Fijn nieuws!quote:Op vrijdag 26 april 2019 17:07 schreef _Hestia_ het volgende:
Ik ben besproken en er moeten nog een paar puntjes op de i gezet worden voor ik op de sensor mag. Paar instellingen die ik aan moest passen, kh-test maken etc. Volgende week een extra afspraak om de laatste dingen te bespreken, maar volgens mn dvk gaat het wel goed komen met de toestemming dan
Zeker!quote:
Ik denk dat dat wel erg optimistisch is, 2 weken. En helemaal tijdens een zwangerschap met steeds wisselende hormonen zal het sowieso wel weer vaak aangepast moeten worden. Hoe ver ben je nu en had je het bij je andere kinderen ook of is dit de eerste keer? Succes iig!quote:Op maandag 29 april 2019 21:01 schreef Ticootje het volgende:
Ik lees hier maar even mee.
Ik heb de enige vorm van diabetes die weer weggaat, maar tot die tijd spuit ik wel insuline.
Duurt het lang voordat je op de juiste dosis zit? Voorlopig heb ik nu 2x per week contact met de verpleegkundige, ik verwacht dat we nog wel 2 weken aan het finetunen zijn. Is dat reeel?
Nee ik had het al eerder, dus het was te verwachten. Ik ben nu bijna 18 weken, dus ik heb nog wel even.quote:Op maandag 29 april 2019 21:05 schreef _Hestia_ het volgende:
[..]
Zeker!
[..]
Ik denk dat dat wel erg optimistisch is, 2 weken. En helemaal tijdens een zwangerschap met steeds wisselende hormonen zal het sowieso wel weer vaak aangepast moeten worden. Hoe ver ben je nu en had je het bij je andere kinderen ook of is dit de eerste keer? Succes iig!
Hoe vervelend ook, dat scheelt. Maar je weet niet meer hoe het toen ging dan? Dan moet je idd nog wel even. En het schijnt toch per trimester erg te verschillen hoeveel insulinebehoefte je hebt hoor ik van vriendinnen met diabetes die wel kinderen hebben.quote:Op maandag 29 april 2019 21:12 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Nee ik had het al eerder, dus het was te verwachten. Ik ben nu bijna 18 weken, dus ik heb nog wel even.
Dat is 6 jaar terug en werd heel laat ontdekt, dus pas met 35/36 weken. Zodra het niet meer teveel schommelde hebben ze Bram meteen gehaald met 38 weken.quote:Op maandag 29 april 2019 21:24 schreef _Hestia_ het volgende:
[..]
Hoe vervelend ook, dat scheelt. Maar je weet niet meer hoe het toen ging dan? Dan moet je idd nog wel even. En het schijnt toch per trimester erg te verschillen hoeveel insulinebehoefte je hebt hoor ik van vriendinnen met diabetes die wel kinderen hebben.
Ah oke dan is het een ander verhaal idd. En nu met een tweeling is misschien ook nog wel weer anders dan met een eenling. Geen idee eigenlijk hoe dat zit. Maar met zwangerschapsdiabetes natuurlijk kans op extra groot kind, dus als tweeling is zullen ze wel helemaal goed in gaten houden.quote:Op maandag 29 april 2019 21:33 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Dat is 6 jaar terug en werd heel laat ontdekt, dus pas met 35/36 weken. Zodra het niet meer teveel schommelde hebben ze Bram meteen gehaald met 38 weken.
Met zwangerschappen heb ik weinig ervaringquote:Op maandag 29 april 2019 21:01 schreef Ticootje het volgende:
Duurt het lang voordat je op de juiste dosis zit? Voorlopig heb ik nu 2x per week contact met de verpleegkundige, ik verwacht dat we nog wel 2 weken aan het finetunen zijn. Is dat reeel?
Ik ben ook zwanger en spuit daarom nu ook insuline. Bij mij was m'n insuline voor het ontbijt en lunch meteen prima, avondeten duurde een weekje en langdurige ongeveer 3 weken denk ik. Ik had 1x per week telefonisch contact en nu om de twee weken.quote:Op maandag 29 april 2019 21:01 schreef Ticootje het volgende:
Ik lees hier maar even mee.
Ik heb de enige vorm van diabetes die weer weggaat, maar tot die tijd spuit ik wel insuline.
Insuline moet sowieso in handbagage want in het ruim is het te koud. De rest van de spullen kun je het beste verdelen over handbagage en koffer, mocht er met 1 van de 2 wat gebeuren. Naast een douaneverklaring ook medicijnoverzicht bij apotheek opvragen. En een recept in het Engels is ook handig mocht je in noodgeval daar insuline nodig hebben.quote:Op dinsdag 30 april 2019 22:13 schreef automatic_ het volgende:
Vraagje;
Vorig jaar vloog ik zonder medicatie, maar dit jaar moet ik insuline en naalden meenemen. Laat ik dat gewoon in m'n handbagage zitten of halen jullie dat er altijd uit? We vliegen naar Tenerife en ik ga wel een douane verklaring vragen bij de dvpk.
Ik heb nu 2x per week contact, de hoeveelheid insuline is nu al goed en mn waarden blijven heel netjes.quote:Op dinsdag 30 april 2019 17:53 schreef automatic_ het volgende:
[..]
Ik ben ook zwanger en spuit daarom nu ook insuline. Bij mij was m'n insuline voor het ontbijt en lunch meteen prima, avondeten duurde een weekje en langdurige ongeveer 3 weken denk ik. Ik had 1x per week telefonisch contact en nu om de twee weken.
Ben er inderdaad ook voor gewaarschuwd dat het nog omhoog kan / gaat gedurende de zwangerschap en dat dat dan niet meteen aan mij (cq m'n eten) ligt
Ik spuit al vanaf m'n 5e week zwangerschap, zit nu op bijna 13 weken zwangerschap.
Of ik blij ben met die diagnose;quote:Naar schatting hebben vijftien van de honderd mensen met de diagnose diabetes type 2 eigenlijk de LADA-vorm. Mensen met LADA krijgen in de praktijk meestal de diagnose diabetes type 2, omdat ze vaak nog een tijd zonder insuline spuiten kunnen. Maar eigenlijk hebben ze een langzame vorm van diabetes type 1.
Auto-immuunziekte
Diabetes type 1 is een auto-immuunziekte, waarbij het eigen afweersysteem de insulineproducerende cellen vernietigt. Dat kun je zien in het bloed aan bepaalde antistoffen. Ook sommige mensen met diabetes type 2 hebben deze antistoffen. Ze hebben dan LADA.
Behandeling van LADA
Vooral bij jonge, slanke mensen die diabetes ‘type 2’ krijgen, is het zinvol om toch nader te onderzoeken of het niet gaat om LADA. Want het maakt uit voor de behandeling van LADA: liever toch meteen insuline in plaats van tabletten, dan blijven er nog wat langer eigen insulineproducerende cellen behouden.
Het is klote, maar met deze juiste diagnose krijg je de juiste behandeling en het lijkt me ook op de lange termijn beter vanwege complicaties.quote:Op vrijdag 3 mei 2019 17:15 schreef Vonkenboer het volgende:
Na maanden van klungelen met allerlei waarden; vele bezoeken bij de dvk bij de huisarts, klungelen met allerlei medicatie. Zijn we er na een doorverwijzing van een internist en een dvk aangesloten bij het ziekenhuis er achter gekomen dat ik bij dé 10% van de diabetici behoor die gediagnosticeerd zijn met dit...
[ afbeelding ]
[..]
Of ik blij ben met die diagnose;(de kans dat Gaston met een gouden envelop voor de deur staat is ongeveer net zo groot
)
Het is heel heftig en er komt een hoop op je af; maar ik weet nu wat ik in ieder geval mankeer,
en in overleg met de dvk hebben we een plan van aanpak gemaakt. Nu nog kijken hoe ik er op ga reageren, al zet het je wereld best behoorlijk op kop...
Ben in ieder geval begonnen met het spuiten van langwerkende insuline.
Misschien als ik over een maand mij iets beter ga voelen; we beginnen maar eens met 10 eenheden langwerkend. En dan eens kijken waar de pieken blijven zitten. Eerste belafspraak met de dvk is al gemaakt. De begeleiding is goed, en het allerbelangrijkste ik heb een klik met diegene die mij dat allemaal moet gaan uitleggen en ik voel mij prettig bij haar.quote:Op vrijdag 3 mei 2019 18:55 schreef NedKelly het volgende:
Het is klote, maar met deze juiste diagnose krijg je de juiste behandeling en het lijkt me ook op de lange termijn beter vanwege complicaties.
Sterkte!
quote:Op vrijdag 3 mei 2019 18:55 schreef NedKelly het volgende:
Oh en nu je in het ziekenhuis loopt kun je daar naar de diëtist. Misschien eentje die beter advies geeft dan degene waar je in het verleden geweest bent....
Ik had altijd begrepen dat type 1 bij geboorte of in de vroege kinderjaren vastgesteld word, maar ik wist niet dat je het op latere leeftijd dus ook spontaan kunt ontwikkelen. Het zal een heel proces worden om "alles" te leren.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 00:01 schreef het-is-mij het volgende:
@Vonkenboer ook, hoe verrot t is om zo'n diagnose te hebben.
Je kunt er nu wat aan doen en wellicht ga je je beter voelen.
Fijn dat de begeleiding goed voelt
Mijn dvpk legde ook uit dat type 1 ook later kon ontstaan. Ik dacht ook altijd dat ze dat altijd alleen bij jonge kinderen ontdekten.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 10:00 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Ik had altijd begrepen dat type 1 bij geboorte of in de vroege kinderjaren vastgesteld word, maar ik wist niet dat je het op latere leeftijd dus ook spontaan kunt ontwikkelen. Het zal een heel proces worden om "alles" te leren.
Even een algemene vraag voor de mensen die langwerkende insuline gebruiken; wanneer spuiten jullie dit doorgaans ? Alle ochtenden op een vast tijdstip ? Ik ben er nog niet helemaal over uit wat handig is...
Type 1 is auto immuun en kun je zo "opeens" krijgen.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 10:00 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Ik had altijd begrepen dat type 1 bij geboorte of in de vroege kinderjaren vastgesteld word, maar ik wist niet dat je het op latere leeftijd dus ook spontaan kunt ontwikkelen. Het zal een heel proces worden om "alles" te leren.
Even een algemene vraag voor de mensen die langwerkende insuline gebruiken; wanneer spuiten jullie dit doorgaans ? Alle ochtenden op een vast tijdstip ? Ik ben er nog niet helemaal over uit wat handig is...
Ff mezelf quoten, maar heeft iemand toevallig deze sensor? Ik heb nl vraagje over zwemmen. Want overal staat dat je met de sensor 30 minuten kunt zwemmen. Maar ik zwem 2x in de week een uur. Mn dvk wist gisteren ook niet hoe dat dan zit (gaat ook nog wel uitzoeken). Moet je dan echt na 30 min het water uit en hoe lang moet je dan wachten of kun je toch wel langer in het water ermee?quote:Op vrijdag 3 mei 2019 14:12 schreef _Hestia_ het volgende:
Net weer bij Diabeter geweest en start sensor staat gepland voor 24 mei(als de toestemming rond is dan)
Ik krijg de Guardian link 3 dan.
Geen ervaring mee.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 11:28 schreef _Hestia_ het volgende:
[..]
Ff mezelf quoten, maar heeft iemand toevallig deze sensor? Ik heb nl vraagje over zwemmen. Want overal staat dat je met de sensor 30 minuten kunt zwemmen. Maar ik zwem 2x in de week een uur. Mn dvk wist gisteren ook niet hoe dat dan zit (gaat ook nog wel uitzoeken). Moet je dan echt na 30 min het water uit en hoe lang moet je dan wachten of kun je toch wel langer in het water ermee?
Mn pomp koppel ik altijd af met zwemmen.
@_Hestia_ dan zal het de medtronic 670g worden aangezien hij zo schommelt.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 11:23 schreef _Hestia_ het volgende:
Ik kreeg ook pas op mn 24e type1.
Sterkte @:Vonkenboer met dit verwerken en het nieuwe traject. Ik spoot toen ik nog geen pomp had mn langwerkende insuline altijd voor het slapen.
@:Het-is-mij, fijn dat jullie zoveel geleerd hebben dat weekend en hopelijk komt jullie zoon in aanmerking voor de pomp. Al een idee welke pomp dan?
Oke maar dan moet hij dus ook een andere sensor? Want de fsl is niet gekoppeld en dan heb je niks aan de 670G automatische modus anders. Ik mag in november een nieuwe pomp en nu ik dan sensor heb ga ik ook op de 670G. Anders wilde ik misschien Kaleido.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 11:33 schreef het-is-mij het volgende:
[..]
@:_Hestia_ dan zal het de medtronic 670g worden aangezien hij zo schommelt.
Oh dat is wel vervelend ja. Ben ook heel benieuwd hoe dat bij mij gaat met sensor. En wat fijnste plek is om hem te dragen.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 12:07 schreef het-is-mij het volgende:
Klopt dan over op andere sensor.
Als zn huid t trekt want hij is heel gevoelig.
Daarom ook geen omnipod bijv.
Ik werd daar door haar gewoon vrij in gelaten, heb de eerste paar dagen ochtends gespoten maar doordat ik doordeweeks heel vroeg op sta. Kom ik in het weekend een beetje in de knup, want dan ben ik gemiddeld een 3 uur later met spuiten.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 11:05 schreef het-is-mij het volgende:
Type 1 is auto immuun en kun je zo "opeens" krijgen.
2 moeders van vriendjes van zoon hebben t ook pas jaar of 10 geleden gekregen.
[quote]
Daar ben ik dus ook sinds dinsdag pas achter, dat je dat zomaar krijgen kunt.
En dat het natuurlijk chronisch is en nooit meer weggaat.
Op de één of andere manier lijkt het mij makkelijker te accepteren als je met zoiets op groeit van kind af aan. Maar het went allemaal vrij snel zegt mijn dvk.
Maar ik zit nu nog in het proces van instellen van de langwerkende insuline, we bekijken het week voor week. En bespreken het met een telefonisch consult.
[quote]
Zoon spuit de langwerkende s avonds altijd rond uur of 8.
Maar goed deden ze dat vorig jaar in het ziekenhuis en zijn wij thuis ook blijven doen.
Met een maand zeg ze; spuit je je insuline alsof je het nooit anders gewend ben geweest...quote:Op zaterdag 4 mei 2019 12:19 schreef het-is-mij het volgende:
@Vonkenboer, 27 april was de diagnose hier een jaar geleden.
Ze zeiden tijdens de opname, als jullie een jaar verder zijn dat is het behoorlijk geïntegreerd in jullie gezin.
Ik spuit in de avond omdat ik nooit op vaste tijden opsta. Maar dat was ook 's avonds af en toe een probleem. Nu ben ik een avond/nachtmens en eet ik vaak 's avonds nog wat. De oude langwerkende insulines (Lantus en Insulatard) waren dan vaak uitgewerkt en dan zat ik vaak erg hoog. Ik ben daarna overgegaan op Tresiba. Die werkt nog langer, waardoor ik betere dekking heb, en het is minder van belang om op dezelfde tijd te spuiten. Ik spuit dus altijd voor het slapen, maar daar kan best verschil in zitten.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 10:00 schreef Vonkenboer het volgende:
Je hebt voor aaaaaallerlei medische situaties van die zwempleisters die je geheel over openingen/apparatuur heen kunt plakken. In allerlei formaten. Die kun je dus halen als je twijfelt.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 11:28 schreef _Hestia_ het volgende:
[..]
Ff mezelf quoten, maar heeft iemand toevallig deze sensor? Ik heb nl vraagje over zwemmen. Want overal staat dat je met de sensor 30 minuten kunt zwemmen. Maar ik zwem 2x in de week een uur.
Jaquote:Op vrijdag 24 mei 2019 18:09 schreef Vonkenboer het volgende:
Lege insuline pennen is dat trouwens gewoon rest afval ?
Nou, eigenlijk primaquote:
quote:
Hij word iig vergoed door bijna alle verzekeraarsquote:
Onder de 7.8 na het eten?quote:Op vrijdag 24 mei 2019 18:56 schreef Ticootje het volgende:
Het gaat wel goed.
Ik ben ook wat anders gaan eten, daardoor hoef ik amper te spuiten bij ontbijt en lunch. (Koolhydraatarm, weinig snelle suikers)
Normaal avondeten moet ik wel insuline bij gebruiken. Ik begon een paar weken met steeds 2 eenheden, dat zijn er nu 8 voor het avondeten. (Net weer bijgesteld) Als zwangere zijn de grenzen wat strikter, ik moet onder de 7.8 blijven, waar je met normale diabetes onder de 10 moet blijven.
Zonder insuline zit ik wel easy peasy boven de 10.
Door ontbijt en lunch voor koolhydraatarm te kiezen was ik zelfs een beetje afgevallen.
Zoveel artsen, zoveel meningen. En de ene patiënt is de andere niet.quote:Op zaterdag 25 mei 2019 09:40 schreef automatic_ het volgende:
[..]
Onder de 7.8 na het eten?
Ik moet onder de 7.1 blijven nu ik zwanger ben![]()
En ik moest stoppen met koolhydraatarm/beperkt, omdat ik dat wel nodig heb en je dat opvangt met de insuline.
Ik moet een uur na het eten al testen, jij misschien na 2 uur of 1,5?quote:Op zaterdag 25 mei 2019 09:40 schreef automatic_ het volgende:
[..]
Onder de 7.8 na het eten?
Ik moet onder de 7.1 blijven nu ik zwanger ben![]()
En ik moest stoppen met koolhydraatarm/beperkt, omdat ik dat wel nodig heb en je dat opvangt met de insuline.
Ah ja, ik 1,5 uur inderdaad! Dan zit daar het verschil. Ik geniet weer van brood bij m'n eten, omdat ik dat ruim 1,5 jaar niet 'mocht', dus ik "gebruik" de insuline soms ook als "excuus"quote:Op zaterdag 25 mei 2019 10:32 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Ik moet een uur na het eten al testen, jij misschien na 2 uur of 1,5?
Koolhydraatarm(er) is alleen ontbijt en lunch he. In de avond eet ik gewoon aardappels of pasta.
Ik ben gewoon een beetje bang om straks heel erg aan te komen van heel veel insuline spuiten.
Nou, gisteren middag rond 16:00 uur met de dvk over deze meter gesproken.quote:Op vrijdag 24 mei 2019 20:34 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Hij word iig vergoed door bijna alle verzekeraars![]()
Mijn dvk verwees mij naar https://www.keuzehulpbloedglucosemeter.nl/
De meter die ik nu heb heeft teststrips die schandalig duur worden, en het is een uitlopend product van een fabrikant die schijnbaar niet meer in Nederland zaken op de markt brengt.
Ik heb behalve insuline nog nooit iets voor mijn diabetes bij mijn eigen apotheek gehaald. Bestel het de laatste jaren online bij DVN winkel. Veel van die leveranciers schijnen ook een heel stuk goedkoper te zijn dan de lokale apotheek.quote:Op zaterdag 25 mei 2019 12:29 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Nou, gisteren middag rond 16:00 uur met de dvk over deze meter gesproken.
Kwam er vanochtend al een postbezorger langs met een pakket met de meter en allerlei toebehoren![]()
Dat is tenminste nog eens service![]()
Je kunt gewoon merken dat het niet via onze eigen apotheek gaat
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |