abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_197204404
Ik heb een Freestyle Libre 2 en dus alarmen. Maar ik heb nog nooit echt heel laag gezeten, dus bang voor een coma ben ik niet. Ik vroeg me af of het dezelfde schade aan bijv de kleine vaatjes veroorzaakt als hoge bloedsuiker doet. Of dat het ook -pathien veroorzaakt? Of is de enige consequentie/gevolg dus alleen in coma kunnen raken?

Ik let op wat ik eet.
[quote][img]https://fokstatic.nl/p/1s.gif[/img] Op zaterdag 22 mei 2021 10:44 schreef Catkiller het volgende:
Dat je gestoord bent was al duidelijk.
[/quote]
pi_197205508
quote:
1s.gif Op maandag 4 januari 2021 11:29 schreef -Ferb- het volgende:
Ik heb een Freestyle Libre 2 en dus alarmen. Maar ik heb nog nooit echt heel laag gezeten, dus bang voor een coma ben ik niet. Ik vroeg me af of het dezelfde schade aan bijv de kleine vaatjes veroorzaakt als hoge bloedsuiker doet. Of dat het ook -pathien veroorzaakt? Of is de enige consequentie/gevolg dus alleen in coma kunnen raken?

Ik let op wat ik eet.
Lees de linkjes, staat genoeg info over de gevaren en complicaties. In eentje staat dat verhoogde kans op dementie ook gerelateerd wordt aan laag zitten.

Bewusteloos is iets anders dan coma he. Ik ben een keer bij de tandarts bewusteloos geraakt van een lage bloedsuiker, kwam vrijwel gelijk weer bij. Maar wel mooi 3 dagen hondsberoerd van de fysieke reactie.
En een keertje door een dubbele wekker heen geslapen twee uur lang (terwijl radio en buzzer een uur moeten zijn afgegaan, want stond nog steeds geactiveerd) en ook een hoge bloedsuiker. Weet vrijwel zeker dat ik toen ook bewusteloos ben geweest door een hypo.
Kortom: je kan bewusteloos raken van een hypo zonder gelijk in een coma te liggen. Maar ook bewusteloos geeft allerlei problemen (bijv. als je aan het verkeer deelneemt).

Maar als je een FSL hebt snap ik je eerste post niet zo goed over die vingerprik. Als je weet dat je de FSL kan vertrouwen dan kun je toch gelijk al kh nemen zonder vingerprik. Het licht hoeft niet eens aan.
pi_197206996
quote:
0s.gif Op maandag 4 januari 2021 12:39 schreef NedKelly het volgende:

[..]

Lees de linkjes, staat genoeg info over de gevaren en complicaties. In eentje staat dat verhoogde kans op dementie ook gerelateerd wordt aan laag zitten.

Bewusteloos is iets anders dan coma he. Ik ben een keer bij de tandarts bewusteloos geraakt van een lage bloedsuiker, kwam vrijwel gelijk weer bij. Maar wel mooi 3 dagen hondsberoerd van de fysieke reactie.
En een keertje door een dubbele wekker heen geslapen twee uur lang (terwijl radio en buzzer een uur moeten zijn afgegaan, want stond nog steeds geactiveerd) en ook een hoge bloedsuiker. Weet vrijwel zeker dat ik toen ook bewusteloos ben geweest door een hypo.
Kortom: je kan bewusteloos raken van een hypo zonder gelijk in een coma te liggen. Maar ook bewusteloos geeft allerlei problemen (bijv. als je aan het verkeer deelneemt).

Maar als je een FSL hebt snap ik je eerste post niet zo goed over die vingerprik. Als je weet dat je de FSL kan vertrouwen dan kun je toch gelijk al kh nemen zonder vingerprik. Het licht hoeft niet eens aan.
Sorry, ik zal ze zo gaan lezen. :@ Ik werd gister even "gestoord" tijdens het forummen en ben vergeten daarna te kijken.

Ik heb nog nooit zo laag gezeten dat ik bewusteloos raakte. Laatst wel wat lager dan normaal (2.9), maar toen werd ik wakker gemaakt door de hond. (Dit doet hij normaal nooit. Sinds hij volwassen is heeft hij nog nooit 's nachts geblaft! :o) Maar het raakt op de een of andere manier dus vrijwel nooit echt heel laag.

De Libre2 is niet geheel betrouwbaar 's nachts, dat komt omdat je erop ligt. En dat klopt bij mij, want als de Libre2 een alarm geeft en ik meet met de vingerprik dan zit die wel gewoon boven de 4 en hoef ik dus niet per se koolhydraten te nemen. Kan wel een heel punt verschillen. :o
[quote][img]https://fokstatic.nl/p/1s.gif[/img] Op zaterdag 22 mei 2021 10:44 schreef Catkiller het volgende:
[/quote]
pi_197207484
quote:
1s.gif Op maandag 4 januari 2021 14:18 schreef -Ferb- het volgende:

[..]

Sorry, ik zal ze zo gaan lezen. :@ Ik werd gister even "gestoord" tijdens het forummen en ben vergeten daarna te kijken.

Ik heb nog nooit zo laag gezeten dat ik bewusteloos raakte. Laatst wel wat lager dan normaal (2.9), maar toen werd ik wakker gemaakt door de hond. (Dit doet hij normaal nooit. Sinds hij volwassen is heeft hij nog nooit 's nachts geblaft! :o) Maar het raakt op de een of andere manier dus vrijwel nooit echt heel laag.

De Libre2 is niet geheel betrouwbaar 's nachts, dat komt omdat je erop ligt. En dat klopt bij mij, want als de Libre2 een alarm geeft en ik meet met de vingerprik dan zit die wel gewoon boven de 4 en hoef ik dus niet per se koolhydraten te nemen. Kan wel een heel punt verschillen. :o
Eens is de eerste keer dat je bewusteloos raakt. Het zegt ook niks over "heel laag". Je kan out gaan bij bepaalde waarde en de volgende keer nog lager zitten en niet out gaan.

Ik heb ook een FSL en lig er ook wel eens op (heeft niks met 2 te maken, gewoon met de FSL zelf). Maar ik wacht dan gewoon 5-10 min om te kijken of ie weer om hoog gaat, zeker als ik zelf geen hypo gevoel heb. Als je geen hypo voelt hoef je niet gelijk te gaan vingerprikken.

Vroeger had ik hooguit 0,5 pt verschil met de FSL. De laatste maanden is het wel 1-2 punten hoger bij een goede bloedsuiker en bij te hoge bloedsuikers soms wel 3-4 punten.
pi_197216420
quote:
0s.gif Op maandag 4 januari 2021 14:52 schreef NedKelly het volgende:

[..]

Eens is de eerste keer dat je bewusteloos raakt. Het zegt ook niks over "heel laag". Je kan out gaan bij bepaalde waarde en de volgende keer nog lager zitten en niet out gaan.

Ik heb ook een FSL en lig er ook wel eens op (heeft niks met 2 te maken, gewoon met de FSL zelf). Maar ik wacht dan gewoon 5-10 min om te kijken of ie weer om hoog gaat, zeker als ik zelf geen hypo gevoel heb. Als je geen hypo voelt hoef je niet gelijk te gaan vingerprikken.

Vroeger had ik hooguit 0,5 pt verschil met de FSL. De laatste maanden is het wel 1-2 punten hoger bij een goede bloedsuiker en bij te hoge bloedsuikers soms wel 3-4 punten.
Oh ik dacht bewusteloos alleen bij heel lage waarden. Dat je zo'n lage waarde hebt dat je eerst bewusteloos raakt en daarna in een coma komt zonder eerst nog wakker te worden. Ik ga er iig op letten. Maar ik ben sowieso geen persoon wat snel het bewustzijn verliest, dus ik ben er niet bang voor. (Ik heb dat nog nooit meegemaakt zelfs.) Daarbij let ik er heel goed op dmv vaak te scannen, en ik heb natuurlijk een alarm erop.
[/quote]
pi_197489287
Never mind. Had niet op opslaan gedrukt.
[/quote]
pi_198631841
Ik heb EINDELIJK legaal kortwerkende insuline! 🥳
[/quote]
pi_198636439
Ik betwijfel ten zeerste dat dat een feestje waard is.
pi_198652177
quote:
0s.gif Op maandag 22 maart 2021 17:19 schreef NedKelly het volgende:
Ik betwijfel ten zeerste dat dat een feestje waard is.
Voor mij wel. Want ik kan nu eindelijk goede bloedsuikers gaan krijgen. Ik voel me gehoord/gezien dat het alleen met langwerkende insuline en Metformine niet lukt. (Wat ik al jaren roep, maar goed, dokters hebben wel meer last van niet-begrijpend kunnen luisteren naar de patint.)
[/quote]
pi_198653474
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 maart 2021 17:33 schreef -Ferb- het volgende:

[..]

Voor mij wel. Want ik kan nu eindelijk goede bloedsuikers gaan krijgen. Ik voel me gehoord/gezien dat het alleen met langwerkende insuline en Metformine niet lukt. (Wat ik al jaren roep, maar goed, dokters hebben wel meer last van niet-begrijpend kunnen luisteren naar de patint.)
Op de korte termijn misschien. Maar op langere termijn zijn er toch best genoeg onderzoeken die aantonen dat het niet werkt. Type 2 komt eigenlijk door een teveel aan insuline wat je lichaam niet kan verwerken. En dat gaat niet oplossen door nog meer (kortwerkende) insuline te gaan toevoegen. Je metabolisme is ontregeld en wordt nog verder ontregeld.

Met alleen langwerkende insuline en metformine krijg je inderdaad niet altijd goede bloedsuikers. Daar is wel meer voor nodig, zoals bijv. een aanpassing in leefstijl.

Soms snappen artsen het inderdaad, maar soms hebben artsen ook echt wel gelijk. En blijkt dat pas jaren later. Heb ik ook met mijn internist meegemaakt. Beide situaties gehad.
pi_198663812
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 maart 2021 18:54 schreef NedKelly het volgende:

[..]

Op de korte termijn misschien. Maar op langere termijn zijn er toch best genoeg onderzoeken die aantonen dat het niet werkt. Type 2 komt eigenlijk door een teveel aan insuline wat je lichaam niet kan verwerken. En dat gaat niet oplossen door nog meer (kortwerkende) insuline te gaan toevoegen. Je metabolisme is ontregeld en wordt nog verder ontregeld.

Met alleen langwerkende insuline en metformine krijg je inderdaad niet altijd goede bloedsuikers. Daar is wel meer voor nodig, zoals bijv. een aanpassing in leefstijl.

Soms snappen artsen het inderdaad, maar soms hebben artsen ook echt wel gelijk. En blijkt dat pas jaren later. Heb ik ook met mijn internist meegemaakt. Beide situaties gehad.
Ik weet dat ik nog steeds dood zal gaan aan de (gevolgen van) diabetes. Maar nu iets minder snel dan toen ik dagelijks 20/25+ bloedsuikers had. Ik heb nml nog wel dezelfde eetstoornis.

Waar jij in gelooft dat type 2 is, daar geloof ik niet in. Door wat ik erover weet is het door een vetbuik hebben en kan het worden getriggerd door een periode slecht slapen. Dat is precies wat bij mij gebeurd is.
Plus als je teveel insuline aan zou maken zou je juist zeer lage bloedsuikers hebben, neem ik aan. Die aandoening is er trouwens ook wel, teveel insuline hebben/aanmaken en daardoor te lage bloedsuikers hebben. Ik weet alleen niet hoe dat heet. Gebeurt voornamelijk bij infants als ik het goed onthouden heb.
[/quote]
pi_198670833
quote:
1s.gif Op woensdag 24 maart 2021 12:12 schreef -Ferb- het volgende:

[..]

Ik weet dat ik nog steeds dood zal gaan aan de (gevolgen van) diabetes. Maar nu iets minder snel dan toen ik dagelijks 20/25+ bloedsuikers had. Ik heb nml nog wel dezelfde eetstoornis.

Waar jij in gelooft dat type 2 is, daar geloof ik niet in. Door wat ik erover weet is het door een vetbuik hebben en kan het worden getriggerd door een periode slecht slapen. Dat is precies wat bij mij gebeurd is.
Plus als je teveel insuline aan zou maken zou je juist zeer lage bloedsuikers hebben, neem ik aan. Die aandoening is er trouwens ook wel, teveel insuline hebben/aanmaken en daardoor te lage bloedsuikers hebben. Ik weet alleen niet hoe dat heet. Gebeurt voornamelijk bij infants als ik het goed onthouden heb.
Ik geloof niet pers wat, maar ik lees erover, ik volg een opleiding Voeding & Ditetiek en ik volg genoeg ditisten, artsen en wetenschappers die berichten over metabool syndroom, diabetes etc.
Ik lees trouwens bijna alleen maar dat type 2 samengaat met een vette buik hebben, want een verhoogde taille omvang is juist een indicatie voor metabole ontregeling. En slecht slapen ontregelt ook je stofwisseling en heeft overal effect op, dus zeker ook op diabetes.

De vergissing die je maakt is dat naast het teveel aanmaken van insuline mensen met type 2 insuline resistent zijn. Dus de insuline wordt niet goed opgenomen. Vandaar de verhoogde bloedsuikers en die zorgen voor de verhoogde aanmaak van insuline, maar die wordt dus niet opgenomen want insuline resistent. Er is dus wel zeker sprake van verhoogde insulinespiegel, maar je krijgt er inderdaad geen lage bloedsuiker of hypo's door want je lichaam kan die insuline helemaal niet verwerken.

Wat je bedoelt met te lage bloedsuikers heet reactieve hypoglykemie en is niet alleen bij kinderen.
pi_198715098
quote:
0s.gif Op woensdag 24 maart 2021 18:53 schreef NedKelly het volgende:

[..]

Ik geloof niet pers wat, maar ik lees erover, ik volg een opleiding Voeding & Ditetiek en ik volg genoeg ditisten, artsen en wetenschappers die berichten over metabool syndroom, diabetes etc.
Ik lees trouwens bijna alleen maar dat type 2 samengaat met een vette buik hebben, want een verhoogde taille omvang is juist een indicatie voor metabole ontregeling. En slecht slapen ontregelt ook je stofwisseling en heeft overal effect op, dus zeker ook op diabetes.

De vergissing die je maakt is dat naast het teveel aanmaken van insuline mensen met type 2 insuline resistent zijn. Dus de insuline wordt niet goed opgenomen. Vandaar de verhoogde bloedsuikers en die zorgen voor de verhoogde aanmaak van insuline, maar die wordt dus niet opgenomen want insuline resistent. Er is dus wel zeker sprake van verhoogde insulinespiegel, maar je krijgt er inderdaad geen lage bloedsuiker of hypo's door want je lichaam kan die insuline helemaal niet verwerken.

Wat je bedoelt met te lage bloedsuikers heet reactieve hypoglykemie en is niet alleen bij kinderen.
Ik ben iig hartstikke blij. Ondanks dat de insuline me dikker maakt. Liever te dik in de kist dan lekker eten gemist zeg ik maar.
[/quote]
pi_198746152
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 maart 2021 13:56 schreef -Ferb- het volgende:

[..]

Ik ben iig hartstikke blij. Ondanks dat de insuline me dikker maakt. Liever te dik in de kist dan lekker eten gemist zeg ik maar.

Heeft de internist je ook getest op LADA? Dan bent je toch een type 1 maar komt het op volwassen leeftijd opzetten.
Succes in elk geval.
pi_198746189
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2020 19:27 schreef Vonkenboer het volgende:
Zijn er hier nog mensen die ik blij kan maken met glucose test strips voor de Contour Next One glucosemeter ?

[ afbeelding ]

In ieder doosjes zitten 25 stuks.
Ik heb van Mediq een hoop mogen ontvangen, maar ik ben er inmiddels wel achter dat ik ze (bijna) niet gebruik sinds ik een FSL-sensor heb.

Wellicht kan ik er hier nog iemand blij mee maken. ;)

Doosjes zijn ongeopend en nog houdbaar tot midden 2021.
Ben je ze al kwijt? Anders heb ik wel belangstelling. Ben sinds kort (diagnose vorig jaar december) type 2 diabeet probeer het nu met voeding, metformine en afvallen onder controle te krijgen. Ben nu aan het zien welke voedingsmiddelen ik beter kan vermijden ivm lange hypers.
Maarja, krijg teststrips niet vergoed. Meter gekregen van vriendin die overstapte op Freestyle.
  Moderator maandag 29 maart 2021 @ 09:07:38 #241
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_198746441
quote:
0s.gif Op maandag 29 maart 2021 08:35 schreef Charlie_Brown het volgende:

[..]

Ben je ze al kwijt? Anders heb ik wel belangstelling. Ben sinds kort (diagnose vorig jaar december) type 2 diabeet probeer het nu met voeding, metformine en afvallen onder controle te krijgen. Ben nu aan het zien welke voedingsmiddelen ik beter kan vermijden ivm lange hypers.
Maarja, krijg teststrips niet vergoed. Meter gekregen van vriendin die overstapte op Freestyle.
Helaas heb ik ze niet meer, maar ik zal even kijken of ik er wat over heb. Ik controleer mijn glucose maar weinig met test strips sinds ik de fsl draag.

Hoe gaat het nu met je diabetes ? Hoor krijg je het een beetje onder controle.

Zelf heb ik type 1 Lada.
Ooit begonnen als type 2 diabeet, maar op een gegeven moment bleven mijn waarden maar stijgen en stijgen, uiteindelijk bij de internist geweest die die diagnose gaf.
pi_198746649
Het gaat opeen paar onverklaarbare hoge waardes goed. Eind november een Hba1c van 86, niet nuchter 14, nuchter 10.
Begin maart, niet nuchter 7 en Hba1c gedaald naar 60. Ook al 10 kg afgevallen.

Maar er zitten een paar rare suikerwaardes waar ik niet achter kom of ik te laag zat en mijn lichaam reageerde door extra suiker uit de lever te geven. Kan 2 uur na een maaltijd 7.2 prikken en zoals gister 2 uur later voor het naar bed gaan 8,6 te prikken. Zonder iets te eten🤨, terwijl de maaltijd bestond uit vis en groenten en 9 gram koolhydraten bevatte.
Dit gebeurt wel vaker, vandaar dat ik wat vaker wil prikken om te zien waar die piek opeens vandaan komt.
Kijken of ik 3 uur na een kha maaltijd opeens te laag zit of dat mijn lijf de suikers te langzaam opneemt.
Maar een freestyle sensor is me nu nog te duur, ik hoop dat ik bij de volgende controle mijn lijf beter ken en onder controle heb. Dan kan ik het makkelijker loslaten.
Mijn doembeeld is namelijk om net als mijn 3 grootouders, oom nicht en tante te moeten spuiten. Al is die kans groot met zoveel familieden, ik probeer het zo lang mogelijk uit te stellen.
pi_198751666
quote:
0s.gif Op maandag 29 maart 2021 09:25 schreef Charlie_Brown het volgende:
Het gaat opeen paar onverklaarbare hoge waardes goed. Eind november een Hba1c van 86, niet nuchter 14, nuchter 10.

Maar er zitten een paar rare suikerwaardes waar ik niet achter kom of ik te laag zat en mijn lichaam reageerde door extra suiker uit de lever te geven. Kan 2 uur na een maaltijd 7.2 prikken en zoals gister 2 uur later voor het naar bed gaan 8,6 te prikken. Zonder iets te eten🤨, terwijl de maaltijd bestond uit vis en groenten en 9 gram koolhydraten bevatte.
Dit gebeurt wel vaker, vandaar dat ik wat vaker wil prikken om te zien waar die piek opeens vandaan komt.
Kijken of ik 3 uur na een kha maaltijd opeens te laag zit of dat mijn lijf de suikers te langzaam opneemt.
Maar een freestyle sensor is me nu nog te duur, ik hoop dat ik bij de volgende controle mijn lijf beter ken en onder controle heb. Dan kan ik het makkelijker loslaten.
Mijn doembeeld is namelijk om net als mijn 3 grootouders, oom nicht en tante te moeten spuiten. Al is die kans groot met zoveel familieden, ik probeer het zo lang mogelijk uit te stellen.
Als je op zelfde tijdstip 2 metingen doet uit 2 vingers kun je ook best afwijkingen hebben, soms ook wel 1 punt verschil (helaas). Daarnaast zijn er heel veel factoren die invloed hebben op je bloedsuiker, niet alleen het eten. Zie het plaatje in onderstaande tweet.
Een kh arme maaltijd met vet kan ook invloed hebben, vertraagd de vertering maar kan ook effect hebben op de bloedsuikers. Ik stijg op vet (heb type 1), is soms heel vermoeiend, want wat droge worst is ook wel eens lekker. Als ik dat in de avond eet en ik ga om 22 uur met 7,0 slapen, heb ik om 1 uur rustig 11,5. Laat ik de worst weg dan blijf ik stabiel.

twitter
  maandag 29 maart 2021 @ 19:35:48 #244
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_198754394
Ik ga deze week weer bloedprikken, maar heb ongelooflijk veel uitstelgedrag. Weet dat m'n HB1AC gestegen is en dat ik 'commentaar' ga krijgen van de POH. Zo geen zin in. Ook al weet ik dat het voor m'n eigen gezondheid is ;)

Na m'n zwangerschap (toen insuline gespoten) best veel afgevallen, maar dat is er weer bij zullen we maar zeggen :') :')
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
pi_198771222
quote:
0s.gif Op maandag 29 maart 2021 08:29 schreef Charlie_Brown het volgende:

[..]

Heeft de internist je ook getest op LADA? Dan bent je toch een type 1 maar komt het op volwassen leeftijd opzetten.
Succes in elk geval.
Ik heb nooit bij een internist gelopen, alleen bij de diabetesverpleegkundige die bij de dokter in zit. Zij dacht op een gegeven moment idd dat het misschien type 1 kon zijn. Ook omdat ik in principe niet heel dik ben voor type 2, ik heb alleen die typische vetbuik. Dus is dat onderzocht, het is for sure type 2.
[/quote]
pi_198771443
quote:
0s.gif Op maandag 29 maart 2021 09:25 schreef Charlie_Brown het volgende:

Ik zeg doen! Echt proberen om het met Metformine en afvallen alleen onder controle te krijgen.

Ik heb type 2 en was in het begin hartstikke goed bezig qua sporten. Had een hba1c van 43, zoiets. Ik heb het door gebrek aan discipline laten versloffen en ik spuit inmiddels dus insuline. Beide varianten (eerst alleen langwerkende). Ik denk niet dat ik er ooit nog vanaf kom, of er moet een wonder gebeuren. Wie weet hoe ik er nu voor gestaan had als ik het vol had kunnen houden.
[/quote]
pi_198779098
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 maart 2021 21:43 schreef -Ferb- het volgende:

[..]

Ik zeg doen! Echt proberen om het met Metformine en afvallen alleen onder controle te krijgen.

Ik heb type 2 en was in het begin hartstikke goed bezig qua sporten. Had een hba1c van 43, zoiets. Ik heb het door gebrek aan discipline laten versloffen en ik spuit inmiddels dus insuline. Beide varianten (eerst alleen langwerkende). Ik denk niet dat ik er ooit nog vanaf kom, of er moet een wonder gebeuren. Wie weet hoe ik er nu voor gestaan had als ik het vol had kunnen houden.
Ik doe mijn best, ben sinds de diagnose al 10 kg afgevallen. Moet nog 15 kg voor een gezonde BMI.
Volgens mijn app, Mysugr, is mijn geschatte Hba1C 50,4. Ik meet 5 keer per dag voor de maaltijden, nuchter en voor bedtijd. Mag in de meivakantie weer op controle. Dan ook weer glucose prikken en weet ik de echte waarden.
  Moderator donderdag 1 april 2021 @ 12:08:19 #248
92034 crew  Vonkenboer
pi_198792815
quote:
0s.gif Op woensdag 31 maart 2021 14:04 schreef Charlie_Brown het volgende:

[..]

Ik doe mijn best, ben sinds de diagnose al 10 kg afgevallen. Moet nog 15 kg voor een gezonde BMI.
Volgens mijn app, Mysugr, is mijn geschatte Hba1C 50,4. Ik meet 5 keer per dag voor de maaltijden, nuchter en voor bedtijd. Mag in de meivakantie weer op controle. Dan ook weer glucose prikken en weet ik de echte waarden.
Van de week even gekeken ik heb een overschot van 125 stripjes.

1 x 100 stuks
1 x 25 stuks

Houdbaarheid tot de zesde en zevende maand.
pi_198795386
quote:
0s.gif Op donderdag 1 april 2021 12:08 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Van de week even gekeken ik heb een overschot van 125 stripjes.

1 x 100 stuks
1 x 25 stuks

Houdbaarheid tot de zesde en zevende maand.
Als je ze echt kunt missen. Graag!

Hoe regelen we dit?
  Moderator donderdag 1 april 2021 @ 14:40:27 #250
92034 crew  Vonkenboer
pi_198796835
quote:
0s.gif Op donderdag 1 april 2021 13:59 schreef Charlie_Brown het volgende:

[..]

Als je ze echt kunt missen. Graag!

Hoe regelen we dit?
Ik kom er vanavond even op terug; tegen een kleine vergoeding kan ik ze natuurlijk verzenden. Of je moet ergens in het oosten van het land wonen.
pi_198804228
Ik woon in Leeuwarden. Je mag mailen op grijswolfje op de hotmail. Kleine vergoeding is prima.
Of op de chatfuctie die ik net ontdek😄

[ Bericht 21% gewijzigd door Charlie_Brown op 01-04-2021 20:23:31 ]
pi_198895253
Ik heb EINDELIJK iets gevonden waarmee ik de meeste dagen wel ontbijt n wat ik lekker vind! Een ontbijtsmoothie: met sinaasappelsap, banaan, aardbeien, yoghurt en een soort graanvlokken. Gaat de diabetesverpleegkundige zeuren dat het teveel suikers bevat. 🤦🏻 Wat wil je dn?! Dat ik ontbijt met chocolade pindanoten?! Ik kan toch ook gewoon extra spuiten voor de hoeveel koolhydraten?! Ik hb al zo'n moeite met gewoon normaal eten door m'n eetstoornis.

Het is dit, f iets slechts ontbijten.

Waarom snappen mensen een eetstoornis niet? 😐😔
[/quote]
pi_198900015
Omdat de meeste mensen gewoon niet eten als ze geen trek hebben en hun emotie niet koppelen aan voeding.
Ik ken het probleem wel, helaas. Heeft me heel wat navelstaren en nadenken gekost om mijn drijfveren voor het emotie eten los te koppelen van het eten. Al gaat het soms nog wel fout, voor mij is alleen zijn een grote uitlokker voor eten.

Nu is het makkelijk, mijn partner is momenteel alle avonden thuis en dan ‘hoef’ ik niet te eten maar zodra hij weg is moet ik dus echt zorgen dat ik dingen doe waarbij ik niet kan eten anders ga ik eten.
Mijn uitlokker qua eten zijn dus ook niet in huis want dan gaan ze op.
Doe mij nog maar 6 maanden avondklok, vanaf half 8 of zo, dan kan ik ook niet naar de super om de hoek. 😉
pi_198900273
quote:
1s.gif Op woensdag 7 april 2021 11:04 schreef -Ferb- het volgende:
Ik heb EINDELIJK iets gevonden waarmee ik de meeste dagen wel ontbijt n wat ik lekker vind! Een ontbijtsmoothie: met sinaasappelsap, banaan, aardbeien, yoghurt en een soort graanvlokken. Gaat de diabetesverpleegkundige zeuren dat het teveel suikers bevat. 🤦🏻 Wat wil je dn?! Dat ik ontbijt met chocolade pindanoten?! Ik kan toch ook gewoon extra spuiten voor de hoeveel koolhydraten?! Ik hb al zo'n moeite met gewoon normaal eten door m'n eetstoornis.

Het is dit, f iets slechts ontbijten.

Waarom snappen mensen een eetstoornis niet? 😐😔
Je diabetesverpleegkundige is er vooral om je iets te vertellen over je diabetes, niet zozeer over je eetstoornis. Met daarnaast ook met je meedenken over de (on)mogelijkheden van omstandigheden.

En ja, je kan spuiten voor de kh, maar je krijgt van die smoothie een behoorlijke piek in je bloedsuiker en dat is ook niet echt goed. Daar kan de insuline gewoon niet tegen op, ook omdat de smoothie gepureerd is en de kh nog veel sneller opgenomen worden dan wanneer je zou kauwen.

Is het alternatief perse chocolade pindanoten of kan het ook bijv. 50 gram amandelen, cashewnoten of pinda's? Dan heb je ook al een heel end gewonnen t.o.v. die smoothie.

Overigens zeg je in je eerste zin "wel ontbijt". Ontbijt overslaan is helemaal niet erg. Kan ook erg goed werken voor je bloedsuikers omdat er meer rust komt in je spijsvertering en de insulinepieken. Als je geen trek hebt in de ochtend en liever niet ontbijt kun je dat prima overslaan. Zoek maar eens op intermittant fasting (en niet gelijk doorslaan naar maar 1 maaltijd per dag ;) )
pi_199086238
Ik heb donderdag zo'n ernstige hypo gehad dat mn sensor het niet eens meer kon meten, was onder de 2.2 -O-
Ik was alleen thuis en had toen ik net onder de 4 kwam al de dextro die in de buurt lag opgegeten. En ik was alleen thuis en voelde mezelf echt bijna out gaan, echt zo eng! :o
Maar uiteindelijk is het toch gelukt om naar de keuken te gaan ( kan me niet herinneren alleen ) en heb daar zittend op de vloer een pak chocomelk aan mn mond gezet. Daarna steeg ik gelukkig wel weer en was het weer "opgelost". Maar ik ben er 2 dagen zowel lichamelijk als mentaal behoorlijk door van slag geweest ;(

Vrijdag ook meteen met Diabeter gemaild en gebeld omdat het sowieso de laatste tijd al niet echt stabiel gaat. Dus nou zijn zo'n beetje alle instellingen aangepast (basaal, kh-ratio etc) en nu gaat het gelukkig wel iets beter.
Maar poeh, het was wel echt ff schrikken en confronterend dat het zo snel "fout" kan gaan :o

Ik heb ook meteen maar Glucagon gevraagd ( wat tegenwoordig in neusspray-vorm is blijkbaar, handig!) en een fles gewone limonadesiroop gekocht. Want neem normaal altijd dextro dus bij hypo's en drink nooit echt suikerhoudende dranken, chocomel had mn vriend toevallig meegenomen. Maar drinken wordt sneller opgenomen en is gewoon handiger dan als je zo laag zit ben ik dus wel achter gekomen. Maar ik ben wel weer even met mn neus op de feiten gedrukt dat diabetes echt een gevaarlijke ziekte kan zijn -O-
  Moderator dinsdag 20 april 2021 @ 19:54:20 #256
92034 crew  Vonkenboer
pi_199088734
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 april 2021 17:15 schreef _Hestia_ het volgende:
Ik heb donderdag zo'n ernstige hypo gehad dat mn sensor het niet eens meer kon meten, was onder de 2.2 -O-
Ik was alleen thuis en had toen ik net onder de 4 kwam al de dextro die in de buurt lag opgegeten. En ik was alleen thuis en voelde mezelf echt bijna out gaan, echt zo eng!
Poeh ! Zo snel zakkend.. had je voor die tijd extra ingespannen of gesport ofzo ?
Lijkt mij erg schrikken zeg ! Zelf heb ik bij een 2,8 al wel iemand nodig die mij verteld hoe ik er uit moet komen.. :X

quote:
0s.gif Op dinsdag 20 april 2021 17:15 schreef _Hestia_ het volgende:
Maar ik ben er 2 dagen zowel lichamelijk als mentaal behoorlijk door van slag geweest
Dat kan ik mij heel goed voorstellen zeg ! :X -O-
pi_199089564
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 april 2021 19:54 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Poeh ! Zo snel zakkend.. had je voor die tijd extra ingespannen of gesport ofzo ?
Lijkt mij erg schrikken zeg ! Zelf heb ik bij een 2,8 al wel iemand nodig die mij verteld hoe ik er uit moet komen.. :X
[..]

Dat kan ik mij heel goed voorstellen zeg ! :X -O-
Ik had 's middags therapie en daar een bekertje chocomelk gedronken en nog wat actieve insuline van. En van therapie naar huis fietsen is ongeveer 10-15 minuten, dus dat valt wel mee op zich. Toen ik thuis kwam zat ik nog op 5.2 en binnen een half uur ben ik dus meer dan 3 punten gedaald :o
Dankje!
  maandag 21 juni 2021 @ 20:25:26 #258
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_199997310
Vraagje. Wat is jullie ervaring met teststrips die 'over de datum' zijn? Ik heb nog wat liggen, maar zijn (ver) over de datum. Ik kan dus niet echt vergelijken wat een oude strip en een nieuwe strip meet.
Iemand van jullie dat weleens gedaan?
pi_200010340
quote:
0s.gif Op maandag 21 juni 2021 20:25 schreef automatic_ het volgende:
Vraagje. Wat is jullie ervaring met teststrips die 'over de datum' zijn? Ik heb nog wat liggen, maar zijn (ver) over de datum. Ik kan dus niet echt vergelijken wat een oude strip en een nieuwe strip meet.
Heb het wel eens gebruikt maar omdat je niet weet hoe accuraat ze nog zijn, krijg je toch twijfels en dus niet fijn. Een paar weken over datum, prima, maar meer dan een maand dan niet meer wat mij betreft. :)
'Ik verzamel geen geld, maar mooie momenten...'
  Moderator dinsdag 22 juni 2021 @ 17:14:36 #260
92034 crew  Vonkenboer
pi_200011265
quote:
0s.gif Op maandag 21 juni 2021 20:25 schreef automatic_ het volgende:
Zou zelf het risico niet nemen en ze gewoon weggooien :).
  dinsdag 22 juni 2021 @ 20:18:47 #261
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_200014136
Dank jullie wel. Eens kijken of ik een doosje nieuwe kan vinden.
pi_200063509
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juni 2021 20:18 schreef automatic_ het volgende:
Dank jullie wel. Eens kijken of ik een doosje nieuwe kan vinden.
En heb je een nieuw doosje gevonden? ^O^

Ik ben vandaag voor het eerst in 1.5 jaar weer naar Diabeter geweest *O*
Laatste afspraak was vorig jaar januari en daarna kwam Corona en moest ik het doen met videobellen en thuiskits om HbA1C te prikken. Maar nu mocht ik eindelijk weer op afspraak op locatie komen en dat was echt zo fijn weer ^O^

Meteen grote jaarlijkse controle gehad van alles, dus naast HbA1C (46, hoogste in 4 jaar tijd maar nog steeds prima natuurlijk 8-) ) ook voetencontrole (prima), bloedprikken en urine inleveren. Die uitslagen krijg ik later nog, maar verwacht niks bijzonders.

Verder met de internist wel even over mijn "lijdenslast" gehad want omdat ik niet extreem hoge waardes heb denken veel mensen dat ik diabetes met 2 vingers in de neus ervaar, maar ik ben er echt wel veel mee bezig en hou er wel altijd rekening mee met alles.

En voor mij voelt een schommeling van 11 naar 4 naar 9 dus al erg vermoeiend bijvoorbeeld. Dus daar wel ff fijn over gepraat dat ik het in vergelijking met anderen misschien heel goed voor elkaar heb, maar dat voor mezelf niet altijd ook zo goed voelt.

Dat begreep ze gelukkig ook wel. Maar het is ook niet zo dat ik daar verder echt wat mee moet ofzo (medisch psycholoog oid).
Dus al met al wel gewoon tevreden en geen aanpassingen nodig qua instellingen ofzo ^O^

Ik heb me trouwens ook aangemeld voor 2 online webinars, vind ik altijd wel interessant om te volgen, misschien ook wat voor jullie?

De eerste is volgende week woensdagavond over diabetes en mentale fitheid:

https://www.dvn.nl/wat-is(...)ennieuwsbrief+type+1

De tweede is 8 juli over diabetes en data/persoonlijke gegevens etc.

https://www.jdrf.nl/voel-(...)e-1-diabetes-en-data
pi_200089182
Ik had laatst een dikke hypo. Ik heb 1.9 op de meter gezien. 😬 Ik ging te hoog en in paniek veel teveel bijgespoten. Ik kende de 2-4-6-regel nog niet. (Ja mijn DVK is cht de slechtste ooit. :{ Zoveel dingen moet ik zelf achterkomen door te lezen op internet.) Anyway, ik leef nog, maar de schrik zat er goed in! Je kan dus gewoon echt doodgaan aan teveel insuline. Natuurlijk weet ik dit, maar het bijna meemaken dat je bewusteloos raakt is een eye-opener geweest.
[/quote]
pi_200089751
quote:
1s.gif Op zondag 27 juni 2021 13:28 schreef -Ferb- het volgende:
Ik had laatst een dikke hypo. Ik heb 1.9 op de meter gezien. 😬 Ik ging te hoog en in paniek veel teveel bijgespoten. Ik kende de 2-4-6-regel nog niet. (Ja mijn DVK is cht de slechtste ooit. :{ Zoveel dingen moet ik zelf achterkomen door te lezen op internet.) Anyway, ik leef nog, maar de schrik zat er goed in! Je kan dus gewoon echt doodgaan aan teveel insuline. Natuurlijk weet ik dit, maar het bijna meemaken dat je bewusteloos raakt is een eye-opener geweest.
Dat is idd erg schrikken ja! Ik had het zelf 2 maanden geleden (zie post #255) en het heeft mij er ook weer echt ff goed bewust van gemaakt dat het zo snel mis kan gaan :{
pi_200091527
quote:
0s.gif Op zondag 27 juni 2021 14:10 schreef _Hestia_ het volgende:

[..]

Dat is idd erg schrikken ja! Ik had het zelf 2 maanden geleden (zie post #255) en het heeft mij er ook weer echt ff goed bewust van gemaakt dat het zo snel mis kan gaan :{
Bijzonder dat je toevallig chocolademelk in huis had en dat erger heeft voorkomen. Ik heb met mijn vriend besproken wat hij moet/kan doen in zo'n situatie, maar dat is natuurlijk niet mogelijk als ie er niet is.
[/quote]
pi_200091986
quote:
1s.gif Op zondag 27 juni 2021 16:07 schreef -Ferb- het volgende:

[..]

Bijzonder dat je toevallig chocolademelk in huis had en dat erger heeft voorkomen. Ik heb met mijn vriend besproken wat hij moet/kan doen in zo'n situatie, maar dat is natuurlijk niet mogelijk als ie er niet is.
Ja precies als je alleen bent is helemaal eng. Maar ik heb nu dus ook die Glucagon neusspray dus dat geeft iig een iets rustiger gevoel. Dat kun je nog wel zelf doen als je doorhebt dat je snel daalt.
pi_200104957
Mijn schoonvader heeft ook diabetes en spuit ook beide soorten insuline. We waren er gister en hij een heel verhaal ophangen dat hij cht een gigantische hypo had en zowat de ambulance moest bellen en drama enzo. Bleek z'n bloedsuiker "maar" 2.9 te zijn. Uhm, die bloedsuiker zie ik regelmatig en is echt niet iets om de ambulance voor te bellen? 🤷🏻‍♀️

Ik heb zelfs de ambulance niet gebeld toen ik 1.9 op de meter zag staan. De (vervangend) DVK belde mij wel, omdat ik een paniekerig berichtje naar de Calculusapp had gestuurd, maar toen was het alweer goed (aan het stijgen iig).
[/quote]
pi_200115084
Bij mijn laatste controle had ik een HbA1c van 30. Na 4 maanden zonder Metformine. Koolhydraatbeperkt eten icm intermittent fasting. In januari zat ik op 100.
pi_200122800
quote:
1s.gif Op maandag 28 juni 2021 10:28 schreef -Ferb- het volgende:
Mijn schoonvader heeft ook diabetes en spuit ook beide soorten insuline. We waren er gister en hij een heel verhaal ophangen dat hij cht een gigantische hypo had en zowat de ambulance moest bellen en drama enzo. Bleek z'n bloedsuiker "maar" 2.9 te zijn. Uhm, die bloedsuiker zie ik regelmatig en is echt niet iets om de ambulance voor te bellen? 🤷🏻‍♀️

Ik heb zelfs de ambulance niet gebeld toen ik 1.9 op de meter zag staan. De (vervangend) DVK belde mij wel, omdat ik een paniekerig berichtje naar de Calculusapp had gestuurd, maar toen was het alweer goed (aan het stijgen iig).
Nou ik wil toch even zeggen dat dat echt tussen personen maar ook als persoon zelf heel erg kan verschillen hoor! Hypo's voelen echt bij iedereen anders aan.
Ik heb soms zelf ook dat ik bij 3.2 echt enorme hypo-verschijnselen heb en bijna van m'n stokkie ga en andere keer dat ik met 2.4 nog gewoon naar huis fiets.

quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 20:55 schreef HiZ het volgende:
Bij mijn laatste controle had ik een HbA1c van 30. Na 4 maanden zonder Metformine. Koolhydraatbeperkt eten icm intermittent fasting. In januari zat ik op 100.
Wauw!!! Dat is wel een heel groot verschil! Goed bezig zeg!!!
pi_200123053
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 20:55 schreef HiZ het volgende:
Wat goed! Moet je dit nu je verdere leven volhouden? Mag je dan nooit meer iets lekkers wat veel koolhydraten/suiker bevat?

Mijne is - volgens de app Libre link - 42, maar de gegevens beslaan 57 van 90 dagen. Maar goed, mijn hba1c was ooit 115... Door goed te eten en niet te snoepen heb ik een stuk minder insuline nodig! Ben met de langwerkende van 100 naar 50 gegaan.

Gezien mijn geschiedenis (sommigen weten daarvan) gaat het dus cht heel goed! ^O^

[ Bericht 5% gewijzigd door -Ferb- op 29-06-2021 12:44:58 ]
[/quote]
pi_200123849
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 10:33 schreef -Ferb- het volgende:

[..]

Wat goed! Moet je dit nu je verdere leven volhouden? Mag je dan nooit meer iets lekkers wat veel koolhydraten/suiker bevat?

Mijne is - volgens de app Libre link - 42, maar de gegevens beslaan 57 van 90 dagen. Maar goed, mijn hba1c was ooit 115... Door goed te eten en niet te snoepen heb ik een stuk minder insuline nodig! Ben van langwerkende van 100 naar 50 gegaan.

Gezien mijn geschiedenis (sommigen weten daarvan) gaat het dus cht heel goed! ^O^
Ik weet het nog niet. Maar ik weet ook niet zeker of ik suiker wel mis. Wat ik wel zeker weet is dat ik tot het uiterste wil gaan om geen insuline te hoeven spuiten.

De afgelopen maanden doen me denken dat deze levenswijze goed te doen is. Helemaal als ik straks niet meer verder hoef/wil afvallen. Ben overigens sinds de diagnose 36 kg afgevallen en sinds maart vorig jaar ergens rond de 46.
pi_200129240
quote:
1s.gif Op maandag 28 juni 2021 10:28 schreef -Ferb- het volgende:

het is niet "maar" 2,9...... Wat de n aan heftigheid van een hypo ervaart, ervaart een ander nog niet. En dan moet je ook nog de actieve insuline mee rekenen bij je waarde, zit je in een hypo en heb je nog veel eenheden actieve kortwerkende insuline in je lichaam, dan is het niet "maar" 2,9 maar moet je echt serieuze actie ondernemen.
Het kan wel degelijk een reden zijn om hulp in te schakelen, wellicht eerder buren die je even bijstaan met het ziekenhuis aan de telefoon dan gelijk de ambulance.
Jammer dat je het zo bagatelliseert en een ander met diabetes wegzet als een aansteller.
pi_200129298
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 11:33 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ik weet het nog niet. Maar ik weet ook niet zeker of ik suiker wel mis. Wat ik wel zeker weet is dat ik tot het uiterste wil gaan om geen insuline te hoeven spuiten.

De afgelopen maanden doen me denken dat deze levenswijze goed te doen is. Helemaal als ik straks niet meer verder hoef/wil afvallen. Ben overigens sinds de diagnose 36 kg afgevallen en sinds maart vorig jaar ergens rond de 46.
Ik eet al 10 jaar koolhydraatbeperkt en het is zeker goed vol te houden vind ik. Ik nam heel soms toch nog wel een gebakje, maar dan viel het toch erg tegen qua smaak. En ook wat het met mijn bloedsuikers deed (rollercoaster). Ik neem het daarom niet meer. Ik neem soms nog wel een chocola, maar dat is ook nog maar sporadisch. Het ontbreken van grote pieken en dalen in de bloedsuikers en de voorspelbaarheid ervan (vrijwel zeker weten niet naar een hypo te gaan) vind ik erg fijn. Ik heb type 1 trouwens.
pi_200138918
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 18:09 schreef NedKelly het volgende:

[..]

het is niet "maar" 2,9...... Wat de n aan heftigheid van een hypo ervaart, ervaart een ander nog niet. En dan moet je ook nog de actieve insuline mee rekenen bij je waarde, zit je in een hypo en heb je nog veel eenheden actieve kortwerkende insuline in je lichaam, dan is het niet "maar" 2,9 maar moet je echt serieuze actie ondernemen.
Het kan wel degelijk een reden zijn om hulp in te schakelen, wellicht eerder buren die je even bijstaan met het ziekenhuis aan de telefoon dan gelijk de ambulance.
Jammer dat je het zo bagatelliseert en een ander met diabetes wegzet als een aansteller.
Ik heb nergens gezegd of bedoelt dat hij een aansteller is! Ik herkende wat hij vertelde gewoon niet en zou bij 2.9 geen hulp zoeken. Ik zei later ook dat ik bij 1.9 geen hulp heb gezocht. Want ik had een bloedsuiker van 10 en heb toen 10EH kortwerkende gespoten. Het is niet finaal fout gegaan gelukkig.

Hulp bij de buren ga ik niet zoeken. Al 1,5 jaar ruzie mee, vanwege onze hond. :o Nou, dat wordt nog wat in de toekomst... :+
[/quote]
pi_200148305
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 18:13 schreef NedKelly het volgende:

[..]

Ik eet al 10 jaar koolhydraatbeperkt en het is zeker goed vol te houden vind ik. Ik nam heel soms toch nog wel een gebakje, maar dan viel het toch erg tegen qua smaak. En ook wat het met mijn bloedsuikers deed (rollercoaster). Ik neem het daarom niet meer. Ik neem soms nog wel een chocola, maar dat is ook nog maar sporadisch. Het ontbreken van grote pieken en dalen in de bloedsuikers en de voorspelbaarheid ervan (vrijwel zeker weten niet naar een hypo te gaan) vind ik erg fijn. Ik heb type 1 trouwens.
Bij mij dus type 2. Wat me iets meer vrijheid geeft. Ik sta mezelf qua fruit eten redelijk veel toe.
pi_200165680
Voorheen had ik dus zo goed als een eetstoornis, maar er is iets veranderd. Ik nam zo goed als elke dag chocolade pindanoten en pindarotsjes mee van de supermarkt.

Gister liep ik door de supermarkt. Ik had al m'n benodigde boodschappen al in het mandje en ik stopte bij de chocolade pindanoten. Ik pakte een bakje. Bekeek het en zette het daarna toch weer terug! 🥳 Voor mij een overwinning.

Maar het is voor een goed doel!
[/quote]
  dinsdag 17 augustus 2021 @ 21:43:01 #277
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_200958383
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 21:51 schreef _Hestia_ het volgende:

[..]
En heb je een nieuw doosje gevonden? ^O^
Ja heb een nieuwe besteld. Het is hier in ieder geval foute boel :@
Vandaag bloed laten prikken (na lang gewacht te hebben…) en thuis prikte ik 11,7 nuchter. Nu bleek bij het bloedprikken dat m’n nuchtere 14,4 (ofzo) was. Zat 30min verschil tussen die twee meet momenten. Ik vind dat wel een erg groot verschil, maar goed.
M’n HB1AC was 81, dus daar schrok ik ook wel van. En blijf het ook bijzonder vinden dat ik gewoon geen klachten heb. Maar goed… Morgen maar naar de POH en huisarts had al een recept geschreven voor 1x per dag 500gr Metformine.

Hopelijk geeft dat weer een extra zetje net als 4 jaar geleden :) (en natuurlijk andere dingen!)

Ik zie trouwens dat je op de website ban Accu Chek een gratis Accu Chek Instant kan aanvragen. Iemand daar ervaring mee…? Ik vind het wel handig als waardes meteen in de app komen (heb nu de performa)

[ Bericht 7% gewijzigd door automatic_ op 17-08-2021 22:05:45 ]
pi_200963649
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 augustus 2021 21:43 schreef automatic_ het volgende:

[..]
Vandaag bloed laten prikken (na lang gewacht te hebben…) en thuis prikte ik 11,7 nuchter. Nu bleek bij het bloedprikken dat m’n nuchtere 14,4 (ofzo) was. Zat 30min verschil tussen die twee meet momenten. Ik vind dat wel een erg groot verschil, maar goed.
M’n HB1AC was 81, dus daar schrok ik ook wel van. En blijf het ook bijzonder vinden dat ik gewoon geen klachten heb. Maar goed… Morgen maar naar de POH en huisarts had al een recept geschreven voor 1x per dag 500gr Metformine.

Hopelijk geeft dat weer een extra zetje net als 4 jaar geleden :) (en natuurlijk andere dingen!)

Ik zie trouwens dat je op de website ban Accu Chek een gratis Accu Chek Instant kan aanvragen. Iemand daar ervaring mee…? Ik vind het wel handig als waardes meteen in de app komen (heb nu de performa)
Ik heb die, maar ik vind hem beetje onhandig. De stripjes zijn heel klein en liggen laag in de meter. Dus ik smeer regelmatig bloed aan de tafel / hoeslaken wat me echt nooit gebeurde in de 23 jaar ervoor. Ik heb daarom een Performa aangevraagd :D Dat was eigenlijk ook vooral omdat ik bij DVN winkel nogal veel moest betalen voor de Instant strips (ik krijg maar 1 buisje per kwartaal omdat ik ook de Dexcom heb, maar heb wat meer strips nodig), zij gaven 61 euro per doosje op). Performa strips zijn goedkoper. Via iemand de tip van Medische Vakhandel gekregen, daar zijn ze wel goedkoop. Twijfel of DVN winkel toen niet een verkeerde prijs genoemd heeft, want het verschil is immens of ze zijn goedkoper geworden in 1,5 jaar.

Verder is de Instant wel een fijne meter, hij is snel en heeft verlichting (handig voor in de nacht) en communiceert inderdaad met de app (was voor mij handig ivm boluscalculator).
Op de een of andere manier gaat de bluetooth van de meter wel eens uit (waarschijnlijk per ongeluk een knopje aanraken), als je het weer aanzet komen alle gegevens weer in de app. En de app is ook handig, je kan er ook allerlei notities bij zetten.
pi_200979567
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 augustus 2021 21:43 schreef automatic_ het volgende:

[..]

Ik had ook geen enkele klacht voor het werd geconstateerd. Ik dronk niet ontzettend veel (eerder juist heel weinig), had geen enorme dorst en moest ook niet vaak plassen (logisch wel).

Het is bij mij echt puur toevallig ontdekt. Als ik toen niet tijdens Serious Request een bloedtest had gedaan (er stond zo'n containerlaboratorium waar je dingen kon laten onderzoeken, geld ging naar Serious Request), dan was het nog veel later ontdekt en had ik veel meer schade in mijn lichaam. Het voelt nog steeds alsof het zo moest zijn, alsof ik op deze manier moest ontdekken dat ik het heb, juist omdat ik geen enkele klacht had.
[/quote]
pi_200987256
Ergens ook wel goed dat je geen klachten hebt natuurlijk. Gisteren bij de POH geweest. Bloeddruk, saturatie en m’n voeten onderzoek waren ook goed.
Metformine opgestart (althans begin morgen) en dan 1x per dag. Hoop dat het weer een boost geeft zoals in 2017 :)
pi_201005162
quote:
0s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 20:04 schreef automatic_ het volgende:
Ergens ook wel goed dat je geen klachten hebt natuurlijk. Gisteren bij de POH geweest. Bloeddruk, saturatie en m’n voeten onderzoek waren ook goed.
Metformine opgestart (althans begin morgen) en dan 1x per dag. Hoop dat het weer een boost geeft zoals in 2017 :)
Bij deze aandoening vind ik dat heel tricky. Want je maakt je lichaam zo enorm kapot als je (continu) hoge suikers hebt en dit niet merkt doordat je geen klachten hebt. Mensen kunnen er zelfs aan doodgaan als ze te laat merken dat ze diabetes hebben.

Succes! (Je hebt al eerder het beginstadium van diabetes gehad?)
[/quote]
pi_201012344
Ik heb al een paar jaar diabetes type 2, waarschijnlijk als gevolg van medicatie, het was moeilijk in balans te krijgen met insuline en metformine dat ik uiteindelijk "Ozempic" injecties ben gaan gebruiken, gaat een stuk beter nu. Wel begonnen met prednison ivm leverziekte en de cijfers vliegen weer omhoog, echt lastig hoor! :{
  Moderator / Miss SHO zaterdag 21 augustus 2021 @ 17:26:36 #283
22592 crew  Ole
pi_201013853
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 14:42 schreef Sangha het volgende:
Ik heb al een paar jaar diabetes type 2, waarschijnlijk als gevolg van medicatie, het was moeilijk in balans te krijgen met insuline en metformine dat ik uiteindelijk "Ozempic" injecties ben gaan gebruiken, gaat een stuk beter nu. Wel begonnen met prednison ivm leverziekte en de cijfers vliegen weer omhoog, echt lastig hoor! :{
prednison is een trigger.. Meerdere kennissen van me hadden na een kuur weer normale waarden!
Sterkte
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_201014336
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 17:26 schreef Ole het volgende:

[..]
prednison is een trigger.. Meerdere kennissen van me hadden na een kuur weer normale waarden!
Sterkte
Ja ik zie de waardes binnen het uur veranderen, zo van 6,1 bv naar 16,7, zonder (koolhydraten) gegeten te hebben. helaas moet ik de rest van mijn leven prednison blijven gebruiken, dus hoop die balans toch te vinden, thanx!
pi_201014491
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 18:02 schreef Sangha het volgende:

[..]
Ja ik zie de waardes binnen het uur veranderen, zo van 6,1 bv naar 16,7, zonder (koolhydraten) gegeten te hebben. helaas moet ik de rest van mijn leven prednison blijven gebruiken, dus hoop die balans toch te vinden, thanx!
Ben je onder behandeling voor je diabetes bij de huisarts of een internist? In het ziekenhuis hebben ze denk ik meer ervaring met het effect van prednison op diabetes en wat eventueel gedaan kan worden om het beetje ok te houden.
pi_201014602
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 18:15 schreef NedKelly het volgende:

[..]
Ben je onder behandeling voor je diabetes bij de huisarts of een internist? In het ziekenhuis hebben ze denk ik meer ervaring met het effect van prednison op diabetes en wat eventueel gedaan kan worden om het beetje ok te houden.
Bij een diabetes verpleegkundige, we hebben inderdaad het plan, mocht het met haar niet lukken het in balans te krijgen, dat we dan via de internist gaan kijken. Dank voor je suggestie. :)
  zaterdag 21 augustus 2021 @ 21:52:40 #287
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_201017795
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 22:23 schreef -Ferb- het volgende:

[..]
Bij deze aandoening vind ik dat heel tricky. Want je maakt je lichaam zo enorm kapot als je (continu) hoge suikers hebt en dit niet merkt doordat je geen klachten hebt. Mensen kunnen er zelfs aan doodgaan als ze te laat merken dat ze diabetes hebben.

Succes! (Je hebt al eerder het beginstadium van diabetes gehad?)
Tricky is het zeker! Echt zo’n ‘sluipmoordenaar ‘.
Ja klopt. Juli 2017 was ik eigenlijk vooral moe en kwam er een hoge nuchtere waarde uit. Afgevallen en 1x P/d Metformine. Vanaf maart 2018 ‘niks’ en prima waardes.
Daarna zwanger en de waardes vlogen omhoog. Omdat Metformine (toen) niet mocht, heb ik kort en langdurige insuline gespoten tot aan de bevalling (oktober 2019). Toen niks meer gebruikt en januari 2020 mooie waardes. In juni en december liep het op (ben ook best laks geweest hoor) en dan nu begint het cirkeltje weer opnieuw.
pi_201024296
quote:
14s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 18:25 schreef Sangha het volgende:

[..]
Bij een diabetes verpleegkundige, we hebben inderdaad het plan, mocht het met haar niet lukken het in balans te krijgen, dat we dan via de internist gaan kijken. Dank voor je suggestie. :)
Wel een dvk van het ziekenhuis?
pi_201024794
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 11:29 schreef NedKelly het volgende:

[..]
Wel een dvk van het ziekenhuis?
Nee via de huisarts.
pi_201026253
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 12:06 schreef Sangha het volgende:

[..]
Nee via de huisarts.
Ik zou een verwijzing naar het ziekenhuis vragen, zeker als je zo lang die prednison moet gaan gebruiken.
Laat ik vooropstellen dat het onderstaande wellicht vooral een vooroordeel van mijn kant is, maar een dvk in het ziekenhuis heeft eerst een HBO-opleiding verpleegkundige gedaan, dan een aantal jaar werkervaring op moeten doen als verpleegkundige waarna ze pas kunnen beginnen aan de opleiding diabetesverpleegkundige.
De POH diabetes bij mijn huisarts was eerst alleen de assistente achter de balie en heeft een opleiding gedaan voor POH. Dat zal prima achtergrond zijn voor de gemiddelde diabetes type 2 patint, maar jij hebt te maken met een complexe situatie. Ik vraag me af hoe vaak ze dat in de huisartsenpraktijk mee maken en daar goed bij kunnen ondersteunen. In het ziekenhuis hebben ze daar veel meer ervaring mee. En zeker als je in hetzelfde ziekenhuis komt als voor je andere ziekte kunnen ze vaak makkelijk schakelen en overleggen met elkaar.
pi_201026441
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 13:37 schreef NedKelly het volgende:

[..]
Ik zou een verwijzing naar het ziekenhuis vragen, zeker als je zo lang die prednison moet gaan gebruiken.
Laat ik vooropstellen dat het onderstaande wellicht vooral een vooroordeel van mijn kant is, maar een dvk in het ziekenhuis heeft eerst een HBO-opleiding verpleegkundige gedaan, dan een aantal jaar werkervaring op moeten doen als verpleegkundige waarna ze pas kunnen beginnen aan de opleiding diabetesverpleegkundige.
De POH diabetes bij mijn huisarts was eerst alleen de assistente achter de balie en heeft een opleiding gedaan voor POH. Dat zal prima achtergrond zijn voor de gemiddelde diabetes type 2 patint, maar jij hebt te maken met een complexe situatie. Ik vraag me af hoe vaak ze dat in de huisartsenpraktijk mee maken en daar goed bij kunnen ondersteunen. In het ziekenhuis hebben ze daar veel meer ervaring mee. En zeker als je in hetzelfde ziekenhuis komt als voor je andere ziekte kunnen ze vaak makkelijk schakelen en overleggen met elkaar.
Dank voor je reactie, ik zal het zeker overwegen mocht ik de balans niet voor elkaar krijgen. Het is inderdaad vrij complex. Maar ik heb goede hoop op die nieuwe injecties (ozempic) die ik krijg. Thanx! :)
pi_201136989
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 13:37 schreef NedKelly het volgende:

[..]
Ik heb het zelf altijd geweigerd (of niet aangevraagd althans) om bij een internist/DVK van het ziekenhuis te komen, maar nu vraag ik me wel af of dan eerder de ernst van mijn situatie ingezien zou zijn en ik dus veel eerder ook kortwerkende insuline had gekregen. Puur omdat de DVK van de dokter daar zlang over heeft gedaan is er meer kapotgemaakt in mijn lichaam dan nodig was geweest. :{
[/quote]
pi_201138009
quote:
1s.gif Op maandag 30 augustus 2021 10:07 schreef -Ferb- het volgende:

[..]
Ik heb het zelf altijd geweigerd (of niet aangevraagd althans) om bij een internist/DVK van het ziekenhuis te komen, maar nu vraag ik me wel af of dan eerder de ernst van mijn situatie ingezien zou zijn en ik dus veel eerder ook kortwerkende insuline had gekregen. Puur omdat de DVK van de dokter daar zlang over heeft gedaan is er meer kapotgemaakt in mijn lichaam dan nodig was geweest. :{
Dat is niet gezegd. Misschien hadden ze in het ziekenhuis ook niet ingezet op kortwerkende insuline, maar eerder op interventies met bijv. de ditist en medisch psycholoog (vanwege je andere klachten die interactie hebben) die in de meeste ziekenhuizen wel verbonden zijn aan het diabetes team.

Heb je in al die tijd ook nooit een gesprekje met de huisarts erover gehad? Want uiteindelijk is hij de behandelaar.
pi_201153250
quote:
0s.gif Op maandag 30 augustus 2021 11:35 schreef NedKelly het volgende:

[..]
Dat is niet gezegd. Misschien hadden ze in het ziekenhuis ook niet ingezet op kortwerkende insuline, maar eerder op interventies met bijv. de ditist en medisch psycholoog (vanwege je andere klachten die interactie hebben) die in de meeste ziekenhuizen wel verbonden zijn aan het diabetes team.

Heb je in al die tijd ook nooit een gesprekje met de huisarts erover gehad? Want uiteindelijk is hij de behandelaar.
Mijn oude DVK wist helaas dondersgoed dat een ditiste/medisch psycholoog mij toendertijd niet had geholpen. En dit had ik ook zeker goed onderbouwd aan kunnen geven aan de internist/DVK van het ziekenhuis, zodat zij wel hadden begrepen dat de enige optie kortwerkende insuline zou zijn geweest. Ik was te ver heen om het nog op die manier te proberen. Maar ik werd niet gehoord... :{
[/quote]
pi_201268383
Twee dagen geleden ben ik van abasaglar overgestapt op levemir. Nu heb ik een paar uur na het spuiten een blauwe, pijnlijke schijf op de spuitplek. Na twee dagen is de eerste nog niet weggetrokken.
Iemand hier ervaring mee?
  maandag 25 april 2022 @ 10:12:00 #296
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_204534969
Even een kick ;)

Ik heb nu een Freestyle Libre 2 sensor gekregen om te proberen. M’n suikers gaan weer alle kanten op en vooral in de ochtend erg hoog.
Merk wel dat ik poepie nieuwsgierig ben en het bijna leuk vind om te checken (althans, de waardes zijn kut) en ergens voelt het ook als een politie agent.

Zijn er mensen die zo’n ding hebben en ook zwemmen? Hoe plakken jullie hem af?
  Moderator woensdag 27 april 2022 @ 09:23:48 #297
92034 crew  Vonkenboer
pi_204551565
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 10:12 schreef automatic_ het volgende:
Even een kick ;)

Ik heb nu een Freestyle Libre 2 sensor gekregen om te proberen. M’n suikers gaan weer alle kanten op en vooral in de ochtend erg hoog.
Merk wel dat ik poepie nieuwsgierig ben en het bijna leuk vind om te checken (althans, de waardes zijn kut) en ergens voelt het ook als een politie agent.

We gaan op regelmatige basis naar een sauna, waar je ook min of meer zwemt ;)
Ik plak hem eigenlijk nooit af, maar bij mij blijven die sensoren ook achterlijk goed vast op de huid zitten.

Terwijl er genoeg anderen zijn waar ze heel makkelijk sneuvelen...

[ Bericht 3% gewijzigd door Vonkenboer op 27-04-2022 09:43:33 ]
  woensdag 27 april 2022 @ 19:36:17 #298
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_204557678
Dank je wel!
Ik heb (al) een probleem denk ik… Ben net wezen douchen en wilde daarna scannen. Hij zegt ‘scan voltooid’. Maar hij geeft tegelijkertijd aan dat er geen glucose meting gedaan kan worden. En dat ik het over 10 minuten opnieuw moet proberen.

Braaf 15 minuten gewacht en krijg het weer…

Toevallig komt morgen m’n gratis aangevraagde sensor binnen, maar zou hij nu (al) kapot zijn…? :wtf:

Edit; hij doet het weer :) Heb jij dit ook weleens Vonkenboer? En zo ja, heb je een idee waar dat aan ligt?

[ Bericht 11% gewijzigd door automatic_ op 27-04-2022 20:05:07 ]
  Moderator woensdag 27 april 2022 @ 20:07:03 #299
92034 crew  Vonkenboer
pi_204557989
quote:
1s.gif Op woensdag 27 april 2022 19:36 schreef automatic_ het volgende:
Dank je wel!
Ik heb (al) een probleem denk ik… Ben net wezen douchen en wilde daarna scannen. Hij zegt ‘scan voltooid’. Maar hij geeft tegelijkertijd aan dat er geen glucose meting gedaan kan worden. En dat ik het over 10 minuten opnieuw moet proberen.

Braaf 15 minuten gewacht en krijg het weer…

Toevallig komt morgen m’n gratis aangevraagde sensor binnen, maar zou hij nu (al) kapot zijn…? :wtf:

Edit; hij doet het weer :) Heb jij dit ook weleens Vonkenboer? En zo ja, heb je een idee waar dat aan ligt?
Of je daalt heel snel of je stijgt heel hard; dan kan de sensor je zo snel niet volgen. Vaak pakt hij het wel weer op..
Al moet ik eerlijk bekennen dat het ook een signaal kan zijn van een sensor die niet goed is.

Ook heb ik ondervonden dat het bij de FSL belangrijk is dat je goed wat vocht binnenkrijgt, ik probeer toch dagelijks die 1,5 liter toch wel aan te tikken. Heb het idee dat ze dan allemaal wat stabieler zijn.
pi_204558762
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 10:12 schreef automatic_ het volgende:
Even een kick ;)

Toen mijn zoon nog een fsl sensor had deden we met zwemmen altijd tegaderm over de sensor.

Zoiets
https://www.newpharma.nl/(...)rUaAf9caAlIwEALw_wcB
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')