abonnement Unibet Coolblue
pi_187085096
Wat is diabetes?
Diabetes is een stofwisselingsziekte waarbij de bloedsuikerspiegel niet op peil blijft. Bij mensen met diabetes lukt het de insuline in het lichaam niet om de bloedsuiker (bloedglucose) stabiel te houden. De officiële naam van de ziekte is diabetes mellitus.

Iedereen kan deze chronische stofwisselingsziekte krijgen. Al bij geboorte of later, door bepaalde eigenschappen te ontwikkelen die een verhoogd risico geven.

Er zijn meerdere soorten diabetes:
De meest voorkomende zijn diabetes type 1 en type 2.
Diabetes type 1 (ongeveer 100.000 mensen): het lichaam maakt zelf geen insuline meer aan.
Diabetes type 2 (ongeveer 900.000 mensen): de alvleesklier maakt te weinig insuline aan of de insuline werkt niet goed meer. Type 2 komt met name voor bij ouderen en bij mensen met overgewicht. Helaas komt dit type ook steeds vaker voor bij jonge mensen.
Zwangerschapsdiabetes: sommige vrouwen zonder diabetes ontwikkelen tijdens de zwangerschap diabetes.
Er zijn ook nog andere, minder voorkomende vormen, zoals MODY of LADA.

Hoe herken ik diabetes?
Diabetes is niet altijd makkelijk te herkennen, maar de volgende symptomen kunnen duiden op diabetes. Ga altijd naar de huisarts wanneer u last hebt van een of meerdere van onderstaande klachten:
Veel dorst hebben
Vaak moeten plassen
Een droge mond hebben
Heel moe voelen
Last hebben van oogontsteking of wazig zien

Behandeling van diabetes:
Mensen met diabetes type1 zullen altijd zelf insuline moeten toedienen door middel van injecties of een insulinepomp. Bij mensen met type2 zal er vaak eerst geprobeerd worden om door middel van leefstijlverandering (gezonder eten en meer bewegen) de bloedgluscosewaardes omlaag te krijgen. Mocht dat op deze manier niet lukken dan kan er over worden gegaan op medicijnen die het lichaam gevoeliger maken voor insuline (zoals Metformine of Glimepiride) en de bloedglucosewaarde laat dalen. In sommige gevallen zullen mensen met type2 ook insuline moeten toedienen.

Handige links:
DiabetesVereniging Nederland
Diabetes Fonds
Stichting ééndiabetes
Diabetes Trefpunt
Forum over diabetes
'Bas van de Goor Foundation
Pompnet
pi_187085104
En verder.....
  Moderator zaterdag 25 mei 2019 @ 19:49:18 #3
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_187085842
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 mei 2019 18:49 schreef het-is-mij het volgende:
@Vonkenboer, die meter zit er bij ons ook bij.
Lijkt mij ook een mooi apparaatje
Ik heb nog wat test strips (200 oid.) van mijn oude meter die ga ik eerst nog even opmaken.
En daarna deze maar eens in de praktijk testen. Van het weekend maak ik hem al wel gebruiksklaar denk ik, ben wel erg nieuwsgierig na dit nieuwe speeltje namelijk _O-

quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2019 19:07 schreef NedKelly het volgende:

[..]

Ik heb behalve insuline nog nooit iets voor mijn diabetes bij mijn eigen apotheek gehaald. Bestel het de laatste jaren online bij DVN winkel. Veel van die leveranciers schijnen ook een heel stuk goedkoper te zijn dan de lokale apotheek.
Ik ben begonnen met metformine en glicalizide; die haal ik nog steeds bij de plaatselijke apotheek.
Maar zit er aan te denken om over te stappen naar Mediq direct diabetes en bij hun kwartaal pakketten af te nemen. Dan hoef ik die voorraad voor mijzelf ook niet meer bij te houden.
pi_187086562
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 mei 2019 18:49 schreef het-is-mij het volgende:

@:_Hestia_ ziet er goed uit. Hij stopt dus alleen bij te laag?
Vanmiddag met zoon deel van pomp thuis instructie doorgenomen.
Duidelijke pomp zo.
Morgen verder met basaal instellen enz (in test stand).

Ja ik heb nu nog de 640G dus nu alleen nog stoppen voor laag. In november over op 670G.

Jullie al veel succes met alles ontdekken ^O^
pi_187086896
@_Hestia_ thx. Ben vooral benieuwd hoe vaak we moeten kalibreren want dat vind zoon t minst fijne om weer af en toe te moeten prikken.
pi_187087124
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2019 20:52 schreef het-is-mij het volgende:
@:_Hestia_ thx. Ben vooral benieuwd hoe vaak we moeten kalibreren want dat vind zoon t minst fijne om weer af en toe te moeten prikken.
Bij de Guardian 3 die ik nu heb en die jullie wss ook krijgen moet dat nog minimaal 2x per dag.
pi_187114497
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2019 10:00 schreef Vonkenboer het volgende:
Even een algemene vraag voor de mensen die langwerkende insuline gebruiken; wanneer spuiten jullie dit doorgaans ? Alle ochtenden op een vast tijdstip ? Ik ben er nog niet helemaal over uit wat handig is...
Ik merkte bij mij dat de Lantus die ik gebruik, niet 24 uur werkt. Er zat altijd een gat van ongeveer 4 uur dat ik gewoon geen dekking had van langwerkende insuline - ondanks alle mooie praatjes van de leverancier. Bovendien heeft het een bolvormig werkingsprofiel: neemt in de eerste paar uur relatief sterk in effectiviteit toe en loopt na ruwweg 8 tot 10 uur glooiend af tot het is uitgewerkt.

Zelf vond ik dat erg onwenselijk en heb zowel die rare grote hobbel als het gemis van de laatste 4 uur opgelost door mijn Lantus te spreiden naar 2 momenten op de dag: voor het slapen gaan (rond een uur of 11) en na het wakker worden (tussen 7 (doordeweeks) en 11 uur (weekend) 's morgens is meestal goed genoeg). Dat voorkomt rare pieken en dalen en zorgt bovendien voor overlapping van het werkingsprofiel, die daarmee veel stabieler en geleidelijker is.

Mijn internist was (en is) het er nog steeds niet mee eens dat ik het zo doe, maar mijn bloedsuikerspiegel is veel stabieler dan toen ik het slechts 1 keer per dag gebruikte.
True strength is not a measure of the body,
It's a measure of the soul.
pi_187117258
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2019 13:45 schreef Maurice76 het volgende:

[..]

Ik merkte bij mij dat de Lantus die ik gebruik, niet 24 uur werkt. Er zat altijd een gat van ongeveer 4 uur dat ik gewoon geen dekking had van langwerkende insuline - ondanks alle mooie praatjes van de leverancier. Bovendien heeft het een bolvormig werkingsprofiel: neemt in de eerste paar uur relatief sterk in effectiviteit toe en loopt na ruwweg 8 tot 10 uur glooiend af tot het is uitgewerkt.

Zelf vond ik dat erg onwenselijk en heb zowel die rare grote hobbel als het gemis van de laatste 4 uur opgelost door mijn Lantus te spreiden naar 2 momenten op de dag: voor het slapen gaan (rond een uur of 11) en na het wakker worden (tussen 7 (doordeweeks) en 11 uur (weekend) 's morgens is meestal goed genoeg). Dat voorkomt rare pieken en dalen en zorgt bovendien voor overlapping van het werkingsprofiel, die daarmee veel stabieler en geleidelijker is.

Mijn internist was (en is) het er nog steeds niet mee eens dat ik het zo doe, maar mijn bloedsuikerspiegel is veel stabieler dan toen ik het slechts 1 keer per dag gebruikte.
Toen ik nog geen pomp had (in de vorige eeuw) moest ik juist mijn Humaline over 2 momenten verdelen (voor slapen / tijdens de lunch) omdat het bij mij ook geen 24 uurs dekking gaf.
Raar dat jouw internist het daar niet mee eens is. Bij mij kwamen ze daar zelf mee omdat ze het zagen dat het net niet lang genoeg resultaat gaf. En ik ook gigantische eenheid nodig had voor het slapen gaan.
  dinsdag 28 mei 2019 @ 15:49:48 #9
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_187133434
Toch raad ik jullie dan aan Tresiba te proberen. Dat heeft het voor mij prima opgelost. Enige nadeel van Tresiba is de andere concentratie, dus je kan niet een op een over en je zult weer even opnieuw je dosering moeten bepalen.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_187137378
Hier zorgde tresiba ook voor mee stabiliteit dan de levemir.
pi_187181804
Mijn eerste week met de sensor zit erop en wat ging het goed! *O* Maar 3 hypo's gehad nadat ik veel inspanning had gedaan, maar verder werkt stop-voor-laag echt prima! Wel net in overleg mn basaal weer iets verlaagd, dus hopelijk worden de hypo's nog minder dan. Maar zelfs net na het eten kom ik niet boven de 10 uit, dat had ik toch niet echt verwacht. Ja 1 keer na een hypo waarbij ik teveel had gegeten zat ik op 10.3, maar dat was de enige keer deze week.

En 's nachts is het maar goed dat het niet mn hartslag-lijn is, anders ben ik elke nacht dood haha. Net helemaal zelf de tweede sensor ingebracht, dat vond ik wel even spannend. Maar het is gelukt, dus hij is nu weer aan het opwarmen ^O^
Na 1 week vind ik die paar uur dat ik nu zonder moet tijdens het opwarmen al lang, kan nu al niet meer zonder haha :P



Edit: Hmmm de tweede sensor deed het de hele middag niet echt goed, lage ISIG-waarde, metingen verschilden enorm met vingerprik. Sensor zei dat ik constant een hypo had, maar zat gewoon tussen de 5.5 en de 6. Kalibreren lukte steeds niet, was ongeldig. En nou net de melding dat ik hem moest vervangen... Dus ik hem eraf gehaald en het bloed spoot in het rond. Dat zal het probleem wel geweest zijn. Nu dus weer een nieuwe gezet en hopelijk gaat dat wel goed. Maar wel zonde, want hij heeft er maar 1 middagje opgezeten nu.

[ Bericht 15% gewijzigd door _Hestia_ op 31-05-2019 17:54:07 ]
pi_187197734
Toppie, Hestia, dat zijn wel hele mooie suikers!

*jaloers is*
True strength is not a measure of the body,
It's a measure of the soul.
  Moderator zaterdag 1 juni 2019 @ 13:00:17 #13
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_187200971
@_Hestia_ mooie grafiek.

Hoest nu met de sensor?

Wij maandag uitleg vd pomp door medtronic.
Dan heel aantal poli afspraken en 24 juni dagopname pomp plaatsing.
pi_187203716
Dankjullie!
De eerste dag gisteren/vanochtend had ik nog wel veel afwijkende waardes, maar nu klopt hij redelijk.

Succes maandag en met alle afspraken erna @het-is-mij!
pi_187294438
Nou, wat een gedoe deze week met de sensor al meteen zeg. Van zaterdag tm woensdagavond deed hij het gewoon goed. Gisteravond kreeg ik steeds alarm voor laag, zou ik op 2.7 zitten terwijl ik met vingerprik nog op 4.7 zat. Dus dat klopte totaal niet. Later op de avond en tot aan vanmiddag deed hij het wel gewoon weer goed.

Vanmiddag eerst al een uur dat hij aangaf geen SG-waarde te hebben. Gewoon gewacht en na een uurtje deed hij het weer. Maar vanaf een uur of 3 had hij weer geen SG-waarde. Nu bleef het maar duren en om 6 uur kreeg ik dan ook de melding dat ik hem moest vervangen omdat hij niet goed werkte. Eigenlijk zou hij nog tot morgen mee moeten. Maar goed, ik hem dus net vervangen. Schiet ik hem in, meteen hele zender vol bloed. Dus ik hoop maar dat hij het straks wel gewoon gaat doen dan. Morgen moet ik weer naar Diabeter. Maar dan dus wel even over hebben, want dit schiet niet op zo. Zit nu al aan mijn vierde sensor in 2 weken...Zo ga ik het nooit redden met die 52 die je er max per jaar krijgt :{

Edit: Nope weer niet. 2 ongeldige kalibraties dus weer "vervang sensor". Nouja laat hem wel zitten zodat ik vanmiddag bij Diabeter kan laten zien. Maar wat een teleurstelling dit zeg :{

[ Bericht 11% gewijzigd door _Hestia_ op 07-06-2019 05:04:14 ]
  vrijdag 7 juni 2019 @ 15:14:50 #17
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_187305892
Balen zeg. Het leek zo mooi te gaan.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  vrijdag 7 juni 2019 @ 15:23:08 #18
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_187305974
Hoelang is normaal dat je je weer een beetje ok voelt na een hypo?
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_187306020
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2019 15:14 schreef Ticootje het volgende:
Balen zeg. Het leek zo mooi te gaan.
Nou idd. Net bij Diabeter geweest en daar nieuwe gezet. Wat meer in mijn zij ipv op buik. Nu iig geen bloed. Maar was al wel de laatste sensor die ik had en nu dus nieuwe besteld. Dus hoop maar dat die snel binnen zijn. Vanochtend ook Medtronic gebeld en krijg iig van hun 3 gratis nieuwe.

HbA1c was 39, maar basaal vorige week al aangepast, dus nu nog maar ff aankijken omdat veel waardes afgelopen week dus niet klopten.
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2019 15:23 schreef Ticootje het volgende:
Hoelang is normaal dat je je weer een beetje ok voelt na een hypo?
Ligt er beetje aan hoe laag ik zit en de hoeveelste op een dag. Maar meestal 15-20 min nadat ik wat gegeten heb gaat wel weer beter.
  vrijdag 7 juni 2019 @ 15:48:41 #20
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_187306345
Zijn die sensors zo duur dat er zo strikt maar 52 per jaar worden vergoed?
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_187306596
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2019 15:48 schreef Ticootje het volgende:
Zijn die sensors zo duur dat er zo strikt maar 52 per jaar worden vergoed?
55 euro per stuk.
  vrijdag 7 juni 2019 @ 16:15:57 #22
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_187306779
Balen Hestia!!
Hopelijk gaat het nu goed werken :)
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
pi_187311687
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2019 16:15 schreef automatic_ het volgende:
Balen Hestia!!
Hopelijk gaat het nu goed werken :)
Dankje :*
  Moderator vrijdag 7 juni 2019 @ 23:11:14 #24
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_187313484
Vandaag goed nieuws gehad; ik had een terugbel afspraak met mijn dvk; vooraf stuur ik haar altijd even een foto met alle metingen die ik in de afgelopen twee weken gedaan heb.

Ze heeft niet terug gebeld; dat vond ze niet nodig.

Mijn waarden zien er namelijk zo goed uit *O* ; met een mailtje liet ze even weten dat ik gewoon mag doorgaan met spuiten van dezelfde eenheden (11 eenheden) langwerkende insuline en hoef daar niets aan te wijzigen of toe te gaan voegen.

Ik heb mij zonder meer nog nooit zo goed gevoeld als in de afgelopen twee weken *O* :s)
pi_187317249
Fijn vonkenboer.
pi_187356378
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2019 15:23 schreef Ticootje het volgende:
Hoelang is normaal dat je je weer een beetje ok voelt na een hypo?
Varieert bij mij een beetje per hypo. Sowieso is de ene hypo de andere niet; met name bij de langzame afglijders trek ik weer snel bij. Bij de snelle, diepe zakkers heb ik vaak meer tijd nodig om te herstellen. Ik denk dat het vooral afhangt van hoe ver je lijf in de stress schiet en allerlei noodmaatregelen opstart. Met de meesten ben ik wel na een minuut of 15 a 20 wel weer in staat om "normaal" door te gaan, maar bij de diepe zakkers kan het nog wel een uurtje blijven na-ijlen dat mijn lijf in de noodtoestand heeft gezeten. Met name mijn spijsvertering en energie niveau zijn dan van slag.

En fijn nieuws, Vonkenboer! ^O^
True strength is not a measure of the body,
It's a measure of the soul.
  dinsdag 11 juni 2019 @ 15:56:31 #27
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_187371410
Hangt er ook weer vanaf wat je definieert als "ok voelen" he.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
  Moderator zondag 16 juni 2019 @ 12:43:00 #28
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_187452306
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2019 10:50 schreef het-is-mij het volgende:
Fijn vonkenboer.
Dankjewel ! Ik ben in ieder geval blij dat de Abasaglar bij mij redelijk goed werkt.
En dat ik (nog) niet heel veel nodig heb om te kunnen functioneren ! :)

quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2019 18:17 schreef Maurice76 het volgende:
En fijn nieuws, Vonkenboer! ^O^
Al weet ik donders goed dat dit natuurlijk niet zo zal blijven; mijn lichaam doet in die zin zelf nog iets om het onder controle te houden. En zolang ik maar redelijk hetzelfde dagelijkse ritme heb gaat dat prima.

Zodra ik daar van afwijk; dan word het wel eens genadeloos afgestraft met een hyper.
Dat komt ook omdat ik savonds Abasaglar spuit, dat werkt dan tot rond het middaguur van de volgende dag. Daarna merk ik aan mijn waarden dat de werking gewoon minder is.

Ga je dan anders eten of bewegen doordat je bijvoorbeeld een dagje weg gaat naar een dierentuin oid. of zoals afgelopen weekend naar de Luchtmachtdagen in Volkel. Dan is hij smiddags wel eens wat aan de hoge kant.
pi_187504260
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 12:43 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Dankjewel ! Ik ben in ieder geval blij dat de Abasaglar bij mij redelijk goed werkt.
En dat ik (nog) niet heel veel nodig heb om te kunnen functioneren ! :)
[..]

Al weet ik donders goed dat dit natuurlijk niet zo zal blijven; mijn lichaam doet in die zin zelf nog iets om het onder controle te houden. En zolang ik maar redelijk hetzelfde dagelijkse ritme heb gaat dat prima.

Zodra ik daar van afwijk; dan word het wel eens genadeloos afgestraft met een hyper.
Dat komt ook omdat ik savonds Abasaglar spuit, dat werkt dan tot rond het middaguur van de volgende dag. Daarna merk ik aan mijn waarden dat de werking gewoon minder is.

Ga je dan anders eten of bewegen doordat je bijvoorbeeld een dagje weg gaat naar een dierentuin oid. of zoals afgelopen weekend naar de Luchtmachtdagen in Volkel. Dan is hij smiddags wel eens wat aan de hoge kant.
Je zou juist denken dat het door bewegen (dierentuin/luchtmachtdagen) wat mooi lager zou blijven. Maar wellicht dat je lichaam zich nog wat moet inregelen.
Gaat dan natuurlijk wel sec over beweging, niet over de snacks en bier op zulke plekken :+
  Moderator woensdag 19 juni 2019 @ 20:36:02 #30
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_187508534
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2019 16:48 schreef NedKelly het volgende:
Je zou juist denken dat het door bewegen (dierentuin/luchtmachtdagen) wat mooi lager zou blijven.
Dat zou ik ook denken, maar mijn metingen zeggen iets compleet anders. Het vele stil zitten in de auto voordat ik ergens ben is denk ik funest. Je eet onderweg wat, snoept wat. Ik neem mijn medicatie op mijn vaste tijden eb probeer op vaste tijden te eten en daar stijgt ie dan gewoon heen :{

quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2019 16:48 schreef NedKelly het volgende:
Maar wellicht dat je lichaam zich nog wat moet inregelen.
Ik ben pas 1,5 maand onderweg; mijn dvk gaf al aan dat het minimaal een jaar duurt voordat je een bietje ingeregeld kunt zijn; en dat de hele rare uitschieters dingen dan wel minder moeten zijn.

quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2019 16:48 schreef NedKelly het volgende:
Gaat dan natuurlijk wel sec over beweging, niet over de snacks en bier op zulke plekken :+
Ik probeer mijn gewone eet ritme wel aan te houden; maar ergens zegt mijn lijf dan gewoon fuck it.. ik stijg gewoon :?
  donderdag 20 juni 2019 @ 01:04:21 #31
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_187513956
Kan ook van stress komen (let op: stress is een veelomvattende term in de medische wereld). Extra drukte, op moeten letten voor de route, toegangstijden, etc... Stress werkt ook verhogend.

En ik heb het na meer dan 20 jaar ook nog steeds hoor. Een feestje, een barbecue, etc. Dan spuit ik al extra voor wat ik eet, volgens mijn normale verhouding, maar dan nog zit ik zo richting de 20. Diabeten winnen bizar veel met regelmaat.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_188314247
Vandaag te horen gekregen dat ik suikerziekte type 2 heb.
Ik had er al een beetje rekening mee gehouden aangezien ik voldeed aan de meeste symptomen.
Tintelingen in vingers en tenen, uitgeput zijn onder inspanning, wazig zien etc.

Het is compleet mijn eigen schuld.
18 jaar depressief waarvan de laatste 5 jaar zeer extreem, overgewicht (zo'n 5 kilo), nauwelijks beweging.
40 flesjes cola in de week, taartjes, roomsoesjes, drop, snoep, vruchtensap een wonder dat ik niet obese ben. Avondmaaltijden sloeg ik regelmatig over. Ben inmiddels gestopt met cola te drinken.

ik heb geprobeerd om niet naar de drank of drugs te grijpen en dat is gelukt maar zoals je kan zien heb ik er een andere ongezonde levensstijl op nagehouden, mezelf voor de gek houden dat dit niet zo erg kan zijn.

Zijn er mensen die zonder medicatie gaan? Ik wil eerst mijn levensstijl proberen aan te passen in plaats van medicatie, de dokter wilde meteen overgaan tot medicatie.
Ik ben zo snel als een windhond, zo taai als leer en zo hard als staal
  Moderator / Miss SHO dinsdag 6 augustus 2019 @ 15:19:04 #33
22592 crew  Ole
pi_188314397
Wat zijn je waardes?
En heb je al afspraak met diëtist? Die kan je helpen met een goed eetpatroon. Zou inderdaad eerst levensstijl proberen aan te passen!

Met diabetes type 2 diagnose is een diëtist verzekerd voor een aantal keer per jaar.
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  Moderator / Miss SHO dinsdag 6 augustus 2019 @ 15:21:11 #34
22592 crew  Ole
pi_188314434
Ik had trouwens laatst 7.8 niet nuchter en Hba1c van 34 *O*
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_188314462
Je kan jezelf gewoon genezen van diabetes type 2, dus het is geen ramp. Het enige wat je nodig hebt is de juiste kennis.
pi_188314535
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2019 15:19 schreef Ole het volgende:
Wat zijn je waardes?
En heb je al afspraak met diëtist? Die kan je helpen met een goed eetpatroon. Zou inderdaad eerst levensstijl proberen aan te passen!

Met diabetes type 2 diagnose is een diëtist verzekerd voor een aantal keer per jaar.
Weet ik niet, ben een half uur geleden gebeld. Ik heb het waarschijnlijk al een paar jaar zonder dat ik het wist.
Ik moet morgen eerst naar de dokter om te bespreken wat de vervolg stappen zijn.
Maar ze zei aan de telefoon dat ze wel meteen over wilde gaan op medicatie, dus het zal wel niet meevallen. Ik heb op dit moment ook vreselijke last van tintelingen in mijn vingers.
Ik ben zo snel als een windhond, zo taai als leer en zo hard als staal
  Moderator / Miss SHO dinsdag 6 augustus 2019 @ 15:41:13 #37
22592 crew  Ole
pi_188314678
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2019 15:30 schreef -Deluzion- het volgende:

[..]

Weet ik niet, ben een half uur geleden gebeld. Ik heb het waarschijnlijk al een paar jaar zonder dat ik het wist.
Ik moet morgen eerst naar de dokter om te bespreken wat de vervolg stappen zijn.
Maar ze zei aan de telefoon dat ze wel meteen over wilde gaan op medicatie, dus het zal wel niet meevallen. Ik heb op dit moment ook vreselijke last van tintelingen in mijn vingers.
Oei.. bij mij waren ze er vroeg bij. Dan proberen ze eerst meer bewegen en beter eten.

Wie weet hoef je niet heel veel medicatie en kun je snel weer afbouwen
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  Moderator / Miss SHO dinsdag 6 augustus 2019 @ 15:43:04 #38
22592 crew  Ole
pi_188314709
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2019 15:23 schreef Glad_Janus het volgende:
Je kan jezelf gewoon genezen van diabetes type 2, dus het is geen ramp. Het enige wat je nodig hebt is de juiste kennis.
Nou... dat kan niet altijd hoor. Maar vaak kun je in elk geval wel een eind komen.
Genezen wil men nog niet zeggen. Maar je kunt het wel onder controle krijgen.
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_188314771
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2019 15:41 schreef Ole het volgende:

[..]

Oei.. bij mij waren ze er vroeg bij. Dan proberen ze eerst meer bewegen en beter eten.

Wie weet hoef je niet heel veel medicatie en kun je snel weer afbouwen
Het afgelopen jaar legde ik gemiddeld 10 meter afstand af per dag dus dat gaat niet heel lastig worden om te verbeteren. Ik denk dat ik ga mountainbiken door de bossen aangezien in Heuvelrug Utrecht woon.
Iig gestopt cold turkey met soft drinks en vruchtensap.
Mijn etenspatroon bestond verder uit, soms wat snoep op een dag en verder niks afgewisseld met dagen waarop ik wel gezond at maar die waren in de minderheid.
Dus tja het is mijn eigen schuld i.i.g.en ik heb ook de leeftijd ervoor dat ik dit soort ziekten kan oplopen.
Heb alleen nog geen idee wat ik wel en niet mag eten. Op internet is alles alleen maar tegenstrijdig.
Ik ben zo snel als een windhond, zo taai als leer en zo hard als staal
pi_188314808
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2019 15:23 schreef Glad_Janus het volgende:
Je kan jezelf gewoon genezen van diabetes type 2, dus het is geen ramp. Het enige wat je nodig hebt is de juiste kennis.
En superveel motivatie lijkt mij, en dat is lastig genoeg als je depressief bent.
Ik ben zo snel als een windhond, zo taai als leer en zo hard als staal
  Moderator / Miss SHO dinsdag 6 augustus 2019 @ 15:53:11 #41
22592 crew  Ole
pi_188314868
Daarom een goede diëtiste! Die geeft je advies wat en hoe vaak te eten zonder al te grote pieken en dalen in je bloedsuiker. Bijvoorbeeld noten, volkoren producten etc.
Wat ook bij jou past. Koolhydraatarm wordt tegenwoordig vaak gezegd. Maar bespreek het met diëtist! Ook wat en wanneer te eten als je meer gaat bewegen. Het scheelt dat je geen overgewicht hebt.
Ze kijkt waarschijnlijk ook naar cholesterol en wat andere waarden. Zorg dat je deze gegevens meeneemt.
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_188314992
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2019 15:53 schreef Ole het volgende:
Daarom een goede diëtiste! Die geeft je advies wat en hoe vaak te eten zonder al te grote pieken en dalen in je bloedsuiker. Bijvoorbeeld noten, volkoren producten etc.
Wat ook bij jou past. Koolhydraatarm wordt tegenwoordig vaak gezegd. Maar bespreek het met diëtist! Ook wat en wanneer te eten als je meer gaat bewegen. Het scheelt dat je geen overgewicht hebt.
Ze kijkt waarschijnlijk ook naar cholesterol en wat andere waarden. Zorg dat je deze gegevens meeneemt.
Ik heb wel overgewicht, maar niet ernstig, ik weeg 88 kilo en ben 1.83m dus ik zit op het randje.
Idd , diëtiste lijkt mij heel verstandig.

Ik ga mij maar eens heel goed verdiepen in voeding.
Ik ben zo snel als een windhond, zo taai als leer en zo hard als staal
  Moderator / Miss SHO dinsdag 6 augustus 2019 @ 16:05:48 #43
22592 crew  Ole
pi_188315043
Ik had meer dan 60 kg overgewicht ;)
Mischien ben jij van jezelf tenger gebouwd, maar het zou goed kunnen dat je door geen frisdrank meer te nemen en iets meer te bewegen al rustig af gaat vallen. Ik zou ook niet ineens 2 uur per dag in de sportschool gaan hangen.
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_188315307
Je bent waarschijnlijk een Tofi (thin-outside-fat-inside). Dit filmpje legt het een en ander helder uit, succes!

  Moderator / Miss SHO dinsdag 6 augustus 2019 @ 16:25:50 #45
22592 crew  Ole
pi_188315337
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2019 16:23 schreef Glad_Janus het volgende:
Je bent waarschijnlijk een Tofi (thin-outside-fat-inside). Dit filmpje legt het een en ander helder uit, succes!

heb jij diabetes (gehad) ?
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_188315467
Aan de buitenkant als ik kleding draag dan lijkt het alsof ik een Goddelijk afgetraind lichaam heb, het is breed en ziet er goed uit, maar zodra ik mijn ts-shirt uittrek heb ik veel bellyfat en iets dat op maleboobs lijkt. Ben idd tenger van nature.

Vroeger werd ik vaak gepest omdat ik zo mager was, ik woog 53 kilo toen ik 18 was dus ik was eindelijk blij toen ik zonder enige aanleiding en verandering in mijn eetpatroon begon aan te komen vanaf mijn 27ste. De kilo's vlogen eraan ,maar waarschijnlijk is mijn BMI dus al te hoog als ik 75 kilo weeg
De perceptie van anderen is dat ik een grote sterke vent ben en krijg dit ook regelmatig te horen, maar het klopt niet.
Ik heb veel last van tintelingen in mijn vingers en het is super irritant, ervaren jullie dat ook?
Ik ben zo snel als een windhond, zo taai als leer en zo hard als staal
  Moderator / Miss SHO dinsdag 6 augustus 2019 @ 16:36:08 #47
22592 crew  Ole
pi_188315509
Ja dat kan. Maar kan ook bijvoorbeeld vitaminetekort zijn
Ik denk dat je huisarts dit allemaal wel gaat checken. Zeker bespreken dit!
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_188315557
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2019 16:36 schreef Ole het volgende:
Ja dat kan. Maar kan ook bijvoorbeeld vitaminetekort zijn
Ik denk dat je huisarts dit allemaal wel gaat checken. Zeker bespreken dit!
Ja ik hoop dat dat het is. Idd morgen bespreken met de huisarts. En sowieso een afspraak maken met diëtiste , een mountainbike kopen en dan proberen mijn levensstijl te veranderen.
Ik ben zo snel als een windhond, zo taai als leer en zo hard als staal
pi_188315560
Keto dieet bespreken met een goede dietist en heel goed laten begeleiden als je al medicatie hebt.

Minder koolhydraten zou ook minder medicatie betekenen, misschien zelfs geen.

Het is dan overigens wel een levenslang dieet, net als mensen met coeliakie die hun leven lang glutenvrij eten.

Mijn nuchtere waarden zijn nog steeds prima, als ik heel goed let op het aantal koolhydraten dan hoef ik geen insuline te gebruiken.
In de avond eet ik normaal met het gezin mee, pasta / aardappels, vaak toch wel hoog in koolhydraten. Ik spuit momenteel 26 eenheden op de avond, maar dat is niet genoeg blijkt. De laatste paar weken van de zwangerschap schijnt het normaal te zijn dat de behoefte toeneemt, ik heb nu wel mn vragen gesteld of het nog steeds normaal is dat bij normaal eten ik zometeen op 30+ eenheden ga uitkomen.

Zou het uitmaken om een andere insuline te gebruiken? Ik heb nu enkel novorapid.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_188315681
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2019 16:25 schreef Ole het volgende:

[..]

heb jij diabetes (gehad) ?
Nee, ik was er ruim op tijd bij om het te voorkomen.
pi_188315729
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2019 15:46 schreef -Deluzion- het volgende:
Heb alleen nog geen idee wat ik wel en niet mag eten. Op internet is alles alleen maar tegenstrijdig.
Ik zou zeggen: probeer vooral gevarieerd te eten. Mix (volkoren) brood en andere zetmeel producten met (veel) groentes en als je geen vegetarier / veganist bent, gematigd vlees; mensen zijn geen herbivoren maar ook geen carnivoren, we zijn omnivoren. Dat betekent dat we van alles eigenlijk wel wat nodig hebben (ook suikers!), maar alles met mate en in verhouding met elkaar. Vezelrijke voeding helpt je spijsvertering in conditie te brengen. Het motto van "2 stuks fruit en 2 ons groente per dag" is wel een redelijke - mits je het niet als een mafklapper verheft tot absolute religie die je tot de nanogram moet volgen :P.

Maar zoals Ole ook al stelt: bespreek het met een dietist. Met een dietist kun je een plan opstellen van hoe je je voedingspatroon aanpast naar iets dat gezonder is dan alleen cola met snoep en gebak. Je tintelingen zouden best kunnen komen omdat je teveel of te weinig hebt van voor het lichaam noodzakelijke mineralen en vitamines, omdat je lang niet gevarieerd hebt gegeten. Dat betekent overigens niet dat je dan helemaal geen snoep, gebak en cola meer zou mogen - mits het gematigd is en in balans met de rest van je (hopelijk gezondere) voedingspatroon.
True strength is not a measure of the body,
It's a measure of the soul.
pi_188315945
Een diabetes patiënt brood granen en suiker adviseren is hetzelfde als een alcoholist aanraden om meer bier te consumeren.
pi_188315957
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2019 17:07 schreef Glad_Janus het volgende:
Een diabetes patiënt brood granen en suiker adviseren is hetzelfde als een alcoholist aanraden om meer bier te consumeren.
Echt he.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  Moderator / Miss SHO dinsdag 6 augustus 2019 @ 17:11:45 #54
22592 crew  Ole
pi_188316011
Was het maar zo simpel. Maar in elk geval: heel veel succes komende tijd. Gaat een hoop op je afkomen. Inclusief tegenstrijdige info
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_188316129
Tegenstrijdige info, dat werd wel snel duidelijk inderdaad. Doe je eigen onderzoek, denk kritisch en dan ben je al een heel eind.
  dinsdag 6 augustus 2019 @ 19:11:53 #56
149959 SQ
snelle trees
pi_188317725
Zullen we het dokteren maar gewoon aan de dokters over laten? ;)
disclaimer
pi_188318358
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2019 17:07 schreef Glad_Janus het volgende:
Een diabetes patiënt brood granen en suiker adviseren is hetzelfde als een alcoholist aanraden om meer bier te consumeren.
Ik heb zelf al ruim 2 decennia type 1. Ik weet echt wel waar ik over lul, hoor. Als je suikerziekte hebt, hoef je tegenwoordig echt geen dieet meer te volgen dat vrijwel ontdaan is van koolhydraten. Dat was vroeger misschien zo, een jaar of 50 geleden, maar welkom in 2019.
True strength is not a measure of the body,
It's a measure of the soul.
pi_188319867
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2019 19:38 schreef Maurice76 het volgende:

[..]

Ik heb zelf al ruim 2 decennia type 1. Ik weet echt wel waar ik over lul, hoor. Als je suikerziekte hebt, hoef je tegenwoordig echt geen dieet meer te volgen dat vrijwel ontdaan is van koolhydraten. Dat was vroeger misschien zo, een jaar of 50 geleden, maar welkom in 2019.
Maar dan kun je niet zonder medicatie.

Bovendien zijn 1 en 2 totaal verschillende vormen.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  dinsdag 6 augustus 2019 @ 21:15:27 #59
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_188321083
Hallo allemaal. Een draadje over diabetes... Het volgende is aan de hand. Vorig jaar had ik zwangerschapsdiabetes. Na het suikerdrankje zat ik met mijn bloedglucose op 11 en zo werd de diagnose gesteld. Heel de zwangerschap 3x per dag moeten vingerprikken en de waarden kwamen altijd netjes uit rond de 4,5,6. Waardoor ik twijfelde aan de diagnose overigens. Fast forward naar nu, van de week voelde ik me flauw en duizelig. Bovendien wat moe en ik zag een tikje wazig. Iets bewoog me ertoe om de prikspullen erbij te pakken. Ik mat een nuchtere waarde van 7.4 (na ruim 16 uur niet eten). Da's niet goed, toch? Na het ontbijt ging ik weer meten: 5.4. De nuchtere waarde de ochtend erna was beter, rond de 6.

Wat denken jullie, moet ik hier wat mee? Tot mijn schrik las ik dat, eenmaal zwangerschapsdiabetes, je dan tot 50% kans hebt om later diabetes te ontwikkelen.

Vraag me ook af waar het dan vandaan komt. Mijn bmi is 23, ik eet gezond (vaak kh beperkt). Dus wat kan ik dan qua lifestyle nog doen?
pi_188321246
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 augustus 2019 21:15 schreef Aventura het volgende:
Hallo allemaal. Een draadje over diabetes... Het volgende is aan de hand. Vorig jaar had ik zwangerschapsdiabetes. Na het suikerdrankje zat ik met mijn bloedglucose op 11 en zo werd de diagnose gesteld. Heel de zwangerschap 3x per dag moeten vingerprikken en de waarden kwamen altijd netjes uit rond de 4,5,6. Waardoor ik twijfelde aan de diagnose overigens. Fast forward naar nu, van de week voelde ik me flauw en duizelig. Bovendien wat moe en ik zag een tikje wazig. Iets bewoog me ertoe om de prikspullen erbij te pakken. Ik mat een nuchtere waarde van 7.4 (na ruim 16 uur niet eten). Da's niet goed, toch? Na het ontbijt ging ik weer meten: 5.4. De nuchtere waarde de ochtend erna was beter, rond de 6.

Wat denken jullie, moet ik hier wat mee? Tot mijn schrik las ik dat, eenmaal zwangerschapsdiabetes, je dan tot 50% kans hebt om later diabetes te ontwikkelen.

Vraag me ook af waar het dan vandaan komt. Mijn bmi is 23, ik eet gezond (vaak kh beperkt). Dus wat kan ik dan qua lifestyle nog doen?
Wordt je niet jaarlijks gecontroleerd omdat je diabetes hebt gehad? Ze kunnen namelijk ook wat langer terug kijken om te zien of je veel en vaak te hoge waarden hebt.

Ik zou gewoon even bij de huisarts aangeven even bloed te laten prikken, dan weet je het.

Diabetes type 2 is al een tijdje niet alleen meer weggelegd voor ouderen en mensen met overgewicht. Ik heb nu weer zwngerschapsdiabetes en de kans dat ik type 2 ontwikkel is enorm. Dat terwijl ik een bmi van 20-21 heb (mits niet zwanger), een redelijke obsessie heb qua eten en calorieen...
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  dinsdag 6 augustus 2019 @ 21:29:38 #61
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_188321379
Dank voor je reactie! Nee ik heb er eigenlijk nooit meer iets over gehoord,ook niet naar gevraagd omdat ik tot nu toe eigenlijk dacht dat zwangerschapsdiabetes een geisoleerd fenomeen was. Maar de kans op diabetes type 2 is dus flink groot. M'n eerste koter was 4300 gram bij de geboorte, ik vraag me nu af ik ik 't toen ook niet had. Toen geen suikertest gekregen. Ik zal dan bij de huisarts de volgende keer toch eens hiernaar vragen. Voel me best vaak niet zo fit, moe en wazig. Ik wacht wel even tot mijn overlijdensrisicoverzekering rond is. Net een huis gekocht en wat een gezeik met die gezondheidsvragen zeg. Het is mij wel duidelijk dat een diagnose diabetes niet gaat helpen om die verzekering rond te krijgen.
  Moderator / Miss SHO dinsdag 6 augustus 2019 @ 22:07:09 #62
22592 crew  Ole
pi_188322232
Even je Hba1c laten meten.
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  woensdag 7 augustus 2019 @ 08:21:41 #63
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_188325677
Ik heb het even opgezocht en ja dat lijkt me zinvol om te laten bepalen.
pi_188325708
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2019 19:38 schreef Maurice76 het volgende:

[..]

Ik heb zelf al ruim 2 decennia type 1. Ik weet echt wel waar ik over lul, hoor. Als je suikerziekte hebt, hoef je tegenwoordig echt geen dieet meer te volgen dat vrijwel ontdaan is van koolhydraten. Dat was vroeger misschien zo, een jaar of 50 geleden, maar welkom in 2019.
Dan weet je dus ook dat type 1 heel andere koek is dan type 2. En dat jij op basis van jouw type 1 ervaringen ben je geen ervaringsdeskundige wat type 2 betreft.
  Moderator woensdag 7 augustus 2019 @ 09:53:13 #65
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_188326537
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 08:27 schreef Chia het volgende:

[..]

Dan weet je dus ook dat type 1 heel andere koek is dan type 2. En dat jij op basis van jouw type 1 ervaringen ben je geen ervaringsdeskundige wat type 2 betreft.


Bij type 1 produceert je lichaam zelf helemaal geen insuline "meer" of iig te weinig.
Type 1 is een auto-immuunziekte.

Bij type 2 is je lichaam resitent voor je eigen insuline, waardoor het niet goed gebruikt kan worden; of je lichaam maakt gewoon te weinig insuline.
Type 2 is een stofwisselingsziekte. 90% van alle diabeten heeft type 2.

Ik ben een gelukkige met type 1 LADA -O-
pi_188326989
Ik las laatst een artikel dat “men” diabetes in meerdere varianten kan worden ingedeeld dan enkel 1 en 2.

Ik vond dat wel interessant om te lezen, ook omdat elke vorm een andere aanpak heeft.

Bij type 2 kan het bijvoorbeeld voorkomen dat de ziekte onder controle gehouden kan worden door een gezonde en actieve levensstijl (beweging / sporten zou je lichaam gevoeliger moeten maken voor insuline) en het letten op voeding.
Type 1 heb je toch altijd medicatie nodig?
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_188327043
https://www.medicalnewstoday.com/articles/321097.php

Dit was het artikel dat ik tegenkwam.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_188327192
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 augustus 2019 20:31 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Maar dan kun je niet zonder medicatie.

Bovendien zijn 1 en 2 totaal verschillende vormen.
Het zijn geheel verschillende vormen, maar dat een verandering in het eetpatroon nodig is, mag duidelijk zijn. Een dieet van cola, gebak en snoep is verre van raadzaam. Bovendien gaf ik in mijn reactie ook echt een verwijzing naar de dietist, om niet zelf te gaan lopen dokteren.

quote:
1s.gif Op dinsdag 6 augustus 2019 21:15 schreef Aventura het volgende:
Wat denken jullie, moet ik hier wat mee?
Heb je ook gekeken of je prikmateriaal (en dan specifiek de teststrips) nog binnen de houdbaarheidsdatum zaten? Zodra ze over de houdbaarheidsdatum zijn, zijn de metingen steeds minder betrouwbaar.
True strength is not a measure of the body,
It's a measure of the soul.
pi_188327435
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 08:21 schreef Aventura het volgende:
Ik heb het even opgezocht en ja dat lijkt me zinvol om te laten bepalen.
Zou ik inderdaad even doen. Bij mij is het inmiddels ook 10 jaar geleden, en de huisarts zei me destijds dat het niet de vraag was of ik diabetes 2 zou ontwikkelen, maar wanneer. Ik heb wel wat meer risicopunten dan jij hebt, waarschijnlijk, maar de zwangerschapsdiabetes is wel een grote indicator. Jaarlijkse, of bij goede uitslagen tweejaarlijkse, controle kan ervoor zorgen dat je er in ieder geval op tijd bij bent mocht het zover komen.

Ik heb inmiddels gelukkig nog geen diabetes 2 ontwikkeld. Ik eet dan ook wel tamelijk gezond en sport en beweeg goed. Bij mijn controles blijkt wel dat mijn nuchtere waarde altijd iets aan de hoge kant is (ergens tussen 6 en 7), maar de Hba1c is nog steeds altijd perfect.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  woensdag 7 augustus 2019 @ 11:20:53 #70
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_188327601
Hi Misssly. Wat een pittige uitspraak van je huisarts. Nu vind ik het des te gekker dat mijn huisarts nooit wat gezegd heeft. Maar goed, ik zie haar morgen en kaart het dan gelijk aan.
Ik zal dan ook vragen wat ik nog kan doen om het te voorkomen. Ik heb al een goed bmi (170 cm en 68 kilo). Ik rook niet en eet al gezond, niet enkel brood en aardappelen maar juist ook salades en soep enz. Sporten zou meer kunnen, maar dat vind ik lastig met een fulltime baan en nog een jonkie van 18 maanden. Ik haal wel elke dag 10.000 stappen...als dat nog wat waard is.

@maurice goed punt om mijn materiaal eens te checken, vooral strips verouderen snel.
pi_188327634
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 11:20 schreef Aventura het volgende:
Hi Misssly. Wat een pittige uitspraak van je huisarts. Nu vind ik het des te gekker dat mijn huisarts nooit wat gezegd heeft. Maar goed, ik zie haar morgen en kaart het dan gelijk aan.
Ik zal dan ook vragen wat ik nog kan doen om het te voorkomen. Ik heb al een goed bmi (170 cm en 68 kilo). Ik rook niet en eet al gezond, niet enkel brood en aardappelen maar juist ook salades en soep enz. Sporten zou meer kunnen, maar dat vind ik lastig met een fulltime baan en nog een jonkie van 18 maanden. Ik haal wel elke dag 10.000 stappen...als dat nog wat waard is.

@:Maurice goed punt om mijn materiaal eens te checken, vooral strips verouderen snel.
Wellicht juist op basis van je overige kenmerken, zoals je goede bmi, heeft de huisarts het wellicht niet helemaal op waarde geschat?

Ik heb wel licht overgewicht (bmi 26 denk ik nu) en een hele familie van mijn vaderskant met diabetes 2. Tel daar dus de zwangerschapsdiabetes bij op en het feit dat ik vrouw en (inmiddels ruim :P ) boven de 40 jaar ben, en het hele rijtje risicofactoren kan ik afvinken :')
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  woensdag 7 augustus 2019 @ 11:28:06 #72
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_188327721
Dat zou kunnen. Er zit verder ook helemaal nergens diabetes in de familie, dat is het gekke. Ik ben sws een beetje een 'kneus' want ik heb ook hoge bloeddruk (zit ook niet in de familie). Ergens vermoed ik ook wel dat dat en mijn aanleg voor diabetes met elkaar te maken hebben. Een soort kip-eiverhaal, wat was er eerder ...(in mijn geval is de hoge bloeddruk al jong ontdekt, op mijn 28ste al).
  Moderator woensdag 7 augustus 2019 @ 11:41:42 #73
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_188327961
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 10:51 schreef Maurice76 het volgende:
Heb je ook gekeken of je prikmateriaal (en dan specifiek de teststrips) nog binnen de houdbaarheidsdatum zaten? Zodra ze over de houdbaarheidsdatum zijn, zijn de metingen steeds minder betrouwbaar.
Dat is zeker wel een aandachtspuntje; houdbaarheid is na openen toch doorgaans een maand of zes ?

Niet dat die strips tijd hebben om bij mij zo oud te worden :+
pi_188328217
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 11:20 schreef Aventura het volgende:
Sporten zou meer kunnen, maar dat vind ik lastig met een fulltime baan en nog een jonkie van 18 maanden.
Is het opvoeden van een jonkie van 18 maanden niet al een topsport op zich? :P
True strength is not a measure of the body,
It's a measure of the soul.
pi_188328738
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 11:08 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Zou ik inderdaad even doen. Bij mij is het inmiddels ook 10 jaar geleden, en de huisarts zei me destijds dat het niet de vraag was of ik diabetes 2 zou ontwikkelen, maar wanneer. Ik heb wel wat meer risicopunten dan jij hebt, waarschijnlijk, maar de zwangerschapsdiabetes is wel een grote indicator. Jaarlijkse, of bij goede uitslagen tweejaarlijkse, controle kan ervoor zorgen dat je er in ieder geval op tijd bij bent mocht het zover komen.

Ik heb inmiddels gelukkig nog geen diabetes 2 ontwikkeld. Ik eet dan ook wel tamelijk gezond en sport en beweeg goed. Bij mijn controles blijkt wel dat mijn nuchtere waarde altijd iets aan de hoge kant is (ergens tussen 6 en 7), maar de Hba1c is nog steeds altijd perfect.
Jep, ik kreeg hetzelfde. Niet de vraag of maar wanneer ik het krijg.

Maar inderdaad, 2 familie lijnen met diabetes, 1 alleen ouderdom maar toch, de andere kant wel allemaal opa, ooms, tante, vader.... maar wel heeft iedereen zo’n beetje zwaar overgewicht in die lijn.

Ik hou het er maar op dat de factoren die ik wel zelf in de hand heb in de gaten hou, zoals gewicht, “dieet”. Ik zie het wel later. Zorgen voor morgen!
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_188329529
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 12:36 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Jep, ik kreeg hetzelfde. Niet de vraag of maar wanneer ik het krijg.

Maar inderdaad, 2 familie lijnen met diabetes, 1 alleen ouderdom maar toch, de andere kant wel allemaal opa, ooms, tante, vader.... maar wel heeft iedereen zo’n beetje zwaar overgewicht in die lijn.

Ik hou het er maar op dat de factoren die ik wel zelf in de hand heb in de gaten hou, zoals gewicht, “dieet”. Ik zie het wel later. Zorgen voor morgen!
Precies, dat doe ik dus ook.
Mijn doel is dus niet om het niet te krijgen, maar pas als ik oud ben en het met recht alsnog ouderdomsdiabetes kan noemen :+ :')
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_188334726
@Aventura goed dat je het ff laat checken bij de huisarts. Een HbA1c zegt toch meer dan een paar losse vingerprikken. Succes morgen!

Ik heb vanochtend de hele papierwinkel voor de aanvraag van de 670G ingevuld en opgestuurd naar Diabeter. Alleen de internist is op vakantie dus die vult eind volgende week de rest in en stuurt het dan op naar Medtronic. Ik hoop wel dat het dit keer goed gaat zonder vertraging, want ik heb begin oktober mijn introductietrainingen staan. Dus wel handig als ik hem dan binnen heb. De 640G die ik nu heb was 4jaar geleden ook in augustus aangevraagd en ben toen dus pas 10 november begonnen.

Vandaag ook m'n Smart Cool'r bh/bikini-zakje binnengekregen. Wist wel dat je van die Frio-koeltasjes voor pennen had, maar blijkbaar dus ook voor je pomp. Dus dat mooi besteld als gratis accessoire van dit jaar ^O^



Dat matje rechts dompel je dus in water en dan worden de gelkristallen geactiveerd. Dan vouw je matje om je pomp en stop je in zakje. Blijft 24 uur koel dan.
pi_188334984
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2019 15:49 schreef -Deluzion- het volgende:

[..]

En superveel motivatie lijkt mij, en dat is lastig genoeg als je depressief bent.
Als je anders gaat eten, helpt dat ook tegen depressieve klachten.
Er zijn steeds meer onderzoeken waaruit blijkt dat je darmen aan je hersens gelinkt zijn.
Daarom belangrijk om naar een goede diëtist te gaan. Niet eentje die volgens de schijf van 5 werkt, maar die up to date is met de nieuwste zaken (zoals deze onderzoeken en ook koolhydraatbeperkt eten bij diabetes).
pi_188335196
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2019 19:38 schreef Maurice76 het volgende:

[..]

Ik heb zelf al ruim 2 decennia type 1. Ik weet echt wel waar ik over lul, hoor. Als je suikerziekte hebt, hoef je tegenwoordig echt geen dieet meer te volgen dat vrijwel ontdaan is van koolhydraten. Dat was vroeger misschien zo, een jaar of 50 geleden, maar welkom in 2019.
Ook type 1. Ik kan echt geen brood eten hoor. Dan heb ik veel meer insuline nodig dan voor dezelfde hoeveelheid koolhydraten uit groenten/fruit. Niet uit te vogelen hoeveel meer insuline, dus ik ben ermee gestopt.
Fijn dat het voor jou wel prima kan, maar er zijn genoeg mensen waarbij dit niet het geval is.

Voor mij geeft koolhydraatbeperkt eten veel stabielere bloedsuikers. En voor heel veel mensen, er valt heel veel over te lezen.
Er zijn steeds meer artsen en diëtisten die wat minderen met kh aanbevelen
Er is ook een discussie gaande wat belangrijker is: het HbA1c of de time in range (dus geen gemiddeld, maar zoveel mogelijk een stabiele bloedsuiker) om complicaties te voorkomen.
pi_188335228
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 19:13 schreef NedKelly het volgende:

[..]

Ook type 1. Ik kan echt geen brood eten hoor. Dan heb ik veel meer insuline nodig dan voor dezelfde hoeveelheid koolhydraten uit groenten/fruit. Niet uit te vogelen hoeveel meer insuline, dus ik ben ermee gestopt.
Fijn dat het voor jou wel prima kan, maar er zijn genoeg mensen waarbij dit niet het geval is.

Voor mij geeft koolhydraatbeperkt eten veel stabielere bloedsuikers. En voor heel veel mensen, er valt heel veel over te lezen.
Er zijn steeds meer artsen en diëtisten die wat minderen met kh aanbevelen
Er is ook een discussie gaande wat belangrijker is: het HbA1c of de time in range (dus geen gemiddeld, maar zoveel mogelijk een stabiele bloedsuiker) om complicaties te voorkomen.
Spuit jij zelf insuline of gebruik je dan ook een pomp?
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_188335258
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 19:15 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Spuit jij zelf insuline of gebruik je dan ook een pomp?
Ik gebruik een pomp. Heb eerste 2,5 jaar pennen gebruikt, daarna een pomp (nu 20 jaar).
pi_188335293
quote:
1s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 18:39 schreef _Hestia_ het volgende:
@:Aventura goed dat je het ff laat checken bij de huisarts. Een HbA1c zegt toch meer dan een paar losse vingerprikken. Succes morgen!

Ik heb vanochtend de hele papierwinkel voor de aanvraag van de 670G ingevuld en opgestuurd naar Diabeter. Alleen de internist is op vakantie dus die vult eind volgende week de rest in en stuurt het dan op naar Medtronic. Ik hoop wel dat het dit keer goed gaat zonder vertraging, want ik heb begin oktober mijn introductietrainingen staan. Dus wel handig als ik hem dan binnen heb. De 640G die ik nu heb was 4jaar geleden ook in augustus aangevraagd en ben toen dus pas 10 november begonnen.

Vandaag ook m'n Smart Cool'r bh/bikini-zakje binnengekregen. Wist wel dat je van die Frio-koeltasjes voor pennen had, maar blijkbaar dus ook voor je pomp. Dus dat mooi besteld als gratis accessoire van dit jaar ^O^

[ afbeelding ]

Dat matje rechts dompel je dus in water en dan worden de gelkristallen geactiveerd. Dan vouw je matje om je pomp en stop je in zakje. Blijft 24 uur koel dan.
Ook als ik mijn frio matje maar kort in water dompel, geeft ie later in het tasje (voor de pennen/ampullen) best nog wat vocht af. Lijkt me voor een pomp niet zo heel fijn, houdt dit hoesje dat tegen?
Maar wellicht behandel ik het frio matje niet handig, vond de handleiding niet heel duidelijk.
pi_188335333
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 19:20 schreef NedKelly het volgende:

[..]

Ook als ik mijn frio matje maar kort in water dompel, geeft ie later in het tasje (voor de pennen/ampullen) best nog wat vocht af. Lijkt me voor een pomp niet zo heel fijn, houdt dit hoesje dat tegen?
Maar wellicht behandel ik het frio matje niet handig, vond de handleiding niet heel duidelijk.
Oh ik vond dat met mijn frio-tasje wel meevallen. Je moet hem nadat je hem uit het water hebt gehaald ook gewoon ff droog deppen wel hè met een tissue/doek.
pi_188335367
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 19:23 schreef _Hestia_ het volgende:

[..]

Oh ik vond dat met mijn frio-tasje wel meevallen. Je moet hem nadat je hem uit het water hebt gehaald ook gewoon ff droog deppen wel hè met een tissue/doek.
Had ik geloof ik wel gedaan, maar misschien niet genoeg idd.
Vond dat het ook heel lang duurde voordat die kristallen weer hersteld waren. Was echt iets van 2-3 dagen of zo.... :o Dus zal wel iets niet goed gedaan hebben. Of ik heb overijverige kristallen. :+

Ga nu steeds een vakantiehuisje op uurtje rijden, dus kan het daar gelijk in de koelkast leggen. Gebruik nu maar weer mijn koeltasje met koelelementje.
pi_188335380
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 19:13 schreef NedKelly het volgende:

[..]

Ook type 1. Ik kan echt geen brood eten hoor. Dan heb ik veel meer insuline nodig dan voor dezelfde hoeveelheid koolhydraten uit groenten/fruit. Niet uit te vogelen hoeveel meer insuline, dus ik ben ermee gestopt.
Fijn dat het voor jou wel prima kan, maar er zijn genoeg mensen waarbij dit niet het geval is.

Voor mij geeft koolhydraatbeperkt eten veel stabielere bloedsuikers. En voor heel veel mensen, er valt heel veel over te lezen.
Er zijn steeds meer artsen en diëtisten die wat minderen met kh aanbevelen
Er is ook een discussie gaande wat belangrijker is: het HbA1c of de time in range (dus geen gemiddeld, maar zoveel mogelijk een stabiele bloedsuiker) om complicaties te voorkomen.
Hetzelfde geldt voor mij inderdaad. Ik eet niet koolhydraatvrij maar wel redelijk beperkt. Zit gemiddeld zo rond de 100-140 gram koolhydraten per dag. Hoe minder koolhydraten ik eet hoe minder pieken. Niet dat mijn pieken heel hoog zijn, zelfs na het eten kom ik meestal niet boven de 10-12 uit. Maar ik kan het verschil zeker merken.

Bij Diabeter kijken ze nu ook veel meer naar Time in Range dan naar HbA1c inderdaad. Wel makkelijk dat je dat met de 670G ook gewoon in je pomp kunt zien.

quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 19:26 schreef NedKelly het volgende:

[..]

Had ik geloof ik wel gedaan, maar misschien niet genoeg idd.
Vond dat het ook heel lang duurde voordat die kristallen weer hersteld waren. Was echt iets van 2-3 dagen of zo.... :o Dus zal wel iets niet goed gedaan hebben. Of ik heb overijverige kristallen. :+

Ga nu steeds een vakantiehuisje op uurtje rijden, dus kan het daar gelijk in de koelkast leggen. Gebruik nu maar weer mijn koeltasje met koelelementje.
Oh dat klinkt idd alsof er toch niet iets goed gaat. Op vakantie kon ik gewoon elke dag opnieuw ff onderdompelen en dan deden ze het gewoon weer.
pi_188335883
@_Hestia_ succes!
Bij ons is de aanvraag vrijdags verstuurd.maandags had ik al een mail van metronic en woensdags ofzo was de pomp al in huis.

2 september hebben we voor zoon dr instructie van de sensor van medtronic in het zkh met 2 andere kinderen.

Ben heel benieuwd.

We hebben de laatste tijd veel gedoe met de FSL sensor gehad dus zeer benieuwd hoe t met die van medtronic gaat en in combi met dr pomp.


Hier geven de kinderarts en diabetesvpk ook aan dat ze meer naar time in range gaan kijken.


En 1000 hartjes voor onze kinderarts.
3 weken geleden kregen we de bloedsuikers niet omlaag, ketenen gemeten, pompcheck gedaan, nieuw infuussetje etc.
In weekend zkh gebeld maar dienstdoende kinderarts was niet gespecialiseerd in diabetes in combi met de 670g pomp dus ze wilde kijken of ze een gespecialiseerde kinderarts kon bereiken.
Die belde me terug, 30 minuten mee aan telefoon gezeten.
Eea aan pompstanden veranderd en volgende dag uitgebreid contact.
Fijn dat we van huis uit alles kunnen synchroniseren waardoor zij op afstand mee kunnen kijken.
pi_188336054
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 19:26 schreef NedKelly het volgende:

[..]

Had ik geloof ik wel gedaan, maar misschien niet genoeg idd.
Vond dat het ook heel lang duurde voordat die kristallen weer hersteld waren. Was echt iets van 2-3 dagen of zo.... :o Dus zal wel iets niet goed gedaan hebben. Of ik heb overijverige kristallen. :+

Ga nu steeds een vakantiehuisje op uurtje rijden, dus kan het daar gelijk in de koelkast leggen. Gebruik nu maar weer mijn koeltasje met koelelementje.
Ik heb vorig jaar zo n tasje van vitality besteld maar dat was niks.
Wat een gedoe met die kristallen.

Misschien die van frio uitproberen maar nu neem ik de insuline in een koeltasje mee, event koelelement en vorige week gelijk in koelkast bij hotel gelegd.
Over paar weken gelijk in vakantiehuisje.

@NedKelly, ga je bewust op een uir rijden op vakantie?
pi_188336090
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 20:12 schreef het-is-mij het volgende:

[..]

Ik heb vorig jaar zo n tasje van vitality besteld maar dat was niks.
Wat een gedoe met die kristallen.

Misschien die van frio uitproberen maar nu neem ik de insuline in een koeltasje mee, event koelelement en vorige week gelijk in koelkast bij hotel gelegd.
Over paar weken gelijk in vakantiehuisje.

@:NedKelly, ga je bewust op een uir rijden op vakantie?
Niet ivm diabetes.
Vroeger ging ik ver weg, maar aantal jaar geleden angststoornis met paniekaanvallen gekregen waardoor ik vrijwel niet meer kon reizen (ook met veel moeite en veel stress boodschappen kunnen doen). Toen werd dit wel beetje de max wat ik trok en waarbij ik er toch dan 2x per jaar tussenuit was. Gelukkig gaat het nu een stuk beter. Mijn ouders hebben vorig jaar op dat uurtje afstand een vakantiehuisje gekocht, dus vandaar die reisafstand nu :D
pi_188336140
Ik heb vorig jaar na een bericht van geloof DVN, Diabetesfonds of JFDR oid een MedAngel gekocht, een gadget wat de temperatuur van je medicijnen kan monitoren. Zowel bijv. in je koelkast als op reis.
Het heeft mij in mijn koelkast veel inzicht gegeven dat ik het echt te warm bewaarde en het op een andere plek in de koelkast moest leggen. Ruim 20 jaar verkeerd bewaard kennelijk. Denk dat dat wel wat slechte bloedsuikers heeft veroorzaakt.

Duur ding wel, zag dat ze nu ook bij DVN Puntenplein te verkrijgen zijn.
pi_188339796
quote:
1s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 20:00 schreef het-is-mij het volgende:
@:_Hestia_ succes!
Bij ons is de aanvraag vrijdags verstuurd.maandags had ik al een mail van metronic en woensdags ofzo was de pomp al in huis.

2 september hebben we voor zoon dr instructie van de sensor van medtronic in het zkh met 2 andere kinderen.

Ben heel benieuwd.

We hebben de laatste tijd veel gedoe met de FSL sensor gehad dus zeer benieuwd hoe t met die van medtronic gaat en in combi met dr pomp.

Hier geven de kinderarts en diabetesvpk ook aan dat ze meer naar time in range gaan kijken.

En 1000 hartjes voor onze kinderarts.
3 weken geleden kregen we de bloedsuikers niet omlaag, ketenen gemeten, pompcheck gedaan, nieuw infuussetje etc.
In weekend zkh gebeld maar dienstdoende kinderarts was niet gespecialiseerd in diabetes in combi met de 670g pomp dus ze wilde kijken of ze een gespecialiseerde kinderarts kon bereiken.
Die belde me terug, 30 minuten mee aan telefoon gezeten.
Eea aan pompstanden veranderd en volgende dag uitgebreid contact.
Fijn dat we van huis uit alles kunnen synchroniseren waardoor zij op afstand mee kunnen kijken.
Dankjewel! En wauw dat ging wel erg snel bij jullie dan.
En wat fijn dat jullie toen zo geholpen zij door die kinderarts ^O^
Hopelijk werkt de Guardian sensor dan beter idd. En dat heeft natuurlijk ook nog als voordeel dat je daarbij alarmen hebt die je waarschuwen als er wat is waardoor je eerder kunt ingrijpen. Of met die 670G de pomp dus in automodus kunt laten ingrijpen.

[ Bericht 1% gewijzigd door _Hestia_ op 08-08-2019 00:03:55 ]
pi_188361735
Ik moet meer bewegen en ben doorverwezen naar diëtiste. Ik hoef nog geen medicatie als ik mijn levensstijl drastisch wijzig met een heel aangepast eetpatroon en ga sporten.
Ik ben zo snel als een windhond, zo taai als leer en zo hard als staal
  Moderator / Miss SHO vrijdag 9 augustus 2019 @ 15:40:09 #92
22592 crew  Ole
pi_188362224
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2019 15:12 schreef -Deluzion- het volgende:
Ik moet meer bewegen en ben doorverwezen naar diëtiste. Ik hoef nog geen medicatie als ik mijn levensstijl drastisch wijzig met een heel aangepast eetpatroon en ga sporten.
Heel veel succes!
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  Moderator vrijdag 9 augustus 2019 @ 16:50:22 #93
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_188363280
Ik heb natuurlijk via de dvk al de nodige tips en trucks meegekregen voor op vakantie.
En een waslijst aan medische artikelen die mee moeten.. :+

Maar zijn er hier nog mensen met tips voor wat betreft op vakantie gaan samen met je diabetes ? Of do's en dont's.

Het papierwerk is allemaal al rond, medicatie paspoort hebben we; en een overzicht van de medicatie van de apotheek hebben we ook.
pi_188363476
Hoge temperaturen of grote hoogte doet je insulinebehoefte misschien veranderen. Ik zou vooral zorgen altijd iets mee te hebben voor eventuele hypo’s.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  Moderator vrijdag 9 augustus 2019 @ 17:29:23 #95
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_188363899
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2019 17:03 schreef Ticootje het volgende:
Hoge temperaturen of grote hoogte doet je insulinebehoefte misschien veranderen. Ik zou vooral zorgen altijd iets mee te hebben voor eventuele hypo’s.
Om te proberen (dit is de eerste keer na mijn diagnose van dit jaar) gaan we niet heel ver; dus het scheel dat het weer in Duitsland ongeveer hetzelfde is als hier. Maar er staat al een zak vruchtenhartjes en dextro klaar om meegenomen te worden.

^O^
pi_188364557
Het is misschien ook handig om uit te zoeken wat de mensen "daar" allemaal eten. Het zal geen Hollandse pot zijn :p. Van te voren wat dieettabellen van die "vreemde" producten bij elkaar grabbelen en uitprinten kan wel handig zijn, heb je ze altijd bij de hand, zelfs zonder internet verbinding.
True strength is not a measure of the body,
It's a measure of the soul.
pi_188365103
Duitsland verschilt niet zo heel veel. Aardappels, vlees, dat soort.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  Moderator vrijdag 9 augustus 2019 @ 19:16:55 #98
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_188365390
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2019 18:16 schreef Maurice76 het volgende:
Het is misschien ook handig om uit te zoeken wat de mensen "daar" allemaal eten. Het zal geen Hollandse pot zijn :p. Van te voren wat dieettabellen van die "vreemde" producten bij elkaar grabbelen en uitprinten kan wel handig zijn, heb je ze altijd bij de hand, zelfs zonder internet verbinding.
^O^

quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2019 18:53 schreef Ticootje het volgende:
Duitsland verschilt niet zo heel veel. Aardappels, vlees, dat soort.
Vooral de porties voer zijn groter _O-
pi_188365519
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2019 19:16 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

^O^
[..]

Vooral de porties voer zijn groter _O-
Oh yeah! Ik hou er wel van hoor. Vooral hun aardappels smaken een stuk beter.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  Moderator vrijdag 9 augustus 2019 @ 19:29:32 #100
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_188365561
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2019 19:25 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Oh yeah! Ik hou er wel van hoor. Vooral hun aardappels smaken een stuk beter.
Ik ook; alleen dit jaar voor het eerst als type 1 patient op vakantie
(al zit ik nog een bietje in de welbekende honymoon fase).
pi_188365591
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2019 19:29 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Ik ook; alleen dit jaar voor het eerst als type 1 patient op vakantie
(al zit ik nog een bietje in de welbekende honymoon fase).
Had jij niet ook meteen een pomp? Die dingen regelen zichzelf toch?
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  Moderator vrijdag 9 augustus 2019 @ 19:34:18 #102
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_188365632
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2019 19:31 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Had jij niet ook meteen een pomp? Die dingen regelen zichzelf toch?
Nee, ik heb geen pomp. Ik functioneer nu nog gewoon op een injectie met 24 uurs insuline en een handvol tabletten. Laatste keer op controle geweest bij de dvk was mijn hb1ac gedaald van 93 naar 60 in krap 2,5 maand tijd (tijd vanaf de diagnose) *O* .
pi_188365789
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2019 17:29 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Om te proberen (dit is de eerste keer na mijn diagnose van dit jaar) gaan we niet heel ver; dus het scheel dat het weer in Duitsland ongeveer hetzelfde is als hier. Maar er staat al een zak vruchtenhartjes en dextro klaar om meegenomen te worden.

^O^
Duitse apotheken hebben hele lekkere dextro, met een ontzettend uitgebreid assortiment aan smaken. Echt een aanrader. Ronde rolletjes zoals bij Kruidvat.

En wat misschien handig is: iets vaker meten dan je nu misschien doet, om te zien wat het effect van de vakantie is. Dus bijv. ook 2,5-3 uur na je maaltijd als je normaal alleen voor je maaltijden prikt.

En mbt de dieettabellen: installeer de app Eetmeter van het voedingscentrum op je smartphone. Ditis gebaseerd op de Nevo-tabel die ook diëtisten gebruiken en is vrij accuraat. Moet je alleen de grootte van de porties gokken (of een inklapbaar weegschaaltje meenemen :+).
pi_188365801
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2019 19:34 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Nee, ik heb geen pomp. Ik functioneer nu nog gewoon op een injectie met 24 uurs insuline en een handvol tabletten. Laatste keer op controle geweest bij de dvk was mijn hb1ac gedaald van 93 naar 60 in krap 2,5 maand tijd (tijd vanaf de diagnose) *O* .
Dat doe je goed. Heb je afgezien van medicatie ook veel aan aangepast aan eten en dergelijke?

Ik spuit nu ik denk een maandje of 3 / 4 en ik ben wel echt klaar met hoe vaak ik moet curven (eigenlijk elke dag) en eigenlijk ook wel hoeveel het me beperkt. Nu pas merk ik dat ik toch wel een snoepkont ben en dat ik toch liever kies om iets niet te eten ipv proberen te corrigeren met insuline.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_188365815
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2019 19:31 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Had jij niet ook meteen een pomp? Die dingen regelen zichzelf toch?
Ik heb een pomp, maar die regelt zich niet zelf. Alleen de basale insuline (voor de hele dag), maar niet de insuline voor de maaltijden.
pi_188366254
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2019 19:31 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Had jij niet ook meteen een pomp? Die dingen regelen zichzelf toch?
Nee was het maar zo'n feest. Een insulinepomp regelt alleen automatisch de basale insulinetoediening. Dat je elk uur een kleine hoeveelheid insuline krijgt. Vergelijkbaar met langwerkende insuline als je spuit.

Maar een insuliepomp weet niet wat jij eet. Dus als je iets eet/voor een maaltijd moet je dus koolhydraten tellen en die zelf invoeren. Zodat hij dan kan berekenen hoeveel insuline je moet bolussen (vergelijkbaar met kortwerkende insuline als je spuit).
pi_188371182
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2019 19:25 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Oh yeah! Ik hou er wel van hoor. Vooral hun aardappels smaken een stuk beter.
Zoete aardappel wordt blijkbaar aanbevolen, dat is wel mooi want het is behoorlijk smaakvol.

[ Bericht 0% gewijzigd door -Deluzion- op 10-08-2019 01:41:35 ]
Ik ben zo snel als een windhond, zo taai als leer en zo hard als staal
pi_188371643
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 augustus 2019 20:13 schreef _Hestia_ het volgende:

[..]

Nee was het maar zo'n feest. Een insulinepomp regelt alleen automatisch de basale insulinetoediening. Dat je elk uur een kleine hoeveelheid insuline krijgt. Vergelijkbaar met langwerkende insuline als je spuit.

Maar een insuliepomp weet niet wat jij eet. Dus als je iets eet/voor een maaltijd moet je dus koolhydraten tellen en die zelf invoeren. Zodat hij dan kan berekenen hoeveel insuline je moet bolussen (vergelijkbaar met kortwerkende insuline als je spuit).
Ik dacht dus echt dat zoiets steeds kon meten en vol automatisch werkte.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_188371687
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2019 07:03 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Ik dacht dus echt dat zoiets steeds kon meten en vol automatisch werkte.
Dat zijn ze nu aan het testen/ontwikkelen: de kunst alvleesklier, maar is nog niet op de markt.
https://www.diabetesfonds.nl/de-kunstalvleesklier
pi_188372466
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2019 07:39 schreef NedKelly het volgende:

[..]

Dat zijn ze nu aan het testen/ontwikkelen: de kunst alvleesklier, maar is nog niet op de markt.
https://www.diabetesfonds.nl/de-kunstalvleesklier
Ja ik dacht dat dat er dus al was!

Dit lijkt wel een vooruitgang, alleen zit je nog steeds met veel externe sensoren ed. Maar het is zeker een goede stap denk ik naar misschien wel een genezing van type 1? Ik bedoel als we iets ontwikkelen dat je in je lijf kan plaatsen dat de volledige functie van de alvleesklier overneemt, dan kun je dat wel genezing noemen toch?
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  Moderator zaterdag 10 augustus 2019 @ 10:54:06 #111
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_188373060
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2019 19:43 schreef NedKelly het volgende:

[..]

Duitse apotheken hebben hele lekkere dextro, met een ontzettend uitgebreid assortiment aan smaken. Echt een aanrader. Ronde rolletjes zoals bij Kruidvat.
Worden die daar onder de merknaam Dextro verkocht ? Ik hoop ze natuurlijk niet nodig te hebben.
Maar het is goed om te weten ^O^

quote:
En wat misschien handig is: iets vaker meten dan je nu misschien doet, om te zien wat het effect van de vakantie is. Dus bijv. ook 2,5-3 uur na je maaltijd als je normaal alleen voor je maaltijden prikt.
Dat was wel de bedoeling; iig de eerste dagen en wanneer mijn onderbuikgevoel zegt dat er iets niet klopt. Ook neem ik twee meters mee; voor het geval dat de andere het plots op zou geven.

quote:
En mbt de dieettabellen: installeer de app Eetmeter van het voedingscentrum op je smartphone. Ditis gebaseerd op de Nevo-tabel die ook diëtisten gebruiken en is vrij accuraat. Moet je alleen de grootte van de porties gokken (of een inklapbaar weegschaaltje meenemen :+).
Staat sinds het laatste bezoek aan de diëtist geinstalleerd op mijn telefoon.

quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2019 19:44 schreef Ticootje het volgende:
Dat doe je goed. Heb je afgezien van medicatie ook veel aan aangepast aan eten en dergelijke?
Mijn lichaam is schijnbaar nog gevoelig voor iedere eenheid insuline die ik gebruik. Ik moest in eerste instantie 12 eenheden langwerkend gebruiken, maar dit ging veelste hard dan zat ik ochtends wel eens ver onder de 4. Vaak ergens tussen de 3 en de 3,5. Dat was nou ook weer niet de bedoeling. Nu gebruik ik 11 eenheden en doorgaans werkt dat prima.

Ik was al een kleine 3 jaar gediagnostiseerd als diabetes type 2 patient; dus mijn eet patroon en ritme hadden we al zoveel mogelijk aangepast op mijn ziekte. Toen mijn waarden maar bleven stijgen (en er verder niks veranderd was) zijn we een driekwart jaar aan het dokteren geweest bij de huisarts. Ik bleef afvallen, mijn suikers bleven stijgen tot ver boven de 20 en ik bleef mij mar ontzettend kut voelen.

En toen gaf ze eindelijk toe dat het tijd werd om naar een internist te gaan; want zei wist het ook niet meer :')

Uiteindelijk gediagnosticeerd met type 1 lada.
En ik heb mij nog nooit zo goed gevoeld, als in de afgelopen 3 maanden na de diagnose ! ^O^

quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2019 19:44 schreef Ticootje het volgende:
Ik spuit nu ik denk een maandje of 3 / 4 en ik ben wel echt klaar met hoe vaak ik moet curven (eigenlijk elke dag) en eigenlijk ook wel hoeveel het me beperkt. Nu pas merk ik dat ik toch wel een snoepkont ben en dat ik toch liever kies om iets niet te eten ipv proberen te corrigeren met insuline.
Op het moment prik ik mijn waarden om de twee dagen; en dan vier keer.
Nuchter, voor het middagmaal, voor het avondmaal en voor het naar bed gaan.

Gedurende de dag kan ik moeilijk bij sturen omdat ik alleen langwerkend heb en de rest met tabletten doe. Dat enigszins een nadeel. Maar over het algemeen blijf ik toch redelijk tussen de grenswaarden. Zolang ik niet te veel ga snaaien of teveel ga eten gaat het best redelijk.

quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2019 07:03 schreef Ticootje het volgende:
Ik dacht dus echt dat zoiets steeds kon meten en vol automatisch werkte.
Nee, dat doet een pomp dus niet. Die houd geen rekening met wat je eet.
En je moet om de twee a drie dagen een nieuwe infuus set zetten.

Wanneer krijg je eigenlijk een pomp ? Is dat wanneer je echt niet meer onder controle te houden bent met maaltijd gebonden spuiten ? Of is dat een bewuste keuze ?
pi_188373241
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2019 10:54 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Worden die daar onder de merknaam Dextro verkocht ? Ik hoop ze natuurlijk niet nodig te hebben.
Maar het is goed om te weten ^O^

Nee is ander merk: Intact, in Nederland is het bij sommige reform winkels te koop als Inform en bij Kruidvat onder eigen merk.
Voordeel van deze druivensuiker vind ik dat het niet hard wordt, hoe lang je het ook bewaard. Na openen dextro rolletje wordt het gelijk keihard en breek je je kiezen.

Blijft lang goed dus je kan een voorraadje meenemen voor thuis *)

https://www.intact-traubenzucker.de/
pi_188373331
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2019 10:54 schreef Vonkenboer het volgende:

Nee, dat doet een pomp dus niet. Die houd geen rekening met wat je eet.
En je moet om de twee a drie dagen een nieuwe infuus set zetten.

Wanneer krijg je eigenlijk een pomp ? Is dat wanneer je echt niet meer onder controle te houden bent met maaltijd gebonden spuiten ? Of is dat een bewuste keuze ?
Op zich ben je met een pomp ook nog maaltijdgebonden aan het spuiten, want voor je eten moet je een bolus toedienen.

In mijn geval werkte de langwerkende insuline niet lang genoeg, ik moest rond de lunch ook langwerkend gebruiken (naast voor het slapen gaan). Mijn bloedsuikers waren ook veel te wisselend waardoor een pomp geadviseerd werd.
De pomp geeft ongeveer elke 5 min een heel klein beetje insuline af voor de basaalstand, er staat ingesteld hoeveel eenheden per uur en dat verdeelt de pomp door het uur heen. Dat is dan in de plaats van de langwerkende insuline.

Ik denk dat een afweging ook kan zijn wat voor leefstijl je hebt. Ik had het van tevoren niet gedacht, maar de pomp geeft echt heel veel vrijheid, voor mij dan. Vroeger ging ik bijv. vaak naar uitwedstrijden van voetbal of naar het schaatsen, en dan uren reizen / in een stadion en dan op zo'n vieze wc maar weer je insuline moeten spuiten bij heel slecht licht was niet handig. Dat probleem heb je met een pomp niet.
  Moderator zaterdag 10 augustus 2019 @ 13:56:17 #114
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_188374886
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2019 11:12 schreef NedKelly het volgende:
Nee is ander merk: Intact, in Nederland is het bij sommige reform winkels te koop als Inform en bij Kruidvat onder eigen merk.
Voordeel van deze druivensuiker vind ik dat het niet hard wordt, hoe lang je het ook bewaard. Na openen dextro rolletje wordt het gelijk keihard en breek je je kiezen.

Blijft lang goed dus je kan een voorraadje meenemen voor thuis *)

https://www.intact-traubenzucker.de/
^O^

quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2019 11:21 schreef NedKelly het volgende:
Ik denk dat een afweging ook kan zijn wat voor leefstijl je hebt. Ik had het van tevoren niet gedacht, maar de pomp geeft echt heel veel vrijheid, voor mij dan. Vroeger ging ik bijv. vaak naar uitwedstrijden van voetbal of naar het schaatsen, en dan uren reizen / in een stadion en dan op zo'n vieze wc maar weer je insuline moeten spuiten bij heel slecht licht was niet handig. Dat probleem heb je met een pomp niet.
In die zin begin ik dus pas; het is niet de vraag of ik kortwerkend moet gaan spuiten, maar vanaf wanneer dat is. Zolang we dat nog uit kunnen stellen en de waarden goed blijven wil de dvk dat nog rekken. Maar het is gewoon een progressief iets, dat moment komt gewoon. -O-

Dat een pomp meer vrijheid bied hoor ik van anderen ook; ik heb een goede kennis die heeft type 1 en een pomp en als hij dan smiddags in de stad bevoorbeeld een milkshake wil nemen even tussendoor dan kan hij dat "weg" bolussen. Terwijl ik dat niet kan omdat je met een insuline pen op drie of vier eetmomenten op een dag word "ingesteld".
pi_188375021
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2019 13:56 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

^O^
[..]

In die zin begin ik dus pas; het is niet de vraag of ik kortwerkend moet gaan spuiten, maar vanaf wanneer dat is. Zolang we dat nog uit kunnen stellen en de waarden goed blijven wil de dvk dat nog rekken. Maar het is gewoon een progressief iets, dat moment komt gewoon. -O-

Dat een pomp meer vrijheid bied hoor ik van anderen ook; ik heb een goede kennis die heeft type 1 en een pomp en als hij dan smiddags in de stad bevoorbeeld een milkshake wil nemen even tussendoor dan kan hij dat "weg" bolussen. Terwijl ik dat niet kan omdat je met een insuline pen op drie of vier eetmomenten op een dag word "ingesteld".
Ik dacht dat dat nu echt achterhaald was, maar misschien heb ik dat mis of heb ik een heel erg vooruitstrevende internist. Toen ik in 1996 diabetes kreeg en met pen ging spuiten was dat al niet meer van die 3-4 eetmomenten per dag. Juist omdat de kortwerkende insuline toen al heel veel flexibiliteit gaf. Als ik wilde kon ik maaltijden overslaan of uitstellen, bijv. in het weekend laat ontbijten of dan ontbijt of lunch overslaan. Niks vaste tijden of vaste hoeveelheden koolhydraten.
Mijn ziekenhuis zegt: je moet je insuline aanpassen op wat je eet, je kan best tussendoortjes nemen etc. Wat voor een gezond persoon niet gezond is, is voor jou ook niet gezond, maar als je chips/chocola/gebak wilt eten, dan moet je daarvoor insuline gebruiken.

Ik dacht dat het met een pen net zo werkt als met pomp. De langwerkende insuline moet zorgen dat je bloedsuiker stabiel blijft ook als je niet eet. De kortwerkende vangt je eten op, maar als die ook je bloedsuiker voor de hele dag beïnvloedt is de instelling van één van beide niet goed.

Kan me ook voorstellen dat omdat je in beginstadium zit, ze het nog anders insteken.
Ik had in het begin dat ik geen langwerkende insuline hoefde te gebruiken, maar na 1,5 jaar had ik heel veel nodig en moest dat over 2 momenten op de dag splitsen.
pi_188376069
Ja de kortwerkende insuline mag ik ook zelf aanpassen naar wat ik eet.

Bij ontbijt spuit ik niks, avondeten altijd wel, lunch hangt af van wat ik eet.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  Moderator zaterdag 10 augustus 2019 @ 15:39:10 #117
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_188376081
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2019 14:08 schreef NedKelly het volgende:

Kan me ook voorstellen dat omdat je in beginstadium zit, ze het nog anders insteken.
Dat vermoeden heb ik ook :); mijn waarden zijn nu redelijk constant (mits ik geen te gekke dingen doe). En voel ik mij beter dan al die drie maanden hiervoor ! *O*
pi_188376263
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2019 15:39 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Dat vermoeden heb ik ook :); mijn waarden zijn nu redelijk constant (mits ik geen te gekke dingen doe). En voel ik mij beter dan al die drie maanden hiervoor ! *O*
Dat is fijn, weet je in ieder geval dat de behandeling goed aanslaat!

quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2019 15:37 schreef Ticootje het volgende:
Ja de kortwerkende insuline mag ik ook zelf aanpassen naar wat ik eet.

Bij ontbijt spuit ik niks, avondeten altijd wel, lunch hangt af van wat ik eet.
fijn is dat he, ben je tenminste vrij in wat je wilt eten en zit je niet zo vast aan een vast regiem van maaltijden.
  donderdag 22 augustus 2019 @ 23:32:11 #119
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_188582328
Neem een nieuwe alvleesklier, zeiden ze.
Dan ben je van je diabetes af, zeiden ze.

Nou, mooi niet dus he :(

Dames en heren, ik introduceer een (voor mij) nieuwe vorm van diabetes: post-transplantatiediabetes. In theorie ben ik van de type 1 af (mijn tweede derde alvleesklier produceert insuline), maar mijn lichaam is te ongevoelig voor die insuline om de suikers laag te houden. Een soort type 2. Dus ik zat met een werkende alvleesklier met suikers van 20+ de hele dag.

Ik moest dus weer aan de langwerkende en de kortwerkende insuline, zo'n 4 keer per dag. Inmiddels doe ik alleen de langwerkende, maar afhankelijk van wat ik eet gaan mijn suikers nog alle kanten op over de dag.

Royaal dikke kak.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_188582416
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2019 23:32 schreef twiFight het volgende:
Neem een nieuwe alvleesklier, zeiden ze.
Dan ben je van je diabetes af, zeiden ze.

Nou, mooi niet dus he :(

Dames en heren, ik introduceer een (voor mij) nieuwe vorm van diabetes: post-transplantatiediabetes. In theorie ben ik van de type 1 af (mijn tweede derde alvleesklier produceert insuline), maar mijn lichaam is te ongevoelig voor die insuline om de suikers laag te houden. Een soort type 2. Dus ik zat met een werkende alvleesklier met suikers van 20+ de hele dag.

Ik moest dus weer aan de langwerkende en de kortwerkende insuline, zo'n 4 keer per dag. Inmiddels doe ik alleen de langwerkende, maar afhankelijk van wat ik eet gaan mijn suikers nog alle kanten op over de dag.

Royaal dikke kak.
wtf :( Sterkte..dat is wel mooi kut zeg! Hopelijk herstelt het op termijn..
Hoe kwam je in aanmerking voor zoiets? Aangezien er vele met type1 zijn die nooit van die optie gehoord hebben?
'If you really think that the environment is less important than the economy try holding your breath while you count your money'
  donderdag 22 augustus 2019 @ 23:49:34 #121
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_188582618
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2019 23:37 schreef poker4lifee het volgende:

[..]

wtf :( Sterkte..dat is wel mooi kut zeg! Hopelijk herstelt het op termijn..
Hoe kwam je in aanmerking voor zoiets? Aangezien er vele met type1 zijn die nooit van die optie gehoord hebben?
Goede vraag. Ik had er ook nooit van gehoord.
Ik kwam er mee in aanraking omdat ik een nieuwe nier nodig had. De chirurg raadde mij aan ook gelijk een alvleesklier te doen (een keuze waar ik overigens spijt van heb maar dat is een ander verhaal).

Sindsdien weet ik alleen dat dit in de US een veel vaker aanbevolen ingreep is voor type 1, alhoewel je het daar met hun ziektekostensysteem wel moet kunnen betalen natuurlijk.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
  Moderator vrijdag 23 augustus 2019 @ 13:32:35 #122
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_188588062
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2019 23:49 schreef twiFight het volgende:
Ik kwam er mee in aanraking omdat ik een nieuwe nier nodig had. De chirurg raadde mij aan ook gelijk een alvleesklier te doen (een keuze waar ik overigens spijt van heb maar dat is een ander verhaal).
Waarom stelde die chirurg dat voor ? Het lijkt mij toch niet standaard dat je bij een nieuwe nier een nieuwe alvleesklier krijgt ?
pi_188591296
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2019 23:32 schreef twiFight het volgende:
Neem een nieuwe alvleesklier, zeiden ze.
Dan ben je van je diabetes af, zeiden ze.

Nou, mooi niet dus he :(

Dames en heren, ik introduceer een (voor mij) nieuwe vorm van diabetes: post-transplantatiediabetes. In theorie ben ik van de type 1 af (mijn tweede derde alvleesklier produceert insuline), maar mijn lichaam is te ongevoelig voor die insuline om de suikers laag te houden. Een soort type 2. Dus ik zat met een werkende alvleesklier met suikers van 20+ de hele dag.

Ik moest dus weer aan de langwerkende en de kortwerkende insuline, zo'n 4 keer per dag. Inmiddels doe ik alleen de langwerkende, maar afhankelijk van wat ik eet gaan mijn suikers nog alle kanten op over de dag.

Royaal dikke kak.
Jeetje dat is een tegenvaller zeg :(
  zaterdag 24 augustus 2019 @ 00:26:44 #124
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_188596667
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2019 13:32 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Waarom stelde die chirurg dat voor ? Het lijkt mij toch niet standaard dat je bij een nieuwe nier een nieuwe alvleesklier krijgt ?
Dat doen ze als je binnen een bepaald profiel valt. Sowieso mag je niet te oud zijn. En je moet uiteraard DM T1 hebben. En erg gangbaar is het niet nee, het gaat jaarlijks om enkele tientallen mensen die deze ingreep ondergaan (in Nederland). Bij alleen een nier zit je al snel over de 1000 per jaar.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
  zaterdag 24 augustus 2019 @ 23:47:47 #125
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_188611540
Ik zag pas een uitzending van Bas vd Goor (Meer dan Goud), waarin hij vertelde dat hij aan het eind van zijn volleybalcarriere diabetes kreeg. Hoe kan het dat hij dat niet eerder heeft gemerkt? Ik neem dat hij type I heeft. Dat is dacht ik erfelijk dus dan had hij dat toch al veel eerder moeten merken?
Weet iemand dit?
!!! Go 49-ers !!!
pi_188613730
Latent auto-immune diabetes in adults (LADA)

LADA is een vorm van diabetes type 1. LADA heeft dezelfde kenmerken als diabetes type 1, alleen ze beginnen bij LADA pas op latere leeftijd (meestal boven de 35-40 jaar). De kenmerken ontstaan ook langzamer.
pi_188613854
quote:
2s.gif Op zaterdag 24 augustus 2019 23:47 schreef RobertoCarlos het volgende:
Ik zag pas een uitzending van Bas vd Goor (Meer dan Goud), waarin hij vertelde dat hij aan het eind van zijn volleybalcarriere diabetes kreeg. Hoe kan het dat hij dat niet eerder heeft gemerkt? Ik neem dat hij type I heeft. Dat is dacht ik erfelijk dus dan had hij dat toch al veel eerder moeten merken?
Weet iemand dit?
Hij hoeft het niet altijd al gehad te hebben. Op een gegeven moment ontstaat het.
Erfelijkheid speelt bij type 1 een veel kleinere rol dan bij type 2 https://www.diabetesfonds(...)erfelijk-is-diabetes

Ik heb het zelf op mijn 18e gekregen en had toen ca een half jaar eerder de eerste tekenen (dorstiger). Het is niet zo dat ik er al jaren mee rondliep.

Op de site van de Bas vd Goor foundation staat overigens dat hij type 1 heeft en niet LADA.
  zondag 25 augustus 2019 @ 14:13:23 #128
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_188617164
Het is ook een mythe dat t1 altijd bij kinderen ontstaat. Vaak wel, maar niet altijd. Dat mensen het dan ook wel eens jeugddiabetes of zo gaan noemen verneukt de boel alleen maar meer.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_188617614
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2019 14:13 schreef twiFight het volgende:
Het is ook een mythe dat t1 altijd bij kinderen ontstaat. Vaak wel, maar niet altijd. Dat mensen het dan ook wel eens jeugddiabetes of zo gaan noemen verneukt de boel alleen maar meer.
T2 werd maar al te vaak ouderdomssuiker genoemd. Tegenwoordig weet men wel dat het ook jongere mensen treft maar legt men voornamelijk het verband met overgewicht.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_188618208
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2019 14:13 schreef twiFight het volgende:
Het is ook een mythe dat t1 altijd bij kinderen ontstaat. Vaak wel, maar niet altijd. Dat mensen het dan ook wel eens jeugddiabetes of zo gaan noemen verneukt de boel alleen maar meer.
Ja precies ik was ook al 24 toen ik T1D kreeg.
Van de week weer bij Diabeter geweest, HbA1C was weer 5.9. Van alles doorgesproken met de dvk en diëtiste voor als ik met de 670G start wat dan allemaal anders is. Begin oktober dus over en dan 2 weken later met de automodus beginnen ^O^
pi_188619287
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2019 14:47 schreef Ticootje het volgende:

[..]

T2 werd maar al te vaak ouderdomssuiker genoemd. Tegenwoordig weet men wel dat het ook jongere mensen treft maar legt men voornamelijk het verband met overgewicht.
Dat is ook zo denk ik. in de US waar steeds meer mensen overgewicht hebben , neemt diabetes T2 ook toe. Ikzelf heb ook overgewicht toen ik gediagnosticeerd werd met diabetes T2. Ben nu al 3.5 kilo afgevallen binnen 2 weken.
Ik ben zo snel als een windhond, zo taai als leer en zo hard als staal
  zondag 25 augustus 2019 @ 21:56:27 #132
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_188624716
Iedereen bedankt voor de reacties ^O^ Ik weet idd nog niet zoveel van T1 (heb/had zelf T2), dus leer ik ook daarover bij :)

quote:
1s.gif Op zondag 25 augustus 2019 15:39 schreef _Hestia_ het volgende:

[..]

Van de week weer bij Diabeter geweest, HbA1C was weer 5.9.
Deze waarde snap ik niet, bij mij hebben ze het over waarden in de hoogte van 40, 50 etc. Of bedoel je de waarde van 59?
!!! Go 49-ers !!!
pi_188624902
quote:
2s.gif Op zondag 25 augustus 2019 21:56 schreef RobertoCarlos het volgende:
Iedereen bedankt voor de reacties ^O^ Ik weet idd nog niet zoveel van T1 (heb/had zelf T2), dus leer ik ook daarover bij :)
[..]

Deze waarde snap ik niet, bij mij hebben ze het over waarden in de hoogte van 40, 50 etc. Of bedoel je de waarde van 59?
Je hebt oude en nieuwe waardes. Bij Diabeter werken ze nog met de oude waardes. 5.9 komt overeen met 41 nieuwe waarde :)
Ik zit al jaren tussen de 5.4 en 6.1. dus tussen de 36 en 43 nieuwe waarde.
  zondag 25 augustus 2019 @ 23:39:26 #134
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_188626607
quote:
1s.gif Op zondag 25 augustus 2019 22:07 schreef _Hestia_ het volgende:

[..]

Je hebt oude en nieuwe waardes. Bij Diabeter werken ze nog met de oude waardes. 5.9 komt overeen met 41 nieuwe waarde :)
Ik zit al jaren tussen de 5.4 en 6.1. dus tussen de 36 en 43 nieuwe waarde.
Ja ok, ik ken die nieuwe waarden alleen bij de losse metingen, maar niet van de HbA1c, daar worden ze bij mij eigenlijk altijd in 40-ers en 50-ers genoemd.
Maar dan zijn jouw waarden gelukkig nu iig goed :)
!!! Go 49-ers !!!
  maandag 26 augustus 2019 @ 00:11:10 #135
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_188627078
quote:
2s.gif Op zondag 25 augustus 2019 23:39 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Ja ok, ik ken die nieuwe waarden alleen bij de losse metingen, maar niet van de HbA1c, daar worden ze bij mij eigenlijk altijd in 40-ers en 50-ers genoemd.
Maar dan zijn jouw waarden gelukkig nu iig goed :)
Om eerlijk te zijn kan ik na 20 jaar diabetes maar niet wennen aan de nieuwe waardes. Ik reken het nog steeds om. Daar zijn online genoeg tools voor. Ik zat toen ik gediagnostiseerd werd rond de 125.

quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2019 16:40 schreef -Deluzion- het volgende:

[..]

Ben nu al 3.5 kilo afgevallen binnen 2 weken.
Ik kan je van harte een ziekenhuisopname aanraden ;) 20 kilo kwijt in 5 weken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_188627122
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2019 00:11 schreef twiFight het volgende:

[..]

Om eerlijk te zijn kan ik na 20 jaar diabetes maar niet wennen aan de nieuwe waardes. Ik reken het nog steeds om. Daar zijn online genoeg tools voor. Ik zat toen ik gediagnostiseerd werd rond de 125.
[..]

Ik kan je van harte een ziekenhuisopname aanraden ;) 20 kilo kwijt in 5 weken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
1 jaar en 3 maanden geleden had ik een Kaak operatie waardoor ik enkel vloeibaar kon eten voor 6 weken, ik was toen ook 15 kilo afgevallen maar helaas vlogen de kilo's er daarna heel snel aan en woog ik al snel zwaarder dan ik ooit in mijn leven gewogen had.
Ik heb ook mijn leeftijd ervoor. Ik verlang weer terug naar de tijd toen ik een jonge twintiger was, dan kon je letterlijk 20 hamburgers eten per dag en viel je de volgende dag zelfs een paar gram af., Als ik nu slechts 1 hamburger eet dan kom ik al aan :')
Ik woog 53 kilo toen ik 18 was, zweette zelfs als ik niks deed, dan voelde ik letterlijk de druppels stromen :') Ik weet nog hoe blij ik was toen ik eindelijk zonder aanleiding opeens begon aan te komen... 60 kilo- 70 kilo ik weet nog hoe blij ik was , ik had nooit verwacht dat ik ooit 70+ kilo kon wegen. Maar inmiddels diep in de dertig is het een beetje uit de hand gelopen en woog ik bijna 100 kilo.
Enfin tot nu houdt ik een gezond voedingsschema aardig vol en in mijn situatie is dat lastiger dan bij een normaal mens denk ik aangezien ik geen familie, sociaal leven, en met depressies kamp en een echt levensdoel ontbreekt. Dus wat dat betreft ook wel logisch dat ik getroffen werd door Diabetes T2 achteraf gezien.

[ Bericht 4% gewijzigd door -Deluzion- op 26-08-2019 00:20:13 ]
Ik ben zo snel als een windhond, zo taai als leer en zo hard als staal
pi_188628443
Ik reken ook nog steeds om naar de oude waardes, ik weet mijn nieuwe waardes wel maar kan niet altijd bepalen hoe zich dat verhoudt tot de 7,0 van de oude waarde.

Het is al ruim 10 jaar of zo dat die nieuwe waardes er zijn, maar ook bij mijn diabetesverpleegkundige ligt een lineaal met de 2 waardes onder elkaar zodat ze je kan vertellen wat de oude waarde was....
Er zijn een heleboel patiënten nog niet aan gewend.
pi_188641301
Hebben jullie ook oogproblemen, ik zag vandaag helemaal wazig in de middag met bloeddoorlopen ogen :') Hoop dat dit nog weggaat, ben mij nu aan gezond dieet aan houden van de diëtiste. Ik zit pas in mijn tweede week dus hopelijk komt het nog goed.
Ik ben zo snel als een windhond, zo taai als leer en zo hard als staal
pi_188645242
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2019 22:39 schreef -Deluzion- het volgende:
Hebben jullie ook oogproblemen, ik zag vandaag helemaal wazig in de middag met bloeddoorlopen ogen :') Hoop dat dit nog weggaat, ben mij nu aan gezond dieet aan houden van de diëtiste. Ik zit pas in mijn tweede week dus hopelijk komt het nog goed.
ik had bij mijn diagnose (type 1 op mijn 18e) dat ik niet meer goed kon lezen, ik kon op het beeldscherm de 0, 6 en 8 niet meer van elkaar onderscheiden.
Heb toen een goedkope leesbril bij de Hema gekocht.
Mijn internist zei dat het helemaal goed kwam, en het is ook goed gekomen.
Door de hoge bloedsuikers komt er een waasje op je ogen (geloof van de eiwitten) waardoor je wazig ziet. Als je wat verder in het traject zit en je bloedsuikers omlaag zijn gegaan dan moet je als het goed is weer gewoon normaal gaan zien. Sowieso goed om te melden bij je behandelaar dat je nu wazig ziet.
  dinsdag 27 augustus 2019 @ 16:30:07 #140
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_188652239
Voor zover ik weet is een bezoek aan de oogarts ook onderdeel van elke behandeling dus vraag daarna.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_188742695
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2019 08:24 schreef NedKelly het volgende:

[..]

ik had bij mijn diagnose (type 1 op mijn 18e) dat ik niet meer goed kon lezen, ik kon op het beeldscherm de 0, 6 en 8 niet meer van elkaar onderscheiden.
Heb toen een goedkope leesbril bij de Hema gekocht.
Mijn internist zei dat het helemaal goed kwam, en het is ook goed gekomen.
Door de hoge bloedsuikers komt er een waasje op je ogen (geloof van de eiwitten) waardoor je wazig ziet. Als je wat verder in het traject zit en je bloedsuikers omlaag zijn gegaan dan moet je als het goed is weer gewoon normaal gaan zien. Sowieso goed om te melden bij je behandelaar dat je nu wazig ziet.
Vervelend inderdaad. ik zag vooral wazig en dubbel werd er gek van maar sinds 2 dagen zie ik weer heel helder.
Ik ben zo snel als een windhond, zo taai als leer en zo hard als staal
  Moderator zondag 1 september 2019 @ 21:41:25 #142
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_188745855
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2019 08:24 schreef NedKelly het volgende:

[..]

ik had bij mijn diagnose (type 1 op mijn 18e) dat ik niet meer goed kon lezen, ik kon op het beeldscherm de 0, 6 en 8 niet meer van elkaar onderscheiden.
Heb toen een goedkope leesbril bij de Hema gekocht.
Mijn internist zei dat het helemaal goed kwam, en het is ook goed gekomen.
Door de hoge bloedsuikers komt er een waasje op je ogen (geloof van de eiwitten) waardoor je wazig ziet. Als je wat verder in het traject zit en je bloedsuikers omlaag zijn gegaan dan moet je als het goed is weer gewoon normaal gaan zien. Sowieso goed om te melden bij je behandelaar dat je nu wazig ziet.
Mijn suikers waren een tijd lang voor de diagnose van T1 echt veel te hoog (20+); toen ik uiteindelijk onder begeleiding van de dvk in het ziekenhuis ging zakken.

Zei ze ook dat ik klachten kon krijgen als slecht zien (omdat je dan weer langzaam zakt naar normale waarden). En inderdaad; dat heb ik wel een paar uur gehad, maar dat trok ook wel weer weg. Gelukkig niks aan over gehouden.. :)
pi_189001530
Nu last van een ingegroeide teennagel, teen helemaal opgezwollen, vuurrood en bijzonder pijnlijk. Ik kon vandaag serieus amper meer lopen :')

Volgens mij zijn beide grote tenen geïnfecteerd. Aan de Hygiëne kan het niet liggen aangezien ik een bijzonder hygiënisch persoon ben.

Ik heb een abonnement op het ziekenhuis en huisartsenpost en heb eigenlijk weinig zin om een afspraak te maken.
Wachten tot het over gaat?
Dit is na een voetenbadje, rechtse teen helemaal opgezwollen.
Wat kan suikerziekte toch kut zijn soms :/ Kan bijna niet anders dan dat dit door suikerziekte komt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zal dit erg genoeg zijn om een afspraak te maken of wachten/hopen tot de infectie vanzelf over gaat dmv soda badjes?
Ik ben zo snel als een windhond, zo taai als leer en zo hard als staal
  Moderator woensdag 18 september 2019 @ 06:28:53 #144
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_189001721
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 03:12 schreef -Deluzion- het volgende:
Nu last van een ingegroeide teennagel, teen helemaal opgezwollen, vuurrood en bijzonder pijnlijk. Ik kon vandaag serieus amper meer lopen :')

Volgens mij zijn beide grote tenen geïnfecteerd. Aan de Hygiëne kan het niet liggen aangezien ik een bijzonder hygiënisch persoon ben.

Ik heb een abonnement op het ziekenhuis en huisartsenpost en heb eigenlijk weinig zin om een afspraak te maken.
Wachten tot het over gaat?
Dit is na een voetenbadje, rechtse teen helemaal opgezwollen.
Wat kan suikerziekte toch kut zijn soms :/ Kan bijna niet anders dan dat dit door suikerziekte komt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zal dit erg genoeg zijn om een afspraak te maken of wachten/hopen tot de infectie vanzelf over gaat dmv soda badjes?
Dat ziet er pijnlijk uit !
Ik zou zeker hulp van een arts zoeken en geen risico nemen !
pi_189001806
Afspraak maken en niet (te lang) zelf aanmodderen!

@Ticootje, hoe is het nu na de bevalling met je suikers?
pi_189001891
Hier is zoon 2 weken geleden me5 de manuele modus van dehorst 670g gestart.
S nachts en overdag verschillende stops voor laag gehad, erg fijn.

Sinds gister op de automodus.
Eerste nacht is goed gegaan gelukkig want afgelopen week 2x een nacht een aantal uren met hem bezig geweest ivm doorgeschoten hypo en hyper en pomp alarm en kalibreren.

Gisteravond werd ivm hoge blds een correctiebolus aanbevolen maar met deze pomp kun je bolus hoeveelheid niet aanpassen dus dat is loslaten en vertrouwen op het apparaat.
Was beetje bang dat ie wellicht weer zou doorschieten maar niet gebeurd gelukkig.
pi_189002205
Wat een gedoe in het begin is het he die 670G. Werkt zo anders dan de 640G. Fijn dat het vannacht al beter ging. Veel succes ermee!

Hier nog 2 weken wachten en nog geen pomp in huis. Maandag voor de zekerheid Diabeter maar gebeld. M'n garantie loopt de 24e af en ze wilden hem vanuit Medtronic daarna pas versturen. Maar nu doen ze dat gelukkig al een weekje eerder.

Edit: pomp komt vandaag zie ik ^O^

[ Bericht 3% gewijzigd door _Hestia_ op 18-09-2019 08:54:12 ]
pi_189022942
Gisteren was ik natuurlijk net ff boodschappen doen toen de postbode veel vroeger dan normaal kwam. Dus vandaag in de herkansing en nu heb ik hem binnen *O*
Alleen nog tot 2 oktober wachten terwijl m'n handen jeuken om gewoon te beginnen :+
Maar daar ben ik toch net iets te braaf voor itt een vriendin die wel zonder overleg is begonnen en zelfs pas na een maand had verteld dat ze "heel per ongeluk" al in de automodus zat :+
pi_189023534
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 07:13 schreef het-is-mij het volgende:
Afspraak maken en niet (te lang) zelf aanmodderen!

@:ticootje, hoe is het nu na de bevalling met je suikers?
Helemaal weg.

Ik spoot 40 eenheden op een maaltijd en bevallen en meteen de dag erna een prima curve zonder insuline.

De jongens zijn wel opgenomen geweest, zij hebben 4 dagen aan een suikerinfuus gelegen, ze hadden inderdaad na de geboorte van een dip in hun waarden. De kinderarts had het wel aan willen kijken tot ze hoorde hoeveel insuline ik gebruikte. Toen gingen ze eigenlijk meteen de couveuse in.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_189026401
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 03:12 schreef -Deluzion- het volgende:
Nu last van een ingegroeide teennagel, teen helemaal opgezwollen, vuurrood en bijzonder pijnlijk. Ik kon vandaag serieus amper meer lopen :')

Volgens mij zijn beide grote tenen geïnfecteerd. Aan de Hygiëne kan het niet liggen aangezien ik een bijzonder hygiënisch persoon ben.

Ik heb een abonnement op het ziekenhuis en huisartsenpost en heb eigenlijk weinig zin om een afspraak te maken.
Wachten tot het over gaat?
Dit is na een voetenbadje, rechtse teen helemaal opgezwollen.
Wat kan suikerziekte toch kut zijn soms :/ Kan bijna niet anders dan dat dit door suikerziekte komt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zal dit erg genoeg zijn om een afspraak te maken of wachten/hopen tot de infectie vanzelf over gaat dmv soda badjes?
Afspraak maken bij de huisarts voor die ontsteking en met die ingegroeide teennagel naar een pedicure met een aantekening voor diabetische voet.

Zou er niet mee blijven aanmodderen en het afwachten, want:
- ontstekingen herstellen minder snel, zeker wonden aan je voet
- met diabetes ben je gevoeliger voor ontstekingen
- door ontstekingen kunnen je bloedsuikers ontregeld raken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')