Bronquote:TU Eindhoven opent vacatures voorlopig alleen voor vrouwen
De TU Eindhoven stelt de komende anderhalf jaar alle vacatures voor wetenschappelijk personeel alleen open voor vrouwelijke sollicitanten. Is er na zes maanden nog geen geschikte kandidaat gevonden, dan wordt pas verder gekeken.
De maatregel is onderdeel van het Irène Curie Fellowship. Naast sollicitatievoordeel, krijgen de vrouwen een ton voor onderzoek en een mentor toegewezen. De universiteit wil zo meer vrouwen aan zich binden, zodat er een betere balans komt tussen het aantal mannen en vrouwen in de vaste wetenschappelijke staf.
Volgens rector Frank Baaijens worden er al jarenlang maatregelen genomen om meer vrouwen aan te trekken, maar vordert dat te langzaam. "En het is al langer bekend dat een divers personeelsbestand beter functioneert. Het leidt tot betere strategieën, creatievere ideeën en snellere innovatie."
Maatregel noodzakelijk
De universiteit wil dat volgend jaar twintig procent van de hoogleraren vrouw is, schrijft Omroep Brabant. Ook streeft de TU naar 25 procent vrouwelijke hoofddocenten en 35 procent vrouwelijke docenten. Zonder deze maatregel wordt dat doel niet gehaald, schrijft het college van bestuur in een nieuwsbrief aan studenten en medewerkers.
De komende anderhalf jaar geldt het sollicitatievoordeel voor vrouwen bij alle vacatures voor de vaste wetenschappelijke staf. Daarna wordt dat geëvalueerd. Het Irène Curie Fellowship loopt ten minste vijf jaar.
Dat ging over discriminatie in zijn algemeen (de AWGB), maar die gaat expliciet niet over de gelijke behandeling van man en vrouw als het geslacht bepalend is.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 11:06 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
En het zwaarwegende doel van de TUE is vrouwen de wetenschap in krijgen die dat niet willen of zo en geschikte kandidaten ergens anders heen te laten gaan?
Ik vraag mij af hoe men zou reageren als ze deze constructie omgekeerd in het basisonderwijs zouden praktiseren.
Tja, daar vind ik het mijne van, maar dat is wel hoe het nu in Nederland geregeld is en een TU kan daar dus (terecht!) beroep op doen.quote:Artikel 5:
Van het in de artikelen 1b, 2, 3 en 4 bepaalde mag worden afgeweken indien het gemaakte onderscheid beoogt vrouwen in een bevoorrechte positie te plaatsen teneinde nadelen op te heffen of te verminderen en het onderscheid in een redelijke verhouding staat tot het beoogde doel.
En dan zeg je tegen mensen als lyrebird dus jammer dan zoek het maar uit?quote:
Ik zou tegen Lyrebird vooral willen zeggen dat als de academische wereld zo vreselijk is om in te werken, zoals hij in meerdere posts aangeeft, hij vooral daarbuiten moet kijken naar een baan.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 11:25 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
En dan zeg je tegen mensen als lyrebird dus jammer dan zoek het maar uit?
Beetje flauw is dat wel, als het je niet bevalt ga je toch ergens anders wonen slaat elke discussie dood.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 11:33 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik zou tegen Lyrebird vooral willen zeggen dat als de academische wereld zo vreselijk is om in te werken, zoals hij in meerdere posts aangeeft, hij vooral daarbuiten moet kijken naar een baan.
Die man geeft waarschijnlijk zijn leven voor de wetenschap en je zegt dan zoek je toch wat anders, really?quote:Op dinsdag 18 juni 2019 11:33 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik zou tegen Lyrebird vooral willen zeggen dat als de academische wereld zo vreselijk is om in te werken, zoals hij in meerdere posts aangeeft, hij vooral daarbuiten moet kijken naar een baan.
Mijn smiley was een reactie op jouw opmerking dat dit (wat nu gebeurt op de TU/e) mijn plan was.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 11:13 schreef FlippingCoin het volgende:
@:capricia het is heel makkelijk reageren met eem smiley maar wat vind je van de ervaring van @:lyrebird ten gevolge van dit soort plannen?
quote:Op dinsdag 18 juni 2019 11:38 schreef VoMy het volgende:
[..]
Beetje flauw is dat wel, als het je niet bevalt ga je toch ergens anders wonen slaat elke discussie dood.
Hij zegt zelfquote:Op dinsdag 18 juni 2019 11:40 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Die man geeft waarschijnlijk zijn leven voor de wetenschap en je zegt dan zoek je toch wat anders, really?
quote:Op dinsdag 18 juni 2019 05:42 schreef Lyrebird het volgende:
Vrouwen zijn niet gek, en gaan niet voor een hongerloon bij een slavendrijver werken (de TU/E). Ik heb de afgelopen jaren een aantal vrouwelijke promovendi en Master studenten begeleid, en die gaan de consultancy in. Je tikt 38 uur af, je krijgt vorstelijk betaald en je hoeft je geen zorgen te maken of je onderzoeksvoorstellen door anderen gejat worden. Of dat je volgend jaar nog wel een baan hebt.
[quote]Op dinsdag 18 juni 2019 08:12 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dat is inderdaad de motivatie voor de feminazi's. Maar in de praktijk werkt het zo niet.
Studenten zijn niet gek. Een baan in de wetenschap is afzien voor een hongerloon. Als jij een Master of een PhD in de techniek hebt, dan ga je als consultant aan de slag. Hoger salaris, minder stress. Met meer vrouwelijke rolmodellen zullen meisjes nog steeds voor het geld en de zekerheid kiezen.
Wat is dan de reden dat hij er wel werkt/wil werken? En zouden er geen vrouwen zijn die dat om dezelfde reden ook zouden willen?quote:Op dinsdag 18 juni 2019 10:55 schreef Lyrebird het volgende:
Moraal van dit verhaal: als je iets in je mars hebt, ga dan niet in de academische wereld werken. Je wordt gefucked.
Ja dat weet ik.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 11:45 schreef capricia het volgende:
[..]
Mijn smiley was een reactie op jouw opmerking dat dit (wat nu gebeurt op de TU/e) mijn plan was.
Ja. Rot voor Lyrebird. Maar n=1. Ik kan daar weinig mee.
Nou nou nou, n=1? Dat meen je toch niet? In dit geval geldt gewoon dat n=de halve bevolking en sterker nog, bij technische opleidingen, n=80% van iedereen.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 11:45 schreef capricia het volgende:
[..]
Mijn smiley was een reactie op jouw opmerking dat dit (wat nu gebeurt op de TU/e) mijn plan was.
Ja. Rot voor Lyrebird. Maar n=1. Ik kan daar weinig mee.
Hij zegt zelf dat het een hongerloontje is.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 11:47 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Ja dat weet ik.![]()
En n=1? Het gaat toch om mensen en niet om getallen.![]()
Rot voor hem...
Dus daarom ga je discrimineren, en gekwalificeerde mannelijke candidaten laat je links liggen. Achterlijke maatregel.quote:De universiteit wil zo meer vrouwen aan zich binden, zodat er een betere balans komt tussen het aantal mannen en vrouwen in de vaste wetenschappelijke staf.
Identificeer het probleem. Waarom komt dat?quote:Volgens rector Frank Baaijens worden er al jarenlang maatregelen genomen om meer vrouwen aan te trekken, maar vordert dat te langzaam.
Ja. Het is een anekdotisch verhaal van 1 iemand die aangeeft dat ie daar toch niet voor een hongerloontje wil werken.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 11:48 schreef VoMy het volgende:
[..]
Nou nou nou, n=1? Dat meen je toch niet? In dit geval geldt gewoon dat n=de halve bevolking en sterker nog, bij technische opleidingen, n=80% van iedereen.
Eerlijke kans.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 11:20 schreef Linkse_krijger het volgende:
[..]
Waarom vind je dit een goed plan?
Even in tekst:twitter:stormkees twitterde op dinsdag 18-06-2019 om 10:07:051/11 Hallo. Ik ben Kees en ik werk op de @TUeindhoven. Wij gaan een tijdje alleen maar vrouwen aannemen. Ik heb er lang over nagedacht, en denk dat dat een goed idee is. Ik wil dat, op persoonlijke titel, toelichten aan de hand van een paar tegenwerpingen die ik vaak hoor vandaag https://t.co/29o0fKJknN reageer retweet
quote:1/11 Hallo. Ik ben Kees en ik werk op de @TUeindhoven. Wij gaan een tijdje alleen maar vrouwen aannemen. Ik heb er lang over nagedacht, en denk dat dat een goed idee is. Ik wil dat, op persoonlijke titel, toelichten aan de hand van een paar tegenwerpingen die ik vaak hoor vandaag
2/11 Dat is discriminatie!
Ja, we sluiten mensen uit. Is het dan verboden onder Art. 1 van de grondwet? Niet noodzakelijk. Het feit dat er zó weinig vrouwen bij ons werken bewijst, denk ik, dat we in voorgaande jaren stelselmatig, bewust of onbewust, gediscrimineerd hebben.
3/11 Want vrouwen zijn natuurlijk precies even goed in dit werk als mannen. In zulke gevallen, waar dus een groep mensen sterk ondervertegenwoordigd is, mag een werkgever onderscheid maken tussen sollicitanten om die onbalans te repareren. (https://www.rijksoverheid(...)tussen-sollicitanten)
4/11 Dat gaat ten koste van je kwaliteit, TU Eindhoven!
Wetenschap is een teamsport. Vrouwen zijn er net zo goed in als mannen. We weten óók dat breder samengestelde teams beter werk leveren. Een team met alleen maar spitsen gaat weinig winnen.
5/11 Door de scheve verdeling in ons personeelsbestand kunnen wij dus niet de beste teams opstellen. Deze maatregel trekt dat recht, en ik verwacht dus dat we er in kwaliteit juist op vóóruit zullen gaan.
6/11 Geen zelfrespecterende vrouw zal willen solliciteren!
Mijn eerste reactie daarop is "zullen we ze dat lekker zelf laten bepalen?". Maar natuurlijk wil iedereen het liefst in een open en eerlijke competitie als beste uit de bus komen. De huidige situatie laat echter zien...
7/11 ... dat de scheids partijdig is, en is geweest. We trekken nu eerst de gevolgen van die fout recht. Met deze keuze laten we zien waar we als TU/e voor staan. Je kunt het er niet mee eens zijn, en dan is de TU/e misschien niet de beste plek voor jou. Ik ben er juist trots op!
8/11 Is alles dan perfect? Nee. Ik worstel erg met de uitsluiting. Ik zie goede mensen die buiten de boot vallen, die niet eens mee mogen doen. Ik ken mensen die persoonlijk getroffen worden door de maatregel, met verdrietige consequenties.
9/11 Ik heb het moeilijk met de uitsluiting van andere minderheden. ik zie te weinig collega's met een niet-westerse, of LGBT+ achtergrond. Toch valt de optelsom voor mij voor de maatregel van vandaag positief uit. Wij gaan eerst de meest schrijnende onbalans aanpakken.
10/11 Ik heb makkelijk praten. Ik zit er immers al. Daar heb je helemaal gelijk in, ik heb een hoop geluk en wind mee gehad. Ik heb me voorgenomen om het kleine platform en het beetje invloed dat ik heb te gebruiken om het voor de volgende generatie beter en eerlijker te maken.
11/11 En dat is precies wat ik nu weer ga doen. Het is een prachtige tijd op de TU/e. Ontzettend veel supergetalenteerde potentiële nieuwe collega's melden zich nu al aan, en ik kan niet wachten om te zien hoe onze universiteit er over 5 jaar uitziet!
Dank voor het lezen!
Dit. "Op eigen kracht ga je het toch nooit redden meid, dus we zetten de competitie wel buiten spel voor je."quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |