Zie dit citaat:quote:Op woensdag 10 april 2019 20:59 schreef ATON het volgende:
70 n.C. was het jaar van de Joodse oorlog;
https://nl.wikipedia.org/wiki/Joodse_Oorlog
Zie dit citaat:quote:Op woensdag 10 april 2019 20:59 schreef ATON het volgende:
Clanoorlog ? De David stamboom had recht op de kroon, maar dit kon niet door de Romeinse bezetting.
Zonen van de donder.quote:Op woensdag 10 april 2019 20:58 schreef Iblardi het volgende:
[..]
De evangelisten noemen natuurlijk die Simon "Zelotes", die zich bij hem aansluit. Zijn er andere voorbeelden?
Wat verstond men toen onder zeloot ? ( lijkt me haast een vies woord of niet ? )quote:Op woensdag 10 april 2019 21:17 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Breng je dat nu in verband met afkomst?
Het kan best zijn dat David 18 kinderen had ( tot nu toe berust koning David op mythe, dit terzijde ), maar slecht één kind werd als troonopvolger aangeduid. De laatste in lijn ( netze = nezarener ) was Jezus, althans dit was de claim van deze adellijke familie.quote:Op woensdag 10 april 2019 21:17 schreef borealist het volgende:
"De Romeinen slachtten hele families af, waaronder iedereen die verdacht werd een afstammeling te zijn van het huis van koning David."
Hmmja, ik was er al bang voor dat je dit zou opvatten als een ingang voor al je bizarre theorieën. Maar dat toont andermaal aan dat je totaal geen besef hebt van de wetenschappelijke methode.quote:
Op zich is die theorie niet minder bizar dan het verhaal van een uit de dood opgestane halfgod die ten hemel vaart.quote:Op woensdag 10 april 2019 23:31 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Hmmja, ik was er al bang voor dat je dit zou opvatten als een ingang voor al je bizarre theorieën. Maar dat toont andermaal aan dat je totaal geen besef hebt van de wetenschappelijke methode.
Sja… dat waren lieden die opkwamen voor de joodse zaak en geweld hierbij niet schuwden.quote:Op woensdag 10 april 2019 21:22 schreef ATON het volgende:
[..]
Wat verstond men toen onder zeloot ? ( lijkt me haast een vies woord of niet ? )
De IJveraars streefden voor onafhankelijkheid en kwamen uit alle religieuze strekkingen. Deze beweging bestond uit een theocratische groep en een militante groep, de Sicarii. Voor de Romeinen waren dit allemaal staatsvijanden, enkel een klein deel ervan pleegden aanslagen. Kan je wat vergelijken met de IRA waar men ook een politiek-diplomatieke fractie in had en een militante groep.quote:Op donderdag 11 april 2019 11:23 schreef Panterjong het volgende:
Sja… dat waren lieden die opkwamen voor de joodse zaak en geweld hierbij niet schuwden.
Neen, dit was een scheldnaam zoals men ook Galileeër als scheldnaam gebruikte. We vinden dit ook nog terug in de Franse taal als scheldnaam: canaille.quote:Enkel als we Kanaäniet hanteren dan denk ik vooral aan afkomst waar jij het nu ook in verband mee brengt.
Ach ja, het is niet anders.quote:Maar verder is het voor mij niet zo van belang. Het is maar een naam. Feit is dat de evangelisten Jezus en zijn groepering meerdere keren wegzet als strijders voor het koninkrijk Gods (ofwel een bevrijd Israel). Vergeer haters gaan hier nogal eens aan voorbij en staren zich vervolgens blind op details waardoor het grotere geheel niet meer gezien wordt.
Het is vrij duidelijk het koninkrijk van de Hemel, maar ik kan begrijpen dat het makkelijk is om 80% van de leer van Jezus te negeren om er iets concreets van te maken.quote:Op donderdag 11 april 2019 11:23 schreef Panterjong het volgende:
Feit is dat de evangelisten Jezus en zijn groepering meerdere keren wegzet als strijders voor het koninkrijk Gods (ofwel een bevrijd Israel).
Wat voor leer ? Vertel me de inhoud er eens van ???quote:Op donderdag 11 april 2019 12:55 schreef borealist het volgende:
Het is vrij duidelijk het koninkrijk van de Hemel, maar ik kan begrijpen dat het makkelijk is om 80% van de leer van Jezus te negeren om er iets concreets van te maken.
quote:Ik stel dat er een burgeroorlog was tussen joden en joodse christenen 68 AD, hetgeen verklaard hoe christenen massaal uit Israel vertrokken? Dan kunnen we het verstoppen van het evangelie van Thomas ook dateren op 68 AD.
Volgens Jezus kunnen de uitverkorenen via zijn woorden zichzelf behoeden voor de eeuwige dood. Het staat vrij letterlijk in het evangelie van Thomas, een stuk cryptischer in de anderen.quote:Op donderdag 11 april 2019 13:48 schreef ATON het volgende:
Wat voor leer ? Vertel me de inhoud er eens van ???
De schatting is 30-100 AD. En dat is ook de reden dat de meeste christenen het liefst doen alsof het niet bestaat, of niet relevant is.quote:Op donderdag 11 april 2019 13:48 schreef ATON het volgende:
https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Joodse_oorlog
En het evangelie volgens Thomas was niet uit 68 n.C.
Nog het beste ermee.quote:Op donderdag 11 april 2019 13:55 schreef borealist het volgende:
[..]
Volgens Jezus kunnen de uitverkorenen via zijn woorden zichzelf behoeden voor de eeuwige dood. Het staat vrij letterlijk in het evangelie van Thomas, een stuk cryptischer in de anderen.
[..]
De schatting is 30-100 AD. En dat is ook de reden dat de meeste christenen het liefst doen alsof het niet bestaat, of niet relevant is.
Als Bijbel deskundige hoor jij toch te weten dat Jezus een apocalyptische profeet was. Wie de Bijbel ontraadselt leert mogelijk hoe hij de apocalypse kan overleven.quote:
quote:Op donderdag 11 april 2019 16:29 schreef borealist het volgende:
[..]
Als Bijbel deskundige hoor jij toch te weten dat Jezus een apocalyptische profeet was. Wie de Bijbel ontraadselt leert mogelijk hoe hij de apocalypse kan overleven.
quote:Op donderdag 11 april 2019 14:28 schreef Salvad0R het volgende:
Onnadenkendheid, onbewustheid, angst en onwetendheid (edit: en onverschilligheid) is de grond waar het Kwaad floreert.
We zijn in de minderheid.quote:Op donderdag 11 april 2019 14:28 schreef Salvad0R het volgende:
Onnadenkendheid, onbewustheid, angst en onwetendheid (edit: en onverschilligheid) is de grond waar het Kwaad floreert.
Iets als de Burgertroep?quote:Op donderdag 11 april 2019 11:43 schreef ATON het volgende:
[..]
Neen, dit was een scheldnaam zoals men ook Galileeër als scheldnaam gebruikte. We vinden dit ook nog terug in de Franse taal als scheldnaam: canaille.
Oei, nu vraag je me wat. Ik moet dit ergens in een van mijn boeken gelezen hebben. Nog zo'n bekende scheldnaam Barbaar. Zo komen van Berber. De Moren waren toen het beschaafde volk en niet de berbers. Grappig.quote:Op donderdag 11 april 2019 20:30 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Iets als de Burgertroep?
Maarruh even een vraag. Hoe kom je daarbij? heb je lectuur hierover?
Nee Berber komt van Barbaar, niet andersom. Het woord barbaar komt van het Griekse βάρβαρος.quote:Op donderdag 11 april 2019 21:37 schreef ATON het volgende:
[..]
Oei, nu vraag je me wat. Ik moet dit ergens in een van mijn boeken gelezen hebben. Nog zo'n bekende scheldnaam Barbaar. Zo komen van Berber. De Moren waren toen het beschaafde volk en niet de berbers. Grappig.
En barbaar komt van ?quote:Op dinsdag 23 april 2019 15:24 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Nee Berber komt van Barbaar, niet andersom. Het woord barbaar komt van het Griekse βάρβαρος.
Er waren in die tijd wel meer onverstaanbare taaltjes. Ik denk dat de mentaliteit hier een sterkere rol in gespeeld heeft. Maar goed, de kip of het ei. ( een goede kennis van me is berber van origine en denkt ook dat barbaar afkomstig is van berber , dit ter zijde.)quote:Op dinsdag 23 april 2019 16:32 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Waarschijnlijk een nabootsing van onverstaanbaar gepraat.
Nichtje van mij heet Berber.quote:Op dinsdag 23 april 2019 17:24 schreef ATON het volgende:
[..]
Er waren in die tijd wel meer onverstaanbare taaltjes. Ik denk dat de mentaliteit hier een sterkere rol in gespeeld heeft. Maar goed, de kip of het ei. ( een goede kennis van me is berber van origine en denkt ook dat barbaar afkomstig is van berber , dit ter zijde.)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |