abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 21 juni 2019 @ 15:47:50 #26
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_187537135
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 13:33 schreef knoopie het volgende:
Vanuit mijn eigen vakgebied heb ik wel eens een discussie gehad met een chirurg over de eed van Hippocrates bij een amputatie. Mijn opvatting is, zo amputeren, dat er de maximale functionaliteit over blijft, en zijn opvatting was, zo amputeren dat er maximale lengte over blijft. Probleem is, dat dit in de praktijk niet altijd hetzelfde is, omdat de langst mogelijke stomp een litteken op de “verkeerde” plek heeft of bijvoorbeeld de femur op de dunste plek wordt afgezaagd, waardoor een ledemaat ontstaat dat niet optimaal belastbaar is. Een kortere stomp zou in dit soort gevallen bij het gebruik van een prothese soms beter zijn.

Is dit iets wat in jullie vakgebied überhaupt besproken wordt? Of is het devies altijd zo min mogelijk (in cm) te amputeren? Wordt er bij het amputeren al nagedacht over het latere gebruik van protheses? (In die situaties waar er tijd voor is en het geen geval van leven of dood(bloeden) is?)
Bij amputeren gaat het over de best mogelijk euitkomst voor de patient, voor de ene is dat een prothese, dan is de voorkeur onder de knie; dat loopt beter. sommige komen niet aan een prothese toe, dan beter boven de knie, is er een kleinere kans op flexiecontracturen en andere complicaties.

het gaat dus om de patient, en het verwachte einddoel. Dus een goede chirurg denkt na over het niveau van amputeren voor hij begint! het is soms wel afhankelijk van wat kan qua wonden, doorbloeding etc.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_187537260
@ VWJW...dank je voor het inzicht hoe het nu gaat in de traumachirrugie.

Mijn vraag is of het “vaak” voorkomt, dat mensen ‘op tafel’ overlijden.
In 25 jaar ok. in de vorige eeuw, heb ik het 1 x meegemaakt.
En ook, dat mn. pastoor wandelend rond de slapende patiënt op de ok-tafel een gebed voor de zieken / stervenden liep te prevelen, in zijn habijt.
# uit de analen. w/
  vrijdag 21 juni 2019 @ 16:02:05 #28
403253 Meke
after all this time? always.
pi_187537271
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 15:45 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

ik heb een paar donatieprocedures meegedaan in de opleiding, niets geks gemerkt toen. ik ben er van overtuigd dat als hersendood volgens de richtlijn wordt vastgesteld dat dit ook echt zo is.
Ik ben zelf altijd donor geweest; echter recent heb ik een paar uitzonderingen laten toevoegen.
Je voelt de vraag vast al aankomen ;) Maar welke uitzonderingen qua donatie heb je toevoegd, en waarom?
Op woensdag 9 september 2020 20:31 schreef Fred_B het volgende:
Meke is de Hans Wiegel van FOK.
De beste mod die we nooit hebben gehad.
pi_187537289
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 11:57 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

nee nooit, ik heb nog geen patienten meegemaakt die tijdens een behaneling van mij, of waar ik bij was, aweness hadden.
Ik ben eens een keer wakker geworden, tijdens een narcose gelukkig had men het door want ik kon niks behalve kijken en horen. Geef snel iets erbij want hij is wakker hoorde ik.
Achteraf toen ik vroeg kon het niet volgens de arts. Natuurlijk geven die niks toe he?
  vrijdag 21 juni 2019 @ 16:54:43 #30
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_187537847
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 16:01 schreef AnneX het volgende:
@ VWJW...dank je voor het inzicht hoe het nu gaat in de traumachirrugie.

Mijn vraag is of het “vaak” voorkomt, dat mensen ‘op tafel’ overlijden.
In 25 jaar ok. in de vorige eeuw, heb ik het 1 x meegemaakt.
En ook, dat mn. pastoor wandelend rond de slapende patiënt op de ok-tafel een gebed voor de zieken / stervenden liep te prevelen, in zijn habijt.
# uit de analen. w/
niet vaak, wel paar keer meegemaakt. maar vaak gaan ze OF op de SHE door, of na de ok op de IC; op tafel is wel zeldzaam.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  vrijdag 21 juni 2019 @ 16:57:13 #31
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_187537879
quote:
2s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 16:02 schreef Meke het volgende:

[..]

Je voelt de vraag vast al aankomen ;) Maar welke uitzonderingen qua donatie heb je toevoegd, en waarom?
Ja, kijk hart en longen vind ik prima, huid en botten hoeft niet.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  vrijdag 21 juni 2019 @ 16:57:39 #32
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_187537885
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 16:04 schreef john2406 het volgende:

[..]

Ik ben eens een keer wakker geworden, tijdens een narcose gelukkig had men het door want ik kon niks behalve kijken en horen. Geef snel iets erbij want hij is wakker hoorde ik.
Achteraf toen ik vroeg kon het niet volgens de arts. Natuurlijk geven die niks toe he?
jij hebt wel veel negatieve ervaringen gehad in de zorg..
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_187537911
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 16:57 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

jij hebt wel veel negatieve ervaringen gehad in de zorg..
Ben ook 1 groot litteken ben van onder tot boven litteken.

Ben al heel vaak van die lat afgesprongen, zal wel een goeie beschermengel hebben, of ik heb nog niet genoeg geleden?

Ik lig bij de opname, komen agente binnen voor een meisje wat een ongeluk gehad had, vragen aan mij wat is met U benen gebeurd is daar een vrachtauto overheen gereden?
Nee hoor dat of zoiets maakt men hier! Ben nu terug omdat ik het niet uithouden doe van de pijn. Oxycodon deed echter wonderen en aan het infus penciline.

[ Bericht 20% gewijzigd door #ANONIEM op 21-06-2019 17:03:01 ]
pi_187538000
Kom ik op de afdeling is mij daar een hoofdverpleger die ik op een markt eens voor zijn bek geslagen heb!
Die duwde aan mij op die markt ik wil daar kijken, ik, wat dacht je wat ik aan het doen ben, ik kijk ook je wacht maar tot ik klaar ben!

En toen was ik net terug van een tweede open hartoperatie!

Bij de eerste een borstbeen ontsteking opgelopen die op een hartklep geslagen is, daarvoor was die tweede dus, welke ik 8 jr heb kunnen uitstellen.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 21-06-2019 17:15:46 ]
pi_187538057
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 16:57 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

jij hebt wel veel negatieve ervaringen gehad in de zorg..
Het is/was een verdomd nare ervaring hoor!
pi_187538229
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2019 22:09 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

ik heb een iets uitgebreidere set, infuusmateriaal, zuuerstof, catheters, drains, medicatie (oa adrenaline en morfine), hechtsetjes hechtmateriaal verbanden.

Maar dat is ook omdat ik dus nog wel eens op het circuit sta als arts; of bij een evenement.
Ik snap wel dat je dat in huis hebt, ook omdat je het ook inzetbaar houdt voor evenementen en zo.
De gewone sterveling heeft hier niks aan, zou zelfs gevaarlijk zijn om te hebben.

Maar wat ik me afvraag:
Door wie wordt dit betaald? Kun je dat ergens declareren of betaalt je werkgever dit?
En die medicatie, kun je gewoon een recept schrijven voor eigen gebruik (en bij evenementen) en dat dat vervolgens door de zorgverzekering betaald wordt?
Niet dat ik er op tegen ben, ik vraag het me gewoon af.
pi_187538360
Je wordt geconfronteerd met het (ernstige) letsel als gevolg van incidenten /ongelukken.
Maakt je dat niet overbeschermend naar je gezin?

Wat is voor jou het meest domme ongeluk met het gevolg dat men door jou moesten worden behandeld?

Mijn vader is 28 jaar geleden bij een overval met traangas bespoten en in zijn gezicht geschoten met een 9mm
Ik mocht mee de behandelkamer in, maar toen ik de artsen hoorden klagen over het traangas terwijl ze met mijn vader bezig gingen (kogel uit kaak halen en zijn wang en tong moesten worden gehecht) werd ik boos en zei dat mijn vader meer reden tot klagen had. Ik moest toen de behandelkamer uit. Door jouw verhalen valt eindelijk het kwartje dat de artsen toendertijd gewoon gehinderd werden in hun werk door het traangas en dat hun klacht terecht was. Ik bekeek de situatie alleen vanuit mijn vader :@

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 21-06-2019 17:40:03 ]
pi_187538744
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 17:36 schreef Crabapple het volgende:

Ik mocht mee de behandelkamer in, maar toen ik de artsen hoorden klagen over het traangas terwijl ze met mijn vader bezig gingen (kogel uit kaak halen en zijn wang en tong moesten worden gehecht) werd ik boos en zei dat mijn vader meer reden tot klagen had. Ik moest toen de behandelkamer uit. Door jouw verhalen valt eindelijk het kwartje dat de artsen toendertijd gewoon gehinderd werden in hun werk door het traangas en dat hun klacht terecht was. Ik bekeek de situatie alleen vanuit mijn vader :@
:D Sorry :@ (ik had het wel door. Ik zie dat gemopper al helemaal voor me en dat er dan een vreemde even zegt dat haar vader meer reden tot klagen heeft.)
Somebody that I used to know
pi_187541095
Hoe vaak hebben je patiënten bloed nodig? En komt het vaak voor dat je Oneg geeft omdat er geen tijd is voor type bepalen?
  vrijdag 21 juni 2019 @ 20:45:24 #40
126068 Metal666
HardRock Rules
pi_187541273
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 17:11 schreef john2406 het volgende:

[..]

Het is/was een verdomd nare ervaring hoor!
Lijkt me heftig joh!!
Ja. Dus..
  vrijdag 21 juni 2019 @ 20:49:12 #41
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_187541338
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 17:26 schreef vannelle het volgende:

[..]

Ik snap wel dat je dat in huis hebt, ook omdat je het ook inzetbaar houdt voor evenementen en zo.
De gewone sterveling heeft hier niks aan, zou zelfs gevaarlijk zijn om te hebben.

Maar wat ik me afvraag:
Door wie wordt dit betaald? Kun je dat ergens declareren of betaalt je werkgever dit?
En die medicatie, kun je gewoon een recept schrijven voor eigen gebruik (en bij evenementen) en dat dat vervolgens door de zorgverzekering betaald wordt?
Niet dat ik er op tegen ben, ik vraag het me gewoon af.
Voor evenementen betaal ik het zelf; als ik veel verbruik bij een evenement bereken ik het door aan de organisatie.

Medicijnen haal ik gewoon in de apotheek. Schrijf ik netjes voor aan mijn dokterstas. Mag ik direct afrekenen en worden niet vergoed.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  vrijdag 21 juni 2019 @ 20:51:52 #42
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_187541377
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 17:36 schreef Crabapple het volgende:
Je wordt geconfronteerd met het (ernstige) letsel als gevolg van incidenten /ongelukken.
Maakt je dat niet overbeschermend naar je gezin?

Beetje wel, maar probeer dat los te laten.

Wat is voor jou het meest domme ongeluk met het gevolg dat men door jou moesten worden behandeld?

Dom? Pfff. Je motorfiets ketting smeren met een doekje en een draaiende motor. En dan je hand tussen ketting en tandwiel.

Of recent nog, struikelen van een ladder en je hele voet verbrijzelen!!

Mijn vader is 28 jaar geleden bij een overval met traangas bespoten en in zijn gezicht geschoten met een 9mm
Ik mocht mee de behandelkamer in, maar toen ik de artsen hoorden klagen over het traangas terwijl ze met mijn vader bezig gingen (kogel uit kaak halen en zijn wang en tong moesten worden gehecht) werd ik boos en zei dat mijn vader meer reden tot klagen had. Ik moest toen de behandelkamer uit. Door jouw verhalen valt eindelijk het kwartje dat de artsen toendertijd gewoon gehinderd werden in hun werk door het traangas en dat hun klacht terecht was. Ik bekeek de situatie alleen vanuit mijn vader :@

Dat is ook lastig!
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  vrijdag 21 juni 2019 @ 20:53:50 #43
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_187541401
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 20:35 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
Hoe vaak hebben je patiënten bloed nodig? En komt het vaak voor dat je Oneg geeft omdat er geen tijd is voor type bepalen?
Best vaak. Zeker bij grote trauma’s. Op de trauma kamer is het altijd Oneg, daar hebben we nooit tijd om te wachten op kruisen. In het level 1 centrum hadden we een mooi massa transfusie protocol, dan bleef de bloedbank bloed sturen (en plasma en plaatjes) tot we stop riepen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  vrijdag 21 juni 2019 @ 20:54:23 #44
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_187541408
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 20:45 schreef Metal666 het volgende:

[..]

Lijkt me heftig joh!!
Zeker, heb het zelf nog nooit van een patiënt teruggehoord gelukkig!
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_187541455
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 20:45 schreef Metal666 het volgende:

[..]

Lijkt me heftig joh!!
Was ook en trauma opname dus ergens wel te begrijpen, echter waarom zo geheimzinnig achteraf, gelukkig was het maar een paar seconde geloof ik, echter als men het niet gemerkt had, weet ik niet wat er zou zijn.
pi_187541524
Daarom wil ik al helemaal nooit donor zijn of worden, volgens mij is niks te voorspellen, jij zal daar maar liggen en wakker worden, of bij zinnen. Verstand of brains zijn wonderbaarlijk en kunnen via omleidingen heel wat, in de hersenstam weet ik niks van, trouwens. Oer hersenen ligt volgens mij het ademen en bewegingsstelsel in?
De rest kan zich geloof ik herstellen?

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 21-06-2019 21:03:13 ]
  † In Memoriam † vrijdag 21 juni 2019 @ 21:37:24 #47
88815 The_Emotion
98.3
pi_187542035
Voer je een bepaald ritueel uit, voordat je aan een operatie begint?
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
  vrijdag 21 juni 2019 @ 23:00:16 #48
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_187543520
quote:
3s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 21:37 schreef Remqo het volgende:
Voer je een bepaald ritueel uit, voordat je aan een operatie begint?
Uhm. Masker voor. Handen wassen. Handen desinfecteren en gaan?
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_187544106
Stel dat de patiënt binnenkomt en die is behoorlijk smerig. Ga je dat ook wassen voordat ie begint met operatie..
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_187545403
Je hebt helaas mensen zien sterven, van dichtbij en precies op het grote moment:

heb je dingen meegemaakt rond dat moment die het concept van een ziel ondersteunen? Geloof je in het bestaan van een ziel?

Heb je het hier wel eens over met collega's? En geloof jij of jouw collegae hierdoor in een god of juist niet?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')