abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_198804228
Ik woon in Leeuwarden. Je mag mailen op grijswolfje op de hotmail. Kleine vergoeding is prima.
Of op de chatfuctie die ik net ontdek😄

[ Bericht 21% gewijzigd door Charlie_Brown op 01-04-2021 20:23:31 ]
pi_198895253
Ik heb EINDELIJK iets gevonden waarmee ik de meeste dagen wel ontbijt én wat ik lekker vind! Een ontbijtsmoothie: met sinaasappelsap, banaan, aardbeien, yoghurt en een soort graanvlokken. Gaat de diabetesverpleegkundige zeuren dat het teveel suikers bevat. 🤦🏻 Wat wil je dán?! Dat ik ontbijt met chocolade pindanoten?! Ik kan toch ook gewoon extra spuiten voor de hoeveel koolhydraten?! Ik héb al zo'n moeite met gewoon normaal eten door m'n eetstoornis.

Het is dit, óf iets slechts ontbijten.

Waarom snappen mensen een eetstoornis niet? 😐😔
[quote][img]https://fokstatic.nl/p/1s.gif[/img] Op zaterdag 22 mei 2021 10:44 schreef Catkiller het volgende:
Dat je gestoord bent was al duidelijk.
[/quote]
pi_198900015
Omdat de meeste mensen gewoon niet eten als ze geen trek hebben en hun emotie niet koppelen aan voeding.
Ik ken het probleem wel, helaas. Heeft me heel wat navelstaren en nadenken gekost om mijn drijfveren voor het emotie eten los te koppelen van het eten. Al gaat het soms nog wel fout, voor mij is alleen zijn een grote uitlokker voor eten.

Nu is het makkelijk, mijn partner is momenteel alle avonden thuis en dan ‘hoef’ ik niet te eten maar zodra hij weg is moet ik dus echt zorgen dat ik dingen doe waarbij ik niet kan eten anders ga ik eten.
Mijn uitlokker qua eten zijn dus ook niet in huis want dan gaan ze op.
Doe mij nog maar 6 maanden avondklok, vanaf half 8 of zo, dan kan ik ook niet naar de super om de hoek. 😉
pi_198900273
quote:
1s.gif Op woensdag 7 april 2021 11:04 schreef -Ferb- het volgende:
Ik heb EINDELIJK iets gevonden waarmee ik de meeste dagen wel ontbijt én wat ik lekker vind! Een ontbijtsmoothie: met sinaasappelsap, banaan, aardbeien, yoghurt en een soort graanvlokken. Gaat de diabetesverpleegkundige zeuren dat het teveel suikers bevat. 🤦🏻 Wat wil je dán?! Dat ik ontbijt met chocolade pindanoten?! Ik kan toch ook gewoon extra spuiten voor de hoeveel koolhydraten?! Ik héb al zo'n moeite met gewoon normaal eten door m'n eetstoornis.

Het is dit, óf iets slechts ontbijten.

Waarom snappen mensen een eetstoornis niet? 😐😔
Je diabetesverpleegkundige is er vooral om je iets te vertellen over je diabetes, niet zozeer over je eetstoornis. Met daarnaast ook met je meedenken over de (on)mogelijkheden van omstandigheden.

En ja, je kan spuiten voor de kh, maar je krijgt van die smoothie een behoorlijke piek in je bloedsuiker en dat is ook niet echt goed. Daar kan de insuline gewoon niet tegen op, ook omdat de smoothie gepureerd is en de kh nog veel sneller opgenomen worden dan wanneer je zou kauwen.

Is het alternatief perse chocolade pindanoten of kan het ook bijv. 50 gram amandelen, cashewnoten of pinda's? Dan heb je ook al een heel end gewonnen t.o.v. die smoothie.

Overigens zeg je in je eerste zin "wel ontbijt". Ontbijt overslaan is helemaal niet erg. Kan ook erg goed werken voor je bloedsuikers omdat er meer rust komt in je spijsvertering en de insulinepieken. Als je geen trek hebt in de ochtend en liever niet ontbijt kun je dat prima overslaan. Zoek maar eens op intermittant fasting (en niet gelijk doorslaan naar maar 1 maaltijd per dag ;) )
pi_199086238
Ik heb donderdag zo'n ernstige hypo gehad dat mn sensor het niet eens meer kon meten, was onder de 2.2 -O-
Ik was alleen thuis en had toen ik net onder de 4 kwam al de dextro die in de buurt lag opgegeten. En ik was alleen thuis en voelde mezelf echt bijna out gaan, echt zo eng! :o
Maar uiteindelijk is het toch gelukt om naar de keuken te gaan ( kan me niet herinneren alleen ) en heb daar zittend op de vloer een pak chocomelk aan mn mond gezet. Daarna steeg ik gelukkig wel weer en was het weer "opgelost". Maar ik ben er 2 dagen zowel lichamelijk als mentaal behoorlijk door van slag geweest ;(

Vrijdag ook meteen met Diabeter gemaild en gebeld omdat het sowieso de laatste tijd al niet echt stabiel gaat. Dus nou zijn zo'n beetje alle instellingen aangepast (basaal, kh-ratio etc) en nu gaat het gelukkig wel iets beter.
Maar poeh, het was wel echt ff schrikken en confronterend dat het zo snel "fout" kan gaan :o

Ik heb ook meteen maar Glucagon gevraagd ( wat tegenwoordig in neusspray-vorm is blijkbaar, handig!) en een fles gewone limonadesiroop gekocht. Want neem normaal altijd dextro dus bij hypo's en drink nooit echt suikerhoudende dranken, chocomel had mn vriend toevallig meegenomen. Maar drinken wordt sneller opgenomen en is gewoon handiger dan als je zo laag zit ben ik dus wel achter gekomen. Maar ik ben wel weer even met mn neus op de feiten gedrukt dat diabetes echt een gevaarlijke ziekte kan zijn -O-
  Moderator dinsdag 20 april 2021 @ 19:54:20 #256
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_199088734
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 april 2021 17:15 schreef _Hestia_ het volgende:
Ik heb donderdag zo'n ernstige hypo gehad dat mn sensor het niet eens meer kon meten, was onder de 2.2 -O-
Ik was alleen thuis en had toen ik net onder de 4 kwam al de dextro die in de buurt lag opgegeten. En ik was alleen thuis en voelde mezelf echt bijna out gaan, echt zo eng!
Poeh ! Zo snel zakkend.. had je voor die tijd extra ingespannen of gesport ofzo ?
Lijkt mij erg schrikken zeg ! Zelf heb ik bij een 2,8 al wel iemand nodig die mij verteld hoe ik er uit moet komen.. :X

quote:
0s.gif Op dinsdag 20 april 2021 17:15 schreef _Hestia_ het volgende:
Maar ik ben er 2 dagen zowel lichamelijk als mentaal behoorlijk door van slag geweest
Dat kan ik mij heel goed voorstellen zeg ! :X -O-
pi_199089564
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 april 2021 19:54 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Poeh ! Zo snel zakkend.. had je voor die tijd extra ingespannen of gesport ofzo ?
Lijkt mij erg schrikken zeg ! Zelf heb ik bij een 2,8 al wel iemand nodig die mij verteld hoe ik er uit moet komen.. :X
[..]

Dat kan ik mij heel goed voorstellen zeg ! :X -O-
Ik had 's middags therapie en daar een bekertje chocomelk gedronken en nog wat actieve insuline van. En van therapie naar huis fietsen is ongeveer 10-15 minuten, dus dat valt wel mee op zich. Toen ik thuis kwam zat ik nog op 5.2 en binnen een half uur ben ik dus meer dan 3 punten gedaald :o
Dankje!
  maandag 21 juni 2021 @ 20:25:26 #258
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_199997310
Vraagje. Wat is jullie ervaring met teststrips die 'over de datum' zijn? Ik heb nog wat liggen, maar zijn (ver) over de datum. Ik kan dus niet echt vergelijken wat een oude strip en een nieuwe strip meet.
Iemand van jullie dat weleens gedaan?
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
pi_200010340
quote:
0s.gif Op maandag 21 juni 2021 20:25 schreef automatic_ het volgende:
Vraagje. Wat is jullie ervaring met teststrips die 'over de datum' zijn? Ik heb nog wat liggen, maar zijn (ver) over de datum. Ik kan dus niet echt vergelijken wat een oude strip en een nieuwe strip meet.
Heb het wel eens gebruikt maar omdat je niet weet hoe accuraat ze nog zijn, krijg je toch twijfels en dus niet fijn. Een paar weken over datum, prima, maar meer dan een maand dan niet meer wat mij betreft. :)
'Ik verzamel geen geld, maar mooie momenten...'
  Moderator dinsdag 22 juni 2021 @ 17:14:36 #260
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_200011265
quote:
0s.gif Op maandag 21 juni 2021 20:25 schreef automatic_ het volgende:
Zou zelf het risico niet nemen en ze gewoon weggooien :).
  dinsdag 22 juni 2021 @ 20:18:47 #261
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_200014136
Dank jullie wel. Eens kijken of ik een doosje nieuwe kan vinden.
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
pi_200063509
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juni 2021 20:18 schreef automatic_ het volgende:
Dank jullie wel. Eens kijken of ik een doosje nieuwe kan vinden.
En heb je een nieuw doosje gevonden? ^O^

Ik ben vandaag voor het eerst in 1.5 jaar weer naar Diabeter geweest *O*
Laatste afspraak was vorig jaar januari en daarna kwam Corona en moest ik het doen met videobellen en thuiskits om HbA1C te prikken. Maar nu mocht ik eindelijk weer op afspraak op locatie komen en dat was echt zo fijn weer ^O^

Meteen grote jaarlijkse controle gehad van alles, dus naast HbA1C (46, hoogste in 4 jaar tijd maar nog steeds prima natuurlijk 8-) ) ook voetencontrole (prima), bloedprikken en urine inleveren. Die uitslagen krijg ik later nog, maar verwacht niks bijzonders.

Verder met de internist wel even over mijn "lijdenslast" gehad want omdat ik niet extreem hoge waardes heb denken veel mensen dat ik diabetes met 2 vingers in de neus ervaar, maar ik ben er echt wel veel mee bezig en hou er wel altijd rekening mee met alles.

En voor mij voelt een schommeling van 11 naar 4 naar 9 dus al erg vermoeiend bijvoorbeeld. Dus daar wel ff fijn over gepraat dat ik het in vergelijking met anderen misschien heel goed voor elkaar heb, maar dat voor mezelf niet altijd ook zo goed voelt.

Dat begreep ze gelukkig ook wel. Maar het is ook niet zo dat ik daar verder echt wat mee moet ofzo (medisch psycholoog oid).
Dus al met al wel gewoon tevreden en geen aanpassingen nodig qua instellingen ofzo ^O^

Ik heb me trouwens ook aangemeld voor 2 online webinars, vind ik altijd wel interessant om te volgen, misschien ook wat voor jullie?

De eerste is volgende week woensdagavond over diabetes en mentale fitheid:

https://www.dvn.nl/wat-is(...)ennieuwsbrief+type+1

De tweede is 8 juli over diabetes en data/persoonlijke gegevens etc.

https://www.jdrf.nl/voel-(...)e-1-diabetes-en-data
pi_200089182
Ik had laatst een dikke hypo. Ik heb 1.9 op de meter gezien. 😬 Ik ging te hoog en in paniek veel teveel bijgespoten. Ik kende de 2-4-6-regel nog niet. (Ja mijn DVK is écht de slechtste ooit. :{ Zoveel dingen moet ik zelf achterkomen door te lezen op internet.) Anyway, ik leef nog, maar de schrik zat er goed in! Je kan dus gewoon echt doodgaan aan teveel insuline. Natuurlijk weet ik dit, maar het bijna meemaken dat je bewusteloos raakt is een eye-opener geweest.
[quote][img]https://fokstatic.nl/p/1s.gif[/img] Op zaterdag 22 mei 2021 10:44 schreef Catkiller het volgende:
[/quote]
pi_200089751
quote:
1s.gif Op zondag 27 juni 2021 13:28 schreef -Ferb- het volgende:
Ik had laatst een dikke hypo. Ik heb 1.9 op de meter gezien. 😬 Ik ging te hoog en in paniek veel teveel bijgespoten. Ik kende de 2-4-6-regel nog niet. (Ja mijn DVK is écht de slechtste ooit. :{ Zoveel dingen moet ik zelf achterkomen door te lezen op internet.) Anyway, ik leef nog, maar de schrik zat er goed in! Je kan dus gewoon echt doodgaan aan teveel insuline. Natuurlijk weet ik dit, maar het bijna meemaken dat je bewusteloos raakt is een eye-opener geweest.
Dat is idd erg schrikken ja! Ik had het zelf 2 maanden geleden (zie post #255) en het heeft mij er ook weer echt ff goed bewust van gemaakt dat het zo snel mis kan gaan :{
pi_200091527
quote:
0s.gif Op zondag 27 juni 2021 14:10 schreef _Hestia_ het volgende:

[..]

Dat is idd erg schrikken ja! Ik had het zelf 2 maanden geleden (zie post #255) en het heeft mij er ook weer echt ff goed bewust van gemaakt dat het zo snel mis kan gaan :{
Bijzonder dat je toevallig chocolademelk in huis had en dat erger heeft voorkomen. Ik heb met mijn vriend besproken wat hij moet/kan doen in zo'n situatie, maar dat is natuurlijk niet mogelijk als ie er niet is.
[/quote]
pi_200091986
quote:
1s.gif Op zondag 27 juni 2021 16:07 schreef -Ferb- het volgende:

[..]

Bijzonder dat je toevallig chocolademelk in huis had en dat erger heeft voorkomen. Ik heb met mijn vriend besproken wat hij moet/kan doen in zo'n situatie, maar dat is natuurlijk niet mogelijk als ie er niet is.
Ja precies als je alleen bent is helemaal eng. Maar ik heb nu dus ook die Glucagon neusspray dus dat geeft iig een iets rustiger gevoel. Dat kun je nog wel zelf doen als je doorhebt dat je snel daalt.
pi_200104957
Mijn schoonvader heeft ook diabetes en spuit ook beide soorten insuline. We waren er gister en hij een heel verhaal ophangen dat hij écht een gigantische hypo had en zowat de ambulance moest bellen en drama enzo. Bleek z'n bloedsuiker "maar" 2.9 te zijn. Uhm, die bloedsuiker zie ik regelmatig en is echt niet iets om de ambulance voor te bellen? 🤷🏻‍♀️

Ik heb zelfs de ambulance niet gebeld toen ik 1.9 op de meter zag staan. De (vervangend) DVK belde mij wel, omdat ik een paniekerig berichtje naar de Calculusapp had gestuurd, maar toen was het alweer goed (aan het stijgen iig).
[/quote]
pi_200115084
Bij mijn laatste controle had ik een HbA1c van 30. Na 4 maanden zonder Metformine. Koolhydraatbeperkt eten icm intermittent fasting. In januari zat ik op 100.
pi_200122800
quote:
1s.gif Op maandag 28 juni 2021 10:28 schreef -Ferb- het volgende:
Mijn schoonvader heeft ook diabetes en spuit ook beide soorten insuline. We waren er gister en hij een heel verhaal ophangen dat hij écht een gigantische hypo had en zowat de ambulance moest bellen en drama enzo. Bleek z'n bloedsuiker "maar" 2.9 te zijn. Uhm, die bloedsuiker zie ik regelmatig en is echt niet iets om de ambulance voor te bellen? 🤷🏻‍♀️

Ik heb zelfs de ambulance niet gebeld toen ik 1.9 op de meter zag staan. De (vervangend) DVK belde mij wel, omdat ik een paniekerig berichtje naar de Calculusapp had gestuurd, maar toen was het alweer goed (aan het stijgen iig).
Nou ik wil toch even zeggen dat dat echt tussen personen maar ook als persoon zelf heel erg kan verschillen hoor! Hypo's voelen echt bij iedereen anders aan.
Ik heb soms zelf ook dat ik bij 3.2 echt enorme hypo-verschijnselen heb en bijna van m'n stokkie ga en andere keer dat ik met 2.4 nog gewoon naar huis fiets.

quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 20:55 schreef HiZ het volgende:
Bij mijn laatste controle had ik een HbA1c van 30. Na 4 maanden zonder Metformine. Koolhydraatbeperkt eten icm intermittent fasting. In januari zat ik op 100.
Wauw!!! Dat is wel een heel groot verschil! Goed bezig zeg!!!
pi_200123053
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 20:55 schreef HiZ het volgende:
Wat goed! Moet je dit nu je verdere leven volhouden? Mag je dan nooit meer iets lekkers wat veel koolhydraten/suiker bevat?

Mijne is - volgens de app Libre link - 42, maar de gegevens beslaan 57 van 90 dagen. Maar goed, mijn hba1c was ooit 115... Door goed te eten en niet te snoepen heb ik een stuk minder insuline nodig! Ben met de langwerkende van 100 naar 50 gegaan.

Gezien mijn geschiedenis (sommigen weten daarvan) gaat het dus écht heel goed! ^O^

[ Bericht 5% gewijzigd door -Ferb- op 29-06-2021 12:44:58 ]
[/quote]
pi_200123849
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 10:33 schreef -Ferb- het volgende:

[..]

Wat goed! Moet je dit nu je verdere leven volhouden? Mag je dan nooit meer iets lekkers wat veel koolhydraten/suiker bevat?

Mijne is - volgens de app Libre link - 42, maar de gegevens beslaan 57 van 90 dagen. Maar goed, mijn hba1c was ooit 115... Door goed te eten en niet te snoepen heb ik een stuk minder insuline nodig! Ben van langwerkende van 100 naar 50 gegaan.

Gezien mijn geschiedenis (sommigen weten daarvan) gaat het dus écht heel goed! ^O^
Ik weet het nog niet. Maar ik weet ook niet zeker of ik suiker wel mis. Wat ik wel zeker weet is dat ik tot het uiterste wil gaan om geen insuline te hoeven spuiten.

De afgelopen maanden doen me denken dat deze levenswijze goed te doen is. Helemaal als ik straks niet meer verder hoef/wil afvallen. Ben overigens sinds de diagnose 36 kg afgevallen en sinds maart vorig jaar ergens rond de 46.
pi_200129240
quote:
1s.gif Op maandag 28 juni 2021 10:28 schreef -Ferb- het volgende:

het is niet "maar" 2,9...... Wat de één aan heftigheid van een hypo ervaart, ervaart een ander nog niet. En dan moet je ook nog de actieve insuline mee rekenen bij je waarde, zit je in een hypo en heb je nog veel eenheden actieve kortwerkende insuline in je lichaam, dan is het niet "maar" 2,9 maar moet je echt serieuze actie ondernemen.
Het kan wel degelijk een reden zijn om hulp in te schakelen, wellicht eerder buren die je even bijstaan met het ziekenhuis aan de telefoon dan gelijk de ambulance.
Jammer dat je het zo bagatelliseert en een ander met diabetes wegzet als een aansteller.
pi_200129298
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 11:33 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ik weet het nog niet. Maar ik weet ook niet zeker of ik suiker wel mis. Wat ik wel zeker weet is dat ik tot het uiterste wil gaan om geen insuline te hoeven spuiten.

De afgelopen maanden doen me denken dat deze levenswijze goed te doen is. Helemaal als ik straks niet meer verder hoef/wil afvallen. Ben overigens sinds de diagnose 36 kg afgevallen en sinds maart vorig jaar ergens rond de 46.
Ik eet al 10 jaar koolhydraatbeperkt en het is zeker goed vol te houden vind ik. Ik nam heel soms toch nog wel een gebakje, maar dan viel het toch erg tegen qua smaak. En ook wat het met mijn bloedsuikers deed (rollercoaster). Ik neem het daarom niet meer. Ik neem soms nog wel een chocola, maar dat is ook nog maar sporadisch. Het ontbreken van grote pieken en dalen in de bloedsuikers en de voorspelbaarheid ervan (vrijwel zeker weten niet naar een hypo te gaan) vind ik erg fijn. Ik heb type 1 trouwens.
pi_200138918
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 18:09 schreef NedKelly het volgende:

[..]

het is niet "maar" 2,9...... Wat de één aan heftigheid van een hypo ervaart, ervaart een ander nog niet. En dan moet je ook nog de actieve insuline mee rekenen bij je waarde, zit je in een hypo en heb je nog veel eenheden actieve kortwerkende insuline in je lichaam, dan is het niet "maar" 2,9 maar moet je echt serieuze actie ondernemen.
Het kan wel degelijk een reden zijn om hulp in te schakelen, wellicht eerder buren die je even bijstaan met het ziekenhuis aan de telefoon dan gelijk de ambulance.
Jammer dat je het zo bagatelliseert en een ander met diabetes wegzet als een aansteller.
Ik heb nergens gezegd of bedoelt dat hij een aansteller is! Ik herkende wat hij vertelde gewoon niet en zou bij 2.9 geen hulp zoeken. Ik zei later ook dat ik bij 1.9 geen hulp heb gezocht. Want ik had een bloedsuiker van 10 en heb toen 10EH kortwerkende gespoten. Het is niet finaal fout gegaan gelukkig.

Hulp bij de buren ga ik niet zoeken. Al 1,5 jaar ruzie mee, vanwege onze hond. :o Nou, dat wordt nog wat in de toekomst... :+
[/quote]
pi_200148305
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 18:13 schreef NedKelly het volgende:

[..]

Ik eet al 10 jaar koolhydraatbeperkt en het is zeker goed vol te houden vind ik. Ik nam heel soms toch nog wel een gebakje, maar dan viel het toch erg tegen qua smaak. En ook wat het met mijn bloedsuikers deed (rollercoaster). Ik neem het daarom niet meer. Ik neem soms nog wel een chocola, maar dat is ook nog maar sporadisch. Het ontbreken van grote pieken en dalen in de bloedsuikers en de voorspelbaarheid ervan (vrijwel zeker weten niet naar een hypo te gaan) vind ik erg fijn. Ik heb type 1 trouwens.
Bij mij dus type 2. Wat me iets meer vrijheid geeft. Ik sta mezelf qua fruit eten redelijk veel toe.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')