abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_185992202
Zou je bang zijn voor de dood als je zeker zou zijn van een hiernamaals/hemel?
Zou je anders gaan leven als er een hel was?

quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 16:25 schreef Iblardi het volgende:

[..]

En wie zorgde ervoor dat de farao niet luisterde?
[..]

[quote]Daarna zeide de HEERE tot Mozes: Ga in tot Farao; want Ik heb zijn hart verzwaard, ook het hart zijner knechten, opdat Ik deze Mijn tekenen in het midden van hen zette;
...
Doch de HEERE verstokte Farao's hart, dat hij de kinderen Israëls niet liet trekken.
...
Doch de HEERE verhardde Farao's hart; en hij wilde hen niet laten trekken.
...
De HEERE dan had tot Mozes gesproken: Farao zal naar ulieden niet horen, opdat Mijn wonderen in Egypteland vermenigvuldigd worden.

https://www.statenvertaling.net/bijbel/exod/10.html
https://www.statenvertaling.net/bijbel/exod/11.html
bij deze een nieuw deel en even 1 van de laatste posts gequote.

en ook nog weer een vraag.
Was het onrechtvaardig dat God het hart verharde van de Farao, gekeken naar onder andere het leven van die Farao en wat hij/ zij gedaan heeft?

[ Bericht 22% gewijzigd door noodgang op 03-04-2019 07:57:27 ]
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  dinsdag 2 april 2019 @ 18:13:21 #2
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_185993859
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 16:51 schreef sjoemie1985 het volgende:
Zou je bang zijn voor de dood als je zeker zou zijn van een hiernamaals/hemel?
Zou je anders gaan leven als er een hel was?

en ook nog weer een vraag.
Was het onrechtvaardig dat God het hart verharde van de Farao, gekeken naar onder andere het leven van die Farao en wat hij/ zij gedaan heeft?

Tja. Als je de sage voor waar aanneemt kun je je ook afvragen of het rechtvaardig van God was om het hele Egyptische volk te straffen voor dat vroegere gedrag van de farao door alle gezinnen van hun eerstgeborenen te beroven, te meer omdat de farao Mozes en zijn volk kennelijk zou hebben laten gaan als God niet actief had ingegrepen door diens "hart te verharden".
  woensdag 3 april 2019 @ 08:24:50 #3
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_186004010
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 16:19 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Ja, maar niet voor niets, God wilde zijn volk bevrijden uit Egypte.
En omdat de Farao tot 10 maal niet luisterde gebeurden die plagen.
en zelfs nadat het volk wel mocht gaan ging de farao er nog achteraan om ze tegen te houden.
God verhardde het hart van Farao, en dan verwijt jij de Farao halsstarrigheid? Gekker moet het niet worden lijkt me...

Waarom heeft God, als het toch zo'n koud kunstje voor hem is, niet het hart van Farao verzacht? Dat had een hele hoop ellende bespaard en iedereen blij. Maar nee hoor, het moet weer met grof geweld en heel veel bloedvergieten, zoals altijd bij JHWH.
quote:
Was het onrechtvaardig dat God het hart verharde van de Farao, gekeken naar onder andere het leven van die Farao en wat hij/ zij gedaan heeft?
En wat heeft die Farao dan wel voor verschrikkelijks gedaan? Jij schijnt meer te weten dan ik?

[ Bericht 7% gewijzigd door hoatzin op 03-04-2019 08:35:57 ]
pi_186004149
Jhwh's "rechtvaardigheid" bestond eruit om de Farao als een pionnetje te gebruiken om Zijn "glorie" te tonen aan zowel de Joden als heidenen. Dit thema zie je ook weer bij Jesajah en Jeremiah terugkeren als het b.v. om de Babylonische en aassyrische overheersing gaat.

Tegenwoordig noemen we dat hoogmoedig machtsmisbruik. Sjoemie noemt dat rechtvaardigheid :P
-
  woensdag 3 april 2019 @ 08:47:15 #5
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_186004218
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2019 08:39 schreef Haushofer het volgende:
Jhwh's "rechtvaardigheid" bestond eruit om de Farao als een pionnetje te gebruiken om Zijn "glorie" te tonen aan zowel de Joden als heidenen.
Egotripperij van JHWH over de ruggen van duizenden volkomen onschuldigen, zoals op zo veel plekken in de Bijbel.

Uiteraard rechtvaardig!

[ Bericht 1% gewijzigd door hoatzin op 03-04-2019 09:16:06 ]
pi_186004522
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 16:51 schreef sjoemie1985 het volgende:

Was het onrechtvaardig dat God het hart verharde van de Farao, gekeken naar onder andere het leven van die Farao en wat hij/ zij gedaan heeft?
Wie was die farao eigenlijk. Nu is dit nog steeds ' klacht tegen onbekenden '.
pi_186005890
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2019 08:24 schreef hoatzin het volgende:

[..]

God verhardde het hart van Farao, en dan verwijt jij de Farao halsstarrigheid? Gekker moet het niet worden lijkt me...

Waarom heeft God, als het toch zo'n koud kunstje voor hem is, niet het hart van Farao verzacht? Dat had een hele hoop ellende bespaard en iedereen blij. Maar nee hoor, het moet weer met grof geweld en heel veel bloedvergieten, zoals altijd bij JHWH.
[..]

En wat heeft die Farao dan wel voor verschrikkelijks gedaan? Jij schijnt meer te weten dan ik?
Is het dan eerlijk om God al de schuld van iets te geven of te bepalen of het rechtvaardig is wat God gedaan heeft, zonder dat je zelf weet wie de farao was of wat die allemaal gedaan heeft.

als je wilt weten hoe wreed de farao was lees bijvoorbeeld exodus 5 eens
vers 1 t/m 21
1 Daarna kwamen Mozes en Aäron en zeiden tegen de farao: Zo zegt de HEERE, de God van Israël: Laat Mijn volk gaan om voor Mij een feest te vieren in de woestijn.
2 Maar de farao zei: Wie is de HEERE, naar Wiens stem ik zou moeten luisteren door Israël te laten gaan? Ik ken de HEERE niet en ik zal Israël ook niet laten gaan.
3 Toen zeiden zij: De God van de Hebreeën is naar ons toe gekomen. Laat ons toch drie dagreizen ver de woestijn ingaan, zodat wij de HEERE, onze God, offers kunnen brengen; anders zal Hij ons treffen met de pest of met het zwaard.
4 Toen zei de koning van Egypte tegen hen: Waarom, Mozes en Aäron, houdt u het volk van zijn werk af? Ga naar uw dwangarbeid!
5 Verder zei de farao: Zie, de bevolking van het land is nu al zo talrijk, zou u hen dan willen laten rusten van hun dwangarbeid?
6 Daarom gaf de farao op diezelfde dag het bevel aan de slavendrijvers onder het volk en de voormannen ervan:
7 U mag voortaan geen stro meer aan het volk verstrekken om de bakstenen te maken, zoals voorheen. Laten zij zelf maar stro gaan verzamelen.
8 En het aantal bakstenen dat zij voorheen maakten, moet u hun nu ook weer opleggen. U mag daarvan niets afdoen, want zij zijn lui. Daarom roepen zij: Laat ons gaan! Laat ons offers brengen aan onze God!
9 Het werk moet zo zwaar op die mannen drukken dat zij dat blijven doen en geen aandacht schenken aan leugenachtige woorden.
10 Toen vertrokken de slavendrijvers van het volk en de voormannen ervan en zeiden tegen het volk: Dit zegt de farao: Ik geef u geen stro meer.
11 Ga zelf en haal voor uzelf stro, waar u het ook maar kunt vinden. Van uw werk gaat echter niets af.
12 Toen verspreidde het volk zich over heel het land Egypte om stoppels te verzamelen in plaats van stro.
13 En de slavendrijvers bleven aandringen: Lever het volle werk, de per dag opgelegde hoeveelheid, net zoals toen er stro was.
14 De voormannen van de Israëlieten, die de slavendrijvers van de farao over hen aangesteld hadden, werden geslagen. Men zei: Waarom hebt u niet, zoals voorheen, met het maken van bakstenen het u voorgeschreven aantal klaargekregen, zowel gisteren als vandaag?
15 Toen kwamen de voormannen van de Israëlieten en riepen tegen de farao: Waarom behandelt u uw dienaren zo?
16 Stro wordt uw dienaren niet gegeven, en toch zeggen zij tegen ons: Maak bakstenen! En zie, uw dienaren worden geslagen, maar uw volk staat schuldig.
17 Maar hij zei: Lui bent u, lui! Daarom zegt u: Laat ons gaan! Laat ons offers brengen aan de HEERE!
18 Nu dan, ga aan het werk! Stro wordt u niet gegeven, toch moet u hetzelfde aantal bakstenen leveren.
19 Toen zagen de voormannen van de Israëlieten dat het er slecht met hen voorstond, omdat men zei: U mag niets afdoen van uw bakstenen, van de per dag opgelegde hoeveelheid.
20 Toen zij bij de farao weggingen, troffen zij Mozes en Aäron aan, die hen op stonden te wachten.
21 En zij zeiden tegen hen: Moge de HEERE op u toezien en moge Hij oordelen, omdat u ons in een kwade reuk gebracht hebt bij de farao en bij zijn dienaren, door hun een zwaard in handen te geven om ons te doden.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_186005971
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2019 11:01 schreef sjoemie1985 het volgende:
Is het dan eerlijk om God al de schuld van iets te geven of te bepalen of het rechtvaardig is wat God gedaan heeft, zonder dat je zelf weet wie de farao was of wat die allemaal gedaan heeft.
Als God de opdrachtgever niet was, welke farao deed dit dan wel ?
  woensdag 3 april 2019 @ 11:08:53 #9
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_186006014
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2019 11:01 schreef sjoemie1985 het volgende:
Is het dan eerlijk om God al de schuld van iets te geven of te bepalen of het rechtvaardig is wat God gedaan heeft, zonder dat je zelf weet wie de farao was of wat die allemaal gedaan heeft.
En waarom deed de farao dit?

antw: Omdat wie ook weer zijn hart verhardde?

Nou? Waarom blijf je dit maar ontkennen?
pi_186006102
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2019 11:06 schreef ATON het volgende:

[..]

Als God de opdrachtgever niet was, welke farao deed dit dan wel ?
De farao was al wreed en had al een vrij verhard hart voordat God er ook maar iets mee had gedaan.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_186006271
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2019 11:13 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

De farao ... had al een vrij verhard hart voordat God er ook maar iets mee had gedaan.
Waar staat dat?
-
  woensdag 3 april 2019 @ 11:27:50 #12
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_186006349
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2019 11:13 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

De farao was al wreed en had al een vrij verhard hart voordat God er ook maar iets mee had gedaan.
Er staat expliciet dat God telkens weer farao's hart verhardde, zodat hij de Israëlieten niet liet gaan. Pas nadat alle gezinnen hun eerstgeborene hebben verloren laat God het hart van de farao los. De demonstratie van Gods macht treft alle inwoners van Egypte, inclusief de slavenmeisjes, terwijl God had kunnen volstaan met alleen het laten sterven van de zoon van de farao als schuldige aan het leed van de Israëlieten - of, om helemaal geen onschuldigen te treffen, de dood van farao zelf.
pi_186006604
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2019 11:13 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

De farao was al wreed en had al een vrij verhard hart voordat God er ook maar iets mee had gedaan.
Nogmaals, over welke farao gaat het hier.
  woensdag 3 april 2019 @ 14:41:43 #14
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_186009949
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2019 11:46 schreef ATON het volgende:

[..]

Nogmaals, over welke farao gaat het hier.
Hij geeft toch geen antwoord waar je wat mee kunt en alles wat je hem vertelt vergeet hij subiet om even later weer met dezelfde non-argumenten aan te komen.

Heel erg vermoeiend. ;(
pi_186010553
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2019 11:46 schreef ATON het volgende:

[..]

Nogmaals, over welke farao gaat het hier.
Is niet bekend, men heeft alleen wat vermoedens.
Daarnaast is zijn waarschijnlijk de mogelijk teksten in egypte zelf die er over gaan ook vernietigd.
Het scheen in die egyptische tijd dat bijna elke farao wel zaken weg liet met name over bijvoorbeeld verloren veldslagen, of zoals in het verhaal van de bijbel de uittocht.
Dus men liet express zaken die slecht waren voor de reputatie buiten kijf, een farao was praktisch een god in die tijd dus.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_186010609
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2019 11:22 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Waar staat dat?
dat is meer een conclusie, of zou jij exreme slavendrijver kunnen zijn en mensen niet laten gaan met een zeer zacht hart?
Ik denk dat je vrij kil en dus een praktisch een hart van steen hebben omdat te doen.
Dat kun je toch ook zien aan de dictators etc in onze tijd?
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_186010843
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2019 15:06 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Is niet bekend, men heeft alleen wat vermoedens.
Daarnaast is zijn waarschijnlijk de mogelijk teksten in egypte zelf die er over gaan ook vernietigd.
Het scheen in die egyptische tijd dat bijna elke farao wel zaken weg liet met name over bijvoorbeeld verloren veldslagen, of zoals in het verhaal van de bijbel de uittocht.
Dus men liet express zaken die slecht waren voor de reputatie buiten kijf, een farao was praktisch een god in die tijd dus.
Waar haal jij nu weer deze onzin vandaan ? Bron graag !!
pi_186010995
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2019 14:41 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Hij geeft toch geen antwoord waar je wat mee kunt en alles wat je hem vertelt vergeet hij subiet om even later weer met dezelfde non-argumenten aan te komen.

Heel erg vermoeiend. ;(
Ogen sluiten en in elke oor een banaan. Dat zoiets heden te dage nog bestaat !!
pi_186013147
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2019 15:19 schreef ATON het volgende:

[..]

Waar haal jij nu weer deze onzin vandaan ? Bron graag !!
Dat is geen onzin is een vrij logische conclusie lijkt mij.
Als jij meent een oppermachtig leider te zijn en je zelf ook nog eens een onfeilbaar god gaat noemen. dan zou jij toch ook elke nederlaag die je leid proberen weg te moffelen of niet?
Ik begin mij af te vragen of jij een vorm van logica hebt.

als ik op internet zoek naar nederlagen van enkel farao's dan kom ik die niet echt tegen.
Of ga jij mij vertellen dat farao's nooit nederlagen geleden hebben?
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_186014108
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2019 16:58 schreef sjoemie1985 het volgende:
Dat is geen onzin is een vrij logische conclusie lijkt mij.
Dat is nu net iets waar jij helemaal niet zo sterk in bent, en dan druk ik me nog voorzichtig uit.

quote:
als ik op internet zoek naar nederlagen van enkel farao's dan kom ik die niet echt tegen.
Of ga jij mij vertellen dat farao's nooit nederlagen geleden hebben?
Daar heb je dus ook al geen kaas van gegeten. :D Wat zeker relevant is in deze topic is de nederlaag ( als je dit zo kunt noemen ) die Amenhotep IV geleden heeft onder eigen bestuur is dat hij als regerend farao afstand had genomen ten voordele van zijn zoon Toetanchamon ( tijdelijk onder voogdij ) om een volksopstand te voorkomen. Verder hebben alle farao's geen enkel noemenswaardige nederlaag geleden. Dat de naam van de farao uit Exodus niet genoemd wordt heeft zo zijn goede reden.
  donderdag 4 april 2019 @ 14:05:22 #21
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_186029465
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2019 17:39 schreef ATON het volgende:

[..]

Dat is nu net iets waar jij helemaal niet zo sterk in bent, en dan druk ik me nog voorzichtig uit.
[..]

Daar heb je dus ook al geen kaas van gegeten. :D Wat zeker relevant is in deze topic is de nederlaag ( als je dit zo kunt noemen ) die Amenhotep IV geleden heeft onder eigen bestuur is dat hij als regerend farao afstand had genomen ten voordele van zijn zoon Toetanchamon ( tijdelijk onder voogdij ) om een volksopstand te voorkomen. Verder hebben alle farao's geen enkel noemenswaardige nederlaag geleden. Dat de naam van de farao uit Exodus niet genoemd wordt heeft zo zijn goede reden.
Nee de schrijvers van Exodus hadden geen geschiedenisboek met gegevens van 700 jaar eerder voorhanden.

[ Bericht 0% gewijzigd door hoatzin op 04-04-2019 14:28:34 ]
pi_186030893
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 16:51 schreef sjoemie1985 het volgende:
Zou je bang zijn voor de dood als je zeker zou zijn van een hiernamaals/hemel?
Zou je anders gaan leven als er een hel was?
[..]

Waarom zou je bang moeten zijn? Als een gezonde dosis hel leidt tot hernieuwde inzichten. Zuiverend kan werken.

Als God de hemel zou hebben geschapen dan moet hij ook een bedoeling hebben gehad om zoiets als een hel te creëren.

Als zoiets al zou bestaan dan zie ik het meer als toestanden van bewustzijn die we zelf creëren, binnen dit of opeenvolgende vormen van bestaan.
pi_186033130
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 14:05 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Nee de schrijvers van Exodus hadden geen geschiedenisboek met gegevens van 700 jaar eerder voorhanden.
Ja toch wel, maar de Hebreeërs hebben wat het een en het ander uit weggelaten en er een pak bij verzonnen om zichzelf een voorgeschiedenis toe te kennen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Manetho
  maandag 8 april 2019 @ 10:01:22 #24
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_186097838
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 17:29 schreef ATON het volgende:

[..]

Ja toch wel, maar de Hebreeërs hebben wat het een en het ander uit weggelaten en er een pak bij verzonnen om zichzelf een voorgeschiedenis toe te kennen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Manetho
Geen geschreven bronnen uit Kanaän/Palestina bedoel ik.
pi_186100629
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2019 10:01 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Geen geschreven bronnen uit Kanaän/Palestina bedoel ik.
Hoef toch niet. De Bijbel auteurs hadden Alexandrië als bron.
pi_186172690
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 15:38 schreef Elzies het volgende:

[..]

Waarom zou je bang moeten zijn? Als een gezonde dosis hel leidt tot hernieuwde inzichten. Zuiverend kan werken.

Als God de hemel zou hebben geschapen dan moet hij ook een bedoeling hebben gehad om zoiets als een hel te creëren.

Als zoiets al zou bestaan dan zie ik het meer als toestanden van bewustzijn die we zelf creëren, binnen dit of opeenvolgende vormen van bestaan.
Ik denk niet dat er zoiets bestaat als een gezonde dosis hel, als christen moet je weten dat ook dat bestaat en dat er een duivel is en demonen etc die ons bij God weg willen houden op welke manier dan ook zoals ons met van alles en nog wat druk houden zodat we geen tijd meer vrij houden voor God.
De bijbel geeft ook aan dat als wij het Goed proberen of willen doen dat juist het kwade dichtbij op de loer ligt en ons zover probeert te krijgen om toch daar voor te kiezen in plaats van het goede.

Als Lucifer niet hoogmoedig was geworden was het ook niet gebeurd, Maar toch heeft deze voormalige engel er voor gekozen om tegen God in te gaan en zich proberen gelijk te stellen aan God en zo nodig er nog ver boven.

Zie bijvoorbeeld Jesaja 14: vers 12 t/m 15

12 Hoe bent u uit de hemel gevallen,
morgenster, zoon van de dageraad!
U ligt geveld op de aarde,
overwinnaar over de heidenvolken!
13 En ú zei in uw hart:
Ik zal opstijgen naar de hemel;
tot boven Gods sterren
zal ik mijn troon verheffen,
ik zal zetelen op de berg van de ontmoeting
aan de noordzijde.
14 Ik zal opstijgen boven de wolkenhoogten,
ik zal mij gelijkstellen met de Allerhoogste.
15 Echter, u bent in het rijk van de dood neergestort,
in het diepst van de kuil!
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_186176161
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2019 16:58 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Dat is geen onzin is een vrij logische conclusie lijkt mij.
Als jij meent een oppermachtig leider te zijn en je zelf ook nog eens een onfeilbaar god gaat noemen. dan zou jij toch ook elke nederlaag die je leid proberen weg te moffelen of niet?
Ik begin mij af te vragen of jij een vorm van logica hebt.

als ik op internet zoek naar nederlagen van enkel farao's dan kom ik die niet echt tegen.
Of ga jij mij vertellen dat farao's nooit nederlagen geleden hebben?
Nog steeds geen antwoord op mijn vraag over welke farao dit ging in Exodus.
pi_186188147
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2019 12:56 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Ik denk niet dat er zoiets bestaat als een gezonde dosis hel, als christen moet je weten dat ook dat bestaat en dat er een duivel is en demonen etc die ons bij God weg willen houden op welke manier dan ook zoals ons met van alles en nog wat druk houden zodat we geen tijd meer vrij houden voor God.
De bijbel geeft ook aan dat als wij het Goed proberen of willen doen dat juist het kwade dichtbij op de loer ligt en ons zover probeert te krijgen om toch daar voor te kiezen in plaats van het goede.

Als Lucifer niet hoogmoedig was geworden was het ook niet gebeurd, Maar toch heeft deze voormalige engel er voor gekozen om tegen God in te gaan en zich proberen gelijk te stellen aan God en zo nodig er nog ver boven.

Zie bijvoorbeeld Jesaja 14: vers 12 t/m 15

12 Hoe bent u uit de hemel gevallen,
morgenster, zoon van de dageraad!
U ligt geveld op de aarde,
overwinnaar over de heidenvolken!
13 En ú zei in uw hart:
Ik zal opstijgen naar de hemel;
tot boven Gods sterren
zal ik mijn troon verheffen,
ik zal zetelen op de berg van de ontmoeting
aan de noordzijde.
14 Ik zal opstijgen boven de wolkenhoogten,
ik zal mij gelijkstellen met de Allerhoogste.
15 Echter, u bent in het rijk van de dood neergestort,
in het diepst van de kuil!
Het gaat er bij niet in dat een verpersoonlijkte alwetende monotheïstische god het concept van een gevallen engel of een hel niet zou zien aankomen.

Daarom kan ik het geheel alleen metaforisch interpreteren. In de tijd dat de Bijbel werd samengesteld had men een totaal ander concept van hun hemelgewelf.

Men wist niet dat sterren brandende zonnen waren zoals onze eigen zon. Men had onvoldoende besef van het heliocentrische stelsel waarin planeten en zonnen binnen eigen banen de baan van hun eigen sterrenstelsel volgden. Laat staan de wetenschap dat er miljarden van die sterrenstelsels door het universum zweefde aaneen geklonterd als clusters.

