abonnement Unibet Coolblue
pi_189024837
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 09:33 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Wat heeft moeder natuur eraan om entropie te maximaliseren? Acties te minimaliseren?

Het gaat niet om nut. Het gaat erom dat de QM alle structuren bevat om parallelle werkelijkheden te beschrijven en of de QM ons "daarmee iets probeert te vertellen".
Denk je niet dat het waarschijnlijker is dat het antwoord anders is dan multi-universa ? Denk je niet dat bepaalde verschijnselen in de QM anders te verklaren zijn dan een waanzinnig multi-universa verhaal?
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_189024849
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 10:04 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

?
QM = quantum mechanics, op zijn Nederlands kwantummechanica.
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_189025636
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 18:06 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

QM = quantum mechanics, op zijn Nederlands kwantummechanica.
ja dat was het enige wat ik wel begreep aan je post...
quote:
"Het gaat erom dat de QM alle structuren bevat om parallelle werkelijkheden te beschrijven en of de QM ons "daarmee iets probeert te vertellen"
dit. QM probeert ons iets te vertellen?
pi_189026522
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 18:51 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

ja dat was het enige wat ik wel begreep aan je post...
[..]

dit. QM probeert ons iets te vertellen?
Ik zei dat niet he..
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_189026831
Zodra we het graviton-deeltje begrijpen, gaat er een wereld voor ons open. En vooral als het gevonden wordt.
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_189028419
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 19:29 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

Ik zei dat niet he..
ik begreep je poetische beschrijving gewoon niet goed, geen punt verder.
pi_189028954
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 20:36 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

ik begreep je poetische beschrijving gewoon niet goed, geen punt verder.
Nogmaals, ik zei dat niet. Die poëtische beschrijving is er niet van mij.
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_189031027
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 20:58 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

Nogmaals, ik zei dat niet. Die poëtische beschrijving is er niet van mij.
oh okee, ik zie het nu
pi_189034240
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2019 23:28 schreef BasEnAad het volgende:
Ik lees vaak dat mensen zwarte gaten in verband brengen met dat er meerdere universa zijn, maar dat zie ik niet zo, of ik snap het niet. Heeft het iets met elkaar van doen dan?
Zwarte gaten zijn gewoon supermassieve zonnen die zo massief zijn dat licht niet ontsnap aan hun zwaartekracht. Gaten zijn het niet eens.
pi_189037054
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 10:04 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

?
Als een systeem zich ontwikkelt in de tijd, dan zal de toestand volgens de schrodingervergelijkingen in het algemeen een superpositie zijn van mogelijke uitkomsten. Maar we meten natuurlijk niet meerdere uitkomsten; we meten altijd 1. Hoe die superpositie naar die ene enkele meetwaarde gaat, is het meetprobleem en is een van de diepste problemen in de natuurkunde.

Everett zei kortweg: misschien is dat meetprobleem wel zo verschrikkelijk lastig, omdat die superpositie helemaal niet 'instort' naar 1 enkele situatie. Misschien worden alle situaties wel gerealizeerd, alleen merken wij daar niets van, net zoals we niets merken van het feit dat we met tientallen kilometers per seconde rond de zon suizen of dat de aarde draait. Het lijkt alleen zo, omdat wij ons op 1 enkele aftakking van de golffunctie bevinden.

Dat klinkt radicaal, maar de QM wordt zo een heel stuk eleganter. Probleem is alleen, dat deze interpretatie (nog) niet is te falsificeren en dat de huidige wetenschapsfilosofie er niet goed raad mee weet. :P

Overigens vind ik deze interpretatie hooguit erg interessant. Het zou kunnen dat deze klopt, en het is minder gek dan dat veel mensen denken. Maar de natuurkunde heeft al veel vaker ons wereldbeeld omgegooid, dus waarom nu niet nog es? :P
-
pi_189038147
Hoeveel superposities zijn er op een enkel moment in laten we zeggen de ruimte zo groot als de melkweg?

[ Bericht 29% gewijzigd door #ANONIEM op 20-09-2019 13:20:08 ]
pi_189040798
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 11:52 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Als een systeem zich ontwikkelt in de tijd, dan zal de toestand volgens de schrodingervergelijkingen in het algemeen een superpositie zijn van mogelijke uitkomsten. Maar we meten natuurlijk niet meerdere uitkomsten; we meten altijd 1. Hoe die superpositie naar die ene enkele meetwaarde gaat, is het meetprobleem en is een van de diepste problemen in de natuurkunde.

Everett zei kortweg: misschien is dat meetprobleem wel zo verschrikkelijk lastig, omdat die superpositie helemaal niet 'instort' naar 1 enkele situatie. Misschien worden alle situaties wel gerealizeerd, alleen merken wij daar niets van, net zoals we niets merken van het feit dat we met tientallen kilometers per seconde rond de zon suizen of dat de aarde draait. Het lijkt alleen zo, omdat wij ons op 1 enkele aftakking van de golffunctie bevinden.

Dat klinkt radicaal, maar de QM wordt zo een heel stuk eleganter. Probleem is alleen, dat deze interpretatie (nog) niet is te falsificeren en dat de huidige wetenschapsfilosofie er niet goed raad mee weet. :P

Overigens vind ik deze interpretatie hooguit erg interessant. Het zou kunnen dat deze klopt, en het is minder gek dan dat veel mensen denken. Maar de natuurkunde heeft al veel vaker ons wereldbeeld omgegooid, dus waarom nu niet nog es? :P
in die zin zou het kunnen. maar lijkt em ook erg onwaarschijnlijk. want je gaat van een veranderend moment naar een vertakking in vele momenten, allemaal zichzelf voortzettend. als je bedenkt dat elk moment dat passeert, zo'n vertakking zich zou moeten openbaren, en ook weer in al die vertakkingen, etc etc...maar goed, als je je het kan voorstellen, kan je het niet uitsluiten. bovendien heb je dan nog niet paralellen universums. dat lijkt me toch iets anders.
pi_189041018
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 16:19 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

in die zin zou het kunnen. maar lijkt em ook erg onwaarschijnlijk. want je gaat van een veranderend moment naar een vertakking in vele momenten, allemaal zichzelf voortzettend. als je bedenkt dat elk moment dat passeert, zo'n vertakking zich zou moeten openbaren, en ook weer in al die vertakkingen, etc etc...maar goed, als je je het kan voorstellen, kan je het niet uitsluiten. bovendien heb je dan nog niet paralellen universums. dat lijkt me toch iets anders.
Een vertakking heet dan per definitie "parallel universum" ;)

Maar het is inderdaad onvoorstelbaar. Ik kan me ook niet voorstellen dat het zichtbare heelal vroeger kleiner is geweest dan een atoom, maar dat is hoogstwaarschijnlijk wel zo geweest :P
-
pi_189041024
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 13:13 schreef LelijKnap het volgende:
Hoeveel superposities zijn er op een enkel moment in laten we zeggen de ruimte zo groot als de melkweg?
Geen idee. Erg veel in elk geval :P
-
pi_189041166
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 16:31 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Een vertakking heet dan per definitie "parallel universum" ;)

Maar het is inderdaad onvoorstelbaar. Ik kan me ook niet voorstellen dat het zichtbare heelal vroeger kleiner is geweest dan een atoom, maar dat is hoogstwaarschijnlijk wel zo geweest :P
daar kom je wel op uit, toch? maar zegt inderdaad niks over waarschijnlijkheid, of onze koppies het kunnen bevatten..
pi_189043300
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 16:31 schreef Haushofer het volgende:
Een vertakking heet dan per definitie "parallel universum" ;)

Maar het is inderdaad onvoorstelbaar. Ik kan me ook niet voorstellen dat het zichtbare heelal vroeger kleiner is geweest dan een atoom, maar dat is hoogstwaarschijnlijk wel zo geweest
Wat ik moeilijk voorstelbaar vind is het idee dat al die universa dan begonnen zouden zijn met de big bang die wij kunnen zien. Kan de big bang niet slechts een fenomeen in een vertakking zijn?

En dat een heel universum die we in 'normaal perspectief' zien 'groeien/uitdijen' op basis van wetten (vereisten) zich blijkbaar x per y sec kan 'dupliceren' (hoe kan je dat het beste zien? Het komt wel degelijk 'tot stand' in dat moment toch?) is gewoonweg absurd.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 20-09-2019 19:17:54 ]
pi_189043645
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 19:17 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Wat ik moeilijk voorstelbaar vind is het idee dat al die universa dan begonnen zouden zijn met de big bang die wij kunnen zien. Kan de big bang niet slechts een fenomeen in een vertakking zijn?

En dat een heel universum die we in 'normaal perspectief' zien 'groeien/uitdijen' op basis van wetten (vereisten) zich blijkbaar x per y sec kan 'dupliceren' (hoe kan je dat het beste zien? Het komt wel degelijk 'tot stand' in dat moment toch?) is gewoonweg absurd.
misschien zoals celdeling?
pi_189043712
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 19:41 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

misschien zoals celdeling?
Ja misschien idd! En ook nog, trouwens, elke 'kopie' (minus dus de afwijking waarop het gesplitst werd) is steeds een stukje groter dan de vorige als we uitgaan van het uitdijende universum (met beginpunt big bang). Of komen er zelfs 2 tot stand en verdwijnt die van het moment voor de opsplitsing?

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 20-09-2019 20:01:40 ]
pi_189046588
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 19:45 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Ja misschien idd! En ook nog, trouwens, elke 'kopie' (minus dus de afwijking waarop het gesplitst werd) is steeds een stukje groter dan de vorige als we uitgaan van het uitdijende universum (met beginpunt big bang). Of komen er zelfs 2 tot stand en verdwijnt die van het moment voor de opsplitsing?
ik denk dat het moment zelf verdwijnt.
en als ik het goed begrijp, kan je het uitdijen het enigsinds vergelijken met olie op een glasplaat. als je die een beetje kantelt, trekt alles uit elkaar, dijdt dus uit. maar het maakt voor de basics, de structuur, niet uit, die groeit niet.
pi_189047194
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 22:25 schreef pokkerdepok het volgende:
ik denk dat het moment zelf verdwijnt.
en als ik het goed begrijp, kan je het uitdijen het enigsinds vergelijken met olie op een glasplaat. als je die een beetje kantelt, trekt alles uit elkaar, dijdt dus uit. maar het maakt voor de basics, de structuur, niet uit, die groeit niet.
Ik bedoelde met 'die verdwijnt' het universum van vóór de opsplitsing (in twee). Denk je dat ook?

Het uitdijen geeft dus alleen maar de ruimte om dingen in te laten ontstaan (uit de elementaire delen die altijd al hebben bestaan)?
pi_189047480
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 22:57 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Ik bedoelde met 'die verdwijnt' het universum van vóór de opsplitsing (in twee). Denk je dat ook?

Het uitdijen geeft dus alleen maar de ruimte om dingen in te laten ontstaan (uit de elementaire delen die altijd al hebben bestaan)?
ja, net zoals alles verdwijnt als de tijd verder gaat. je zou kunnen denken dat er maar een moment bestaat. dit moment. dan bestaat dus allen wat er nu is, en wat daarvoor bestond, is weg. maar dat is geen kwestei van afbraak van een ouder moment. er bestaat gewoon maar een moment.

en ja, in principe wel. maar dat kan een kwestie van perceptie zijn,. voor iets buiten die uitdijing (als dat al mogelijk is), ligt dat misschien anders.

ik zeg maar wat, he.. :p wat ik eruit haal. voor strakke theorie moet je bij iemand anders zijn.
pi_189048303
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 11:52 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Als een systeem zich ontwikkelt in de tijd, dan zal de toestand volgens de schrodingervergelijkingen in het algemeen een superpositie zijn van mogelijke uitkomsten. Maar we meten natuurlijk niet meerdere uitkomsten; we meten altijd 1. Hoe die superpositie naar die ene enkele meetwaarde gaat, is het meetprobleem en is een van de diepste problemen in de natuurkunde.

Everett zei kortweg: misschien is dat meetprobleem wel zo verschrikkelijk lastig, omdat die superpositie helemaal niet 'instort' naar 1 enkele situatie. Misschien worden alle situaties wel gerealizeerd, alleen merken wij daar niets van, net zoals we niets merken van het feit dat we met tientallen kilometers per seconde rond de zon suizen of dat de aarde draait. Het lijkt alleen zo, omdat wij ons op 1 enkele aftakking van de golffunctie bevinden.
Als alle situaties gerealiseerd worden dan is het maar wat fijn dat we maar bewust zijn van 1 van die situaties.

Dat zal dan de 'meetbare' situatie zijn.

Wat gebeurd er met de andere situaties?

En is de 'meetbare' situatie dan de optimale (voor jouw leven de beste) situatie?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_189068156

Aanrader. Allebei de heren zijn zo helder in hun formuleringen dat het bijna makkelijk wordt om te begrijpen waar het over gaat! Tussen 40-60 gaan ze ook nog in de op de vraag hoe je het 'vertakken' het beste kan zien - wat er nou plaatsvindt. En ik heb een soort van antwoord gekregen op de vraag die ik had om een beeld te krijgen van hoeveel 'opsplitsingen' er plaatsvinden; door radioactief verval van atomen 'produceert' een menselijk lichaam al 5000 superposities per seconde! :+

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-09-2019 11:29:30 ]
pi_189068239
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 23:13 schreef pokkerdepok het volgende:
ja, net zoals alles verdwijnt als de tijd verder gaat. je zou kunnen denken dat er maar een moment bestaat. dit moment. dan bestaat dus allen wat er nu is, en wat daarvoor bestond, is weg. maar dat is geen kwestei van afbraak van een ouder moment. er bestaat gewoon maar een moment.
Het is zó moeilijk om te bevatten, hè. Al die bijna/misschien-oneindige 'nieuwe momenten' (alleen al 5000 op de vierkante meter waar ik zit!) die ontstaan uit één moment (allemaal binnen een fractie van een seconde) die zelf op datzelfde moment verdwijnt.
pi_189069982
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2019 11:36 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Het is zó moeilijk om te bevatten, hè. Al die bijna/misschien-oneindige 'nieuwe momenten' (alleen al 5000 op de vierkante meter waar ik zit!) die ontstaan uit één moment (allemaal binnen een fractie van een seconde) die zelf op datzelfde moment verdwijnt.
ik denk dat ik je video eerst moet kijken/luisteren om hier iets zinnigs over te zeggen. maar ja, dit alles echt bevatten, lijkt bijna onmogelijk voor ons beperkte brein.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')