abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_187466477
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2019 10:18 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Hij had beter bij zijn echte vader te rade kunnen gaan... :P
^O^ :Y
  maandag 17 juni 2019 @ 11:14:58 #177
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_187466648
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2019 10:54 schreef ATON het volgende:

[..]

O ja ? waar staat dat te lezen ?
"als een lam..."
pi_187466830
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2019 11:14 schreef hoatzin het volgende:

[..]

"als een lam..."
Heb jij al ooit een lam gekend wat zichzelf aanbood om geslacht te worden :?
pi_187466858
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2019 10:57 schreef ATON het volgende:

[..]

Gelukkig was er een paparazzo in de buurt die dit nog heeft kunnen opschrijven. _O-
Ja inderdaad, hij was geloof ik helemaal alleen toen hij dat deed? :?
  maandag 17 juni 2019 @ 11:32:25 #180
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_187466872
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2019 11:29 schreef ATON het volgende:

[..]

Heb jij al ooit een lam gekend wat zichzelf aanbied om geslacht te worden :?
Nee zo dom zijn ze doorgaans niet.

Beetje vreemd ook: een lam werd wel geslacht in de tempel tijdens Pesach maar niet om geofferd te worden maar om thuis opgegeten te worden. :9

Het hele beeld dat Jezus als een lam ter slachting en ten offer werd gebracht klopt dus niet. Terwijl hier wel een hele theologie en later dogmatiek voor is ontwikkeld, dat Jezus als zoenoffer moest sterven.

[ Bericht 5% gewijzigd door hoatzin op 17-06-2019 11:47:55 ]
pi_187467126
quote:
2s.gif Op maandag 17 juni 2019 11:31 schreef ToT het volgende:

[..]

Ja inderdaad, hij was geloof ik helemaal alleen toen hij dat deed? :?
:Y
pi_187467139
quote:
10s.gif Op maandag 17 juni 2019 11:32 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Nee zo dom zijn ze doorgaans niet.

Beetje vreemd ook: een lam werd wel geslacht in de tempel tijdens Pesach maar niet om geofferd te worden maar om thuis opgegeten te worden. :9

Het hele beeld dat Jezus als een lam ter slachting en ten offer werd gebracht klopt dus niet.
Neen.
pi_187468687
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 13:15 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Volgens Mattheus verscheen Jezus in Galilea op een berg aan zijn volgelingen en moet hij aldaar ten hemel zijn gevaren en niet vanaf de Olijfberg zoals in Lucas. Welke versie moeten we nu geloven?
als jij mij de tekst kunt geven, dan kan ik misschien wel zien of achterhalen waar het over gaat.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_187469101
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 19:06 schreef FoppeBoppe1986II het volgende:

[..]

Hoe dan wel?

Heb je nou niet door dat dit geloof van jou al een honderdtal jaar overtijd is? Sinds we kennis hebben van het universum om ons heen? En dat we bijvoorbeeld een bepaalde snelheid nodig hebben om te ontsnappen aan de zwaartekracht van de Aarde? Dit laat al zien dat de hemelvaart een broodje aap is.

Wel een leuke broodje aap, aangezien we dan 1 of twee dagen vrijaf hebben.

Hij komt weder op de wolken.
Elk oog zal hem zien als hij komt..

Hebben mensen die hierin geloven nou werkelijk geen idee van ons zonnestelsel alleen al?
De zon is 12500 keer zo groot als de Aarde. En de zon kan je maar van 1 kant zien, vandaar dat het in Amerika nacht is als het bij ons overdag is en vice versa. Maar toch zal ELK oog hem zien als hij komt?

Jezus Christus, dat geloof je toch zelf niet?
maar ja zwaartekracht en snelheid etc zijn allemaal door God gemaakte zaken, maar God, Jezus en de HG staan/ leven etc buiten de ruimte en tijd.
Zij dus niet plaats gebonden. Jezus was tijdelijk gebonden aan het aardse.
NA zijn opstanding had/ heeft hij een verheerlijkt lichaam gekregen, dat niet meer gebonden is aan deze aarde. daarom kon hij ook terwijl de deuren en ramen gesloten waren spontaan in het midden van de groep discipelen komen toen zij bij elkaar kwamen.
of in een oogwenk verdwenen zoals bij de Emmaüsgangers.

Heb jij dan geen enkel benul van al die camera's die er in de wereld zijn en ook in Israël?
En dat kan zo via elk wille keurig kanaal, facebook, instagram, youtube, televisies, grote schermen in de steden zoals new york.
En God zou God niet zijn als Hij geen macht had om er voor te zorgen dat ELK oog hem ziet.
I am a child of God
God is not dead.
pi_187469234
quote:
2s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 12:22 schreef ToT het volgende:
Oh en zou een rechtsvaardige god een weddenschap met de duivel aangaan om te kijken of een man zijn geloof zou behouden als hij de vrouw en kinderen van die man liet sterven en hem allerlei andere narigheid liet overkomen?
Ja okee, de man werd uiteindelijk wel in het hiernamaals beloond voor zijn trouw, maar het toont wel aan dat we niets meer dan speledingetjes voor hem zijn.
Overigens is hij wel een enorme valsspeler, want hij is almachtig en alwetend, dus wist hij de uitkomst van de weddenschap al voordat hij deze weddenschap aan ging.
Hoe kon de duivel zo stom zijn om mee te gaan in deze weddenschap? Hij wist toch ook wel dat god alwetend is?
wat voor vals spel zat er in dan?
Job maakte zelf de keuze om voor of tegen God te kiezen.
Job had verder geen idee wat voor zijn ellende zorgde, Hij kon alleen vasthouden en blijven vertrouwen op God of niet. Hij wist dus niet dat het een afsprak van God was tegen de duivel.
Die alwetendheid wil zeggen dat God elke uitkomst die maar mogelijk is kent.
Maar Hij laat ons vrij in onze keuzes.
I am a child of God
God is not dead.
pi_187469317
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2019 14:19 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

wat voor vals spel zat er in dan?
Job maakte zelf de keuze om voor of tegen God te kiezen.
Job had verder geen idee wat voor zijn ellende zorgde, Hij kon alleen vasthouden en blijven vertrouwen op God of niet. Hij wist dus niet dat het een afsprak van God was tegen de duivel.
Die alwetendheid wil zeggen dat God elke uitkomst die maar mogelijk is kent.
Maar Hij laat ons vrij in onze keuzes.
Maar het is wel vals spel tegenover de duivel. De duivel had de weddenschap nooit kunnen winnen als hij de uitkomst niet wist, maar zijn tegenstander wel.
Dat is ongeveer het zelfde als samen met iemand naar de herhaling van een voetbalwedstrijd kijken terwijl de ene het al wel gezien heeft en de ander nog niet, en dan een wedje maken wie er gaat winnen. Hoe kon de duivel zo achterlijk zijn deze weddenschap aan te gaan?
ÓF God is niet alwetend, ÓF de duivel heeft in alle eeuwigheid dat hij god kende nooit geweten dat God alwetend is.
Verder blijft het echt gruwelijk dat God voor een weddenschapje het leven van een gezin zo verwoest. Verdient zo iemand nou echt aanbidding?

Verder leuk en aardig dat we vrije keuzes hebben, maar als we daar gebruik van maken, worden we in de hel vernietigd.
Da's net zoiets als een vader die tegen zijn kind zegt dat het hem totaal niet uitmaakt wat het kind kiest te gaan doen, maar als het kind de verkeerde keuze maakt, zal hij hem vermoorden.
En wat is de juiste en de verkeerde keuze dan? Nou, lees 1 van de vele verschillende en met elkaar conflicterende oude boeken maar over wat hij wil, en zorg er voor dat je opgroeit met het juiste boek. Geloof je in het verkeerde boek, dan heb je alsnog een probleem. En die boeken zijn ook nog eens voor zeer veel verschillende interpretaties onderhevig, terwijl ze ook op veel verschillende punten ontkracht worden door nieuwe kennis.
pi_187469676
En sowieso, een weddenschap met de duivel aangaan. Serieus, waarom laat God de duivel nog steeds mensen zo beïnvloeden? Als je een wedje met iemand aan kunt gaan, kun je hem ook een hengst voor de bakkes verkopen, toch? Waarom stopt God de duivel niet? Hoe minder mensen de duivel verleidt, hoe minder er in de hel vernietigd hoeven te worden.
Ja ik weet het, vrije keuze om de duivel of God te volgen, maar als je een bord versgebakken koekjes voor de neus van verschillende kinderen neerzet en zegt dat ze vermoord zullen worden als ze 1 van die koekjes zullen eten en je laat een vervelend kind hen voortdurend zeggen: "Kom op, eet die koekjes dan! Ze zijn echt lekker hoor, en laat die ouwe maar zeuren!", dan denk ik dat je op den duur verdomd weinig koekjes of kinderen meer overhoudt.
Haal die verleiding weg, zorg er voor dat dat vervelend kind niet continu zegt dat het geen probleem is om die koekjes te eten.

Maar goed, ik heb begrepen dat dat vervelende kind ongeveer even sterk is als de almachtige papa zelf, dus dat kind is zeg maar 95% almachtig, dus heeft 95% van eindeloos veel macht, wat op zich een interessant wiskundig probleem is. En omdat dat kind zo moeilijk te verslaan is, mag-ie de andere kinderen dus continu tegen papa opstoken.
pi_187470013
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2019 10:08 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ik zou zeggen: kaart het eens aan. Ik wens je succes...
Denk niet dat het veel zin heeft..
pi_187470025
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2019 10:54 schreef ATON het volgende:

[..]

O ja ? waar staat dat te lezen ?
Als hij niet wilde was het niet gebeurd.
pi_187470092
Kan iemand mij de plaats van de bijbeltekst geven waarin staat dat God iemand in de hel gooit?
Ik kan het namelijk niet vinden, en ik ben nieuwsgierig of dat er wel zo in staat.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_187470173
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 15:23 schreef sjoemie1985 het volgende:
klein vraagje: Weten jullie alles?
Ik wel :7

Nee natuurlijk niet. :D
pi_187470183
Even over dat helleding:

28. En wees niet bevreesd voor hen die het lichaam doden en de ziel niet kunnen doden, maar wees veeleer bevreesd voor Hem Die zowel ziel als lichaam te gronde kan richten in de hel.
– Mattheüs 10: 28

We zijn hier snel geneigd om de ‘Hem’ in combinatie met ‘te gronde richten in de hel’ te verbinden aan God. Want is het God immers niet die de macht heeft over het leven na de dood? Een snelle conclusie van dit vers luidt dan ongeveer zo: “Wanneer je God niet navolgt en niet in God gelooft, zal Hij (God) je te gronde richten in de hel.”

Toch neig ik naar een andere uitleg. Het Grieks woord voor ‘Hem’ is namelijk wat dubbelzinnig. Want ‘Hem’ kan simpelweg betekenen: de gene/ene. Jezus beschrijft hier dus in eerste instantie een groep (zij/hen) die het lichaam zullen doden. Dan spreekt hij over ‘Hem’, wat dus ook vertaald kan worden als: diegene, die ene. De vraag is dan: naar wie of wat refereert Jezus hier?

Dit is een citaat. Hij staat hier: http://www.jezusavontuur.(...)-lichaam-hel-storten
  maandag 17 juni 2019 @ 15:27:49 #193
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_187470304
Geloof is iets voor waar aannemen (of dat nou gegrond is of niet). Als je denkt dat je geloof gegrond is in de realiteit en bewijsbaar is dan zeg je dat je iets weet.

Aan de andere kant van het het spectrum zijn er mensen die in dingen geloven ondanks een gebrek aan bewijs of verklaring en zelfs in het licht van bewijs van het tegendeel.

De vraag die je voor jezelf moet stellen is... is het wenselijk om dingen te geloven waar geen bewijs voor is of is het wenselijker om dan geen aannames te doen of conclusies voor te trekken.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_187470503
quote:
1s.gif Op maandag 17 juni 2019 15:05 schreef Fancy2 het volgende:

[..]

Als hij niet wilde was het niet gebeurd.
Dat is nu eens onzin zie of je moet nog geloven dat Jezus Gods zoon was. Dan zijn we uitgepraat.
pi_187470517
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2019 15:41 schreef ATON het volgende:

[..]

Dat is nu eens onzin zie of je moet nog geloven dat Jezus Gods zoon was. Dan zijn we uitgepraat.
Ik begrijp je niet
pi_187470532
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2019 15:10 schreef Sigaartje het volgende:
Kan iemand mij de plaats van de bijbeltekst geven waarin staat dat God iemand in de hel gooit?
Ik kan het namelijk niet vinden, en ik ben nieuwsgierig of dat er wel zo in staat.
Ja, daar ben ik ook benieuwd naar. :)
pi_187470599
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2019 15:19 schreef Sigaartje het volgende:
Even over dat helleding:

28. En wees niet bevreesd voor hen die het lichaam doden en de ziel niet kunnen doden, maar wees veeleer bevreesd voor Hem Die zowel ziel als lichaam te gronde kan richten in de hel.
– Mattheüs 10: 28

We zijn hier snel geneigd om de ‘Hem’ in combinatie met ‘te gronde richten in de hel’ te verbinden aan God. Want is het God immers niet die de macht heeft over het leven na de dood? Een snelle conclusie van dit vers luidt dan ongeveer zo: “Wanneer je God niet navolgt en niet in God gelooft, zal Hij (God) je te gronde richten in de hel.”

Toch neig ik naar een andere uitleg. Het Grieks woord voor ‘Hem’ is namelijk wat dubbelzinnig. Want ‘Hem’ kan simpelweg betekenen: de gene/ene. Jezus beschrijft hier dus in eerste instantie een groep (zij/hen) die het lichaam zullen doden. Dan spreekt hij over ‘Hem’, wat dus ook vertaald kan worden als: diegene, die ene. De vraag is dan: naar wie of wat refereert Jezus hier?

Dit is een citaat. Hij staat hier: http://www.jezusavontuur.(...)-lichaam-hel-storten
Bijkomend probleem is dat iets als de hel niet bestaat in het joods geloof. Dikwijls heeft men Gehenna vertaald naar hel ( de verdomde schriftvervalsers ! ). In de Helleense cultuur bestond wel iets als de hel, de plaats der doden, maar dan zonder vuur en smart.
pi_187470623
quote:
1s.gif Op maandag 17 juni 2019 15:42 schreef Fancy2 het volgende:

[..]

Ik begrijp je niet
Jezus had niet voor de doodstraf gekozen. Hij is wel in zijn opzet niet geslaagd en veroordeeld als partizaan tegen Rome. Wat men er later van gemaakt heeft zal me worst wezen.
  maandag 17 juni 2019 @ 16:00:25 #199
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_187470710
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2019 13:44 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

als jij mij de tekst kunt geven, dan kan ik misschien wel zien of achterhalen waar het over gaat.
Dat weet je toch wel...

Mattheus 28 vanaf vers 16 en Lucas 24: 50. Het ene speelt in Galilea, het andere te Betanië.
pi_187470717
De hel als plek komt in het Oude Testament volgens mij niet voor (corrigeer me als ik het fout heb). Jezus begon over de buitenste duisternis waar het geween is en het tandengeknars. De gelijkenis van de rijke en de bedelaar deed daar nog een schepje bovenop. Vuur wordt ook niet genoemd, eerder kwelling. En het doden van de ziel.
Volgens mij staat nergens dat God een vonnis velt dat je in de hel terecht komt. Maar eerder dat je daar komt als je je inlaat met dingen die je niet moet doen. Dat is verder goed te rijmen in het NT omdat daarin ook wordt vertelt over demonen en slechte geesten. Als je in je leven inlaat met criminaliteit wacht je ook niet veel goeds. Lees de krant maar.

Wat verder voorkomt is het uitsluiten. Bijvoorbeeld als er mensen aan de hemelpoort aankloppen en zeggen dat zij in Gods naam demonen hebben uitgedreven, waarna het antwoord is: "ik ken u niet, ga weg van mij".
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')