abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 19 mei 2019 @ 08:53:51 #201
80382 manny
30 is best veel
pi_186957994
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2019 20:01 schreef Renesite het volgende:

[..]

Nee hoor. De 7u clan gaat om 15:30 weer weg. De 9u clan om 17:30. Zo gaat dat.
alleen dit zinnetje al maakt dat ik toch moeite zou hebben met die cultuur. Dat "op de klok" en dan inderdaad om 15.30 met z'n alleen weer naar het station wandelen.

mijn broer is eigenlijk al zijn leven ambtenaar en ik ben in bedrijfsleven beland en precies dit verschil is in mijn beleving erg tekenend. Zodra hij het heeft over extra werk, eerder komen, iets doen in het weekend dan volgt er direct een hele bups aan "compensatie" en regelingen uit de CAO waar hij "recht op heeft". En het gekke is, hij kent die regels ook, en hij en zijn collega's houden hier rekening mee.

Concreet voorbeeld: er is wat onderbezetting op de afdeling. Dossiers stapelen zich op. Maar elke dag zit ie om 16.15 in de trein. Geen haar op zijn hoofd die er aan denkt om een keer een week een paar avonden door te trekken om de achterstand weg te werken. Behalve als drie maanden later de teamleider / manager het aangeeft en dat er dan heel duidelijk is hoe die uren gecompenseerd worden.

Heerlijk. Die duidelijkheid. Ik snap dat het prettig is.

Ik kan er zelf niets mee.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
  zondag 19 mei 2019 @ 09:22:42 #202
56179 caspervc
Hamster, a dentist
pi_186958230
quote:
1s.gif Op zondag 19 mei 2019 08:44 schreef D.U.M.A.N. het volgende:

[..]

Op welke verdieping zit je? :)
9e bij ruimte
*Soms denk ik dat ik over dingen nadenk
  Moderator zondag 19 mei 2019 @ 09:31:45 #203
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_186958311
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2019 08:53 schreef manny het volgende:

[..]

alleen dit zinnetje al maakt dat ik toch moeite zou hebben met die cultuur. Dat "op de klok" en dan inderdaad om 15.30 met z'n alleen weer naar het station wandelen.

mijn broer is eigenlijk al zijn leven ambtenaar en ik ben in bedrijfsleven beland en precies dit verschil is in mijn beleving erg tekenend. Zodra hij het heeft over extra werk, eerder komen, iets doen in het weekend dan volgt er direct een hele bups aan "compensatie" en regelingen uit de CAO waar hij "recht op heeft". En het gekke is, hij kent die regels ook, en hij en zijn collega's houden hier rekening mee.

Concreet voorbeeld: er is wat onderbezetting op de afdeling. Dossiers stapelen zich op. Maar elke dag zit ie om 16.15 in de trein. Geen haar op zijn hoofd die er aan denkt om een keer een week een paar avonden door te trekken om de achterstand weg te werken. Behalve als drie maanden later de teamleider / manager het aangeeft en dat er dan heel duidelijk is hoe die uren gecompenseerd worden.

Zo zie ik het niet. Die tweedeling is er dan ook :Y . Zelf zit ik er niet zo bovenop en veel collegas ook nier bewust.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  zondag 19 mei 2019 @ 10:02:14 #204
46794 Berkery
Fat bastard
pi_186958756
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 21:32 schreef Carlos93 het volgende:
Wellicht een zijsprongetje, maar waarom hebben de ambtenaren onder jullie, gekozen voor een baan bij de overheid? Is het niet zo dat een baan bij de overheid ontzettend onderbetaald?

Zelf jaren terug gekeken om als IT'er voor de overheid aan de slag te gaan. Had 2 gelijkwaardige functies, waarbij het salaris bij de overheid nog niet de helft was als dat bij het bedrijf in kwestie. Daarom was in mijn geval mijn keuze makkelijk destijds.
Ik ben ook IT'er, en als ik bij vergelijkbare vacatures kijk zie ik vaak salarisindicaties die nog niet eens in de buurt komen van wat ik nu verdien. Maar het kan er ook mee te maken hebben dat ik in het noorden woon en inmiddels aan het plafond van mijn loonschaal zit.
No Dukes of Hazzard in the classroom
  zondag 19 mei 2019 @ 10:40:53 #205
80382 manny
30 is best veel
pi_186959530
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2019 09:31 schreef Renesite het volgende:

[..]

Zo zie ik het niet. Die tweedeling is er dan ook :Y . Zelf zit ik er niet zo bovenop en veel collegas ook nier bewust.
ah. mischien ook per team / afdeling / orgaan verschillend.
pi_186960445
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2019 10:40 schreef manny het volgende:

[..]

ah. mischien ook per team / afdeling / orgaan verschillend.
Verdwijnt ook wel, dit zie je vooral bij oudere vastgeroeste ambtenaren
  zondag 19 mei 2019 @ 11:29:09 #207
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_186960547
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2019 09:22 schreef caspervc het volgende:

[..]

9e bij ruimte
:)
Protège moi de mes désirs.
  zondag 19 mei 2019 @ 11:44:56 #208
111260 Charmian
a little joy
pi_186960904
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2019 11:24 schreef MCH het volgende:

[..]

Verdwijnt ook wel, dit zie je vooral bij oudere vastgeroeste ambtenaren
mwah ben ik het niet helemaal mee eens. Het is tegenwoordig eerder individu-gebonden. Zitten wel meer factoren aan vast dan oud en vastgeroest.
The only true wisdom is in knowing you know nothing. -- [b]Socrates [/b]
I know nothing, I come from Barcelona. -- [b]Manuel[/b]
pi_186962345
quote:

[..]

Helemaal niet herkenbaar, hier werken er genoeg mensen langer als het nodig is of komen ze extra werken.
pi_186979881
quote:

[..]

Ik heb best wel wat overheidsprojectjes achter de rug en wat je zegt is waar. Ze willen allemaal op tijd naar huis voor de aardappels. Het is vaak incompetent en lui volk dat 0,0 interesse heeft in hun werk echt goed te doen. Er is 0 controle en mensen kunnen vaak tot hun pensioen doorgaan met geen flikker uitvoeren. Behoorlijk boosmakend als je bedenkt waar hun salaris vandaan komt.
pi_186979893
quote:
15s.gif Op maandag 20 mei 2019 10:26 schreef Craptacular het volgende:

[..]

Ik heb best wel wat overheidsprojectjes achter de rug en wat je zegt is waar. Ze willen allemaal op tijd naar huis voor de aardappels. Het is vaak incompetent en lui volk dat 0,0 interesse heeft in hun werk echt goed te doen. Er is 0 controle en mensen kunnen vaak tot hun pensioen doorgaan met geen flikker uitvoeren. Behoorlijk boosmakend als je bedenkt waar hun salaris vandaan komt.
:')
pi_186980251
quote:

[..]

:') wat een dom gelul
pi_186980337
Ambtenaartjes boos..

Je weet dat het zo is. Natuurlijk niet overal, maar er is erg veel incompetentie en verspilling van overheidsgeld door de raamambtenaartjes.

Waarom denk je dat die IT projecten bij overheden vaak teveel kosten?

Die externe consultancy bedrijven weten echt wel wat ze doen, maar vaak door incompetentie bij overheid over budgetten gaan.
pi_186980376
quote:
14s.gif Op maandag 20 mei 2019 11:06 schreef Craptacular het volgende:
Ambtenaartjes boos..

Je weet dat het zo is. Natuurlijk niet overal, maar er is erg veel incompetentie en verspilling van overheidsgeld door de raamambtenaartjes.

Die externe consultancy bedrijven weten echt wel wat ze doen, maar vaak door incompetentie bij overheid over budgetten gaan.
Goed verhaal, gelukkig weet jij precies hoe het bij elke overheidsinstantie gaat. Moet fijn zijn zo snel een compleet beeld van een grote organisatie kunnen schetsen.
  maandag 20 mei 2019 @ 11:22:49 #215
13783 Anthraxx
When you see the robot, drink!
pi_186980564
quote:
Ambtenaartjes boos..

Ook daar heb je goede en slechte. Het enige voordeel is dat je die er direct uit kan flikkeren.
  maandag 20 mei 2019 @ 11:43:40 #216
111260 Charmian
a little joy
pi_186980928
quote:
Ambtenaartjes boos..

he he...eindelijk kon je dit zeggen O+
pi_186981052
quote:
14s.gif Op maandag 20 mei 2019 11:22 schreef Anthraxx het volgende:

[..]

Ook daar heb je goede en slechte. Het enige voordeel is dat je die er direct uit kan flikkeren.
Juist en die gaan er dan ook uit.

In het bedrijfsleven is het zo dat als je bij de overheid gaat werken, je je carrière killed. Maar je krijgt er een baan voor het leven voor terug. Nooit meer ontslagen worden. :D
  Moderator maandag 20 mei 2019 @ 12:00:22 #218
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_186981189
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2019 11:51 schreef Craptacular het volgende:

[..]

Juist en die gaan er dan ook uit.

In het bedrijfsleven is het zo dat als je bij de overheid gaat werken, je je carrière killed. Maar je krijgt er een baan voor het leven voor terug. Nooit meer ontslagen worden. :D
Wees gerust. De ontslagbescherming is spoedig voorbij.
pi_186981246
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 21:32 schreef Carlos93 het volgende:
Wellicht een zijsprongetje, maar waarom hebben de ambtenaren onder jullie, gekozen voor een baan bij de overheid? Is het niet zo dat een baan bij de overheid ontzettend onderbetaald?

