Ik ben BHV.quote:Op maandag 6 mei 2019 20:57 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Hallo collega Waar zit je? Bij IenW? RWS? De Rijnstraat is inderdaad een soort intensieve menshouderij. Toch is vaak nog wel wat ruimte om bij collega's te zitten. Dat je verdwaalt kan ik me voorstellen, vooral op het doolhof van de vergaderzalen op etage 4 en 5. Is mij ook wel eens gebeurd Kleine tip: ga je bij de BHV dan krijg je extra rondleidingen, met mooie sluiproutes
[..]
Hoe gaat zoiets als je een debat moet bijwonen? Zit je dan in de Tweede Kamer te wachten tot er een inhoudelijke vraag komt waar de bewindspersoon zelf geen antwoord op weet en wat jij dan snel op een notitiebriefje moet schrijven ofzo? En zit er dan een hele club, of zit je in je eentje? Ik heb geen idee hoe zoiets gaat.quote:Op maandag 6 mei 2019 13:57 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Als het uitkomt wel...
Zonder gekheid: ik ben nog nooit aangesproken over werktijden. Ze doen er niet toe, zolang je je dossiers op orde hebt en naar behoren je werk doet. Het maakt niet uit of je dat thuis doet of op kantoor. In de regel maak ik meer uren dan mijn aanstelling zegt. Het is meer gekoppeld aan afspraken, die zijn redelijk hard: een Kamerdebat waar je bij moet zijn. Een bestuurlijk overleg waar je naar toe moet, dat soort dingen. Ook wanneer je 's avonds tot 22:30 in de Kamer zit en de ochtend er na om 8:30 verwacht wordt in Nijmegen.
Dat laatste geldt toch ook voor persvoorlichters?quote:Op maandag 6 mei 2019 20:06 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Nee, ik ben niet lid van een partij. Nooit geweest ook trouwens. Ik maak beleid, voer uit en heb zelfs wel eens namens de bewindspersoon voor de rechter gestaan (bijgestaan door mensen van de juridische dienst uiteraard). Partijvoorkeuren doen er niet toe bij het Rijk. Er is een uitzondering: de politiek assistent van de bewindspersoon is wel (altijd) lid van de partij van bewindspersoon. Daar kennen ze elkaar dan ook van.
Leuk om dit allemaal te lezen. Super dat je de vragen van ons allen beantwoord.quote:Op maandag 6 mei 2019 11:54 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Kamervragen zijn niet heel veel werk, het is alleen wel dat het er veel zijn en dat ze onverwacht komen. Het is vooral de afstemming (vaak over woordjes en leestekens, echt waar...) die het meest tijdrovend zijn.
WOB-verzoeken, ja, dat is voor ambtenaren redelijk de hel. Ik had er een paar maanden geleden een die me echt veel tijd kostte, wel 120 uur... Ik heb dat ook aan degene die uiteindelijk tekent dat gemaild:
[..]
Op 1.: een motie/toezegging moet een vervolg krijgen. Dus wanneer, in het voorbeeld van APK een strengere eis willen voor (bijvoorbeeld) bandenspanning, maar de Kamer wil dat dat niet geldt voor oldtimers, dan moeten we die wens wel ten uitvoer brengen. Datzelfde geldt voor mediaberichten die leiden tot aanpassingen. Iedere aanpassing is een klus(je).quote:Op maandag 6 mei 2019 23:10 schreef speciaalaangemeldvoorbier het volgende:
1 Waarom heb jij er werk als het beleid na elke scheet in de media terloops nog even snel gewijzigd moet worden,
2 waarom is er na elk generaal-pardon weer een volgend is terwijl er al 15 jaar geroepen word dat het beleid is dat het nu de allerlaatste keer is.
3 waarom is er nog steeds niet aan de apk vrijstelling van 50 jaar en oudere auto,s het beleid klaar, terwijl dit vorig jaar in mei 2018 al geregeld had moeten zijn,
De voorbereiding van het debat is het meeste werk. Dat bestaat vaak uit drie dingen waar je met een paar mensen aan werkt:quote:Op maandag 6 mei 2019 23:14 schreef Waterdrinker het volgende:
[..]
Hoe gaat zoiets als je een debat moet bijwonen? Zit je dan in de Tweede Kamer te wachten tot er een inhoudelijke vraag komt waar de bewindspersoon zelf geen antwoord op weet en wat jij dan snel op een notitiebriefje moet schrijven ofzo? En zit er dan een hele club, of zit je in je eentje? Ik heb geen idee hoe zoiets gaat.
Dat gebeurt wel eens. Vaak op aandringen van 'externen': die hebben last van een verandering en willen dan uitstel voor meer aanpassingstijd bijvoorbeeld. Daar wordt wel eens aan tegemoet gekomen. Onverantwoord of onverstandig zou ik het niet willen noemen. Als we dat wel zouden vinden dan zullen we de bewindspersoon adviseren het verzoek van de externe niet over te nemen. Mocht dat dan toch wel gebeuren dan is dat wat het is.quote:Op maandag 6 mei 2019 23:15 schreef Waterdrinker het volgende:
Oh en nog een vraag. Heb je wel eens dat solide beleid ineens om vage, politieke redenen omgegooid wordt? Of is alles altijd wel goed doordacht en zijn keuzes nooit enkel politiek en daardoor rationeel gezien onverstandig of zelfs onverantwoord?
Nee, dat soort ontwerpen komt niet de Inktpot uit. De mensen van de afdeling treinveiligheid/baanveiligheid (precieze naam weet ik zo niet) zijn een heel stuk kundiger op dit gebied dan ik... Een ontwerp gaat bij ProRail pas na de nodige checks de deur uit naar de opdrachtgever (vaak IenW), ondertekend door een verantwoordelijke directeur. En die zullen ook niet snel een onveilig ontwerp goedkeuren. En een plan komt pas op mijn bureau wanneer dergelijke zaken zijn opgelost.quote:Op maandag 6 mei 2019 23:17 schreef Treinhoer het volgende:
Krijg je wel eens een ontwerp of voorstel op je bureau waar je van weet dat gaat leiden tot meerdere STS'en (rood sein passages)? En trek je dan aan de bel of kan je alleen maar bezorgdheid uiten maar het toch uitvoeren omdat het je werk is?
Volgens mij zijn persvoorlichters niet partij gebonden. De persvoorlichters die ik ken in ieder geval niet.quote:Op maandag 6 mei 2019 23:40 schreef j95 het volgende:
[..]
Dat laatste geldt toch ook voor persvoorlichters?
Ja, mits je dat afspreekt met je nieuwe afdelingshoofd natuurlijk. Vaak is dat een van de zaken waar geen onderhandeling aan te pas komt...quote:Op dinsdag 7 mei 2019 08:02 schreef HSG het volgende:
Kun je ook doorstromen van de ene ministerie naar de andere ministerie (b.v. van min EZK naar Min van Financiën) met behoud van vaste aanstelling?
Tof om dit te lezen!quote:Op dinsdag 7 mei 2019 08:04 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
De voorbereiding van het debat is het meeste werk. Dat bestaat vaak uit drie dingen waar je met een paar mensen aan werkt:
1. het maken van redeneerlijnen: spreektekst voor de bewindspersoon waarin hij/zij uitlegt waar aan wordt gewerkt, waarom dat goed is en dat hoe ook tegemoet komt aan de Kamer.
2. het maken van 'QenA's': het bedenken van mogelijke vragen (van alle politieke kleuren) en de beantwoording daarvan. Dit doe je vaak vanuit de eigen dossiers.
3. volgen van nieuwsmakers in de dagen vooraf. Vaak zie je dat belangenclubs met rapporten, brandbrieven e.d. komen om hun issue onder de aandacht te brengen. Daar moeten dan vaak op (zeer) korte termijn weer redeneerlijnen en QenA's worden gemaakt.
Tijdens het debat zelf is er vaak een zeer strakke rolverdeling: afhankelijke van de 'breedte' van het debat (een onderwerp, of een periodiek debat waar vanalles wordt geagendeerd) zitten er 2 tot 4 vragenschrijvers in een zaaltje in het gebouw van de Kamer. Die schrijven ALLE vragen van Kamerleden op. Die vragen worden door een andere persoon opgehaald en die brengt ze dan bij de dossierhouder die ook aanwezig is. Die beantwoordt de vraag: wanneer die gelijk is aan een QenA dan is het snel klaar, maar soms moet er ook ter plekke nog wat worden geformuleerd. Dat gaat dan naar een MT-lid die een soort poortwachter is en dan brengt iemand dat naar de directeur die naast de bewindspersoon zit. De bewindspersoon leest het antwoord voor. Je zult snappen dat er her en der nog wat aanpassingen op het antwoord van de dossierhouder mogelijk zijn.
De volgorde van het debat is altijd: inbreng Kamer (eerste termijn), reactie regering (eerste termijn), reactie Kamer op regering (tweede termijn), reactie regering op Kamer (in tweede termijn). De eerste termijn is vaak overzichtelijk, de tweede termijn is vaak wat hectischer: er moet erg snel worden gehandeld. Dat is ook zo wanneer de laatste spreker in de eerste termijn veel vragen stelt. Ja, dan is het wel even erg aanpoten...
Veel vragen worden overigens 'gesondeerd'. De politiek assistent van de bewindspersoon mag met Kamerleden bellen (en doet dat ook heel erg veel), om inbreng van Kamerleden te krijgen. Dat is voor ons een voordeel: we hebben vragen een dag eerder en kunnen dus antwoorden maken. Voor de Kamerleden zelf helpt het ook: die krijgen een veel beter onderbouwd antwoord. Echter, ze zullen in de regel niet alles van te voren zeggen: de inbreng wordt ook daar wel eens last minute gedaan en soms willen ze de bewindspersoon (+ondersteuning) verrassen. Het hoort er allemaal een beetje bij.
Een Kamerdebat kan heel rustig zijn (dan help je andere mensen die het wel druk hebben) en soms heb je het veel te druk. Het is erg hollen of stilstaan. Maar wel altijd leuk. En na afloop is er vaak wel een borrel met de ondersteuning (behalve wanneer het debat in de ochtend is...)
Op de achtergrond staan allemaal influister ambtenaren paraatquote:Op dinsdag 7 mei 2019 08:18 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Tof om dit te lezen!
Maar je ziet in de praktijk ook wel eens dat ministers direct reageren zonder schorsing.
Doen ze het dan op eigen houtje of komen alle vragen van de kamer dan overeen met jou voorgebakken antwoorden?
Ja dat snap ik ook wel. En ik snap ook waarom ze die smartphone vasthebben. Maar dan nog.quote:Op dinsdag 7 mei 2019 08:21 schreef MCH het volgende:
[..]
Op de achtergrond staan allemaal influister ambtenaren paraat
Ja, dat gebeurt wel eens. Het gaat niet echt om grote projecten, maar wel stukken waar veel werk in zit. Ook daarvoor geldt: het hoort er bij. Net zoals bijvoorbeeld een architect die meedingt naar een opdracht: het kan zijn dat dat werk voor niets is, omdat de opdrachtgever het niet wil.quote:Op maandag 6 mei 2019 21:25 schreef hemarookworst het volgende:
In hoeverre heb je projecten waar je veel werk in hebt gestoken maar die uiteindelijk wordt afgeblazen en hoe voel je je daarbij?
Nee. Daarmee zeg ik niet dat het zou kunnen gebeuren, ik heb het niet meegemaakt.quote:Op maandag 6 mei 2019 21:45 schreef Linkse_krijger het volgende:
Heb je wel eens een lastige kwestie in een doofpot gestopt (moeten stoppen) om een bewindspersoon te 'beschermen'?
Het kan om voorbereide antwoorden gaan, maar ook om een eigen antwoord van de bewindspersoon zelf. Soms wijkt dat af van de spreektekst (inhoudelijk). De bewindspersoon gaat uiteindelijk over de antwoorden, het is zijn/haar verantwoordelijkheid. Maar in meer dan 95% van de gevallen is het het antwoord van het departement.quote:Op dinsdag 7 mei 2019 08:18 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Tof om dit te lezen!
Maar je ziet in de praktijk ook wel eens dat ministers direct reageren zonder schorsing.
Doen ze het dan op eigen houtje of komen alle vragen van de kamer dan overeen met jou voorgebakken antwoorden?
Dit is een vraag waar behoorlijk wat in zit. Even los van de kleuring die je geeft valt er wel een antwoord op te geven. Er is een aantal oorzaken hiervoor.quote:Op dinsdag 7 mei 2019 08:52 schreef klappernootopreis het volgende:
Hoe denk jij over aanbestedingen die qua begroting vér over de schreef gaan? Ik doel hierbij op de Noord Zuid lijn, infrastructuur en rijksgebouwen.
Me dunkt dat als een aannemer een prijsafspraak maakt dat zij zich hier aan dienen te houden.
Bijv. de kosten van de aanleg van de Betuweroute, in de planologische kernbeslissing uit 1992 geschat op ¤2,3 miljard, bedroegen uiteindelijk een veelvoud daarvan, ¤4,7 miljard, waarvan ¤1,7 miljard voor de Havenspoorlijn en ¤2,8 miljard voor het gedeelte langs de A15.
Kijk, als ik een keuken laat verbouwen en de aannemer spreekt met me af dat dit me 8000 euro gaat kosten, dan accepteer ik geen rekening van 12.000. Blijkbaar is het rijk (de belastingbetaler) een plaats waar aannemers ongelimiteerd kunnen plunderen.
Ik vind het zelf een vorm van bedrog om een aanbesteding er politiek door te drukken als je weet dat die kosten niet reëel zijn.
Vaak via PA inderdaad. Ik spreek nooit met Kamerleden (zie oekaze van Kok).quote:Op dinsdag 7 mei 2019 10:24 schreef trein2000 het volgende:
In hoeverre heb jij contact met (ondersteuning van) kamerleden? Of is dat echt voorbehouden aan de PA?
Tja, verandering is de enige constante heh...quote:Op dinsdag 7 mei 2019 10:37 schreef PrisTheShiz het volgende:
Wat vindt jij van het eeuwige reoganiseren? Wordt je er onrustig van?
Zijn er grote verschillen tussen de departementen dan? Maakt het uit of je omgevingswet doet met IenM of BZK op je visitekaartje?quote:Op dinsdag 7 mei 2019 10:52 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Tja, verandering is de enige constante heh...
Of ik er onrustig van word? Niet echt. Geeft het energie? Niet echt. Reorganisaties zijn er van tijd tot tijd. Soms een taakstelling vanuit een kabinet, soms omdat onderwerpen andere bewindspersonen krijgen. Bijvoorbeeld: bij de laatste formatie is een derde van de formatie van IenW overgeheveld naar BZK, omdat een onderwerp naar BZK ging.
14D hier...quote:Op maandag 6 mei 2019 11:28 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Tja, ik werk op de Rijnstraat 8 (het gebouw van Infrastructuur en Waterstaat en Buitenlandse Zaken). Over dat gebouw zijn zelfs Kamervragen gesteld. Ja, het is er te vol, te druk, onveilig en de vloeren deugen niet. Bereikbaarheid van collega's is wel een dingetje, maar goed, dat zal niet veel afwijken van andere organisaties met te weinig werkplekken...
Het maakt uit in zoverre dat de verantwoordelijke bewindspersoon een andere is. In plaats van dat IenW stelselverantwoordelijk is, is IenW nu ‘inbrenger’ van belangen, kennis e.d. Voor de mensen die bij het stelsel werkte maakt het wat minder uit. Wel zitten ze nu bij BZK in het gebouw. Maar goed, gezien de drukte op de Rijnstraat is dat geen straf...quote:Op dinsdag 7 mei 2019 11:57 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Zijn er grote verschillen tussen de departementen dan? Maakt het uit of je omgevingswet doet met IenM of BZK op je visitekaartje?
Allemaal collegas hierquote:
Nice!!..quote:
Tijd voor een ambtenarentopic!quote:
Ohh...Dat is op loopafstand..quote:
Check...quote:
En heb je dan ook nog een proeftijd als je al rijksambtenaar bent?quote:Op dinsdag 7 mei 2019 08:12 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Ja, mits je dat afspreekt met je nieuwe afdelingshoofd natuurlijk. Vaak is dat een van de zaken waar geen onderhandeling aan te pas komt...
graag gedaan! Waar zit je als ik vragen mag? (kan ook per DM als je niet in het het topic wil)quote:Op dinsdag 7 mei 2019 15:41 schreef La_Tramposa het volgende:
Als mede-beleidsambtenaar heb ik niet direct vragen maar ik vond het wel heel leuk om dit topic te lezen, en complimenten voor hoe je alle vragen hebt beantwoord
Poeh, dat zijn er wel wat. Projecten sec zijn niet het meest 'spannend'. Gedoe bij projecten wel. Onder andere een project bij Utrecht, maar ook de eerder genoemde A4 Midden-Delfland. Ook spannend is het om voor de rechter te staan (als dossierhouder, samen met een jurist van de juridische directie). En verder zijn sommige beleidsklussen wel spannend. En ik denk dat het dossier stint me nog lang bij blijft.quote:Op dinsdag 7 mei 2019 15:46 schreef Goverman het volgende:
Wat was het spannendste project waar je aan hebt gewerkt?
Niet dat ik weet. Misschien moet je wel opnieuw de eed afleggen bij een nieuw departement of een VOG inleveren. Maar dat weet ik niet precies. (ik heb het niet meegemaakt recentelijk)quote:Op dinsdag 7 mei 2019 16:57 schreef HSG het volgende:
[..]
En heb je dan ook nog een proeftijd als je al rijksambtenaar bent?
Dat verschilt. Sommige vragen naar aanleiding van een mediabericht zijn het niveau 'ik ga er gelijk vragen over stellen aan de minister' en als Kamerlid laten zien 'dat je de situatie serieus neemt'. Het noemen dat je een vraag stelt lijkt dan wel eens belangrijker dan het antwoord. Daar is op zicht niets mis mee.quote:Op dinsdag 7 mei 2019 18:39 schreef Peter het volgende:
Wat vind je van de kwaliteit van Kamervragen?
& Zijn ze vaak mediavolgend ( er is een stuk in de media, dus er worden vragen gesteld)?
Belangrijke competenties zijn het hebben van brede blik op materie (politiek/bestuurlijk, maar ook juridisch, technisch/inhoudelijk, economisch/financieel en psycho-rationeel kijken). Ofwel: een probleem vanuit meer invalshoeken benaderen en ook bedenken (en nagaan) waarom anderen daar anders over denken. Verder zijn integriteit, resultaatgedrevenheid en aanspreekbaarheid wel belangrijk. E.e.a. is wel afhankelijk van de functie. Een meer juridische klus vraagt om een meer nauwkeurige blik, terwijl een visie maken meer vraagt om verbindingen leggen en breed kunnen denken.quote:Op dinsdag 7 mei 2019 19:07 schreef vlindertje89 het volgende:
Welke competenties / eigenschappen zijn volgens jou als beleidsmedewerker bij de overheid (dus breed, niet voor jouw ministerie specifiek) het meest belangrijk? Wat moet je echt in je hebben, waar moet je tegen kunnen? Welke eigenschappen onderscheiden de middelmatige van de goede beleidsmedewerkers?
En hoevaak zijn die kamerdebatten waar je bij moet zijn? Is dat wekelijks, tweewekelijks, puur afhankelijk van 'de actualiteit'? En verschilt de frequentie daarvan nog tussen ministeries?
Ik weet niet of het de afgelopen jaren is verslechterd of niet. Ik kan me jouw constatering goed voorstellen en het is ook wel frustrerend om bij WOB-verzoeken het meeste tijd kwijt te zijn met weglakken en afstemmen over of een passage al of niet terecht is weggelakt. Ik denk dat dit per departement / overheid verschilt.quote:Op dinsdag 7 mei 2019 19:36 schreef Scorpion_17 het volgende:
Waarom is jullie beleidscultuur ten aanzien van transparantie via de Wet openbaarheid van bestuur zoveel verslechterd afgelopen jaren? Het is dramatisch. Van alles is openbaar tenzij naar niks is openbaar tenzij.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |