abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_185993576
We hebben een verschil van mening met de buren.
Zij hebben een veranda aan hun huis gebouwd. Electrische straalkachel erin, houtkachel erin gemaakt. Ze borrelen en kletsen daar tot 's avonds laat.
Wij slapen in de kamer erboven aan onze kant. Mede door de overkapping weerkaatsen de gesprekken zodanig dat we woordelijk de problemen van henzelf en de vrienden kunnen horen.

We hebben eerder gevraagd of ze iets aan de geluidsoverlast kunnen doen. Dat hebben ze niet gedaan en daarom hebben wij dit aan onze kant gemaakt.
Hier protesteren ze heftig tegen omdat dit niet mag volgens hen. Je mag geen erfafscheiding maken hoger dan 2.00 meter. En het muurtje is al 1.80 meter

We hebben ze gevraagd om (als ze dit niet mooi vinden) zelf een glazen kozijn of afscheiding te maken. Die kosten willen ze met ons delen. En dat vind ik te ver gaan.
Hoe verder?

pi_185993636
Wat zegt het beleid van je gemeente?
pi_185993639
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 17:56 schreef janzjanz het volgende:
We hebben een verschil van mening met de buren.
Zij hebben een veranda aan hun huis gebouwd. Electrische straalkachel erin, houtkachel erin gemaakt. Ze borrelen en kletsen daar tot 's avonds laat.
Wij slapen in de kamer erboven aan onze kant. Mede door de overkapping weerkaatsen de gesprekken zodanig dat we woordelijk de problemen van henzelf en de vrienden kunnen horen.

We hebben eerder gevraagd of ze iets aan de geluidsoverlast kunnen doen. Dat hebben ze niet gedaan en daarom hebben wij dit aan onze kant gemaakt.
Hier protesteren ze heftig tegen omdat dit niet mag volgens hen. Je mag geen erfafscheiding maken hoger dan 2.00 meter. En het muurtje is al 1.80 meter

We hebben ze gevraagd om (als ze dit niet mooi vinden) zelf een glazen kozijn of afscheiding te maken. Die kosten willen ze met ons delen. En dat vind ik te ver gaan.
Hoe verder?

[ afbeelding ]
Zijn er in jouw woongebied voor dergelijke constructies aan de woning geen vergunningen verplicht?
pi_185993658
Dit ziet er ook niet uit.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_185993680
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 18:00 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Zijn er in jouw woongebied voor dergelijke constructies aan de woning geen vergunningen verplicht?
Het blijft binnen de vergunningen. Aanbouw van een veranda aan een woning mag
pi_185993683
Is dit een foto van je voorstel of van hoe het nu is? Want dit ziet er echt niet uit..
pi_185993707
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 april 2019 18:01 schreef halfway het volgende:
Dit ziet er ook niet uit.
Eens, dit is voor ons de snelste en meest simpele oplossing. Het probleem komt door de buren zelf. Wij wilden daar niet veel geld aan uitgeven, en in onze optiek moeten zijn ook voor een oplossing zorgen.
pi_185993726
Zit die plaat vast aan de overkapping?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_185993730
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 april 2019 18:03 schreef Linkse_krijger het volgende:
Is dit een foto van je voorstel of van hoe het nu is? Want dit ziet er echt niet uit..
Het ziet er niet uit, maar de aanbouw van de buren ziet er ook niet fraai uit ....
pi_185993744
Dat muurtje staat op de erfgrens? Is hij mandelig?

Want zoals ik het zie hebben jullie iets bevestigd op hun kant van de erfscheiding.

Als ik je buurman was had ik het er van af gehaald.
"Pools are perfect for holding water"
pi_185993760
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 18:04 schreef janzjanz het volgende:

[..]

Eens, dit is voor ons de snelste en meest simpele oplossing. Het probleem komt door de buren zelf. Wij wilden daar niet veel geld aan uitgeven, en in onze optiek moeten zijn ook voor een oplossing zorgen.
Daar ben ik het niet mee eens, jij maakt er een probleem van dus jij mag het oplossen.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_185993761
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 18:05 schreef jeroen25 het volgende:
Zit die plaat vast aan de overkapping?
Zo te zien dmv dat latje er achter. Zou daar toch niet zo blij mee zijn, dat iemand dat ongevraagd bevestigd.
"Pools are perfect for holding water"
pi_185993764
quote:

[..]

Heel bot gezegd is het ook jullie probleem en niet het probleem van de buren, tenzij ze (objectief vastgestelde) geluidsoverlast veroorzaken.
pi_185993882
Gewoon kosten delen voor een glazen afscheiding. Jij hebt er last van, de overkapping voldoet aan de regels.
.
  dinsdag 2 april 2019 @ 18:15:40 #15
90429 Arnold_fan
I'll be back
pi_185993908
Fraai is het misschien niet, maar je buren lastig vallen door net onder hun raam te gaan zitten verdient ook geen schoonheidsprijs. Laat hen dan maar een nettere zijkant kopen en die monteren, kleine moeite lijkt me.
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
pi_185993971
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 april 2019 18:15 schreef Arnold_fan het volgende:
Fraai is het misschien niet, maar je buren lastig vallen door net onder hun raam te gaan zitten verdient ook geen schoonheidsprijs. Laat hen dan maar een nettere zijkant kopen en die monteren, kleine moeite lijkt me.
Dat zouden wij ook een prima oplossing vinden
pi_185993995
Die twee meter hebben ze overigens gelijk in. Tenzij je samen anders afspreekt.
pi_185994117
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 18:20 schreef investeerdertje het volgende:
Dat klopt, en dan is het wel weer vreemd dat je op de erfscheiding wel een overkapping van meer dan twee meter hoog mag neerzetten...
pi_185994137
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 18:29 schreef janzjanz het volgende:

[..]

Dat klopt, en dan is het wel weer vreemd dat je op de erfscheiding wel een overkapping van meer dan twee meter hoog mag neerzetten...
Nah volgens mij mag je binnen x afstand van de erfgrens ook niet zomaar hoger toch @Renesite
pi_185994191
quote:

[..]

en in onze optiek moeten zijn ook voor een oplossing zorgen.
Op grond waarvan moeten ze dat dan?
  Moderator dinsdag 2 april 2019 @ 18:36:41 #21
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_185994244
Ik geloof dat voor een uitbouw andere regels gelden. Dat het ten minste aan de binnenkant van de erfgrens moet staan tenzij buren akkoord gaan. Bomen en dergelijke is een ander verhaal.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_185994256
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 18:29 schreef janzjanz het volgende:

[..]

Als het muurtje op de erfscheiding staat, staat de veranda dat niet.
pi_185994412
Ik zou een stalen kader plaatsen en klimopplanten daar in geweven, en dat alles op jouw kant van de erfafscheiding.
Google is your friend, abuse your friends
pi_185995366
Indien de muur op de erfafscheiding staat is deze mandelig. De muur mag dan niet zomaar aangepast of afgebroken worden. Hiervoor is toestemming nodig van beide partijen. Schroeven etc mogen alleen in jouw helft van de muur geboord worden.

De veranda is in bovengenoemd geval duidelijk eigendom van de buren. Hier mag je niets mee doen. Een plaat er tegen aan schroeven mag dus niet. Ook is deze plaat (kan het niet goed zien) mogelijk bevestigd aan de buurmans zijde van de muur.

U dient dit weer te herstellen en eventuele schade dient u te vergoeden. Een glazen kozijn/afscheiding zal waarschijnlijk aan dezelfde hoogte-eisen moeten voldoen (max 2 meter).

Indien u huurder bent kunt u klagen bij uw verhuurder over de geluidsoverlast. Daar het klagen bij uw buren niet geholpen heeft. Anders zou u buurtbemiddeling in kunnen schakelen. Of in uiterste gevallen de politie bellen/naar de rechter gaan.
pi_185995452
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 april 2019 18:34 schreef r_one het volgende:

[..]

Op grond waarvan moeten ze dat dan?
Ze maken een uitbouw met een overkapping die voor geluidsoverlast zorgt
  dinsdag 2 april 2019 @ 19:30:05 #26
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_185995479
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 19:28 schreef janzjanz het volgende:

[..]

Als ze er niet zitten, niet.
pi_185995651
quote:

[..]

Als jij er niet bent niet.
.
pi_185995763
quote:

[..]

Zorgt de overkapping voor geluidsoverlast of doen de mensen die eronder zitten dat?
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_185995795
quote:
99s.gif Op dinsdag 2 april 2019 19:41 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Zorgt de overkapping voor geluidsoverlast of doen de mensen die eronder zitten dat?
bijdehand
  dinsdag 2 april 2019 @ 19:50:18 #30
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_185995996
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 19:43 schreef janzjanz het volgende:

[..]

bijdehand
Je geeft zelf aan in de op dat door de constructie het geluid weerkaatst wordt. Zoals ik het lees valt het met de werkelijke overlast door de buren wel mee.
And so is the past
pi_185996160
quote:
7s.gif Op dinsdag 2 april 2019 19:50 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Je geeft zelf aan in de op dat door de constructie het geluid weerkaatst wordt. Zoals ik het lees valt het met de werkelijke overlast door de buren wel mee.
Dan nog zijn het de buren die overlast veroorzaken. Het zijn hun stemmen/geluiden welke weerkaatst worden.

[ Bericht 1% gewijzigd door Delenlill op 02-04-2019 20:30:24 ]
pi_185996252
Kan je de overlast specificeren? Denk aan frequentie, tijdstippen, aantal mensen, wel/geen harde muziek etc.
pi_185996364
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 19:58 schreef GS-Raw het volgende:
Kan je de overlast specificeren? Denk aan frequentie, tijdstippen, aantal mensen, wel/geen harde muziek etc.
Inderdaad een goed idee om een dossier op te bouwen over de overlast. Dit kan als bewijs gebruikt worden. Maak bijvoorbeeld ook opnames van de overlast in je slaapkamer (met gesloten raam/vanuit het bed).
  dinsdag 2 april 2019 @ 20:07:48 #34
131016 mspoez
Crazy catlady
pi_185996495
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 19:55 schreef Delenlill het volgende:

[..]

Dan nog zijn het de buren die overlast veroorzaken. Het zijn hun stemmen/geluid welke die weerkaatst worden.
Prrrrr
pi_185996587
Zorgt de weerkaatsing door de overkapping voor overlast, of het feit dat ze nu vaker een avondje buiten zitten?

Wij hebben hier in de omgeving ook een huis waar ze een overkapping hebben neergezet. Nu zitten ze er 's zomers vrijwel elke avond onder, en liefst met een aantal vrienden :') . Klinkt heel gezellig, hoor, daar niet van, maar pff, ben blij dat ik er niet direct naast woon. Op 50-100 meter afstand is het nog wel te doen.
Somebody that I used to know
  dinsdag 2 april 2019 @ 20:15:36 #36
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_185996736
Strikt genomen is het een bouwwerk-> gebouw. Deze mag vergunningsvrij geplaatst worden mits die past in de regels van bijlage II van het besluit omgevingsrecht. Waar deze (zonder de verdere invulling op het perceel te kennen) aan lijkt te voldoen.

Zeiken bij de gemeente wordt dus moeilijk. Als er al een gaatje is dan moet het hinder zijn vanuit het burenrecht, of als je een echte zeikerd bent, bel je de politie in het kader van de openbare orde (als de buren het gezellig hebben).

Mijn advies: tolereren. En beetje ophouden te kiezen je eraan te eregeren.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  dinsdag 2 april 2019 @ 20:35:35 #37
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_185997259
Leren negeren, kosten delen of oorlog. Dat zijn ongeveer je keuzes.

Koophuis? Dan zou ik de kosten delen. Je woont naast asocialen, het is niet anders. Alleen wanneer je ze kunt overtreffen ga je een oorlog winnen
  dinsdag 2 april 2019 @ 20:38:40 #38
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_185997338
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 20:03 schreef Delenlill het volgende:

[..]

Inderdaad een goed idee om een dossier op te bouwen over de overlast. Dit kan als bewijs gebruikt worden. Maak bijvoorbeeld ook opnames van de overlast in je slaapkamer (met gesloten raam/vanuit het bed).
Waarvoor? Nu is de verstandhouding nog goed. Dat zou ik niet snel op het spel zetten.
pi_185997707
quote:

[..]

Er is geen geluidsoverlast. Wat jij beschrijft in de OP zijn normale leefgeluiden en ja, dat mag, ook onder een overkapping.

Jouw bouwwerk is echter onrechtmatig, die zul je moeten weghalen.

Ik zou het aanbod van de buren om de kosten te delen met beide handen aangrijpen. En als je dat "te ver" vindt gaan, zul je er mee moeten leven dat mensen geluid produceren.
pi_185997738
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 april 2019 20:38 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Waarvoor? Nu is de verstandhouding nog goed. Dat zou ik niet snel op het spel zetten.
In het uiterste geval zal janzjanz zijn gelijk bij de rechter moeten halen. Dan is van een goede verstandhouding geen sprake meer. Tot dan gaat het de buren niets aan dat hij een dossier aan het opbouwen is.
  dinsdag 2 april 2019 @ 21:00:05 #41
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_185997826
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 20:56 schreef Delenlill het volgende:

[..]

In het uiterste geval zal janzjanz zijn gelijk bij de rechter moeten halen.
Op basis waarvan?
pi_185997912
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 april 2019 21:00 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Op basis waarvan?
https://www.juridischloke(...)ren/geluidsoverlast/
quote:
Stap 8: Schakel een advocaat in.
Is sprake van onrechtmatige hinder door uw buren? Vraag met behulp van een advocaat aan de rechter om uw buren te verbieden door te gaan met de overlast. U moet dan wel bewijzen dat de geluidsoverlast van uw buren onrechtmatige hinder oplevert. De rechter maakt bij zijn beslissing altijd een afweging tussen uw belang en dat van uw buren. De uitkomst is daardoor wel onzeker.
  dinsdag 2 april 2019 @ 21:05:12 #43
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_185997941
Wat is onrechtmatig? Dat ze buiten zitten?
pi_185998155
Gewoon heel veel stank produceren zodat hun vrienden niet meer langs willen komen?
pi_185998303
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 april 2019 21:05 schreef Boca_Raton het volgende:
Wat is onrechtmatig? Dat ze buiten zitten?

Artikel 151d Gemeentewet
1 De raad kan bij verordening bepalen dat degene die een woning of een bij die woning behorend erf gebruikt of tegen betaling in gebruik geeft aan een persoon die niet als ingezetene met een adres in de gemeente in de basisregistratie personen is ingeschreven, er zorg voor draagt dat door gedragingen in of vanuit die woning of dat erf of in de onmiddellijke nabijheid van die woning of dat erf geen ernstige en herhaaldelijke hinder voor omwonenden wordt veroorzaakt.

Dit moet dan wel in de APV staan (En staat in bijna elke APV)

Artikel 37 Burgerlijk Wetboek Boek 6
De eigenaar van een erf mag niet in een mate of op een wijze die volgens artikel 162 van Boek 6 onrechtmatig is, aan eigenaars van andere erven hinder toebrengen zoals door het verspreiden van rumoer, trillingen, stank, rook of gassen, door het onthouden van licht of lucht of door het ontnemen van steun.

Artikel 431 Wetboek van strafrecht
Met geldboete van de eerste categorie wordt gestraft hij die rumoer of burengerucht verwekt waardoor de nachtrust kan worden verstoord.
  dinsdag 2 april 2019 @ 21:31:12 #46
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_185998432
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 21:24 schreef Delenlill het volgende:

[..]

Artikel 151d Gemeentewet
1 De raad kan bij verordening bepalen dat degene die een woning of een bij die woning behorend erf gebruikt of tegen betaling in gebruik geeft aan een persoon die niet als ingezetene met een adres in de gemeente in de basisregistratie personen is ingeschreven, er zorg voor draagt dat door gedragingen in of vanuit die woning of dat erf of in de onmiddellijke nabijheid van die woning of dat erf geen ernstige en herhaaldelijke hinder voor omwonenden wordt veroorzaakt.

Dit moet dan wel in de APV staan (En staat in bijna elke APV)

Artikel 37 Burgerlijk Wetboek Boek 6
De eigenaar van een erf mag niet in een mate of op een wijze die volgens artikel 162 van Boek 6 onrechtmatig is, aan eigenaars van andere erven hinder toebrengen zoals door het verspreiden van rumoer, trillingen, stank, rook of gassen, door het onthouden van licht of lucht of door het ontnemen van steun.

Artikel 431 Wetboek van strafrecht
Met geldboete van de eerste categorie wordt gestraft hij die rumoer of burengerucht verwekt waardoor de nachtrust kan worden verstoord.
Ik zit mobiel; citeren is lastig. Ik zou zeggen: de buren zitten buiten en men hoort stemmen. Geen harde muziek, of jengelende kinderen, of een drummer die oefent. Het lijken mij gewone huis-, tuin- en keuken leefgeluiden.

Ik snap niet waar onrechtmatig op van toepassing is.
pi_185998814
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 april 2019 21:31 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Ik zit mobiel; citeren is lastig. Ik zou zeggen: de buren zitten buiten en men hoort stemmen. Geen harde muziek, of jengelende kinderen, of een drummer die oefent. Het lijken mij gewone huis-, tuin- en keuken leefgeluiden.

Ik snap niet waar onrechtmatig op van toepassing is.
Het begrip `overlast´ is voor interpretatie vatbaar. Wanneer leefgeluiden jouw nachtrust verstoren is dit overlast. Maar de rechter zal het woongenot van de buren ook zwaar meewegen. En zal dus altijd een afweging moeten maken tussen beide rechten.

Wanneer normale leefgeluiden overgaan in overlast is dus moeilijk vast te stellen.

Onrechtmatige gedraging:
Wil er sprake zijn van een onrechtmatige gedraging dan moet er een inbreuk zijn op een recht (nachtrust), een doen of nalaten met een wettelijke plicht (geen ernstige en herhaaldelijke hinder voor omwonenden veroorzaken) of een doen of nalaten in strijd met hetgeen volgens ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer betaamt (een goede buur zijn), aldus art. 6:162 BW.

[ Bericht 1% gewijzigd door Delenlill op 02-04-2019 22:57:41 ]
  dinsdag 2 april 2019 @ 21:55:03 #48
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_185998983
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 21:47 schreef Delenlill het volgende:

[..]

Het begrip `overlast´ is voor interpretatie vatbaar. Wanneer leefgeluiden jouw nachtrust verstoren is dit overlast. Maar de rechter zal het woongenot van de buren ook zwaar meewegen. En zal dus altijd een afweging moeten maken tussen beide rechten.

Wanneer normale leefgeluiden overgaan in overlast is dus moeilijk vast te stellen.

Onrechtmatige gedraging:
Wil er sprake zijn van een onrechtmatige gedraging dan moet er een inbreuk zijn op een recht (nachtrust), een doen of nalaten met een wettelijke plicht (geen hinder voor omwonenden veroorzaken) of een doen of nalaten in strijd met hetgeen volgens ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer betaamt (een goede buur zijn), aldus art. 6:162 BW.
Wat men als storend ervaart, is _niet_ gelijk aan onrechtmatig.

Ik denk niet dat, mòcht er ooit een zaak van komen, praatgeluiden van de buren bestraft worden.

Maar ik ruil mijn mening graag in voor een betere.
pi_185999034
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 21:47 schreef Delenlill het volgende:

[..]

Onrechtmatige gedraging:
Wil er sprake zijn van een onrechtmatige gedraging dan moet er een inbreuk zijn op een recht (nachtrust), een doen of nalaten met een wettelijke plicht (geen ernstige hinder voor omwonenden veroorzaken) of een doen of nalaten in strijd met hetgeen volgens ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer betaamt (een goede buur zijn praten op normaal verstaanbaar volume), aldus art. 6:162 BW.
Fixed
pi_185999090
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 april 2019 20:35 schreef mcmlxiv het volgende:
Leren negeren, kosten delen of oorlog. Dat zijn ongeveer je keuzes.

Koophuis? Dan zou ik de kosten delen. Je woont naast asocialen, het is niet anders. Alleen wanneer je ze kunt overtreffen ga je een oorlog winnen
Goed advies dit. ^O^
Alius aliud dicit
pi_185999270
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 21:57 schreef r_one het volgende:

[..]

Fixed
Doe het dan wel goed ;)

'geen ernstige en herhaaldelijke hinder'
pi_185999302
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 22:11 schreef Delenlill het volgende:

[..]

Doe het dan wel goed ;)

'geen ernstige en herhaaldelijke hinder'
Dat het herhaaldelijk is, is evident. Maar dat maakt het zonder 'ernstig' niet onrechtmatig.
pi_186001530
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 22:13 schreef r_one het volgende:

[..]

Dat het herhaaldelijk is, is evident. Maar dat maakt het zonder 'ernstig' niet onrechtmatig.
Dat het ernstig is, is ook evident. Janzjanz zou er anders niet wakker van liggen. Maar dat maakt het zonder 'herhaardelijkheid' niet onrechtmatig.

En alleen het artikel van de gemeentewet waaraan ik refereerde spreekt over 'ernstig' en 'herhaaldelijk'.

Artikel 37 gaat ook over onrechtmatige hinder (waar het artikel over nachtrust ook onder zou kunnen vallen).

Ik ben alleen niet op de hoogte wat betreft jurisprudentie op dit vlak. Dus dit hele verhaal zou onzin kunnen zijn. Al is de ernstigheid sowieso geïmpliceerd.
pi_186001552
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 23:59 schreef Delenlill het volgende:

[..]

Dat het ernstig is, is ook evident.
Ach kom nou toch ... ernstige geluidshinder is wel even heel iets erger dan dit.
  woensdag 3 april 2019 @ 00:07:15 #55
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_186001618
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 19:55 schreef Delenlill het volgende:

[..]

Dan nog zijn het de buren die overlast veroorzaken. Het zijn hun stemmen/geluiden welke weerkaatst worden.
Nee, het is TS die overlast ervaart. Klein maar saillant detail.
And so is the past
pi_186001812
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2019 00:01 schreef r_one het volgende:

[..]

Ach kom nou toch ... ernstige geluidshinder is wel even heel iets erger dan dit.
Je hebt gelijk, ik overdreef een beetje om een punt te maken.

Maar wij kunnen niet beoordelen hoe erg de veranda de boel versterkt. Hoeveel mensen er elke keer komen. En hoe hard er gepraat wordt. En hierdoor een keer niet kunnen slapen zal geen probleem zijn. Maar wat als hij al 100 dagen uit zijn nachtrust gehouden wordt?
pi_186001935
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2019 00:22 schreef Delenlill het volgende:

[..]

Je hebt gelijk, ik overdreef een beetje om een punt te maken.

Maar wij kunnen niet beoordelen hoe erg de veranda de boel versterkt. Hoeveel mensen er elke keer komen. En hoe hard er gepraat wordt. En hierdoor een keer niet kunnen slapen zal geen probleem zijn. Maar wat als hij al 100 dagen uit zijn nachtrust gehouden wordt?
Het meest heftige wat ik gelezen heb is dat ze "woordelijk de problemen van henzelf en de vrienden kunnen horen". Nou, dat kan ik ook als ik op een zwoele zomeravond de ramen van m'n slaapkamer opengooi en de buurtjes zitten gezellig te keuvelen.

Als ze nou elke week tot 2 uur 's nachts Fransje Bauer uit de speakers lieten galmen, tante Mien om 1 uur 's nachts begint te jodelen en het bezoek om 3 uur met luid getoeter huiswaarts keert, ja dán had TS een punt.

Maar je wilt de buren gewoon praten toch niet ontzeggen?
  woensdag 3 april 2019 @ 00:47:45 #58
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_186002037
Deze wanstaltige oplossing heeft ook geld gekost. Ik snap niet zo goed dat je niet eerder over een gezamelijke oplossing hebt gepraat. (Of is dat wel gedaan, maar wilde ze niet tot dit ding is geplaatst?)
Als jullie beiden in hadden gelegd wat deze oplossing jullie heeft gekost was er misschien iets naar beider tevredenheid geweest.

Ze willen de kosten delen, hun aanbouw is legaal (die ding van jullie is twijfelachtig), hun geluidshinder waarschijnlijk moeilijk juridisch aan te pakken. Ik zou de kans aanpakken een fatsoenlijke afscheiding te plaatsen gezamelijk.

Geen langslepende frustratie zou mij wel wat waard zijn. Heb liever meer leefgenot dan gelijk in deze.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_186002184
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2019 00:38 schreef r_one het volgende:

[..]

Het meest heftige wat ik gelezen heb is dat ze "woordelijk de problemen van henzelf en de vrienden kunnen horen". Nou, dat kan ik ook als ik op een zwoele zomeravond de ramen van m'n slaapkamer opengooi en de buurtjes zitten gezellig te keuvelen.

Als ze nou elke week tot 2 uur 's nachts Fransje Bauer uit de speakers lieten galmen, tante Mien om 1 uur 's nachts begint te jodelen en het bezoek om 3 uur met luid getoeter huiswaarts keert, ja dán had TS een punt.

Maar je wilt de buren gewoon praten toch niet ontzeggen?
In 99,99 procent van de gevallen niet. Maar er zijn uitzonderlijke situaties die ik zou kunnen bedenken waar dit wel zou kunnen.
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 3 april 2019 @ 01:47:12 #60
408813 crew  trein2000
pi_186002559
Als ik je buurman was had je oorlog nu met me, ik zou die 50/50 heel gauw aannemen. Meer heb je echt niet in handen
zie email 27 oktober
pi_186004922
Ik zou ook lekker die 50/50 aanpakken; een mooi kozijn en een ruitje is voor jullie toch ook mooier om aan te zien?

Voordelen:
-relatie met buren hersteld
-mooier aanzicht voor jezelf
-minder overlast

Nadelen:
-paar 100 euro (?) lichter

Ik zou mooi aanbellen, samen onder het genot van een biertje een kozijn uitzoeken en de verbouwing bij hun op de veranda inluiden
i'm black, i'm white, i'm a facking zebra
pi_186005444

Tot strakjes!
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_186008143
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2019 01:47 schreef trein2000 het volgende:
Als ik je buurman was had je oorlog nu met me, ik zou die 50/50 heel gauw aannemen. Meer heb je echt niet in handen
Waarom zou je in godsnaam meebetalen aan hun ‘uitbouw’? Als ik ts was zou ik eerder de situatie accepteren zoals hij is, ik geloof ook niet dat een kozijn ts tevreden gaat stellen wbt de ‘overlast’.
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 3 april 2019 @ 13:13:39 #64
408813 crew  trein2000
pi_186008331
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2019 13:03 schreef GS-Raw het volgende:

[..]

Waarom zou je in godsnaam meebetalen aan hun ‘uitbouw’? Als ik ts was zou ik eerder de situatie accepteren zoals hij is, ik geloof ook niet dat een kozijn ts tevreden gaat stellen wbt de ‘overlast’.
Dat is ook een keuze. Maar aangezien TS illegaal dat ding dicht gemaakt heeft neem ik aan dat ie dat graag wil.
zie email 27 oktober
pi_186008623
Hoeveel zou het je kosten als je 50/50 met de buren tot een oplossing komt? Vergeet niet dat je dan niet alleen betaalt voor die afscheiding maar ook voor het behoud van een enigszins fatsoenlijke relatie met je buren. Met je huidige houding van ‘ik heb last en jullie fixen het maar voor me’ zie ik dat nog wel ontsporen, zeker aangezien je ook al ongevraagd een golfplaat in hun veranda getimmerd hebt...
pi_186017289
Een stuk isolatieglas kost ongeveer ¤250,
Dan nog ongeveer ¤150 aan kozijnhout en verf
een dagje werk en je bent voor 200 euro de man klaar
Everything in the world is about sex except sex. Sex is about power.
pi_186018622
Volgens mij gaat dit topic niet de kant op de TO gehoopt had :')
Alius aliud dicit
pi_186020730
Hoe zit het met de buren aan de andere kant van die uitbouw?
Ervaren die ook last? Is het daar ook dichtgemaakt?
"You know, boys, a nuclear reactor is a lot like a woman. You just have to read the manual and press the right buttons."
  woensdag 3 april 2019 @ 23:53:39 #69
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_186022665
Omdat jij er een probleem van maakt (wat ik persoonlijk een beetje aanstellerij vind) is het van hun kant al erg sociaal om de helft van de kosten op zich te nemen. Ik zou dat dus gewoon doen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_186024768
Dit met principes, advocaten en wetteksten aanpakken heeft geen zin. Daar krijg je juist slechtere nachten van.

Persoonlijk zou ik met een glimlach de glazen afscheiding mee betalen om een betere nachtrust te krijgen. Dat is een nobrainer. Desnoods plak je er een sticker op met een middelvinger mochten de principes blijven knagen
pi_186029132
Dit is precies de reden dat ik vrijstaand ben gaan wonen...
Zit bijna met een mond open te lezen hoe iedereen de moraalridder uithangt en hem beticht voor aansteller.

Ik geef em groot gelijk. Als dit mij zou helpen toen ik nog in rijtje woonde met mijn buren die elke donderdagavond zoveel/luid kwebbelde dat ik altijd met raam dicht moest slapen, had ik het ook gedaan.

Juridisch gezien, gewoon aan huis bevestigen en niet zozeer aan erfscheiding.
newb
pi_186031097
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2019 09:45 schreef el-blanchito het volgende:
Ik zou ook lekker die 50/50 aanpakken; een mooi kozijn en een ruitje is voor jullie toch ook mooier om aan te zien?

Voordelen:
-relatie met buren hersteld
-mooier aanzicht voor jezelf
-minder overlast

Nadelen:
-paar 100 euro (?) lichter

Ik zou mooi aanbellen, samen onder het genot van een biertje een kozijn uitzoeken en de verbouwing bij hun op de veranda inluiden
Me 3. Leven en laten leven. Dan moet je maar ergens achteraf gaan wonen.
pi_186031270
TS is gone :Z
Somebody that I used to know
pi_186032850
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 13:47 schreef WvdL het volgende:
Dit is precies de reden dat ik vrijstaand ben gaan wonen...
Zit bijna met een mond open te lezen hoe iedereen de moraalridder uithangt en hem beticht voor aansteller.

Ik geef em groot gelijk. Als dit mij zou helpen toen ik nog in rijtje woonde met mijn buren die elke donderdagavond zoveel/luid kwebbelde dat ik altijd met raam dicht moest slapen, had ik het ook gedaan.

Juridisch gezien, gewoon aan huis bevestigen en niet zozeer aan erfscheiding.
Ik vind het wel meevallen met betichten van aanstellerigheid. Het punt zit m ook niet zozeer daar in. Iedereen ervaart overlast weer anders. De vraag is vooral met welke optie deze ts het beste is geholpen. Jij zou dus niet de 50/50 doen maar zelf een vodje timmeren ofzo?
pi_186034956
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 april 2019 18:14 schreef Fer het volgende:
Gewoon kosten delen voor een glazen afscheiding. Jij hebt er last van, de overkapping voldoet aan de regels.
Precies, kosten delen. Voorkom een enorme burenruzie en gezeik, het is het waard om af en toe een paar euro aan een gezamenlijke oplossing te spenderen waardoor beiden tevreden zijn.
Whatever...
  vrijdag 5 april 2019 @ 14:29:10 #77
430139 Valerie.
C'est magnifique.
pi_186049357
Die dingen zijn wel kut hoor. Mijn buren hebben het ook, en je hoort ze daardoor echt keihard praten, kan letterlijk alles volgen. Maar ja
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_186051318
Als het mogelijk is, een slaapkamer aan de voorkant van het huis gebruiken?

Een stuk isolatieglas aan de zijkant gaat echt niet helpen.

Mijn buren hebben een dichte houten aanbouw, maar je hoort ze dondersgoed als ze bezoek hebben.

Sinds kort hebben ze ook nog een overkapping in de tuin.
In combinatie met luid praten en alcohol betekent dat voor ons, dat wij weer de hele zomer met de ramen dicht kunnen slapen :|W

Hopelijk dit jaar verhuizen. Dan gaat ook echt de vlag uit hier
pi_186052204
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 17:16 schreef LorneMalvo het volgende:

[..]

Ik vind het wel meevallen met betichten van aanstellerigheid. Het punt zit m ook niet zozeer daar in. Iedereen ervaart overlast weer anders. De vraag is vooral met welke optie deze ts het beste is geholpen. Jij zou dus niet de 50/50 doen maar zelf een vodje timmeren ofzo?
Ik kan niet in TS beurs kijken. Al was het een tijdelijk vodje om dan rustig voor een fatsoenlijke gezamelijke oplossing kijken. Die 50/50 dus met een oplossing waar beide tevreden mee zijn.

Dat wat el-blanchito zegt dus.
newb
pi_186052979
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 april 2019 16:53 schreef GM78 het volgende:

Mijn buren hebben een dichte houten aanbouw, maar je hoort ze dondersgoed als ze bezoek hebben.

In combinatie met luid praten en alcohol betekent dat voor ons, dat wij weer de hele zomer met de ramen dicht kunnen slapen :|W

En daarvóór hoorde je ze niet? Gewoon uit interesse overigens.
pi_186056487
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2019 18:46 schreef cunial het volgende:

[..]

En daarvóór hoorde je ze niet? Gewoon uit interesse overigens.
Nee, ook al omdat ze nu hele avonden onder de veranda zitten de borrelen tot laat in de nacht. Houtkacheltje en straalkacheltje gaat aan . Dan houd je het met gemak tot een uur of drie 's nachts uit....
pi_186056516
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2019 18:04 schreef WvdL het volgende:

[..]

Ik kan niet in TS beurs kijken. Al was het een tijdelijk vodje om dan rustig voor een fatsoenlijke gezamelijke oplossing kijken. Die 50/50 dus met een oplossing waar beide tevreden mee zijn.

Dat wat el-blanchito zegt dus.
50/50 zou prima zijn voor mij . Totdat we een schotje plaatsten lieten ze niets van zich horen op onze verzoeken, en nu gaan ze nadenken.
pi_186059971
Dit kan zeker vreselijk irritant zijn. Mijn buren hebben ook een veranda, maar dan geheel gesloten. Bijna 2e huiskamer met tv erin enzo. Als ze bezoek hebben hoor je dat wel een beetje. Maar mijn buren zijn beleefde mensen en kletsen wat me vrienden. En dat is zo heel af en toe en die gaan op een schappelijke tijd weer naar huis, meestal voordat ik naar bed ga. Dus geen problemen.

Maar kan het mij goed voorstellen. Lijkt mij dat andere buren naast hun en achter hun er ook last van moeten hebben. Zeker als het wat gezelliger wordt met wat drank erbij, meerdere keren per week. Dan ben je er gauw klaar mee als dit tot een uur of 12 s'nachts doorgaat terwijl je zelf om 06:00 eruit moet voor je werk.

Maar wat anders, hoe zit het die houtkachel? Stoken ze die ook en waar gaan de rookgassen heen? Ik zie niks van een pijp en die rookgassen wil je toch niet in de slaapkamer?

Verder vindt ik het best asociaal dat ze zelf het niet dichtmaken. Hun veranda, dan hoort dat stukje er ook bij. Ze kunnen toch zelf wel bedenken dat een ander er last van hebt. Ook gewoon gesprekken met vrienden net naast je slaapkamer houdt je uit je slaap.

TS had niet vrijstaand moeten gaan wonen omdat ie last ervaart, die buren moeten vrijstaand wonen als ze na 10en in de tuin met vrienden willen doorbrengen.

De houtkachel en electrische kachel geeft al aan dat het zich niet beperkt tot enkele mooie zomeravonden?

Maar ze klagen nu over jouw oplossing omdat dit niet wettelijk niet mag vanwege de 2 meter enzo, maar willen nu wel 50/50 meebetalen aan precies dezelfde oplossing maar dan van glas? Wat dan wettelijk ook niet mag.

Of willen ze wel hun kant van de veranda dicht maken waar jij dan aan mag meebetalen?

[ Bericht 10% gewijzigd door Glider76 op 06-04-2019 00:02:25 ]
pi_186060589
Stelletje marginalen hier zeg, als je uit je slaap wordt gehouden door je buren is dat gewoon mega irritant, ongeacht hoe.
pi_186063024
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 april 2019 00:30 schreef Quark24 het volgende:
Stelletje marginalen hier zeg, als je uit je slaap wordt gehouden door je buren is dat gewoon mega irritant, ongeacht hoe.
Dat is ook niet wat mensen ontkennen.
De argumentatie die er loopt is 1) in hoeverre de levensgeluiden van de buren (waar TS overlast van ondervindt) de formele tolerantiegrenzen overschrijdt. 2) dat er een oplossing door de buren wordt geboden die redelijk lijkt.
pi_186063046
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2019 10:26 schreef Jor_Dii het volgende:
[ afbeelding ]

Tot strakjes!
Yup, precies dit is al een keer bij hem geweest. (Of was het de Rijdende Rechter?)
pi_186063075
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2019 23:56 schreef Glider76 het volgende:
Dit kan zeker vreselijk irritant zijn. Mijn buren hebben ook een veranda, maar dan geheel gesloten. Bijna 2e huiskamer met tv erin enzo. Als ze bezoek hebben hoor je dat wel een beetje. Maar mijn buren zijn beleefde mensen en kletsen wat me vrienden. En dat is zo heel af en toe en die gaan op een schappelijke tijd weer naar huis, meestal voordat ik naar bed ga. Dus geen problemen.

Maar kan het mij goed voorstellen. Lijkt mij dat andere buren naast hun en achter hun er ook last van moeten hebben. Zeker als het wat gezelliger wordt met wat drank erbij, meerdere keren per week. Dan ben je er gauw klaar mee als dit tot een uur of 12 s'nachts doorgaat terwijl je zelf om 06:00 eruit moet voor je werk.

Maar wat anders, hoe zit het die houtkachel? Stoken ze die ook en waar gaan de rookgassen heen? Ik zie niks van een pijp en die rookgassen wil je toch niet in de slaapkamer?

Verder vindt ik het best asociaal dat ze zelf het niet dichtmaken. Hun veranda, dan hoort dat stukje er ook bij. Ze kunnen toch zelf wel bedenken dat een ander er last van hebt. Ook gewoon gesprekken met vrienden net naast je slaapkamer houdt je uit je slaap.

TS had niet vrijstaand moeten gaan wonen omdat ie last ervaart, die buren moeten vrijstaand wonen als ze na 10en in de tuin met vrienden willen doorbrengen.

De houtkachel en electrische kachel geeft al aan dat het zich niet beperkt tot enkele mooie zomeravonden?

Maar ze klagen nu over jouw oplossing omdat dit niet wettelijk niet mag vanwege de 2 meter enzo, maar willen nu wel 50/50 meebetalen aan precies dezelfde oplossing maar dan van glas? Wat dan wettelijk ook niet mag.

Of willen ze wel hun kant van de veranda dicht maken waar jij dan aan mag meebetalen?
Ze hebben een kleine (verplaatsbare) buitenhaard die ze straks buiten gaan zetten in het voor-en najaar. De houtkachel heeft een niet zo heel lange pijp, en dat rookt inderdaad . Bij zuid oostenwind hebben we daar last van. Ze willen hun kant van de veranda dicht maken als wij eraan bij betalen. Het definitieve voorstel moet nog komen. Nogmaals: ik ben bereid daar aan bij te betalen als de kosten de pan niet uit lopen. Wij hebben een twee onder een kap, de andere buren wonen (iets) verder.
  zaterdag 6 april 2019 @ 08:44:16 #88
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_186063107
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 april 2019 00:30 schreef Quark24 het volgende:
dit dus, tyfus mensen die menen tot diep in de nacht herri te moeten maken :r
pi_186063523
Van slaapkamer veranderen ga je uiteindelijk toch doen. Dat schotje houdt niet veel geluid tegen en de rook e.d. al helemaal niet. Ik ben ooit ook van achterkant naar voorkant van het huis veranderd. Veel rustiger. Zeker als veel achtertuinen bij elkaar in de buurt zijn ga je meer krijgen dat mensen niet in eigen huis willen roken, dus de veranda's zie je steeds meer en dat is drank overlast en roken.
  maandag 8 april 2019 @ 14:32:44 #90
3542 Gia
User under construction
pi_186102029
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 18:20 schreef investeerdertje het volgende:
De erfafscheiding mag niet hoger zijn dan 2 meter, maar een aanbouw wel degelijk.

Wij hebben, vergunningsvrij een garage aangebouwd van ruim 3 meter hoog, tegen de erfgrens.
Daarnaast is niet openbare, niet particuliere grond. Pad leidt naar garageboxen. Nog wel. Gaat veranderd worden, maar de garage staat.

Overigens zie ik niet in wat er verder mis is met de aanbouw van de buren.
Ik zou het niet gepikt hebben als mijn buren, over de erfgrens, iets bevestigen aan mijn bouwwerk. Had ik er direct weer afgesloopt.
  maandag 8 april 2019 @ 14:38:39 #91
3542 Gia
User under construction
pi_186102138
quote:
14s.gif Op woensdag 3 april 2019 00:07 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Nee, het is TS die overlast ervaart. Klein maar saillant detail.
Slaapt TS met het raam open? Misschien dicht doen?

Oh nee, 'ik moet met het raam open kunnen slapen, de buren moeten maar stil zijn'.....?

Overigens vind ik die pergola en schutting van TS ook niet echt fraai ogend.

[ Bericht 6% gewijzigd door Gia op 08-04-2019 14:44:49 ]
pi_186105648
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2019 14:38 schreef Gia het volgende:

[..]

Slaapt TS met het raam open? Misschien dicht doen?

Oh nee, 'ik moet met het raam open kunnen slapen, de buren moeten maar stil zijn'.....?

Overigens vind ik die pergola en schutting van TS ook niet echt fraai ogend.
:')

Dus TS moet maar verplicht de hele zomer met zijn raam dicht slapen?

TS moet zich dus maar aanpassen aan kut tokkies die geen rekening met andere mensen houden :') :')

Heb zelf ook van de fijne buren. En geloof mij, zelfs met het raam dicht hoor je het dondersgoed
  dinsdag 9 april 2019 @ 14:28:12 #93
3542 Gia
User under construction
pi_186119566
quote:
1s.gif Op maandag 8 april 2019 18:27 schreef GM78 het volgende:

[..]

:')

Dus TS moet maar verplicht de hele zomer met zijn raam dicht slapen?

TS moet zich dus maar aanpassen aan kut tokkies die geen rekening met andere mensen houden :') :')

Heb zelf ook van de fijne buren. En geloof mij, zelfs met het raam dicht hoor je het dondersgoed
Als ze alleen maar praten, dan is daar niks onrechtmatigs aan. Als ze hard praten, lallen, harde muziek, zingen enz... dan zou ik regelmatig de politie bellen.
Maar gewoon praten mag, ook als de buren dat kunnen horen.

Over de grens een schot bevestigen aan spullen van je buren, dat mag niet. Had ik er echt 1, 2, 3, weer afgesloopt en weggegooid.
  dinsdag 9 april 2019 @ 14:46:40 #94
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_186119865
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 april 2019 16:53 schreef GM78 het volgende:

Isolatieglas gaat in dit geval zeker wel helpen. Want dat lelijke stukje dunne golfplaat die de ts geplaatst heeft (met kieren en alles) al gewerkt blijkbaar.

Wat zegt dat er niet zozeer echte overlast is (want dan had deze oplossing niets opgelost), maar een ongelukkige samenloop waardoor oa die gesprekken in de slaapkamer van de ts terecht komen.
Zeer vervelend, maar geen sprake van overmatig lawaai.

Gewoon een iets nettere oplossing die niet schuwlelijk is zou dus voldoende zijn blijkbaar. De kosten daarin delen is niet onredelijk.
Isolatieglas zou de beste oplossing zijn, maar als deze constructie al werkt is dat niet eens noodzakelijk.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  dinsdag 9 april 2019 @ 14:52:54 #95
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_186119938
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2019 23:56 schreef Glider76 het volgende:

Soms hebben mensen gewoon niet door hoe geluid zich gedraagd. Als zij op gewone, gepaste, spreektoon bezig zijn is de kans groot dat ze ervan overtuigt zijn zich netjes te gedragen en denken dat de buur overdrijft.

Voor de ts, heb je weleens je buren uitgenodigd om te laten horen hoe dat geluid draagt? Dat je echt letterlijk hun (normale) gesprekken kan horen in je slaapkamer?
pi_186125504
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 april 2019 14:52 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Soms hebben mensen gewoon niet door hoe geluid zich gedraagd. Als zij op gewone, gepaste, spreektoon bezig zijn is de kans groot dat ze ervan overtuigt zijn zich netjes te gedragen en denken dat de buur overdrijft.

Voor de ts, heb je weleens je buren uitgenodigd om te laten horen hoe dat geluid draagt? Dat je echt letterlijk hun (normale) gesprekken kan horen in je slaapkamer?
Cause: goed idee. We spreken ze binnenkort en dan kan ik het aan hen voorstellen. Mijn vrouw heeft in het eerdere gesprek met hen gezegd dat we woordelijk de privé zaken die ze bespreken kunnen horen. Ze schrokken daarvan... Er wordt behoorlijk wat afgeroddeld en dat kunnen we dus allemaal meebeleven.
  zondag 21 april 2019 @ 02:55:04 #97
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_186340959
Ik zie het beeld al helemaal voor me en kan me heel goed voorstellen wat TS waarschijnlijk meemaakt. Iets dat lijkt dat op dit tafereel:

Woeii PAINT skills :P

Mja, wat doe je hieraan? Lastig.
Toch proberen met je buren de kosten te delen om dat 'gat' dicht te krijgen, kost misschien wel iets, maar zie het net zo als een investering in een goed matras. Je wilt toch goed kunnen slapen? En dit is niet alleen een investering in goed kunnen slapen, maar ook een goede verstandhouding met je buren behouden. Allicht hebben ze niet door dat hun constructie op deze manier hun geluid heel erg naar jouw slaapkamerraam overdraagt.

Geldt overigens niet zo dat 'bouwsels' altijd minimaal een halve meter van de erfgrens moeten blijven? Dat hebben de buren in dit geval niet gedaan.

Maar ja, wil je aan zo'n proces beginnen? Stel je wint hem. Heel mooi, maar dan zit je waarschijnlijk met buren die je op een andere manier het leven wel zuur gaan maken. Met vriendelijkheid, rustig blijven en acceptabele oplossingen werken kom je veel verder. Succes.

@Technocat is blij dat ie in een vrijstaande woning woont.....burengerucht, praat me er niet van.
  zondag 21 april 2019 @ 10:12:06 #98
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_186342697
Lijkt me ook echt irritant. Voor een goede buur relatie zou ik het er inderdaad voor over hebben om mee te betalen.

De vraag is natuurlijk wel hoeveel winst je kan behalen met zo'n wandje, gaat het echt zoveel geluid tegenhouden? Straks ben je een paar honderd euro lichter en werkt het niet en is je positie om te "klagen" ook zwakker geworden.

Wat soms nog wel eens helpt is opzichtig mee te gaan luisteren, sommige mensen voelen zich dan opgelaten en worden stiller. Haalt hun pleziertje van buiten zitten weg.
pi_186347680
quote:
1s.gif Op zondag 21 april 2019 10:12 schreef RamboDirk het volgende:
Lijkt me ook echt irritant. Voor een goede buur relatie zou ik het er inderdaad voor over hebben om mee te betalen.

De vraag is natuurlijk wel hoeveel winst je kan behalen met zo'n wandje, gaat het echt zoveel geluid tegenhouden? Straks ben je een paar honderd euro lichter en werkt het niet en is je positie om te "klagen" ook zwakker geworden.

Wat soms nog wel eens helpt is opzichtig mee te gaan luisteren, sommige mensen voelen zich dan opgelaten en worden stiller. Haalt hun pleziertje van buiten zitten weg.
Zo'n wandje help geen kloot.
Mijn buren hebben zelf een compleet dichte houten aanbouw gemaakt, inclusief van die geïsoleerde dakplaten.

Als ze daar met een paar man zitten te kletsen, inclusief een radio op de achtergrond.
Dan hoor je dat dondersgoed als je op bed ligt :(
pi_186565029
quote:
2s.gif Op dinsdag 2 april 2019 20:10 schreef Postbus100 het volgende:
Zorgt de weerkaatsing door de overkapping voor overlast, of het feit dat ze nu vaker een avondje buiten zitten?

Of dat het raam vaker open staat, of harder praten, of meer fixatie op het geluid, of veranderde slaap tijden...
Onder deze lijn niet schrijven
pi_186565122
quote:
2s.gif Op dinsdag 2 april 2019 20:10 schreef Postbus100 het volgende:

Of dat het raam vaker open staat, of harder praten, of meer fixatie op het geluid, of veranderde slaap tijden...
quote:
1s.gif Op zondag 21 april 2019 16:32 schreef GM78 het volgende:

[..]

Zo'n wandje help geen kloot.
Mijn buren hebben zelf een compleet dichte houten aanbouw gemaakt, inclusief van die geïsoleerde dakplaten.

Als ze daar met een paar man zitten te kletsen, inclusief een radio op de achtergrond.
Dan hoor je dat dondersgoed als je op bed ligt :(
Wij hebben ook een houten veranda, helemaal gesloten met hr glas, isolerende dakplaten, maar als je in dat ding zit hoor je buitengeluiden hetzelfde als in de tuin. Dus dat zal andersom hetzelfde werken.

Ik denk dat de buren gewoon meer buiten zitten en dat het niet per se meer geluid is door weerkaatsing. Ze zitten droog, hebben schijnbaar een electrische en een houtkachel. Die electrische kachel snap ik trouwens niet als ze zo'n heel stuk open hebben. Dat lijkt me duur verwarmen.
Onder deze lijn niet schrijven
pi_186621434
Foto klopt niet met het verhaal. Het hout van de veranda is al vergrijst en dus staat dat ding al een paar jaar, en het is zo te zien een hoekhuis.
  zondag 5 mei 2019 @ 10:26:45 #103
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_186622900
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 08:17 schreef Buikboor het volgende:
Foto klopt niet met het verhaal. Het hout van de veranda is al vergrijst en dus staat dat ding al een paar jaar, en het is zo te zien een hoekhuis.
En nu? :')
pi_186623795
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 10:26 schreef RamboDirk het volgende:

[..]

Lulverhaal lijkt me
pi_186624195
Daarnaast moet TS niet zeiken als het een normaal gesprek is, dus geen overmatig geluid van dronkaards en dergelijke.

Hadden destijds hier ook zeikerds van buren. Vuurkorf in tuin, met "schoon" hout(Wat volgens APV mag) > klagen. Houtkachel > klagen. BBQ aan > klagen. Bouwploeg die kwam isoleren > klagen.

Dan kan je wel bezig blijven. Leven en laten leven wat dat betreft. Anders betere isolatie nemen, van slaapkamer veranderen of gewoon verhuizen naar een hutje op de hei.
  zondag 5 mei 2019 @ 12:52:41 #106
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_186625457
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 11:26 schreef Buikboor het volgende:

[..]

Lulverhaal lijkt me
pi_186625797
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 12:52 schreef RamboDirk het volgende: