abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_185881050
quote:
Met deze gekleurde link kan ik niks mee.

quote:
Deze link legt het redelijk duidelijk uit. Voor de leken is het evangelie van Thomas misschien een openbaring, dit is een tekst uit 100 AD die in 1945 gevonden werd. Ik zal er een stukje uit quoten.

http://www.thomasevangelie.nl/tekst0.htm

Het betreft hier 114 uitspraken van Jezus, de een nog cryptischer dan de ander.
Voor leken, maar niet voor mij. Nogmaals, dit zijn woorden die de auteur in Jezus' mond legt.
  woensdag 27 maart 2019 @ 18:19:22 #252
484872 borealist
Mijn naam is Bo
pi_185881318
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 18:05 schreef ATON het volgende:
Voor leken, maar niet voor mij. Nogmaals, dit zijn woorden die de auteur in Jezus' mond legt.
Hetzelfde geld voor de andere evangelies. Het voordeel van het evangelie van Thomas is dat we weten dat het redelijk authentiek is. En nogmaals het begin:

quote:
1 En hij zei: Wie de betekenis van deze woorden vindt, zal de dood niet smaken.
Het staat hier zwart op wit dat de betekenis van de woorden van Jezus gevonden moeten worden.

quote:
23 Jezus zei: Ik zal jullie kiezen, één uit duizend en twee uit tienduizend en zij zullen staan als eenling.
De reden mag duidelijk zijn, volgens Thomas zal mogelijk slechts 1 van elke 5 miljoen mensen gekozen worden. Dat is natuurlijk science-fiction op z'n best.
pi_185881648
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 18:19 schreef borealist het volgende:

[..]

Hetzelfde geld voor de andere evangelies. Het voordeel van het evangelie van Thomas is dat we weten dat het redelijk authentiek is. En nogmaals het begin:
[..]

Het staat hier zwart op wit dat de betekenis van de woorden van Jezus gevonden moeten worden.
[..]

De reden mag duidelijk zijn, volgens Thomas zal mogelijk slechts 1 van elke 5 miljoen mensen gekozen worden. Dat is natuurlijk science-fiction op z'n best.
Tja, dat heb je met gnostiek, maar heeft weinig met Jezus' woorden te maken.
  woensdag 27 maart 2019 @ 19:16:43 #254
484872 borealist
Mijn naam is Bo
pi_185882499
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 18:34 schreef ATON het volgende:
Tja, dat heb je met gnostiek, maar heeft weinig met Jezus' woorden te maken.
Het staat ook redelijk duidelijk in het Nieuwe Testament, de gnostiek is dus een natuurlijk onderdeel en consequentie van het Christendom.

quote:
Mattheüs 7, 13-14
“Gaat in door de enge poort, want wijd is de poort en breed de weg, die tot verderf leidt; velen zijn er die daardoor ingaan;
want eng is de poort, en smal de weg, die ten leven leidt, en weinigen zijn er, die hem vinden.
Het heeft dus alles met de woorden van Jezus te maken. En duidelijk is dat het pad dat bewandelt moet worden het pad van de enkeling is, die in staat is om al zijn vergaarde rijkdom af te staan als dat nodig is, die geen angst heeft voor de dood, de waarheid spreekt, die niets stiekem doet, en die niet de weg van het zwaard kiest.

Jezus heeft het ook niet over leven na de dood, maar het voorkomen van de permanente dood.
pi_185885192
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 19:16 schreef borealist het volgende:
Het heeft dus alles met de woorden van Jezus te maken.
Hoe kan je dat weten ? Deze woorden zijn 50 jaar later geschreven door iemand die Jezus nooit gekend heeft.
quote:
En duidelijk is dat het pad dat bewandelt moet worden het pad van de enkeling is, die in staat is om al zijn vergaarde rijkdom af te staan als dat nodig is, die geen angst heeft voor de dood, de waarheid spreekt, die niets stiekem doet, en die niet de weg van het zwaard kiest.
En waarom gaf hij zijn volgelingen dan de opdracht zich te bewapenen ? En wat doe je met dit dan ? :

Luk; 12: 49-53 Ik ben gekomen, om vuur op de aarde te werpen; en wat wil Ik, indien het alrede ontstoken is?
Maar Ik moet met een doop gedoopt worden; en hoe worde Ik geperst, totdat het volbracht zij!
Meent gij, dat Ik gekomen ben, om vrede te geven op de aarde? Neen, zeg Ik u, maar veeleer verdeeldheid.
Want van nu aan zullen er vijf in een huis verdeeld zijn, drie tegen twee, en twee tegen drie.
De vader zal tegen den zoon verdeeld zijn, en de zoon tegen den vader; de moeder tegen de dochter; en de dochter tegen de moeder; de schoonmoeder tegen haar schoondochter, en de schoondochter tegen haar schoonmoeder.
  woensdag 27 maart 2019 @ 21:15:40 #256
484872 borealist
Mijn naam is Bo
pi_185885596
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 21:03 schreef ATON het volgende:
Hoe kan je dat weten ? Deze woorden zijn 50 jaar later geschreven door iemand die Jezus nooit gekend heeft.
Over de andere evangelies zijn ook twijfels.

quote:
En waarom gaf hij zijn volgelingen dan de opdracht zich te bewapenen ? En wat doe je met dit dan ? :
Omdat Jezus duidelijk in zelfverdediging geloofde, maar tevens stelde dat geweld niet de oplossing is, maar dat hij wel een onrust zaaier was.

Het Nieuwe Testament ontrafelen wordt dan een zeer lastige taak. Veel Christenen geven echter de indruk dat de bijbel kristal helder is, terwijl juist het omgekeerde het geval is, en de kerk historisch vrij veel in het werk stelde om te voorkomen dat de bevolking zelf de bijbel zou lezen.

Het spreekt voor zich dat wij hier vrij primitieve vertalingen zitten te quoten.
  woensdag 27 maart 2019 @ 22:18:16 #257
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_185887451
quote:

[..]

[..]

Luk; 12: 49-53 Ik ben gekomen, om vuur op de aarde te werpen; en wat wil Ik, indien het alrede ontstoken is?
Maar Ik moet met een doop gedoopt worden; en hoe worde Ik geperst, totdat het volbracht zij!
Meent gij, dat Ik gekomen ben, om vrede te geven op de aarde? Neen, zeg Ik u, maar veeleer verdeeldheid.
Want van nu aan zullen er vijf in een huis verdeeld zijn, drie tegen twee, en twee tegen drie.
De vader zal tegen den zoon verdeeld zijn, en de zoon tegen den vader; de moeder tegen de dochter; en de dochter tegen de moeder; de schoonmoeder tegen haar schoondochter, en de schoondochter tegen haar schoonmoeder.
Hoe weet jij dat die verzen er niet later ingelast zijn, ATON? Kennelijk weet jij een methode die haarfijn uitlegt welke verzen wel en welke niet echt zijn...
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 27 maart 2019 @ 22:19:37 #258
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_185887491
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 21:15 schreef borealist het volgende:

[..]

[..]

Omdat Jezus duidelijk in zelfverdediging geloofde, maar tevens stelde dat geweld niet de oplossing is, maar dat hij wel een onrust zaaier was.

Het Nieuwe Testament ontrafelen wordt dan een zeer lastige taak. Veel Christenen geven echter de indruk dat de bijbel kristal helder is, terwijl juist het omgekeerde het geval is, en de kerk historisch vrij veel in het werk stelde om te voorkomen dat de bevolking zelf de bijbel zou lezen.

Het spreekt voor zich dat wij hier vrij primitieve vertalingen zitten te quoten.
Waarom denk je dat de Kerk het niet echt een goed idee vond om de bijbel aan jan en alleman te geven om te lezen?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 27 maart 2019 @ 23:13:35 #259
484872 borealist
Mijn naam is Bo
pi_185888815
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 22:19 schreef EttovanBelgie het volgende:
Waarom denk je dat de Kerk het niet echt een goed idee vond om de bijbel aan jan en alleman te geven om te lezen?
Omdat de Kerk besloot het kwade te dienen. Het NT stelt duidelijk dat niets verborgen mag worden gehouden.
  donderdag 28 maart 2019 @ 00:12:09 #260
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_185889848
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 23:13 schreef borealist het volgende:

[..]

Omdat de Kerk besloot het kwade te dienen. Het NT stelt duidelijk dat niets verborgen mag worden gehouden.
Ja, tuurlijk... de 'Kerk' besloot dat.

Nou, weer een complot d'r bij in F&L.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  donderdag 28 maart 2019 @ 00:42:27 #261
484872 borealist
Mijn naam is Bo
pi_185890055
Een ieder die de waarheid verhult dient het kwaad. Waarom sommige mensen kwaadaardig zijn, daar geeft het NT een betere uitleg over dan ik kan geven.
  donderdag 28 maart 2019 @ 01:51:40 #262
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_185890350
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 00:42 schreef borealist het volgende:
Een ieder die de waarheid verhult dient het kwaad. Waarom sommige mensen kwaadaardig zijn, daar geeft het NT een betere uitleg over dan ik kan geven.
Ja, ik heb niet zo'n zin in dat Dan Brown geneuzel.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_185891530
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 21:15 schreef borealist het volgende:

[..]

[..]

Waar heeft hij dan een aanval gedaan op het voorplein van de Tempel ? En als je denk dat ie daar alleen was met zijn discipelen moet je wel zeer naïef zijn, gezien de Tempelwacht zelf reeds over een honderdtal wachters beschikte en er geen arrestatie gedaan zijn. Overmacht ??

quote:

Volkomen mee eens.
  donderdag 28 maart 2019 @ 08:11:10 #264
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_185891550
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 17:22 schreef borealist het volgende:
Zodoende dat een ieder voor zichzelf het Nieuwe Testament zal moeten lezen, het Oude Testament kan je rustig overslaan.
Denk dat Jezus het daar niet mee eens is. Hij was volgens het NT een man die leefde naar de wet.

[ Bericht 1% gewijzigd door hoatzin op 28-03-2019 08:23:02 ]
  donderdag 28 maart 2019 @ 08:21:39 #265
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_185891628
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 22:18 schreef EttovanBelgie het volgende:
Hoe weet jij dat die verzen er niet later ingelast zijn, ATON? Kennelijk weet jij een methode die haarfijn uitlegt welke verzen wel en welke niet echt zijn...
Ze staan wel in schil contrast met het beeld dat de gemiddelde christen heeft van zijn heiland. Wat zou de reden kunnen zijn om dit soort uitspraken in te lassen?
  donderdag 28 maart 2019 @ 09:39:20 #266
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_185892581
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 08:21 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ze staan wel in schil contrast met het beeld dat de gemiddelde christen heeft van zijn heiland. Wat zou de reden kunnen zijn om dit soort uitspraken in te lassen?
Zolang Jezus niet oproept tot fysieke agressie tegen niet-gelovigen zie ik de tegenstrijdigheid niet zo. Maar misschien heb ik de passage verkeerd gelezen/begrepen. Ik zie dit als een voorspelling van agressie tegen zijn volgelingen.
  donderdag 28 maart 2019 @ 09:48:23 #267
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_185892734
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 17:37 schreef borealist het volgende:

[..]

http://www.letgodbetrue.com/questions/parables.php

Deze link legt het redelijk duidelijk uit. Voor de leken is het evangelie van Thomas misschien een openbaring, dit is een tekst uit 100 AD die in 1945 gevonden werd. Ik zal er een stukje uit quoten.

http://www.thomasevangelie.nl/tekst0.htm
[..]

Het betreft hier 114 uitspraken van Jezus, de een nog cryptischer dan de ander.
Ah je zit in de gnostiek :) Ik vroeg me al af in welke hoek je zat.

Ik vind dergelijke apocriefe geschriften wel erg interessant, ik ga er alleen vanuit dat het NT van de Bijbel de geschriften met de hoogste mate van authenticiteit bevat, anders hadden ze wel andere keuzes gemaakt wat betreft inclusie.
  donderdag 28 maart 2019 @ 09:52:36 #268
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_185892828
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 09:39 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Zolang Jezus niet oproept tot fysieke agressie tegen niet-gelovigen zie ik de tegenstrijdigheid niet zo. Maar misschien heb ik de passage verkeerd gelezen/begrepen. Ik zie dit als een voorspelling van agressie tegen zijn volgelingen.
Eens.

Dat vers waarin Jezus oproept dat mensen hun kleren moeten verkopen om een zwaard te kopen vind ik overigens een lastigere, dat is alleen uit te leggen als je het metaforisch opvat.
  donderdag 28 maart 2019 @ 10:07:57 #269
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_185893162
quote:

[..]

quote:

[..]

Hmm. De christenen die ik ken hebben het altijd over de liefde en goedheid van Jezus en zijn meestal verbaasd als je ze wijst op bijvoorbeeld de vergelijking van de koning en de drachmen. Vooral het eind daarvan is lekker cru.
  donderdag 28 maart 2019 @ 10:13:30 #270
484872 borealist
Mijn naam is Bo
pi_185893255
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 09:48 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Ah je zit in de gnostiek :) Ik vroeg me al af in welke hoek je zat.

Ik vind dergelijke apocriefe geschriften wel erg interessant, ik ga er alleen vanuit dat het NT van de Bijbel de geschriften met de hoogste mate van authenticiteit bevat, anders hadden ze wel andere keuzes gemaakt wat betreft inclusie.
De gnostiek vind je ook terug in het NT zelf. Maar ik denk dat mensen die in het NT lezen dat de weg naar de hemel geen gemakkelijke wandeling is daar van schrikken, en dat ze zich dan ergens anders op richten dat wat makkelijker te behappen is, zoals dat een ieder vergeven wordt.

Dat voelt wel goed, en zodoende dat er een 'feel good' stroming is binnen het Christendom welke zeer schuw is voor de werkelijkheid.
  donderdag 28 maart 2019 @ 10:16:07 #271
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_185893293
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 10:07 schreef hoatzin het volgende:

[..]

[..]

Hmm. De christenen die ik ken hebben het altijd over de liefde en goedheid van Jezus en zijn meestal verbaasd als je ze wijst op bijvoorbeeld de vergelijking van de koning en de drachmen. Vooral het eind daarvan is lekker cru.
En Openbaring? Negeren ze die dan?
  donderdag 28 maart 2019 @ 10:21:05 #272
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_185893368
quote:
1s.gif Op donderdag 28 maart 2019 10:16 schreef Iblardi het volgende:

[..]

En Openbaring? Negeren ze die dan?
Grotendeels. Selectieve perceptie. Het viel me als gelovige vroeger al op dat bepaalde delen van de Bijbel angstvallig verzwegen werden. Toen ik dan ook de Bijbel eens in zijn geheel las viel ik van de ene verbazing in de andere omdat veel zaken niet strookten met mijn beeld van God en/of Jezus.
  donderdag 28 maart 2019 @ 10:22:14 #273
484872 borealist
Mijn naam is Bo
pi_185893384
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 01:51 schreef EttovanBelgie het volgende:
Ja, ik heb niet zo'n zin in dat Dan Brown geneuzel.
Dat Jezus de mensheid wil redden van de permanente dood? Met andere woorden, dat Jezus door God werd gezonden om de mensheid te behouden van uitsterving?

Dat lijkt mij een zeer serieuze stelling, waarbij in vergelijking Dan Brown zich met bijzaken bezighoudt.
  donderdag 28 maart 2019 @ 11:43:19 #274
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_185894526
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 08:21 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Geen idee, dat dien je aan ATON te vragen.

De simpelste verklaring werd al eerder gegeven voor deze verzen: een koppeling aan verzen over 'onder de boosdoeners' gerekend worden uit Psalmen; evenzo het gedood worden tussen twee misdadigers.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  donderdag 28 maart 2019 @ 11:44:00 #275
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_185894538
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 10:22 schreef borealist het volgende:

[..]

Dat Jezus de mensheid wil redden van de permanente dood? Met andere woorden, dat Jezus door God werd gezonden om de mensheid te behouden van uitsterving?

Dat lijkt mij een zeer serieuze stelling, waarbij in vergelijking Dan Brown zich met bijzaken bezighoudt.
Heel de mensheid of alleen de blanke mensheid en hun grotere hersenen? Zo was het toch Borealist?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')