Men zag zo'n lichtpuntje aan de nachtelijke hemel als een glimp van Gods hemel. Een gaatje in het gordijn van de nacht waarin onze aarde (waar bij vele volkeren het idee bestond dat die plat was) in de duisternis verbleef, de speelruimte voor de gevallen engel en zijn schare aan demonen.

Dat was het wereldbeeld van die toenmalige schrijvers van de Bijbelse geschriften. Daarom vind ik het ook moeilijk dit soort geschriften in de letterlijke context te bezien. Zeker in deze tijd waarin onze perceptie van de werkelijkheid zoveel anders is geworden.
pi_186188574
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2019 10:13 schreef Elzies het volgende:

Het gaat er bij niet in dat een verpersoonlijkte alwetende monotheïstische god het concept van een gevallen engel of een hel niet zou zien aankomen.

Daarom kan ik het geheel alleen metaforisch interpreteren. In de tijd dat de Bijbel werd samengesteld had men een totaal ander concept van hun hemelgewelf.

Men wist niet dat sterren brandende zonnen waren zoals onze eigen zon. Men had onvoldoende besef van het heliocentrische stelsel waarin planeten en zonnen binnen eigen banen de baan van hun eigen sterrenstelsel volgden. Laat staan de wetenschap dat er miljarden van die sterrenstelsels door het universum zweefde aaneen geklonterd als clusters.

Men zag zo'n lichtpuntje aan de nachtelijke hemel als een glimp van Gods hemel. Een gaatje in het gordijn van de nacht waarin onze aarde (waar bij vele volkeren het idee bestond dat die plat was) in de duisternis verbleef, de speelruimte voor de gevallen engel en zijn schare aan demonen.

Dat was het wereldbeeld van die toenmalige schrijvers van de Bijbelse geschriften. Daarom vind ik het ook moeilijk dit soort geschriften in de letterlijke context te bezien. Zeker in deze tijd waarin onze perceptie van de werkelijkheid zoveel anders is geworden.
Dit is louter proza, vermoedelijk geschreven na de Babelse ballingschap en aan Jesajah toegewezen op voorwaarde dat deze verzen op een gevallen engel slaan.
  maandag 15 april 2019 @ 10:02:50 #30
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_186227444
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2019 12:56 schreef sjoemie1985 het volgende:
Als Lucifer niet hoogmoedig was geworden was het ook niet gebeurd, Maar toch heeft deze voormalige engel er voor gekozen om tegen God in te gaan en zich proberen gelijk te stellen aan God en zo nodig er nog ver boven.
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2019 10:13 schreef Elzies het volgende:

[..]

Het gaat er bij niet in dat een verpersoonlijkte alwetende monotheïstische god het concept van een gevallen engel of een hel niet zou zien aankomen.


Er is blijkbaar niets ( met een "eigen wil") dat God gecreëerd heeft dat zich NIET tegen hem gekeerd heeft.

Gunst hoe zou dat nou komen...?

[ Bericht 14% gewijzigd door hoatzin op 15-04-2019 10:28:21 ]
pi_186228214
Ja, de hel, da's waar de brave zieltjes naar toegaan. 8)7
Misverstaan is ook verstaan maar dan mis.
pi_186252903
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2019 10:13 schreef Elzies het volgende:

[..]

Het gaat er bij niet in dat een verpersoonlijkte alwetende monotheïstische god het concept van een gevallen engel of een hel niet zou zien aankomen.

Daarom kan ik het geheel alleen metaforisch interpreteren. In de tijd dat de Bijbel werd samengesteld had men een totaal ander concept van hun hemelgewelf.

Men wist niet dat sterren brandende zonnen waren zoals onze eigen zon. Men had onvoldoende besef van het heliocentrische stelsel waarin planeten en zonnen binnen eigen banen de baan van hun eigen sterrenstelsel volgden. Laat staan de wetenschap dat er miljarden van die sterrenstelsels door het universum zweefde aaneen geklonterd als clusters.

Men zag zo'n lichtpuntje aan de nachtelijke hemel als een glimp van Gods hemel. Een gaatje in het gordijn van de nacht waarin onze aarde (waar bij vele volkeren het idee bestond dat die plat was) in de duisternis verbleef, de speelruimte voor de gevallen engel en zijn schare aan demonen.

Dat was het wereldbeeld van die toenmalige schrijvers van de Bijbelse geschriften. Daarom vind ik het ook moeilijk dit soort geschriften in de letterlijke context te bezien. Zeker in deze tijd waarin onze perceptie van de werkelijkheid zoveel anders is geworden.
Blijkbaar weet jij dan niet wat ALWETEND inhoud.
er staat wel enkele wetenschappelijk heden beschreven in de bijbel.

Ik weet dat sowieso koning Salomo de kringloop van het water heeft beschreven.
Dus dat het van de bergen naar beneden gaat en ook daar weer naar toe terugkeert.

Prediker 1 spreekt daar over

1 De woorden van Prediker, de zoon van David, koning in Jeruzalem.
2 Een en al vluchtigheid, zegt Prediker,
een en al vluchtigheid, alles is vluchtig.
3 Welk voordeel heeft de mens van al zijn zwoegen
waarmee hij zwoegt onder de zon?
4 De ene generatie gaat en de andere generatie komt,
maar de aarde blijft voor eeuwig staan.
Ps. 104:5 Hij heeft de aarde gegrondvest op zijn fundamenten,
die zal voor eeuwig en altijd niet wankelen.
5 De zon gaat op, de zon gaat onder,
en zij hijgt naar haar plaats, waar zij opging.

6 De wind gaat naar het zuiden
en draait naar het noorden.
Al draaiend en draaiend
gaat de wind,
en al draaiend
keert de wind weer terug.

7 Alle rivieren gaan naar de zee,
toch raakt de zee niet vol.
Naar de plaats vanwaar de rivieren kwamen,
daarheen keren zij terug, om vandaar weer te gaan stromen.

8 Alle dingen zijn zo vermoeiend,
dat niemand het kan uitspreken.
Het oog wordt niet verzadigd van zien,
het oor wordt niet vol van horen.
9 Wat er geweest is, dat zal er weer zijn.
Wat er plaatsvindt, dat zal weer plaatsvinden.
Er is niets nieuws onder de zon.
10 Is er iets waarvan men kan zeggen:
Kijk eens, dat is nieuw?
In de eeuwen die voor ons geweest zijn,
is het er al geweest.
11 Er is geen herinnering aan de vroegere dingen.
Ook aan latere dingen, die nog komen,
zal geen herinnering zijn
bij hen die daarna komen.
12 Ik, Prediker, was koning over Israël in Jeruzalem.
13 Ik legde mij met heel mijn hart erop toe met wijsheid te onderzoeken, en na te speuren alles wat er onder de hemel plaatsvindt. Dat is een treurige bezigheid, die God aan de mensenkinderen gegeven heeft om zich ermee te vermoeien.
14 Ik heb alle werkzaamheden gezien die er onder de zon plaatsvinden, en zie, het was alles vluchtig en najagen van wind.
15 Het kromme kan niet rechtgemaakt worden
en wat ontbreekt, kan niet meegeteld worden.
16 Ik overwoog in mijn hart: Zie, ik heb mijn wijsheid vergroot en vermeerderd, meer dan allen die vóór mij in Jeruzalem geweest zijn de hunne. Mijn hart heeft veel wijsheid en kennis ontdekt.
17 Ik legde mij met heel mijn hart erop toe wijsheid te kennen, en onverstand en dwaasheid te leren kennen. Ik merkte dat ook dit slechts najagen van wind is.
18 Want in veel wijsheid zit veel verdriet.
Wie kennis vermeerdert, vermeerdert leed.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_186253711
Duidelijk, de aarde blijft voor eeuwig staan en staat dus stil.

Oh nee, dat stukje is weer poëzie.
-
  woensdag 17 april 2019 @ 11:17:58 #34
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_186269694
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2019 16:27 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Blijkbaar weet jij dan niet wat ALWETEND inhoud.
er staat wel enkele wetenschappelijk heden beschreven in de bijbel.

Ik weet dat sowieso koning Salomo de kringloop van het water heeft beschreven.
Dus dat het van de bergen naar beneden gaat en ook daar weer naar toe terugkeert.

Prediker 1 spreekt daar over

1 De woorden van Prediker, de zoon van David, koning in Jeruzalem.
2 Een en al vluchtigheid, zegt Prediker,
een en al vluchtigheid, alles is vluchtig.
3 Welk voordeel heeft de mens van al zijn zwoegen
waarmee hij zwoegt onder de zon?
4 De ene generatie gaat en de andere generatie komt,
maar de aarde blijft voor eeuwig staan.
Ps. 104:5 Hij heeft de aarde gegrondvest op zijn fundamenten,
die zal voor eeuwig en altijd niet wankelen.
5 De zon gaat op, de zon gaat onder,
en zij hijgt naar haar plaats, waar zij opging.

6 De wind gaat naar het zuiden
en draait naar het noorden.
Al draaiend en draaiend
gaat de wind,
en al draaiend
keert de wind weer terug.

7 Alle rivieren gaan naar de zee,
toch raakt de zee niet vol.
Naar de plaats vanwaar de rivieren kwamen,
daarheen keren zij terug, om vandaar weer te gaan stromen.

8 Alle dingen zijn zo vermoeiend,
dat niemand het kan uitspreken.
Het oog wordt niet verzadigd van zien,
het oor wordt niet vol van horen.
9 Wat er geweest is, dat zal er weer zijn.
Wat er plaatsvindt, dat zal weer plaatsvinden.
Er is niets nieuws onder de zon.
10 Is er iets waarvan men kan zeggen:
Kijk eens, dat is nieuw?
In de eeuwen die voor ons geweest zijn,
is het er al geweest.
11 Er is geen herinnering aan de vroegere dingen.
Ook aan latere dingen, die nog komen,
zal geen herinnering zijn
bij hen die daarna komen.
12 Ik, Prediker, was koning over Israël in Jeruzalem.
13 Ik legde mij met heel mijn hart erop toe met wijsheid te onderzoeken, en na te speuren alles wat er onder de hemel plaatsvindt. Dat is een treurige bezigheid, die God aan de mensenkinderen gegeven heeft om zich ermee te vermoeien.
14 Ik heb alle werkzaamheden gezien die er onder de zon plaatsvinden, en zie, het was alles vluchtig en najagen van wind.
15 Het kromme kan niet rechtgemaakt worden
en wat ontbreekt, kan niet meegeteld worden.
16 Ik overwoog in mijn hart: Zie, ik heb mijn wijsheid vergroot en vermeerderd, meer dan allen die vóór mij in Jeruzalem geweest zijn de hunne. Mijn hart heeft veel wijsheid en kennis ontdekt.
17 Ik legde mij met heel mijn hart erop toe wijsheid te kennen, en onverstand en dwaasheid te leren kennen. Ik merkte dat ook dit slechts najagen van wind is.
18 Want in veel wijsheid zit veel verdriet.
Wie kennis vermeerdert, vermeerdert leed.
En wat is daar precies wetenschappelijk aan? Ik lees alleen maar onzin namelijk...

En je geeft totaal geen antwoord op wat Elzies aandraagt. Je toon alleen maar aan dat men geen idee had hoe het universum in elkaar steekt. Men ging uit van een stilstaande, nimmer wankelende (platte) aarde en bewegende hemellichamen. Sterren waren slechts lampjes aan een gewelf, meer niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door hoatzin op 17-04-2019 12:03:14 ]
  zondag 21 april 2019 @ 08:55:32 #35
485293 AndreasOosterveen
watchthegod.blogspot.com
pi_186341868
hi allen, tsja die farao, wat heb ik er mee te maken? Volgens mij is het leven na de dood zo'n geweldig feest voor iedereen, dat het leven op aarde een zandbak is vergeleken met het strand van de eeuwigheid. En de hel, nou volgens mij verzonnen door angsthazen, waarom zou je anders gaan leven als je dacht dat er een hel was? Het is toch veel leuker het leven te genieten, en een beetje aardig voor jouw omgeving te zijn? Als je chagrijnig bent heb je er zelf het meeste last van. Kortom, niet leve de lol, want er is veel shit, maar hoort shit er niet ook gewoon bij? Die wordt wel weer opgegeten door mestkevers.
Frenkie Oosterveen
Ik woon in het westen van Nederland, heb een partner en een zoon. Ik houd van spiritualiteit en vind alle godsdiensten en atheïstische richtingen een verrijking. Ik houd ook van de natuur. EN er zijn teveel mensen op aarde, oei arme moeder natuur!
pi_186342342
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2019 16:27 schreef sjoemie1985 het volgende:
Blijkbaar weet jij dan niet wat ALWETEND inhoud.
er staat wel enkele wetenschappelijkheden beschreven in de bijbel.
:D :D :D

quote:
Ik weet dat sowieso koning Salomo de kringloop van het water heeft beschreven.
Maar je weet niet wie die farao was uit Exodus. :?
  zondag 21 april 2019 @ 10:07:27 #37
485293 AndreasOosterveen
watchthegod.blogspot.com
pi_186342663
nou ja ik houd van geschiedenis maar waarom zou die farao nog interessant zijn voor ons in 2019? ik houd nog meer van het hier en nu
Ik woon in het westen van Nederland, heb een partner en een zoon. Ik houd van spiritualiteit en vind alle godsdiensten en atheïstische richtingen een verrijking. Ik houd ook van de natuur. EN er zijn teveel mensen op aarde, oei arme moeder natuur!
pi_186343955
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2019 10:07 schreef AndreasOosterveen het volgende:
nou ja ik houd van geschiedenis maar waarom zou die farao nog interessant zijn voor ons in 2019? ik houd nog meer van het hier en nu
Dit zou veel verklaren omtrent Exodus. Als het je niet interesseert zie ik het nut van uw post niet in.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')