abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_187392398
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 15:23 schreef sjoemie1985 het volgende:
klein vraagje: Weten jullie alles?
Alleen een denkbeeldige God zou zogenaamd alles weten.
  Moderator woensdag 12 juni 2019 @ 22:54:22 #27
57816 crew  Mijk
BAM
pi_187397046
quote:
Haha, dit is of heel goed of heel slecht, vertel, wat is de achterliggende vraag?
As above, so below.
  woensdag 12 juni 2019 @ 23:17:17 #28
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_187397542
quote:
Wat is weten en wat is alles?
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
  donderdag 13 juni 2019 @ 08:56:56 #29
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_187401245
quote:
Hoe kun je dat nu weten?
pi_187402098
quote:
14s.gif Op woensdag 12 juni 2019 23:17 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Wat is weten en wat is alles?
Ik zou zeggen; weten wat er op elk moment sinds de Big Bang tot de Big Rip (of wat er ook gaat plaats vinden) en wat eventueel daarna gaat gebeuren, met elk atoompje in het hele universum gebeurt; DAN weet je alles. Alle wetenschappelijke theorieën hier op aarde, alle verloren gegane kennis, alle diepste geheimen van de meest obscure verloren gegane religies, elk moment in het leven van elke levensvorm en elke gedachte van ieder individu die op dit moment leeft, al overleden is of nog geboren moet worden hier op aarde en elders in het heelal, precies weten hoeveel sterren en planeten er zijn en dat je precies weet welke asteroïde waar is op elk moment enz enz enz.
Pas als je al deze dingen weet plus onnoemelijk veel meer zichtbare en onzichtbare, tastbare en ontastbare dingen (bijvoorbeeld dingen waarover we pas in de verre toekomst theorieën over bedenken en het nog later een keer een keer ontdekken of uitvinden), DÁN weet je "alles".

En deze mysterieuze "God" weet al dit soort dingen natuurlijk al. Al miljarden jaren voordat hij het universum schiep met de mensheid er in.

[ Bericht 4% gewijzigd door ToT op 13-06-2019 10:51:59 ]
pi_187402338
quote:
2s.gif Op donderdag 13 juni 2019 10:32 schreef ToT het volgende:
En deze mysterieuze "God" weet al dit soort dingen natuurlijk al. Al miljarden jaren voordat hij het universum schiep met de mensheid er in.
Voor de big bang was er ook nog geen tijd, dus ook geen miljarden jaren ervoor als we de puntjes op de i zetten. Waar gaan we dan die mysterieuze " God " dan plaatsen ?
pi_187402346
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2019 10:55 schreef ATON het volgende:

[..]

Voor de big bang was er ook nog geen tijd, dus ook geen miljarden jaren ervoor als we de puntjes op de i zetten. Waar gaan we dan die mysterieuze " God " dan plaatsen ?
Buiten tijd en ruimte enzo. God is overal, dus ook buiten ons universum, toch? :P
De hemel zal vast niet aan onze dimensies gebonden zijn.
Maar goed, zonder ons universum, hoe meet je dan tijd? Hebben ze in de hemel wel seconden, minuten, uren, dagen, weken, maanden, jaren, eeuwen en millennia? Dat God tegen Jezus zegt: "Hee vent, beetje opschieten want om 12.15 heb je een afspraak met Mozes"?
pi_187402387
quote:
7s.gif Op woensdag 12 juni 2019 22:54 schreef Mijk het volgende:

[..]

Haha, dit is of heel goed of heel slecht, vertel, wat is de achterliggende vraag?
Het is gewoon een vraag, waar eigenlijk maar een paar antwoorden op zijn voor zover ik weet.
En dat is: ja ik weet alles of nee ik weet niet alles.
Al die andere antwoorden slaan verder niet op mijn vraag.

De vraag was alleen: Weten jullie alles?
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_187402415
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2019 11:01 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Het is gewoon een vraag, waar eigenlijk maar een paar antwoorden op zijn voor zover ik weet.

Niemand weet alles, dat is onmogelijk.
Wel kun je weten of bepaalde dingen kunnen bestaan of niet kunnen bestaan. Of bepaalde dingen kloppen of niet kloppen. En met andere dingen kun je theorieën maken gebaseerd op de kennis die je hebt en die theorieën kun je weer aanpassen als er nieuwe ontdekkingen gedaan zijn.

Vanwaar je vraag?
pi_187402464
quote:
2s.gif Op donderdag 13 juni 2019 10:56 schreef ToT het volgende:

[..]

Buiten tijd en ruimte enzo. God is overal, dus ook buiten ons universum, toch? :P
De hemel zal vast niet aan onze dimensies gebonden zijn.
Maar goed, zonder ons universum, hoe meet je dan tijd? Hebben ze in de hemel wel seconden, minuten, uren, dagen, weken, maanden, jaren, eeuwen en millennia? Dat God tegen Jezus zegt: "Hee vent, beetje opschieten want om 12.15 heb je een afspraak met Mozes"?
God staat buiten ruimte en tijd en bestaat dus eeuwig.
Staat ook in de bijbel, 1 dag is als 1000 jaar en 1000 jaar is als 1 dag.
I am a child of God
God is not dead.
pi_187402465
Wat vaak gebeurt is dat gelovigen vragen of je alles weet, en als je dan "Nee" zegt, dat er dan gezegd wordt dat je dan DUS ook niet kunt weten dat de Bijbelse God niet bestaat.
Mja maar als je de Bijbel leest zie je sowieso veel verhalen die allang ontkracht zijn, die elkaar ontzettend tegenspreken, en waar geen greintje bewijs voor is.
Die God kan dus onmogelijk bestaan, tenzij je al die verhalen over hem negeert, maar wat hou je dan nog over?
  donderdag 13 juni 2019 @ 11:13:00 #37
484872 borealist
Mijn naam is Bo
pi_187402524
quote:
2s.gif Op donderdag 13 juni 2019 11:08 schreef ToT het volgende:
Die God kan dus onmogelijk bestaan, tenzij je al die verhalen over hem negeert, maar wat hou je dan nog over?
Het Nieuwe Testament is voor onze generatie geschreven, hetgeen betekent dat de traditionele interpretatie van het Nieuwe Testament onjuist is omdat er verschillende zaken besproken worden waar we pas sinds 100 jaar wat over weten.
pi_187402530
quote:
2s.gif Op donderdag 13 juni 2019 11:03 schreef ToT het volgende:

[..]

Niemand weet alles, dat is onmogelijk.
Wel kun je weten of bepaalde dingen kunnen bestaan of niet kunnen bestaan. Of bepaalde dingen kloppen of niet kloppen. En met andere dingen kun je theorieën maken gebaseerd op de kennis die je hebt en die theorieën kun je weer aanpassen als er nieuwe ontdekkingen gedaan zijn.

Vanwaar je vraag?
Als je dus zegt dat je niet alles weet, hoe kun je dan weten dat er geen God is?
kortom kan het atheïsme dan wel bestaan?
Omdat je niet zeker kunt weten of er een wel of geen God is.
I am a child of God
God is not dead.
pi_187402554
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2019 11:13 schreef borealist het volgende:

[..]

Het Nieuwe Testament is voor onze generatie geschreven, hetgeen betekent dat de traditionele interpretatie van het Nieuwe Testament onjuist is omdat er verschillende zaken besproken worden waar we pas sinds 100 jaar wat over weten.
Hoe bedoel je?
pi_187402563
quote:
2s.gif Op donderdag 13 juni 2019 11:08 schreef ToT het volgende:
Wat vaak gebeurt is dat gelovigen vragen of je alles weet, en als je dan "Nee" zegt, dat er dan gezegd wordt dat je dan DUS ook niet kunt weten dat de Bijbelse God niet bestaat.
Mja maar als je de Bijbel leest zie je sowieso veel verhalen die allang ontkracht zijn, die elkaar ontzettend tegenspreken, en waar geen greintje bewijs voor is.
geef eens wat voorbeelden dan en waarom je denkt dat die ontkracht zijn?
En heb je niet juist ook bewijs nodig om te kunnen zeggen dat iets is ontkracht?
I am a child of God
God is not dead.
pi_187402570
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2019 11:13 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Als je dus zegt dat je niet alles weet, hoe kun je dan weten dat er geen God is?
De letterlijke Bijbelse God kun je sowieso al heel eenvoudig afschrijven op basis van de verhalen die over hem en zijn schepping geschreven zijn.
Verder verwar je atheïsme met anti-theïsme. Atheïsme verwerpt het bestaan van een god niet volkomen, maar ziet absoluut geen reden om in eentje te geloven maar staat wel open voor bewijs er voor.
pi_187402593
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2019 11:15 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

geef eens wat voorbeelden dan en waarom je denkt dat die ontkracht zijn?
En heb je niet juist ook bewijs nodig om te kunnen zeggen dat iets is ontkracht?
Het hele scheppingsverhaal, de zondvloed, Sodom en Gomorra enz enz enz. Genoeg bewijzen tegen die zaken.
Verder ontbreekt het absoluut aan bewijzen voor veel andere verhalen, zoals de joodse slaven in Egypte, de zombies die door de straten liepen na de dood van Jezus en meer van dat soort dingen.
  donderdag 13 juni 2019 @ 11:23:15 #43
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_187402655
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2019 10:55 schreef ATON het volgende:
Voor de big bang was er ook nog geen tijd, dus ook geen miljarden jaren ervoor als we de puntjes op de i zetten.
Zelfs dat weten we niet. We weten alleen dat ònze ruimtetijd begon bij de big bang.
  Moderator donderdag 13 juni 2019 @ 11:24:59 #44
57816 crew  Mijk
BAM
pi_187402680
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2019 11:01 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Iemand heeft tegen mij wel eens gezegd; De ziel is alwetend. En hier kon ik me goed in vinden, zodra je in staten van Nirvana verkeerd lijkt je kennis, of naja eerder wijsheid vele malen groter dan in de egoic mind.

Maar zoals Hoatzin zegt; Je kunt het niet zeker weten of je alles weet. Want je weet niet wat je niet weet, je weet ook niet wat je bent vergeten, je bent het niet voor niets vergeten.

"The bigger the lake of knowledge, the longer the shore of wonder." zei een wijs iemand ooit.
As above, so below.
  donderdag 13 juni 2019 @ 11:25:40 #45
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_187402689
quote:

[..]

Atheïsme is dan ook niet het zeker weten dat er geen god bestaat.

Voor de duizendste keer.... :O
  Moderator donderdag 13 juni 2019 @ 11:27:08 #46
57816 crew  Mijk
BAM
pi_187402701
quote:

[..]

Alle logica zegt, dat het bestaan van een God zoals deze nu aangeleerd wordt, totaal geen draagvlak heeft, dus is het onzinnig om te denken dat die wel bestaat.
As above, so below.
  donderdag 13 juni 2019 @ 11:28:52 #47
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_187402719
quote:
3s.gif Op donderdag 13 juni 2019 11:27 schreef Mijk het volgende:

[..]

Alle logica zegt, dat het bestaan van een God zoals deze nu aangeleerd wordt, totaal geen draagvlak heeft, dus is het onzinnig om te denken dat die wel bestaat.
Behalve als je gelooft, dan is het een noodzaak. Daarom komt Sjoemie ook vaak met volstrekte onzin aan, zoals hier weer eens. Dit is hem al zo vaak voorgehouden maar hij begint er telkens weer over. Je zult zien dat hij binnenkort weer met komt met: maar God wil toch geen robots die hem gehoorzamen?
  donderdag 13 juni 2019 @ 11:30:16 #48
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_187402729

[ Bericht 100% gewijzigd door hoatzin op 13-06-2019 11:31:19 ]
  donderdag 13 juni 2019 @ 11:30:41 #49
484872 borealist
Mijn naam is Bo
pi_187402731
quote:
2s.gif Op donderdag 13 juni 2019 11:14 schreef ToT het volgende:
Hoe bedoel je?
Het evangelie van Thomas, het oudste en meest authentieke evangelie, werd pas in 1945 ontdekt. Veel mensen hebben er nog nooit van gehoord, maar het is sinds kort op het internet beschikbaar hoewel er weinig ruchtbaarheid aan gegeven wordt.

Zonder het evangelie van Thomas en moderne wetenschappelijke inzichten is het een stuk moeilijker om het Nieuwe Testament te ontraadselen.
  donderdag 13 juni 2019 @ 11:32:18 #50
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_187402752
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2019 11:30 schreef borealist het volgende:

[..]

Het evangelie van Thomas, het oudste en meest authentieke evangelie, werd pas in 1945 ontdekt. Veel mensen hebben er nog nooit van gehoord, maar het is sinds kort op het internet beschikbaar hoewel er weinig ruchtbaarheid over gegeven wordt.

Zonder het evangelie van Thomas en moderne wetenschappelijke inzichten is het een stuk moeilijker om het Nieuwe Testament te ontraadselen.
Ligt er aan wat je bedoelt. Dit evangelie behelst voornamelijk uitspraken van Jezus maar gaat niet over zijn levenswandel en al helemaal niet over lijden, sterven en weer opstaan. Ook de schriftgeleerden en Farizieeën, die overal in het NT veroordeeld worden door Jezus, ontbreken in Thomas (vrijwel). Ook ontbreekt de theologie, en zeker de christologie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')