abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_186090052
Hoi,

Afgelopen vrijdag hebben wij de sleutel van ons nieuwe huis gekregen.
Wij zijn een aantal keer wezen kijken bij het huis en hebben ook een bouwtechnische keuring laten verrichten.

Uit het bouwtechnisch onderzoek kwamen een aantal dingen:
Onder andere:
- Een losse tegel in de badkamer
- Kitranden op bepaalde plekken vervangen.

Nadat wij de sleutel kregen, hebben wij op zaterdag oa de badkamer schoongemaakt ( dweilen etc) wij merkte op dat op de begane grond op 4 verschillende plekken lekkage hadden.
Ook na normaal badkamer gebruik treedt deze lekkage op.

Ons is nooit iets verteld over lekkage in de badkamer, wel kan ik zien dat er vaker lekkage geweest is, omdat er vocht plekken zitten op ongeveer dezelfde plek waar nu het water loopt.

Vraag is, is dit een verborgen gebrek?

Ik ga ieder geval de verkopers morgen bellen met de vraag, of ze ooit lekkage gehad hebben.

Ook wil ik een expert laten komen en de eventuele schade verhalen op de verkopers als dit kan.
potverdikkie
  zondag 7 april 2019 @ 20:25:28 #2
261324 MPC60
Roger Linn Groupie
pi_186090150
Die verkopers gaan natuurlijk net doen alsof dat lek er nooit geweest is. :D
Op maandag 8 januari 2018 14:29 schreef BadderHaring het volgende:
Ajax is geen club. Dat is een bedrijf.
pi_186090212
Je wist dat de kitranden op bepaalde plekken vervangen moest worden. Waarom niet meteen gedaan dan?

Nogal wiedes dat er lekkages ontstaan als er een tegel los zit en kitranden vervangen moeten worden. Wat is er verborgen aan dan?
pi_186090399
quote:
1s.gif Op zondag 7 april 2019 20:28 schreef SOG het volgende:
Je wist dat de kitranden op bepaalde plekken vervangen moest worden. Waarom niet meteen gedaan dan?

Nogal wiedes dat er lekkages ontstaan als er een tegel los zit en kitranden vervangen moeten worden. Wat is er verborgen aan dan?
We wonen er net 2 dagen en we zijn er vanuit gegaan dat de badkamer niet op deze manier lekkage geeft. Ik vind ook dat wij daar niet vanuit hoeven gaan.
potverdikkie
pi_186090446
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2019 20:35 schreef hallolievekinderen het volgende:

[..]

We wonen er net 2 dagen en we zijn er vanuit gegaan dat de badkamer niet op deze manier lekkage geeft. Ik vind ook dat wij daar niet vanuit hoeven gaan.
Nou liever dit dan een lekke leiding lijkt mij.
pi_186090565
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2019 20:37 schreef HarrieKeen het volgende:

[..]

Nou liever dit dan een lekke leiding lijkt mij.
Zeker.
Maar in de koopvereenkomst staat:
"Voor gebreken die het normale gebruik belemmeren en die niet aan koper bekend of kenbaar
waren op het moment van het tot stand komen van deze koopovereenkomst is verkoper
uitsluitend aansprakelijk voor de herstelkosten. Bij het vaststellen van de herstelkosten wordt
rekening gehouden met de aftrek ‘nieuw voor oud’."

En deze lekkage, staat normaal gebruik in de weg.
potverdikkie
pi_186091052
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2019 20:22 schreef hallolievekinderen het volgende:
Ons is nooit iets verteld over lekkage in de badkamer, wel kan ik zien dat er vaker lekkage geweest is, omdat er vocht plekken zitten op ongeveer dezelfde plek waar nu het water loopt.

Vraag is, is dit een verborgen gebrek?
En eerder was dit niet te zien door jou of voor de bouwkundige?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_186091062
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2019 21:03 schreef baskick het volgende:

[..]

En eerder was dit niet te zien door jou of voor de bouwkundige?
Nee, dit was bij ons niet bekend.

[ Bericht 16% gewijzigd door noodgang op 08-04-2019 08:11:06 (dubbele quote weggehaald) ]
potverdikkie
pi_186091096
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2019 21:03 schreef hallolievekinderen het volgende:

[..]

[..]

Nee, dit was bij ons niet bekend.
Het gaat niet om of het jou bekend was, maar of het dat had kunnen zijn.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_186091169
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2019 21:05 schreef baskick het volgende:

[..]

Het gaat niet om of het jou bekend was, maar of het dat had kunnen zijn.
Ik denk dat ik dmv een bouwtechnische keuring aan de onderzoeksplicht gedaan heb ja.
potverdikkie
pi_186091208
is de lekkage opgelost door de kit te vervangen en de losse tegels opnieuw te zetten?
dan is het geen verborgen gebrek, je hebt het nota bene zelf al waargenomen.
pi_186091220
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2019 21:08 schreef hallolievekinderen het volgende:

[..]

Ik denk dat ik dmv een bouwtechnische keuring aan de onderzoeksplicht gedaan heb ja.
Heb je die tegel en kitwerk überhaupt vervangen?
pi_186091689
Denk dat TS wel gelijk heeft idd en de schade kan verhalen. Als er na 2 dagen al een lekkage is met enkel dweilen dan kan je er vanuitgaan dat die lekkage er al was en dat ze dat hadden moeten aangeven.

Mits de lekkage niet voorkomt uit de te vervangen kitranden of losse tegel.
pi_186094367
Als de sporen van eerdere lekkage zichtbaar zijn, is het niet verborgen.
.
  Eindredactie Games zondag 7 april 2019 @ 23:22:58 #15
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_186094371
quote:

[..]

En die is het niet opgevallen? Hoe hadden de vorige bewoners het dan moeten weten?
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
pi_186094470
Heb je wel een douchegordijn opgehangen?
.
pi_186096546
De losse tegel is niet de oorzaak van de lekkage, het is daar kurkdroog.
Ook de kitranden waar in het bouwtechnisch rapport overgesproken worden zijn droog.

en ja we hebben een afscheiding tussen de douche en de rest van de badkamer.
Sinds we weten van de lekkage, doen we extra voorzichtig met water in de badkamer maar we blijven de lekkage houden.
potverdikkie
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 8 april 2019 @ 07:39:28 #18
408813 crew  trein2000
pi_186096567
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2019 07:36 schreef hallolievekinderen het volgende:
De losse tegel is niet de oorzaak van de lekkage, het is daar kurkdroog.
Ook de kitranden waar in het bouwtechnisch rapport overgesproken worden zijn droog.

en ja we hebben een afscheiding tussen de douche en de rest van de badkamer.
Sinds we weten van de lekkage, doen we extra voorzichtig met water in de badkamer maar we blijven de lekkage houden.
Als die badkamer zo lek is als een mandje, en daar lijkt het op als zelfs dweilen al lekkage veroorzaakt. (Of heb je hele emmers over de vloer gegooid?) En die lekkage is niet gerelateerd aan de kitranden/tegel zou ik ook voor verborgen gebrek gaan ja.
zie email 27 oktober
pi_186096616
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2019 07:39 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Als die badkamer zo lek is als een mandje, en daar lijkt het op als zelfs dweilen al lekkage veroorzaakt. (Of heb je hele emmers over de vloer gegooid?) En die lekkage is niet gerelateerd aan de kitranden/tegel zou ik ook voor verborgen gebrek gaan ja.
Ik ga de makelaar straks bellen, en een email sturen aan de vorige bewoners.
We laten een lek detectie bedrijf komen en dan zien we wel verder.
potverdikkie
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 8 april 2019 @ 07:52:22 #20
408813 crew  trein2000
pi_186096663
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2019 07:46 schreef hallolievekinderen het volgende:

[..]

Ik zou hier niet zelf mee gaan hobbyen. Gaat om grote bedragen. Dat lekdetectiebedrijf is een prima idee. Maar ik zou eerst juridisch advies inwinnen voor je gaat communiceren met de verkoper. Maar wacht daar ook niet te lang mee.
zie email 27 oktober
  Moderator maandag 8 april 2019 @ 08:04:36 #21
1025 crew  Armani XL
Taggen heeft geen zin
pi_186096745
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2019 07:46 schreef hallolievekinderen het volgende:

[..]

Heb je een aankoopmakelaar in de hand genomen toen je het huis kocht? Mogelijk dat die dan nog wat voor je kan betekenen?
pi_186096899
quote:
Je ziet nu dus wel vochtplekken waarvan blijkt dat er al langere tijd een lekkage is, maar bij eerdere bezoeken zag je die niet? Vreemd verhaal
Het is wat.......
pi_186097003
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2019 08:30 schreef gooddaddy het volgende:

[..]

Je ziet nu dus wel vochtplekken waarvan blijkt dat er al langere tijd een lekkage is, maar bij eerdere bezoeken zag je die niet? Vreemd verhaal
Dit is precies wat ik in post #7 bedoelde. Nu kennelijk wel te zien dat de lekkage al ouder is, maar destijds kennelijk niet te zien (of niet gezien) dat er lekkage is geweest.
pi_186097044
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2019 08:30 schreef gooddaddy het volgende:

[..]

Een woning helemaal leeg inspecteren is anders als er over meubels en spullen staan.
En je hoeft er niet vanuit te gaan dat de badkamer op deze manier lekt.
Wel is het zo dat de mensen die hier woonde denk alleen maar onder de douche stonden, en wij ( mijn kinderen ) nu een in bad gaan en wij de badkamer dus op een andere manier gebruiken.

[ Bericht 23% gewijzigd door noodgang op 08-04-2019 08:55:23 (dubbele quote weggehaald) ]
potverdikkie
  Moderator maandag 8 april 2019 @ 09:05:37 #25
1025 crew  Armani XL
Taggen heeft geen zin
pi_186097163
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2019 08:50 schreef hallolievekinderen het volgende:

[..]

Een woning helemaal leeg inspecteren is anders als er over meubels en spullen staan.

Maar vóór de overdracht loop je toch nog een keer door het huis heen (terwijl deze leeg staat)?
pi_186097493
Daarom altijd voor aankoop alle kranen langdurig open zetten om dit soort zaken voor te zijn.

Net als alle stopcontacten en lampen/schakelaars gebruiken.

Ook de afzuiging controleren en buitenkraantje niet vergeten

Gewoon alles wat je aan/uit kunt zetten doen! ook alle ramen/deuren sloten et cetera.
pi_186098334
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2019 08:50 schreef hallolievekinderen het volgende:

[..]

En je hoeft er niet vanuit te gaan dat de badkamer op deze manier lekt.
Wel is het zo dat de mensen die hier woonde denk alleen maar onder de douche stonden, en wij ( mijn kinderen ) nu een in bad gaan en wij de badkamer dus op een andere manier gebruiken.
Dus toen het huis nog bewoond was, zag je de oude lekkage niet omdat er meubels stonden. En nu die meubels weg zijn, is het wel te zien? Zaten die mensen dan altijd op een natte bank ofzo? Dan was de lekkage toch wel aan het plafond te zien?

En de vorige bewoners gebruikten de badkamer anders; ze maakten gebruik van de douche i.p.v. het bad. Dat suggereert dat er bij douchen geen probleem is. Hoe kan je die oude lekkage dan zien?

In de OP lekte het door dweilen (in mijn beleving een vochtige dweil - dus geen teiltjes water over de vloer) en nu lekt het door het badderen (in mijn beleving spatwater - dus geen liters water over de vloer). Wat lekt er nu?

Juist omdat je bij een leeg huis meer ziet, is er op de dag van overdracht altijd nog een laatste inspectie.
pi_186100566
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2019 10:37 schreef baskick het volgende:

[..]

Dus toen het huis nog bewoond was, zag je de oude lekkage niet omdat er meubels stonden. En nu die meubels weg zijn, is het wel te zien? Zaten die mensen dan altijd op een natte bank ofzo? Dan was de lekkage toch wel aan het plafond te zien?

En de vorige bewoners gebruikten de badkamer anders; ze maakten gebruik van de douche i.p.v. het bad. Dat suggereert dat er bij douchen geen probleem is. Hoe kan je die oude lekkage dan zien?

In de OP lekte het door dweilen (in mijn beleving een vochtige dweil - dus geen teiltjes water over de vloer) en nu lekt het door het badderen (in mijn beleving spatwater - dus geen liters water over de vloer). Wat lekt er nu?

Juist omdat je bij een leeg huis meer ziet, is er op de dag van overdracht altijd nog een laatste inspectie.
Als er een vochtplek zat, maar er is overheen geschilderd, vervolgens wordt het bad niet meer gebruikt, dan valt zo'n plek in eerste instantie niet op. Als je vervolgens lekkage hebt, en je gaat nogmaals eens goed kijken naar die plekken, dan kan het goed zijn dat die vochtplekken je dan pas opvallen.

Ik zou zeggen dat TS aan zijn onderzoeksplicht te hebben voldaan door een bouwkundige keuring te laten uitvoeren. Als die vochtplekken dus zelfs door diegene niet naar voren kwamen hebben de vorige bewoners het wellicht goed verborgen proberen te houden.

Verborgen gebrek dus zonder twijfel.
pi_186101357
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2019 13:00 schreef jroz het volgende:

[..]

Als er een vochtplek zat, maar er is overheen geschilderd, vervolgens wordt het bad niet meer gebruikt, dan valt zo'n plek in eerste instantie niet op. Als je vervolgens lekkage hebt, en je gaat nogmaals eens goed kijken naar die plekken, dan kan het goed zijn dat die vochtplekken je dan pas opvallen.

Ik zou zeggen dat TS aan zijn onderzoeksplicht te hebben voldaan door een bouwkundige keuring te laten uitvoeren. Als die vochtplekken dus zelfs door diegene niet naar voren kwamen hebben de vorige bewoners het wellicht goed verborgen proberen te houden.

Verborgen gebrek dus zonder twijfel.
Dan is het otch een bar slechte bouwkundige instpectie geweest. die mannen gaan overal met een vochtmeter langs (als ze het goed doen) en dan komen ze daar echt wel achter
Het is wat.......
  maandag 8 april 2019 @ 13:50:25 #30
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_186101452
Ik zou maar eens goed gaan navragen bij de vorige bewoners hoe lang dit al speelt en dan een eerlijk antwoord eisen. Blijkbaar zijn er al meerdere en langdurige lekkages geweest wat allerlei schade aan houten delen van je huis en schimmel kan veroorzaken. Daar zit je echt niet op te wachten.

Heeft de bouwtechnische deskundige hier nog aandacht aan besteed?
"Hoka Hey!"
pi_186101457
quote:

[..]

Ik denk dat je dat niet voldoende hebt gedaan. Althans: ik denk dat degene die de bouwkundige keuring heeft gedaan zijn werk niet helemaal goed heeft gedaan. En dat is een zaak tussen jou en het keurings-bureau. Verkoper staat daar buiten.

Zoals je zelf al zegt: oude lekkage-plekkeb en slechte kit zijn visueel vast te stellen. 1+1 is twee: jij of in elk geval de bouwkundige had een sterk vermoeden moeten hebben van lekkages. De sporen van een eerdere lekkage waren niet 'verborgen' in juridische zin.

Ook is het volgens mij gebruikelijk om bij een bouwkundige keuring even (één voor één) alle kranen open te draaien, tijdje laten doorlopen intussen afvoer controleren op lekkage en vervolgens de kranen weer dichtdraaien.
pi_186101485
Als ik jullie dit zo zie zeggen raad ik aan om vereniging eigen huis niet een keuring te laten doen. Wij hebben al een paar keuringen laten doen maar die hebben nooit langere tijd kranen op gehad of met vochtmeters gekeken.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_186101586
Kranen open draaien, zeker de warmwaterkraan, is wel vrij noodzakelijk ja. Niet alleen ivm lekkage aan tegelwerk en afvoer, maar ook om de werking van de warmwatervoorziening te controleren.

Overigens @TS: het feit dat de lekkage zich niet direct onder de plek van het losse tegelwerk of slechte kitwerk openbaart, sluit niet uit dat die zwakke punten niet de oorzaak van de lekkage zijn. Water zoekt de weg van de minste weerstand, en dat is niet altijd recht naar beneden. Het 'lek' kan zich in horizontale afstand zomaar een paar meter verderop openbaren.

Een loszittende badkamertegel of gebroken voeg is altijd een lek, in die zin dat op de plaats van de losse tegel of voeg de badkamer niet waterdicht is. Alleen hoeft dat in praktijk niet altijd een probleem te zijn, bij normaal gebruik van de badkamer wordt immers niet elk hoekje blootgesteld aan (spat)water.
  maandag 8 april 2019 @ 16:27:42 #34
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_186103714
Ik zie geen verborgen gebrek. Je badkamervloer is niet waterdicht, dat staat gewoon in je keuringsrapport, dus dat wist je. Nu heb je het getest en weer je het zeker.

Tegel(s) en kitranden herstellen en kijken of het heeft geholpen. Niet meer niet minder.
pi_186105126
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2019 16:27 schreef mcmlxiv het volgende:
Ik zie geen verborgen gebrek. Je badkamervloer is niet waterdicht, dat staat gewoon in je keuringsrapport, dus dat wist je. Nu heb je het getest en weer je het zeker.
Daarnaast was het door de vochtplekken al duidelijk dat het al eerder had gelekt.

Dit wordt nog een zware dobber. Succes!
pi_186107003
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2019 13:53 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Als ik jullie dit zo zie zeggen raad ik aan om vereniging eigen huis niet een keuring te laten doen. Wij hebben al een paar keuringen laten doen maar die hebben nooit langere tijd kranen op gehad of met vochtmeters gekeken.
In mijn vorige huis (dat ik verkocht) deed de VEH (of een handlangertje) de keuring. Echt een dijenkletser van de eerste orde: wel een ongeverfd latje op de lijst van gebreken zetten, maar de verrotte vloerbalken in de kruipruimte, onvermeld laten, domweg omdat ie de kruipruimte niet in wilde.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_186107009
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2019 14:03 schreef Ivo1985 het volgende:
Een loszittende badkamertegel of gebroken voeg is altijd een lek, in die zin dat op de plaats van de losse tegel of voeg de badkamer niet waterdicht is. Alleen hoeft dat in praktijk niet altijd een probleem te zijn, bij normaal gebruik van de badkamer wordt immers niet elk hoekje blootgesteld aan (spat)water.
Maar in dit geval zou het dus de oorzaak van de lekkage kunnen zijn en is het dus geen verborgen gebrek (meer).
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_186107380
Dat kan komen door de kit randen, hierdoor loopt er water weg (op kleine schaal) maar op den duur ga je hier narigheid door krijgen..

Of het is een verstopping of een lekkende afvoer.
Ik was hier...
pi_186107403
Wacht eens even, vrijdag de overdracht en de volgende dag zaten alle kinderen al in het bad. Is dat niet wat snel?
.
pi_186107494
quote:
1s.gif Op maandag 8 april 2019 20:06 schreef Fer het volgende:
Wacht eens even, vrijdag de overdracht en de volgende dag zaten alle kinderen al in het bad. Is dat niet wat snel?
Wat is dit nou voor reactie...
Ik was hier...
pi_186108633
quote:
Waarom? Ik douchte me al op de dag van de overdracht in m'n toenmalige eerste koopwoning, in m'n "huurhok" was er amper iets voor.
pi_186108789
quote:
Want jij wacht altijd een week voordat je in bad gaat? :D
Alius aliud dicit
pi_186114445
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2019 21:17 schreef Mrmime het volgende:

[..]

Want jij wacht altijd een week voordat je in bad gaat? :D
Ik vermoed dat hij de aanname doet dat er veelal minstens enkele dagen geklust wordt voor de daadwerkelijke verhuizing. Niet geheel onterecht denk ik, maar niet per definitie bij elke verhuizing.
pi_186114843
Is er een verklaring van verkopers dat er geen lekkage zit (nvm vragenlijst oid) ?

Verder zou ik dit de verzekeringen uit laten vechten.
pi_186114861
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2019 21:07 schreef blomke het volgende:

[..]

Waarom? Ik douchte me al op de dag van de overdracht in m'n toenmalige eerste koopwoning, in m'n "huurhok" was er amper iets voor.
Bij het rondje voordat men naar de notaris gaat hadden alle kranen open moeten gaan en was de lekkage ontdekt.
pi_186114873
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2019 09:04 schreef LorneMalvo het volgende:

[..]

Bij het rondje voordat men naar de notaris gaat hadden alle kranen open moeten gaan en was de lekkage ontdekt.
Niet als het de vloer is die niet waterdicht is.
pi_186115012
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2019 08:19 schreef baskick het volgende:

[..]

Ik vermoed dat hij de aanname doet dat er veelal minstens enkele dagen geklust wordt voor de daadwerkelijke verhuizing. Niet geheel onterecht denk ik, maar niet per definitie bij elke verhuizing.
Na dat klussen fris ik mezelf toch graag op. Lekker in schone kleding weer in de auto.
pi_186115386
Vandaag komt er een lek detectie bedrijf, ben benieuwd.
Het is niet de losse tegel of de kitrand, die zijn namelijk kurkdroog tijdens de lekkage.
potverdikkie
pi_186116310
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2019 09:21 schreef Ivo1985 het volgende:
klussen fris ik mezelf toch graag op. Lekker in schone
Tja, een periode van overlap tussen oude en nieuwe woning is niet zeldzaam :) Verder niet heel relevant.
  dinsdag 9 april 2019 @ 11:09:05 #50
380218 Dr.Jan-Itor
Knifewrench!
pi_186116346
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2019 20:35 schreef hallolievekinderen het volgende:

[..]

"Ik ga er vanuit."

Alles waar je maar vanuit gaat heb je niet goed genoeg onderzocht. Ik denk dat je pech hebt...
"Two guys destroyed your bike with a crowbar and a bat. One of 'em wasn't me."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')