Zelf jaren terug gekeken om als IT'er voor de overheid aan de slag te gaan. Had 2 gelijkwaardige functies, waarbij het salaris bij de overheid nog niet de helft was als dat bij het bedrijf in kwestie. Daarom was in mijn geval mijn keuze makkelijk destijds.
Ik heb een heel specifieke opleiding in de scheepvaart, welke ik alleen of bij een paar grote multinationals kan uitvoeren (en dus continu buitenland zonder mogelijk gezinsleven) of bij de overheid (lijkt een beetje op Rijkswaterstaat bij jullie). Ik verdien heel wat minder dan ik bij de grote bedrijven zou verdienen (ongeveer 65-70% van het loon in een prive-organisatie), maar ik kan een bijzondere job combineren met een gezinsleven wat ik veel belangrijker vind.
Het is een tak van de overheid die heel wat meerwaarde bezorgt aan de economie en de samenleving, leuk om zo iets terug te doen voor de maatschappij. De luie ambtenaarmentaliteit die hierboven wordt beschreven door een paar users herken ik bij ons in elk geval niet. De ondersteunende administratieve diensten werken dan misschien wat volgens vaste uren, wat in andere bedrijven ook wel zo is. Maar bij ons is het een dienst die 24/7/365 werkt en dat is volledig te vergelijken met een prive-organisatie qua werkdruk, overuren etc. Dat weet ik bv omdat jullie in Nederland een vergelijkbare organisatie hebben die hetzelfde doet als ons, maar dan geprivatiseerd is. Ik heb zelf ook eerder in een prive-organisatie gewerkt en ik sluit niet uit dat ik nog eens terug naar de prive-sector ga, maar tot nu toe bevalt het me nog altijd.

Ik wil er eigenlijk ook nog wel aan toevoegen dat consultants en derivaten de overheid zien als melkkoe en daar vaak misbruik van maken als ze daartoe de kans krijgen. Elke keer we moeten samenwerken met een studiebureau oid, is het toch altijd goed in de gaten houden of er niet met een dubbele pen wordt geschreven. Dat zijn dan ook de mensen die klagen over de uitgaves van de overheid en hoe de overheid zou moeten besparen. De hypocrisie daarvan vind ik toch altijd maar triest.
  maandag 20 mei 2019 @ 12:09:17 #220
13783 Anthraxx
When you see the robot, drink!
pi_186981313
Die gemakzuchtige mentaliteit herken ik ook niet.

Maar ja, het heeft toch geen zin om tegen onderbuik en vooroordelen in te gaan. Dus ach...
pi_186981410
quote:
1s.gif Op maandag 20 mei 2019 12:09 schreef Anthraxx het volgende:
Die gemakzuchtige mentaliteit herken ik ook niet.

Maar ja, het heeft toch geen zin om tegen onderbuik en vooroordelen in te gaan. Dus ach...
De overheid is breed genoeg voor mensen om even lekker tekeer te gaan zonder ook maar ergens concreet te hoeven worden. Dat is fijn afkraken. Er is altijd wel iemand die aan het geschetste negatieve beeld voldoet.

Ik heb ook collega's die ik liever gisteren dan morgen zag gaan. Gelukkig is de overgrote meerderheid gewoon in staat het werk te doen en vinden de meeste collega's het heel normaal zich in te zetten voor hun werk
  maandag 20 mei 2019 @ 13:05:05 #222
111260 Charmian
a little joy
pi_186982184
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2019 12:00 schreef Renesite het volgende:

[..]

Wees gerust. De ontslagbescherming is spoedig voorbij.
Die is de laatste jaren toch ook al een stuk minder...genoeg eruit zien vliegen wegens slecht functioneren.
  Milf maandag 20 mei 2019 @ 13:16:44 #223
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_186982414
Wat gezellig! Ik ben ook een ambtenaar ;)
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
  Moderator maandag 20 mei 2019 @ 14:44:35 #224
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_186983706
quote:
1s.gif Op maandag 20 mei 2019 13:16 schreef nikky het volgende:
Wat gezellig! Ik ben ook een ambtenaar ;)
Ohjaaaa! O+
  maandag 20 mei 2019 @ 17:34:21 #225
80382 manny
30 is best veel
pi_186986416
quote:

[..]

oei jij trekt hem echt wel een stuk verder dan wat ik bedoelde en dit is niet wat ik herken uit de gesprekken met mijn broer. die is erg gepassioneerd over zijn werkveld, en betrokken, maar opvallend genoeg als het aankomt op de uurtjes: pietje precies.

voorbeeldje vanuit onderwijs (zijn dat echte echte ambtenaren ?) ik heb eens een blauwe maandag op een school gewerkt. werkoverleg: een lange klaagzang over de biliotheek, het gebouw, de lerarenkamer, de rector, etc etc maar super gepassioneerd als het over de leerlingen en het onderwijs gaat

dus ik zeg daar in die vergadering: als we nou eens allemaal een week eerder terugkomen van zomervakantie. schouders eronder en we pimpen die hele school met z’n allen dan is al dat gedoe over de materialen, het gebouw, etc in ieder geval opgelost.

alsof ik voorstelde om alle leraren kaal te scheren en op een platte kar door het dorp te trekken. on be spreek baar

dan snap ik het even niet meer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')