga niet persé slecht maar voor mij is het vaak overbelasting in plaats van stretchen. En dat komt omdat ik pijnvrij kan doorhangen in houdingen die voor geen enkel mens erg gezond zijn.
Resistance is futile.
pi_189727340
quote:
2s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 20:42 schreef Seven. het volgende:

[..]

Ik kan wel héél ver doorhangen. Voor hypermobiele mensen is yin yoga niet persé slecht maar voor mij is het vaak overbelasting in plaats van stretchen. En dat komt omdat ik pijnvrij kan doorhangen in houdingen die voor geen enkel mens erg gezond zijn.
Ik snap dat het voor jouw lijf dan niet werkt :) Sommige vormen van sport werken voor sommige lijven niet. :Y
pi_189826260
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 11:30 schreef Tele6 het volgende:
@:An24 wat rot van je blessure. Hoe is het inmiddels?
[..]

Is dat ook niet de bedoeling van yin yoga, dat je zonder je spieren aan te spannen in een houding "hangt"? Dat was iig wel de uitleg die de docente bij mij in het sportcentrum gaf, dat yin yoga bedoeld was om dieper in de weefsels te rekken en dat je daarom je spieren helemaal moest ontspannen. Ik vond het wel leuk om te proberen voor een keer, maar ik doe liever dingen waar ik ook sterker van word.

Ik ben ruim 5 jaar geleden met hatha yoga begonnen, ik denk dat dat een goede keuze was, want
vinyasa yoga gaat wel erg snel als je nog geen yoga-ervaring hebt. Inmiddels doe ik bijna alleen maar vinyasa. Ik hoop ooit ashtanga yoga te kunnen gaan doen -- ik doe soms een ashtangales met een filmpje van Fightmaster Yoga, maar dan merk ik vooral weer dat sommige van de houdingen er echt nog niet in zitten. Inmiddels kan ik wel halve lotushouding en dat geeft een boel mogelijkheden O+
Niet ok nog steeds. Naar de orthopeed geweest: volgende stap os een MRI met injectie. Denk zelf dat de operatie er echt wel in zit, maar we wachten braaf af. Ik kan gelukkig wel yogales geven, maar een eigen ashtanga practice op niveau zit er voorlopig niet in. Backbends zijn wel fijn en kan nog wel wat andere dingen, dus ik pas veel aan, naast veel fitness.thanks for asking.
pi_189831936
quote:
1s.gif Op donderdag 7 november 2019 00:18 schreef An24 het volgende:

[..]

Niet ok nog steeds. Naar de orthopeed geweest: volgende stap os een MRI met injectie. Denk zelf dat de operatie er echt wel in zit, maar we wachten braaf af. Ik kan gelukkig wel yogales geven, maar een eigen ashtanga practice op niveau zit er voorlopig niet in. Backbends zijn wel fijn en kan nog wel wat andere dingen, dus ik pas veel aan, naast veel fitness.thanks for asking.
Balen :*
Fijn dat je goed genoeg in yoga bent om dingen aan te kunnen passen zodat je ze wel kunt _O_
pi_189841629
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2019 13:35 schreef Tele6 het volgende:

[..]

Balen :*
Fijn dat je goed genoeg in yoga bent om dingen aan te kunnen passen zodat je ze wel kunt _O_
Thanks! Tis leren door falen vooral. Gewoon doen en reflecteren. Dat is ook yoga ;)
pi_189843674
Vraagje: waarom doen mannen amper hieraan?
pi_189843820
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2019 23:18 schreef ThePrinceTWP het volgende:
Vraagje: waarom doen mannen amper hieraan?
Omdat yoga heel erg op vrouwen gemarket is en veel mannen denken dan al gauw dat yoga heel erg gay is.
pi_189843926
quote:
1s.gif Op donderdag 7 november 2019 23:27 schreef Farenji het volgende:

[..]

Omdat yoga heel erg op vrouwen gemarket is en veel mannen denken dan al gauw dat yoga heel erg gay is.
Joe Rogan doet eraan. Waarom word 't daarop gemarket en waarom?
pi_189844187
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2019 23:34 schreef ThePrinceTWP het volgende:

[..]

Joe Rogan doet eraan. Waarom word 't daarop gemarket en waarom?
Omdat aan vrouwen oha meer te verdienen valt, die zijn bijvoorbeeld eerder geneigd om allerlei dure yoga kleding te kopen. Mannen dragen vaak gewoon een tshirt en shorts.
pi_189844413
quote:
1s.gif Op donderdag 7 november 2019 23:52 schreef Farenji het volgende:

[..]

Omdat aan vrouwen oha meer te verdienen valt, die zijn bijvoorbeeld eerder geneigd om allerlei dure yoga kleding te kopen. Mannen dragen vaak gewoon een tshirt en shorts.
Heeft die kleding nut? Is haast onvoorstelbaar dat ze die dingen in India dragen.
pi_189846312
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2019 00:15 schreef ThePrinceTWP het volgende:

[..]

Heeft die kleding nut? Is haast onvoorstelbaar dat ze die dingen in India dragen.
Tja, over het nut van mode kun je natuurlijk van alles zeggen maar dat is hier beetje off topic.

Hoe yoga ook gemarket wordt: yoga is voor iedereen, man of vrouw, jong of oud, dik of dun, arm of rijk, het maakt echt niet uit.
pi_189847240
Ik denk ook dat vrouwen het "zweverige" gedeelte van yoga eerder tolereren, maar ik heb daar geen bewijs voor.
In mijn yogalessen komen de meeste mensen gewoon in lekker zittende sportkleding. Inmiddels doe ik vaker thuis yoga en dan heb ik meestal ondergoed aan of m'n pyjama :D
  dinsdag 7 januari 2020 @ 12:59:39 #31
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_190918214
Ik kick hem eventjes; ik wil weer aan yoga gaan doen. Ik doe nu thuis een en ander en zodra we verhuisd zijn ga ik in onze nieuwe woonplaats naar een fijne yogales kijken.
Ik heb alleen het probleem dat ik zo snel last krijg van mijn knieën. En dan bedoel ik niet in de gewrichten (dat is het enige probleem dat ik via googlen kan vinden) maar gewoon de druk, de botjes.
Ik heb al 2 yogamatten op elkaar liggen maar dat helpt nog altijd niet afdoende. Het zorgt ervoor dat ik poses niet lang kan volhouden, niet soepel kan doen en niet kan ontspannen. Die matjes zijn zo achterlijk dun. Wat kan ik hier aan doen? Zijn er matjes die beter zijn voor dit soort klachten?
L'Enfer, c'est les autres.
pi_190918291
Misschien scheelt de ondergrond ook al, ik heb bijvoorbeeld tapijt in mijn huis liggen.

Hoeveel cm zijn je matjes op elkaar? Ik weet niet welke zoektermen je gebruikt, maar zoek je ook op 'fitnessmatten' ipv 'yogamatten' etc? Anders zou ik misschien eens informeren bij een laagdrempelig yogacentrum.
  dinsdag 7 januari 2020 @ 13:29:50 #33
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_190918610
quote:
7s.gif Op dinsdag 7 januari 2020 13:04 schreef Meridiaan het volgende:
Misschien scheelt de ondergrond ook al, ik heb bijvoorbeeld tapijt in mijn huis liggen.

Hoeveel cm zijn je matjes op elkaar? Ik weet niet welke zoektermen je gebruikt, maar zoek je ook op 'fitnessmatten' ipv 'yogamatten' etc? Anders zou ik misschien eens informeren bij een laagdrempelig yogacentrum.
Ja ik heb laminaat en straks tegels (wel met vloerverwarming, dat scheelt wellicht :P ).
De matjes die ik nu heb zijn volgens mij samen 8 mm dus dikker dan normale dikke matten. Ik zag net al matten van 1,5 cm, dat lijkt me erg prettig maar ik vraag me wel af of je daar niet veel grip en balans mee verliest. Ik zal eens zoeken op andersoortige matten!
L'Enfer, c'est les autres.
pi_190918634
Ik heb wel eens wat Tibetaanse Yoga-oefeningen gedaan met youtube-filmpjes mee, maar dat was het dan ook wel. Wil ik wel weer eens gaan doen.
Eens kijken
pi_190921207
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2020 12:59 schreef Maria2.0 het volgende:
Ik kick hem eventjes; ik wil weer aan yoga gaan doen. Ik doe nu thuis een en ander en zodra we verhuisd zijn ga ik in onze nieuwe woonplaats naar een fijne yogales kijken.
Ik heb alleen het probleem dat ik zo snel last krijg van mijn knieën. En dan bedoel ik niet in de gewrichten (dat is het enige probleem dat ik via googlen kan vinden) maar gewoon de druk, de botjes.
Ik heb al 2 yogamatten op elkaar liggen maar dat helpt nog altijd niet afdoende. Het zorgt ervoor dat ik poses niet lang kan volhouden, niet soepel kan doen en niet kan ontspannen. Die matjes zijn zo achterlijk dun. Wat kan ik hier aan doen? Zijn er matjes die beter zijn voor dit soort klachten?
Bij mijn yoga klas was er iemand die klein dik matje bij zich had voor de knieën. Was iets wat eigenlijk voor tuinieren bedoeld was
Zoiets: https://m.nl.aliexpress.c(...)ail2mobilesitedetail
Of
http://m.dutch.sportyogam(...)r-het-tuinieren.html
pi_190921702
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2020 12:59 schreef Maria2.0 het volgende:
Ik kick hem eventjes; ik wil weer aan yoga gaan doen. Ik doe nu thuis een en ander en zodra we verhuisd zijn ga ik in onze nieuwe woonplaats naar een fijne yogales kijken.
Ik heb alleen het probleem dat ik zo snel last krijg van mijn knieën. En dan bedoel ik niet in de gewrichten (dat is het enige probleem dat ik via googlen kan vinden) maar gewoon de druk, de botjes.
Ik heb al 2 yogamatten op elkaar liggen maar dat helpt nog altijd niet afdoende. Het zorgt ervoor dat ik poses niet lang kan volhouden, niet soepel kan doen en niet kan ontspannen. Die matjes zijn zo achterlijk dun. Wat kan ik hier aan doen? Zijn er matjes die beter zijn voor dit soort klachten?
Een deken of handdoek die je dubbelgevouwen onder je knieen kan leggen lijkt me het simpelst. Kun je ook gebruiken voor tijdens de savasana als je wil.
Want inderdaad hoe dikker je mat hoe minder balans, en hoe zwaarder natuurlijk. Ik heb thuis een mat van 5mm (manduka pro) en die is al een paar kg, dat is bijna te zwaar en groot om gemakkelijk mee te nemen. Als "meeneemmat" heb ik een prolite van 3mm en die is ook al anderhalve kg of meer.
  dinsdag 7 januari 2020 @ 17:29:33 #37
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_190921781
Ja dat is wel jammer. Ik zal eens kijken of een handdoek helpt. Ik heb ook wat overgewicht, dat kwijtraken zal ook al wel schelen. Voor mediteren en kleermakerszit wil ik een kussentje hebben.

Ik heb er veel zin in. Ik heb een hartritmestoornis en ik ben altijd gestressed, ook als alles goed gaat. Dus het wordt hoog tijd weer serieus bezig te gaan met yoga en mediteren, enkele jaren geleden heeft dat me ook geholpen toen mijn hartritmestoornis werd ontdekt - met yoga hoef ik eigenlijk geen medicatie te slikken. Stom dat ik ooit ben gestopt, want sindsdien weer een burn out gehad en veel last van mijn hart. Tijd voor verandering.
L'Enfer, c'est les autres.
  dinsdag 7 januari 2020 @ 17:30:36 #38
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_190921803
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 januari 2020 16:52 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

Bij mijn yoga klas was er iemand die klein dik matje bij zich had voor de knieën. Was iets wat eigenlijk voor tuinieren bedoeld was
Zoiets: https://m.nl.aliexpress.c(...)ail2mobilesitedetail
Of
http://m.dutch.sportyogam(...)r-het-tuinieren.html
Oh die tweede ziet er wel ideaal uit. Lijkt me alleen tijdens een les wel weer vervelend met verschuiven. Maar de moeite van het proberen waard.
L'Enfer, c'est les autres.
pi_190921892
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2020 17:29 schreef Maria2.0 het volgende:
Ja dat is wel jammer. Ik zal eens kijken of een handdoek helpt. Ik heb ook wat overgewicht, dat kwijtraken zal ook al wel schelen. Voor mediteren en kleermakerszit wil ik een kussentje hebben.

Ik heb er veel zin in. Ik heb een hartritmestoornis en ik ben altijd gestressed, ook als alles goed gaat. Dus het wordt hoog tijd weer serieus bezig te gaan met yoga en mediteren, enkele jaren geleden heeft dat me ook geholpen toen mijn hartritmestoornis werd ontdekt - met yoga hoef ik eigenlijk geen medicatie te slikken. Stom dat ik ooit ben gestopt, want sindsdien weer een burn out gehad en veel last van mijn hart. Tijd voor verandering.
Yoga is altijd goed! Het heeft zo ontzettend veel goede effecten, lichamelijk en geestelijk. Weet je al wat voor yoga stijl je wil gaan doen?
  dinsdag 7 januari 2020 @ 17:38:47 #40
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_190921934
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 januari 2020 17:35 schreef Farenji het volgende:

[..]

Yoga is altijd goed! Het heeft zo ontzettend veel goede effecten, lichamelijk en geestelijk. Weet je al wat voor yoga stijl je wil gaan doen?
Hatha en/of Yin, in elk geval rustige oefeningen die bedoeld zijn om te ontspannen. Dat kan ik namelijk slecht. Komt wellicht ook door dat hart, in rust is het vaak het ergst en dan word ik daarvan gejaagd.
Het zal wel wisselen omdat ik in de zorg werk en dus geen vaste lessen kan volgen. Thuis doe ik eea aan de hand van een Yoga app en YouTube, ik vind Adrienne wel prettig.
L'Enfer, c'est les autres.
  woensdag 8 januari 2020 @ 08:54:17 #41
37248 BertV
Handgemaakt
pi_190931732
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2019 13:28 schreef Seven. het volgende:

Ik probeer een aantal dingen wel te doen, maar ergens bij 'hogere macht' haak ik keihard af. Jullie?[/i]
Ik heb een tijdlang Pilates gedaan op een mooie rustige locatie.
Een oud koetshuis bij een landhuis in een bos.

De entourage is voor mij ook belangrijk.
Dezelfde lessen in een lawaaiige sportschool, dat is gelijk een stuk minder.
Levensbron Kind Gelderland | Voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
  Moderator woensdag 8 januari 2020 @ 09:04:11 #42
447051 crew  Peejtur
pi_190931834
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2020 12:59 schreef Maria2.0 het volgende:
Ik kick hem eventjes; ik wil weer aan yoga gaan doen. Ik doe nu thuis een en ander en zodra we verhuisd zijn ga ik in onze nieuwe woonplaats naar een fijne yogales kijken.
Ik heb alleen het probleem dat ik zo snel last krijg van mijn knieën. En dan bedoel ik niet in de gewrichten (dat is het enige probleem dat ik via googlen kan vinden) maar gewoon de druk, de botjes.
Ik heb al 2 yogamatten op elkaar liggen maar dat helpt nog altijd niet afdoende. Het zorgt ervoor dat ik poses niet lang kan volhouden, niet soepel kan doen en niet kan ontspannen. Die matjes zijn zo achterlijk dun. Wat kan ik hier aan doen? Zijn er matjes die beter zijn voor dit soort klachten?
Klinkt misschien stom maar die kniebeschermers van volleybal?
  woensdag 8 januari 2020 @ 11:22:01 #43
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_190933442
quote:
1s.gif Op woensdag 8 januari 2020 09:04 schreef Peejtur het volgende:

[..]

Klinkt misschien stom maar die kniebeschermers van volleybal?
Nou, daar moet ik voor thuis in elk geval wellicht naar kijken. Ik heb gister een beginnerslesje van 20 minuten thuis gedaan en ik werd wakker met blauwe knieën. Aangezien ik zaterdag een Yin les ga volgen in een yogaschool om de hoek zou ik nu dus geen yoga meer kunnen doen in de tussentijd om mijn knieën te laten rusten. Dat is ook een beetje gek.
Zó dik ben ik nu ook weer niet, maar blijkbaar zijn mijn knieën porseleinen poppetjes :')
L'Enfer, c'est les autres.
pi_190933932
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2020 12:59 schreef Maria2.0 het volgende:
Ik kick hem eventjes; ik wil weer aan yoga gaan doen. Ik doe nu thuis een en ander en zodra we verhuisd zijn ga ik in onze nieuwe woonplaats naar een fijne yogales kijken.
Ik heb alleen het probleem dat ik zo snel last krijg van mijn knieën. En dan bedoel ik niet in de gewrichten (dat is het enige probleem dat ik via googlen kan vinden) maar gewoon de druk, de botjes.
Ik heb al 2 yogamatten op elkaar liggen maar dat helpt nog altijd niet afdoende. Het zorgt ervoor dat ik poses niet lang kan volhouden, niet soepel kan doen en niet kan ontspannen. Die matjes zijn zo achterlijk dun. Wat kan ik hier aan doen? Zijn er matjes die beter zijn voor dit soort klachten?
Ze hebben bij de Flying Tiger yoga-knie-matjes. Bij sportwinkels misschien ook wel. Het zijn schuimrubber matjes van ongeveer 20x20 cm en iets van 4 cm dik. :)
Oh en je zegt dat je bang bent dat het verschuift. Zelf zou ik ze er alleen onder leggen als je houdingen doet waar je op je knieën leunt/zit, en dat is lang niet altijd. Bijvoorbeeld niet bij staande en liggende houdingen en als je op je billen zit ook niet. ;)
pi_190933986
Ik zit the denken aan restoratieve yoga. Dat is yoga voor mensen die teveel stress hebben voor gewone yoga :')

Met de 'gewone' yoga kreeg ik ook niet de ontspanning die ik zocht. Misschien dat dit het is, maar het wordt nog niet veel aangeboden.
  woensdag 8 januari 2020 @ 11:59:46 #46
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_190934089
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2020 11:50 schreef Tele6 het volgende:

[..]

Ze hebben bij de Flying Tiger yoga-knie-matjes. Bij sportwinkels misschien ook wel. Het zijn schuimrubber matjes van ongeveer 20x20 cm en iets van 4 cm dik. :)
Oh en je zegt dat je bang bent dat het verschuift. Zelf zou ik ze er alleen onder leggen als je houdingen doet waar je op je knieën leunt/zit, en dat is lang niet altijd. Bijvoorbeeld niet bij staande en liggende houdingen en als je op je billen zit ook niet. ;)
Dank je! Ik ga morgen sowieso even naar Decathlon voor een nieuwe outfit, ik zal eens kijken of ik zoiets kan vinden. Kniebeschermers vind ik ook zo gek nog niet. Ik zag net een filmpje waarbij iemand een doek gebruikt voor de knieën, dus ik snap inmiddels wel hoe je dat handig kunt gebruiken, geldt voor zo'n matje ook natuurlijk. Fijn!
L'Enfer, c'est les autres.
  woensdag 8 januari 2020 @ 13:10:42 #47
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_190935084
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2020 11:54 schreef Elvi het volgende:
Ik zit the denken aan restoratieve yoga. Dat is yoga voor mensen die teveel stress hebben voor gewone yoga :')

Met de 'gewone' yoga kreeg ik ook niet de ontspanning die ik zocht. Misschien dat dit het is, maar het wordt nog niet veel aangeboden.
Dat zou ook wel wat voor mij zijn. Ik ontspan overigens wel van normale yoga, omdat ik dan bezig ben met de poses en me dus niet op andere dingen kan focussen. Maar leren ontspannen zou ik heel graag willen. Ook mediteren vind ik lastig, soms kickt mijn hartritmestoornis dan weer in (ik hyperventileer dus een soort via mijn hart) en dan is het knap lastig nog rustig te blijven mediteren. Oefeningen om écht goed te leren ontspannen zouden dan best wel wat kunnen zijn!

Misschien zou je Yin yoga kunnen proberen Elvi, dat is voor zover ik weet nog wat rustiger dan Hatha. Echt gericht op ontspanning.
L'Enfer, c'est les autres.
pi_190935218
Ik vind zelf yin yoga niks, ik word daar vaak juist onrustig van, dat je minutenlang in dezelfde houding blijft hangen... Geef mij maar dynamische yoga waar je flink van gaat zweten, zoals vinyasa flow, daar ontspan ik pas echt goed van. Dan voelt die eindontspanning ook echt verdiend. ;) Maar iedereen is anders natuurlijk.
  woensdag 8 januari 2020 @ 13:27:54 #49
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_190935328
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2020 13:20 schreef Farenji het volgende:
Ik vind zelf yin yoga niks, ik word daar vaak juist onrustig van, dat je minutenlang in dezelfde houding blijft hangen... Geef mij maar dynamische yoga waar je flink van gaat zweten, zoals vinyasa flow, daar ontspan ik pas echt goed van. Dan voelt die eindontspanning ook echt verdiend. ;) Maar iedereen is anders natuurlijk.
Ja dat is zo. Ik moet gewoon weer eens kijken wat bij me past. Zaterdag heb ik een les Yin yoga, erna ga ik weer voor Hatha en zo ga ik eventjes kijken wat bij mij en vooral ook mijn beperkingen past. Ik heb bijvoorbeeld ook een chronische whiplash, daar moet ik toch rekening mee houden.
Uiteindelijk is het wel de bedoeling dat ik met de beperkingen prima aan yoga kan doen en dat bijvoorbeeld mijn nek zelfs meer kan hebben.

Ik heb in mijn nieuwe woonplaats keuze uit 4 of 5 yogastudio's en dan ook nog keuze uit tig lessen, dus dat wordt een zoektocht waar ik veel zin in heb.
L'Enfer, c'est les autres.
  woensdag 8 januari 2020 @ 17:44:05 #50
277627 Seven.
We are Borg.
pi_190938599
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2020 11:54 schreef Elvi het volgende:
Ik zit the denken aan restoratieve yoga. Dat is yoga voor mensen die teveel stress hebben voor gewone yoga :')

Met de 'gewone' yoga kreeg ik ook niet de ontspanning die ik zocht. Misschien dat dit het is, maar het wordt nog niet veel aangeboden.
Ik ben benieuwd naar je ervaringen!
Resistance is futile.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')