abonnement Unibet Coolblue
pi_185881050
quote:
Met deze gekleurde link kan ik niks mee.

quote:
Deze link legt het redelijk duidelijk uit. Voor de leken is het evangelie van Thomas misschien een openbaring, dit is een tekst uit 100 AD die in 1945 gevonden werd. Ik zal er een stukje uit quoten.

http://www.thomasevangelie.nl/tekst0.htm

Het betreft hier 114 uitspraken van Jezus, de een nog cryptischer dan de ander.
Voor leken, maar niet voor mij. Nogmaals, dit zijn woorden die de auteur in Jezus' mond legt.
  woensdag 27 maart 2019 @ 18:19:22 #252
484872 borealist
Mijn naam is Bo
pi_185881318
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 18:05 schreef ATON het volgende:
Voor leken, maar niet voor mij. Nogmaals, dit zijn woorden die de auteur in Jezus' mond legt.
Hetzelfde geld voor de andere evangelies. Het voordeel van het evangelie van Thomas is dat we weten dat het redelijk authentiek is. En nogmaals het begin:

quote:
1 En hij zei: Wie de betekenis van deze woorden vindt, zal de dood niet smaken.
Het staat hier zwart op wit dat de betekenis van de woorden van Jezus gevonden moeten worden.

quote:
23 Jezus zei: Ik zal jullie kiezen, één uit duizend en twee uit tienduizend en zij zullen staan als eenling.
De reden mag duidelijk zijn, volgens Thomas zal mogelijk slechts 1 van elke 5 miljoen mensen gekozen worden. Dat is natuurlijk science-fiction op z'n best.
pi_185881648
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 18:19 schreef borealist het volgende:

[..]

Hetzelfde geld voor de andere evangelies. Het voordeel van het evangelie van Thomas is dat we weten dat het redelijk authentiek is. En nogmaals het begin:
[..]

Het staat hier zwart op wit dat de betekenis van de woorden van Jezus gevonden moeten worden.
[..]

De reden mag duidelijk zijn, volgens Thomas zal mogelijk slechts 1 van elke 5 miljoen mensen gekozen worden. Dat is natuurlijk science-fiction op z'n best.
Tja, dat heb je met gnostiek, maar heeft weinig met Jezus' woorden te maken.
  woensdag 27 maart 2019 @ 19:16:43 #254
484872 borealist
Mijn naam is Bo
pi_185882499
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 18:34 schreef ATON het volgende:
Tja, dat heb je met gnostiek, maar heeft weinig met Jezus' woorden te maken.
Het staat ook redelijk duidelijk in het Nieuwe Testament, de gnostiek is dus een natuurlijk onderdeel en consequentie van het Christendom.

quote:
Mattheüs 7, 13-14
“Gaat in door de enge poort, want wijd is de poort en breed de weg, die tot verderf leidt; velen zijn er die daardoor ingaan;
want eng is de poort, en smal de weg, die ten leven leidt, en weinigen zijn er, die hem vinden.
Het heeft dus alles met de woorden van Jezus te maken. En duidelijk is dat het pad dat bewandelt moet worden het pad van de enkeling is, die in staat is om al zijn vergaarde rijkdom af te staan als dat nodig is, die geen angst heeft voor de dood, de waarheid spreekt, die niets stiekem doet, en die niet de weg van het zwaard kiest.

Jezus heeft het ook niet over leven na de dood, maar het voorkomen van de permanente dood.
pi_185885192
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 19:16 schreef borealist het volgende:
Het heeft dus alles met de woorden van Jezus te maken.
Hoe kan je dat weten ? Deze woorden zijn 50 jaar later geschreven door iemand die Jezus nooit gekend heeft.
quote:
En duidelijk is dat het pad dat bewandelt moet worden het pad van de enkeling is, die in staat is om al zijn vergaarde rijkdom af te staan als dat nodig is, die geen angst heeft voor de dood, de waarheid spreekt, die niets stiekem doet, en die niet de weg van het zwaard kiest.
En waarom gaf hij zijn volgelingen dan de opdracht zich te bewapenen ? En wat doe je met dit dan ? :

Luk; 12: 49-53 Ik ben gekomen, om vuur op de aarde te werpen; en wat wil Ik, indien het alrede ontstoken is?
Maar Ik moet met een doop gedoopt worden; en hoe worde Ik geperst, totdat het volbracht zij!
Meent gij, dat Ik gekomen ben, om vrede te geven op de aarde? Neen, zeg Ik u, maar veeleer verdeeldheid.
Want van nu aan zullen er vijf in een huis verdeeld zijn, drie tegen twee, en twee tegen drie.
De vader zal tegen den zoon verdeeld zijn, en de zoon tegen den vader; de moeder tegen de dochter; en de dochter tegen de moeder; de schoonmoeder tegen haar schoondochter, en de schoondochter tegen haar schoonmoeder.
  woensdag 27 maart 2019 @ 21:15:40 #256
484872 borealist
Mijn naam is Bo
pi_185885596
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 21:03 schreef ATON het volgende:
Hoe kan je dat weten ? Deze woorden zijn 50 jaar later geschreven door iemand die Jezus nooit gekend heeft.
Over de andere evangelies zijn ook twijfels.

quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 21:03 schreef ATON het volgende:
En waarom gaf hij zijn volgelingen dan de opdracht zich te bewapenen ? En wat doe je met dit dan ? :
Omdat Jezus duidelijk in zelfverdediging geloofde, maar tevens stelde dat geweld niet de oplossing is, maar dat hij wel een onrust zaaier was.

Het Nieuwe Testament ontrafelen wordt dan een zeer lastige taak. Veel Christenen geven echter de indruk dat de bijbel kristal helder is, terwijl juist het omgekeerde het geval is, en de kerk historisch vrij veel in het werk stelde om te voorkomen dat de bevolking zelf de bijbel zou lezen.

Het spreekt voor zich dat wij hier vrij primitieve vertalingen zitten te quoten.
  Beste debater 2022 woensdag 27 maart 2019 @ 22:18:16 #257
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_185887451
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 21:03 schreef ATON het volgende:

[..]

Hoe kan je dat weten ? Deze woorden zijn 50 jaar later geschreven door iemand die Jezus nooit gekend heeft.
[..]

En waarom gaf hij zijn volgelingen dan de opdracht zich te bewapenen ? En wat doe je met dit dan ? :

Luk; 12: 49-53 Ik ben gekomen, om vuur op de aarde te werpen; en wat wil Ik, indien het alrede ontstoken is?
Maar Ik moet met een doop gedoopt worden; en hoe worde Ik geperst, totdat het volbracht zij!
Meent gij, dat Ik gekomen ben, om vrede te geven op de aarde? Neen, zeg Ik u, maar veeleer verdeeldheid.
Want van nu aan zullen er vijf in een huis verdeeld zijn, drie tegen twee, en twee tegen drie.
De vader zal tegen den zoon verdeeld zijn, en de zoon tegen den vader; de moeder tegen de dochter; en de dochter tegen de moeder; de schoonmoeder tegen haar schoondochter, en de schoondochter tegen haar schoonmoeder.
Hoe weet jij dat die verzen er niet later ingelast zijn, ATON? Kennelijk weet jij een methode die haarfijn uitlegt welke verzen wel en welke niet echt zijn...
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 woensdag 27 maart 2019 @ 22:19:37 #258
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_185887491
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 21:15 schreef borealist het volgende:

[..]

Over de andere evangelies zijn ook twijfels.
[..]

Omdat Jezus duidelijk in zelfverdediging geloofde, maar tevens stelde dat geweld niet de oplossing is, maar dat hij wel een onrust zaaier was.

Het Nieuwe Testament ontrafelen wordt dan een zeer lastige taak. Veel Christenen geven echter de indruk dat de bijbel kristal helder is, terwijl juist het omgekeerde het geval is, en de kerk historisch vrij veel in het werk stelde om te voorkomen dat de bevolking zelf de bijbel zou lezen.

Het spreekt voor zich dat wij hier vrij primitieve vertalingen zitten te quoten.
Waarom denk je dat de Kerk het niet echt een goed idee vond om de bijbel aan jan en alleman te geven om te lezen?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 27 maart 2019 @ 23:13:35 #259
484872 borealist
Mijn naam is Bo
pi_185888815
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 22:19 schreef EttovanBelgie het volgende:
Waarom denk je dat de Kerk het niet echt een goed idee vond om de bijbel aan jan en alleman te geven om te lezen?
Omdat de Kerk besloot het kwade te dienen. Het NT stelt duidelijk dat niets verborgen mag worden gehouden.
  Beste debater 2022 donderdag 28 maart 2019 @ 00:12:09 #260
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_185889848
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 23:13 schreef borealist het volgende:

[..]

Omdat de Kerk besloot het kwade te dienen. Het NT stelt duidelijk dat niets verborgen mag worden gehouden.
Ja, tuurlijk... de 'Kerk' besloot dat.

Nou, weer een complot d'r bij in F&L.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  donderdag 28 maart 2019 @ 00:42:27 #261
484872 borealist
Mijn naam is Bo
pi_185890055
Een ieder die de waarheid verhult dient het kwaad. Waarom sommige mensen kwaadaardig zijn, daar geeft het NT een betere uitleg over dan ik kan geven.
  Beste debater 2022 donderdag 28 maart 2019 @ 01:51:40 #262
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_185890350
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 00:42 schreef borealist het volgende:
Een ieder die de waarheid verhult dient het kwaad. Waarom sommige mensen kwaadaardig zijn, daar geeft het NT een betere uitleg over dan ik kan geven.
Ja, ik heb niet zo'n zin in dat Dan Brown geneuzel.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_185891530
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 21:15 schreef borealist het volgende:

[..]

Over de andere evangelies zijn ook twijfels.
[..]

Omdat Jezus duidelijk in zelfverdediging geloofde, maar tevens stelde dat geweld niet de oplossing is, maar dat hij wel een onrust zaaier was.
Waar heeft hij dan een aanval gedaan op het voorplein van de Tempel ? En als je denk dat ie daar alleen was met zijn discipelen moet je wel zeer naïef zijn, gezien de Tempelwacht zelf reeds over een honderdtal wachters beschikte en er geen arrestatie gedaan zijn. Overmacht ??

quote:
Het Nieuwe Testament ontrafelen wordt dan een zeer lastige taak. Veel Christenen geven echter de indruk dat de bijbel kristal helder is, terwijl juist het omgekeerde het geval is, en de kerk historisch vrij veel in het werk stelde om te voorkomen dat de bevolking zelf de bijbel zou lezen.

Het spreekt voor zich dat wij hier vrij primitieve vertalingen zitten te quoten.
Volkomen mee eens.
  donderdag 28 maart 2019 @ 08:11:10 #264
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_185891550
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 17:22 schreef borealist het volgende:
Zodoende dat een ieder voor zichzelf het Nieuwe Testament zal moeten lezen, het Oude Testament kan je rustig overslaan.
Denk dat Jezus het daar niet mee eens is. Hij was volgens het NT een man die leefde naar de wet.

[ Bericht 1% gewijzigd door hoatzin op 28-03-2019 08:23:02 ]
  donderdag 28 maart 2019 @ 08:21:39 #265
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_185891628
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 22:18 schreef EttovanBelgie het volgende:
Hoe weet jij dat die verzen er niet later ingelast zijn, ATON? Kennelijk weet jij een methode die haarfijn uitlegt welke verzen wel en welke niet echt zijn...
Ze staan wel in schil contrast met het beeld dat de gemiddelde christen heeft van zijn heiland. Wat zou de reden kunnen zijn om dit soort uitspraken in te lassen?
  donderdag 28 maart 2019 @ 09:39:20 #266
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_185892581
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 08:21 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ze staan wel in schil contrast met het beeld dat de gemiddelde christen heeft van zijn heiland. Wat zou de reden kunnen zijn om dit soort uitspraken in te lassen?
Zolang Jezus niet oproept tot fysieke agressie tegen niet-gelovigen zie ik de tegenstrijdigheid niet zo. Maar misschien heb ik de passage verkeerd gelezen/begrepen. Ik zie dit als een voorspelling van agressie tegen zijn volgelingen.
  donderdag 28 maart 2019 @ 09:48:23 #267
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_185892734
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 17:37 schreef borealist het volgende:

[..]

http://www.letgodbetrue.com/questions/parables.php

Deze link legt het redelijk duidelijk uit. Voor de leken is het evangelie van Thomas misschien een openbaring, dit is een tekst uit 100 AD die in 1945 gevonden werd. Ik zal er een stukje uit quoten.

http://www.thomasevangelie.nl/tekst0.htm
[..]

Het betreft hier 114 uitspraken van Jezus, de een nog cryptischer dan de ander.
Ah je zit in de gnostiek :) Ik vroeg me al af in welke hoek je zat.

Ik vind dergelijke apocriefe geschriften wel erg interessant, ik ga er alleen vanuit dat het NT van de Bijbel de geschriften met de hoogste mate van authenticiteit bevat, anders hadden ze wel andere keuzes gemaakt wat betreft inclusie.
  donderdag 28 maart 2019 @ 09:52:36 #268
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_185892828
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 09:39 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Zolang Jezus niet oproept tot fysieke agressie tegen niet-gelovigen zie ik de tegenstrijdigheid niet zo. Maar misschien heb ik de passage verkeerd gelezen/begrepen. Ik zie dit als een voorspelling van agressie tegen zijn volgelingen.
Eens.

Dat vers waarin Jezus oproept dat mensen hun kleren moeten verkopen om een zwaard te kopen vind ik overigens een lastigere, dat is alleen uit te leggen als je het metaforisch opvat.
  donderdag 28 maart 2019 @ 10:07:57 #269
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_185893162
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 09:39 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Zolang Jezus niet oproept tot fysieke agressie tegen niet-gelovigen zie ik de tegenstrijdigheid niet zo. Maar misschien heb ik de passage verkeerd gelezen/begrepen. Ik zie dit als een voorspelling van agressie tegen zijn volgelingen.
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 09:39 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Zolang Jezus niet oproept tot fysieke agressie tegen niet-gelovigen zie ik de tegenstrijdigheid niet zo. Maar misschien heb ik de passage verkeerd gelezen/begrepen. Ik zie dit als een voorspelling van agressie tegen zijn volgelingen.
Hmm. De christenen die ik ken hebben het altijd over de liefde en goedheid van Jezus en zijn meestal verbaasd als je ze wijst op bijvoorbeeld de vergelijking van de koning en de drachmen. Vooral het eind daarvan is lekker cru.
  donderdag 28 maart 2019 @ 10:13:30 #270
484872 borealist
Mijn naam is Bo
pi_185893255
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 09:48 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Ah je zit in de gnostiek :) Ik vroeg me al af in welke hoek je zat.

Ik vind dergelijke apocriefe geschriften wel erg interessant, ik ga er alleen vanuit dat het NT van de Bijbel de geschriften met de hoogste mate van authenticiteit bevat, anders hadden ze wel andere keuzes gemaakt wat betreft inclusie.
De gnostiek vind je ook terug in het NT zelf. Maar ik denk dat mensen die in het NT lezen dat de weg naar de hemel geen gemakkelijke wandeling is daar van schrikken, en dat ze zich dan ergens anders op richten dat wat makkelijker te behappen is, zoals dat een ieder vergeven wordt.

Dat voelt wel goed, en zodoende dat er een 'feel good' stroming is binnen het Christendom welke zeer schuw is voor de werkelijkheid.
  donderdag 28 maart 2019 @ 10:16:07 #271
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_185893293
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 10:07 schreef hoatzin het volgende:

[..]


[..]

Hmm. De christenen die ik ken hebben het altijd over de liefde en goedheid van Jezus en zijn meestal verbaasd als je ze wijst op bijvoorbeeld de vergelijking van de koning en de drachmen. Vooral het eind daarvan is lekker cru.
En Openbaring? Negeren ze die dan?
  donderdag 28 maart 2019 @ 10:21:05 #272
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_185893368
quote:
1s.gif Op donderdag 28 maart 2019 10:16 schreef Iblardi het volgende:

[..]

En Openbaring? Negeren ze die dan?
Grotendeels. Selectieve perceptie. Het viel me als gelovige vroeger al op dat bepaalde delen van de Bijbel angstvallig verzwegen werden. Toen ik dan ook de Bijbel eens in zijn geheel las viel ik van de ene verbazing in de andere omdat veel zaken niet strookten met mijn beeld van God en/of Jezus.
  donderdag 28 maart 2019 @ 10:22:14 #273
484872 borealist
Mijn naam is Bo
pi_185893384
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 01:51 schreef EttovanBelgie het volgende:
Ja, ik heb niet zo'n zin in dat Dan Brown geneuzel.
Dat Jezus de mensheid wil redden van de permanente dood? Met andere woorden, dat Jezus door God werd gezonden om de mensheid te behouden van uitsterving?

Dat lijkt mij een zeer serieuze stelling, waarbij in vergelijking Dan Brown zich met bijzaken bezighoudt.
  Beste debater 2022 donderdag 28 maart 2019 @ 11:43:19 #274
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_185894526
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 08:21 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ze staan wel in schil contrast met het beeld dat de gemiddelde christen heeft van zijn heiland. Wat zou de reden kunnen zijn om dit soort uitspraken in te lassen?
Geen idee, dat dien je aan ATON te vragen.

De simpelste verklaring werd al eerder gegeven voor deze verzen: een koppeling aan verzen over 'onder de boosdoeners' gerekend worden uit Psalmen; evenzo het gedood worden tussen twee misdadigers.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 donderdag 28 maart 2019 @ 11:44:00 #275
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_185894538
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 10:22 schreef borealist het volgende:

[..]

Dat Jezus de mensheid wil redden van de permanente dood? Met andere woorden, dat Jezus door God werd gezonden om de mensheid te behouden van uitsterving?

Dat lijkt mij een zeer serieuze stelling, waarbij in vergelijking Dan Brown zich met bijzaken bezighoudt.
Heel de mensheid of alleen de blanke mensheid en hun grotere hersenen? Zo was het toch Borealist?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  donderdag 28 maart 2019 @ 12:01:43 #276
484872 borealist
Mijn naam is Bo
pi_185894918
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 11:44 schreef EttovanBelgie het volgende:
Heel de mensheid of alleen de blanke mensheid en hun grotere hersenen? Zo was het toch Borealist?
Alleen de goede, eerlijke, en hardwerkende mensen. Het zijn immers de slechte mensen die de Aarde volgens het NT zullen vernietigen.

Kwaadaardige mensen bewijzen het gelijk van Jezus elk moment van de dag, voor diegenen die de ogen willen openen. Het kwaad bestaat.
  donderdag 28 maart 2019 @ 12:51:45 #277
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_185895763
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 12:01 schreef borealist het volgende:

[..]

Alleen de goede, eerlijke, en hardwerkende mensen. Het zijn immers de slechte mensen die de Aarde volgens het NT zullen vernietigen.

Kwaadaardige mensen bewijzen het gelijk van Jezus elk moment van de dag, voor diegenen die de ogen willen openen. Het kwaad bestaat.
Het kwaad bestaat slechts bij de gratie van het goede. Is er geen kwaad, dan is er ook geen goed, en andersom.

Zo kan de goede God ook uiterst slecht zijn, zie het boek Job. ;)
  donderdag 28 maart 2019 @ 14:05:54 #278
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_185896975
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 12:51 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Het kwaad bestaat slechts bij de gratie van het goede. Is er geen kwaad, dan is er ook geen goed, en andersom.

Zo kan de goede God ook uiterst slecht zijn, zie het boek Job. ;)
Het goede bestaat op zichzelf; het kwade bestaat als afwijking of perversie van het goede. Het goede brengt wel met zichzelf mee dat het niet kan dwingen om goed te zijn, en daarmee het kwade mogelijk maakt; dat neemt niet weg dat men de verantwoordelijkheid heeft om het goede te kiezen.
  donderdag 28 maart 2019 @ 15:37:06 #279
484872 borealist
Mijn naam is Bo
pi_185898240
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 12:51 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Het kwaad bestaat slechts bij de gratie van het goede. Is er geen kwaad, dan is er ook geen goed, en andersom.

Zo kan de goede God ook uiterst slecht zijn, zie het boek Job. ;)
De waarheid is nog steeds de waarheid, zelfs in een wereld zonder leugens.

Iemand kan dan opperen dat iemand met alle oprechte intentie in een leugen geloofd, maar Jezus stelt duidelijk in het NT dat kwaadaardige mensen bestaan die vol vreugde liegen en mensen kapot maken. Ook is er de waarschuwing voor de wolf in schaapskleren.

Zo was er een vrouw die vrij weinig pijn voelde die er na 60 jaar achterkwam dat ze anders was. Zodoende zal iemand die goed is het niet snel doorhebben dat hij geen kwaad in zichzelf heeft.

Ook kwaadaardige mensen hebben vaak niet door dat ze een probleem hebben, ze vragen zich oprecht af hoe het nou hun schuld is dat mensen zo onnozel zijn om hen te vertrouwen.
  donderdag 28 maart 2019 @ 15:54:04 #280
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_185898557
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 15:37 schreef borealist het volgende:
Zo was er een vrouw die vrij weinig pijn voelde die er na 60 jaar achterkwam dat ze anders was. Zodoende zal iemand die goed is het niet snel doorhebben dat hij geen kwaad in zichzelf heeft.

Ook kwaadaardige mensen hebben vaak niet door dat ze een probleem hebben, ze vragen zich oprecht af hoe het nou hun schuld is dat mensen zo onnozel zijn om hen te vertrouwen.
Dat zeg ik: alles is betrekkelijk. Wat voor de een slecht is, is voor de ander goed. Gij zult niet doden want dat is slecht. Behalve als God het gebiedt, dan mogen mannen, vrouwen, kinderen, baby's en bejaarden vermoord worden op de meest afgrijselijke manieren. (bv met houwelen en steenzagen of door ze van een rots te duwen waardoor ze openbarsten) Zie OT.
  donderdag 28 maart 2019 @ 16:23:47 #281
484872 borealist
Mijn naam is Bo
pi_185899101
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 14:05 schreef DecoAoreste het volgende:
Het goede bestaat op zichzelf; het kwade bestaat als afwijking of perversie van het goede. Het goede brengt wel met zichzelf mee dat het niet kan dwingen om goed te zijn, en daarmee het kwade mogelijk maakt; dat neemt niet weg dat men de verantwoordelijkheid heeft om het goede te kiezen.
Het goede is toch meer gerelateerd aan de waarheid. We kunnen de leugen zien als een perversie van de waarheid.

Het waarom van het kwaad is het best te begrijpen via de evolutie leer. Een leugenachtige moordenaar zijn heeft helaas z'n voordelen.
  Beste debater 2022 donderdag 28 maart 2019 @ 17:52:24 #282
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_185900731
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 16:23 schreef borealist het volgende:

[..]

Het goede is toch meer gerelateerd aan de waarheid. We kunnen de leugen zien als een perversie van de waarheid.

Het waarom van het kwaad is het best te begrijpen via de evolutie leer. Een leugenachtige moordenaar zijn heeft helaas z'n voordelen.
Racisme, ook zo'n kwaad....
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  donderdag 28 maart 2019 @ 18:51:13 #283
484872 borealist
Mijn naam is Bo
pi_185901552
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 17:52 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Racisme, ook zo'n kwaad....
Hier hebben christenen een dilemma, Jezus stelt dat kwaadaardigheid in de aard zit, dus het verschil tussen goed en kwaad is zodoende deels genetisch, en zodoende is de leer van de bijbel deels racistisch.

Hitler was uiterst waarschijnlijk een zoon van de duivel, dus onze definitie van ras is volgens Jezus volstrekt onjuist.
pi_185902380
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 14:05 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Het goede bestaat op zichzelf; het kwade bestaat als afwijking of perversie van het goede. Het goede brengt wel met zichzelf mee dat het niet kan dwingen om goed te zijn, en daarmee het kwade mogelijk maakt; dat neemt niet weg dat men de verantwoordelijkheid heeft om het goede te kiezen.
Kan je zowel niet goed als niet slecht zijn? Goedheid en slechtheid worden vaak uitgedrukt in daden. Kan je dan simpelweg zeggen, als je niks goed doet ben je slecht? Of als je niks slechts doet ben je goed?
  donderdag 28 maart 2019 @ 19:48:56 #285
484872 borealist
Mijn naam is Bo
pi_185902659
-reactie op edit-

quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 19:38 schreef -Chakotay- het volgende:
Kan je zowel niet goed als niet slecht zijn? Goedheid en slechtheid worden vaak uitgedrukt in daden. Kan je dan simpelweg zeggen, als je niks goed doet ben je slecht? Of als je niks slechts doet ben je goed?
Als je niets zegt ben je geen leugenaar, maar je spreekt ook niet de waarheid.

Volgens Jezus komt goedheid van binnen, en zijn iemands woorden en daden daar een natuurlijke consequentie van.

In de praktijk zie je duidelijk dat er goede mensen zijn, slechte mensen, en een grote meerderheid die daar ergens tussen in zit. Vandaar dat de meeste mensen denken dat goed of slecht een keuze is.

[ Bericht 23% gewijzigd door NanKing op 28-03-2019 20:12:35 ]
  Beste debater 2022 donderdag 28 maart 2019 @ 20:18:07 #286
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_185903433
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 19:48 schreef borealist het volgende:
-reactie op edit-
[..]

Als je niets zegt ben je geen leugenaar, maar je spreekt ook niet de waarheid.

Volgens Jezus komt goedheid van binnen, en zijn iemands woorden en daden daar een natuurlijke consequentie van.

In de praktijk zie je duidelijk dat er goede mensen zijn, slechte mensen, en een grote meerderheid die daar ergens tussen in zit. Vandaar dat de meeste mensen denken dat goed of slecht een keuze is.
Moeten we eerst niet eens vaststellen wat de waarheid is.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  donderdag 28 maart 2019 @ 20:19:07 #287
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_185903454
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 20:18 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Moeten we eerst niet eens vaststellen wat de waarheid is.
Jezus is de weg, de waarheid en het leven ;)
  donderdag 28 maart 2019 @ 23:43:43 #288
484872 borealist
Mijn naam is Bo
pi_185908478
De waarheid blijft een persoonlijk streven, maar Jezus is geen slecht begin voor een ieder die interesse heeft in moraliteit.
pi_185914629
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2019 15:14 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Jeremia geeft wel weer een fraai staaltje van het wereldbeeld van toen he? De hemel is "boven", heeft afmetingen en de aarde is "beneden" en staat op een fundament. En deze woorden worden dan in de mond van JHWH gelegd.
Ik wilde hiermee alleen maar aantonen dat God zijn volk (Israël) nooit en te nimmer zal verlaten of überhaupt een verbond met zijn volk zou verbreken.
God heeft verscheidene verbonden gesloten met onder andere, abraham, mozes, Jacob, met Noach tussen God en alle mensen dat er nooit meer een zondvloed zal komen.
en zo nog wel een aantal.
Daarnaast is er ook een geestelijk verbond gekomen die ook voor de heidenen is gaan gelden een heiden is in dit geval dan iemand die geen Jood is.

quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2019 13:27 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Grapjas.
Jij weet heel goed wat de Bijbel daarover zegt. Als je zoiets basics nog niet eens weet mag je al je al helemaal je grote mond altijd hier houden.

Denk aan de olijfboom en de wilde takken bv.
Jezus was ook duidelijk.
Zelfs het OT spreekt al over de verwerping en aanneming ander volk.
Sleutels naar anderen zouden geopend worden. Anders heeft offer Jezus en Christen zijn Bijbels gezien volgens jou geen nut.
Met die wilde takken worden juist naast de nog bestaande takken geplaatst.
hier onder de tekst waar je wellicht op doelt?
Maar daar gaat het om het weg halen van de natuurlijke takken en het plaatsen/ enten van de "wilde" takken en de wilde takken zijn de heiden iedere niet Jood dus.
Maar op een gegeven moment gaat het ook weer over het bijplaatsen van de natuurlijk taken, dus de Joden/ Israëlieten op hun EIGEN olijfboom.

Je kunt gewoon niet ontkennen dat God zijn volk totaal verworpen heeft.

Romeinen 11 vers 13 t/m 32
13 Want tegen u, de heidenen, zeg ik: Voor zover ik de apostel van de heidenen ben, maak ik mijn bediening heerlijk,
14 om daardoor zo mogelijk mijn verwanten wat betreft het vlees tot jaloersheid te verwekken en enigen uit hen te behouden.
15 Want als hun verwerping verzoening voor de wereld betekent, wat betekent dan hun aanneming anders dan leven uit de doden?
16 En als de eerstelingen heilig zijn, dan het deeg ook, en als de wortel heilig is, dan de takken ook.
17 Als nu enige van die takken afgerukt zijn, en u, die een wilde olijfboom bent, in hun plaats bent geënt en mede deel hebt gekregen aan de wortel en de vettigheid van de olijfboom,
18 beroem u dan niet tegenover de takken. En als u zich beroemt: U draagt de wortel niet, maar de wortel u.
19 U zult dan zeggen: De takken zijn afgerukt, opdat ik zou worden geënt.
20 Dat is waar. Door ongeloof zijn zij afgerukt en u staat door het geloof. Heb geen hoge dunk van uzelf, maar vrees.
21 Want als God de natuurlijke takken niet gespaard heeft, dan is het ook mogelijk dat Hij u niet spaart.
22 Zie dan de goedertierenheid en de strengheid van God: strengheid over hen die gevallen zijn, over u echter goedertierenheid, als u in de goedertierenheid blijft. Anders zult ook u afgehouwen worden.
23 En ook zij zullen, als zij niet in het ongeloof blijven, geënt worden, want God is machtig hen opnieuw te enten.
24 Want als u afgehouwen bent uit de olijfboom die van nature wild was, en tegen de natuur in op de tamme olijfboom geënt bent, hoeveel te meer zullen zij die natuurlijke takken zijn, geënt worden op hun eigen olijfboom.
25 Want ik wil niet, broeders, dat u geen weet hebt van dit geheimenis (opdat u niet wijs zou zijn in eigen oog), dat er voor een deel verharding over Israël is gekomen, totdat de volheid van de heidenen is binnengegaan.
26 En zo zal heel Israël zalig worden, zoals geschreven staat: De Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob.
27 En dit is het verbond van Mij met hen, wanneer Ik hun zonden zal wegnemen.
28 Zij zijn weliswaar wat het Evangelie betreft vijanden vanwege u, maar wat de verkiezing betreft geliefden vanwege de vaderen.
29 Want de genadegaven en de roeping van God zijn onberouwelijk.
30 Zoals ook u immers voorheen God ongehoorzaam was, maar nu ontferming verkregen hebt door hun ongehoorzaamheid,
31 zo zijn ook zij nu ongehoorzaam geworden, opdat ook zij door de ontferming die u bewezen is, ontferming zouden verkrijgen.
32 Want God heeft hen allen in hun ongehoorzaamheid opgesloten om Zich over allen te ontfermen

En waarom wordt er ook een aantal keer over de terug keer van de Joden uit de heiden volken geschreven? En waarom bestaat sinds 1948 weer een land Israël waar in middels al een aantal van de verloren gewaande stammen van Israël wonen?
De laatste profetieën beginnen allemaal zo langzamerhand uit te komen.
De blauwdrukken voor een nieuwe tempel zijn ook al gereed.
De stammen keren ook allen weer terug.
De stammen waaruit ook de 144.000 komen.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  maandag 1 april 2019 @ 08:32:05 #290
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_185964855
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 13:31 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Ik wilde hiermee alleen maar aantonen dat God zijn volk (Israël) nooit en te nimmer zal verlaten of überhaupt een verbond met zijn volk zou verbreken.
God heeft verscheidene verbonden gesloten met onder andere, abraham, mozes, Jacob, met Noach tussen God en alle mensen dat er nooit meer een zondvloed zal komen.
en zo nog wel een aantal.
Daarnaast is er ook een geestelijk verbond gekomen die ook voor de heidenen is gaan gelden een heiden is in dit geval dan iemand die geen Jood is.
[..]

Ja en wat heeft dat met mijn opmerking te maken? Dringt het wel tot je door wat ik post of citeer je zomaar een stukje wat je binnenvalt? :?


quote:
De laatste profetieën beginnen allemaal zo langzamerhand uit te komen.
Hoor je al bazuinen in de verte?
  maandag 1 april 2019 @ 08:34:00 #291
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_185964869


[ Bericht 100% gewijzigd door hoatzin op 01-04-2019 08:34:14 ]
pi_185965376
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 23:43 schreef borealist het volgende:
De waarheid blijft een persoonlijk streven, maar Jezus is geen slecht begin voor een ieder die interesse heeft in moraliteit.
" De Weg de waarheid en het leven " heeft weinig met persoonlijk streven en moraal te maken.
Met "de Weg en de waarheid " werd hiermee het Judaïsme bedoeld wat het leven van elke jood zou moeten domineren. Op voorwaarde dat jij het Judaïsme aanhangt slaat dit wel op je persoonlijk streven, maar enkel dan.
pi_185968117
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 08:32 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ja en wat heeft dat met mijn opmerking te maken? Dringt het wel tot je door wat ik post of citeer je zomaar een stukje wat je binnenvalt? :?
[..]

Hoor je al bazuinen in de verte?
oke ander antwoord dan:

klopt heel mooi wereldbeeld en hett zijn de woorden van God.
Niet in de mond gelegd van God, zo heeft God het tegen Jeremia gesproken.

En ik hoor de bazuinen niet letterlijk klinken.
Maar gezien alle nood onder andere in de wereld.
En de oorlogen etc, en wat dacht je van die natuur rampen van de laatste 10 tot 20 jaar.
Zoveel zijn er nog nooit geweest in de afgelopen zoveel honderden jaren.
Aarde is dus figuurlijk gezien en zoals de bijbel dat zegt in barensnood.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  maandag 1 april 2019 @ 12:51:24 #294
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_185968488
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 12:29 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

oke ander antwoord dan:

klopt heel mooi wereldbeeld en hett zijn de woorden van God.
Niet in de mond gelegd van God, zo heeft God het tegen Jeremia gesproken.

En ik hoor de bazuinen niet letterlijk klinken.
Maar gezien alle nood onder andere in de wereld.
En de oorlogen etc,
Er zijn nu meer oorlogen dan vroeger? Heb jij eigenlijk wel geschiedenis gehad op school?
quote:
en wat dacht je van die natuur rampen van de laatste 10 tot 20 jaar.
Zoveel zijn er nog nooit geweest in de afgelopen zoveel honderden jaren.
Aarde is dus figuurlijk gezien en zoals de bijbel dat zegt in barensnood.
Wederom Sjoemie, kijk eens verder dan de reli-sites je wijs willen maken.

https://www.nrc.nl/nieuws(...)pen-12005108-a521484

Neen, er zijn niet meer rampen tegenwoordig. Er zijn hooguit meer mensen met communicatiemiddelen. Dat is jou al vaker verteld maar je komt er gewoon weer mee op d proppen...

[ Bericht 2% gewijzigd door hoatzin op 01-04-2019 12:59:22 ]
pi_185987303
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 12:51 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Er zijn nu meer oorlogen dan vroeger? Heb jij eigenlijk wel geschiedenis gehad op school?
[..]

Wederom Sjoemie, kijk eens verder dan de reli-sites je wijs willen maken.

https://www.nrc.nl/nieuws(...)pen-12005108-a521484

Neen, er zijn niet meer rampen tegenwoordig. Er zijn hooguit meer mensen met communicatiemiddelen. Dat is jou al vaker verteld maar je komt er gewoon weer mee op d proppen...
ik denk dat rampen zich de laatste jaren juist veel sneller opvolgen.
en wat dacht je van de groei van de wereld bevolking meer dan verdubbeld in de laatste 50 jaar.
en wat dacht je van al die burger oorlogen her en der in afrika, de oorlog tegen IS die ik weet niet hoelang duurt tot dat het laatste beetje opgepakt of verdreven is.
Met IS wordt geen vrede gesloten even als de taliban die er nog steeds zijn.
Vroeger werd er nog wel eens vrede gesloten, maar hoe vaak zie je dat nu nog gebeuren.
Heel weinig denk ik, ik zeg dus niet dat het niet gebeurd dat kun je wel zien met farc.
maar vaak gaat het door tot het bittere eind.
en wat dacht je van de continue strijdt Rond Israël?
En wat te denken van al die (terroristische) aanslagen overal, schiet partij hier, steekpartij daar etc.?
Volgens mij zijn er de laatste 30 jaar en misschien iets meer van zulke dingen aan de orde van de dag dan +/- 150 jaar geleden en verder terug.

En juist ook door de grote wereld bevolking wordt er meer aan grondstoffen etc van de aarde gevraagd dan dat de aarde überhaupt kan opleveren. dus de aarde raakt uitgeput, ondanks dat men zegt

En ja ik heb ook wel geschiedenis gehad, ik weet niet over hoeveel oorlogen jij toen geleerd hebt?
Maar het ging dan meestal over, de 1e en 2e wereld oorlog, en de kruistochten en wellicht enkele (burger)oorlogen in Amerika.
maar volgens mij waren er 50 tot 60 jaar geleden lang niet zoveel van die grote en mini oorlogen als nu. en mini oorlogen zijn al die familie vetes, eerwraak, bende/ drugs oorlogen etc.

MAar gelukkig staat er in de bijbel dat er een tijd zal komen waarin alle wapens zullen worden omgesmolten tot landbouw werktuigen of iets dergelijks.

En wat dacht je van grootste alle daagse legale moordpartij van de wereld ABORTUS?
Of geloof jij niet dat dat moord is?
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  dinsdag 2 april 2019 @ 13:03:25 #296
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_185988360
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 11:58 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

ik denk dat rampen zich de laatste jaren juist veel sneller opvolgen.
en wat dacht je van de groei van de wereld bevolking meer dan verdubbeld in de laatste 50 jaar.
kijk dat is waar, er worden meer mensen geraakt vandaag de dag. Als de Krakatau, die eind 19e eeuw uitbarstte en aan 40.000 mensen het leven kostte, vandaag de dag zou uitbarsten zouden er veel meer slachtoffers zijn.
quote:
en wat dacht je van al die burger oorlogen her en der in afrika, de oorlog tegen IS die ik weet niet hoelang duurt tot dat het laatste beetje opgepakt of verdreven is.
Met IS wordt geen vrede gesloten even als de taliban die er nog steeds zijn.
Vroeger werd er nog wel eens vrede gesloten, maar hoe vaak zie je dat nu nog gebeuren.
Heel weinig denk ik, ik zeg dus niet dat het niet gebeurd dat kun je wel zien met farc.
maar vaak gaat het door tot het bittere eind.
en wat dacht je van de continue strijdt Rond Israël?
En wat te denken van al die (terroristische) aanslagen overal, schiet partij hier, steekpartij daar etc.?
Volgens mij zijn er de laatste 30 jaar en misschien iets meer van zulke dingen aan de orde van de dag dan +/- 150 jaar geleden en verder terug.
Jij hebt de aanslag- en geweldsgolf van de jaren 70 niet meegemaakt merk ik.
quote:
En juist ook door de grote wereld bevolking wordt er meer aan grondstoffen etc van de aarde gevraagd dan dat de aarde überhaupt kan opleveren. dus de aarde raakt uitgeput, ondanks dat men zegt
De aarde overleeft de mens wel hoor, die heeft voor heter vuren gestaan.
quote:
En ja ik heb ook wel geschiedenis gehad, ik weet niet over hoeveel oorlogen jij toen geleerd hebt?
Maar het ging dan meestal over, de 1e en 2e wereld oorlog, en de kruistochten en wellicht enkele (burger)oorlogen in Amerika.
maar volgens mij waren er 50 tot 60 jaar geleden lang niet zoveel van die grote en mini oorlogen als nu. en mini oorlogen zijn al die familie vetes, eerwraak, bende/ drugs oorlogen etc.

MAar gelukkig staat er in de bijbel dat er een tijd zal komen waarin alle wapens zullen worden omgesmolten tot landbouw werktuigen of iets dergelijks.

En wat dacht je van grootste alle daagse legale moordpartij van de wereld ABORTUS?
Of geloof jij niet dat dat moord is?
Als je dit als moord wilt veroordelen lees dan eerst eens het OT zorgvuldig, en dan vooral de passages dat baby's worden vermoord in opdracht van JHWH. Dat wordt door jou goedgepraat (want ze zullen het wel verdiend hebben, het waren immers "slechte" mensen) terwijl je het weghalen van een klomp cellen streng veroordeelt.
pi_185988692
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 13:03 schreef hoatzin het volgende:

[..]

kijk dat is waar, er worden meer mensen geraakt vandaag de dag. Als de Krakatau, die eind 19e eeuw uitbarstte en aan 40.000 mensen het leven kostte, vandaag de dag zou uitbarsten zouden er veel meer slachtoffers zijn.
[..]

Jij hebt de aanslag- en geweldsgolf van de jaren 70 niet meegemaakt merk ik.
[..]

De aarde overleeft de mens wel hoor, die heeft voor heter vuren gestaan.
[..]

Als je dit als moord wilt veroordelen lees dan eerst eens het OT zorgvuldig, en dan vooral de passages dat baby's worden vermoord in opdracht van JHWH. Dat wordt door jou goedgepraat (want ze zullen het wel verdiend hebben, het waren immers "slechte" mensen) terwijl je het weghalen van een klomp cellen streng veroordeelt.
Het weghalen van een klomp cel weet je wel eens hoe snel een baby gevormd wordt uit die klomp cellen en vanaf welke periode meestal de abortus gepleegd wordt?
en laat staan tot welke periode het vaak nog toegestaan wordt dit te doen?

https://www.naviva.nl/ant(...)zwanger-week-1-tm-9/
Kortom na sowieso al 21 dagen zit er leven in het embryo, kortom als je vanaf dat moment het dus al weghaald, is het toch moord op iets dat leeft?

Wat betreft die gebeurtenissen in het O.T. heb ik zo ook geen antwoord op waarom Hij dat liet gebeuren.
Bij een enkele gebeurtenis staat het er wel zoals bij de uit tocht uit Egypte, toen ging de engel des doods langs de huizen en stierven alle eerst geborenen behalve bij de huizen waar bloed van een lam langs de deurpost was gestreken. wat christologisch gezien vergeleken kan worden met bloed van christus die voor onze zonden is gestorven.
Dus zijn bloed is als teken dat Hij dood is ingegaan opdat wij het eeuwige leven mogen hebben.
Als je in hem gelooft.

Maar eigenlijk geloof jij dus wel?
Als jij deze dingen aanhaalt zie jij er dus wel enige waarheid in dat het gebeurt is.
want als jij het niet gelooft wat er in het O.T. staat, wat praat ik dan voor jouw goed?
Dan ben jij appels met peren aan het vergelijken.

Blijkbaar stijgt ook de lijn in het aantal aardbevingen, zie link.
https://ourworldindata.or(...)arthquakes?tab=chart
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  dinsdag 2 april 2019 @ 13:41:01 #298
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_185988964
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 13:24 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Het weghalen van een klomp cel weet je wel eens hoe snel een baby gevormd wordt uit die klomp cellen en vanaf welke periode meestal de abortus gepleegd wordt?
en laat staan tot welke periode het vaak nog toegestaan wordt dit te doen?

https://www.naviva.nl/ant(...)zwanger-week-1-tm-9/
Kortom na sowieso al 21 dagen zit er leven in het embryo, kortom als je vanaf dat moment het dus al weghaald, is het toch moord op iets dat leeft?
Er zit al leven in op de eerste dag. Ik vind het lastig om te bepalen wanneer iets een mens is, gelukkig hebben we daar wetenschappers voor. Jouw bezwaar tegen abortus is niet op wetenschappelijke gegevens gebaseerd maar op de Bijbel. En daar heb ik dan weer bezwaar tegen, omdat ik je nooit hoor over de moordpartijen die daar plaatsvonden.
quote:
Wat betreft die gebeurtenissen in het O.T. heb ik zo ook geen antwoord op waarom Hij dat liet gebeuren.
Hij liet het niet gebeuren, hij GAF OPDRACHT!!!
quote:
Bij een enkele gebeurtenis staat het er wel zoals bij de uit tocht uit Egypte, toen ging de engel des doods langs de huizen en stierven alle eerst geborenen behalve bij de huizen waar bloed van een lam langs de deurpost was gestreken. wat christologisch gezien vergeleken kan worden met bloed van christus die voor onze zonden is gestorven.
Dus zijn bloed is als teken dat Hij dood is ingegaan opdat wij het eeuwige leven mogen hebben.
Als je in hem gelooft.

Maar eigenlijk geloof jij dus wel?
Als jij deze dingen aanhaalt zie jij er dus wel enige waarheid in dat het gebeurt is.
want als jij het niet gelooft wat er in het O.T. staat, wat praat ik dan voor jouw goed?
Dan ben jij appels met peren aan het vergelijken.
Je weet mijn standpunt: alles vóór 2 Koningen is op fictie gebaseerd. Het gaat mij er om dat jij dat wel geloof en er geen problemen mee hebt (dat laatste veronderstel ik ) maar wel anderen veroordeelt.
quote:
Blijkbaar stijgt ook de lijn in het aantal aardbevingen, zie link.
https://ourworldindata.or(...)arthquakes?tab=chart
Eigenlijk vind ik het een veel grotere ramp dat de menselijke bevolking maar groeit en groeit. Van alle zoogdieren op de wereld schijnt nog maar 4% in vrijheid te leven, de rest zit in weilanden, kooien en stallen. En de mens is verantwoordelijk voor een groot aantal uitgestorven dieren... :'(
pi_185991526
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 13:41 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Er zit al leven in op de eerste dag. Ik vind het lastig om te bepalen wanneer iets een mens is, gelukkig hebben we daar wetenschappers voor. Jouw bezwaar tegen abortus is niet op wetenschappelijke gegevens gebaseerd maar op de Bijbel. En daar heb ik dan weer bezwaar tegen, omdat ik je nooit hoor over de moordpartijen die daar plaatsvonden.
[..]

Hij liet het niet gebeuren, hij GAF OPDRACHT!!!
Ja, maar niet voor niets, God wilde zijn volk bevrijden uit Egypte.
En omdat de Farao tot 10 maal niet luisterde gebeurden die plagen.
en zelfs nadat het volk wel mocht gaan ging de farao er nog achteraan om ze tegen te houden.

quote:
Je weet mijn standpunt: alles vóór 2 Koningen is op fictie gebaseerd. Het gaat mij er om dat jij dat wel geloof en er geen problemen mee hebt (dat laatste veronderstel ik ) maar wel anderen veroordeelt.
[..]

Eigenlijk vind ik het een veel grotere ramp dat de menselijke bevolking maar groeit en groeit. Van alle zoogdieren op de wereld schijnt nog maar 4% in vrijheid te leven, de rest zit in weilanden, kooien en stallen. En de mens is verantwoordelijk voor een groot aantal uitgestorven dieren... :'(
Moet ik God op de vingers gaan tikken voor wat hij zou gedaan hebben, voor waar ik geen idee van heeft wat ooit de beweeg redenen zijn geweest?
regelmatig ging het er volgens mij om omdat de mens niet Hem volgde wat hij juist verlangde, maar telkens dwaalde het volk af, of hij deed het zodat het volk niet zou afdwalen.
de beweeg redenen staan er regelmatig wel bij volgens mij.
Ik weet ook niet meer dan wat er in de bijbel staat.

Maar geeft dat ons het recht dan om ook maar te moorden en abortussen te plegen in de nederlandse wet staat er toch ook een straf op moord?
en als je bij abortus iets weghaald dat leeft, is dat dan geen moord en zou dat niet bestraft moeten worden? Of is dat dan een legale moord?
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  dinsdag 2 april 2019 @ 16:25:24 #300
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_185991660
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 16:19 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Ja, maar niet voor niets, God wilde zijn volk bevrijden uit Egypte.
En omdat de Farao tot 10 maal niet luisterde gebeurden die plagen.
en zelfs nadat het volk wel mocht gaan ging de farao er nog achteraan om ze tegen te houden.
En wie zorgde ervoor dat de farao niet luisterde?
quote:
Daarna zeide de HEERE tot Mozes: Ga in tot Farao; want Ik heb zijn hart verzwaard, ook het hart zijner knechten, opdat Ik deze Mijn tekenen in het midden van hen zette;
...
Doch de HEERE verstokte Farao's hart, dat hij de kinderen Israëls niet liet trekken.
...
Doch de HEERE verhardde Farao's hart; en hij wilde hen niet laten trekken.
...
De HEERE dan had tot Mozes gesproken: Farao zal naar ulieden niet horen, opdat Mijn wonderen in Egypteland vermenigvuldigd worden.

https://www.statenvertaling.net/bijbel/exod/10.html
https://www.statenvertaling.net/bijbel/exod/11.html
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')