Niet zozeer religie als wel de (absolute) waarheidsclaims die vanuit die religie gemaakt worden.quote:Op dinsdag 30 april 2019 11:04 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Volgens mij snap ik dat wel. Maar hij serveert religie hier toch af?
Oh, dat had ik niet meegekregen.quote:Op dinsdag 30 april 2019 11:08 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Niet zozeer religie als wel de (absolute) waarheidsclaims die vanuit die religie gemaakt worden.
Als christen weet je toch ook dat je zondigt tegen God ?quote:Op dinsdag 30 april 2019 08:17 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Welke zonde heb je het over? Ikzelf ken alleen zonde tegen jezelf, of onrecht jegens anderen.
bijv. de geboorte van Christusquote:Op dinsdag 30 april 2019 11:08 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Niet zozeer religie als wel de (absolute) waarheidsclaims die vanuit die religie gemaakt worden.
God is zijn eigen oorzaak, dus god is het geheel.quote:Op zaterdag 13 april 2019 13:22 schreef Fel_licht het volgende:
Wie God vindt is vrij en is niet meer afhankelijk van het oorzaak/gevolg denken.
Wat is God?
God is vooral niet de wereld.quote:Op dinsdag 30 april 2019 23:17 schreef deelnemer het volgende:
[..]
God is zijn eigen oorzaak, dus god is het geheel.
Logicaquote:
God is vooral de schepper van het atoom.quote:Op dinsdag 30 april 2019 23:25 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Logica
God is de tegenpool van atoom (het kleinste deel, of ultieme bouwsteen). Beide hebben gemeen dat van de 2 kanten: intern en extern, er 1 ontbreekt. Een atoom heeft geen interne structuur, het geheel geen externe omgeving. Dat maakt ze geschikt als een houvast voor het denken: atomen kun je samenstellen, en het geheel kun je ontleden. Zou het woord / begrip God van het Geheel zijn afgeleid?
Als christen geloofde ik dat inderdaad.quote:Op dinsdag 30 april 2019 18:59 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Als christen weet je toch ook dat je zondigt tegen God ?
De geboorte van Jezus bijvoorbeeld wordt door Marcus en Johannes niet vermeld.quote:
Je zei dat ze elkaar niet tegenspraken. Het is duidelijk dat je dit niet onderzocht hebt. De één beweert dat Jezus dit zei en de ander weer dat, Jezus schreeuwde bij de ene toen hij stierf, bij de ander boog hij het hoofd, de één vermeld dat alle bekenden van Jezus "van verre stonden" en een ander beweert doodleuk dat hij onder het kruis stond...quote:Mattheus, Markus Lukas, Johannes schrijven er een aantal dingen in een iets andere contet.
Bij het paasverhaal net zo.
http://www.webbijbel.nl/t(...)er%20evangelieen.phpquote:Op woensdag 1 mei 2019 08:37 schreef hoatzin het volgende:
[..]
De geboorte van Jezus bijvoorbeeld wordt door Marcus en Johannes niet vermeld.
[..]
Je zei dat ze elkaar niet tegenspraken. Het is duidelijk dat je dit niet onderzocht hebt. De één beweert dat Jezus dit zei en de ander weer dat, Jezus schreeuwde bij de ene toen hij stierf, bij de ander boog hij het hoofd, de één vermeld dat alle bekenden van Jezus "van verre stonden" en een ander beweert doodleuk dat hij onder het kruis stond...
Een schitterend voorbeeld van een christelijke website die spitsvondig alle tegenstrijdigheden probeert weg te moffelen dan wel om te buigen. Daar prik je zo door heen.quote:Op woensdag 1 mei 2019 17:48 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
http://www.webbijbel.nl/t(...)er%20evangelieen.php
Het is niet wat je gelooft dat je Christen maakt, maar wie je bent.quote:Op woensdag 1 mei 2019 08:33 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Als christen geloofde ik dat inderdaad.
Dat is een wijze uitspraak. Terug naar de boodschap van Jezus en naar de eerste "gemeente". Niet de doctrines als erfzonde, triniteit, verzoeningsleer e d. die de Roomse kliek er door gedrukt heeft maar een eenvoudig en vrij geloof.quote:Op dinsdag 28 mei 2019 17:03 schreef Fel_licht het volgende:
[..]
Het is niet wat je gelooft dat je Christen maakt, maar wie je bent.
Je hebt gelijk. Wie god vindt hoeft niet eens meer te denken. Gewoon verstand op nul en volgen maar. Nergens afhankelijk van. Gewoon de priester volgen als een mak lammetje. Hoppa, vrij!quote:Op zaterdag 13 april 2019 13:22 schreef Fel_licht het volgende:
Wie God vindt is vrij en is niet meer afhankelijk van het oorzaak/gevolg denken.
Wat is God?
Problemen? Frustraties? Gooi het in de groep Fancy2.quote:Op woensdag 29 mei 2019 09:47 schreef Fancy2 het volgende:
[..]
Je hebt gelijk. Wie god vindt hoeft niet eens meer te denken. Gewoon verstand op nul en volgen maar. Nergens afhankelijk van. Gewoon de priester volgen als een mak lammetje. Hoppa, vrij!
Bedankt! Komt ie:quote:Op woensdag 29 mei 2019 10:25 schreef Fel_licht het volgende:
[..]
Problemen? Frustraties? Gooi het in de groep Fancy2.
Ze hebben het meestal van kindsbeen af meegekregen van hun ouders, kerk en school. En dat is nogal dwingend voor de rest van je leven in de meeste gevallen. Het heeft mij nogal wat moeite gekost om mij los te worstelen bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 29 mei 2019 10:32 schreef Fancy2 het volgende:
[..]
Bedankt! Komt ie:
Ik heb problemen met mensen die niet zelf kunnen nadenken. Ik raak gefrustreerd van mensen die anderen alleen maar volgen. Waarom? Wáárom?
Zijn ze te lui, zijn ze te dom of is het de wanhoop, het moe zijn van het leven dat deze mensen hun eigen leven en geluk in de handen leggen van een door mensen geschreven boek? En dan ook nog mensen uit een heel ander tijdperk met een heel rare visie op het leven!
Dat lucht op.
Een sprookje.quote:
Het is hersenspoeling, kindermishandeling eigenlijk. Als je een kind vanaf het begint volpompt met dit soort waanideeen, dan wordt het voor dat kind de absolute waarheid. Het kost dan als volwassene wel wat moeite om daar geheel los van te komen. Te beginnen met de keuze om dat te willen, natuurlijk.quote:Op woensdag 29 mei 2019 10:32 schreef Fancy2 het volgende:
[..]
Bedankt! Komt ie:
Ik heb problemen met mensen die niet zelf kunnen nadenken. Ik raak gefrustreerd van mensen die anderen alleen maar volgen. Waarom? Wáárom?
Zijn ze te lui, zijn ze te dom of is het de wanhoop, het moe zijn van het leven dat deze mensen hun eigen leven en geluk in de handen leggen van een door mensen geschreven boek? En dan ook nog mensen uit een heel ander tijdperk met een heel rare visie op het leven!
Dat lucht op.
Kindsbeen af is geen excuus. Het is jou gelukt omdat je zelf wil denken.quote:Op woensdag 29 mei 2019 10:47 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ze hebben het meestal van kindsbeen af meegekregen van hun ouders, kerk en school. En dat is nogal dwingend voor de rest van je leven in de meeste gevallen. Het heeft mij nogal wat moeite gekost om mij los te worstelen bijvoorbeeld.
Dat kind wordt groot en kan als volwassene zelf zijn eigen beslissingen nemen. En precies, hij moet zelf ook willen nadenken. Dus degenen die dat niet zelf willen geldt mijn eerdere post voor.quote:Op woensdag 29 mei 2019 17:47 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Het is hersenspoeling, kindermishandeling eigenlijk. Als je een kind vanaf het begint volpompt met dit soort waanideeen, dan wordt het voor dat kind de absolute waarheid. Het kost dan als volwassene wel wat moeite om daar geheel los van te komen. Te beginnen met de keuze om dat te willen, natuurlijk.
Ben het met je eens, hoor.quote:Op woensdag 29 mei 2019 17:51 schreef Fancy2 het volgende:
[..]
Dat kind wordt groot en kan als volwassene zelf zijn eigen beslissingen nemen. En precies, hij moet zelf ook willen nadenken. Dus degenen die dat niet zelf willen geldt mijn eerdere post voor.
Als kind word je geprogrammeerd en dit maakt dat je er van uitgaat dat dit allemaal waar is. Men denkt er later niet over na of dat allemaal wel juist is en je er zelfs de reden ervan ziet dit in vraag te stellen. Pas als er zich iets voordoet wat niet strookt met wat je meegekregen hebt als kind heb je de keuze, dit in vraag stellen of dit verwerpen en je aan het vertrouwde idee vast houden. Het is daarom zoveel moeilijker als volwassene hiervan af te komen. Je moet dan ook nog eens de nodige gedegen info vinden om deze indoctrinatie te ontkrachten.quote:Op woensdag 29 mei 2019 17:51 schreef Fancy2 het volgende:
[..]
Dat kind wordt groot en kan als volwassene zelf zijn eigen beslissingen nemen. En precies, hij moet zelf ook willen nadenken. Dus degenen die dat niet zelf willen geldt mijn eerdere post voor.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |