Hoe zit het momenteel met je baankansen? Toen mijn zusje een jaar of vier geleden afstudeerde kon ze nergens een baan vinden, enkel tijdelijke en invalbaantjes, ondanks dat er toen al sprake was van een leraar tekort.quote:Op maandag 3 juni 2019 13:12 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Ja, ik ben er! Eigenlijk staat zo ongeveer de introductie al inde TT; maar in het kort, ik doe dus pabo en ben na vier jaar (deeltijd) studeren eindelijk bijna klaar. Omdat de pabo als studie en de basisschoolleerkracht als vak een vaak gezien onderwerp van gesprek zijn, geef ik jullie graag een kijkje in de keuken
Ja, ik vind dat best lastig Iedereen roept dat de banen voor het oprapen liggen, maar ik denk vooral dat veel scholen ontzettend zitten te wachten op invallers. Vaste krachten zijn gewoon best lastig, zeker omdat je ook al vier jaar van tevoren dips in aanmeldingen bijvoorbeeld kunt zien aankomen.quote:Op maandag 3 juni 2019 13:27 schreef Samzz het volgende:
[..]
Hoe zit het momenteel met je baankansen? Toen mijn zusje een jaar of vier geleden afstudeerde kon ze nergens een baan vinden, enkel tijdelijke en invalbaantjes, ondanks dat er toen al sprake was van een leraar tekort.
Zij heeft zich inmiddels om laten scholen en doet niks meer met haar diploma. Een vriendin is inmiddels ook afgestudeerd lerares (nu net een maand of 2) en heeft met veel pijn en moeite een tijdelijke baan kunnen vinden.
Hoe schat jij je kansen?
Opstandige pubers zitten er gelukkig nog niet héél veel op de basisschool. Ik denk dat de mensen die afvallen omdat ze niet met kinderen om kunnen gaan, vooral al tijdens de studie afvallen. Ik verwacht dat mensen die ná hun diploma pas afvallen, dat vooral doen omdat wat ze terugkrijgen (qua bijvoorbeeld contracten) niet matcht met hun inzet of levensfase.quote:Op maandag 3 juni 2019 13:27 schreef Antaris het volgende:
Hoeveel studenten zie je in de toekomst hoogstwaarschijnlijk afvallen omdat ze niet in zich hebben om met opstandige pubers om te gaan?
Op dit moment ga ik nog met mijn stagescholen mee, ik ga niet in m'n eentje staken als de school dat niet doet Maar toevallig staakten die tot nog toe wel allemaalquote:Op maandag 3 juni 2019 13:35 schreef DETELEVISIEKIJKER het volgende:
Staak jij ook voor meer salaris?
Juf En ik heb nu de bovenbouwspecialisatie gekozen, maar ik mag uiteindelijk alles lesgeven. Ik vind alles wel wat hebben; de prepubers waar je al hele gesprekken mee kunt voeren, de kleutertjes die OVERAL enthousiast over zijn of die middenbouwers die het al over de klimaatproblemen kunnen hebben maar toch ook die decembermaand heel erg spannend vinden nogquote:Op maandag 3 juni 2019 13:38 schreef Poes. het volgende:
Ben/word je een juf of een meester?
En waar ligt je interesse, onder/midden/boven bouw?
Maar voor boven/onderbouw heb je toch ook echt een vakspecialisatie nodig lijkt me?quote:Op maandag 3 juni 2019 13:42 schreef VraagWatJeWil het volgende:
En ik heb nu de bovenbouwspecialisatie gekozen, maar ik mag uiteindelijk alles lesgeven
Bedankt voor je antwoord! Er is dus niks veranderd ten opzichte van toen.quote:Op maandag 3 juni 2019 13:33 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Ja, ik vind dat best lastig Iedereen roept dat de banen voor het oprapen liggen, maar ik denk vooral dat veel scholen ontzettend zitten te wachten op invallers. Vaste krachten zijn gewoon best lastig, zeker omdat je ook al vier jaar van tevoren dips in aanmeldingen bijvoorbeeld kunt zien aankomen.
Ik ben gelukkig ontzettend flexibel, dus ga straks in september op zoek naar een baan ergens tussen Enschede en Den Haag. Ik hoop doordat ik niet echt gebonden ben aan een plaats, dat dat mijn redding gaat zijn. Sowieso is het lerarentekort in de randstad nog wel ietsjes groter, dus hopelijk kan ik daar gebruik van maken.
Mocht ik in het onderwijs blijven, dan ga ik er vanuit dat dat na een aantal jaarcontracten (hopelijk wel al met een eigen klas Steeds invallen zie ik niet heel erg zitten, maar wat moet, dat moet ) pas een vast contract zal krijgen.
En anders heb ik in ieder geval een hbo-diploma en nog héél veel andere interesses, dus dan gooi ik er een master achteraan of ga ik ander werk doen, dat is dan ook maar zo
Oh ik bedoel boven/onderbouw op de basisschool Daar is groep 1+2 onderbouw, 3+4+5 middenbouw en 6+7+8 bovenbouw! Ik mag inderdaad niet ineens op een middelbare school lesgegeven (hoewel Nederlands en wiskunde tweedegraadsbevoegdheid volgens mij in één of twee jaar bij te halen is Maar daar ben ik niet mee bezig)quote:Op maandag 3 juni 2019 13:57 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Maar voor boven/onderbouw heb je toch ook echt een vakspecialisatie nodig lijkt me?
Of hoe zit dat dan? Want daar wordt echt specifiek een vak (nl/engels/geschiedenis) gegeven.
En hoe leer je de stof die gegeven wordt op de basisschool? Leer je dat nu dan op de Pabo of ..? Of hoort dat bij de lesvoorbereiding je eerst de (nieuwe) stof moet leren en je nu op de pabo leert hoe je bepaalde soorten stof het beste kunt lesgeven?
(zit het me ineens af te vragen )
Nee, behalve dat ze volgens mij nog harder over het leerlingentekort zijn gaan roepen Maar misschien valt het me nu ook meer opquote:Op maandag 3 juni 2019 13:59 schreef Samzz het volgende:
[..]
Bedankt voor je antwoord! Er is dus niks veranderd ten opzichte van toen.
Iig heel veel succes!
jaquote:Op maandag 3 juni 2019 14:06 schreef Kamelenteen het volgende:
Nou, komt ie!
Wat vind je van het niveau van je medestudenten? Jij kunt vast wel hoofdrekenen, maar een hoop van je medestudenten schijnen dat niet te kunnen. Moet een pabo-student zich dan niet doodschamen als een doodnormaal rekensommetje niet meer uit het hoofd gedaan kan worden?
En nu we het toch over rekenen hebben. Heb begrepen dat kinderen dat tegenwoordig op een andere manier geleerd wordt dan vroeger het geval was. Wat vindt jij van die methode? En, sta je daarachter of snapte je dr ook geen reet van toen je het voor het eerst zag die manier van rekenen? Zelf snapte ik dr geen reet van en had ik zoiets van WTF!?, waarom zou je dat veranderen?
Of gaat hij/zij (weet ik niet) voor de net gescheiden geile papa's en mama's die dr koters komen ophalen?quote:Op maandag 3 juni 2019 13:54 schreef C.L.Werner het volgende:
Beetje lekkere wijven daar op de PABO of niet>?!
Dankzij deze post snap ik wiskunde ineens volledig, bedankt.quote:Op maandag 3 juni 2019 14:10 schreef christmastsunami het volgende:
wiskunde, ik leg het meestal zo uit
stel je gaat van A naar B, met de auto, en je trapt je gaspedaal in
hoe snel denk je nou eigenlijk dat je gewonnen hebt?
quote:Op maandag 3 juni 2019 13:42 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Juf En ik heb nu de bovenbouwspecialisatie gekozen, maar ik mag uiteindelijk alles lesgeven. Ik vind alles wel wat hebben; de prepubers waar je al hele gesprekken mee kunt voeren, de kleutertjes die OVERAL enthousiast over zijn of die middenbouwers die het al over de klimaatproblemen kunnen hebben maar toch ook die decembermaand heel erg spannend vinden nog
Ook qua lesstof heeft elke leeftijd weer z'n eigen uitdagingen en dat vind ik ook wel heel erg leuk. Hoe hoger je komt, hoe meer leerlingen ook wel hun eigen leerlijn volgen en dat is ook weer een uitdaging op zich!
Ik vind het volkomen terecht dat degenen die de rekentoets(en) niet halen, nooit de pabo zullen halen. Já, het is misschien superlullig voor diegene die fantastisch is op stage en álles verder kan, maar op één puntje na de toets niet haalt, maar zo moeilijk is het niet Dus ik vind het volkomen terecht eigenlijk. Ik vind het niet meer dan logisch dat je (ver) boven het niveau van de beste leerlingen die je les zou mogen geven (wat dus bij iedereen groep 8 is) moet staan.quote:Op maandag 3 juni 2019 14:06 schreef Kamelenteen het volgende:
Nou, komt ie!
Wat vind je van het niveau van je medestudenten? Jij kunt vast wel hoofdrekenen, maar een hoop van je medestudenten schijnen dat niet te kunnen. Moet een pabo-student zich dan niet doodschamen als een doodnormaal rekensommetje niet meer uit het hoofd gedaan kan worden?
En nu we het toch over rekenen hebben. Heb begrepen dat kinderen dat tegenwoordig op een andere manier geleerd wordt dan vroeger het geval was. Wat vindt jij van die methode? En, sta je daarachter of snapte je dr ook geen reet van toen je het voor het eerst zag die manier van rekenen? Zelf snapte ik dr geen reet van en had ik zoiets van WTF!?, waarom zou je dat veranderen?
Ter aanvulling hierop; hoe komt het dat er tegenwoordig amper meer mannen te vinden zijn in het basisonderwijs. In mijn basisschooltijd (+20 jaar geleden inmiddels ) waren de mannelijke docenten naar mijn idee vaak nog in de meerderheid, vaak wel voor de bovenbouw.quote:Op maandag 3 juni 2019 14:23 schreef Poes. het volgende:
[..]
Heb je veel mannelijke studiegenoten?
Ik ben een groot voorstander van meer mannen in het onderwijs, helaas hebben we zelf maar één meester (groep 8) en de directeur wordt waarschijnlijk ook vervangen door een vrouw komend schooljaar.
Toevallig is bij ons de verhouding 60/40 Maar we zijn ook maar met z'n vijven Dus 2 mannen om 3 vrouwen Ik vind het zelf ontzettend jammer, en vind initiatieven zoals een sportklas vs een creaklas die sommige pabo's doen wel goed Zolang vrouwen dan maar óók die sportklas mogen kiezen.quote:Op maandag 3 juni 2019 14:23 schreef Poes. het volgende:
[..]
Heb je veel mannelijke studiegenoten?
Ik ben een groot voorstander van meer mannen in het onderwijs, helaas hebben we zelf maar één meester (groep 8) en de directeur wordt waarschijnlijk ook vervangen door een vrouw komend schooljaar.
Combinatie. Er zit ook wel een gedeelte aanzien in. Vroeger was de hoofdmeester echt nog een belangrijk persoon in het dorp waar iedereen tegenop keek, dat is nu echt niet meer zo. Het salaris speelt vaak wel mee. En denk dat het een vicieuze cirkel is: als je als jonge gast een opleiding moet kiezen en je ziet alleen maar vrouwen op de pabo en allemaal roze glitterknutsels, ben je er ook wel snel klaar mee denk ik.quote:Op maandag 3 juni 2019 14:49 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Ter aanvulling hierop; hoe komt het dat er tegenwoordig amper meer mannen te vinden zijn in het basisonderwijs. In mijn basisschooltijd (+20 jaar geleden inmiddels ) waren de mannelijke docenten naar mijn idee vaak nog in de meerderheid, vaak wel voor de bovenbouw.
Komt dit puur door misbruikschandalen en dergelijke of komt het omdat mannelijke docenten eerder voor middelbaar/hoger onderwijs kiezen ivm salaris?
Nee, maar bij ons kun je wel een denominatie kiezen: katholiek, protestants of openbaar. Protestants wordt vaak gekozen door mensen die écht gelovig zijn, katholiek is de standaardkeuze en openbaar wordt gekozen door mensen die écht niet gelovig zijn 80% van de scholen hier in de buurt is katholiek en de meesten hechten toch wel waarde aan dat papiertje. Ik heb dus ook katholiek gekozen om de simpele reden dat het mijn baankansen vergroot (En omdat de vrouw van openbaar het stom vond als je wel kerst ging vieren op een openbare school, dat moest een algemeen lichtjesfeest worden )quote:Op maandag 3 juni 2019 14:58 schreef Bosbeetle het volgende:
Zit je op een "gelovige" PABO? En wat vind jij van de rol van het geloof in het basis onderwijs?
Oh my, dat klinkt wel erg luizenmoeder Kijk je dat trouwens ook? En wat vind je daar van? En wordt het tijdens je studie ook besproken?quote:
Ja, dat vond ik dus ook Ik vind het wel goed dat het kerstfeest niet als énige winterfeest belicht wordt, en hetzelfde met pasen als lentefeest, maar lichtjesfeestquote:Op maandag 3 juni 2019 15:14 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Oh my, dat klinkt wel erg luizenmoeder Kijk je dat trouwens ook? En wat vind je daar van? En wordt het tijdens je studie ook besproken?
Wat is precies het nivo van rekenen/wiskunde dat je moet halen? Of is dat voor elke vak/klas weer verschillend?quote:Op maandag 3 juni 2019 14:48 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Ik vind het volkomen terecht dat degenen die de rekentoets(en) niet halen, nooit de pabo zullen halen.
Ik ben in mijn leven meerdere malen afgewezen op één lullig puntje of net 1 punt te weinig gehaald op een test. Ja dat is superlullig. Ja daar had je zelf iets aan kunnen doen. Ik ben het wel met je eens dat het gewoon wel nodig is.quote:Já, het is misschien superlullig voor diegene die fantastisch is op stage en álles verder kan, maar op één puntje na de toets niet haalt
Staartdelingen weet ik echt niet meer. Die heb ik zo lang niet meer nodig gehad dat ik het compleet vergeten ben. Dat was ook wel even een geestelijke klap vol in mijn gezicht toen mijn kind thuiskwam met een blad vol staartdelingen.quote:Ja, dat is alleen bij staartdelingen zo De rest is gewoon nog hetzelfde als vroeger, maar bij staartdelingen doen ze nu iets met de grootste hap ofzo? Ik snap t zelf wel, maar vind het niet per sé logischer, je kweekt er luie leerlingen mee
Nou... Mijn vriend werd direct na zijn afstuderen (2 jaar geleden) door verschillende scholen benaderd om op gesprek te komen. En hij had daardoor direct een vaste baan en kreeg hetzelfde jaar nog een vast contract.. Hetzelfde geldt voor zijn medestudenten: die kwamen bijna allemaal direct aan de bak. Op de school waar hij werkt zijn sinds hij er werkt ook altijd openstaande vacatures. De bezetting is eigenlijk gewoon permanent niet volledig rond. Hier is zeker sprake van een tekort en niet alleen ten aanzien van invalkrachten. Gewoon regulier basisonderwijs, geen speciaal onderwijs oid.quote:Op maandag 3 juni 2019 13:59 schreef Samzz het volgende:
[..]
Bedankt voor je antwoord! Er is dus niks veranderd ten opzichte van toen.
Iig heel veel succes!
Nee, de vakinhoud is voor alle pabostudenten hetzelfde, ongeacht je richting. Als je voor oude of jonge kind kiest, heeft dat meer te maken met het pedagogische gedeelte en bijvoorbeeld het opstellen van een kindplan.quote:Op maandag 3 juni 2019 15:47 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
Wat is precies het nivo van rekenen/wiskunde dat je moet halen? Of is dat voor elke vak/klas weer verschillend?
[..]
Ik ben in mijn leven meerdere malen afgewezen op één lullig puntje of net 1 punt te weinig gehaald op een test. Ja dat is superlullig. Ja daar had je zelf iets aan kunnen doen. Ik ben het wel met je eens dat het gewoon wel nodig is.
[..]
Staartdelingen weet ik echt niet meer. Die heb ik zo lang niet meer nodig gehad dat ik het compleet vergeten ben. Dat was ook wel even een geestelijke klap vol in mijn gezicht toen mijn kind thuiskwam met een blad vol staartdelingen.
Aan de andere kant vond haar juf het niet heel leuk dat ik vol enthousiasme mijn kind alles over breuken vertelde. Alhoewel mijn uitleg goed was, was het toch anders dan in het boek en liep mijn kind opeens te ver voor op de rest.
Dat heb ik nooit goed begrepen. Ik begrijp heel goed dat je een hele klas iets wil bijbrengen, maar de één gaat het nu eenmaal leuker en interessanter vinden dan de rest. Sterker nog. Ik vind het jammer, want zo wordt enthousiasme gesmoord. Op een half dagje meehelpen op school mocht ik steeds groepjes iets gaan uitleggen. Ik kreeg echter nog geen 5 minuten per groepje en dat is ook niet leuk lesgeven. Krijg je daar tijdens je opleiding handvaten voor?
Dat klinkt hoopvol Nou is dat natuurlijk wel een mannending Daar hoor ik vaker goede verhalen van, maar je weet maar nooit Welke regio zitten jullie (ongeveer?)?quote:Op maandag 3 juni 2019 15:51 schreef Chia het volgende:
[..]
Nou... Mijn vriend werd direct na zijn afstuderen (2 jaar geleden) door verschillende scholen benaderd om op gesprek te komen. En hij had daardoor direct een vaste baan en kreeg hetzelfde jaar nog een vast contract.. Hetzelfde geldt voor zijn medestudenten: die kwamen bijna allemaal direct aan de bak. Op de school waar hij werkt zijn sinds hij er werkt ook altijd openstaande vacatures. De bezetting is eigenlijk gewoon permanent niet volledig rond. Hier is zeker sprake van een tekort en niet alleen ten aanzien van invalkrachten. Gewoon regulier basisonderwijs, geen speciaal onderwijs oid.
Toen hij nog stage liep in de eerste jaren van zijn opleiding was de bezetting niet zo'n issue op veel scholen. In het laatste jaar was dat duidelijk aan het verschuiven. Dus dat oplopen van het tekort is hier nog wel vrij recent.
Ze gaan tegenwoordig inderdaad 'de diepte in'. Niet nog meer van hetzelfde werk, maar meer complexer werk. Dat vond ik wel leuk, want zo weet je ook of je kinderen het ook nog steeds interessant vinden als het opeens complexer/moeilijker wordt. Ik kreeg gewoon nog meer boekjes en nog meer boekjes met opgaven. En toen ook die op waren, had de meester een probleempjequote:Op maandag 3 juni 2019 16:05 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Je kunt altijd verbreden of verdiepen
Misschien ben ik wat te enthousiast. Ik heb altijd gezegd dat ik mijn kinderen alles zou leren wat ik weet (of ze op weg helpen naar waar ze het antwoord misschien kunnen vinden) als ze er om vragen.quote:Ik denk dat het voor mij heel erg veel scheelt dat ik langer dan vijf minuten met een klas heb. Dat klinkt heel erg flauw, maar doordat je de leerlingen door en door leert kennen weet ik precies wat een leerling nodig heeft. Maar ik zou denk ik nooit een ouder vragen voor zoiets. Je wilt ook dat een ouder zijn/haar enthousiasme kan gaan delen en dat leerlingen daarop mee kunnen groeien..
Utrecht, maar vrouwelijke medestudenten ervaarden veelal hetzelfde. En niet alle medestudenten zijn in deze regio gaan werken. In bijvoorbeeld Gouda en Alphen a/d Rijn ging het ook vrij soepel.quote:Op maandag 3 juni 2019 16:06 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Dat klinkt hoopvol Nou is dat natuurlijk wel een mannending Daar hoor ik vaker goede verhalen van, maar je weet maar nooit Welke regio zitten jullie (ongeveer?)?
Ik denk wel dat er een wereld voor je opengaat als je het wél zou doen Nou is universiteit natuurlijk wel anders, je hebt te maken met een groep die je vrij heterogeen kunt benaderen en die er zelf maar voor moeten werken om het bepaalde eindniveau te behalen. Op de basisschool ligt die focus natuurlijk heel anders; daar is het mijn taak om ervoor te zorgen dat alle leerlingen dat niveau (zo goed als het kan ) bereiken.quote:Op maandag 3 juni 2019 16:08 schreef Bosbeetle het volgende:
Ikzelf geef les op een universiteit zonder daar ooit maar les en of een cursus voor gehad te hebben, wat vind jij daarvan, vind je dat afbreuk doen aan het beroep van docent of denk je dat het niet uitmaakt?
Nouja, er zijn wel 180 uitgeverijen die plusboekjes hebben, dus er zijn er vast wel meerquote:Op maandag 3 juni 2019 16:13 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
Ze gaan tegenwoordig inderdaad 'de diepte in'. Niet nog meer van hetzelfde werk, maar meer complexer werk. Dat vond ik wel leuk, want zo weet je ook of je kinderen het ook nog steeds interessant vinden als het opeens complexer/moeilijker wordt. Ik kreeg gewoon nog meer boekjes en nog meer boekjes met opgaven. En toen ook die op waren, had de meester een probleempje
[..]
Misschien ben ik wat te enthousiast. Ik heb altijd gezegd dat ik mijn kinderen alles zou leren wat ik weet (of ze op weg helpen naar waar ze het antwoord misschien kunnen vinden) als ze er om vragen.
Dank je voor je antwoorden!
Ik hoop het maarquote:Op maandag 3 juni 2019 16:14 schreef Chia het volgende:
[..]
Utrecht, maar vrouwelijke medestudenten ervaarden veelal hetzelfde. En niet alle medestudenten zijn in deze regio gaan werken. In bijvoorbeeld Gouda en Alphen a/d Rijn ging het ook vrij soepel.
Vakinhoudelijk wist ze natuurlijk prima waar ze het over had met een master op zak, maar pedagogisch echt NIETS. Wat doe je met een kind dat niet mee kan komen, wat doe je met een kind dat niet wil luisteren, dat soort dingenquote:Op maandag 3 juni 2019 16:26 schreef christmastsunami het volgende:
[..]
een kip zonder kop voor de klas?
Ik weet niet of er zo ver in de vorige eeuw ook zo veel uitgeverijen met zoveel rekenboekjes waren. Maar goed, tijden veranderen en ik vind de leermethodes van nu over het algemeen wel prima. Alleen het pestbeleid niet. Maar dat heeft toch nooit geholpen en ik snap dat scholen wel iets op papier hebben moeten staan.quote:Op maandag 3 juni 2019 16:25 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Nouja, er zijn wel 180 uitgeverijen die plusboekjes hebben, dus er zijn er vast wel meer
Je zou eens moeten weten hoeveel mensen rondom mij enorm hun best doen om dat enthousiasme af te remmen. Gelukkig heb ik nu de 'no shits are given at any time' leeftijd.quote:En enthousiasme is toch júist goed? Ik zou alleen dan zorgen dat je een middag had, in plaats van 5 minuten Ik vind het zonde om enthousiasme van de leerlingen én ouder te temperen door jou maar 5 zo kort te geven
https://www.trouw.nl/same(...)dan-genoeg~aea4e093/quote:Op maandag 3 juni 2019 16:27 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Ik hoop het maar
Twente is daarin misschien ook best een stugge regio En vooral dorpsschooltjes waar ze veel te bang zijn om vaste krachten aan te nemen die ze ook moeten betalen als ze de klassen niet hebben
Oh, dat kan, er is inderdaad best veel veranderd, ook sinds ik zelf op de basisschool zat Lange leve de digitaliseringquote:Op maandag 3 juni 2019 16:31 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
Ik weet niet of er zo ver in de vorige eeuw ook zo veel uitgeverijen met zoveel rekenboekjes waren. Maar goed, tijden veranderen en ik vind de leermethodes van nu over het algemeen wel prima. Alleen het pestbeleid niet. Maar dat heeft toch nooit geholpen en ik snap dat scholen wel iets op papier hebben moeten staan.
[..]
Je zou eens moeten weten hoeveel mensen rondom mij enorm hun best doen om dat enthousiasme af te remmen. Gelukkig heb ik nu de 'no shits are given at any time' leeftijd.
Ja, ik sta echt overal voor open Ben hier in Twente opgegroeid, maar heb ook vijf jaar in de Randstad gewoond, maar bij beide locaties niet echt iets dat me bindt dus ik ga gewoon daarheen waar ze me willen hebben Liefst wel een beetje in een stad en dan loopt het vast losquote:Op maandag 3 juni 2019 16:37 schreef Chia het volgende:
[..]
https://www.trouw.nl/same(...)dan-genoeg~aea4e093/
Als je range echt t/m Den Haag is zal je echt wel iets kunnen vinden. Mijn neef kon na zijn afstuderen (toevallig ook 2 jaar geleden) wel bij een dorpsschool in Salland aan de slag, maar dat was wel via zijn netwerk.
Dat scholen een klas naar huis sturen heb ik echt meerdere malen meegemaakt Ik wil ook inderdaad het liefst gewoon een vaste klas en zal dat ook zeker uitspreken. Toen het bij Hollandse Zaken over het lerarentekort ging, was er ook een vrouw die al jaaren losse contracten kreeg, en nog steeds hoopte op een vast contract . Ja, op een gegeven moment is die hoop wel weg hoor, dan kun je toch ook je conclusies wel trekken? Ze bleef ook maar hangen bij dezelfde stichting...quote:Op maandag 3 juni 2019 17:16 schreef nickhguitar het volgende:
Een tip: wees niet te flexibel. Een bekende van mij zit ook in het onderwijs en die liet ook jaren met zich spelen. Als je je leent voor allerlei invalbaantjes (dagje hier dagje daar) dan krijg je die naam ook en gaan ze je ook daarvoor inzetten. In het onderwijs zitten ze momenteel behoorlijk hoog om personeel te krijgen (er zijn zelf scholen die kinderen een dag thuis moeten laten omdat er geen leerkracht is) dus je staat een stuk sterker dan pak 'em beet 5 jaar geleden.
Ja, thanks! Die staat al (op m'n reguliere account) in MyAT Ik kan niet altijd meepraten, maar heb toch al af en toe mijn licht laten schijnen op zakenquote:Op maandag 3 juni 2019 17:20 schreef iamredleader het volgende:
Leuk om dit van jouw kant te lezen! En heel veel succes alvast met afstuderen en werken
Kom anders wat vaker langs in:
SES / (Aanstaande) Docententopic Deel XLIV
Je bent van harte welkom!
Als ik hier even op mag inhaken. De didactiek verschilt tegenwoordig op verschillende vlakken met 'hoe wij het vroeger hebben geleerd'. Dat merk je zelf al bij de staartdelingen. Dan kan het best lastig zijn als een enthousiaste ouder een onderdeel op een heel andere manier uitlegt. Want eenmaal op een bepaalde manier aangeleerd, sluit het misschien niet zo goed aan bij de vervolgstof die weer op 'de manier van school' wordt aangeleerd. Zeker kinderen met minder inzicht kunnen daar echt last van hebben.quote:Op maandag 3 juni 2019 15:47 schreef Mr_Belvedere het volgende:
Aan de andere kant vond haar juf het niet heel leuk dat ik vol enthousiasme mijn kind alles over breuken vertelde. Alhoewel mijn uitleg goed was, was het toch anders dan in het boek en liep mijn kind opeens te ver voor op de rest.
Het startsalaris is recentelijk verhoogd.quote:Op maandag 3 juni 2019 13:40 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Het salaris vind ik op zich prima, zéker het startsalaris.
Ik sta al jaren stil. Zit bovenaan mijn schaal (hoogste schaal in PO). Dat is idd wel een beetje jammer. Maar ik staak niet zo zeer voor mijn eigen salaris, als wel om het beroep financieel aantrekkelijker te maken voor starters.quote:Ik vind het wel jammer dat ontwikkeling later in je carrière daar geen invloed op heeft. Stel dat ik een master zou gaan doen en daardoor een andere rol binnen een stichting aan zou nemen, dan wordt dat vaak op hetzelfde niveau beloond als een groepsleerkracht. Ik vind het jammer dat die motivatie er niet is.
Hm, beetje makkelijk, 'wat niet kan, dat kan niet'.quote:En de werkdruk vind ik tweeledig; enerzijds leggen mensen zichzelf dat ook best wel op De grootste valkuil van werken met mensen (want ik geloof meteen dat mensen in de zorg zich daar ook schuldig aan maken); dat je altijd het beste voor ze wilt. En ik vind het ook wel een keuze om dan élk weekend ook nog allerlei werkbladen en dergelijke te gaan uitzoeken, of tot 's avonds laat zelf voorbeeldjes te gaan knutselen. Anderzijds wil de inspectie ook écht vanalles van je weten en moet je hele groepsmap in orde zijn (of denken directies dat de inspectie dat wil, daar zit ook weer allerlei ruis op ) en dan ben je dus een hele middag de leerlingen in je klas op volgorde aan het lessen en aan het checken of al die informatie nog klopt Ja dát vind ik ook zonde van mijn tijd. Dus als de leerkrachten zich wat meer aan hun werktijden houden (wat niet kan, dat kan niet) en directies/de inspectie wat meer vertrouwen hebben, is het staken wat mij betreft ook niet heel erg nodig
De klassen die naar huis worden gestuurd zijn klassen waar geen invaller voor te vinden is.quote:Op maandag 3 juni 2019 17:16 schreef nickhguitar het volgende:
Een tip: wees niet te flexibel. Een bekende van mij zit ook in het onderwijs en die liet ook jaren met zich spelen. Als je je leent voor allerlei invalbaantjes (dagje hier dagje daar) dan krijg je die naam ook en gaan ze je ook daarvoor inzetten. In het onderwijs zitten ze momenteel behoorlijk hoog om personeel te krijgen (er zijn zelf scholen die kinderen een dag thuis moeten laten omdat er geen leerkracht is) dus je staat een stuk sterker dan pak 'em beet 5 jaar geleden.
Ja, precies. Gelukkig hebben de meeste leerkrachten een intrinsieke drive om zich te ontwikkelen en het beste voor de leerlingen te willen, maar ik vind dat oprecht wel een nadeel. Niet een belangrijk genoeg nadeel om voor een vak te kiezen, maar ergens vind ik dat vakmanschap daarin ook wel beloond mag worden. Niet letterlijk betaald worden voor een extra opleiding die je doet, maar ik vind wel dat als jij van onmisbare waarde bent voor jouw klas/school, dat daar ook wel een financiële vergoeding tegenover mag staan.quote:Op maandag 3 juni 2019 18:19 schreef Moonah het volgende:
[..]
Het startsalaris is recentelijk verhoogd.
[..]
Ik sta al jaren stil. Zit bovenaan mijn schaal (hoogste schaal in PO). Dat is idd wel een beetje jammer. Maar ik staak niet zo zeer voor mijn eigen salaris, als wel om het beroep financieel aantrekkelijker te maken voor starters.
Ja, dat was misschien een beetje kort door de bocht En aan de ene kant vind ik het heel erg goed dat er dingen worden vastgelegd. Zo is beter terug te vinden waar een leerling uitvalt, of misschien zelfs bij welke leerkracht er wel heel veel leerlingen uitvallen. Ik neem zelf nu nog natuurlijk veel dingen over van mijn stagescholen, en ik loop nu mijn lio op een school waar echt veel vastgelegd moet worden, in allerlei verschillende systemen En ik doe het braaf, maar ben dan af en toe een uur cijfertjes aan het invullen, waarvan ik me afvraag waarom die op drie verschillende plekken moeten staan.quote:Hm, beetje makkelijk, 'wat niet kan, dat kan niet'.
Onderwijs is een vak met piektijden. Geeft niet, wordt gecompenseerd door veel vakantiedagen. Maar ik kan niet zeggen: "Sorry, mijn uren zitten erop. Rapport gaat helaas niet mee."
Verder moet er dus idd écht heel veel worden vastgelegd. En als je een aanstelling hebt, dan kun je wel zéggen dat het van de inspectie allemaal niet zo mierenneukerig hoeft als dat het bestuur verlangt, maar hé, wie betaalt bepaalt...
En verder over je opmerking dat mensen 'in hun weekend werkbladen zoeken'. Als je je lessen een beetje fatsoenlijk en uitdagend en motiverend wil geven (en dus ook verwerking wil hebben op meerdere niveau's), dan heb je wel meer nodig dan alleen je methode plus de bijbehorende materialen. Er is een groot verschil tussen een lesboer en een goede leerkracht.
HBO is geen studie, maar een beroepsopleiding.quote:Op maandag 3 juni 2019 13:12 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Ja, ik ben er! Eigenlijk staat zo ongeveer de introductie al inde TT; maar in het kort, ik doe dus pabo en ben na vier jaar (deeltijd) studeren eindelijk bijna klaar. Omdat de pabo als studie en de basisschoolleerkracht als vak een vaak gezien onderwerp van gesprek zijn, geef ik jullie graag een kijkje in de keuken
Oeh ja, tnx voor deze correctie!quote:Op maandag 3 juni 2019 19:37 schreef MissGiraffe het volgende:
[..]
HBO is geen studie, maar een beroepsopleiding.
quote:Op maandag 3 juni 2019 18:57 schreef Moonah het volgende:
Ik lees met interesse mee. Succes met de laatste fase van je studie beroepsopleiding.
HBO is geen beroepsopleiding, maar een betaalkabeltelevisienetwerk.quote:Op maandag 3 juni 2019 19:37 schreef MissGiraffe het volgende:
[..]
HBO is geen studie, maar een beroepsopleiding.
Oh ok.quote:Op maandag 3 juni 2019 19:51 schreef Chia het volgende:
[..]
HBO is geen beroepsopleiding, maar een betaalkabeltelevisienetwerk.
quote:
Op die Wikipediapagina wordt het ook met kleine letters geschreven inderdaad. Heel goed gezien!quote:Het hoger beroepsonderwijs, dat wordt afgekort als hbo, is een onderwijsvorm binnen het hoger onderwijs in Nederland en Vlaanderen.
Jij zei HBO ipv hbo. Snap je m nu?quote:
Mag ik hier even op inhaken? Wat zijn baankansen? Ik denk namelijk dat daar een grote ruis zit in het verhaal. Je hoeft, helemaal nu, als afgestudeerde leerkracht in de meeste regio's niet bang te zijn dat je om werk verlegen zit; er is echt voldoende werk. Om te beginnen wel op invalbasis, maar wat is daar precies het probleem van? Veel pas afgestudeerden denken dat ze klaar zijn om het werk te gaan doen, maar je leert zoveel van een jaar invallen dat het een goede, betaalde, leerschool is. Natuurlijk mis je de vastigheid, dat is vervelend.quote:Op maandag 3 juni 2019 13:27 schreef Samzz het volgende:
[..]
Hoe zit het momenteel met je baankansen? Toen mijn zusje een jaar of vier geleden afstudeerde kon ze nergens een baan vinden, enkel tijdelijke en invalbaantjes, ondanks dat er toen al sprake was van een leraar tekort.
Zij heeft zich inmiddels om laten scholen en doet niks meer met haar diploma. Een vriendin is inmiddels ook afgestudeerd lerares (nu net een maand of 2) en heeft met veel pijn en moeite een tijdelijke baan kunnen vinden.
Hoe schat jij je kansen?
Ja, dat heb ik ook wel. Schrik er soms op de pabo ook wel van, dat een helemaal zelf ontworpen les met allerlei verschillende verwerkingen hetzelfde wordt beoordeeld als een student die gewoon het voorbeeld van de docent heeft gebruikt Dat moedigt ook niet echt aan om creatief te zijnquote:Op maandag 3 juni 2019 18:57 schreef Moonah het volgende:
Ben het met je eens hoor, wat betreft die administratie die op drie plekken moet worden ingevuld. Onzinnig. Tenminste, vaak wel. Een goede leerkracht heeft de kinderen in zijn/haar vingers (zoals jij ergens al postte). En ik zoek altijd de grenzen op van wat nog net wel moet en wat ik niet doe. Maar zéker als startend leerkracht kun je je daar over het algemeen nog niet zo veel in permitteren.
Grappig, het voorbeeld dat jij noemt over de werkdruk. Dergelijke details zijn idd niet het meest belangrijke. Maar ik schrik soms wel een beetje van wat ik op de diverse facebookgroepen lees wat betreft 'inspiratieloosheid'. Juíst een goede, uitdagende les maken is onze core-business, daar zou je imo nooit op mogen beknibbelen qua tijd.
Ik lees met interesse mee. Succes met de laatste fase van je studie.
Het ging toch al 56 posts goed Ik pretendeer daarin ook niet om bijzonder te zijn, maar kan me wel voorstellen dat het een beroep(sopleiding) is waar veel mensen een mening over hebben, maar eigenlijk weinig kennis over. Alle ouders in Nederland brengen hun kind naar de basisschool, maar waarschijnlijk hebben de meesten geen idee wat je daarvoor moet leren. Dat is allemaal niet heel geheimzinnig of spannend, maar wellicht wel interessantquote:Op maandag 3 juni 2019 19:25 schreef spierbal het volgende:
Pff sorry hoor maar een Pabo studente is toch niet zo bijzonder voor een vragenvuur topic.
Thanks Voelt toch anders zoquote:
Ik ben dat deels met je eens hoor Ik ben straks blij met al het werk dat ik kan krijgen en dus ook prima vinden om in te vallen. Daarin heb je wel twee verschillen. Hier heet het 'A-poule' en 'B-poule', misschien elders weer anders. In de A-poule heb je een contract bij een stichting. Je spreekt je werkdagen af en als er geen werk voor je is, ga je naar een 'stamschool', waar je ondersteunt. Dit betekent dat je van tevoren altijd zeker weet dat er werk voor je is. Bij de B-poule sta je soms ingeschreven bij een stichting, vaak bij een onderwijsbureau. Zij matchen scholen en invallers als het nodig is. Dit betekent dat je soms 's ochtends bij de telefoon zit te wachten, laat op een school binnenkomt, nog geen idee wat je moet verwachten, iedere keer weer bij een andere stichting met een andere werkwijze werkt.. Het lijkt me inderdaad ontzettend leerzaam om een tijdje te doen, maar dit is niet het beroep zoals ik het voor me zie. Je krijgt een 'kijkje in de keuken' bij héél veel verschillende scholen, leert met verschillende methodes werken, weet na een tijdje wat voor soort school bij jou past. Maar iedere dag dat het half negen wordt zónder dat je gebeld wordt lijkt me stressvol, of binnenkomen bij een school waar eigenlijk niemand tijd voor je heeft, maar je snel tussendoor wel even wil helpen om het digibord aan te zetten.quote:Op maandag 3 juni 2019 20:13 schreef Bartjebart het volgende:
[..]
Mag ik hier even op inhaken? Wat zijn baankansen? Ik denk namelijk dat daar een grote ruis zit in het verhaal. Je hoeft, helemaal nu, als afgestudeerde leerkracht in de meeste regio's niet bang te zijn dat je om werk verlegen zit; er is echt voldoende werk. Om te beginnen wel op invalbasis, maar wat is daar precies het probleem van? Veel pas afgestudeerden denken dat ze klaar zijn om het werk te gaan doen, maar je leert zoveel van een jaar invallen dat het een goede, betaalde, leerschool is. Natuurlijk mis je de vastigheid, dat is vervelend.
Dit is een antwoord dat ik al een paar keer opnieuw heb getypt, dat geeft wel aan dat ik het een lastige vind Maar ik vind het lastige dat het ergens vandaan komt. Persoonlijk vind ik het allemaal onzin, vind ik dat je een leerkracht moet kunnen vertrouwen op zijn deskundige visie en dat je ook best een keer keihard mag verliezen, óók als er een prijsje voor de winnaars aan vast zit.quote:Op maandag 3 juni 2019 20:40 schreef SgtPorkbeans het volgende:
Wat vind je van de algehele vertrutting in het onderwijs?
Ik besef dat dit ook aan de orde is in de maatschappij, maar op de basisschool wordt toch een bepaalde eh, basis gevormd.
Iedereen is een winnaar, zogenaamde ''curlingouders'' ( de luizenmoeder ), mIjN kInD dOeT zOiEtS nOoIt etc.
Ik ben benieuwd hoe je hier tegenaan kijkt in het basisonderwijs, ik kan mij voorstellen dat je hier als vrouw misschien anders in staat dan je mannelijke collega's.
Hetzelfde hier Ik vind het niveau van de docenten wel dikke prima, bij mij hebben ze allemaal 'veld'ervaring en weten ze waar ze over praten. Ik geloof ook wel dat ik daarin geluk heb met deeltijd; wij zijn maar met een klein groepje en hebben altijd blokuren college. Daardoor is er veel ruimte om af te dwalen van het onderwerp of er juist diep op in te duiken. Ik kan me voorstellen dat dat anders is als je met 20+ in een klas zit.quote:Op maandag 3 juni 2019 21:16 schreef Max23 het volgende:
Wat vind je van het niveau van de leerkrachten op de Pabo?
Zelf ben ik nu 3,5 jaar klaar met de Pabo, maar ik heb zoveel meer geleerd van stages dan van de lessen op de Pabo
Ik zie anders genoeg interesante vragen voorbij komen die anders niet gesteld waren. Daarom is het dus bijzonder genoeg voor een vraag wat je wil. Als jij mensen kent die jij bijzonderder of interesanter vind dan zou ik zeggen wijs ze op deze topic reeks en vraag of ze zich aanmelden. In de OP zie je ook een link naar een lijst van mensen die al geweest zijn en nog gaan komen wie weet zitten daar mensen bij die je meer bekoren. Verdere feedback over deze reeks mag hier: GC / [Vraag wat je wil]: een inventarisatie.quote:Op maandag 3 juni 2019 19:25 schreef spierbal het volgende:
Pff sorry hoor maar een Pabo studente is toch niet zo bijzonder voor een vragenvuur topic.
Daar kom ik vanzelf wel achter Ik verwacht doordat er zoveel factoren zijn, je het makkelijk vol kunt houden. Het gaat niet om alleen om andere leerlingen, maar ook om andere onderwijsbehoeften, een andere groepsdynamiek etc. Ik denk niet dat er veel klassen vergelijkbaar zijnquote:Op maandag 3 juni 2019 21:48 schreef Japepk het volgende:
Ik heb zelf ook getwijfeld om destijds de pabo te gaan doen. Het voor de klas staan en werken met kinderen sprak me zeker aan, maar wat mij tegenstond was het idee om straks 40/50 jaar voor de klas te staan. Natuurlijk komen er elk jaar nieuwe kinderen, je wisselt van leerjaar. Maar ben je niet bang dat het op den duur een herhaling van zetten wordt? Dat de sleur erin komt? Wat zijn de carrièrekansen (in het onderwijs)?
Ja, dat schijnt wel een algemeen beeld te zijn. Ik ben het er deels mee eens, maar vind het ook niet helemáál terecht. Ik ben vrij makkelijk door alle toetsen 'heengerold', maar heb ook wel geluk met mijn vooropleidingen (ik heb vwo gedaan en ook aan de universiteit gestudeerd). Ik ken ook studiegenoten die het na flink zwoegen niet hebben gehaald. Ik denk dat je niet moet vergeten dat je wordt opgeleid voor een beroep, en dat is ook wel een stukje geluk: héél veel dingen die je moet leren herken je vanuit de praktijk en daardoor is het ook iets makkelijker lerenquote:Op maandag 3 juni 2019 21:58 schreef DoubleDip het volgende:
Ik ken een aantal mensen van de pabo. Veelgehoorde klacht is dat de opleiding te makkelijk is, ondanks dat je qua lesstof wel veel moet doen. Maar het algemene niveau van de opleiding is niet hoog. Ben je het daarmee eens?
Geloof/religie behoort helemaal geen plaats te hebben in het onderwijs, doe dat maar lekker thuis.quote:Op maandag 3 juni 2019 14:58 schreef Bosbeetle het volgende:
Zit je op een "gelovige" PABO? En wat vind jij van de rol van het geloof in het basis onderwijs?
Waar heb je die docent? Ik geloof namelijk wel dat hoe 'hoger' je komt, hoe minder fysiek onderwijs er nodig is. Je ziet het nu al op de universiteit, dat er veel colleges worden opgenomen en dat je dat thuis kunt gaan bekijken.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 09:03 schreef zlotka het volgende:
Hoe zie jij jouw beroep voor je in de toekomst? Denk je dat er over zeg 30 jaar nog steeds fysiek een docent/juf/meester voor de klas staat? Ik heb zelf een docent die verwacht dat hij over 10 jaar niet meer fysiek in de klas nodig is, maar alleen digitaal wat lesstof hoeft aan te leveren.
Ik heb deze docent op het hbo, ik snap ook goed dat er een groot verschil zit met de basisschool maar was erg benieuwd hoe je hier zelf tegenaan kijkt. Ik hoop ook zeker dat het basisonderwijs niet dusdanig zal veranderen en dat contact altijd belangrijk blijft. Echter, wat je zelf ook aangeeft, een telraam wordt langzamerhand vervangen door een tablet en boeken zijn er ook steeds minder. Interessant onderwerpquote:Op dinsdag 4 juni 2019 10:18 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Waar heb je die docent? Ik geloof namelijk wel dat hoe 'hoger' je komt, hoe minder fysiek onderwijs er nodig is. Je ziet het nu al op de universiteit, dat er veel colleges worden opgenomen en dat je dat thuis kunt gaan bekijken.
Wat ik denk (en stiekem ook een beetje hoop ) is dat er op de basisschool meer gebeurt dan alleen het rekenen en taal aanleren. Er zijn zóveel sociale vaardigheden die samen gaan met het naar school gaan, dat ik me niet voor kan stellen dat dat vervangen kan worden Misschien wel hoor, maar hoe lost een robot een kleuterruzie op? Of hoe ga je via de computer meidenvenijn aanpakken? Ik denk dat juist de sociale interactie waardevol is, en dat we inderdaad steeds meer digitaal kunnen (dat zie je nu al), maar dat de toegevoegde waarde van andere kinderen te groot is om het volledig te digitaliseren en dat het te genuanceerd is om er geen menselijke leerkracht bij te zetten
Moet je je ook voorstellen dat je je hele leven digitaal les hebt gekregen. Je kent wel kinderen waarmee je voetbalt, hutten bouwt of gamet, maar dat je al vanaf dat je een kleuter bent al je onderwijs via een tablet hebt gekregen, gewoon thuis. Een metertje erin om ervoor te zorgen dat je wel dagelijks je werk doet, een adaptief programma zodat je op jouw niveau onderwezen wordt. Je bent een jaar of 23, eindelijk je vervolgopleiding afgerond, gaat aan het werk en dan moet je samenwerken Taken verdelen, mensen stimuleren om hun werk af te maken, de balans bewaren tussen ingrijpen en laten gebeuren. Dat lijkt me een behoorlijk heftige stap Door dit soort dingen verwacht ik dat - in ieder geval voorlopig - de school als instituut nog wel zal blijven bestaan en de digitalisering voortzet binnen de school
Top antwoord.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 10:18 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Waar heb je die docent? Ik geloof namelijk wel dat hoe 'hoger' je komt, hoe minder fysiek onderwijs er nodig is. Je ziet het nu al op de universiteit, dat er veel colleges worden opgenomen en dat je dat thuis kunt gaan bekijken.
Wat ik denk (en stiekem ook een beetje hoop ) is dat er op de basisschool meer gebeurt dan alleen het rekenen en taal aanleren. Er zijn zóveel sociale vaardigheden die samen gaan met het naar school gaan, dat ik me niet voor kan stellen dat dat vervangen kan worden Misschien wel hoor, maar hoe lost een robot een kleuterruzie op? Of hoe ga je via de computer meidenvenijn aanpakken? Ik denk dat juist de sociale interactie waardevol is, en dat we inderdaad steeds meer digitaal kunnen (dat zie je nu al), maar dat de toegevoegde waarde van andere kinderen te groot is om het volledig te digitaliseren en dat het te genuanceerd is om er geen menselijke leerkracht bij te zetten
Moet je je ook voorstellen dat je je hele leven digitaal les hebt gekregen. Je kent wel kinderen waarmee je voetbalt, hutten bouwt of gamet, maar dat je al vanaf dat je een kleuter bent al je onderwijs via een tablet hebt gekregen, gewoon thuis. Een metertje erin om ervoor te zorgen dat je wel dagelijks je werk doet, een adaptief programma zodat je op jouw niveau onderwezen wordt. Je bent een jaar of 23, eindelijk je vervolgopleiding afgerond, gaat aan het werk en dan moet je samenwerken Taken verdelen, mensen stimuleren om hun werk af te maken, de balans bewaren tussen ingrijpen en laten gebeuren. Dat lijkt me een behoorlijk heftige stap Door dit soort dingen verwacht ik dat - in ieder geval voorlopig - de school als instituut nog wel zal blijven bestaan en de digitalisering voortzet binnen de school
Mooi gezegd.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 20:08 schreef Moonah het volgende:
[..]
Top antwoord.
Ik zeg altijd dat mijn klas een mini-maatschappij is. Een beschermde omgeving waarin kinderen sociaal gedrag kunnen oefenen en daarbij worden begeleid.
er zitten hier een paar gigantische stijlfouten inquote:Op dinsdag 4 juni 2019 10:18 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Waar heb je die docent? Ik geloof namelijk wel dat hoe 'hoger' je komt, hoe minder fysiek onderwijs er nodig is. Je ziet het nu al op de universiteit, dat er veel colleges worden opgenomen en dat je dat thuis kunt gaan bekijken.
Wat ik denk (en stiekem ook een beetje hoop ) is dat er op de basisschool meer gebeurt dan alleen het rekenen en taal aanleren. Er zijn zóveel sociale vaardigheden die samen gaan met het naar school gaan, dat ik me niet voor kan stellen dat dat vervangen kan worden Misschien wel hoor, maar hoe lost een robot een kleuterruzie op? Of hoe ga je via de computer meidenvenijn aanpakken? Ik denk dat juist de sociale interactie waardevol is, en dat we inderdaad steeds meer digitaal kunnen (dat zie je nu al), maar dat de toegevoegde waarde van andere kinderen te groot is om het volledig te digitaliseren en dat het te genuanceerd is om er geen menselijke leerkracht bij te zetten
Moet je je ook voorstellen dat je je hele leven digitaal les hebt gekregen. Je kent wel kinderen waarmee je voetbalt, hutten bouwt of gamet, maar dat je al vanaf dat je een kleuter bent al je onderwijs via een tablet hebt gekregen, gewoon thuis. Een metertje erin om ervoor te zorgen dat je wel dagelijks je werk doet, een adaptief programma zodat je op jouw niveau onderwezen wordt. Je bent een jaar of 23, eindelijk je vervolgopleiding afgerond, gaat aan het werk en dan moet je samenwerken Taken verdelen, mensen stimuleren om hun werk af te maken, de balans bewaren tussen ingrijpen en laten gebeuren. Dat lijkt me een behoorlijk heftige stap Door dit soort dingen verwacht ik dat - in ieder geval voorlopig - de school als instituut nog wel zal blijven bestaan en de digitalisering voortzet binnen de school
quote:Op dinsdag 4 juni 2019 23:25 schreef christmastsunami het volgende:
[..]
er zitten hier een paar gigantische stijlfouten in
waar kom je eigenlijk vandaan?
quote:
Thanks En hoewel het allemaal heel anders lijkt door de digitalisering, blijft de inhoud wel redelijk hetzelfde hoorquote:Op dinsdag 4 juni 2019 10:57 schreef zlotka het volgende:
[..]
Ik heb deze docent op het hbo, ik snap ook goed dat er een groot verschil zit met de basisschool maar was erg benieuwd hoe je hier zelf tegenaan kijkt. Ik hoop ook zeker dat het basisonderwijs niet dusdanig zal veranderen en dat contact altijd belangrijk blijft. Echter, wat je zelf ook aangeeft, een telraam wordt langzamerhand vervangen door een tablet en boeken zijn er ook steeds minder. Interessant onderwerp
Bedankt voor je antwoord, en een leuke VJWJ
Dat is een stuk korter dan het mijne, maar wel ook ongeveer wat ik bedoeldequote:Op dinsdag 4 juni 2019 20:08 schreef Moonah het volgende:
[..]
Top antwoord.
Ik zeg altijd dat mijn klas een mini-maatschappij is. Een beschermde omgeving waarin kinderen sociaal gedrag kunnen oefenen en daarbij worden begeleid.
Wel een beetje Zo heb ik laatst bijvoorbeeld Loenatik gekeken met mijn klas, dat is wel echt een beetje jeugdsentiment En ook bijvoorbeeld de boeken die ik voorlees, zijn boeken die ik zelf graag las. Maar ik maak wel het onderscheid tussen mijzelf als leerkracht en mezelf als kindquote:Op dinsdag 4 juni 2019 20:30 schreef Gary_Oak het volgende:
Herleef jij je jeugd als je voor de klas staat op een basisschool?
Dan lees je niet meer mee Wat zou erachter moeten zitten, dan? Dat ik stijlfouten maak, kan prima, ik typ zoals ik praat en dit is geen verslag, dus ik ga het geen drie keer opnieuw lezen voordat ik op verzenden drukquote:Op dinsdag 4 juni 2019 23:23 schreef christmastsunami het volgende:
Ik heb toch een beetje problemen met deze TS/OP, die teksten zijn te lang en er zit iets achter
Wat mij speciaal maakt, vind ik nu nog best lastig om te zeggen. Doordat ik nog maar nauwelijks ervaring heb, zie ik op dit moment vooral leerkrachten die meer ervaring hebben en daardoor benijdenswaardig makkelijk oplossingen kunnen bedenken voor problemen waar ik behoorlijk mee zitquote:Op woensdag 5 juni 2019 07:31 schreef vencodark het volgende:
Wat maakt jou als (toekomstig) juffrouw speciaal voor de kinderen? Hoe zou je willen dat ze later aan je terugdenken?
En wat vind je lastig in dit vak? Heb je valkuilen waar je nog aan moet werken?
Succes!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
Daarom ben ik te ongeschikt voor het basisonderwijs. Zou elke week gaan apenkooien en zelf meedoen.quote:Op woensdag 5 juni 2019 13:29 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Wel een beetje Zo heb ik laatst bijvoorbeeld Loenatik gekeken met mijn klas, dat is wel echt een beetje jeugdsentiment En ook bijvoorbeeld de boeken die ik voorlees, zijn boeken die ik zelf graag las. Maar ik maak wel het onderscheid tussen mijzelf als leerkracht en mezelf als kind
Omdat er niet één vaak is dat ik specifiek leuk vind En ik vind alles eromheen op de basisschool echt heel interessant. En ook de band die je met je leerlingen opbouwt, dat er tijd en ruimte is om een keer iets bijzonders te doenquote:Op woensdag 5 juni 2019 13:56 schreef wielrennerdt het volgende:
waarom niet voor het vo gekozen, maar voor het basisonderwijs?
Is toch alleen maar leuk Zolang je je realiseert dat jij de verantwoordelijke bent die álle kinderen in de gaten houdt. Ik ben ook wel eens aan het voetballen of speel een spelletje mee Anders zijn de spelletjesmiddagen op school ook maar saaiquote:Op woensdag 5 juni 2019 20:40 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Daarom ben ik te ongeschikt voor het basisonderwijs. Zou elke week gaan apenkooien en zelf meedoen.
Lijkt het je ook niet raar om over 20 jaar je leerlingen afgestudeerd en al te zien, terwijl jij nog steeds voor de klas staat? Lijkt mij vooral raar om te zien hoe de tijd zo snel kan vliegen dan. Maar ja, misschien moet ik deze vraag ook pas over 20 jaar stellen.
De tweede zin maakt het dus al minder leuk, haha. Je blijft toch de leerkracht. Maar zou wel weer heel graag willen apenkooien en met kerst van die potten maken waar je takken in dat groene schuim steekt (naam even kwijt).quote:Op woensdag 5 juni 2019 22:53 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Is toch alleen maar leuk Zolang je je realiseert dat jij de verantwoordelijke bent die álle kinderen in de gaten houdt. Ik ben ook wel eens aan het voetballen of speel een spelletje mee Anders zijn de spelletjesmiddagen op school ook maar saai
Ja, dat weet ik inderdaad dus niet; mijn oudste leerlingen zitten nu in de tweede van de middelbare school Ik geef zelf huiswerkbegeleiding, dus kom een aantal nog wel eens tegen, dat vind ik heel leuk Maar het lijkt me juist ook ontzettend tof om te zien hoe leerlingen terecht komen, je hebt er toch een béétje een bijdrage aan geleverd hoop ik dan
Oase.quote:Op donderdag 6 juni 2019 10:09 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
De tweede zin maakt het dus al minder leuk, haha. Je blijft toch de leerkracht. Maar zou wel weer heel graag willen apenkooien en met kerst van die potten maken waar je takken in dat groene schuim steekt (naam even kwijt).
Ik zal de wekker vast zettenquote:Op donderdag 6 juni 2019 10:09 schreef Gary_Oak het volgende:
Maar goed, kom maar over 10 jaar terug in dit topic.
Ja, dat soort verhalen vind ik wel eng hoor Aan de andere kant: 99,999999999999% van alle schoolreisjes etc gaan goed, de kans is groter dat er geen gekke dingen gebeuren in mijn loopbaan dan wel. Daar houd ik me maar aan vastquote:Op donderdag 6 juni 2019 11:43 schreef r_one het volgende:
[..]
Oase.
Je begeeft jezelf altijd in een spanningsveld. Een mooi voorbeeld is schoolzwemmen: hoewel je de kinderen dan feitelijk overdraagt aan een club zweminstructeurs, blijf jij toch verantwoordelijk voor jouw klas. Mij is wel eens gevraagd om ook het water in te komen, om te assisteren bij leerlingen met ernstige watervrees. Dan pak je ook de laatste minuten "vrij zwemmen" mee, is alleen maar positief voor de sfeer binnen je groep.
Totdat op enig moment er ergens een leerling in NL verdronk tijdens schoolzwemmen; dan treden opeens allerlei protocollen in werking en kun je beter, "better safe than sorry", vanaf de kant je toezichthoudende plicht vervullen. Want hoe je het ook wendt of keert, vanuit het water ben je je overzicht in belangrijke mate kwijt.
Maar kén je klas en je weet heel goed toe hoever je ze vrij kunt laten zonder dat direct toezicht noodzakelijk is. En een kwestie van vertrouwen in je leerlingen.
Maar ga b.v. niet ondertussen schriftjes nakijken langs de waterkant, zoals ik veel collega's heb zien doen tijdens zwemles.
Iets dergelijks kun je ook stellen bij schoolreisjes (naar b.v. een pretpark): het is niet te voorkomen dat je in zo'n situatie de kinderen veel meer ruimte laat, zonder direct toezicht; je kunt niet overal tegelijk zijn. Zolang jij (of een collega) maar benaderbaar bent in geval van calamiteiten. En per geval de situatie inschatten en (kunnen) verantwoorden: je laat niet een groep kleuters zelfstandig een dierentuin verkennen, bij een bovenbouwgroep kan dat prima.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |