Het doel van het leen is kennis vergaren en deze doorgeven aan verdere generaties.quote:Op zondag 5 mei 2019 13:53 schreef firefly3 het volgende:
Het doel van het leven is elkaar niet oordelen.
Dit klinkt geiler dan je het bedoeltquote:
Dit.quote:Op zondag 5 mei 2019 14:22 schreef cherrycoke het volgende:
het doel van het leven is om jezelf voort te planten meer niet, de continuïteit van je eigen genetische code door te geven.
^ ditquote:Op zondag 5 mei 2019 14:15 schreef LorneMalvo het volgende:
Het enige doel is voortplanting. Alles wat in het teken daarvan staat is werkelijk nuttig. Al het andere is erbij verzonnen door mensen met te veel vrije tijd.
Goedzo, een vraag. Blij dat mensen willen lerenquote:
Grappig dat die Aristoles er al mee eens was. Daarom ook zijn naam Aristo-les. Zelfs als je met je blote voeten in de koeienmest staat is dit ook een subdoel van de tijd des levens. De situatie accepteren hoe die is en concentreren voor een deerectie zou niet meer hoeven.quote:Op zondag 5 mei 2019 23:47 schreef deelnemer het volgende:
Aristoteles ging uit van oorzaken en doelen. Het idee, dat het doel in potentie al in het heden aanwezig is, bleek zo veel verwarring te zaaien (lees: de scholastiek), dat in de daarop volgende grote zuivering (lees: de wetenschappelijke revolutie) het doel is geofferd (exit: teleologisch denken, entree: het mechanische wereldbeeld). Daarna ging het een stuk beter. Oorzaken heb je overigens ook niet nodig (lees: de algemene relativiteitstheorie). In een 4D tijdruimte heb je alleen een patroon nodig, omdat het patroon de tijdsontwikkeling al insluit.
Patronen kun je toetsen (de wereld heeft zijn eigen werking).
Doelen zijn projecties (die je kunt waarmaken / realiseren, of niet).
Wat is de relatie tussen patronen en doelen?
Wat is de relatie tussen vallen en willen?
Als er geen doel was, zijn er ook geen mensen. Anders zou de mensheid stoppen met katjes gebruiken.quote:Op maandag 6 mei 2019 08:44 schreef ems. het volgende:
Incorrect. Er is geen 'doel'. Een doel is een menselijke en compleet subjectieve constructie.
Als je wil leren mag je altijd vragen!
Het is wellicht moeilijk te aanvaarden maar het leven dient geen enkel doel. Over 100 jaar is er niemand die zich jou nog herinnert. Dat mensen "katjes gebruiken" komt omdat zich men een doel gesteld heeft. God of Allah of vul maar in.quote:Op maandag 6 mei 2019 08:51 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Als er geen doel was, zijn er ook geen mensen. Anders zou de mensheid stoppen met katjes gebruiken.
Katjes gebruiken?quote:Op maandag 6 mei 2019 08:51 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Als er geen doel was, zijn er ook geen mensen. Anders zou de mensheid stoppen met katjes gebruiken.
Als men dat niet had gedaan woonden we nu nog in holenquote:Op maandag 6 mei 2019 09:02 schreef Fancy2 het volgende:
Waarom het leven gecompliceerd maken door je dingen afvragen die (nog) niet te beantwoorden zijn?
Vind je dan dat de vragen "Is er een doel in het leven" en "Wat is het doel van het leven" te beantwoorden zijn?quote:Op maandag 6 mei 2019 09:15 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Als men dat niet had gedaan woonden we nu nog in holen
Op zich zijn dat heel legitieme vragen die voor iedereen persoonlijk in te vullen zijn. Maar vragen als: waartoe dient het leven, of waartoe dient de mensheid zijn imho niet te beantwoorden.quote:Op maandag 6 mei 2019 09:19 schreef Fancy2 het volgende:
[..]
Vind je dan dat de vragen "Is er een doel in het leven" en "Wat is het doel van het leven" te beantwoorden zijn?
Zijn dat niet dezelfde vragen?quote:Op maandag 6 mei 2019 09:32 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Op zich zijn dat heel legitieme vragen die voor iedereen persoonlijk in te vullen zijn. Maar vragen als: waartoe dient het leven, of waartoe dient de mensheid zijn imho niet te beantwoorden.
Maar wat is dan het doel van voortplanting? En hoe is het leven zelf werkelijk nuttig?quote:Op zondag 5 mei 2019 14:15 schreef LorneMalvo het volgende:
Het enige doel is voortplanting. Alles wat in het teken daarvan staat is werkelijk nuttig. Al het andere is erbij verzonnen door mensen met te veel vrije tijd.
Misschien ben ik niet zo representatief voor de mensheid, maar twee van die drie dingen doe ik eigenlijk nooit.quote:Op zondag 5 mei 2019 13:53 schreef firefly3 het volgende:
Wij als mensheid neuken erop los, verkrachten paarden en rijden babies dood.
Als iedereen zijn eigen motieven en doelstellingen aanziet voor waarheden, dan zijn er vooral contradicties.quote:Op maandag 6 mei 2019 08:51 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Valt mee. Het is algemeen bekend dat veel mensen het met kippen doen bijvoorbeeld. Geen contradictie aan want kippen doen het niet met mensen, om maar een voorbeeld te noemen!quote:Op maandag 6 mei 2019 13:58 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Als iedereen zijn eigen motieven en doelstellingen aanziet voor waarheden, dan zijn er vooral contradicties.
Wij oordelen nietquote:Op maandag 6 mei 2019 10:09 schreef BadSnoopy het volgende:
Ik heb nog nooit een paard verkracht of een baby dood gereden. En ben dat ook niet van plan.
Dat lijkt mij een contradictie, het is in ieder geval geen harmonie die zich voltrekt vanuit het Doelquote:Op maandag 6 mei 2019 20:05 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Valt mee. Het is algemeen bekend dat veel mensen het met kippen doen bijvoorbeeld. Geen contradictie aan want kippen doen het niet met mensen, om maar een voorbeeld te noemen!
Het is geen contradictie omdat er in die voorbeeld maar 1 situatie is: de mens is met de kip bezig. Dus maar 1 doel. Kan jij een voorbeeld noemen waarbij wel een contradictie is?quote:Op dinsdag 7 mei 2019 00:44 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat lijkt mij een contradictie, het is in ieder geval geen harmonie die zich voltrekt vanuit het Doel
Goed bezig dan!quote:Op maandag 6 mei 2019 20:23 schreef Fel_licht het volgende:
Volgens mij is de doel van het leven nog altijd onverdraagzaamheid.
Een kip heeft ook doelen.quote:Op dinsdag 7 mei 2019 06:52 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Het is geen contradictie omdat er in die voorbeeld maar 1 situatie is: de mens is met de kip bezig. Dus maar 1 doel. Kan jij een voorbeeld noemen waarbij wel een contradictie is?
Steeds meer individualisten kiezen niet meer voor het voort produceren van geldverslindende kinderen.quote:Op zondag 5 mei 2019 14:22 schreef cherrycoke het volgende:
het doel van het leven is om jezelf voort te planten meer niet, de continuïteit van je eigen genetische code door te geven.
Ja, maar het doel zou op dat moment anders zijn geweest denk ik. Het is niet dat je zomaar door een kip bereden wordt.quote:
100% mee eens!! Ik denk dat veeel mensen ook niet volledig hun doel bewandelen omdat ze hun doel/wat ze fijn vinden op papier hebben. Ze weten niet wat ze heerlijk vinden. Daarom is het belangrijk dat wij niet oordelen. Het lijkt of enkele in de ontkenningsfase zitten mbt paarden. Maar dit is het moment om deze ontkenning om te zetten in een mooie bekenning. Een samenleving waar wij allemaal deel van uitmaken.quote:Op dinsdag 7 mei 2019 13:18 schreef Jappie het volgende:
Het hebben van een doel vereist een bewustzijn wat het kan verzinnen/registreren en toetsen anders is het geen doel maar een proces. Dientengevolge is een doel altijd gekozen en daarmede subjectief. Het meest voor de hand liggende en naar mijn bescheiden mening tevens enige zinnige doel voor bewustzijn is willekeurig eender vorm van zelfbevrediging inclusief een eventueel gekozen lichamelijke variant.
Is het bewustzijn, wat het kan verzinnen/registreren en toetsen, geen proces?quote:Op dinsdag 7 mei 2019 13:18 schreef Jappie het volgende:
Het hebben van een doel vereist een bewustzijn wat het kan verzinnen/registreren en toetsen anders is het geen doel maar een proces.
Acht ik onwaarschijnlijk maar niet onmogelijk, Indien dat het geval is ontneem je echter direct de enige bestaansmogelijkheid voor het begrip doel als in deze discussie.quote:Op donderdag 9 mei 2019 20:00 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Is het bewustzijn, wat het kan verzinnen/registreren en toetsen, geen proces?
Dieren hebben ook doelen.quote:Op donderdag 9 mei 2019 22:38 schreef Jappie het volgende:
[..]
Acht ik onwaarschijnlijk maar niet onmogelijk, Indien dat het geval is ontneem je echter direct de enige bestaansmogelijkheid voor het begrip doel als in deze discussie.
M.i. wijst alles erop dat het begrip doel zich pas voordoet bij een type bewustzijn als het onze welke wij in ieder geval niet ervaren als een proces.
Dat is een beetje een flauwe vergelijking gezien het feit dat we het over een doel hadden als benoemt in deze discussie. Om echter toch mee te gaan in je redenatie zou ik willen stellen dat daarmee tevens de deur wagenwijd open staat tot de mogelijkheid dat ook een dierlijk bewustzijn niet procesmatig is.quote:
Dat is de Monadologie van Leibniz. De argumentatie daarvan is zwak (het gaat voorbij aan de mogelijkheid van emergentie).quote:Op donderdag 9 mei 2019 23:02 schreef Jappie het volgende:
Dat is een beetje een flauwe vergelijking gezien het feit dat we het over een doel hadden als benoemt in deze discussie.
Gelukkig dan maar dat ik Leibniz niet ben nog zijn argumentatie of systeem volg. Al moet ik toegeven dat ik snap waarom je de vergelijking maakt. Anyway..back on topic zelf.quote:Op donderdag 9 mei 2019 23:57 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat is de Monadologie van Leibniz. De argumentatie daarvan is zwak (het gaat voorbij aan de mogelijkheid van emergentie).
Zijn doel was het verkopen van een boek. Een doel kan vloeibaar zijn naar bewustzijn en onbewust zijn. Als een hond bijvoorbeeld op je been rijdt terwijl je het niet door hebt, is het geen doel. Een onbewust doel is bijvoorbeeld dat je de granen op je landgoed moet knippen maar perongeluk de boel in de fik steekt. Het resultaat: vruchtbaar land. De mensheid doet vanalles, waaronder incest plegen. Maar het kan zowel een bewust als onbewust doel zijn. In figuurlijke of letterlijke zin. Weet jij wat jouw doel is?quote:Op donderdag 9 mei 2019 23:57 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat is de Monadologie van Leibniz. De argumentatie daarvan is zwak (het gaat voorbij aan de mogelijkheid van emergentie).
Een beschrijving in doelen en een beschrijving in processen zijn twee beschrijvingen / benaderingen van dezelfde realiteit. Het idee dat je tussen deze twee benaderingen moet kiezen, is inderdaad een misvatting. Je moet ze op de een of andere wijze combineren. Als individu is dat iets wat je vanzelf impliciet al doet. Maar als je mensen samenbrengt, dan probeer je te laten rijmen, dat wat (deels) onafhankelijk van elkaar is gevormd. Dan blijkt het begrip 'doel' niet voldoende generaliseerbaar. Dat problematiseert het begrip 'doel' als een geschikt uitgangspunt voor een consistent samenhangend eenduidig verhaal.quote:Op vrijdag 10 mei 2019 07:07 schreef Jappie het volgende:
[..]
Gelukkig dan maar dat ik Leibniz niet ben nog zijn argumentatie of systeem volg. Al moet ik toegeven dat ik snap waarom je de vergelijking maakt. Anyway..back on topic zelf.
Mocht er een doel zijn dan is het aannemelijk dat dit doel de "zijnsvorm" op enigerlei wijze dient. Iets wat de zijnsvorm niet dient lijkt mij per definitie zelfdestructief en daardoor niet geschikt als doel als zodanig.
Voordat ik verwekt was, had ik geen doel. Het OP doet alsof alles begint met een doel, maar de doelen zelf toch niet. De cirkel is niet rond, met dit soort beginpunten. Een doel is het beginpunt van een onderneming, niet het beginpunt van alles.quote:Op vrijdag 10 mei 2019 08:36 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Zijn doel was het verkopen van een boek. Een doel kan vloeibaar zijn naar bewustzijn en onbewust zijn. Als een hond bijvoorbeeld op je been rijdt terwijl je het niet door hebt, is het geen doel. Een onbewust doel is bijvoorbeeld dat je de granen op je landgoed moet knippen maar perongeluk de boel in de fik steekt. Het resultaat: vruchtbaar land. De mensheid doet vanalles, waaronder incest plegen. Maar het kan zowel een bewust als onbewust doel zijn. In figuurlijke of letterlijke zin. Weet jij wat jouw doel is?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |