abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_186647658
Natuurtop in Parijs: Als de mens zijn leven niet radicaal omgooit, is de planeet straks onleefbaar

Maandag wordt in Parijs de balans opgemaakt van natuur en biodiversiteit. En die ziet er niet goed uit: de mens is bezig de aarde onleefbaar te maken, ook voor zichzelf. Zal deze dramatische boodschap iets veranderen?

Vertegenwoordigers van 130 landen hebben de afgelopen week in Parijs de staat opgemaakt van de ecologische rijkdom en de waarden, die de natuur heeft voor de mens. En ze brengen vandaag een duidelijke boodschap naar buiten: de mens heeft een fundamenteel probleem. Hij pleegt roofbouw op de natuurlijke rijkdommen, ondergraaft het voortbestaan van soorten dieren en planten, en daarmee zijn eigen voortbestaan.

In beschermde gebieden en de natuurreservaten gaat het nog redelijk, maar die vormen maar enkele procenten van het aardoppervlak. Daarbuiten moeten natuur en biodiversiteit het opnemen tegen andere belangen, land- en bosbouw, mijnbouw, wegen en steden. Doorgaans trekken ze aan het kortste eind.

Urgentie
Onder de boodschap ligt een berg wetenschappelijke literatuur, bijeengebracht door het IPBES, het VN-platform voor biodiversiteit en ecosysteemdiensten, waarvan dezelfde 130 landen lid zijn. De organisatie hoopt ooit dezelfde status te krijgen als dat andere VN-platform, het IPCC, voor klimaatverandering. Na enkele decennia van wetenschappelijke rapporten, debatten en klimaattoppen, is de invloed van de mens op het klimaat nu een alom erkend probleem. De urgentie om er iets aan te doen, wordt in veel landen zo breed gevoeld, dat politici er niet meer omheen kunnen.

De vraag is of natuur en biodiversiteit diezelfde politieke lading kunnen krijgen. Probleem is dat het zulke brede begrippen zijn. Het is de kracht van IPBES en haar zwakte; ze waarschuwt voor het uitsterven van diersoorten, maar ook landdegradatie, het verdwijnen van bestuivers zoals bijen en vlinders, de biologische verarming, doordat inheemse gewassen moeten wijken voor monoculturen, de aanslagen op het leven in zee en nog veel meer. IPBES heeft sinds de oprichting een enorme hoeveelheid kennis verzameld. Maar het gevolg is dat ze niet één boodschap heeft maar tientallen.

De kern van het rapport zal zijn dat de mens er niet komt met natuurbehoud in de klassieke zin van het woord. Zijn hele leven moet op de kop, zijn produceren, zijn consumeren, zijn werken en zijn recreëren. Het bijzondere is dat die 130 landen het daarover eens zijn geworden in Parijs. Het moeilijke zal zijn om er werk van te maken. Het denken over fundamentele transities is wel tot leven gekomen, maar nog lang niet volwassen.

Top in China
De schrijvers van het rapport dat nu in Parijs wordt gepresenteerd, hopen dat het zijn invloed zal hebben op de mondiale top over biodiversiteit, die volgend jaar in China wordt gehouden. Zoals de rapporten van het IPCC invloed hadden op de klimaattoppen en de akkoorden die daar tot stand kwamen. Er zijn over het behoud van biodiversiteit in VN-verband al vele afspraken gemaakt. Die moeten op de top volgend jaar een dwingend karakter krijgen.

De aanwezigen in Parijs weten dat er nog een lange weg is te gaan is voor natuur hetzelfde gewicht krijgt als klimaat, maar ze zien redenen voor optimisme. Op de spandoeken van de klimaatspijbelaars zijn natuur en klimaat al verenigd; de leuzen gaan niet over temperatuur en zeespiegel, maar over de toekomst van het leven op deze planeet.

https://www.trouw.nl/groe(...)rKlCeefCXHVOOGMlu_a4
Eens kijken
  maandag 6 mei 2019 @ 13:10:20 #2
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_186647721
Goh, komen ze daar nu al achter?!
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
  maandag 6 mei 2019 @ 13:10:59 #3
372811 Mensenvriend
<gecensureerd>
pi_186647735
Ik zie het somber in. Teveel mensen hebben een instelling van 'als wij het maar goed (blijven) hebben', en na ons de zondvloed.
"Waarom moet ik een bron hebben ?"
pi_186647738
Ik heb altijd alles betaald wat ik hebben wou, dus wie is het dan de mens of die welke mij iets aanboden voor een X bedrag, en dachten niet door?
  maandag 6 mei 2019 @ 13:12:51 #5
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_186647776
Allemaal extra belasting betalen om de natuur te hellupen!!!!!!!!
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_186647791
En wacht maar af Afrika willen ze ook nog een economie verzorgen, gaat de goede kant op he?

Niet denken dat ik het deze niet gunnen doe he!
pi_186647811
quote:
6s.gif Op maandag 6 mei 2019 13:12 schreef Nikonlover het volgende:
Allemaal extra belasting betalen om de natuur te hellupen!!!!!!!!
Hoeveel komt daar bij de natuur van aan?
  maandag 6 mei 2019 @ 13:19:38 #8
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_186647924
Ik heb niet de illusie dat ik met mijn miezerige leventje daar iets aan kan veranderen.
Dat is vooral verantwoordelijkheid afschuiven door overheden en bedrijven. Zij hebben de macht.
pi_186647950
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2019 13:10 schreef Mensenvriend het volgende:
Ik zie het somber in. Teveel mensen hebben een instelling van 'als wij het maar goed (blijven) hebben', en na ons de zondvloed.
Niet eens dat. Ik bedoel ... dat is natuurlijk egoïstisch als de tering, maar in ieder geval nog eerlijk.

Nee, het meest gehoorde excuus is 'zolang anderen die erger zijn nog niets (of te weinig) doen, heeft onze moeite toch helemaal geen zin'. Een enorme drogreden, die ook nogal laf en oneerlijk over komt.
"Pools are perfect for holding water"
  maandag 6 mei 2019 @ 13:21:05 #10
168739 Red_85
'echt wel'
pi_186647962
Goh, gaan ze weer verzinnen hoe ze de middenklasse kunnen laten betalen en de rijke organisaties nog rijker kunnen laten worden via de overheden?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_186647978
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2019 13:19 schreef BasEnAad het volgende:
Ik heb niet de illusie dat ik met mijn miezerige leventje daar iets aan kan veranderen.
Dat is vooral verantwoordelijkheid afschuiven door overheden en bedrijven. Zij hebben de macht.
Jij alleen inderdaad niet allemaal samen echter wel, maar waarom dan niet gelijk iets afspreken voor dat de mensen stemmen gaan, want ook daar kan men alleen iets allemaal samen.
En dan zit men toch ergens wel bij het hoofdprobleem of niet?
pi_186648000
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2019 13:19 schreef BasEnAad het volgende:
De invloed die jij daar als individu op hebt is relatief gezien inderdaad echt marginaal.

Maar dat argument werkt natuurlijk ook de andere kant op; het kost je dan ook amper verantwoordelijkheid om eens in de zoveel jaar te stemmen op een partij die zich daar wel voor in zet.
pi_186648049
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2019 13:22 schreef probeer het volgende:

[..]

Maar dat argument werkt natuurlijk ook de andere kant op; het kost je dan ook amper verantwoordelijkheid om eens in de zoveel jaar te stemmen op een partij die zich daar wel voor in zet.
Inzet of ook de ballen heeft het de coalitie laten knappen als deze hun zin niet krijgen?
Offtopic.
PvdA had het gekund echter ontbraken die de ballen, of hadden ze meer voordeel ervan, om het te laten bestaan?
pi_186648070
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2019 13:21 schreef Red_85 het volgende:
Goh, gaan ze weer verzinnen hoe ze de middenklasse kunnen laten betalen en de rijke organisaties nog rijker kunnen laten worden via de overheden?
Laten we vooral steeds lekker in de ontkenning schieten met dit soort opmerkingen, dat het allemaal 'snode plannetjes zijn van zij die rijker willen worden'. En ondertussen maar even vergeten hoe we al decennia lang horen over het ene na het andere diersoort dat uitsterft. En de ene milieuramp na de andere.
Eens kijken
  maandag 6 mei 2019 @ 13:26:45 #15
372811 Mensenvriend
<gecensureerd>
pi_186648088
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2019 13:20 schreef probeer het volgende:

[..]

Niet eens dat. Ik bedoel ... dat is natuurlijk egoïstisch als de tering, maar in ieder geval nog eerlijk.

Nee, het meest gehoorde excuus is 'zolang anderen die erger zijn nog niets (of te weinig) doen, heeft onze moeite toch helemaal geen zin'. Een enorme drogreden, die ook nogal laf en oneerlijk over komt.
Dat inderdaad. En kijk maar naar de reacties hier, zolang 'de roverheid' maar niet aan onze centjes komt. F*CK de rest.
"Waarom moet ik een bron hebben ?"
pi_186648133
Verkrijg jij je spullen gratis @Maharski? Ik niet dus ik neem aan dat men dat meegenomen heeft in de aanschaf. Of hoe zit het met die bijdrage voor electro toestellen, verwijderingsbijdrage etc. hoeveel komt daarvan bij het milieu aan?
En die milieurampen wat mij betreft te weinig onderhoudt, neem de economie het geld en ze gaan bezuinigen, helaas naar mijn mening op de verkeerde plaatsen.

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 06-05-2019 13:29:49 ]
pi_186648159
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2019 13:28 schreef john2406 het volgende:
Verkrijg jij je spullen gratis @:Maharski? Ik niet dus ik neem aan dat men dat meegenomen heeft in de aanschaf. Of hoe zit het met die bijdrage voor electro toestellen, verwijderingsbijdrage etc. hoeveel komt daarvan bij het milieu aan?
En die milieurampen wat mij betreft te weinig onderhoudt, neem de economie het geld en ze gaan bezuinigen, helaas naar mijn mening op de verkeerde plaatsen.
Serieus, vertel het me eens want ik ben echt elke keer weer enorm benieuwd ...

Wat gebruik jij (qua medicatie en/of drugs)?
  maandag 6 mei 2019 @ 13:31:31 #18
168739 Red_85
'echt wel'
pi_186648181
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2019 13:25 schreef Maharski het volgende:

[..]

Laten we vooral steeds lekker in de ontkenning schieten met dit soort opmerkingen, dat het allemaal 'snode plannetjes zijn van zij die rijker willen worden'. En ondertussen maar even vergeten hoe we al decennia lang horen over het ene na het andere diersoort dat uitsterft. En de ene milieuramp na de andere.
Laten we vooral niet de vinger op de zere plek leggen en blind varen op wat er wordt voorgeschoteld.

Ga jij maar betalen en betalen, terwijl china en de vs maar co2 blijven pompen en pompen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_186648187
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2019 13:30 schreef probeer het volgende:

[..]

Serieus, vertel het me eens want ik ben echt elke keer weer enorm benieuwd ...

Wat gebruik jij (qua medicatie en/of drugs)?
Vertel het maar hoor ik laat mij verrassen waar jij mee komt.
Maar zoals geschreven heb jij nog iets terug over die verwijderingsbijdrage ja of nee?
pi_186648238
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2019 13:31 schreef Red_85 het volgende:
Laten we vooral niet de vinger op de zere plek leggen en blind varen op wat er wordt voorgeschoteld.

Ga jij maar betalen en betalen, terwijl china en de vs maar co2 blijven pompen en pompen.
Ja mee eens hoor. Het moet zeer zeker vooral daar gaan gebeuren waar het het hardst nodig is.
Eens kijken
pi_186648290
quote:

[..]

China haalt 26% van haar energie uit 'renewable resources'. Wij nog geen 10%.

China pompte alleen al in 2017 126 miljard in schone energie. Tot en met 2020 300-nogwat miljard toegezegd.

https://en.wikipedia.org/wiki/Renewable_energy_in_China
https://www.nu.nl/klimaat(...)rocent-gestegen.html

[ Bericht 11% gewijzigd door probeer op 06-05-2019 13:52:37 ]
pi_186648305
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2019 13:34 schreef Maharski het volgende:

[..]

Ja mee eens hoor. Het moet zeer zeker vooral daar gaan gebeuren waar het het hardst nodig is.
Is gewoon onzin. Als er één land is wat in schone energie investeert, is het China.

En ja, hun absolute energieconsumptie is enorm stijgende, want dat land ontwikkelt zich als een malle. En daarmee is ook hun energieconsumptie uit fossiele brandstoffen nog stijgende. Maar volgens verwachtingen zal die rond 2030 pieken en daarna afnemen.

Maar China zit nu al ruim over de doelstelling van 20% schone energie die de EU zich in 2020 gesteld heeft.

Die lui investeren wél, en zullen binnenkort de markt bepalen, als ze dat nu al niet doen.
pi_186648332
quote:

[..]

Dit gaat niet alleen maar over co2
The smell of piss is so strong it smells like decent bacon
pi_186648391
En tussen de reacties hier zie je waar het misgaat bij de mens.

“Ik heb toch geen invloed”, “het is geldklopperij”, “alleen de rijke gaan er weer op vooruit”.

Gebrek aan voorstellingsvermogen.

Je hebt wel degelijk een invloed, ook niets doen en op dezelfde voet doorgaan, is een invloed uitoefenen.
Men is blijkbaar hier te dom om zich dat voor te stellen, niet verwacht.

Maar als puntje bij paaltje komt vind ik het prima dat zulke mensen straks ook helemaal niet mee gaan doen aan de eventuele oplossingen en discussies daaromheen.

Je doet er dan gewoon niet meer toe, zo’n maatschappij ga je dan namelijk krijgen.
Probleem onderkennen? Dan erkent de maatschappij straks jouw ook niet meer.. en ja dat word realiteit als de eerste geuren van de stront die al een tijdje tegen de ventilator aanvliegen, ook jouw neus bereiken.
pi_186648433
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2019 13:42 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
En tussen de reacties hier zie je waar het misgaat bij de mens.

“Ik heb toch geen invloed”, “het is geldklopperij”, “alleen de rijke gaan er weer op vooruit”.

Gebrek aan voorstellingsvermogen.

Je hebt wel degelijk een invloed, ook niets doen en op dezelfde voet doorgaan, is een invloed uitoefenen.
Men is blijkbaar hier te dom om zich dat voor te stellen, niet verwacht.

Maar als puntje bij paaltje komt vind ik het prima dat zulke mensen straks ook helemaal niet mee gaan doen aan de eventuele oplossingen en discussies daaromheen.

Je doet er dan gewoon niet meer toe, zo’n maatschappij ga je dan namelijk krijgen.
Probleem onderkennen? Dan erkent de maatschappij straks jouw ook niet meer.. en ja dat word realiteit als de eerste geuren van de stront die al een tijdje tegen de ventilator aanvliegen, ook jouw neus bereiken.
De overheid heeft de meeste invloed, als ze tabak en sigaretten uit de schappen halen stopt iedereen gelijk met roken, zo ook het vervuilen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-05-2019 13:44:13 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')