Goh. Als ik dat over Nederland en autochtonen zou zeggen, zou ik terecht gebrandmerkt worden als een xenofoob en racist.quote:[..] de Molukse wijken zijn een stukje cultureel erfgoed, opgebouwd door onze eerste generatie. Wij zijn het aan hen verplicht om deze te behouden en te beschermen.
Schandalig dat de wooncorporatie daar in mee gaat. En dat de gemeente dat toestaat. En dat het OM dat zeer waarschijnlijk niet gaat vervolgen.quote:Op dinsdag 28 mei 2019 06:40 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
Wat bizar zeg. Discriminatie is voor Molukkers blijkbaar normaal.
Nog erger is dat de gemeente, provincie en politiek er net zo hard in mee gaat.quote:Op dinsdag 28 mei 2019 07:21 schreef probeer het volgende:
[..]
Schandalig dat de wooncorporatie daar in mee gaat. En dat de gemeente dat toestaat. En dat het OM dat zeer waarschijnlijk niet gaat vervolgen.
Wie of wat Woonpunt in die huizen zet heeft de gemeente weinig mee te maken.quote:Op dinsdag 28 mei 2019 10:19 schreef Craptacular het volgende:
Komt vaker voor hoor. Gecreerd door de gemeente zelf. Die dacht we pleuren de turken bij elkaar, de molukkers bij elkaar dikke prima.
Zelfde heb je met tokkie wijken. Die houden ook lekker tokkie
Dit.quote:Op dinsdag 28 mei 2019 05:39 schreef HardMetal het volgende:
Toch hardstikke mooi dat discriminatie op afkomst gewoon kan en mag. Ik stel voor dat in mijn wijk (historische oud centrum) alleen plaats is voor bewoners met 100% Nederlandse afkomst. Het zou toch zonde zijn om dit cultureel erfgoed te laten bederven door buitenlanders. Mocht er niet genoeg animo zijn van Nederlanders dan laten we een commissie van Nederlanders oordelen of het huisvesten van een Turks, Marokkaans of misschien wel Syrische gezin niet teveel onrust veroorzaakt of gewenst is.
Prima.quote:Op dinsdag 28 mei 2019 04:36 schreef Oceanier het volgende:
Zo moet een stuk 'cultureel erfgoed' behouden blijven.
Vervang 'Molukkers' door 'Nederlanders' en je hebt een stuk waarover de gemiddelde NOS-medewerker zich levend op het binnenhof zou willen verbranden. Maar goed, al aan gewend zo ondertussen..quote:Op dinsdag 28 mei 2019 04:36 schreef Oceanier het volgende:
Alleenstaanden of koppels met een Molukse achtergrond worden niet langer afgewezen voor een gezinswoning in de Molukse wijk in Maastricht. Zo moet een stuk 'cultureel erfgoed' behouden blijven.
Dat hebben sociale huisvester Woonpunt en de Vertegenwoordigers Molukse Gemeenschap Maastricht (VMGM) maandagavond bekendgemaakt.
Draagvlak
VMGM is een groep jongere Molukse wijkbewoners die zich kortgeleden heeft verenigd. Zij hebben de afgelopen weken handtekeningen opgehaald in de wijk, om er zeker van te zijn dat zij ook draagvlak in de buurt hebben. Daarna hebben zij afspraken gemaakt met Woonpunt over de manier waarop leeggekomen woningen worden toegewezen.
Beklad
Het contact tussen Woonpunt en de buurt bereikte begin april een dieptepunt. Een woning werd beklad en vernield door buurtbewoners toen bleek dat Woonpunt het zonder overleg wilde toewijzen aan een niet-Moluks gezin.
Lees ook: Beklad huis Molukse wijk nog steeds onbewoond
Beschermen
VMGM-woordvoerder Djehoshua Sahetapy: "Waar we tegenover elkaar begonnen, hebben we sinds het eerste gesprek de handen ineen geslagen. Voor ons is het simpel: de Molukse wijken zijn een stukje cultureel erfgoed, opgebouwd door onze eerste generatie. Wij zijn het aan hen verplicht om deze te behouden en te beschermen."
'Beloftes uit het verleden'
"Door de commotie die ontstond, hebben we ons gerealiseerd hoe groot de afstand tussen ons en de buurt was geworden", zegt Marie-Thérèse Dubbeldam van Woonpunt. Volgens de bestuurder heeft Woonpunt nu meer begrip hoe de wijk wordt beleefd. "Dit gaat om meer dan een woning. Dit gaat om beloftes uit het verleden."
Gezinswoningen
"De Molukse wijk bestaat grotendeels uit grote gezinswoningen", aldus Dubbeldam. "Daar is ooit voor gekozen om grote gezinnen te kunnen huisvesten. Maar tijden veranderen en de nieuwe generatie Molukkers kan daar niet de dupe van worden." De afspraak is nu dat Molukse alleenstaanden of koppels niet worden afgewezen, maar dat Molukse gezinnen met kinderen wel voorrang krijgen.
Rumah Tua
Een andere nieuwe afspraak betreft het 'Rumah Tua-principe'. Hierbij kunnen huurwoningen onder voorwaarden worden doorgegeven van generatie op generatie. Woonpunt en de VMGM gaan samen bekijken of dit wenselijk is in de Molukse buurt. Verder is afgesproken dat als er, ondanks de versoepelde criteria, geen geschikte kandidaat wordt gevonden uit de Molukse gemeenschap, Woonpunt eerst met de VMGM gaat overleggen voordat de woning wordt aangeboden aan niet-Molukkers.
De VMGM en Woonpunt gaan elk kwartaal met elkaar om tafel om de werkwijze te evalueren en lopende zaken in de wijk te bespreken.
Bron: https://www.1limburg.nl/w(...)r-toewijzen-woningen
Dat is hetgene wat voor elkaar gekregen is. Helemaal geen gelijke behandeling voor iedereen. Blanken mochten vroeger discrimineren, nu zijn het de niet blanken.quote:Op dinsdag 28 mei 2019 07:18 schreef Harvest89 het volgende:
Discriminatie mag dus gewoon, als je de juiste kleur hebt.
Dit. Gelukkig is er nu blijkbaar een precedent dat gebruikt kan wordenquote:Op dinsdag 28 mei 2019 05:39 schreef HardMetal het volgende:
Toch hardstikke mooi dat discriminatie op afkomst gewoon kan en mag. Ik stel voor dat in mijn wijk (historische oud centrum) alleen plaats is voor bewoners met 100% Nederlandse afkomst. Het zou toch zonde zijn om dit cultureel erfgoed te laten bederven door buitenlanders. Mocht er niet genoeg animo zijn van Nederlanders dan laten we een commissie van Nederlanders oordelen of het huisvesten van een Turks, Marokkaans of misschien wel Syrische gezin niet teveel onrust veroorzaakt of gewenst is.
Er zijn indertijd inderdaad afspraken gemaakt, en die zijn nooit herzien, dus is het ook volkomen logisch dat er verzet komt als lokale overheden en woningbouwverenigingen die afspraken aan hun laars denken te kunnen lappen. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat het dan maar ok is om huizen te vandaliseren, maar Molukkers laten nu eenmaal niet zo makkelijk over zich heen lopen als Nederlanders.quote:Op dinsdag 28 mei 2019 11:02 schreef ems. het volgende:
"Beloftes uit het verleden"
Zo kan ik er nog wel een paar bedenken.
Dit. Het zijn blijkbaar oude en staande afspraken. Van mij mogen deze Molukse Nederlanders, maar of het verstandig is om zo gesegregeerd te willen wonen en te leven is een tweede.quote:Op dinsdag 28 mei 2019 11:10 schreef SicSicSics het volgende:
Er liggen nogal wat (gebroken) beloftes bij deze bevolkingsgroep. Wij Nederland hebben ons niet heel netjes opgesteld en uiteraard, zijn zij ook niet onschuldig. Ik snap dat je hier voorzichtig mee om moet gaan.
Tsja, dat is hun eigen keuze, maar er zijn er gelukkig ook genoeg die wel gewoon tussen de rest van de bevolking wilden wonen, het is niet zo dat ze allemaal pro segregatie zijn.quote:Op dinsdag 28 mei 2019 12:33 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Dit. Het zijn blijkbaar oude en staande afspraken. Van mij mogen deze Molukse Nederlanders, maar of het verstandig is om zo gesegregeerd te willen wonen en te leven is een tweede.
Zeker. Mijn reactie slaat dan ook specifiek op de groep Molukse Nederlanders die wel perse gesegregeerd willen wonen.quote:Op dinsdag 28 mei 2019 12:36 schreef Hathor het volgende:
[..]
Tsja, dat is hun eigen keuze, maar er zijn er gelukkig ook genoeg die wel gewoon tussen de rest van de bevolking wilden wonen, het is niet zo dat ze allemaal pro segregatie zijn.
Je weet toch dat zulke verlangens racisme is ?quote:Op dinsdag 28 mei 2019 07:23 schreef Moustachio het volgende:
Ik wil een volledig blanke wijk. Of ben ik nu een racist?
Nee, blijkbaar is het behoud van cultureel erfgoed, en daar is dus niks mis mee.quote:Op dinsdag 28 mei 2019 12:53 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je weet toch dat zulke verlangens racisme is ?
Waarom vraag je het nog ?
Dan mag het vanaf nu.quote:Op dinsdag 28 mei 2019 13:24 schreef Hathor het volgende:
[..]
Nee, blijkbaar is het behoud van cultureel erfgoed, en daar is dus niks mis mee.
Racisten bestaan vanaf nu dus niet meer, dat zijn nu pro cultureel erfgoed activisten.quote:
Nee.quote:Op dinsdag 28 mei 2019 07:23 schreef Moustachio het volgende:
Ik wil een volledig blanke wijk. Of ben ik nu een racist?
Blokkeerfriezen ook?quote:Op dinsdag 28 mei 2019 13:29 schreef Hathor het volgende:
[..]
Racisten bestaan vanaf nu dus niet meer, dat zijn nu pro cultureel erfgoed activisten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |