Paul Vugts?quote:Op donderdag 27 juni 2019 16:30 schreef golfer het volgende:
De VPRO maakt van 1 t/m 5 juli de Zomergasten van seizoen 2019 bekend. Vanaf aanstaande maandag wordt elke ochtend een nieuwe naam gedeeld op de social media kanalen en deze website. De zesde en laatste gast wordt op vrijdagavond 5 juli bekendgemaakt door presentator Janine Abbring bij Pauw.
Janine Abbring over de selectie van dit jaar:
‘Ik verheug me enorm op de Zomergasten van dit seizoen. Het zijn stuk voor stuk bijzondere persoonlijkheden die excelleren in hun werk en ze verstaan de kunst van het vertellen van een goed verhaal. Daarbij opereren ze ook nog eens in uiteenlopende uithoeken van de wereld: van Latijns-Amerika tot in de haarvaten van de Nederlandse gezondheidszorg, en van Broadway tot diep in de georganiseerde poldermaffia. Ik kan niet wachten!'
VPRO Zomergasten is van 28 juli tot en met 1 september elke zondagavond om 20.15 uur live te zien op NPO 2
Hij zal wel wat boeiend te melden hebben over zijn vak, lijkt me.quote:Op maandag 1 juli 2019 12:28 schreef Tomatenboer het volgende:
Crosspost dan maar
Onbegrijpelijk dat ze zo'n oppervlakkig persoon als John van den Heuvel uitnodigen naar mijn mening.
Die vent is echt een lege huls.
quote:Op maandag 1 juli 2019 13:06 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Hij zal wel wat boeiends te melden hebben over zijn vak, lijkt me.
Kan me niet voorstellen. Ook in zijn vakgebied vind ik hem zwaar overschat en overkomen als een nitwit.quote:Op maandag 1 juli 2019 13:06 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Hij zal wel wat boeiend te melden hebben over zijn vak, lijkt me.
Het is geen College Tour. Dit is een intellectueel programma en Sjon lijkt me intellectueel niets te bieden te hebben.quote:Op maandag 1 juli 2019 13:06 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Hij zal wel wat boeiend te melden hebben over zijn vak, lijkt me.
Peter R. de Vries die een 3 uur durende Peter R. de Vries show laat schieten?quote:Op maandag 1 juli 2019 13:43 schreef Farenji het volgende:
Misschien dat Peter R. de Vries niet kon? Dan maar Van den Heuvel!
quote:Bervoets is één van de meest veelzijdige en productieve auteurs van haar generatie. Haar werk werd geprezen met de BNG Bank Literatuurprijs en de Frans Kellendonkprijs en ontving nominaties voor de Gouden Boekenuil, de AKO Literatuurprijs en de Libris Literatuurprijs. Dit voorjaar verscheen haar zevende roman Welkom in het Rijk der zieken, een boek over chronisch ziek zijn waarin essayistische beschouwingen samengaan met fantasy-elementen.
'Mijn fragmenten draaien om de verhalen die we onszelf en elkaar vertellen om met onszelf en elkaar te kunnen leven. Hoe maken we onszelf wijs dat we een goed mens zijn, ook wanneer we verkeerde beslissingen nemen? Hoe worden onze ideeën over zaken als liefde, authenticiteit en zingeving beïnvloed door de cultuur en gemeenschap waarin we leven? En welke verhalen vertellen we onszelf om overeind te blijven bij rouw, verlies of verdriet? Het zijn vragen die me al jaren bezighouden, misschien wel de kern van m’n werk vormen. Maar: in de kracht van verhalen schuilt ook hun destructieve potentie.'- hanna bervoets
laboratoriumliteratuur
Bervoets schreef zeven romans met een vaak maatschappelijk betrokken ondertoon. Recensenten omschrijven haar werk soms als laboratoriumliteratuur: romans van Bervoets hebben op het oog groteske uitgangspunten maar kennen altijd een nauwkeurige, realistische uitwerking. In Alles wat er was (2013) raakt een groep mensen opgesloten in een verlaten schoolgebouw, waarop ze de wetten van het samenleven opnieuw moeten definiëren. Efter (2014) speelt in een nabije toekomst waarin ons denken over ziek en gezond zo is veranderd dat we verliefdheid als psychische aandoening beschouwen. Ivanov (2016) draait om het kruisen van mensen en apen, en de grenzen van wetenschapsethiek. Fuzzie (2017) is een meer meanderende vertelling over een pratend pluizig bolletje; een onderzoek naar de mechanismen achter gemis, genegenheid en de vraag in hoeverre affectie zich laat afdwingen.
Hoewel haar boeken niet in één hokje passen, stelt Bervoets steeds weer de vraag wie of wat ons denken bepaalt, en wat er gebeurt wanneer vanzelfsprekendheden wegvallen. Soms met een science fiction-achtige vertelling, dan weer in precies realistisch proza. De jury van de Frans Kellendonkprijs schreef over Ivanov: ‘Steeds is een schrijfster aan het woord die trefzeker formuleert, lenig construeert, boordevol verbeelding zit en nooit roeperig of te expliciet wordt.’
geen twijfel
Hanna Bervoets groeide op in Amsterdam en woonde bij haar moeder. Als kind was ze een fervent lezer, op de middelbare school verschoof haar interesse naar games, wiskunde, televisie en films. Van de alternatieve rockband No Doubt was ze zo’n fan dat ze een fan-website programmeerde en vervolgens al snel de Nederlandse afdeling van de internationale fanclub bestierde. Haar droom was om zelf groot filmregisseur te worden in Hollywood, maar als ze na haar middelbare schooltijd aan de Universiteit van Amsterdam Media & Cultuur gaat studeren ontdekt ze het schrijven óver film en televisie.
publicaties
Tijdens haar studie schreef Bervoets filmrecensies en korte columns over het Amsterdamse uitgaansleven voor stadsmagazine NL20. In 2008 voltooide zij vervolgens een duale Master Journalistiek en Research, eveneens aan de Universiteit van Amsterdam. Sindsdien publiceert zij essays en artikelen over media, cultuur en literatuur in onder andere NRC, de Volkskrant en De Correspondent. Tussen 2010 en 2015 was Bervoets vaste columnist voor Volkskrant Magazine. Daarna was ze één van de vaste televisierecensenten van de Volkskrant, een rubriek waar ze recent mee is gestopt. In 2018 schreef zij het scenario voor CarryMe voor Firma MES, een toneelstuk over de vraag wat er gebeurt wanneer we het dragen van kinderen commercieel uitbesteden. Bervoets romans en korte verhalen werden in verschillende talen vertaald.
Hanna Bervoets is de tweede Zomergast van 2019. Janine Abbring praat met haar op zondag 4 augustus om 20.15 uur op NL 2.
Zo´n periode heb ik vroeger ook wel gehad.quote:Op dinsdag 2 juli 2019 08:37 schreef Bosbeetle het volgende:
Opzich wel leuk
Vind het wel schokkend dat er zoveel zomergasten tegenwoordig jonger zijn dan ik.
Tja ik ben van de generatie beyonce/timberlake/spears/nadler en die worden ook gewoon oud, maar schokkend is het welquote:Op dinsdag 2 juli 2019 08:42 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Zo´n periode heb ik vroeger ook wel gehad.
Ze zijn meestal toch wel n stukje ouder dan deze Hanna. Maar dat er zo nu en dan n jongere gast tussen zit vind ik n prima ontwikkeling. Ze lijkt me ook n stuk interessanter dan de eerste gast.quote:Op dinsdag 2 juli 2019 08:37 schreef Bosbeetle het volgende:
Opzich wel leuk
Vind het wel schokkend dat er zoveel zomergasten tegenwoordig jonger zijn dan ik.
quote:Janine Abbring ontvangt journalist Nina Jurna (Renkum 1969) op 11 augustus in de derde aflevering van VPRO Zomergasten. Jurna is Latijns-Amerikacorrespondent voor NRC Handelsblad in Rio de Janeiro, Brazilië.
Ze liep het afgelopen jaar mee met de migrantenkaravaan die van het door bendes en drugsgeweld geteisterde Midden-Amerika naar de VS trok. Ze deed verslag vanuit de gevechten rond voedsel- en medicijnentransporten naar Venezuela en sprak met Juan Guaidó, de zelfbenoemde interim-president van het land dat in diepe crisis verkeert. Ook analyseerde ze hoe het kon dat in Brazilië de extreemrechtse ex-militair Jair Bolsonaro tot president verkozen werd.
'Ik hoop de kijker mee te voeren naar dit voor mij zo fascinerende en kleurrijke continent. Latijns-Amerika kent grote contrasten van arm en rijk, van extreem geweld en onverbiddelijke hardheid, maar er is ook de gepassioneerde romantiek en de ontroerende warmte van de bevolking. Ik hoop de kijker deelgenoot te maken van die verschillende werelden, tegen de achtergrond van de actuele ontwikkelingen en gebeurtenissen waar ik me als journalist en mens tussen beweeg.'
Nina Jurna studeerde Journalistiek aan de Hogeschool Windesheim in Zwolle. Toen ze als stagiaire bij Radio Veronica verslag deed van de ontreddering na de Bijlmerramp in 1992, kwam ze erachter dat ze goed was in het vertellen van menselijke verhalen in crisissituaties. Van 1994 tot 2000 was ze verslaggever voor de Amsterdamse lokale zender AT5 en RTV Noord-Holland. In 1995 maakte ze voor het eerst een reis naar Suriname om haar roots uit te zoeken en werd door het land gegrepen.
Suriname
In 1999 maakte ze samen met regisseur Frank Zichem een documentaire over haar Surinaamse oudoom Louis Doedel, een vakbondsleider die tijdens de crisis van de jaren dertig van de vorige eeuw in opstand kwam tegen het koloniale regime en drieënveertig jaar werd opgesloten in een psychiatrische kliniek. Een jaar later, in 2000, vertrok Jurna met wat bluf en bravoure naar Suriname om er voor RTL en later ook Het Parool aan de slag te gaan. Ze zou er tien jaar blijven. Sinds 2011 werkt Jurna vanuit Rio de Janeiro in Brazilië en sinds 2015 is ze Latijns-Amerika correspondent voor NRC Handelsblad. Ze doet daar verslag van een continent waar na jaren van schijnbaar onwankelbare socialistische leiders nu een tegenbeweging is ingezet.
Bouterse
Nina Jurna groeide op in het Overijsselse dorpje Paasloo, niet ver van Steenwijk, waar in de jaren ‘70 Desi Bouterse woonde toen hij als sergeant op de Johannes Postkazerne diende. Ruim dertig jaar later zou ze de omstreden Surinaamse president en ex-legerleider interviewen op zijn landgoed in het binnenland van Suriname, een zeldzaamheid voor een Nederlandse journalist. Het resulteerde uiteindelijk in het boek Desi Bouterse - Een Surinaamse realiteit (2015).
speurwerk
Het was zeker niet het eerste opmerkelijke nieuwsfeit in haar tijd als correspondent in Suriname: het was door haar speurwerk dat er in 2002 foto's opdoken van de net aangetreden staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Philomena Bijlhout in het uniform van de paramilitaire volksmilitie van Bouterse, daterend van na de Decembermoorden in 1982. Bijlhout bleek niet de waarheid te hebben gesproken over haar verleden en nog voor Jurna het verhaal zelf had kunnen brengen zag de LPF-politica zich gedwongen tot aftreden.
Nina Jurna is de derde Zomergast van 2019. Janine Abbring praat met haar op zondag 11 augustus om 20.15 uur op NPO 2.
Zet je TV op RTL4 en dit krijg jequote:Op donderdag 28 maart 2019 11:58 schreef golfer het volgende:
Wie zijn de gewenste gasten?
Voor mij o.a. Maarten van Rossem, Khadija Arib, Thierry Baudet, Wende Snijders, Kees van Kooten, Anouk, Sinan Can, Eva Jinek.
quote:Schrijver, jurist en filosoof Maxim Februari (Coevorden, 1963) is op 18 augustus de vierde Zomergast bij de VPRO.
0
Februari is bekend als succesvol romanschrijver en is sinds 2010 als columnist verbonden aan NRC Handelsblad. Vorig jaar won Februari de J.L. Heldringprijs voor de beste journalistieke columnist van 2018. Uit het juryrapport: ‘Maxim Februari bespreekt de grote thema’s van deze tijd en altijd met concrete voorbeelden. Hij is een origineel schrijver en denker en een geweldig stilist, met niet zelden een fijnzinnig gevoel voor humor. Hij maakt nieuwsgierig, zet aan tot denken en is kritisch op een zeer unieke manier.’
'Een gesprek aangaan via beeld vind ik erg verleidelijk. Als je schrijft heb je het voordeel van de precisie: je kunt lang nadenken en zorgen dat je niets stoms zegt. Maar je hebt ook het nadeel van de indirectheid. Beeld gaat sneller. Je kunt echte mensen en echte situaties opvoeren, zonder daarbij zelf in de weg te zitten. Nou zit ik als Zomergast natuurlijk opnieuw vreselijk in de weg – maar ik zal proberen voorrang te geven aan de zintuiglijke ervaringen van het kijken. En er niet te veel stoms tussendoor te zeggen.'
dataverering
Maxim Februari groeide op in Utrecht, studeerde kunstgeschiedenis, filosofie en rechten aan de Universiteit Utrecht, en promoveerde in de filosofie. In zijn columns schrijft Februari met grote regelmaat over de claim van bedrijven en overheden dat ze het leven volmaakt in de greep kunnen krijgen met data. We leven in tijden van ‘dataverering’, zegt Februari daarover.
oeuvre
Naast zijn werk als columnist geeft Februari advies over ethiek en veiligheid. En hij is romancier: In 1989 kwam zijn eerste roman uit, De zonen van het uitzicht, waarvoor hij de Multatuliprijs ontving. In 2007 verscheen De literaire kring, een vertelling over de wegkijkende elite in leesclubs. In 2017 verscheen Klont, een roman met een thematiek die dicht op de felle bedachtzaamheid van zijn NRC-columns zit: Klont gaat over de ‘dataficering’ van het leven, en over de voorliefde van het publiek voor onbetrouwbare sprekers. In 2008 ontving Februari de Frans Kellendonkprijs voor zijn literaire oeuvre.
transistie
In 2012 maakte Februari bekend in transitie te zijn. Hij schreef hier zelf over: ‘Je gaat in transitie, je vervangt oestrogeen door testosteron, het ene hormonale systeem door het andere: het is een medische ingreep van niks, maar de maatschappelijke gevolgen zijn groot. Het blijkt nog het lastigst om door de buitenwacht als meer dan transseksueel te worden gezien.’ Over het thema transseksualiteit publiceerde Februari in 2013 het veel vertaalde boek De Maakbare Man.
Beroep: Journalist....quote:Op donderdag 4 juli 2019 09:48 schreef Scorpion_17 het volgende:
Nee dit is niet goed. Niet weer een schrijver/dagbladfiguur.
Nee, schrijver/columnist en geboren als Marjolijn.quote:
NPO, het kon ook niet anders. Nu nog een negerin of een transgenderkind.quote:Op donderdag 4 juli 2019 11:35 schreef golfer het volgende:
[..]
Nee, schrijver/columnist en geboren als Marjolijn.
[ afbeelding ]
Sukkel.quote:Op donderdag 4 juli 2019 11:48 schreef Nober het volgende:
NPO, het kon ook niet anders. Nu nog een negerin of een transgenderkind.
Dat laatste is hij toch al?quote:Op donderdag 4 juli 2019 11:48 schreef Nober het volgende:
[..]
NPO, het kon ook niet anders. Nu nog een negerin of een transgenderkind.
Lijkt me wat voorbarig, maar wie had jij zoal willen zien?quote:Op donderdag 4 juli 2019 18:11 schreef bloodymary1 het volgende:
Maar gelukkig blijft het ook dit jaar weer lekker slaapverwekkend dan.
Misschien iemand uit de muziek. Ik herinner me bijvoorbeeld hele boeiende gesprekken met Tom Holkenborg en Tom Barman. Of misschien iemand als Tom Waes om maar bij die naam te blijven.quote:Op donderdag 4 juli 2019 18:13 schreef Monolith het volgende:
[..]
Lijkt me wat voorbarig, maar wie had jij zoal willen zien?
We hebben nog twee kandidaten te gaan. Ik verwacht sowieso nog wel iemand met een artistieke achtergrond.quote:Op donderdag 4 juli 2019 18:15 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Misschien iemand uit de muziek. Ik herinner me bijvoorbeeld hele boeiende gesprekken met Tom Holkenborg en Tom Barman. Of misschien iemand als Tom Waes om maar bij die naam te blijven.
Wie had jij gewild?quote:Op donderdag 4 juli 2019 18:27 schreef VeX- het volgende:
Net als je dacht dat het niet nog schraler kon, man man man. Wat een nobodies weer.
quote:Janine Abbring ontvangt op 25 augustus longarts Wanda de Kanter (Den Haag 1959) in VPRO Zomergasten.
De Kanter is sinds 2013 verbonden aan het Antoni van Leeuwenhoek oncologisch ziekenhuis in Amsterdam. Naast haar werk als longarts strijdt De Kanter met collega Pauline Dekker tegen de tabaksindustrie en voor een rookvrije jeugd. Die strijd wordt hard gevoerd, want 'met brave voorlichting kun je doorgaan tot je een ons weegt,' aldus De Kanter in de Volkskrant. Afgelopen voorjaar werden de twee uit de Alliantie Nederland Rookvrij gezet omdat zij te activistisch en confronterend zouden zijn.
'Mijn Zomergastenavond is geslaagd als mensen zien dat het leven meer is dan hun eigen leven. Dat je werkelijk gaat nadenken: zorgen wij wel goed genoeg voor onze opgroeiende kinderen op dit moment, voor mensen die een minderheid zijn, mensen met dementie, mensen met kanker. Nederland heeft fantastische zorg, maar ik vind dat we elkaar soms erg in de steek laten. Ik zou het mooi vinden als ik door die drie uur kan laten zien dat je niet jezelf als maat moet nemen en hoe we beter voor elkaar kunnen zorgen.'
- wanda de kanter
zingeving
Longarts Wanda de Kanter voelt zich aangetrokken tot de ‘zinderende ambitie’ in het Antoni van Leeuwenhoek ziekenhuis en de samenwerking tussen clinici en de wetenschappers van het Nederlands Kanker Instituut dat daar ook zit. 'Door te kijken naar iemands persoonlijke genetische materiaal word je als arts een soort detective', zegt De Kanter. Iedere tumor kent een eigen DNA-afwijking en daardoor is het soms mogelijk een behandeling op maat te bieden. Tegelijkertijd is het voor De Kanter belangrijk om niet alleen iemands DNA maar vooral ook iemands achtergrond en dierbaren te leren kennen, want behandeling van mensen die misschien toch nog een aantal jaren leven met de ziekte waarvan ze weten dat ze eraan zullen doodgaan betekent niet alleen dat je gesprekken met hen voert over levenseinde, maar ook over zingeving en wat belangrijk is in het leven.
activistisch
Dertig procent van de patiënten die overlijden aan kanker kreeg de ziekte als gevolg van roken. Samen met collega-longarts Pauline Dekker strijdt De Kanter tegen de tabaksindustrie en voor een rookvrije jeugd. Afgelopen jaar werden de twee uit de Alliantie Nederland Rookvrij gezet omdat zij te activistisch en confronterend zouden zijn. Eerder al werd door KWF Kankerbestrijding om dezelfde reden de subsidie aan de twee artsen stopgezet. Direct kwam uit vele hoeken steun voor de twee tabaksbestrijders en werd in een crowdfundingsactie binnen een paar weken meer dan 100.000 euro aan donaties opgehaald. Zijzelf zetten zich overigens, net als de andere bestuursleden van hun Stichting Rookpreventie Jeugd, onbezoldigd in voor hun website en stichting.
aangifte
In 2016 deed De Kanter samen met Pauline Dekker, advocaat Bénédicte Ficq en de beiden dit jaar overleden patiënten Anne Marie van Veen en Lia Breed aangifte tegen de vier grote tabaksproducenten die in Nederland actief zijn. Verschillende partijen sloten zich aan, waaronder KWF Kankerbestrijding, een aantal ziekenhuizen en gemeenten en 30.000 mensen via de stichting Sick of Smoking. Het Openbaar Ministerie besloot echter in februari 2018 dat er onvoldoende juridische argumenten waren om de tabaksindustrie strafrechtelijk te vervolgen. De Kanter en Dekker zetten door: zij willen dat de overheid de hoeveelheden gif in sigaretten op een eerlijke manier gaat meten, zodat de burger precies weet waar hij aan toe is en hoe hij zich beter kan beschermen tegen de aanslagen van de tabaksindustrie op zijn gezondheid. Zij willen hiervoor hun zaak uiteindelijk bij het Europees Hof in Luxemburg aanhangig maken.
brandwonden
De Kanter heeft zich voor haar activisme tegen roken twintig jaar lang beziggehouden met medisch-ethische kwesties toen ze van 1993 tot 2013 in het Rode Kruis Ziekenhuis in Beverwijk werkte, waar ook het brandwondencentrum gevestigd is. In Beverwijk was ze onder meer betrokken bij de zorg voor de slachtoffers van de neergestorte Hercules in 1996 en van de brand in café het Hemeltje in Volendam in de nieuwjaarsnacht van 2000 op 2001.
Zij lijkt me helemaal niet saai, maar gedreven en bevlogen. als ik met me goed kan herinneren kan ze hier ook uitstekend over vertellen.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 09:15 schreef bloodymary1 het volgende:
Op zich ook een saaie gast, al is zo'n antirookfascist vast wel lachen.
Je zit op Fok! hè? Vrouwen, minderheden en mensen met morele overtuigingen zijn hier per definitie kut of verdacht.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 09:52 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Zij lijkt me helemaal niet saai, maar gedreven en bevlogen. als ik met me goed kan herinneren kan ze hier ook uitstekend over vertellen.
Dan ken je de geschiedenis van het programma niet.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 10:15 schreef CarbonC het volgende:
Ik denk dat zomergasten wel over het hoogtepunt heen is, zeker met van die onbekende, gezochte gasten.
Maxim Februari lijkt mij anders best interessant, hij schrijft ook altijd goede stukken.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 13:34 schreef Falco het volgende:
Vijf zomergastloze zondagavonden voor mij
Wat een saai gedoe.
De aflevering met Louis van Gaal blijft het beste.
Denk het niet. Er worden al genoeg journalisten door journalisten geïnterviewd.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 14:18 schreef borisz het volgende:
Vanavond bij Pauw weten we nummer zes. Jeroen zelf?
Oh jee, een plattelands minderwaardigheidscomplexje ontdekt.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 15:59 schreef CarbonC het volgende:
Zitten er eigenlijk ook niet-Amsterdammers of zelfs niet-Randstedelingen bij dit jaar?
quote:Janine Abbring ontvangt Ivo van Hove in de laatste aflevering van VPRO Zomergasten op 1 september.
Van Hove (Heist-op-den-Berg, 1958) is één van de meest geroemde toneel- en operaregisseurs ter wereld. Daarnaast is hij directeur van Internationaal Theater Amsterdam (ITA). Voor het ITA-ensemble maakte hij dit jaar de veelgeprezen voorstelling Een klein leven, naar de internationale bestseller van Hanya Yanagihara. Deze zomer regisseert hij Don Giovanni voor de Opéra National in Parijs en in februari 2020 is zijn vertolking van de wereldberoemde musical West Side Story te zien op Broadway in New York. In 2015 werkte Van Hove met zanger David Bowie aan de muziektheatervoorstelling Lazarus, door Bowie gezien als het slotstuk van zijn leven. Een maand na de première overleed David Bowie.
'Ik wil fragmenten tonen waarin Nederland op zijn best is, waarin mensen zich volledig overgeven aan hun passie maar daar ook in falen. En ik laat de tekenfilm zien waardoor ik de kracht van kunst doorvoelde en voor altijd begreep.'
oeuvre
Ivo van Hove groeide op in het Vlaamse boeren- en mijnwerkersdorp Kwaadmechelen. Hij studeerde rechten maar koos uiteindelijk voor het toneel. Zijn loopbaan als toneelregisseur begon begin jaren ’80 in Antwerpen met zijn eigen producties Ziektekiemen en Geruchten. Van 1990 tot 2000 was hij artistiek leider van Het Zuidelijk Toneel en van 1998 tot 2004 van het Holland Festival. Sinds 2001 staat Van Hove aan het roer van Toneelgroep Amsterdam, het huidige ITA-ensemble. Daar regisseerde hij onder andere Angels in America van Tony Kushner, de marathonvoorstellingen Romeinse Tragedies en Kings of war van Shakespeare, Opening Night van John Cassavetes, La voix humaine van Jean Cocteau, The Fountainhead van Ayn Rand en De stille kracht van Louis Couperus. In 2018 fuseerde het gezelschap met de Stadsschouwburg Amsterdam tot Internationaal Theater Amsterdam. In september regisseert Van Hove hier de wereldpremière van Freud, naar het nooit eerder geënsceneerde Le Scénario Freud van filosoof Jean-Paul Sartre. Ook tekent hij voor de regie van Hans Kestings solo Wie heeft mijn vader vermoord in het voorjaar van 2020.
Tony
De producties van Van Hove zijn te zien in theaters over de hele wereld. Dit jaar was zijn voorstelling Network genomineerd voor vijf Tony Awards, een prestigieuze prijs waarvan hij in 2016 er al twee won, waaronder die voor beste regisseur voor zijn voorstelling A View from the Bridge. Met diezelfde voorstelling won hij het Britse equivalent van de Tony, de Laurence Olivier Award, ook voor beste regisseur. Van Hove werkte met internationale topartiesten: Jude Law in Obsession, Juliette Binoche in Antigone, Saoirse Ronan, Ben Wishaw in The Crucible en Bryan Cranston in Network. In 2020 regisseert hij de Franse steractrice Isabelle Huppert in het stuk The Glass Menagerie van Tennessee Williams.
mysterie
Recensenten zien in het werk van Van Hove een hang naar mysterie en een mededogen voor de onvolmaaktheid van menselijke relaties. Hij schuwt intellectualisme niet in zijn voorstellingen. Toch wil hij niets liever dan een groot publiek met zijn werk bereiken. En dat lukt hem, want naast lovende kritieken zitten de zalen over de hele wereld bomvol.
quote:Op zaterdag 6 juli 2019 00:34 schreef MissGiraffe het volgende:
Allemaal oninteressante gasten, mijn voorspelling voor de eerste uitzending: 400.000 kijkers. En dat loopt dan af naar 150.000 bij de laatste uitzending. Toch maar tijd om te stoppen met deze geldverspilling.
quote:
Zomergasten? Niet echt.quote:
Als je dit geldverspilling noemt kun je me vast vertellen hoeveel een aflevering van zomergasten kost en hoeveel meer dat is dan wat op andere zondagavonden wordt uitgezonden?quote:Op zaterdag 6 juli 2019 00:34 schreef MissGiraffe het volgende:
Allemaal oninteressante gasten, mijn voorspelling voor de eerste uitzending: 400.000 kijkers. En dat loopt dan af naar 150.000 bij de laatste uitzending. Toch maar tijd om te stoppen met deze geldverspilling.
40.000 euro per fragment wat uitgezonden wordt, en dat 3 uur lang. Vele fragmenten.quote:Op zaterdag 6 juli 2019 00:58 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Als je dit geldverspilling noemt kun je me vast vertellen hoeveel een aflevering van zomergasten kost en hoeveel meer dat is dan wat op andere zondagavonden wordt uitgezonden?
Ik heb niet de indruk dat je hiermee mijn vraag ook maar enigszins beantwoordt en ik meen me te herinneren dat een van de klachten juist was dat er steeds minder fragmenten worden uitgezonden en steeds meer wordt gepraat, maar dat juich jij dus juist van harte toe?quote:Op zaterdag 6 juli 2019 01:05 schreef MissGiraffe het volgende:
[..]
40.000 euro per fragment wat uitgezonden wordt, en dat 3 uur lang. Vele fragmenten.
Ik heb je vraag prima beantwoord, ik juich het van harte toe dat dit programma van de buis wordt gehaald.quote:Op zaterdag 6 juli 2019 01:07 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Ik heb niet de indruk dat je hiermee mijn vraag ook maar enigszins beantwoordt en ik meen me te herinneren dat een van de klachten juist was dat er steeds minder fragmenten worden uitgezonden en steeds meer wordt gepraat, maar dat juich jij dus juist van harte toe?
Dat lijkt me al één bonuspunt vooraf waard.quote:Op zaterdag 6 juli 2019 10:11 schreef Pedroso het volgende:
Nou...dit gaat niet het beste seizoen worden van Zomergasten. Al is er gelukkig dit jaar geen VVD of PvdA politicus bij die een avondje reclame mag maken.
Ik vind het ook altijd bijzonder hoe mensen al vantevoren weten of het een boeiende aflevering gaat worden. De Waal was bijvoorbeeld al jaren iemand waarvan ik hoopte dat hij eens een Zomergastenaflevering zou doen, maar dan wordt het toch een redelijk voorspelbaar avondje omdat je veel van iemands werk en gerelateerd werk goed kent.quote:Op zaterdag 6 juli 2019 12:36 schreef EP3 het volgende:
Mijn bloed gaat ook niet sneller stromen bij het zien van die namen, maar daarmee is zeker niet gezegd dat ze geen avond kunnen vullen met interessante gesprekken en/of fragmenten.
We zullen je enorm missen.quote:Op zaterdag 6 juli 2019 12:24 schreef NoPicNic het volgende:
Wat een ongelofelijk saaie gasten weer. Dat wordt dus gewoon doorgaan met Netflix want in een avondje Amsterdamse bagger-TV heb ik geen zin in.
Ik beschouw mij zelf wel als typisch VPRO publiek, maar we hebben dus een trangender, een antirookpredikster en het zou me niets verbazen als mevrouw Juma een heleboel verhaal komt ophangen over de kwaadaardige witte man. Lekker conformistisch met de tijdgeest mee? Is dat de huidige VPRO?quote:Op vrijdag 5 juli 2019 10:24 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dan ken je de geschiedenis van het programma niet.
Bovendien zijn dit misschien onbekende gasten voor mensen die liever een Louis van Gaal of een Thierry Baudet zijn, maar niet voor typisch VPRO-publiek.
quote:
quote:Op dinsdag 26 juni 2018 02:38 schreef VeX- het volgende:
[..]
Spinvis, Paul Scheffer, Herman Koch, Ben Feringa, Michel van Egmond, Wessel van Diepen, Marianne Thieme, Michael Dudok de Wit.
quote:Op dinsdag 26 juni 2018 14:59 schreef VeX- het volgende:
[..]
Marleen Gorris (helaas nu ziek), Paula van der Oest, Iris van Herpen, Nina Brink erbij.
Het is natuurlijk vooral tekenend dat de kwalificatie van Februari "transgender" is. Volgens mij staat er wel iets meer op "zijn" CV. Net als dat het natuurlijk vrij typisch is om al te veronderstellen dat iemand met een kleurtje wel gaat klagen over "de witte man".quote:Op zaterdag 6 juli 2019 16:10 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik beschouw mij zelf wel als typisch VPRO publiek, maar we hebben dus een trangender, een antirookpredikster en het zou me niets verbazen als mevrouw Juma een heleboel verhaal komt ophangen over de kwaadaardige witte man. Lekker conformistisch met de tijdgeest mee? Is dat de huidige VPRO?
quote:Op zaterdag 6 juli 2019 17:04 schreef Ringo het volgende:
Jouw zuurrechtse clichétirade is in elk geval héél tijdgeestig, Weltschmerz.
Mijn terugverlangen naar een dwarslinkse VPRO is zuurrechts?quote:Op zaterdag 6 juli 2019 17:04 schreef Ringo het volgende:
Jouw zuurrechtse clichétirade is in elk geval héél tijdgeestig, Weltschmerz.
Nee, ik vrees dat zij dat gaat bevestigen. En niet omdat ze een kleurtje heeft maar vanwege die NRC van haar en de VPRO anno 2019. Dat conformisme is juist het punt.quote:Op zaterdag 6 juli 2019 21:41 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het is natuurlijk vooral tekenend dat de kwalificatie van Februari "transgender" is. Volgens mij staat er wel iets meer op "zijn" CV. Net als dat het natuurlijk vrij typisch is om al te veronderstellen dat iemand met een kleurtje wel gaat klagen over "de witte man".
Ik heb weinig op met de wittemanretoriek, maar je bevestigt hier ironisch genoeg wel weer het idee dat minderheden automatisch hun identiteit zijn in de ogen van de witte man.
Het kaliber Ischa, Theo zou de maatstaf moeten zijn. Pauw is inmiddels ook zijn scherpe randje kwijt. Of je het er mee eens bent of niet, doet er niet toe, het moet iets in je wakker schudden als in wat vind ik er eigenlijk zelf van. Geen idee waarom we zo gezapig zijn geworden.quote:Op zondag 7 juli 2019 12:29 schreef Claudia_x het volgende:
Pauw liet onderstaand fragment zien uit Zomergasten en ik werd er wel wat verdrietig van dat interviews niet meer zo kunnen zijn als toen. De braafheid overheerst.
"Onvoorstelbaar, die leegte, die ondiepte. Dat iets zo ondiep kan zijn. Ik bedoel, dat diepte dus misschien hoogte wordt, als het ware."
Het is zoals Ringo zegt niet meer dan het braken van clichés. En natuurlijk is het wel omdat ze een kleurtje heeft. Had er een blanke, mannelijke journalist van het NRC gezeten dan had je dit niet beweert.quote:Op zondag 7 juli 2019 13:01 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Mijn terugverlangen naar een dwarslinkse VPRO is zuurrechts?
[..]
Nee, ik vrees dat zij dat gaat bevestigen. En niet omdat ze een kleurtje heeft maar vanwege die NRC van haar en de VPRO anno 2019. Dat conformisme is juist het punt.
Waarom haal je mannelijk er nou bij? Volgens mij ben jij degene die mijn standpunt naar jouw clichebeeld probeert te vormen?quote:Op zondag 7 juli 2019 15:43 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het is zoals Ringo zegt niet meer dan het braken van clichés. En natuurlijk is het wel omdat ze een kleurtje heeft. Had er een blanke, mannelijke journalist van het NRC gezeten dan had je dit niet beweert.
Nee, het treurige gemekker omdat er “een transgender” in het rijtje Zomergasten staat. Boe, bah!quote:Op zondag 7 juli 2019 13:01 schreef Weltschmerz het volgende:
Mijn terugverlangen naar een dwarslinkse VPRO is zuurrechts?
Wat me vooral ook opvalt, is de informele sfeer. Rommelige tafel met theepot, kan water, twee niet bijzonder mooie stoelen. En ook hoe ze erbij zitten. Het geeft een sfeer van intimiteit, het gaat niet om het plaatje, om of het wel eruit ziet en klinkt hoe het 'hoort'. Een gesprek waar toevallig een camera bij staat. Als je kijkt hoe dat nu gaat, dan is het zo veel meer afstandelijk, bedacht, gekunsteld. Zowel de interviewers als de geïnterviewden willen zich amper uit de tent laten lokken, men zit er behoorlijk geharnast in, of juist - zoals ik Pauw vaak zie doen - met een zeer ergerlijk soort nonchalance (wat natuurlijk ook een soort schild is). Ja, daar krijg je heimwee van. Die jonge Peter van Ingen ook. .quote:Op zondag 7 juli 2019 12:29 schreef Claudia_x het volgende:
Pauw liet onderstaand fragment zien uit Zomergasten en ik werd er wel wat verdrietig van dat interviews niet meer zo kunnen zijn als toen. De braafheid overheerst.
Ja, ik denk dat het allebei voortkomt uit een (op zich begrijpelijke) bedachtzaamheid die is ontstaan. Je flapt er niet meer zomaar iets uit, want dan wordt er korte metten met je gemaakt d.m.v. sociale media en raak je je baan kwijt. Dat geldt voor zowel interviewer als geïnterviewde.quote:Op dinsdag 9 juli 2019 10:38 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Wat me vooral ook opvalt, is de informele sfeer. Rommelige tafel met theepot, kan water, twee niet bijzonder mooie stoelen. En ook hoe ze erbij zitten. Het geeft een sfeer van intimiteit, het gaat niet om het plaatje, om of het wel eruit ziet en klinkt hoe het 'hoort'. Een gesprek waar toevallig een camera bij staat. Als je kijkt hoe dat nu gaat, dan is het zo veel meer afstandelijk, bedacht, gekunsteld. Zowel de interviewers als de geïnterviewden willen zich amper uit de tent laten lokken, men zit er behoorlijk geharnast in, of juist - zoals ik Pauw vaak zie doen - met een zeer ergerlijk soort nonchalance (wat natuurlijk ook een soort schild is). Ja, daar krijg je heimwee van. Die jonge Peter van Ingen ook. .
Terwijl Peter van Ingen in die tijd ook de nodige kritiek te verwerken kreeg op zijn presentatie. Achteraf kijk je toch met een andere bril.quote:Op dinsdag 9 juli 2019 12:04 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ja, ik denk dat het allebei voortkomt uit een (op zich begrijpelijke) bedachtzaamheid die is ontstaan. Je flapt er niet meer zomaar iets uit, want dan wordt er korte metten met je gemaakt d.m.v. sociale media en raak je je baan kwijt. Dat geldt voor zowel interviewer als geïnterviewde.
De jonge Peter van Ingen is inderdaad leuk om te zien! De dynamiek tussen die twee was ook geweldig.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |