Niet als zo'n kliklijnmeldpunt geopend wordt door iemand die een kruistocht begonnen is tegen linkse indoctrinatie. Dat zou jou als voorvechter van de vrije meningsvorming toch ook niet goed moeten vinden.quote:Op vrijdag 29 maart 2019 21:18 schreef Ixnay het volgende:
Het doel van dit initiatief van FvD is alleen het in beeld brengen wat de omvang van het probleem is.
Rare vergelijking. Gaan we uitspraken van leraren opnemen en turven hoeveel linkse en rechtse uitspraken ze doen? En dan een boete opleggen als het te links (of rechts) is?quote:Als ik te hard rijd word ik ook gefotografeerd en krijg ik zelfs een boete. Dat gebeurt hier niet eens.
Behalve dan dat hier sterk geïnsinueerd wordt dat het onderwijs als geheel links indoctrineert. Daarmee komt het aanzien van iedere leraar, ongeacht politieke kleur, in het geding. De objectiviteit van vrijwel iedere leraar wordt hier ter discussie gesteld, dus juist objectieve leraren moeten hiertegen in verweer komen.quote:Als je gewoon je werk goed doet als leraar en objectief blijft hoef je nergens voor te vrezen. Ik snap niet waarom goede objectieve docenten zich hier zo druk om maken.
Ze hadden ook een onafhankelijk onderzoeksbureau hiervoor kunnen inhuren. FvD heeft al duidelijk een mening hierover, dus door ze zelf het onderzoek laten doen, kun je je afvragen of de uitslag wel zo betrouwbaar is.quote:Op vrijdag 29 maart 2019 21:18 schreef Ixnay het volgende:
Docenten hebben vaak een sterke politieke richting. Dit is hun goed recht.
Echter is het in het belang van de democratie dat kinderen vrij hun mening kunnen vormen zodat ze in volwassenheid een stem kunnen uitbrengen op een partij zodat de uitslag representatief is voor de gehele bevolking.
Het doel van dit initiatief van FvD is alleen het in beeld brengen wat de omvang van het probleem is. Een enkele linkse uitspraak van 1 docent zal weinig verschil maken. Maar al die kleine incidenten samen zijn misschien wel meerdere zetels op het moment dat deze leerlingen volwassen zijn.
Als ik te hard rijd word ik ook gefotografeerd en krijg ik zelfs een boete. Dat gebeurt hier niet eens.
Als je gewoon je werk goed doet als leraar en objectief blijft hoef je nergens voor te vrezen. Ik snap niet waarom goede objectieve docenten zich hier zo druk om maken.
Nee... het doel is de oorlog tegen links, omdat die vijand is die deze cultuur wilt vernietigen/ondermijnen, aldus FvD-ideoloog Baudetquote:Op vrijdag 29 maart 2019 21:18 schreef Ixnay het volgende:
Het doel van dit initiatief van FvD is alleen het in beeld brengen wat de omvang van het probleem is.
Objectiviteit bestaat niet. Docenten hebben altijd op een zeker moment dingen gezegd over moraal, politiek, maatschappelijk kwesties. Het is ook hun taak kinderen sociaal te vormen...quote:Als je gewoon je werk goed doet als leraar en objectief blijft hoef je nergens voor te vrezen. Ik snap niet waarom goede objectieve docenten zich hier zo druk om maken.
Wat kan het kwaad? In het slechtste geval verandert er niks. In het beste geval krijgen we objectiever onderwijs.quote:Op vrijdag 29 maart 2019 21:24 schreef DireStraits7 het volgende:
Niet als zo'n kliklijnmeldpunt geopend wordt door iemand die een kruistocht begonnen is tegen linkse indoctrinatie. Dat zou jou als voorvechter van de vrije meningsvorming toch ook niet goed moeten vinden.
Juist niet, dat zei ik toch?quote:Rare vergelijking. Gaan we uitspraken van leraren opnemen en turven hoeveel linkse en rechtse uitspraken ze doen? En dan een boete opleggen als het te links (of rechts) is?
Stel het is te rechts. Dan mag er net zo goed een klacht ingediend worden voor te rechts onderwijs. Ik denk namelijk dat dit al gebeurt.quote:Behalve dan dat hier sterk geïnsinueerd wordt dat het onderwijs als geheel links indoctrineert. Daarmee komt het aanzien van iedere leraar, ongeacht politieke kleur, in het geding. De objectiviteit van vrijwel iedere leraar wordt hier ter discussie gesteld, dus juist objectieve leraren moeten hiertegen in verweer komen.
Dat is wel heel naïef. In het slechtste geval worden er nauwelijks meldingen gedaan, maar heeft FvD toch weer zijn twee seconden faam gehad en zijn de onderbuikgevoelens weer gevoed. Met zo'n meldpunt wordt gewoon een ongezond werkklimaat gecreëerd.quote:Op vrijdag 29 maart 2019 21:42 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Wat kan het kwaad? In het slechtste geval verandert er niks. In het beste geval krijgen we objectiever onderwijs.
Ik ben geen aanhanger van het postmoderne gedachtegoed, maar als blijkbaar vrij voldongen feiten als klimaatproblematiek afgedaan worden als 'linkse indoctrinatie' wordt het lastig om nog vakken te doceren. Vakken als economie, maatschappijleer, geschiedenis en zelfs natuurkunde zijn niet zonder aannames.quote:Het lijkt wel alsof we dat niet willen, objectiever onderwijs. En alsof we willen dat die docenten lekker linkse dingen mogen propageren. Een docent is er om feiten en kennis over te dragen aan leerlingen en niet om een bepaald moraal aan te leren
Behalve dan dat dit geen onafhankelijk meldpunt is, maar vooropgezet om specifiek links gedachtegoed te weren. Eenieder die stelt dat dit een objectief meldpunt pretendeert te zijn heeft echt de berichtgeving niet goed gevolgd.quote:Stel het is te rechts. Dan mag er net zo goed een klacht ingediend worden voor te rechts onderwijs. Ik denk namelijk dat dit al gebeurt.
Daar ben ik het mee eens, maar indoctrinatie gaat echt een paar stappen verder dan wat je nu schetst. Ik ben het eens met een overrepresentatie van links gedachtegoed, maar heb het dan daar over en schets het onderwijs niet af als een soort GroenLinks-propagandamachine.quote:Je kunt iets op 2 manieren zeggen.
(...)
Dit kunnen allebei feitelijke uitspraken zijn. Toch kunnen bepaalde argumenten, ook al zijn ze beide geheel feitelijk en juist een leerling een bepaalde politieke richting uitsturen. Vooral als je de ene variant wel vertelt en de andere variant niet.
De vraag is altijd hoe onafhankelijk deze onafhankelijke onderzoeksbureaus zijn. Dat bureau dat onderzoek deed naar Trump en de Russen is ook onafhankelijk zeggen ze. Er is niks onafhankelijker dan camerabeelden die de waarheid laten zien.quote:Op vrijdag 29 maart 2019 21:36 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Ze hadden ook een onafhankelijk onderzoeksbureau hiervoor kunnen inhuren. FvD heeft al duidelijk een mening hierover, dus door ze zelf het onderzoek laten doen, kun je je afvragen of de uitslag wel zo betrouwbaar is.
Objectiviteit bestaat wel hoor. Een wiskundeleraar geeft objectief les, mits het een goede wiskundeleraar is.quote:Op vrijdag 29 maart 2019 21:41 schreef Bluesdude het volgende:
Objectiviteit bestaat niet. Docenten hebben altijd op een zeker moment dingen gezegd over moraal, politiek, maatschappelijk kwesties. Het is ook hun taak kinderen sociaal te vormen...
En dat kan niet zonder waarden en normen te overwegen en over te dragen aan de kinderen.
Natuurlijk... een docent die teveel een moraal dramt mag aangesproken worden daarop.
Maar dit is niet wat FvD beoogt. FvD wil een culturele zuivering van linksigheid, dan wel meer hun rechts geleuter in het onderwijs.
Het onderzoeksbureau zou kunnen starten met het lesmaterieel zelf. En dan voornamelijk van vakken zoals geschiedenis, aardrijkskunde en maatschappijleer.quote:Op vrijdag 29 maart 2019 21:49 schreef Ixnay het volgende:
Ik vraag me ook af hoe dat onderzoeksbureau dit wil onderzoeken. Ze moeten toch eerst echt erachter zien te worden wat er precies gezegd wordt in de klas. Het blijft gissen zonder daadwerkelijke camerabeelden of bijvoorbeeld interviews met leerlingen.
Dat is het werk van een onderzoeksbureau om daar een gedegen plan voor te schrijven. Ik verwacht dat er een betere opzet uit rolt dan 'we vragen kinderen om leraren te snitchen'.quote:Op vrijdag 29 maart 2019 21:49 schreef Ixnay het volgende:
Ik vraag me ook af hoe dat onderzoeksbureau dit wil onderzoeken.
En stel dat het resultaat neutraal is. Wat hebben we bereikt dan met dat onderzoek?quote:Op vrijdag 29 maart 2019 21:58 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Het onderzoeksbureau zou kunnen starten met het lesmaterieel zelf. En dan voornamelijk van vakken zoals geschiedenis, aardrijkskunde en maatschappijleer.
Wiskunde, daarmee heb je ook gelijk het enige vak te pakken dat inherent feitelijk is, omdat het op axioma's gestoeld is.quote:Op vrijdag 29 maart 2019 21:57 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Objectiviteit bestaat wel hoor. Een wiskundeleraar geeft objectief les, mits het een goede wiskundeleraar is.
Ik word ook gesnitcht door het CJIB als ik te hard rijd.quote:Op vrijdag 29 maart 2019 21:59 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Dat is het werk van een onderzoeksbureau om daar een gedegen plan voor te schrijven. Ik verwacht dat er een betere opzet uit rolt dan 'we vragen kinderen om leraren te snitchen'.
Nope, die controleren je.quote:Op vrijdag 29 maart 2019 22:03 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Ik word ook gesnitcht door het CJIB als ik te hard rijd.
Voor iets wat niet objectief is vast te stellen, al helemaal niet door degenen die de meldingen moeten gaan maken, in veel gevallen niet achteraf is te verifiëren en door de makers van het meldpunt ook nog eens duidelijk in een bepaalde richting wordt gestuurd? Iedere leraar is in principe vogelvrij.quote:Op vrijdag 29 maart 2019 21:18 schreef Ixnay het volgende:
Als je gewoon je werk goed doet als leraar en objectief blijft hoef je nergens voor te vrezen. Ik snap niet waarom goede objectieve docenten zich hier zo druk om maken.
Je weet dan dat het niet aan het lesmateriaal ligt. Bij een onderzoek moet natuurlijk ook bepaalde zaken uitsluiten.quote:Op vrijdag 29 maart 2019 22:00 schreef Ixnay het volgende:
[..]
En stel dat het resultaat neutraal is. Wat hebben we bereikt dan met dat onderzoek?
We weten nog steeds niet hoe links de les is.
En natuurkunde, scheikunde en biologie zijn dat bijvoorbeeld niet, want...?quote:Op vrijdag 29 maart 2019 22:01 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Wiskunde, daarmee heb je ook gelijk het enige vak te pakken dat inherent feitelijk is,
Omdat deze vakken in essentie ook maar één aaneenschakeling van 'working theories' zijn.quote:Op vrijdag 29 maart 2019 22:28 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
En natuurkunde, scheikunde en biologie zijn dat bijvoorbeeld niet, want...?
Ja, dat is in feite mijn vraag inderdaad.quote:Op vrijdag 29 maart 2019 22:32 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Omdat deze vakken in essentie ook maar één aaneenschakeling van 'working theories' zijn.
Mijn punt is: waar leg je de grens?
En dat is dan ook precies de praktijk op een (fatsoenlijke) academische opleiding.quote:Op vrijdag 29 maart 2019 22:42 schreef DireStraits7 het volgende:
Wat dat betreft zou men er in het onderwijs goed aan doen om leerlingen kritisch op te leiden en te leren dat veel zaken die als feiten gepresenteerd worden, soms op zeer twijfelachtige aannames berusten.
Op zo'n manier is men ook veel beter in staat om goed onderzoek van slecht onderzoek te scheiden en sommige dingen niet af te doen als 'slechts een (linkse/rechtse) mening'.
Dat vind ik een veel interessante benadering dan de vraag hoe links docenten wel of niet zijn.
De basis is altijd: respect voor elkaar. In de les moet iedereen zich zo veel mogelijk veilig voelen. En dat betekent dat je niet altijd alles vrijuit maar kunt zeggen. Het zou wat zijn als ik het prima vond wanneer een leerling in mijn les 'ik wil minder Marokkanen' ging roepen, zoals Wilders deed in een Haags cafe, terwijl er ook Marokkaanse leerlingen bij zitten. Ik begrijp dat jij dat zorgelijk vindt, maar ik maak me dan vooral zorgen om die Marokkaanse leerlingen en hoe zij zich voelen.quote:Op donderdag 28 maart 2019 22:35 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb me als docent regelmatig zorgen gemaakt om studenten die op de PVV stemden. Ik ben ervan overtuigd dat zij in colleges van mij en mijn collega's niet het gevoel kregen dat zij vrijuit konden spreken. Ik heb mijn best gedaan. Zo heb ik tijdens de traningen diversiteitssensitief onderwijs die wij kregen geprobeerd om afwijkende politieke ideeën op de agenda te krijgen. Maar hé, die training draaide natuurlijk om één specifiek soort diversiteit.
Zie daar maar eens tegen te strijden met een klacht bij een docent, een leidinggevende, een decaan of de rector - ze behoren allemaal tot dezelfde intellectuele bende.
Verklaar je nader.quote:Op vrijdag 29 maart 2019 23:14 schreef Ambystoma_mexicanum het volgende:
Het heeft meer weg van een ordinaire witchhunt dan wat anders.
Je formuleert wat ongenuanceerd.quote:Op vrijdag 29 maart 2019 00:46 schreef borealist het volgende:
[..]
Ik krijg bij universiteiten toch wel de indruk dat daar voornamelijk mensen terecht komen die klakkeloos informatie naar binnen kunnen gieten en dat vervolgens op bevel kunnen uitschijten.
Dat kan natuurlijk niet, want stel dat ze mein kampf lezen en dat klakkeloos overnemen. Zodoende hanteren universiteiten het wc eend model.
Ze lezen bij wc eend alleen wat goedgekeurd is door wc eend. Bij geval van conflict is degene die het meest geciteerd wordt de baas. Kritiek leveren wordt ze natuurlijk ook geleerd, dat is niet veel anders dan pesten, maar ze zijn er desondanks trots op als ze iets leren dat iedereen van nature kan.
Vandaar dat het niet zo hard gaat met onze technologische vooruitgang.
Ze moeten 'boreaal' zeggen.quote:Op vrijdag 29 maart 2019 23:25 schreef Klopkoek het volgende:
Haha een docent mag niet "blanke ras" tussen aanhalingstekens zetten terwijl het FvD hun eigen woorden en wensen zijn.
Ben ik met je eens. FvD maakt er nu een politiek geladen en beladen onderwerp van, terwijl er best goede redenen zijn om de politieke voorkeur van het docentenkorps eens onder de loep te nemen. Hetzelfde geldt voor het journaille, overigens.quote:Op vrijdag 29 maart 2019 21:36 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Ze hadden ook een onafhankelijk onderzoeksbureau hiervoor kunnen inhuren. FvD heeft al duidelijk een mening hierover, dus door ze zelf het onderzoek laten doen, kun je je afvragen of de uitslag wel zo betrouwbaar is.
Ook een interessante. Gaat het om de publieke omroep: vooruit. Maar waar het gaat om kranten, websites, tijdschriften en noem maar op die geen staatssteun krijgen... Als de overheid daar gaat ingrijpen omdat ze te links of wat dan ook zouden zijn, dan ben je echt bezig in Erdo-stijl.quote:Op vrijdag 29 maart 2019 23:30 schreef Oostwoud het volgende:
Hetzelfde geldt voor het journaille, overigens.
Waar heb ik het over ingrijpen? Onderzoeken, stond er.quote:Op vrijdag 29 maart 2019 23:34 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ook een interessante. Gaat het om de publieke omroep: vooruit. Maar waar het gaat om kranten, websites, tijdschriften en noem maar op die geen staatssteun krijgen... Als de overheid daar gaat ingrijpen omdat ze te links of wat dan ook zouden zijn, dan ben je echt bezig in Erdo-stijl.
Nee niet 'vooruit'.quote:Op vrijdag 29 maart 2019 23:34 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ook een interessante. Gaat het om de publieke omroep: vooruit.
Dat wordt al gedaan. Ik kan me bijvoorbeeld van NRC herinneren dat ze verweten wordt in het geval van Israël-Palestina te partijdig te zijn in het voordeel van Palestina. Uit analyse bleek dat het omgekeerde het geval was: het Israëlische perspectief kwam vaker positief naar voren dan het Palestijnse.quote:Op vrijdag 29 maart 2019 23:36 schreef Oostwoud het volgende:
[..]
Waar heb ik het over ingrijpen? Onderzoeken, stond er.
Nou... Als je kijkt naar de verkiezingsuitslagen en de profielen van de omroepen, dan zie ik wel wat scheefgroei. Waarschijnlijk ook deels veroorzaakt door het gebrek aan een degelijk rechts alternatief en doordat de inrichting van dat publieke bestel vooral gebaseerd is op de situatie van een kleine halve eeuw geleden, maar ik denk dat ook wel te zien.quote:Op vrijdag 29 maart 2019 23:37 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Nee niet 'vooruit'.
Het hele idee achter een publieke omroep komt voort uit de lessen van de jaren 20 en 30.
Dat betekent dus dat het niet gestuurd wordt door allemaal belangen en kongsis
Dus daarom is een onafhankelijke positie erg noodzakelijk, waar het trouwens nogal aan schort in Nederland. Zo links is de NPO niet eens.
Volledig gestoord die man. Ernstig dat zo'n figuur studenten mag vergiftigen met z'n ondoordachte idioterie.quote:
De Avrotros, WNL, KroNcrv, Powned zijn allemaal rechtse omroepen.quote:Op vrijdag 29 maart 2019 23:46 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nou... Als je kijkt naar de verkiezingsuitslagen en de profielen van de omroepen, dan zie ik wel wat scheefgroei. Waarschijnlijk ook deels veroorzaakt door het gebrek aan een degelijk rechts alternatief en doordat de inrichting van dat publieke bestel vooral gebaseerd is op de situatie van een kleine halve eeuw geleden, maar ik denk dat ook wel te zien.
Ja, dat is dan ook wel weer waar.quote:Op vrijdag 29 maart 2019 23:52 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
De Avrotros, WNL, KroNcrv, Powned zijn allemaal rechtse omroepen.
En dan is er NTR met sensatietelevisie
https://lindaduits.nl/2012/09/nieuwsuur-als-sensatietelevisie/
Er zitten nota bene drie Telegraaf omroepen in het bestel (WNL, Powned, Tros) dus het is gewoon gejank. De machtige NPO bazen zijn ook nog eens VVDers.quote:Op vrijdag 29 maart 2019 23:54 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, dat is dan ook wel weer waar.
Maar goed, het wordt van belastinggeld betaald, dus als er het idee bestaat dat het allemaal te links is, dan moet dat maar eens onderzocht worden.
Mijn punt is dat de overheid zich niet te bemoeien heeft met onafhankelijke media.
Geen enkele van die boeken zegt ook maar iets over de situatie op Nederlandse universiteiten.quote:Op vrijdag 29 maart 2019 23:26 schreef Oostwoud het volgende:
[..]
Je formuleert wat ongenuanceerd.
Overigens zijn er prima boeken geschreven over een achterliggend probleem wat jij volgens mij benoemt:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dit werkt alleen in real life. Hier kan je het gewoon teruglezen.quote:
Hm. Vrij oneerlijk om een professor in de Neerlandistiek tegenover een PVV-MBO'er te zetten. Dan blijft er van het punt van die laatste natuurlijk helemaal niets over.quote:Op zaterdag 30 maart 2019 00:41 schreef Montagui het volgende:
'arme leerlingen'
De eindopmerking van Pleij (tegen Beertema) is in deze ENORM veelzeggend.
Check Jinek 29-03.
Ik kan me niet voorstellen dat een man als Beertema, iemand die met beide benen op de grond staat, die zelf jarenlang les heeft gegeven, het aflegt tegen zulke nietszeggende graaiende inhoudsloze huppelkutjes als Jinek en van Pleij.quote:Op zaterdag 30 maart 2019 07:24 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Hm. Vrij oneerlijk om een professor in de Neerlandistiek tegenover een PVV-MBO'er te zetten. Dan blijft er van het punt van die laatste natuurlijk helemaal niets over.
Terecht, overigens.
Ik begrijp uitstekend dat je je dat niet kunt voorstellen. Dat lijkt me zo ongeveer de essentie van het hele PVV-aanhangerschap.quote:Op zaterdag 30 maart 2019 08:22 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Ik kan me niet voorstellen dat een man als Beertema, iemand die met beide benen op de grond staat, die zelf jarenlang les heeft gegeven, het aflegt tegen zulke nietszeggende graaiende inhoudsloze huppelkutjes als Jinek en van Pleij.
Ligt er aan waar je meer waarde aan hecht. Die van een 34 jaar lange ervaringsdeskundige (en in zijn jonge jaren overtuigd communist) of die van een theoreticus.quote:Op zaterdag 30 maart 2019 07:24 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Hm. Vrij oneerlijk om een professor in de Neerlandistiek tegenover een PVV-MBO'er te zetten. Dan blijft er van het punt van die laatste natuurlijk helemaal niets over.
Terecht, overigens.
Ik heb er goed naar geluisterd en de 'theoreticus' (hoogleraren geven ook les hè) won het heel, heel dik van de MBO-PVV'er.quote:Op zaterdag 30 maart 2019 10:43 schreef Montagui het volgende:
[..]
Ligt er aan waar je meer waarde aan hecht. Die van een 34 jaar lange ervaringsdeskundige of die van een theoreticus.
Wat mij betreft viel hij door de mand, constant interrumperen, niet uit laten praten, meewarig kijken en weglachen. Maar goed....ieder zijn bril dan maar he.quote:Op zaterdag 30 maart 2019 10:48 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik heb er goed naar geluisterd en de 'theoreticus' (hoogleraren geven ook les hè) won het heel, heel dik van de MBO-PVV'er.
Zo kun je het ook zien ja.quote:Op zaterdag 30 maart 2019 10:52 schreef Montagui het volgende:
[..]
Maar goed....ieder zijn bril dan maar he.
Beertema is vooral ook de man die regelmatig nog glimmend in de kamer praat over de periode dat de kinderen er van langs kregen met een lineaal.quote:Op zaterdag 30 maart 2019 08:22 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Ik kan me niet voorstellen dat een man als Beertema, iemand die met beide benen op de grond staat, die zelf jarenlang les heeft gegeven, het aflegt tegen zulke nietszeggende graaiende inhoudsloze huppelkutjes als Jinek en van Pleij.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |