abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_187125857
Alleenstaanden of koppels met een Molukse achtergrond worden niet langer afgewezen voor een gezinswoning in de Molukse wijk in Maastricht. Zo moet een stuk 'cultureel erfgoed' behouden blijven.
Dat hebben sociale huisvester Woonpunt en de Vertegenwoordigers Molukse Gemeenschap Maastricht (VMGM) maandagavond bekendgemaakt.

Draagvlak
VMGM is een groep jongere Molukse wijkbewoners die zich kortgeleden heeft verenigd. Zij hebben de afgelopen weken handtekeningen opgehaald in de wijk, om er zeker van te zijn dat zij ook draagvlak in de buurt hebben. Daarna hebben zij afspraken gemaakt met Woonpunt over de manier waarop leeggekomen woningen worden toegewezen.

Beklad
Het contact tussen Woonpunt en de buurt bereikte begin april een dieptepunt. Een woning werd beklad en vernield door buurtbewoners toen bleek dat Woonpunt het zonder overleg wilde toewijzen aan een niet-Moluks gezin.

Lees ook: Beklad huis Molukse wijk nog steeds onbewoond

Beschermen
VMGM-woordvoerder Djehoshua Sahetapy: "Waar we tegenover elkaar begonnen, hebben we sinds het eerste gesprek de handen ineen geslagen. Voor ons is het simpel: de Molukse wijken zijn een stukje cultureel erfgoed, opgebouwd door onze eerste generatie. Wij zijn het aan hen verplicht om deze te behouden en te beschermen."

'Beloftes uit het verleden'
"Door de commotie die ontstond, hebben we ons gerealiseerd hoe groot de afstand tussen ons en de buurt was geworden", zegt Marie-Thérèse Dubbeldam van Woonpunt. Volgens de bestuurder heeft Woonpunt nu meer begrip hoe de wijk wordt beleefd. "Dit gaat om meer dan een woning. Dit gaat om beloftes uit het verleden."

Gezinswoningen
"De Molukse wijk bestaat grotendeels uit grote gezinswoningen", aldus Dubbeldam. "Daar is ooit voor gekozen om grote gezinnen te kunnen huisvesten. Maar tijden veranderen en de nieuwe generatie Molukkers kan daar niet de dupe van worden." De afspraak is nu dat Molukse alleenstaanden of koppels niet worden afgewezen, maar dat Molukse gezinnen met kinderen wel voorrang krijgen.

Rumah Tua
Een andere nieuwe afspraak betreft het 'Rumah Tua-principe'. Hierbij kunnen huurwoningen onder voorwaarden worden doorgegeven van generatie op generatie. Woonpunt en de VMGM gaan samen bekijken of dit wenselijk is in de Molukse buurt. Verder is afgesproken dat als er, ondanks de versoepelde criteria, geen geschikte kandidaat wordt gevonden uit de Molukse gemeenschap, Woonpunt eerst met de VMGM gaat overleggen voordat de woning wordt aangeboden aan niet-Molukkers.
De VMGM en Woonpunt gaan elk kwartaal met elkaar om tafel om de werkwijze te evalueren en lopende zaken in de wijk te bespreken.

Bron: https://www.1limburg.nl/w(...)r-toewijzen-woningen
West-Melanesia
pi_187125879
Toch hardstikke mooi dat discriminatie op afkomst gewoon kan en mag. Ik stel voor dat in mijn wijk (historische oud centrum) alleen plaats is voor bewoners met 100% Nederlandse afkomst. Het zou toch zonde zijn om dit cultureel erfgoed te laten bederven door buitenlanders. Mocht er niet genoeg animo zijn van Nederlanders dan laten we een commissie van Nederlanders oordelen of het huisvesten van een Turks, Marokkaans of misschien wel Syrische gezin niet teveel onrust veroorzaakt of gewenst is.

[ Bericht 8% gewijzigd door HardMetal op 28-05-2019 05:45:05 ]
60 HRC
pi_187125978
Wat n totale onzin dit :')
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_187125997
Wat bizar zeg. Discriminatie is voor Molukkers blijkbaar normaal.
pi_187126091
Niet goed voor de integratie dit..
  dinsdag 28 mei 2019 @ 07:18:31 #6
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_187126177
Discriminatie mag dus gewoon, als je de juiste kleur hebt.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_187126184
quote:
[..] de Molukse wijken zijn een stukje cultureel erfgoed, opgebouwd door onze eerste generatie. Wij zijn het aan hen verplicht om deze te behouden en te beschermen.
Goh. Als ik dat over Nederland en autochtonen zou zeggen, zou ik terecht gebrandmerkt worden als een xenofoob en racist.
"Pools are perfect for holding water"
pi_187126196
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 mei 2019 06:40 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
Wat bizar zeg. Discriminatie is voor Molukkers blijkbaar normaal.
Schandalig dat de wooncorporatie daar in mee gaat. En dat de gemeente dat toestaat. En dat het OM dat zeer waarschijnlijk niet gaat vervolgen.
"Pools are perfect for holding water"
pi_187126209
Ik wil een volledig blanke wijk. Of ben ik nu een racist?
pi_187126273
Wat een onzin zeg. Als het een autochtone wijk zou zijn met hetzelfde idee zou zijn zou de wereld te klein zijn. Hun grootouders zijn ooit beloften gedaan waardoor die situatie ontstaan is. Door onze grootouders. De huidige generaties zijn elkaar niks verschuldigd.

Tijden veranderen, kerken worden nu ook gebruikt als concertzaal, zwarte piet mag niet meer en flats die bedoeld waren voor bejaarden daar zitten nu ook vluchtelingen in.
Onder deze lijn niet schrijven
pi_187126457
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2019 07:21 schreef probeer het volgende:

[..]

Schandalig dat de wooncorporatie daar in mee gaat. En dat de gemeente dat toestaat. En dat het OM dat zeer waarschijnlijk niet gaat vervolgen.
Nog erger is dat de gemeente, provincie en politiek er net zo hard in mee gaat.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_187126466
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2019 07:23 schreef Moustachio het volgende:
Ik wil een volledig blanke wijk.
fixed
Google is your friend, abuse your friends
  dinsdag 28 mei 2019 @ 08:10:10 #13
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_187126468
Nu kan je dus alleen als vrijgezelle jongeman aan een mooi huis komen als je Moluks bent :D :')
pi_187126473
Waar kan ik mij aanmelden voor een wijk met alleen maar hard werkende Nederlanders? Huidskleur, geloof etc. maak niets uit, maar ik zou graag een wijk willen zonder onrendabele mensen.
  dinsdag 28 mei 2019 @ 08:59:03 #15
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_187126811
Allemaal sociale huur natuurlijk ook nog eens. Daar wil je toch ook niet tussenzitten.
pi_187126950
Kan ik ook molukker worden? Welke taal moet ik dan leren en welke ambassade moet ik me aanmelden?
Onder deze lijn niet schrijven
pi_187127027
Tijd voor kamervragen.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_187127284
M.V.V. _O_
U MAD?
  dinsdag 28 mei 2019 @ 09:47:39 #19
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_187127391
Molukkers vormen de elitetroepen die ons beschermen tegen de islam. Dat was in Indië en dat is in deze tijd..
https://www.ad.nl/binnenl(...)-culemborg~a9fd4115/

Daar mag wel een beloning tegenover staan.
Non possumus non loqui
pi_187127695
Hallo! Ik ben Kees, je nieuwe buurman. :)
pi_187127703
Dus als je als NL buurt genoeg herrie maakt komen er ook geen asielzoekers je wijk in?
raar
  dinsdag 28 mei 2019 @ 10:15:16 #23
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_187127802
“En anders kapen we gewoon een trein.”
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_187127864
Komt vaker voor hoor. Gecreerd door de gemeente zelf. Die dacht we pleuren de turken bij elkaar, de molukkers bij elkaar dikke prima.

Zelfde heb je met tokkie wijken. Die houden ook lekker tokkie
pi_187127874
quote:
9s.gif Op dinsdag 28 mei 2019 10:15 schreef Ringo het volgende:
“En anders kapen we gewoon een trein.”
Succes met al die stakingen :'(
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')