abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_187484090
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 13:16 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Vandaar ook dat er geen 50/50 verdeling wordt nagestreeft. Maar een 80/20 verdeling. Wat gewoon realistisch zou moeten zijn.

En waarom moet dat?
pi_187484099
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 13:16 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Vandaar ook dat er geen 50/50 verdeling wordt nagestreeft. Maar een 80/20 verdeling. Wat gewoon realistisch zou moeten zijn.
Je kan stellen dat er ergens iets heel erg fout gaat als je dat niet bereikt.

De vraag is wat gaat fout?
Ze kunnen ons ter indicatie simpelweg laten zien hoeveel vrouwen de afgelopen x jaar hebben gesolliciteerd.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-06-2019 13:19:52 ]
  dinsdag 18 juni 2019 @ 13:19:37 #103
8369 speknek
Another day another slay
pi_187484106
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 13:18 schreef VoMy het volgende:

[..]

Dat heeft niets met buitenlands of Nederlands te maken, de informatica-afdeling van de UU bijvoorbeeld heeft redelijk wat vrouwelijke docenten en hoogleraren uit Nederland, hoewel daar een paar jaar geleden slechts 6 op 300 eerstejaarsstudenten vrouw was.
De informatica-afdeling van de UU heeft dan ook sinds een paar jaar ongeveer dezelfde strategie als de TU/e nu. Dat was tien jaar geleden wel anders. En hey, het werkt.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_187484117
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 08:05 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Dat is dus een vicieuze cirkel: je hebt meer rolmodellen nodig die meisjes laten zien dat een keuze voor een technische studie ook een optie is. Een universiteit vol met voornamelijk mannelijk personeel en mannelijke studenten is daarvoor niet bevorderlijk. Dus kiezen ze daar nog steeds minder voor, en blijft die vijver kleiner.
Alsof 'een docent / rolmodel van hetzelfde geslacht' de enige motivatie is om ergens te gaan studeren.
"Pools are perfect for holding water"
  Moderator dinsdag 18 juni 2019 @ 13:20:18 #105
5428 crew  miss_sly
pi_187484121
quote:
2s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 13:00 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Op zich wel met je eens dat rolpatronen niet automatisch moeten zijn vastgelegd, maar ik weet niet of ik het echt een verbetering van de maatschappij vind dat mannen en vrouwen beiden 4 dagen per week werken. Dat éénverdienersmodel (of desnoods 1,5 verdiener) was zo gek nog niet. Eén thuis voor de kinderen/opvang/huishouden, de ander aan het werk.

Vele voordelen:
- meer (mantel)zorgers
- meer vrijwilligers
- minder stress
- rust in huis
- kinderen groeien op in structuur
- etc.

Nadeel:
- bij scheiding is de thuisblijver de sjaak, want geen carrière opgebouwd.

Ik denk echt dat we als samenleving nu een prijs betalen voor dat beiden-4-dagen-per-week-werken-model. Zit totaal geen ruimte in, staat flink op spanning.
Ik weet niet of ik meer mantelzorgers en vrijwilligers nou per se een goed ding vind. Ik moet er zelf niet aan denken om te moeten mantelzorgen, hoeveel ik ook van mijn ouders hou. Ik betaal liever iemand om dat te doen, bijvoorbeeld. En van mantelzorg worden mensen ook bepaald niet beter, blijkt vaak. Dat geeft juist weer meer stress. Drie dagen per week kinderopvang/bso is ook structuur. Twee dagen (naar) (t)huis ook duidelijkheid.

Overigens denk ik niet dat we daar de prijs voor betalen, want ik denk niet dat veruit de meeste stellen voor het beide-4-dagen-per-week-werken-model hebben gekozen, maar voor een parttime werkende vrouw (max 24 uur) en een fulltime werkende man. En dat brengt ook weer zijn nadelen met zich mee op veel fronten.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 18 juni 2019 @ 13:21:33 #106
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_187484149
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 13:18 schreef Scrummie2.0 het volgende:

[..]

Wat er fout gaat is dat er überhaupt een verdeling is.
Als er niets fout gaat zou die er niet zijn. Er wordt nu naar wat zou een realistische verdeling zijn gekeken omdat het ernstig achterblijft.

Als er al grofweg een 80/20 verdeling was had geen haan ernaar gekraait. Maar feit is dat als er naar het aantal potienteel geschikte mensen wordt gekeken hey niet eens een beetje in de buurt komt van een logische verdeling die tot stand zou komen als men echt enkel naar potienteel geschikt kijkt.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  dinsdag 18 juni 2019 @ 13:21:47 #107
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_187484152
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 13:19 schreef speknek het volgende:

[..]

De informatica-afdeling van de UU heeft dan ook sinds een paar jaar ongeveer dezelfde strategie als de TU/e nu. Dat was tien jaar geleden wel anders. En hey, het werkt.
Herkenbaar, volgens mij zijn er nu ook wat meer vrouwelijke informaticastudenten dan in mijn tijd, ik begon geloof ik met 2 vrouwen op honderdennogwat man in het eerste jaar, dat was een soort van low testosterone bullpen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_187484153
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 13:20 schreef miss_sly het volgende:
Drie dagen per week kinderopvang/bso is ook structuur. Twee dagen (naar) (t)huis ook duidelijkheid.
Maar kind ziek en baas/collega's mogen er weer voor opdraaien.

En misschien niet direct mantelzorg, maar wel het basale omzien naar elkaar in de wijk. We leveren echt veel in, hoor.
Somebody that I used to know
pi_187484170
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 13:11 schreef speknek het volgende:

[..]

Dat is het nou juist het punt.
Het zou geen relevantie moeten hebben, toch ziet hij ze verhoudingsgewijs te weinig, dus het heeft schijnbaar wel relevantie.
Maar hoe "ziet" hij al dan niet homo's? Je seksuele voorkeur is niet iets wat per defintie kenbaar is, dus daar kan hij niet echt harde uitspraken over doen lijkt me.

En nogmaals, ik begrijp niet hoe een dergelijke priveaangelegenheid uberhaupt relevant zou zijn bij een selectieprocedure, maar dat komt wellicht omdat iemands voorkeur op dat soort gebieden me werkelijk niet interesseert. Voor mij komt het net zo absurd over als zeggen dat je meer postzegelverzamelaars op je uni wilt, omdat je die te weinig ziet.
  dinsdag 18 juni 2019 @ 13:24:13 #110
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_187484188
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 13:18 schreef Linkse_krijger het volgende:

[..]

En waarom moet dat?
Omdat dat zo'n beetje het minimum is als je kijkt naar potienteel geschikte mensen.
Omdat als er geen bias zou zijn (op welke manier dan ook) dit niet zou gebeuren.
Omdat als dit niet bereikt wordt ongeveer daar een andere reden voor is dan mensen willen/kunnen niet.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_187484224
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 13:24 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Omdat dat zo'n beetje het minimum is als je kijkt naar potienteel geschikte mensen.
Omdat als er geen bias zou zijn (op welke manier dan ook) dit niet zou gebeuren.
Omdat als dit niet bereikt wordt ongeveer daar een andere reden voor is dan mensen willen/kunnen niet.
Prima, zullen we dat dan ook doorvoeren in beroepen als stratenmaker en vuilnisman?

Overigens vindt op ed.nl 85% van de mensen het een slecht idee en ook op een site als Joop waar je medestanders zou verwachten lees ik vooral kritiek.
pi_187484225
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 13:21 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Als er niets fout gaat zou die er niet zijn. Er wordt nu naar wat zou een realistische verdeling zijn gekeken omdat het ernstig achterblijft.
Achterblijft? Wat blijft achter? Vergeet de verdeling, dan blijft er niets achter.

quote:
Als er al grofweg een 80/20 verdeling was had geen haan ernaar gekraait. Maar feit is dat als er naar het aantal potienteel geschikte mensen wordt gekeken hey niet eens een beetje in de buurt komt van een logische verdeling die tot stand zou komen als men echt enkel naar potienteel geschikt kijkt.
Wat is een logische verdeling? Wie bepaalt dat?
  Moderator dinsdag 18 juni 2019 @ 13:26:39 #113
5428 crew  miss_sly
pi_187484234
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 13:20 schreef probeer het volgende:

[..]

Alsof 'een docent / rolmodel van hetzelfde geslacht' de enige motivatie is om ergens te gaan studeren.
Dat is ook wat ik zeg?
  dinsdag 18 juni 2019 @ 13:27:08 #114
8369 speknek
Another day another slay
pi_187484243
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 13:21 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Herkenbaar, volgens mij zijn er nu ook wat meer vrouwelijke informaticastudenten dan in mijn tijd, ik begon geloof ik met 2 vrouwen op honderdennogwat man in het eerste jaar, dat was een soort van low testosterone bullpen.
Ik moest het 19 jaar geleden doen met mannen met lang haar :')
(gelukkig was er nog informatiekunde)
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_187484255
Annatoch twitterde op dinsdag 18-06-2019 om 08:56:45 @RutgervdNoort Dat heeft niets meer met emancipatie te maken. Die vrouwen, wat een begaafde wetenschappers ze ook mogen zijn, zullen altijd gezien worden als meisjes die zijn aangenomen omdat ze meisje zijn. Funest voor emancipatie lijkt mij. reageer retweet
True
Somebody that I used to know
pi_187484260
Ik begrijp überhaupt niet waarom het belangrijk zou zijn dat er een X percentage geslacht Y werkt. Stel gewoon de besten aan, ongeacht of ze nou man/vrouw/iets ertussenin zijn.
  dinsdag 18 juni 2019 @ 13:28:06 #117
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_187484261
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 13:27 schreef speknek het volgende:

[..]

Ik moest het 19 jaar geleden doen met mannen met lang haar :')
(gelukkig was er nog informatiekunde)
ik was een langharige informaticastudent. :@
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_187484270
quote:
3s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 13:27 schreef Postbus100 het volgende:
Annatoch twitterde op dinsdag 18-06-2019 om 08:56:45 @:RutgervdNoort Dat heeft niets meer met emancipatie te maken. Die vrouwen, wat een begaafde wetenschappers ze ook mogen zijn, zullen altijd gezien worden als meisjes die zijn aangenomen omdat ze meisje zijn. Funest voor emancipatie lijkt mij. reageer retweet
True
False.
pi_187484280
quote:
2s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 12:02 schreef Postbus100 het volgende:
Twitterdraadje:
stormkees twitterde op dinsdag 18-06-2019 om 10:07:05 1/11 Hallo. Ik ben Kees en ik werk op de @:TUeindhoven. Wij gaan een tijdje alleen maar vrouwen aannemen. Ik heb er lang over nagedacht, en denk dat dat een goed idee is. Ik wil dat, op persoonlijke titel, toelichten aan de hand van een paar tegenwerpingen die ik vaak hoor vandaag https://t.co/29o0fKJknN reageer retweet
Even in tekst:
[..]

"Ja, het is discriminatie, maar het mag, dus we doen het"

Tot zo ver het ethisch besef van de TU/E.
  dinsdag 18 juni 2019 @ 13:29:07 #120
8369 speknek
Another day another slay
pi_187484281
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 13:22 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Maar hoe "ziet" hij al dan niet homo's? Je seksuele voorkeur is niet iets wat per defintie kenbaar is, dus daar kan hij niet echt harde uitspraken over doen lijkt me.
Je weet echt wel van je collega's wie hun partners zijn.
quote:
En nogmaals, ik begrijp niet hoe een dergelijke priveaangelegenheid uberhaupt relevant zou zijn bij een selectieprocedure, maar dat komt wellicht omdat iemands voorkeur op dat soort gebieden me werkelijk niet interesseert. Voor mij komt het net zo absurd over als zeggen dat je meer postzegelverzamelaars op je uni wilt, omdat je die te weinig ziet.
Zelfde hier, hoor, maar ik kan niet voor iedereen spreken.
  Moderator dinsdag 18 juni 2019 @ 13:29:27 #121
5428 crew  miss_sly
pi_187484287
quote:
2s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 13:21 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

En misschien niet direct mantelzorg, maar wel het basale omzien naar elkaar in de wijk. We leveren echt veel in, hoor.
Dat eerste heb je zowel bij 4-4 werken, als bij 5-3 werken, natuurlijk. En niet alleen werkgever/collega's moeten dat oplossen, dat moeten de werknemers zelf ook. En als je een werkgever hebt die zich daar totaal niet in kan verplaatsen, zegt dat ook wel heel veel over de werkgever.

Dat tweede ben ik met je eens, maar heeft m.i. niet zoveel te maken met de verdeling van de uren werk in een relatie. Hoe zie je dat?
pi_187484333
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 12:37 schreef SVW5. het volgende:

[..]

Wat een slapjanus. Laat hem gelijk zijn ballen inleveren.
Of zijn baan. Daar hij blijkbaar niet in staat was en is, om niet te discrimineren bij het aannemen van personeel.
  Moderator dinsdag 18 juni 2019 @ 13:33:21 #123
236264 crew  capricia
pi_187484343
quote:
2s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 13:21 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Er staat de man niets in de weg om die zorgende rol op te pakken.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_187484349
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 12:33 schreef galatea het volgende:

[..]

Als vrouw kan ik je wel zeggen dat die ouderwetse rolpatronen wel slechter waren. Ik ben blij dat ik nu kan kiezen wat ik wil doen. Dat ik net als mannen mijn eigen kwaliteiten kan ontwikkelen en niet vanwege mijn geslacht veroordeeld ben tot een bepaalde rol. Mannen hebben altijd alle keuzevrijheid gehad. Waarschijnlijk kun je het je niet voorstellen maar mijn ouders hebben de zorg altijd eerlijk verdeeld. Mannen zijn net zo goed in opvoeden als vrouwen. Ik heb het heel fijn gevonden dat zowel mijn vader als mijn moeder mij opvoedden. De samenleving zou erop vooruit gaan als de man nu eens wat meer gaat zorgen. Vrouwen zijn inmiddels geëmancipeerd nu de mannen nog
Ja, genderrollen zijn alleen maar negatief of beperkend voor vrouwen, en bestaan helemaal niet voor mannen.

Aparte post die je hier maakt.
pi_187484381
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 12:56 schreef VoMy het volgende:
Het verzandt hier natuurlijk toch weer in een potje moddergooien tussen partijen die al een loopgraaf klaar hadden liggen.

Natuurlijk is het niet zo dat mannen altijd keuzevrijheid hebben gehad. Met een eeuwendurende sociale mobiliteit van lik me vestje, had de gemiddelde man vroeger echt niet de keuzevrijheid zoals die nu bestaat voor man én vrouw. Dat vrouwen in die tijd er nog slechter aan toe waren (die mochten überhaupt niet werken) is natuurlijk waar, maar dat wil niet zeggen dat de mannelijke onderklasse (zeg 90% van de mannen) er goed aan toe was. Nee. Het leven van voor 1900 was voor vrijwel iedereen kut, enkel de aristocratie kwam er enigzins goed vanaf, en die enkeling die zich tegen de stroom in wel wist op te werken.

Aan de andere kant is het helemaal niet zo dat de feministen het kwaad vertegenwoordigen en de rassenzuiveringsteksten en omvolkingstheoriën die mensen op hebben gepikt bij het FvD-congres, zouden ze beter daar kunnen laten want zijn hier niet relevant. Dat er geen quota zijn voor vuilnismannen en stratenmakers is natuurlijk waar, maar een drogreden, want je wilt überhaupt geen quota. En naar het front gaan mag wel degelijk als vrouw (en doen ze ook) en het is nogal een vreemd argument als je zelf ook niet naar het front wil.

Desalniettemin is dit een discriminerende maatregel waar een bepaalde groep mannen mee wordt benadeeld omdat de generatie mannen voor ze het niet voor elkaar krijgt om vrouwen in hun vakgebied te interesseren en aan te stellen en dat is niet goed te praten met een verwijzing naar eerder onrecht. Al wat men leed kan men niet weder lijden (JC Bloem), en hoeft ook niet gekopieerd te worden op een andere groep om het in stand te houden als een soort wraakactie.
Dit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')