Hoi!quote:Op maandag 27 mei 2019 13:07 schreef Meke het volgende:
Je hebt het vooral over de impact op je sociale leven, maar ik ben ook benieuwd wat de impact op je werkleven is geweest? Doe je nog steeds dezelfde baan en kun je nog evenveel werken?
Het heeft mij wel zeker een jaar gekost om te merken dat ik niet meer terug kon naar vroeger. In mijn hoofd was ik nog steeds energiek en vol levenslust. Maar mijn lijf trekt dat gewoon niet meer. Omdat je aan mij van de buitenkant niks ziet denkt iedereen vaak dat het wel meevalt. Nu, weet mijn omgeving waar ik tegenaan loop en dat ik bepaalde dingen niet meer kan.quote:Op maandag 27 mei 2019 13:11 schreef Bosbeetle het volgende:
Wow heftigje zegt zelf dat je vroegere ik in één klap weg was, voelde dat voor je omgeving ook zo? En zo ja zijn er ook mensen die je door die verandering verloren bent?
Ook ben ik wel benieuwd of er eigenlijk ook ooit een oorzaak voor het infarct aangetoond is of is het maar gewoon een kwestie van ongeluk geweest?
Haha ja, dat vond ik achteraf ook wel gek. Het was The Bodyguard. Ik ken het verhaal natuurlijk en heb de film al tig keer gezien dat zal wel hebben gescheeld. Merkte dat ik mijn aandacht er niet goed bij kon houden, maar ik denk dat dat kwam omdat ik niet kon praten en me daar toch wel zorgen over maakte.quote:Op maandag 27 mei 2019 13:19 schreef Bosbeetle het volgende:
Misschien een rare vraag maar welke musical en heb je daar nog veel van meegekregen?
Tot in hoeverre zou je zeggen dat je niet meer in staat bent om te zijn wie je was? Kan me best voorstellen dat je veel dingen zult doen die anders ook zo had gedaan maar ook een heleboel niet.quote:En dat was het moment dat mijn oude leven ophield, mijn oude ik is daar dood gegaan.
Ik kan bijv max 3 activiteiten per dag doen. Denk dan aan boodschappen, een vriendin op bezoek of sporten. Dit is dan een drukke dag voor mij. Ik slaap in de middag ook een uurtje. Dat bepaalt wel hoe je je leven leidt.quote:Op maandag 27 mei 2019 13:26 schreef CaseJunky het volgende:
Je zegt opgeven moment
[..]
Tot in hoeverre zou je zeggen dat je niet meer in staat bent om te zijn wie je was? Kan me best voorstellen dat je veel dingen zult doen die anders ook zo had gedaan maar ook een heleboel niet.
Klopt het wel dat je oude ik werkelijk er niet meer is?
Een paar maanden voor het infarct is mijn relatie stuk gelopen. Misschien had ie het wel voelen aankomenquote:Op maandag 27 mei 2019 13:26 schreef Najieto het volgende:
Heb/had je een partner ten tijde van je infarct? Zo ja, hoe is diegene met de verandering om gegaan?
Ik wilde bijna zeggen wat leuk een lotgenoot. Maar dat bedoel ik natuurlijk niet helemaal zo. Wat heftig ook zeg. Denk dat je het met me eens bent dat er wel wat meer aandacht voor mag zijn toch?quote:Op maandag 27 mei 2019 13:33 schreef ...TomTom het volgende:
Tvp post. Enkele jaren geleden op 25-jarige leeftijd een hersenbloeding gekregen. Ben wel benieuwd hoe het bij iemand anders vergaat.
Je hersens "herstellen" tot anderhalf jaar na een infarct. Ze maken nieuwe verbindingen aan. Ik kon bijv niet meer praten maar nu wel weer, alleen kost het me meer energie. Ook typen is lastig, zeker foutloos. Eerder was ik een taalvirtuoos, en nu totaal niet meer. Ik twijfel over van alles.quote:Op maandag 27 mei 2019 13:36 schreef raptorix het volgende:
Fijn dat je dit wil delen. Is er iets van herstel mogelijk of is dit permanent?
Dank je wel! Ik ga niet naar dagbesteding. Ik heb voor mezelf een goede planning en heb vrienden en familie om me heen die me accepteren hoe ik nu ben en daar heb ik mijn handen vol aanquote:Op maandag 27 mei 2019 13:36 schreef Ven1972 het volgende:
Wat heftig hoor, zo dat je alles moet verwerken na NAH. Maar veranderingen na NAH is ook ingrijpend voor iedereen en ook voor de partner. Vooral vind ik het erg voor je dat veel vrienden bij jou is weggelopen zodat je veranderd bent na NAH. Dat zijn hele slechte vrienden die ze jou in steek lieten nadat je herseninfarct hebt gehad. Ik ben zelf lichamelijk beperkt en heb aangeboren hersenletsel. Maar wat goed dat je vrijwilligerswerk doet om nieuwe sociale contacten op te bouwen met nieuwe mensen. Ga je zelf ook naar dagbesteding toe waar je jouw eigen activiteiten doet onder begeleiding van een personeel van een stichting?
Er mag zeker meer aandacht aan zijn. Ik heb natuurlijk ook last van vermoeidheid, of vooral onverwachtse vermoeidheid.quote:Op maandag 27 mei 2019 13:35 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Ik wilde bijna zeggen wat leuk een lotgenoot. Maar dat bedoel ik natuurlijk niet helemaal zo. Wat heftig ook zeg. Denk dat je het met me eens bent dat er wel wat meer aandacht voor mag zijn toch?
Sterkte !
Wat fijn dat je veel mensen om je heen hebt. Het lijkt me wel pittigquote:Op maandag 27 mei 2019 13:39 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Dank je wel! Ik ga niet naar dagbesteding. Ik heb voor mezelf een goede planning en heb vrienden en familie om me heen die me accepteren hoe ik nu ben en daar heb ik mijn handen vol aan
Die vermoeidheid is ook echt wel killing. Ik beleef het net zo als jij. In een keer ben ik dan helemaal klaar. Lastig is dat, en zeker als je een planning hebt gemaakt en het dan niet loopt zoals je wil.quote:Op maandag 27 mei 2019 13:42 schreef ...TomTom het volgende:
[..]
Er mag zeker meer aandacht aan zijn. Ik heb natuurlijk ook last van vermoeidheid, of vooral onverwachtse vermoeidheid.
In feite kan ik alles, doe ook alles. Maar binnen 10 minuten kan mijn energie niveau gewoon weg zijn. De ene keer gaat het prima en rol ik overal als "vanouds" doorheen.
De andere keer trek ik bepaalde activiteiten gewoon totaal niet. Wat natuurlijk wel onbegrip op wekt. Daardoor ook van werkgever gewisseld in het recente heden. Ook mijn toenmalig relatie is er daardoor niet meer. Ooit nog een topic over aangemaakt een enkele jaren geleden.
Met name signalen van vermoeidheid voelen aankomen mis ik. Dus ik ben gewoon ik 1 klap total-loss. Dat maakt het soms wel lastig met mijn werk, en vorig jaar ook nog in combinatie met mijn opleiding.
Veel reacties van jou op dit moment geven ook wel herkenningspunten in meer of mindere mate.
Het is een vreselijk iets inderdaad, maar ik ga er gelukkig redelijk positief mee om. Alhoewel ik me ook af en toe heel zielig kan vinden. Zeker als iedereen naar een festival is of een feestje. Daar kom ik niet meer helaas. Dan voel je je echt wel alleen.quote:Op maandag 27 mei 2019 13:43 schreef Meke het volgende:
[..]
Wat fijn dat je veel mensen om je heen hebt. Het lijkt me wel pittigEn heb je af en toe niet ontzettende inzinkingen?
En volgens mij is NAH echt een ontzettende paraplu waar ze vanalles onder hangen, of niet? Een heel goede vriendin van mij heeft als jonge puber een auto-ongeluk gehad waar ze NAH aan over heeft gehouden, maar die heeft ook haar VWO netjes in 6 jaar afgerond en een masteropleiding. Ik vergeet ook ontzettend vaak dat zij NAH heeftMaar gelukkig geeft ze het zelf aan als dingen teveel worden en doen we het even rustig aan
Dat klinkt wel veel milder dan bij jou. Ben jij daarin al ernstig, of kan het nog veel erger? (Ik weet dat 'erg' en 'ernstig' ook woorden zijn die ontzettend om perceptie gaan en dat mensen met lichte NAH misschien het als veel heftiger ervaren, maar wist niet zo goed hoe ik het anders moest omschrijven)
Ik vind het wel ontzettend interessant en wil je bedanken dat je je zo openstelt en zo eerlijk bent!
Ik heb drie jaar gerevalideerd inderdaad. Je moet jezelf weer opnieuw leren kennen. Daar zijn een hoop psychologen voor geweest. Ik woon gelukkig zelfstandig maar heb hulp in de huishouding.quote:Op maandag 27 mei 2019 13:51 schreef Ven1972 het volgende:
Mensen, NAH kan nooit genezen worden net als aangeboren hersenletsel. Ik heb soort cursus gevolgd over NAH onder begeleiding van een psycholoog. NAH is echt anders dan aangeboren hersenletsel in karakter, gedrag, cognitieve vaardigheden en andere functies zoals verlamming van een arm of been. Ze hebben meestal intensieve revalidatieperiode nodig om aan hun beperkingen te werken om terug te komen in de maatschappij. Enkele kunnen weer gewoon aan het werk met bemiddeling van UVW en meeste worden meestal 100% arbeidsongeschikt verklaard door UVW waar mee ze een uitkering krijgen. De meeste mensen met NAH wonen meestal in een woonvorm waar mee ze begeleiding en hulp krijgen van een begeleider. Maar ze kunnen ook zelfstandig wonen in een huurhuis of gekochte huis en sommige mensen krijgen dan hulp van ambulant begeleider of Volledig Thuis Pakket via woonvorm van een stichting waarmee hij of zij als cliënt verbonden is.
Vooral TS schrijft in haar verhaal dat ze moeite heeft met structuur in haar leven te handhaven zoals ze niet meer alles kan dan voor dat ze NAH heeft gekregen. Maar ik kan me in haar verplaatsen dat dit ook voor haar familie grote compact heeft gehad dat ze hersenbloeding heeft gehad.
Dat meen je nietquote:Op maandag 27 mei 2019 13:16 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Ik heb van een paar vriendinnen idd bewust afscheid genomen omdat ze het niet begrepen en vonden dat ik me aanstelde.
Je hersens "herstellen" tot anderhalf jaar na een infarct of ongeval. Ze maken nieuwe verbindingen aan, maar dat kost heel veel energie. Hersenletsel is eigenlijk topsportquote:Op maandag 27 mei 2019 13:57 schreef klappernootopreis het volgende:
Is er sprake van herstellend vermogen? Of is het allemaal definitief?
Ik ben gelukkig niet echt bang voor herhaling, Ik moet twee keer per jaar op controle bij de huisarts en dan wordt er ook bloed geprikt. Plus twee keer per jaar voor mijn hart (boezemfibrileren) en nog naar de internist 1 x per jaar. Dus ik heb een drukke agendaquote:Op maandag 27 mei 2019 14:05 schreef flipsen het volgende:
[..]
Dat meen je niet
Ben je bang voor herhaling? Word je in de gaten gehouden mee controles?
Ik vind het altijd raar dat ik hoor/lees van mensen die echt wel weten dat "opeens moeite met spreken" niet goed is, toch total niet stilstaan bij de ernst en bijvoorbeeld nog gewoon een musical bezoeken. Terwijl diezelfde persoon tegen iemand anders met die symptomen zou zeggen dat ie met spoed naar een dokter moet gaanmeerdere keren gezien.
Is er een speciaal soort training/protocol om dit te doen?quote:Op maandag 27 mei 2019 14:06 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Je hersens "herstellen" tot anderhalf jaar na een infarct of ongeval. Ze maken nieuwe verbindingen aan, maar dat kost heel veel energie. Hersenletsel is eigenlijk topsport
Mooie vraag! Drie activiteiten is ook wel de max en dan ook echt niet 2 dagen achter elkaar bijvquote:Op maandag 27 mei 2019 14:10 schreef bloempjuh het volgende:
Wow. Interessant onderwerp weer. Ik ben zeer prikkelgevoelig (autist) en vind drie 'dingen' op een dag twee teveel. Diep respect dus voor jou!
Heb jij iets aan 'prikkelarme uurtjes' in winkels e.d., die de laatste tijd steeds hipper lijken te worden?
Ik heb de oorzaak aangepakt en ben gestopt met roken en de pilquote:Op maandag 27 mei 2019 14:10 schreef golfer het volgende:
In hoeverre loop je verhoogd risico om opnieuw een herseninfarct te krijgen?
edit: net al gevraagd en beantwoord.
Ik heb aardig wat revalidatie gehad.quote:Op maandag 27 mei 2019 14:11 schreef klappernootopreis het volgende:
[..]
Is er een speciaal soort training/protocol om dit te doen?
Dank je wel, ik doe mijn bestquote:Op maandag 27 mei 2019 14:15 schreef Bluezz het volgende:
Mooie (vreselijke-) VWJW.
Verhelderend ook, al je antwoorden!
En dat onbegrip lijkt me zo frustrerend, en al helemaal vrienden die afhaken
In omgeving Den Bosch ken ik 1 supermarkt met een prikkelarm uurtje, maar da's op een stomme dag/tijd dus ik ben nog nooit geweest. Muziek in supermarkten kan ik nog nét hebben, maar als er dan ook nog vakkenvullers voor mijn neus lopen en producten op zijn of ineens verhuisd, kun je mij wel opvegen.quote:Op maandag 27 mei 2019 14:14 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Mooie vraag! Drie activiteiten is ook wel de max en dan ook echt niet 2 dagen achter elkaar bijv
Ik heb ooit de bioscoop hier een mail gestuurd of het geluid niet wat zachter kon tijdens de film. Hier is uitgekomen dat ze prikkelarme films gingen draaien. Zonder reclames en voorfilmpjes. Het geluid en licht was gedimd al bij binnenkomst. Dat was echt fantastisch ook al moest ik daarna twee dagen bijkomen. Ze zijn er mee gestopt, het was niet commercieel genoeg helaas.
Ik ga niet naar bijv een prikkelarme kermis dat is te veel voor mij ook vanwege mijn evenwichtsorgaan. Hier in het zuiden zijn nog geen winkels die prikkelarme uurtjes hebben helaas. Daar zou ik zeker gebruik van maken, want ik vergeet de helft als de muziek hard staat ook al heb ik een lijstje bij me
Ik heb een noise-cancelling koptelefoon, KNOPS (oordopjes waarbij je het volume kan instellen) zonnebril idd en in de zomer een hoed of petje want ik heb ook warmte intolerantie door de infarcten. Afgelopen zomer toen het zo heet was, heb ik bijna vijf weken met koorts rond gelopen.quote:Op maandag 27 mei 2019 14:20 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
In omgeving Den Bosch ken ik 1 supermarkt met een prikkelarm uurtje, maar da's op een stomme dag/tijd dus ik ben nog nooit geweest. Muziek in supermarkten kan ik nog nét hebben, maar als er dan ook nog vakkenvullers voor mijn neus lopen en producten op zijn of ineens verhuisd, kun je mij wel opvegen.
Zijn er hulpmiddelen die jou kunnen helpen? Ik draag bijvoorbeeld elke dag (ook in de regen) een zonnebril en hoed. Als andere mensen dat raar vinden, jammer dan.
Ja! En dit kan ook echt mijn hele dag omgooien of verprutsen.quote:Op maandag 27 mei 2019 14:22 schreef klappernootopreis het volgende:
Moet je ook oppassen voor plotselinge impulsen? lichtflitsen, harde geluiden?
Ah wat lief, dank je wel!quote:Op maandag 27 mei 2019 14:33 schreef DonnaRush het volgende:
Heel goed dat je dit doet! Er is zo weinig over bekend en zoveel onbegrip.
Mijn vader heeft in 2007 zijn eerste hersenbloeding gehad en is uiteindelijk in 2013 aan een hersenbloeding (in de hersenstam) overleden. De tussenliggende jaren waren heel heel zwaar en er was inderdaad veel onbegrip van de buitenwereld.
Het ga je goed! Ik heb geen vraag, maar wilde het toch even zeggen.
Dat gaat nog wel, maar ben wel een vrouwquote:Op maandag 27 mei 2019 14:37 schreef klappernootopreis het volgende:
Hoe staat het met je richtingsgevoel? Is die helemaal verstoord of valt dit mee?
Dank je wel!quote:Op maandag 27 mei 2019 14:44 schreef klappernootopreis het volgende:
Ik ben zo vrij VWTJ.. Ik wens je nog veel goede vragen en alle sterkte!
Wat heerlijk voor je, dat je er redelijk goed mee kan leven. Dat is niet iedereen gegund. Echt heel fijn!quote:Op maandag 27 mei 2019 14:59 schreef Puala het volgende:
Heel erg herkenbaar allemaalIk heb ook NAH, maar gelukkig heb ik er relatief weinig last van. Veel dingen die je noemt van klachten zijn wel heel erg herkenbaar, want zeker in het begin had ik ook veel meer klachten. Maar ik werk 40 uur, kan er naast nog sporten/sociaal leven. Al heb ik soms ook wel een terugval als ik te veel van mijn lichaam vraag. Het is soms gewoon op. Wel goed om het hier te delen zodat anderen ook zien wat het inhoud
![]()
![]()
Hoe is je spraak momenteel? Want ik kan me voorstellen door dit soort dingen - en zeker als je spraak nog niet weer helemaal 'normaal' (ook zo'n stom woordquote:Op maandag 27 mei 2019 14:40 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Heb wel last gehad bij de zee. Dacht leuk een weekje bij te komen maar water is niet tof voor mijn evenwicht. Ik leek echt stomdronken en kon niet gewoon naar de zee toe lopen. Ik moet daar wel om lachen, maar zal niet snel nog eens naar de zee gaan
Ik kan weer normaal praten, al heb ik wel woordvindingsproblemen. Maar daar moet ik vaak dan wel om lachen. Bijv, een klokuis noemde ik een cockpit laatst, een sneakersok een gymschoentjessok.quote:Op maandag 27 mei 2019 15:37 schreef Meke het volgende:
[..]
Hoe is je spraak momenteel? Want ik kan me voorstellen door dit soort dingen - en zeker als je spraak nog niet weer helemaal 'normaal' (ook zo'n stom woord) is, dat mensen je ook vaak inschatten alsof je minder kan dan je kunt? Dat je met een vriend(in) op stap bent en dat ze dan automatisch tegen die ander gaan praten, ook vragen die over jou gaan? Of valt dat reuze mee?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |