Wat valt er te reageren? Het is nogal duidelijk dat je aversie tegen geloof (en links, wat dat ook mag betekenen) leidt tot superlatieven. Natuurlijk zie je het als business model, kwakzalverij, onzin en weet ik wat nog meer.quote:Op woensdag 10 april 2019 19:58 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
Reageer eens op het business model.
Nouja je eigen mening ? Je lijkt erg bang om jouw visie te geven.quote:Op woensdag 10 april 2019 20:01 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wat valt er te reageren? Het is nogal duidelijk dat je aversie tegen geloof (en links, wat dat ook mag betekenen) leidt tot superlatieven. Natuurlijk zie je het als business model, kwakzalverij, onzin en weet ik wat nog meer.
Valt verder weinig op te reageren.
Hoeveel vrouwelijke rabbijnen, hogepriesters en schriftgeleerden zijn er precies geweest?quote:Op woensdag 10 april 2019 20:00 schreef borealist het volgende:
[..]
Het is duidelijk dat 70 AD het jodendom het matriarchaat omarmde, en ik neem aan dat de zeer patriarchale leer van Jezus daar een grote rol bij speelde. Om zo grondig de cultuur te veranderen moet er toch een groot conflict geweest zijn.
Het komt vrij duidelijk naar voren dat Jezus tot de lijn van David behoorde, dus waarschijnlijk een soort van clan oorlog, en door het verbieden van mannelijke achternamen werd mogelijk geprobeerd om toekomstige conflicten te vermijden.
Mening waarover?quote:Op woensdag 10 april 2019 20:02 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
Nouja je eigen mening ? Je lijkt erg bang om jouw visie te geven.
Who cares? Het is onzin, laat de mensen iets produceren , for fuck sake.quote:Op woensdag 10 april 2019 20:02 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Hoeveel vrouwelijke rabbijnen, hogepriesters en schriftgeleerden zijn er precies geweest?
Geestelijken? Filosoof?quote:Op woensdag 10 april 2019 20:03 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
Who cares? Het is onzin, laat de mensen iets produceren , for fuck sake.
Je maakt je serieus druk over geestelijken? WTF is er mis met jou ? Noem jij jezelf een filosoof? |
Belachelijk.
In de 19e-eeuwse antropologie werd met matriarchaat aanvankelijk matrilineaire afstamming bedoeld, het systeem van afstamming bepaling waarbij de dochter of zoon lid wordt van de afstammingsgroep van de moeder.quote:Op woensdag 10 april 2019 20:02 schreef EttovanBelgie het volgende:
Hoeveel vrouwelijke rabbijnen, hogepriesters en schriftgeleerden zijn er precies geweest?
Lul niet ouwe, ik heb je gevolgd. Je bent een filosoof en vaak ook wijze teksten, maar met dit onderwerp praat je echt onzin. Misschien kan je dat verklaren?quote:Op woensdag 10 april 2019 20:07 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Geestelijken? Filosoof?
Geen idee waar je het over hebt.
Ik ben een filosoof?quote:Op woensdag 10 april 2019 20:09 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
Lul niet ouwe, ik heb je gevolgd. Je bent een filosoof en vaak ook wijze teksten, maar met dit onderwerp praat je echt onzin. Misschien kan je dat verklaren?
Ik zag je aan voor een filosoof, je hebt veel wijze teksten neergeplemd dat heb ik getjekt. Je bent vaajk zo irritant correct dat mijn aanwezigheid overbodig is. Behalve nu. Het valt op.quote:Op woensdag 10 april 2019 20:10 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik ben een filosoof?
Toon me even aan waar ik dat precies gezegd heb.
En toch is wat positie van de vrouw betreft het orthodoxe jodendom in geen enkel opzicht verschillend met de orthodox christelijke en orthodox islamitische variatie. Dat zou ook raar zijn aangezien het alle loten van dezelfde stam betreffen.quote:Op woensdag 10 april 2019 20:09 schreef borealist het volgende:
[..]
In de 19e-eeuwse antropologie werd met matriarchaat aanvankelijk matrilineaire afstamming bedoeld, het systeem van afstamming bepaling waarbij de dochter of zoon lid wordt van de afstammingsgroep van de moeder.
Het is alom bekent dat joden aan matrilineaire afstamming doen, en dat werd met grote waarschijnlijkheid rond 70 AD ingevoerd.
Het is sinds kort dat in Nederland de patriarchy is afgeschaft.
Afgeschaft? Omdat vrouwen vaak niet meer de naam van hun man aannemen?quote:Op woensdag 10 april 2019 20:09 schreef borealist het volgende:
[..]
In de 19e-eeuwse antropologie werd met matriarchaat aanvankelijk matrilineaire afstamming bedoeld, het systeem van afstamming bepaling waarbij de dochter of zoon lid wordt van de afstammingsgroep van de moeder.
Het is alom bekent dat joden aan matrilineaire afstamming doen, en dat werd met grote waarschijnlijkheid rond 70 AD ingevoerd.
Het is sinds kort dat in Nederland de patriarchy is afgeschaft.
Waar precies heeft Brandon beweert dat Jezus een zeloot is?quote:Op woensdag 10 april 2019 19:54 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
ATON staat erom bekend elk topic in F&L over zijn obsessie te laten gaan: de door S.G.F. Brandon ontwikkelde (en niet door de academische wereld onderschreven) theorie over Jezus als zeloot. Om de zoveel jaren komt er een variant op die 'explosieve theorie'; de meest recente is van Rezan Aslan.
Dat zo ongeveer de gehele wetenschappelijke discipline diens handen van deze theorie aftrekt omdat de methodologie niet deugt, mag de pret niet drukken. En gezien de gretigheid waarmee men tegenwoordig de academische wereld in het hoekje 'suspect' zet, zal het wel niet lang meer duren voordat legio lieden 'de waarheid' van Jezus als zeloot - op basis van websites, bij elkaar geplukte bijbelverzen en nog meer websites - nog een keer aux serieux gaan nemen.
Immers, academici, ook bijbelwetenschappers, archeologen, exegeten, tekstkritici en kerkhistorici zitten allemaal in 'het complot' om 'de waarheid' in de doofpot te stoppen.
De simpele waarheid in deze is, is dat die hele theorie bij elkaar gespeculeerd is. En het voorbeeld zie je opnieuw in dit topic: sommige mensen menen te kunnen aangeven welke verzen uit de bijbel echt, en welke later zijn toegevoegd of aangepast. Vraagt men heel logisch naar de methode die tot zulke inzichten lijkt, 'dan is de discussie gesloten'.
Dat is nogal cru, aangezien Matt. 5,7 hier aangehaald wordt als het onomstotelijke bewijs van die hele theorie, terwijl dezelfde proponent ervan ZWEERT dat andere verzen uit Matt. 'later zijn aangepast c.q. toegevoegd'.
Medunkt dat men dan mag vragen hoe dit heerschap tot die inzichten komt. En vooral, waarom in de academische wereld niemand verder die inzichten serieus neemt.
De uitspraken van Jezus koppelen het kwaad voornamelijk aan de man. Jezus legt de verantwoordelijkheid voor overspel en verkrachting ook duidelijk bij de man.quote:Op woensdag 10 april 2019 20:15 schreef EttovanBelgie het volgende:
Het staat buiten kijf dat in de conservatieve overlevering in zowel jodendom, christendom als islam het kwaad meer aan de vrouw dan aan de man wordt gekoppeld
Oh, nauwkeuriger zou zijn om te stellen dat Brandon hem een politiek figuur laat zijn geļnspireerd door de zeloten; maar laten we er niet om heen draaien: het is ook niet Brandon die hier die theorie verkondigt.quote:Op woensdag 10 april 2019 20:23 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Waar precies heeft Brandon beweert dat Jezus een zeloot is?
Daar zit dan ook de spanning tussen Jezus en Paulus. Die is er trouwens wel vaker. Hoewel binnen de academische wereld de opvatting dat de vrouwonvriendelijke verzen in Korinthiėrs later zijn toegevoegd enige ingang lijkt te vinden.quote:Op woensdag 10 april 2019 20:24 schreef borealist het volgende:
[..]
De uitspraken van Jezus koppelen het kwaad voornamelijk aan de man. Jezus legt de verantwoordelijkheid voor overspel en verkrachting ook duidelijk bij de man.
Achternamen zijn vrij recent omdat de lagere klassen vroeger geen achternaam mochten hebben, alleen de mensen van adel. Zodoende waren er tal van wetten die patriarchaal waren die in de afgelopen eeuw langzaam maar zeker verdwenen zijn. Matriarchaal zijn we niet, er is een duidelijk streven een neutrale weg te bewandelen tussen de twee.quote:Op woensdag 10 april 2019 20:19 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Afgeschaft? Omdat vrouwen vaak niet meer de naam van hun man aannemen?
Afgezien dat dat een eigen keuze is, maakt het ook geen drol uit. Of een vrouw nu de naam van haar echtgenoot aanneemt of die van haar vader aanhoudt, het blijft de naam van een man die doorgegeven wordt. Dus daar zal 'het patriarchaat' wel niet door instorten. Laat staan dat het vervangen wordt door 'het matriarchaat'.
Dank voor de correctie. Ik vind dat zelf nogal een verschil. Hetzelfde geldt voor Aton, die heeft volgens mij ook nooit beweerd dat Jezus een zeloot is. Net zo min als Vergeer. Of ik heb iets over het hoofd gezien maar ik ken ze nu allebei inmiddels wel een beetje, dus het lijkt me sterk.quote:Op woensdag 10 april 2019 20:26 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Oh, nauwkeuriger zou zijn om te stellen dat Brandon hem een politiek figuur laat zijn geļnspireerd door de zeloten; maar laten we er niet om heen draaien: het is ook niet Brandon die hier die theorie verkondigt.
De evangelisten noemen natuurlijk die Simon "Zelotes", die zich bij hem aansluit. Zijn er andere voorbeelden?quote:Op woensdag 10 april 2019 20:50 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Overigens denk ik dat het nog nauwkeuriger is om te stellen dat Brandon Jezus met de zeloten associeert. Waar wel wat voor te zeggen is aangezien de evangelisten dat ook doen.
quote:Op woensdag 10 april 2019 20:00 schreef borealist het volgende:
Het is duidelijk dat 70 AD het jodendom het matriarchaat omarmde, en ik neem aan dat de zeer patriarchale leer van Jezus daar een grote rol bij speelde. Om zo grondig de cultuur te veranderen moet er toch een groot conflict geweest zijn.
quote:Het komt vrij duidelijk naar voren dat Jezus tot de lijn van David behoorde, dus waarschijnlijk een soort van clan oorlog, en door het verbieden van mannelijke achternamen werd mogelijk geprobeerd om toekomstige conflicten te vermijden.
quote:Op woensdag 10 april 2019 20:27 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Daar zit dan ook de spanning tussen Jezus en Paulus. Die is er trouwens wel vaker. Hoewel binnen de academische wereld de opvatting dat de vrouwonvriendelijke verzen in Korinthiėrs later zijn toegevoegd enige ingang lijkt te vinden.
Wat verstond men toen onder ' zeloot ' ? ( Het Aramese woord voor zeloot was Qan'ana. Kananaios in het Grieks wat verstaan kan worden als Kananaia ( Kanaäniet ) ).quote:Op woensdag 10 april 2019 20:50 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Dank voor de correctie. Ik vind dat zelf nogal een verschil. Hetzelfde geldt voor Aton, die heeft volgens mij ook nooit beweerd dat Jezus een zeloot is. Net zo min als Vergeer. Of ik heb iets over het hoofd gezien maar ik ken ze nu allebei inmiddels wel een beetje, dus het lijkt me sterk.
Aslan is een ander verhaal maar die is volgens mij nog nooit door Aton aangehaald.
Overigens denk ik dat het nog nauwkeuriger is om te stellen dat Brandon Jezus met de zeloten associeert. Waar wel wat voor te zeggen is aangezien de evangelisten dat ook doen.
Simon is de enige die zo genoemd wordt.quote:Op woensdag 10 april 2019 20:58 schreef Iblardi het volgende:
[..]
De evangelisten noemen natuurlijk die Simon "Zelotes", die zich bij hem aansluit. Zijn er andere voorbeelden?
Breng je dat nu in verband met afkomst?quote:Op woensdag 10 april 2019 21:13 schreef ATON het volgende:
[..]
Wat verstond men toen onder ' zeloot ' ? ( Het Aramese woord voor zeloot was Qan'ana. Kananaios in het Grieks wat verstaan kan worden als Kananaia ( Kanaäniet ) ).
Zie dit citaat:quote:Op woensdag 10 april 2019 20:59 schreef ATON het volgende:
70 n.C. was het jaar van de Joodse oorlog;
https://nl.wikipedia.org/wiki/Joodse_Oorlog
Zie dit citaat:quote:Op woensdag 10 april 2019 20:59 schreef ATON het volgende:
Clanoorlog ? De David stamboom had recht op de kroon, maar dit kon niet door de Romeinse bezetting.
Zonen van de donder.quote:Op woensdag 10 april 2019 20:58 schreef Iblardi het volgende:
[..]
De evangelisten noemen natuurlijk die Simon "Zelotes", die zich bij hem aansluit. Zijn er andere voorbeelden?
Wat verstond men toen onder zeloot ? ( lijkt me haast een vies woord of niet ? )quote:Op woensdag 10 april 2019 21:17 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Breng je dat nu in verband met afkomst?
Het kan best zijn dat David 18 kinderen had ( tot nu toe berust koning David op mythe, dit terzijde ), maar slecht één kind werd als troonopvolger aangeduid. De laatste in lijn ( netze = nezarener ) was Jezus, althans dit was de claim van deze adellijke familie.quote:Op woensdag 10 april 2019 21:17 schreef borealist het volgende:
"De Romeinen slachtten hele families af, waaronder iedereen die verdacht werd een afstammeling te zijn van het huis van koning David."
Hmmja, ik was er al bang voor dat je dit zou opvatten als een ingang voor al je bizarre theorieėn. Maar dat toont andermaal aan dat je totaal geen besef hebt van de wetenschappelijke methode.quote:
Op zich is die theorie niet minder bizar dan het verhaal van een uit de dood opgestane halfgod die ten hemel vaart.quote:Op woensdag 10 april 2019 23:31 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Hmmja, ik was er al bang voor dat je dit zou opvatten als een ingang voor al je bizarre theorieėn. Maar dat toont andermaal aan dat je totaal geen besef hebt van de wetenschappelijke methode.
Sja… dat waren lieden die opkwamen voor de joodse zaak en geweld hierbij niet schuwden.quote:Op woensdag 10 april 2019 21:22 schreef ATON het volgende:
[..]
Wat verstond men toen onder zeloot ? ( lijkt me haast een vies woord of niet ? )
De IJveraars streefden voor onafhankelijkheid en kwamen uit alle religieuze strekkingen. Deze beweging bestond uit een theocratische groep en een militante groep, de Sicarii. Voor de Romeinen waren dit allemaal staatsvijanden, enkel een klein deel ervan pleegden aanslagen. Kan je wat vergelijken met de IRA waar men ook een politiek-diplomatieke fractie in had en een militante groep.quote:Op donderdag 11 april 2019 11:23 schreef Panterjong het volgende:
Sja… dat waren lieden die opkwamen voor de joodse zaak en geweld hierbij niet schuwden.
Neen, dit was een scheldnaam zoals men ook Galileeėr als scheldnaam gebruikte. We vinden dit ook nog terug in de Franse taal als scheldnaam: canaille.quote:Enkel als we Kanaäniet hanteren dan denk ik vooral aan afkomst waar jij het nu ook in verband mee brengt.
Ach ja, het is niet anders.quote:Maar verder is het voor mij niet zo van belang. Het is maar een naam. Feit is dat de evangelisten Jezus en zijn groepering meerdere keren wegzet als strijders voor het koninkrijk Gods (ofwel een bevrijd Israel). Vergeer haters gaan hier nogal eens aan voorbij en staren zich vervolgens blind op details waardoor het grotere geheel niet meer gezien wordt.
Het is vrij duidelijk het koninkrijk van de Hemel, maar ik kan begrijpen dat het makkelijk is om 80% van de leer van Jezus te negeren om er iets concreets van te maken.quote:Op donderdag 11 april 2019 11:23 schreef Panterjong het volgende:
Feit is dat de evangelisten Jezus en zijn groepering meerdere keren wegzet als strijders voor het koninkrijk Gods (ofwel een bevrijd Israel).
Wat voor leer ? Vertel me de inhoud er eens van ???quote:Op donderdag 11 april 2019 12:55 schreef borealist het volgende:
Het is vrij duidelijk het koninkrijk van de Hemel, maar ik kan begrijpen dat het makkelijk is om 80% van de leer van Jezus te negeren om er iets concreets van te maken.
quote:Ik stel dat er een burgeroorlog was tussen joden en joodse christenen 68 AD, hetgeen verklaard hoe christenen massaal uit Israel vertrokken? Dan kunnen we het verstoppen van het evangelie van Thomas ook dateren op 68 AD.
Volgens Jezus kunnen de uitverkorenen via zijn woorden zichzelf behoeden voor de eeuwige dood. Het staat vrij letterlijk in het evangelie van Thomas, een stuk cryptischer in de anderen.quote:Op donderdag 11 april 2019 13:48 schreef ATON het volgende:
Wat voor leer ? Vertel me de inhoud er eens van ???
De schatting is 30-100 AD. En dat is ook de reden dat de meeste christenen het liefst doen alsof het niet bestaat, of niet relevant is.quote:Op donderdag 11 april 2019 13:48 schreef ATON het volgende:
https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Joodse_oorlog
En het evangelie volgens Thomas was niet uit 68 n.C.
Nog het beste ermee.quote:Op donderdag 11 april 2019 13:55 schreef borealist het volgende:
[..]
Volgens Jezus kunnen de uitverkorenen via zijn woorden zichzelf behoeden voor de eeuwige dood. Het staat vrij letterlijk in het evangelie van Thomas, een stuk cryptischer in de anderen.
[..]
De schatting is 30-100 AD. En dat is ook de reden dat de meeste christenen het liefst doen alsof het niet bestaat, of niet relevant is.
Als Bijbel deskundige hoor jij toch te weten dat Jezus een apocalyptische profeet was. Wie de Bijbel ontraadselt leert mogelijk hoe hij de apocalypse kan overleven.quote:
quote:Op donderdag 11 april 2019 16:29 schreef borealist het volgende:
[..]
Als Bijbel deskundige hoor jij toch te weten dat Jezus een apocalyptische profeet was. Wie de Bijbel ontraadselt leert mogelijk hoe hij de apocalypse kan overleven.
quote:Op donderdag 11 april 2019 14:28 schreef Salvad0R het volgende:
Onnadenkendheid, onbewustheid, angst en onwetendheid (edit: en onverschilligheid) is de grond waar het Kwaad floreert.
We zijn in de minderheid.quote:Op donderdag 11 april 2019 14:28 schreef Salvad0R het volgende:
Onnadenkendheid, onbewustheid, angst en onwetendheid (edit: en onverschilligheid) is de grond waar het Kwaad floreert.
Iets als de Burgertroep?quote:Op donderdag 11 april 2019 11:43 schreef ATON het volgende:
[..]
Neen, dit was een scheldnaam zoals men ook Galileeėr als scheldnaam gebruikte. We vinden dit ook nog terug in de Franse taal als scheldnaam: canaille.
Oei, nu vraag je me wat. Ik moet dit ergens in een van mijn boeken gelezen hebben. Nog zo'n bekende scheldnaam Barbaar. Zo komen van Berber. De Moren waren toen het beschaafde volk en niet de berbers. Grappig.quote:Op donderdag 11 april 2019 20:30 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Iets als de Burgertroep?
Maarruh even een vraag. Hoe kom je daarbij? heb je lectuur hierover?
Nee Berber komt van Barbaar, niet andersom. Het woord barbaar komt van het Griekse βάρβαρος.quote:Op donderdag 11 april 2019 21:37 schreef ATON het volgende:
[..]
Oei, nu vraag je me wat. Ik moet dit ergens in een van mijn boeken gelezen hebben. Nog zo'n bekende scheldnaam Barbaar. Zo komen van Berber. De Moren waren toen het beschaafde volk en niet de berbers. Grappig.
En barbaar komt van ?quote:Op dinsdag 23 april 2019 15:24 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Nee Berber komt van Barbaar, niet andersom. Het woord barbaar komt van het Griekse βάρβαρος.
Er waren in die tijd wel meer onverstaanbare taaltjes. Ik denk dat de mentaliteit hier een sterkere rol in gespeeld heeft. Maar goed, de kip of het ei. ( een goede kennis van me is berber van origine en denkt ook dat barbaar afkomstig is van berber , dit ter zijde.)quote:Op dinsdag 23 april 2019 16:32 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Waarschijnlijk een nabootsing van onverstaanbaar gepraat.
Nichtje van mij heet Berber.quote:Op dinsdag 23 april 2019 17:24 schreef ATON het volgende:
[..]
Er waren in die tijd wel meer onverstaanbare taaltjes. Ik denk dat de mentaliteit hier een sterkere rol in gespeeld heeft. Maar goed, de kip of het ei. ( een goede kennis van me is berber van origine en denkt ook dat barbaar afkomstig is van berber , dit ter zijde.)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |