Kan je je voorstellen dat anderen het meemaken?quote:Op donderdag 25 april 2019 05:11 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Nee, nooit meegemaakt, in elk geval niet dat ik er persoonlijk last van heb. En ik woon nog wel in de Biblebelt
Het is niet mijn cultuur.quote:En dan die belasting: er wordt wel meer van betaald wat ik niet terecht vind, zoals topsalarissen van politici, ontwikkelingshulp, uitkeringen aan gelukszoekers, etc. Dan vind ik de bijdrage aan onze cultuur nog redelijk ok.
Nergens doe ik dat. Ik heb het over gelovigen in het algemeen en dan vooral gelovigen in een meerderheidspositie. In Nederland zijn dat christenen. In de VS zijn dat christenen in Thailand zijn dat boeddhisten, in de andere landen waar ik wel eens kom zijn dat moslims.quote:Wat me echter het meest steekt, is dat je "religieuzen" (of gelovigen) weer gelijkstelt aan "(protestantse) christenen".
Zeker ja. Zeker last gehad van acupuncturisten (wat gewoon religie is) die mijn moeder jaren lang hebben overtuigd dat ze allerhande pijntjes konden laten verdwijnen. En dat is nog niet de enige groep waar ik last van heb.quote:Heb jij in je leven ooit last gehad van "pagans" (heidenen, heksen, sjamanisme, druïdisme, dat werk, overigens geen cent belastinggeld krijgen) of yezidi's, shinto's, brahmanen, etc?
Ik vermoed dat jij niet weet tegen wie je het hebt. Ik schoffeer niemand.quote:Ik vermoed zo van niet. Waarom blijf je die groepen dan schofferen?
Die mensen waar ik het over heb hebben het niet uitsluitend over christenen. Waarom fantaseer je dit er allemaal bij?quote:Als je het uitsluitend over christenen hebt, waarom noem je het dan niet zo?
Ik bekritiseer in dit topic helemaal niks. Ik zeg slechts dat het fijn zou zijn als je begrip had voor mensen die wel dingen hebben meegemaakt met al deze verschillende groepen. Misschien net zo veel of zelfs wat meer begrip dan mensen die deel uitmaken van een veilige groep waar vanuit dogma en andere idioterie voortkomt. Begrip voor het feit dat mensen vanuit die context de discussie binnen komen en wellicht dus reageren op iets specifieks daar waar jij het voor jezelf lekker algemeen wil houden want #notallchristians oid.quote:En waarom bekritiseer je het private geloof van individuele gelovigen aan de hand van misdragingen/misstanden door instanties?
Alles is mogelijk. Betekent nog niet dat je er in moet geloven voordat het is aangetoond.quote:[..]
Waar god mogelijk ook woont...
Er is helemaal geen sprake van dat Mozes een magiër/tovenaar was. Armstrong schreef dat Mozes sprak met een lage stem ( basstem ). In de teksten is daar geen enkele aanwijzing voor. Baaidewee, Mozes is een literair fictief personage met Achnaton als middelpunt. Verder heeft men de zowat meest opvallende feiten in verband met de Hebreeën ( Hyksos ) uit de 18e dynastie ondergebracht ( Kamose tot Horemheb ).quote:Misschien geeft een brontekst daartoe aanleiding. Wat vooral interessant is omdat Mozes een soort magiër/tovenaar is en dat wordt vaak met een hoge stem (kopstem) geassocieerd.
Of anders gezegd, er zijn maar weinig mensen die de Bijbel en aanverwanten in de oorspronkelijke taal lezen èn exact begrijpen wat die woorden toen betekenden.
Wat is dit nu voor onzin? Wie zegt dat ik niet op zoek ben geweest?quote:Op woensdag 24 april 2019 13:26 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Je kent maar één opvatting, dus je weet niks. Mensen die op zoek gingen en verschillende dingen hebben geprobeerd zijn veel gepokter en gemazelder.
Niet in de mate waarop het hier wordt voorgesteld. En voor zover ik kan zien heeft je klacht niks met individueel geloof te maken, maar meer met machtsstructuren binnen groepen, en machtsmisbruik komt ook in atheïstische kringen voor.quote:Op donderdag 25 april 2019 06:06 schreef SpecialK het volgende:
Kan je je voorstellen dat anderen het meemaken?
Je bent geen Nederlander?quote:Het is niet mijn cultuur.
Wat bedoel je hiermee? In het Nederlands graag.quote:Het maakt verder niks uit. Zodra een religie supreme is dan verwacht het ook reverence.
Oh wat erg. Je moeder werd gedwongen naar de acupuncturist te gaan en toen dat niet hielp moest ze blijven gaan, want tja, waarom eigenlijk? Misschien had ze er op een andere manier baat bij?quote:Zeker ja. Zeker last gehad van acupuncturisten (wat gewoon religie is) die mijn moeder jaren lang hebben overtuigd dat ze allerhande pijntjes konden laten verdwijnen. En dat is nog niet de enige groep waar ik last van heb.
Jijzelf. Dat krijg je van oneliners als "ik was protestants en toen werd ik atheïst". Want dan zou ik wel willen weten wat je zocht of dacht te vinden. En waar je hebt gezocht, want je komt kortzichtig over.quote:Op donderdag 25 april 2019 09:01 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Wat is dit nu voor onzin? Wie zegt dat ik niet op zoek ben geweest?
Als je wat verder kijkt lijkt Mozes, de fictieve figuur in een fictief verhaal, sprekend op magiërs/tovenaars (vaak priesters, maar het is meer dan dat) uit soortgelijke verhalen. Dus zou zo'n afwijking betekenisvol kunnen zijn. Mits we weten waar precies Armstrong dat vandaan heeft.quote:Op donderdag 25 april 2019 08:30 schreef ATON het volgende:
Lunatiek :
[..]
Er is helemaal geen sprake van dat Mozes een magiër/tovenaar was. Armstrong schreef dat Mozes sprak met een lage stem ( basstem ). In de teksten is daar geen enkele aanwijzing voor. Baaidewee, Mozes is een literair fictief personage met Achnaton als middelpunt. Verder heeft men de zowat meest opvallende feiten in verband met de Hebreeën ( Hyksos ) uit de 18e dynastie ondergebracht ( Kamose tot Horemheb ).
Mijn klacht is vooral richting jou. En je fantasie mbt jouw gesprek met mij.quote:Op donderdag 25 april 2019 09:16 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Niet in de mate waarop het hier wordt voorgesteld. En voor zover ik kan zien heeft je klacht niks met individueel geloof te maken, maar meer met machtsstructuren binnen groepen, en machtsmisbruik komt ook in atheïstische kringen voor.
Waar val ik mensen aan vanuit een foute veronderstelling? Wijs even aan.quote:Kortom, ik zie niet waarom het nodig is individuele gelovigen op hun denkbeelden/geloof aan te vallen (en dan ook nog op basis van foute veronderstellingen van wat ze zouden geloven) omdat enkelen er misbruik van maken.
Ik woon in Thailand. Ik reis veel.quote:Het gaat je om het christendom, gezien je voorbeelden. Hoe heb jij last van andere religies?
Daar heb ik geen last van. Jij fantaseert dat ik daar last van heb.quote:Hoe heb jij last van miljoenen gelovigen die in de beslotenheid en vrijheid van hun gemeenschap doen wat hun gelukkig maakt en wat volgens hun goed is?
Ik ben geen christen. En de christelijke cultuur is niet de Nederlandse cultuur. Eerder andersom aangezien christenen (bij de haren) door de verlichting zijn gesleept.quote:[..]
Je bent geen Nederlander?
Daar waar een religie de meerderheid heeft heeft het de tendens om respect en gehoorzaamheid te eisen.quote:[..]
Wat bedoel je hiermee? In het Nederlands graag.
Mensen vangen met valse beloften en vervolgens geld afmelken lijkt mij een staple van religie.quote:[..]
Oh wat erg. Je moeder werd gedwongen naar de acupuncturist te gaan en toen dat niet hielp moest ze blijven gaan, want tja, waarom eigenlijk? Misschien had ze er op een andere manier baat bij?
En omdat acupunctuur wat zweverig is, is het dus gelijk religie. Dat is doelpalen verzetten.
Wiccans kan je dan ook aankaarten als individuen. Toch noemde je die net.quote:Is acupunctuur een groep? Als dat het is, dan geen religieuze, eerder iets van "alternatieve geneeskunde" en de mensen die daarin geloven. Dat maakt het nog geen geloof. Mensen van allerlei religies en atheïsten kunnen geloven in alternatieve geneeskunde.
Weer die fantasie van je. Waar haat ik mensen en zeg ik dat ze niet deugen?quote:Maar wat doet de individueel gelovige pagan jou precies aan dat je ze zo haat en er voortdurend op blijft hameren dat ze niet deugen?
Dit soort oneliners gebruik ik niet.quote:Op donderdag 25 april 2019 09:19 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Jijzelf. Dat krijg je van oneliners als "ik was protestants en toen werd ik atheïst".
Over kortzichtigheid gesproken....quote:Want dan zou ik wel willen weten wat je zocht of dacht te vinden. En waar je hebt gezocht, want je komt kortzichtig over.
Armstrong heeft nog steeds naweeën van haar nonnen-periode.quote:Op donderdag 25 april 2019 09:21 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Als je wat verder kijkt lijkt Mozes, de fictieve figuur in een fictief verhaal, sprekend op magiërs/tovenaars (vaak priesters, maar het is meer dan dat) uit soortgelijke verhalen. Dus zou zo'n afwijking betekenisvol kunnen zijn. Mits we weten waar precies Armstrong dat vandaan heeft.
11% van de Nederlanders is praktiserend christen, dat is niet bepaald een meerderheid. Ook als je de 'cultuurchristenen' meerekent zijn we de meerderheid al een tijdje kwijt. De meeste Nederlanders zijn ongelovig.quote:Op donderdag 25 april 2019 06:06 schreef SpecialK het volgende:
Ik heb het over gelovigen in het algemeen en dan vooral gelovigen in een meerderheidspositie. In Nederland zijn dat christenen.
Dat is geen antwoord op de vraag. Die luidt:quote:Op donderdag 25 april 2019 10:08 schreef ATON het volgende:
[..]
Armstrong heeft nog steeds naweeën van haar nonnen-periode.
Accepunctuur is geen religie. Het kent geen goden, het kent niet eens een sociaal construct. Het is geen ideologie in combi met een soort 'godsgeloof'.quote:Op donderdag 25 april 2019 09:23 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Mijn klacht is vooral richting jou. En je fantasie mbt jouw gesprek met mij.
[..]
Waar val ik mensen aan vanuit een foute veronderstelling? Wijs even aan.
[..]
Ik woon in Thailand. Ik reis veel.
[..]
Daar heb ik geen last van. Jij fantaseert dat ik daar last van heb.
[..]
Ik ben geen christen. En de christelijke cultuur is niet de Nederlandse cultuur. Eerder andersom aangezien christenen (bij de haren) door de verlichting zijn gesleept.
[..]
Daar waar een religie de meerderheid heeft heeft het de tendens om respect en gehoorzaamheid te eisen.
[..]
Mensen vangen met valse beloften en vervolgens geld afmelken lijkt mij een staple van religie.
En ja acupunctuur is religie. Just FYI.
[..]
Wiccans kan je dan ook aankaarten als individuen. Toch noemde je die net.
[..]
Weer die fantasie van je. Waar haat ik mensen en zeg ik dat ze niet deugen?
Kappen.
Op zichzelf is het idee om Mozes als vaderlijke autoriteitsfiguur een zware stem toe te schrijven niet raar, maar ik kan daar ook geen bron voor vinden.quote:Op donderdag 25 april 2019 10:11 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Dat is geen antwoord op de vraag. Die luidt:
Waar staat dat in het boek van Armstrong, en wat is de precieze bron van haar uitspraak?
Dat ga ik niet meer voor je opzoeken. Het staat er wel zo.quote:Op donderdag 25 april 2019 10:11 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Dat is geen antwoord op de vraag. Die luidt:
Waar staat dat in het boek van Armstrong, en wat is de precieze bron van haar uitspraak?
In het begin van een van haar boeken, dat weet ik nog, maar in welk boek ga ik niet opzoeken.quote:Op donderdag 25 april 2019 10:27 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Op zichzelf is het idee om Mozes als vaderlijke autoriteitsfiguur een zware stem toe te schrijven niet raar, maar ik kan daar ook geen bron voor vinden.
Waarom niet?quote:Op donderdag 25 april 2019 05:24 schreef Lunatiek het volgende:
Oorspronkelijke OP (F&L / Geloof jij in een God?)
:
Waarom wel of niet?
Ik heb een keer zo'n shambala sessie meegemaakt, volgens hun is het de 12 dimensie (zelden zo hard gelachen om een zweefsessie).quote:
Dus buiten het (protestantse) christendom geen ervaring met geloof.quote:Op donderdag 25 april 2019 09:45 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dit soort oneliners gebruik ik niet.
[..]
Over kortzichtigheid gesproken....
Gelovig opgegroeid (Chr Geref), proestantse school (lager en middelbaar), bijbelclubs, jeugdverenigingen, catechisaties, belijdenis, etc etc. Ik zocht niets want ik dacht de waarheid te kennen...tot ik de Bijbel eens goed ging onderzoeken, buiten de gebaande (en dus vooral geblindeerde) paden. Toen vielen de schellen van mijn ogen...
Dan hadden ze gelijk daar. Want de 13e dimensie is de flower of life, de zgn metatron's cube. Dat is waar alles op gebaseerd is, dat is sacred geometry, dat is waar de davidsster, de kaballah, de tree of life allemaal vandaan komen.quote:Op donderdag 25 april 2019 13:57 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ik heb een keer zo'n shambala sessie meegemaakt, volgens hun is het de 12 dimensie (zelden zo hard gelachen om een zweefsessie).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |