Hierdoor zijn er ook weinig christenen die biologie studerenquote:Op donderdag 20 juni 2019 09:03 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Als je vwo doet, kun je niet kiezen voor bijzonder hoger onderwijs: veel vakken worden alleen aan openbare universiteiten gegeven. Wil je iets in de richting van biologie of paleologie doen dan moet je uit de bubble komen.
Die kanttekening krijg je niet bij bijv evolutietheorie. Of andere wetenschappelijke theorieën. Tenzij je een recalcitrante gelovige docent hebt.quote:Op donderdag 20 juni 2019 09:05 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Op het openbaar onderwijs krijg je ook de kanttekening dat niet iedereen dat gelooft - en dat is hoe het hoort: laten zien dat mensen een vrijheid in denken hebben.
Dat lijkt me ook logisch, want die zijn met weinigen en willen niet opgaan in de gematigde bijzondere scholen. Uiteindelijk willen zij ook het beste voor hun kind.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 17:18 schreef Janneke141 het volgende:
De tijd dat christelijke scholen zakken vol met geld kregen vanuit de kerk ligt dan ook al decennia achter ons. Ook een openbare school mag overigens de ouderbijdrage verhogen, al doen ze dat wat minder snel.
Het aantal scholen (po en vo) dat hun budget fundamenteel kan verhogen met private giften is niet zo hoog. Het zijn -daar zijn we weer- vooral de orthodoxere varianten die kunnen rekenen op financiële steun van hun eigen gemeenschap.
Dat is idd wat ieder goede ouder wilquote:Op donderdag 20 juni 2019 09:17 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Dat lijkt me ook logisch, want die zijn met weinigen en willen niet opgaan in de gematigde bijzondere scholen. Uiteindelijk willen zij ook het beste voor hun kind.
Ik had geen recalcitrante docenten, maar kreeg die kanttekening wel. "Er zijn ook mensen die geloven dat..." Er is geen reden dat níet te doen op het openbaar onderwijs.quote:Op donderdag 20 juni 2019 09:07 schreef wolfjeamadeus het volgende:
[..]
Die kanttekening krijg je niet bij bijv evolutietheorie. Of andere wetenschappelijke theorieën. Tenzij je een recalcitrante gelovige docent hebt.
En voor je algemene ontwikkeling is het belangrijk te weten dat er mensen zijn die er anders over denken, en waarom. Dat dat besef van belang ontbreekt, zie je in de OP met het pleidooi voor een eenvormig onderwijs zonder kanttekeningen. Dan leer je dus nooit hoe je om kunt gaan met mensen die anders denken (F&L zit ook vol met mensen die daarin geen opvoeding hebben gehad). Of dat nu gaat over religie, politiek, kunst of gezondheid: het is belangrijk te beseffen dat jouw waarheid niet door iedereen wordt aanvaard, en dat je in grote lijnen leert hoe andere mensen over bepaalde onderwerpen denken, en daar enig respect voor krijgt.quote:Op donderdag 20 juni 2019 09:19 schreef DrParsifal het volgende:
Laat deze discussie nu niet over evolutietheorie gaan. Het is volgens mij wel goed dat iedereen de principes begrijpt achter de theorie. Het is nu eenmaal de meest gangbare theorie in de wetenschap. Je hoeft niet perse te geloven dat leven zich zo ontwikkelt heeft op aarde, maar de theorie begrijpen is m.i. een goede doelstelling ook op islamitische en reformatorische scholen. Er zijn natuurlijk fundamentalisten die denken dat leerlingen op alle scholen moeten geloven dat toeval DE drijvende kracht achter genetische variatie is en dat er gemeenschappelijke afstamming is voor al het leven op aarde. Maar dan kom je toch echt op het punt van indoctrinatie (maar nu op een punt waar de meeste seculiere drijvers wel in geloven). En voor de duidelijkheid voor gemeenschappelijke afstamming zijn goede aanwijzingen. Dat toeval de drijvende kracht is, is een filosofische keuze, die past bij een wetenschappelijk wereldbeeld, maar een hypothese die verdraaid lastig te testen of te falsificeren is.
Volgens mij is het op het moment ook zo dat die basis er moet zijn volgens de wet. Als je een VWO diploma hebt van een reformatorische school dan moet je de achtergrond kennis hebben om aan een studie biologie te beginnen (of welke studie dan ook). Als dit ontbreekt is de school gewoon niet goed.
Nouja, ik snap je punt zeker Blue. Maar je bent dus of voor het onderdrukken van godsdiensten of je bent voor het onderdrukken van kinderen die naar dat soort scholen gestuurd worden door hun ouders. Want buiten het overgrote merendeel van de religieuze scholen waar het wel mee valt heb je natuurlijk ook een deel waar je als kind eigenlijk gewoon geïndoctrineerd word en waar je als kind eigenlijk gewoon geestelijk mishandeld word.quote:Op woensdag 19 juni 2019 20:49 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Denk je dat schelden slim is ?
Je bent dus voor het onderdrukken van godsdiensten.
Nee, niet bij alle vakken, en de uitvoering laat nogal eens te wensen over. Docenten praten (verouderde) lesboeken na, het zijn geen wetenschappers die achter feiten aangaan.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 17:44 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Scholen gaan over feiten. De leugen dat er een Sinterklaas zou bestaan hoort niet thuis op scholen.
Ik heb echt trauma's aan mijn tijd op een refo schoolquote:Op donderdag 20 juni 2019 09:30 schreef Gohf046 het volgende:
[..]
Nouja, ik snap je punt zeker Blue. Maar je bent dus of voor het onderdrukken van godsdiensten of je bent voor het onderdrukken van kinderen die naar dat soort scholen gestuurd worden door hun ouders. Want buiten het overgrote merendeel van de religieuze scholen waar het wel mee valt heb je natuurlijk ook een deel waar je als kind eigenlijk gewoon geïndoctrineerd word en waar je als kind eigenlijk gewoon geestelijk mishandeld word.
Ja laten we onze kinderen in godsnaam iets leren waar zoveel wetenschappelijk bewijs is ipv iets wat gestoeld is op nul bewijs maar iemand heeft het een keer opgeschreven in een oud boek, en dus is dat de waarheidquote:Op donderdag 20 juni 2019 09:09 schreef Geytenbeekje het volgende:
Dat is dus ook het venijnige
Vrij om te denken hoor maar alleen evolutietheorie is toegestaan.
Dit is niet vrij
Dit is in landen als Rusland waar alles netjes op papier staat terwijl je zonder pardon in het gevang terecht kan komen.
... en die laatste scholen kunnen ook openbare scholen zijn. Je moet dus de mishandelende scholen aanpakken en niet per definitie het bijzonder onderwijs. De vraag is dus: wat kan niet in het onderwijs, wanneer wordt het (geestelijke) mishandeling? Die vraag kun je doortrekken naar de opvoeding thuis: waar leg je de grens?quote:Op donderdag 20 juni 2019 09:30 schreef Gohf046 het volgende:
[..]
Nouja, ik snap je punt zeker Blue. Maar je bent dus of voor het onderdrukken van godsdiensten of je bent voor het onderdrukken van kinderen die naar dat soort scholen gestuurd worden door hun ouders. Want buiten het overgrote merendeel van de religieuze scholen waar het wel mee valt heb je natuurlijk ook een deel waar je als kind eigenlijk gewoon geïndoctrineerd word en waar je als kind eigenlijk gewoon geestelijk mishandeld word.
Het gaat niet om de waarheid, maar de maatschappelijke relevantie van het gegeven dat zoveel mensen er een andere denkwijze op na houden. Je gaat die mensen nooit begrijpen als je niet weet wat het creationisme is en hoe dat doorwerkt in onze maatschappij, onze cultuur. Je snap Nederland niet als je nooit over creationisme hebt gehoord.quote:Op donderdag 20 juni 2019 09:37 schreef Gohf046 het volgende:
[..]
Ja laten we onze kinderen in godsnaam iets leren waar zoveel wetenschappelijk bewijs is ipv iets wat gestoeld is op nul bewijs maar iemand heeft het een keer opgeschreven in een oud boek, en dus is dat de waarheid
Misschien moet je het artikel in de OP even lezen.quote:Op donderdag 20 juni 2019 09:36 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Ik heb echt trauma's aan mijn tijd op een refo school
Ohh ik heb genoeg over creatonisme gehoord om te weten dat het complete bullshit is.quote:Op donderdag 20 juni 2019 09:40 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Het gaat niet om de waarheid, maar de maatschappelijke relevantie van het gegeven dat zoveel mensen er een andere denkwijze op na houden. Je gaat die mensen nooit begrijpen als je niet weet wat het creationisme is en hoe dat doorwerkt in onze maatschappij, onze cultuur. Je snap Nederland niet als je nooit over creationisme hebt gehoord.
Dan lees je niet goed.quote:Op donderdag 20 juni 2019 09:41 schreef Gohf046 het volgende:
[..]
Ohh ik heb genoeg over creatonisme gehoord om te weten dat het complete bullshit is.
Geef me eens 1 voorbeeld waarin een openbare school kinderen net zo geestelijk mishandeld als de verhalen uit het artikel van de OP. Het hoeft niet eens een echt voorbeeld te zijn, voor een fictief realistisch voorbeeld doe ik het ookquote:Op donderdag 20 juni 2019 09:37 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
... en die laatste scholen kunnen ook openbare scholen zijn. Je moet dus de mishandelende scholen aanpakken en niet per definitie het bijzonder onderwijs. De vraag is dus: wat kan niet in het onderwijs, wanneer wordt het (geestelijke) mishandeling? Die vraag kun je doortrekken naar de opvoeding thuis: waar leg je de grens?
Dat heb je van huis uit meegekregen dus hoeft dat op school niet aangeleerd te worden.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 17:55 schreef probeer het volgende:
[..]
Puur uit interesse: hoe wordt religie dan aangeleerd op de school van je kinderen?
Als een 'god bestaat en dat is een feit', of meer een 'wij kiezen er voor om in god te geloven'?
Dat is toch niet helemaal waar. De scholen geven les uit de verplichte lesstof. Ze hebben inderdaad eigen boeken, maar daarin komt ook de evolutie gewoon ter sprake. Of dat nu bij biologie of bij een ander vak is (wij hadden een verplicht vak Natuur en Wetenschap, geloof ik). Elke school zal zich daar aan houden.quote:Op donderdag 20 juni 2019 09:00 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Dat is niet helemaal waar.
Ik heb biologie gedaan voor de eindexamen en er was (gelukkig) niets dat uitging van evolutie
Ik had het ook over de examensquote:Op donderdag 20 juni 2019 09:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is toch niet helemaal waar. De scholen geven les uit de verplichte lesstof. Ze hebben inderdaad eigen boeken, maar daarin komt ook de evolutie gewoon ter sprake. Of dat nu bij biologie of bij een ander vak is (wij hadden een verplicht vak Natuur en Wetenschap, geloof ik). Elke school zal zich daar aan houden.
Zo moet openbaar onderwijs ook verplicht godsdienstles geven, als het goed is.
Ja joh, geloof jij toch verder lekker wat je zelf wil.quote:Op donderdag 20 juni 2019 09:42 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Dan lees je niet goed.
Hwakings bijv. staan bomvol foute redenatie en tegensprekingen
Het voorbeeld dat ik noemde: waar gebeurd en ik denk zelfs redelijk dagelijkse praktijk. Leraren die het achterlijk noemen als je gelooft, doen alsof God hetzelfde is als Sinterklaas. En een kind dat dan alleen staat in de klas.quote:Op donderdag 20 juni 2019 09:42 schreef Gohf046 het volgende:
[..]
Geef me eens 1 voorbeeld waarin een openbare school kinderen net zo geestelijk mishandeld als de verhalen uit het artikel van de OP. Het hoeft niet eens een echt voorbeeld te zijn, voor een fictief realistisch voorbeeld doe ik het ook
Wie?quote:Op donderdag 20 juni 2019 09:42 schreef Geytenbeekje het volgende:
Dan lees je niet goed.
Hwakings bijv. staan bomvol foute redenatie en tegensprekingen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |