abonnement Unibet Coolblue
pi_187244092
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2019 20:15 schreef LXIV het volgende:

[..]

Gelukkig wordt deze denkwijze op veel plaatsen nog geaccepteerd als legitiem.
In de rimboe?

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 03-06-2019 20:19:33 ]
  maandag 3 juni 2019 @ 20:22:09 #52
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_187244169
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2019 20:18 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

In de rimboe?
In nederland
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_187244210
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2019 20:22 schreef LXIV het volgende:

[..]

In nederland
Daar valt de Randstad iig niet onder.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 03-06-2019 20:23:53 ]
  maandag 3 juni 2019 @ 20:28:52 #54
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_187244332
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2019 20:23 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Daar valt de Randstad iig niet onder.
Daar worden bijvoorbeeld geen mensen gedoopt? Er wordt gewoon thuis wat leidingwater tegen het voorhoofd gegooid en het is ook nat. Hetzelfde effect toch als dopen, als de intentie irrelevant is?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_187244619
Oh, ja, mensen geloven in allerlei rare dingen. Maar de vergelijking gaat pas op als ze een directe relatie tussen de daad met intentie en het resultaat aanwijzen zoals jij dat doet.
  maandag 3 juni 2019 @ 20:42:54 #56
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_187244722
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2019 20:38 schreef LelijKnap het volgende:
Oh, ja, mensen geloven in allerlei rare dingen. Maar de vergelijking gaat pas op als ze een directe relatie tussen de daad met intentie en het resultaat aanwijzen zoals jij dat doet.
Dat doen die mensen die laten dopen toch ook? Die maken een heel duidelijk verschil tussen het gewoon natmaken van het voorhoofd en het natmaken met de intentie om te dopen. Het is in ieder geval (ook in NL/ook in de Randstad) nog een geaccepteerd denkbeeld.

Verder zijn er wel degelijk relaties tussen intentie, observatie en uitkomst. De kwantummechanica heeft hier een vermoeden van. Er zijn zelfs mensen (wetenschappers) die denken dat het universum enkel kan bestaan bij de gratie van (bewuste) waarnemers. Al is dat dan in de toekomst.
quote:
May 14, 1999 LBNL-42650

Attention, Intention, and Will in Quantum Physics

Henry P. Stapp
Lawrence Berkeley National Laboratory
University of California
Berkeley, California 94720

Abstract

How is mind related to matter? This ancient question in philosophy is rapidly
becoming a core problem in science, perhaps the most important of all because
it probes the essential nature of man himself. The origin of the
problem is a conflict between the mechanical conception of human beings
that arises from the precepts of classical physical theory and the very
different idea that arises from our intuition: the former reduces each of us
to an automaton, while the latter allows our thoughts to guide our actions.
The dominant contemporary approaches to the problem attempt to resolve this
conflict by clinging to the classical concepts, and trying to explain away
our misleading intuition. But a detailed argument given here shows why, in a
scientific approach to this problem, it is necessary to use the more basic
principles of quantum physics, which bring the observer into the dynamics,
rather than to accept classical precepts that are profoundly incorrect
precisely at the crucial point of the role of human consciousness in
the dynamics of human brains. Adherence to the quantum principles
yields a dynamical theory of the mind/brain/body system that is in close
accord with our intuitive idea of what we are. In particular, the need for
a self-observing quantum system to pose certain questions creates a causal
opening that allows mind/brain dynamics to have three distinguishable but
interlocked causal processes, one micro-local, one stochastic, and the third
experiential. Passing to the classical limit in which the critical
difference between zero and the finite actual value of
Planck's constant is ignored not only eliminates
the chemical processes that are absolutely crucial
to the functioning of actual brains, it simultaneously
blinds the resulting theoretical construct to the physical
fine structure wherein the effect of mind on matter lies:
the use of this limit in this context is totally unjustified
from a physics perspective.

^
\footnote{This work was supported in part by the Director, Office of Science,
Office of High Energy and Nuclear Physics, of the U.S. Department of Energy
under Contract DE-AC03-76SF00098.}

Shifting the Paradigm

A controversy is raging today about the power of our minds. Intuitively we
know that our conscious thoughts can guide our actions. Yet
the chief philosophies of our time proclaim, in the name of science,
that we are mechanical systems governed, fundamentally, entirely by
impersonal laws that operate at the level of our microscopic constituents.

The question of the nature of the relationship between conscious thoughts
and physical actions is called the mind-body problem. Old as
philosophy itself it was brought to its present form by the
rise, during the seventeenth century, of what is
called `modern science'. The ideas of Galileo Galilei,
Ren\^{e} Descartes, and Isaac Newton created a magnificent
edifice known as classical physical theory, which was
completed by the work of James Clerk Maxwell and Albert
Einstein. The central idea is that the physical universe is composed
of ``material'' parts that are localizable in tiny regions, and that
all motion of matter is completely determined by matter alone, via
local universal laws. This {\it local} character
of the laws is crucial. It means that each tiny
localized part responds only to the states of its immediate
neighbors: each local part ``feels'' or ``knows about''
nothing outside its immediate microscopic neighborhood.
Thus the evolution of the physical universe, and of every
system within the physical universe, is governed by a vast
collection of local processes, each of which is `myopic'
in the sense that it `sees' only its immediate neighbors.

Ik heb dit neit gelezen hoor, maar goed. Ik moest ook de meerderheid van de tekst weggooien wegens te groot.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_187244778
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2019 20:42 schreef LXIV het volgende:
Dat doen die mensen die laten dopen toch ook? Die maken een heel duidelijk verschil tussen het gewoon natmaken van het voorhoofd en het natmaken met de intentie om te dopen. Het is in ieder geval (ook in NL/ook in de Randstad) nog een geaccepteerd denkbeeld.
Maar wat is het beoogde resultaat? Het is voor vele een ritueel, niet een handeling met een beoogd direct resultaat, zoals de bijsteek-genezing.
  maandag 3 juni 2019 @ 20:45:06 #58
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_187244789
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2019 20:44 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Maar wat is het beoogde resultaat? Het is voor vele een ritueel, niet een handeling met een beoogd direct resultaat, zoals de bijsteek-genezing.
Het resultaat is dat de erfzonde van het kind verdwijnt.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_187244849
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2019 20:45 schreef LXIV het volgende:
Het resultaat is dat de erfzonde van het kind verdwijnt.
Ja, precies, de intentie én het resultaat liggen buiten het kenbare. Dát is het verschil.
  maandag 3 juni 2019 @ 20:48:02 #60
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_187244886
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2019 20:46 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Ja, precies, de intentie én het resultaat liggen buiten het kenbare. Dát is het verschil.
Hoe dan ook wordt de gedachtengang van dopen volstrekt geaccepteerd, daar ging het mij eigenlijk om.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_187244938
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2019 20:48 schreef LXIV het volgende:

[..]

Hoe dan ook wordt de gedachtengang van dopen volstrekt geaccepteerd, daar ging het mij eigenlijk om.
Toch is het net wat anders omdat jij de intentie van de bij betrekt op het kenbare, en zij het geheel buiten het toetsbare leggen. Dat is zuiver religieus ritualisme waar jouw claim meer eum, tja, is.
  maandag 3 juni 2019 @ 20:50:59 #62
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_187244975
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2019 20:49 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Toch is het net wat anders omdat jij de intentie van de bij betrekt op het kenbare, en zij het geheel buiten het toetsbare leggen. Dat is zuiver religieus ritualisme waar jouw claim meer eum, tja, is.
Ik hoef het niet te bewijzen want ik heb het zelf ondervonden.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_187245019
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2019 20:50 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik hoef het niet te bewijzen want ik heb het zelf ondervonden.
Juist, maar wie ondervind dat de erfzonde verdwijnt?
  maandag 3 juni 2019 @ 20:53:40 #64
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_187245057
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2019 20:52 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Juist, maar wie ondervind dat de erfzonde verdwijnt?
Nee, ik heb het over jicht.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_187245157
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2019 20:42 schreef LXIV het volgende:

Verder zijn er wel degelijk relaties tussen intentie, observatie en uitkomst.
We hebben aangetoond dat er een relatie tussen observatie en uitkomst bestaat. Intentie is nadien door theosofen en spiritualisten toegevoegd.
pi_187245240
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2019 20:53 schreef LXIV het volgende:

[..]

Nee, ik heb het over jicht.
Ja... ik wijs alleen het verschil aan:

Intentie bij niet maar misschien wel kenbaar, resultaat wel kenbaar.

Intentie doping kenbaar, resultaat niet kenbaar.
pi_187245701
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2019 16:20 schreef LXIV het volgende:

[..]

[..]

Ik ben daar wel druk mee bezig trouwens. Ik heb al 600m2 bestraat omgevormd in wilde planten.
Ik ook, omdat ik het mooier vind. Daardoor heb ik nu orchideeën, ontdekte ik vandaag.

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_187245767
quote:
2s.gif Op maandag 3 juni 2019 17:09 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ik ben het er mee eens dat we het niet bewust moeten gaan uitroeien. Maar soms is koste wat kost beschermen ook niet echt de beste optie. Het grote probleem met natuur is dat er geen duidelijke "zoals het hoort" is, we nemen nu voor het gemak meestal de situatie zoals hij was toen natuurlbescherming ongeveer begon (~1870) als ijkpunt maar waarom zouden we niet streven naar hoe het was in 1760 of in 1911 of 1432?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_187245857
Ik denk dat we allemaal wel kunnen beargumenteren waarom we eerder zouden moeten streven naar de situatie van 1432 dan naar die van 2050.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 03-06-2019 21:24:39 ]
pi_187246248
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2019 21:24 schreef LelijKnap het volgende:
Ik denk dat we allemaal wel kunnen beargumenteren waarom we eerder zouden moeten streven naar de situatie van 1432 dan naar die van 2050.
En waarom we voor panda's wel en voor schaamluis geen campagnes opzetten om de soort in stand te houden. Mensen kiezen zo hun projecten. Bijen zijn ineens hip. In het tuinierenforum is iedereen ermee bezig, de Volkskrant heeft een reeks van een hipster die z'n balkon insectenvriendelijk wil maken. Het zal allemaal wel.

Ik gebruik liever m'n boerenverstand, dus ik vermijd het gebruik van gif en zal m'n tuin niet dicht bestraten. Dat zijn zaken waarvan ik me in kan denken dat ze niet zo oké zijn. Maar van veel andere zaken lukt het me niet om te bepalen wat goed is en wat niet. Kap je bijvoorbeeld bomen, dan is dat goed voor de weidevogels en slecht voor de kraaien. Welke zijn belangrijker? En verhoog je het grondwaterpeil, dan is dat goed voor particulieren en het tegengaan van bodemdaling, maar slecht voor boeren en het kenmerkende Hollandse landschap. Veel menselijk ingrijpen lijkt onwenselijke gevolgen te hebben. Daarom probeer ik me verre te houden van gemakzuchtig gemoraliseer over 'de natuur'.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_187246954
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2019 21:39 schreef Claudia_x het volgende:
En waarom we voor panda's wel en voor schaamluis geen campagnes opzetten om de soort in stand te houden. Mensen kiezen zo hun projecten. Bijen zijn ineens hip. In het tuinierenforum is iedereen ermee bezig, de Volkskrant heeft een reeks van een hipster die z'n balkon insectenvriendelijk wil maken. Het zal allemaal wel.

Ik gebruik liever m'n boerenverstand, dus ik vermijd het gebruik van gif en zal m'n tuin niet dicht bestraten. Dat zijn zaken waarvan ik me in kan denken dat ze niet zo oké zijn. Maar van veel andere zaken lukt het me niet om te bepalen wat goed is en wat niet. Kap je bijvoorbeeld bomen, dan is dat goed voor de weidevogels en slecht voor de kraaien. Welke zijn belangrijker? En verhoog je het grondwaterpeil, dan is dat goed voor particulieren en het tegengaan van bodemdaling, maar slecht voor boeren en het kenmerkende Hollandse landschap. Veel menselijk ingrijpen lijkt onwenselijke gevolgen te hebben. Daarom probeer ik me verre te houden van gemakzuchtig gemoraliseer over 'de natuur'.
Dat zijn dilemma's in de marge. Het verschil tussen 1432 en 2050 zit 'm in het wel of niet bestaan van koraalriffen, het wel of niet bestaan van een woongebied voor oorspronggenoten zoals de orang-oetan en chimpanzee, het wel of niet bestaan van met plastic vergiftigde ecosystemen, het wel of niet samenleven met mede-(zelf)bewuste of anders-intelligente dieren, het wel of niet kunnen genieten van fluitende vogels, de interactie tussen je kind met een vlinder...

Een vergelijking van de extremen is kortom een wereld met of zonder dit, en ik kies voor mét:

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 03-06-2019 22:16:35 ]
pi_187247058
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2019 22:12 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Dat zijn dilemma's in de marge. Het verschil tussen 1432 en 2050 zit 'm in het wel of niet bestaan van koraalriffen, het wel of niet bestaan van een woongebied voor oorspronggenoten zoals de orang-oetan en chimpanzee, het wel of niet bestaan van met plastic vergiftigde ecosystemen, het wel of niet samenleven met mede-(zelf)bewuste of anders-intelligente dieren, het wel of niet kunnen genieten van fluitende vogels, zien van vlinders...
Je kunt de staat van de natuur in 1432 niet zomaar loskoppelen van de mate van menselijk ingrijpen en de hoeveelheid welzijn en welvaart voor mensen. Ik zag niet zo lang geleden een indrukwekkende documentaire over het begin van de gaswinning in Groningen en werd vooral getroffen door de schrijnende omstandigheden waarin mensen leefden voor die tijd. Toen pas begreep ik dat de NAM niet alleen veel ellende maar ook veel geluk heeft gebracht: werkgelegenheid, warme huizen. Ja, er is een keerzijde, maar ik zou niet terug willen naar de eerste helft van de 20e eeuw of naar 1432.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_187247321
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2019 22:16 schreef Claudia_x het volgende:
Je kunt de staat van de natuur in 1432 niet zomaar loskoppelen van de mate van menselijk ingrijpen en de hoeveelheid welzijn en welvaart voor mensen. Ik zag niet zo lang geleden een indrukwekkende documentaire over het begin van de gaswinning in Groningen en werd vooral getroffen door de schrijnende omstandigheden waarin mensen leefden voor die tijd. Toen pas begreep ik dat de NAM niet alleen veel ellende maar ook veel geluk heeft gebracht: werkgelegenheid, warme huizen. Ja, er is een keerzijde, maar ik zou niet terug willen naar de eerste helft van de 20e eeuw of naar 1432.
Ja, dat begrijp ik ook. Het is net zo met mensen die zo graag in 'de natuur' lopen en van 'de natuur' houden omdat we de natuur hebben ontdaan van wat het is; gevaarlijk. Maar de relatie tussen destructie en ontwikkeling houd toch niet in dat we geen globale keuze hebben in de globale richting die we op willen, dat we vanaf nu wat kunnen bijsturen richting minder destructie, meer natuur? Een heel groot deel van de huidige destructie is namelijk helemaal niet het gevolg van dat wat het leven in de 21e eeuw aangenaam maakt.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 03-06-2019 22:34:55 ]
  maandag 3 juni 2019 @ 22:27:07 #74
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_187247339
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2019 22:16 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Je kunt de staat van de natuur in 1432 niet zomaar loskoppelen van de mate van menselijk ingrijpen en de hoeveelheid welzijn en welvaart voor mensen. Ik zag niet zo lang geleden een indrukwekkende documentaire over het begin van de gaswinning in Groningen en werd vooral getroffen door de schrijnende omstandigheden waarin mensen leefden voor die tijd. Toen pas begreep ik dat de NAM niet alleen veel ellende maar ook veel geluk heeft gebracht: werkgelegenheid, warme huizen. Ja, er is een keerzijde, maar ik zou niet terug willen naar de eerste helft van de 20e eeuw of naar 1432.
Ik zou het liefste naar een zombie-apocalypse willen, maar als dat niet kan doe dan maar 1432 met de Zwarte Dood, dat komt er nog het dichtste bij.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_187247509
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2019 22:27 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik zou het liefste naar een zombie-apocalypse willen, maar als dat niet kan doe dan maar 1432 met de Zwarte Dood, dat komt er nog het dichtste bij.
Ah, de Zwart Dood, hét bewijs dat xenofobie niet bestaat.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 03-06-2019 22:40:29 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')