abonnement Unibet Coolblue
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 5 juli 2019 @ 08:40:45 #51
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_187761218
quote:
Janine Abbring ontvangt op 25 augustus longarts Wanda de Kanter (Den Haag 1959) in VPRO Zomergasten.

De Kanter is sinds 2013 verbonden aan het Antoni van Leeuwenhoek oncologisch ziekenhuis in Amsterdam. Naast haar werk als longarts strijdt De Kanter met collega Pauline Dekker tegen de tabaksindustrie en voor een rookvrije jeugd. Die strijd wordt hard gevoerd, want 'met brave voorlichting kun je doorgaan tot je een ons weegt,' aldus De Kanter in de Volkskrant. Afgelopen voorjaar werden de twee uit de Alliantie Nederland Rookvrij gezet omdat zij te activistisch en confronterend zouden zijn.

'Mijn Zomergastenavond is geslaagd als mensen zien dat het leven meer is dan hun eigen leven. Dat je werkelijk gaat nadenken: zorgen wij wel goed genoeg voor onze opgroeiende kinderen op dit moment, voor mensen die een minderheid zijn, mensen met dementie, mensen met kanker. Nederland heeft fantastische zorg, maar ik vind dat we elkaar soms erg in de steek laten. Ik zou het mooi vinden als ik door die drie uur kan laten zien dat je niet jezelf als maat moet nemen en hoe we beter voor elkaar kunnen zorgen.'

- wanda de kanter

zingeving
Longarts Wanda de Kanter voelt zich aangetrokken tot de ‘zinderende ambitie’ in het Antoni van Leeuwenhoek ziekenhuis en de samenwerking tussen clinici en de wetenschappers van het Nederlands Kanker Instituut dat daar ook zit. 'Door te kijken naar iemands persoonlijke genetische materiaal word je als arts een soort detective', zegt De Kanter. Iedere tumor kent een eigen DNA-afwijking en daardoor is het soms mogelijk een behandeling op maat te bieden. Tegelijkertijd is het voor De Kanter belangrijk om niet alleen iemands DNA maar vooral ook iemands achtergrond en dierbaren te leren kennen, want behandeling van mensen die misschien toch nog een aantal jaren leven met de ziekte waarvan ze weten dat ze eraan zullen doodgaan betekent niet alleen dat je gesprekken met hen voert over levenseinde, maar ook over zingeving en wat belangrijk is in het leven.

activistisch
Dertig procent van de patiënten die overlijden aan kanker kreeg de ziekte als gevolg van roken. Samen met collega-longarts Pauline Dekker strijdt De Kanter tegen de tabaksindustrie en voor een rookvrije jeugd. Afgelopen jaar werden de twee uit de Alliantie Nederland Rookvrij gezet omdat zij te activistisch en confronterend zouden zijn. Eerder al werd door KWF Kankerbestrijding om dezelfde reden de subsidie aan de twee artsen stopgezet. Direct kwam uit vele hoeken steun voor de twee tabaksbestrijders en werd in een crowdfundingsactie binnen een paar weken meer dan 100.000 euro aan donaties opgehaald. Zijzelf zetten zich overigens, net als de andere bestuursleden van hun Stichting Rookpreventie Jeugd, onbezoldigd in voor hun website en stichting.

aangifte
In 2016 deed De Kanter samen met Pauline Dekker, advocaat Bénédicte Ficq en de beiden dit jaar overleden patiënten Anne Marie van Veen en Lia Breed aangifte tegen de vier grote tabaksproducenten die in Nederland actief zijn. Verschillende partijen sloten zich aan, waaronder KWF Kankerbestrijding, een aantal ziekenhuizen en gemeenten en 30.000 mensen via de stichting Sick of Smoking. Het Openbaar Ministerie besloot echter in februari 2018 dat er onvoldoende juridische argumenten waren om de tabaksindustrie strafrechtelijk te vervolgen. De Kanter en Dekker zetten door: zij willen dat de overheid de hoeveelheden gif in sigaretten op een eerlijke manier gaat meten, zodat de burger precies weet waar hij aan toe is en hoe hij zich beter kan beschermen tegen de aanslagen van de tabaksindustrie op zijn gezondheid. Zij willen hiervoor hun zaak uiteindelijk bij het Europees Hof in Luxemburg aanhangig maken.

brandwonden
De Kanter heeft zich voor haar activisme tegen roken twintig jaar lang beziggehouden met medisch-ethische kwesties toen ze van 1993 tot 2013 in het Rode Kruis Ziekenhuis in Beverwijk werkte, waar ook het brandwondencentrum gevestigd is. In Beverwijk was ze onder meer betrokken bij de zorg voor de slachtoffers van de neergestorte Hercules in 1996 en van de brand in café het Hemeltje in Volendam in de nieuwjaarsnacht van 2000 op 2001.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_187761441
Op zich ook een saaie gast, al is zo'n antirookfascist vast wel lachen.
  vrijdag 5 juli 2019 @ 09:52:01 #53
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_187761797
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 09:15 schreef bloodymary1 het volgende:
Op zich ook een saaie gast, al is zo'n antirookfascist vast wel lachen.
Zij lijkt me helemaal niet saai, maar gedreven en bevlogen. als ik met me goed kan herinneren kan ze hier ook uitstekend over vertellen.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  vrijdag 5 juli 2019 @ 09:52:56 #54
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_187761801
En als laatste gast een vrouwelijke kunstenaar? Lijkt me leuk om Anouk te zien, al zal die vermoedelijk nooit ja zeggen tegen een dergelijk verzoek.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_187762012
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 09:52 schreef Tinkepink het volgende:

[..]

Zij lijkt me helemaal niet saai, maar gedreven en bevlogen. als ik met me goed kan herinneren kan ze hier ook uitstekend over vertellen.
Je zit op Fok! hè? Vrouwen, minderheden en mensen met morele overtuigingen zijn hier per definitie kut of verdacht.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_187762059
Ik denk dat zomergasten wel over het hoogtepunt heen is, zeker met van die onbekende, gezochte gasten.
pi_187762170
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 10:15 schreef CarbonC het volgende:
Ik denk dat zomergasten wel over het hoogtepunt heen is, zeker met van die onbekende, gezochte gasten.
Dan ken je de geschiedenis van het programma niet.
Bovendien zijn dit misschien onbekende gasten voor mensen die liever een Louis van Gaal of een Thierry Baudet zijn, maar niet voor typisch VPRO-publiek.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  vrijdag 5 juli 2019 @ 11:01:21 #58
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_187762682
Wanda is een bevlogen vrouw. ^O^


[ Bericht 65% gewijzigd door golfer op 05-07-2019 11:06:58 ]
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  vrijdag 5 juli 2019 @ 13:34:49 #59
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_187764642
Vijf zomergastloze zondagavonden voor mij :{

Wat een saai gedoe.

De aflevering met Louis van Gaal blijft het beste.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  † In Memoriam † vrijdag 5 juli 2019 @ 14:11:12 #60
137949 Disana
pi_187765043
quote:
2s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 13:34 schreef Falco het volgende:
Vijf zomergastloze zondagavonden voor mij :{

Wat een saai gedoe.

De aflevering met Louis van Gaal blijft het beste.
Maxim Februari lijkt mij anders best interessant, hij schrijft ook altijd goede stukken.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 5 juli 2019 @ 14:18:01 #61
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_187765157
Vanavond bij Pauw weten we nummer zes. Jeroen zelf?
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  vrijdag 5 juli 2019 @ 14:38:30 #62
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_187765439
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 14:18 schreef borisz het volgende:
Vanavond bij Pauw weten we nummer zes. Jeroen zelf?
Denk het niet. Er worden al genoeg journalisten door journalisten geïnterviewd.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_187766689
Zitten er eigenlijk ook niet-Amsterdammers of zelfs niet-Randstedelingen bij dit jaar?
  vrijdag 5 juli 2019 @ 16:43:27 #64
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_187767209
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 15:59 schreef CarbonC het volgende:
Zitten er eigenlijk ook niet-Amsterdammers of zelfs niet-Randstedelingen bij dit jaar?
Oh jee, een plattelands minderwaardigheidscomplexje ontdekt. ;)
Maar Maxim Februari komt uit Coevorden en Nina Jurna uit Renkum.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_187768916
Wat een waardeloze gasten weer. Hoop dat de laatste een goed wetenschapper of filosoof is.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 6 juli 2019 @ 00:05:01 #66
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_187773576
quote:
Janine Abbring ontvangt Ivo van Hove in de laatste aflevering van VPRO Zomergasten op 1 september.

Van Hove (Heist-op-den-Berg, 1958) is één van de meest geroemde toneel- en operaregisseurs ter wereld. Daarnaast is hij directeur van Internationaal Theater Amsterdam (ITA). Voor het ITA-ensemble maakte hij dit jaar de veelgeprezen voorstelling Een klein leven, naar de internationale bestseller van Hanya Yanagihara. Deze zomer regisseert hij Don Giovanni voor de Opéra National in Parijs en in februari 2020 is zijn vertolking van de wereldberoemde musical West Side Story te zien op Broadway in New York. In 2015 werkte Van Hove met zanger David Bowie aan de muziektheatervoorstelling Lazarus, door Bowie gezien als het slotstuk van zijn leven. Een maand na de première overleed David Bowie.

'Ik wil fragmenten tonen waarin Nederland op zijn best is, waarin mensen zich volledig overgeven aan hun passie maar daar ook in falen. En ik laat de tekenfilm zien waardoor ik de kracht van kunst doorvoelde en voor altijd begreep.'

oeuvre
Ivo van Hove groeide op in het Vlaamse boeren- en mijnwerkersdorp Kwaadmechelen. Hij studeerde rechten maar koos uiteindelijk voor het toneel. Zijn loopbaan als toneelregisseur begon begin jaren ’80 in Antwerpen met zijn eigen producties Ziektekiemen en Geruchten. Van 1990 tot 2000 was hij artistiek leider van Het Zuidelijk Toneel en van 1998 tot 2004 van het Holland Festival. Sinds 2001 staat Van Hove aan het roer van Toneelgroep Amsterdam, het huidige ITA-ensemble. Daar regisseerde hij onder andere Angels in America van Tony Kushner, de marathonvoorstellingen Romeinse Tragedies en Kings of war van Shakespeare, Opening Night van John Cassavetes, La voix humaine van Jean Cocteau, The Fountainhead van Ayn Rand en De stille kracht van Louis Couperus. In 2018 fuseerde het gezelschap met de Stadsschouwburg Amsterdam tot Internationaal Theater Amsterdam. In september regisseert Van Hove hier de wereldpremière van Freud, naar het nooit eerder geënsceneerde Le Scénario Freud van filosoof Jean-Paul Sartre. Ook tekent hij voor de regie van Hans Kestings solo Wie heeft mijn vader vermoord in het voorjaar van 2020.

Tony
De producties van Van Hove zijn te zien in theaters over de hele wereld. Dit jaar was zijn voorstelling Network genomineerd voor vijf Tony Awards, een prestigieuze prijs waarvan hij in 2016 er al twee won, waaronder die voor beste regisseur voor zijn voorstelling A View from the Bridge. Met diezelfde voorstelling won hij het Britse equivalent van de Tony, de Laurence Olivier Award, ook voor beste regisseur. Van Hove werkte met internationale topartiesten: Jude Law in Obsession, Juliette Binoche in Antigone, Saoirse Ronan, Ben Wishaw in The Crucible en Bryan Cranston in Network. In 2020 regisseert hij de Franse steractrice Isabelle Huppert in het stuk The Glass Menagerie van Tennessee Williams.

mysterie
Recensenten zien in het werk van Van Hove een hang naar mysterie en een mededogen voor de onvolmaaktheid van menselijke relaties. Hij schuwt intellectualisme niet in zijn voorstellingen. Toch wil hij niets liever dan een groot publiek met zijn werk bereiken. En dat lukt hem, want naast lovende kritieken zitten de zalen over de hele wereld bomvol.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  zaterdag 6 juli 2019 @ 00:31:40 #67
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_187773889
Top Zomergast. Ivo van Hove. _O_

There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zaterdag 6 juli 2019 @ 00:34:14 #68
474314 MissGiraffe
NOOIT sarcastisch!
pi_187773924
Allemaal oninteressante gasten, mijn voorspelling voor de eerste uitzending: 400.000 kijkers. En dat loopt dan af naar 150.000 bij de laatste uitzending. Toch maar tijd om te stoppen met deze geldverspilling.
HEy FOKKERZZZZZ! Denken we wel om .............?!????????????????
  zaterdag 6 juli 2019 @ 00:35:02 #69
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_187773936
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2019 00:34 schreef MissGiraffe het volgende:
Allemaal oninteressante gasten, mijn voorspelling voor de eerste uitzending: 400.000 kijkers. En dat loopt dan af naar 150.000 bij de laatste uitzending. Toch maar tijd om te stoppen met deze geldverspilling.
:W
Alweer een kijkcijfercanon minder.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zaterdag 6 juli 2019 @ 00:36:04 #70
474314 MissGiraffe
NOOIT sarcastisch!
pi_187773945
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2019 00:35 schreef golfer het volgende:

[..]

:W
Alweer een kijkcijfercanon minder.
:W
HEy FOKKERZZZZZ! Denken we wel om .............?!????????????????
  zaterdag 6 juli 2019 @ 00:48:59 #71
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_187774104
Hilarisch weer. :{w
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zaterdag 6 juli 2019 @ 00:53:39 #72
474314 MissGiraffe
NOOIT sarcastisch!
pi_187774179
quote:
13s.gif Op zaterdag 6 juli 2019 00:48 schreef golfer het volgende:
Hilarisch weer. :{w
Zomergasten? Niet echt.
HEy FOKKERZZZZZ! Denken we wel om .............?!????????????????
pi_187774237
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2019 00:34 schreef MissGiraffe het volgende:
Allemaal oninteressante gasten, mijn voorspelling voor de eerste uitzending: 400.000 kijkers. En dat loopt dan af naar 150.000 bij de laatste uitzending. Toch maar tijd om te stoppen met deze geldverspilling.
Als je dit geldverspilling noemt kun je me vast vertellen hoeveel een aflevering van zomergasten kost en hoeveel meer dat is dan wat op andere zondagavonden wordt uitgezonden?
  zaterdag 6 juli 2019 @ 01:05:39 #74
474314 MissGiraffe
NOOIT sarcastisch!
pi_187774317
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2019 00:58 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Als je dit geldverspilling noemt kun je me vast vertellen hoeveel een aflevering van zomergasten kost en hoeveel meer dat is dan wat op andere zondagavonden wordt uitgezonden?
40.000 euro per fragment wat uitgezonden wordt, en dat 3 uur lang. Vele fragmenten.
HEy FOKKERZZZZZ! Denken we wel om .............?!????????????????
pi_187774340
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2019 01:05 schreef MissGiraffe het volgende:

[..]

40.000 euro per fragment wat uitgezonden wordt, en dat 3 uur lang. Vele fragmenten.
Ik heb niet de indruk dat je hiermee mijn vraag ook maar enigszins beantwoordt en ik meen me te herinneren dat een van de klachten juist was dat er steeds minder fragmenten worden uitgezonden en steeds meer wordt gepraat, maar dat juich jij dus juist van harte toe?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')