abonnement Unibet Coolblue
pi_185874810
Beste mensen,

Wij zijn op zoek naar een fotograaf voor onze bruiloft aankomende zomer.
Op internet natuurlijk al van alles bekeken. Maar het is naast het bomen bos verhaal ook nog eens compleet uiteenlopend qua tarieven.

Bezuinigen op een fotograaf is op papier niet heel slim, maar aan de andere kant hebben we ook niet de optie om 1000+ aan een fotograaf uit te geven.

Tevens is het een beetje principe kwestie, een fotograaf voor 4 uurtjes op locatie + nabewerken voor 1000 euro is mijn inziens een uur salaris wat belachelijk is.

Afijn.

De bruiloft is op 19 juli en de locatie is vlakbij Enschede.

Weet iemand hier een fotograaf in die regio waar je wellicht ervaring mee hebt en die niet de hoofdprijs vraagt?
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  woensdag 27 maart 2019 @ 12:28:29 #2
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_185874906
Volgens mij is 1000 euro voor een paar shoots op een dag geen gekke prijs, zeker niet als je het ook nog in een fotoboek wil hebben geleverd.

Anyway, het is overrated. Je laat die foto's nog 1x zien aan bezoek die je in de periode daarna krijgt en daarna verstoft het in de map

Dus vraag iemand met een goede iPhone :P
pi_185875332
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 12:23 schreef bambino het volgende:
Beste mensen,

Wij zijn op zoek naar een fotograaf voor onze bruiloft aankomende zomer.
Op internet natuurlijk al van alles bekeken. Maar het is naast het bomen bos verhaal ook nog eens compleet uiteenlopend qua tarieven.

Bezuinigen op een fotograaf is op papier niet heel slim, maar aan de andere kant hebben we ook niet de optie om 1000+ aan een fotograaf uit te geven.

Tevens is het een beetje principe kwestie, een fotograaf voor 4 uurtjes op locatie + nabewerken voor 1000 euro is mijn inziens een uur salaris wat belachelijk is.

Afijn.

De bruiloft is op 19 juli en de locatie is vlakbij Enschede.

Weet iemand hier een fotograaf in die regio waar je wellicht ervaring mee hebt en die niet de hoofdprijs vraagt?
In het nabewerken gaat de meeste tijd zitten.

Zo heb ik volgende week een een opdracht waar ik van 8 tot 17u aan het fotograferen ben en daarna naar verwachting zo'n 2,5 dagen in Lightroom en Photoshop zit.

Bruiloft fotografen zijn er vaak als eerste, gaan ongeveer als laatste weg, hebben vaak nog een assistent mee voor het licht (reflectieschermen etc) en dragen apparatuur, moeten iedere foto tot in de puntjes nalopen en nog een fotoboek maken. Niet zo verbazingwekkend dat je dan tussen de ¤1500 en ¤3000 uitkomt. De BTW moeten ze afdragen, daarna gaat bijna de helft van de omzet gaat naar de belastingdienst. Blijft er van een klus van ¤1500 zo'n ¤650 over voor 2 tot 3 dagen werk, waar je ook nog eens je pensioen, verzekeringen en arbeidsongeschiktheid mee moet afdekken.

Dan nog de apparatuur, ik loop met zo'n ¤14.000 aan apparatuur rond, daarnaast nog een snelle PC, licenties voor de software, back-up faciliteiten, etc.

Als het een hobby is van iemand, zijn tarieven uiteraard lager. En zo iemand hoeft geen slecht werk af te leveren maar je kan hem/haar er daarna ook niet echt op aanspreken als het tegenvalt of als het geheugenkaartje stuk blijkt te zijn. Een goede bruiloft fotograaf is niet alleen goed in het maken van foto's maar kan ook de juiste aanwijzingen geven en weet op welke plaats hij/zij moet staan om de beste foto te krijgen op het juiste moment.

4 uurtjes maar? Geen feest?

[ Bericht 0% gewijzigd door TheFreshPrince op 27-03-2019 12:53:56 ]
pi_185875542
Dit:





Of dit:





:P


Goed belichten, compositie, etc...
pi_185877951
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 12:47 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

In het nabewerken gaat de meeste tijd zitten.

Zo heb ik volgende week een een opdracht waar ik van 8 tot 17u aan het fotograferen ben en daarna naar verwachting zo'n 2,5 dagen in Lightroom en Photoshop zit.

Bruiloft fotografen zijn er vaak als eerste, gaan ongeveer als laatste weg, hebben vaak nog een assistent mee voor het licht (reflectieschermen etc) en dragen apparatuur, moeten iedere foto tot in de puntjes nalopen en nog een fotoboek maken. Niet zo verbazingwekkend dat je dan tussen de ¤1500 en ¤3000 uitkomt. De BTW moeten ze afdragen, daarna gaat bijna de helft van de omzet gaat naar de belastingdienst. Blijft er van een klus van ¤1500 zo'n ¤650 over voor 2 tot 3 dagen werk, waar je ook nog eens je pensioen, verzekeringen en arbeidsongeschiktheid mee moet afdekken.

Dan nog de apparatuur, ik loop met zo'n ¤14.000 aan apparatuur rond, daarnaast nog een snelle PC, licenties voor de software, back-up faciliteiten, etc.

Als het een hobby is van iemand, zijn tarieven uiteraard lager. En zo iemand hoeft geen slecht werk af te leveren maar je kan hem/haar er daarna ook niet echt op aanspreken als het tegenvalt of als het geheugenkaartje stuk blijkt te zijn. Een goede bruiloft fotograaf is niet alleen goed in het maken van foto's maar kan ook de juiste aanwijzingen geven en weet op welke plaats hij/zij moet staan om de beste foto te krijgen op het juiste moment.

4 uurtjes maar? Geen feest?
Begrijp me niet verkeerd, ik SNAP het. Maar ik vind dat uursalaris simpelweg niet realistisch voor het vak (hoe ik tegen dat vak aan kijk). En ik probeer niet denigrerend over te komen, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

En wat je zegt, 9 uur fotograferen en 2,5 dag werk (zeg maar 38 man uren, want die 9 is dus dubbel). met 650 euro dat over blijft is 17 euro netto per uur. Ik wou dat ik het bruto had (ik heb eigen zaak er naast en heb bonus regeling, maar goed, mijn uur salaris zelf is net onder de 15 bruto).


En het feest zelf hoeven we geen fotograaf voor. Dat wordt simpelweg te kostbaar en ik vindt het onzinnig om continu rond te lopen en groepjes mensen op de foto te zetten. Dat is letterlijk in een album stoppen en ooit weer eens naar kijken "weet je nog hoe dronken die was bwhahah".

Het gaat mij om het moment. Ja woord, ondertekenen van de aktes, bruidfoto's op locatie en wat ik zelf heel graag wil is een "aankomstfoto" dat elk stel wat binnenkomt wordt gefotografeerd bij aankomst zodat je van iedereen 1 nette foto hebt.

Daarom ook 4 uur, aankomst is om half 3 en het diner is om 18:00.
Dus dan pik je beide dingen mee.

Voor in de avond zijn we van plan een stuk of 40 van die weggooi camer's neer te zetten overal. Laat mensen zelf leuke foto's maken. Die flikker je daarna bij de kruidvat/hema achter de toonbank en een week of wat later krijg je al die foto's binnen. Wat leuk is bewaar je in een album, rest gaat in een doos of in de ton.

Zo ook een assistent, dat lijkt mij niet nodig. Ik hoef geen über professionele fotoshoot. Of compleet neppe photoshop foto. Het mag wel een beetje opgepoetst worden, of de kleur iets aanpassen. Maar elk vlekje wegwerken per foto is te kostbaar en mijn inziens overbodig. Dat je dat bij 5 foto's doet "dé" trouwfoto (die je in de kamer neerzet ofzo) prima.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  woensdag 27 maart 2019 @ 15:13:18 #6
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_185878217
Bambino, dan neem je toch gewoon géén fotograaf en vraag je de gasten foto’s te maken? Kan je daarna zelf bij de Hema een fotoboek samenstellen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_185878278
Verschil met een fotograaf en een loodgieter is ook dat een fotograaf z'n schema altijd moet aanpassen op dat van de gelegenheid waar hij fotografeert en dus geen aaneengesloten klussen zal hebben en dikwijls ook werk zal moeten weigeren omdat er overlap is.

Een loodgieter, schilder of automonteur kan zelf z'n agenda plannen en daarmee z'n dagen goed benutten.
pi_185878279
quote:
1s.gif Op woensdag 27 maart 2019 15:13 schreef Pietverdriet het volgende:
Bambino, dan neem je toch gewoon géén fotograaf en vraag je de gasten foto’s te maken? Kan je daarna zelf bij de Hema een fotoboek samenstellen.
En als ik met mezelf ging trouwen was dat ook een optie :D
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_185878286
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 15:18 schreef bambino het volgende:

[..]

En als ik met mezelf ging trouwen was dat ook een optie :D
Dat huwelijk bevalt me best goed tot nu toe :P
  woensdag 27 maart 2019 @ 15:21:32 #10
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_185878307
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 15:18 schreef MaGNeT het volgende:
Verschil met een fotograaf en een loodgieter is ook dat een fotograaf z'n schema altijd moet aanpassen op dat van de gelegenheid waar hij fotografeert en dus geen aaneengesloten klussen zal hebben en dikwijls ook werk zal moeten weigeren omdat er overlap is.

Een loodgieter, schilder of automonteur kan zelf z'n agenda plannen en daarmee z'n dagen goed benutten.
En als je een loodgieter/schilder/monteur 3 dagen aan 't werk zet ga je ook ruim over die ¤1000 heen.
Huilen dan.
pi_185878312
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 15:18 schreef MaGNeT het volgende:
Verschil met een fotograaf en een loodgieter is ook dat een fotograaf z'n schema altijd moet aanpassen op dat van de gelegenheid waar hij fotografeert en dus geen aaneengesloten klussen zal hebben en dikwijls ook werk zal moeten weigeren omdat er overlap is.

Een loodgieter, schilder of automonteur kan zelf z'n agenda plannen en daarmee z'n dagen goed benutten.
Uiteraard. Dat is ook zo.

Maar als je uitgaat van jouw berekening. Maak daar 4 uur fotograferen van en pakweg 6 uur bewerken. Dan ga je van 38 uur naar 10 uur.
Dan ga je dus van 1500 naar pakweg 500. En dat is mijn inziens acceptabel voor het gehele pakket.
Ondanks dat het uur tarief dan in theorie nog veel hoger is natuurlijk. Maar voor mijn wensen lijkt mij 500 euro een prima bedrag.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  woensdag 27 maart 2019 @ 15:22:33 #12
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_185878321
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 14:58 schreef bambino het volgende:

[..]

Begrijp me niet verkeerd, ik SNAP het. Maar ik vind dat uursalaris simpelweg niet realistisch voor het vak (hoe ik tegen dat vak aan kijk). En ik probeer niet denigrerend over te komen, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

En wat je zegt, 9 uur fotograferen en 2,5 dag werk (zeg maar 38 man uren, want die 9 is dus dubbel). met 650 euro dat over blijft is 17 euro netto per uur. Ik wou dat ik het bruto had (ik heb eigen zaak er naast en heb bonus regeling, maar goed, mijn uur salaris zelf is net onder de 15 bruto).


En het feest zelf hoeven we geen fotograaf voor. Dat wordt simpelweg te kostbaar en ik vindt het onzinnig om continu rond te lopen en groepjes mensen op de foto te zetten. Dat is letterlijk in een album stoppen en ooit weer eens naar kijken "weet je nog hoe dronken die was bwhahah".

Het gaat mij om het moment. Ja woord, ondertekenen van de aktes, bruidfoto's op locatie en wat ik zelf heel graag wil is een "aankomstfoto" dat elk stel wat binnenkomt wordt gefotografeerd bij aankomst zodat je van iedereen 1 nette foto hebt.

Daarom ook 4 uur, aankomst is om half 3 en het diner is om 18:00.
Dus dan pik je beide dingen mee.

Voor in de avond zijn we van plan een stuk of 40 van die weggooi camer's neer te zetten overal. Laat mensen zelf leuke foto's maken. Die flikker je daarna bij de kruidvat/hema achter de toonbank en een week of wat later krijg je al die foto's binnen. Wat leuk is bewaar je in een album, rest gaat in een doos of in de ton.

Zo ook een assistent, dat lijkt mij niet nodig. Ik hoef geen über professionele fotoshoot. Of compleet neppe photoshop foto. Het mag wel een beetje opgepoetst worden, of de kleur iets aanpassen. Maar elk vlekje wegwerken per foto is te kostbaar en mijn inziens overbodig. Dat je dat bij 5 foto's doet "dé" trouwfoto (die je in de kamer neerzet ofzo) prima.
Plus afschrijving en verzekering apparatuur, software licenties, btw, kosten vervoer.
Alleen de btw op 1000 euro is al bijna 175 euro.
Dus dan heb je 825. Licenties aan software, op een week, laten we zeggen 25, zit je op 800. 50 euro afschrijving aan apparatuur per week is niets, maar goed, zit je op 750. Kosten van het erheen en terug rijden, 50 euro (afschrijving, brandstof, verzekering) zit je op 700
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 27 maart 2019 @ 15:23:28 #13
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_185878333
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 15:18 schreef bambino het volgende:

[..]

En als ik met mezelf ging trouwen was dat ook een optie :D
Dat is jouw probleem,
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_185878366
quote:
1s.gif Op woensdag 27 maart 2019 15:22 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Plus afschrijving en verzekering apparatuur, software licenties, btw, kosten vervoer.
Alleen de btw op 1000 euro is al bijna 175 euro.
Dus dan heb je 825. Licenties aan software, op een week, laten we zeggen 25, zit je op 800. 50 euro afschrijving aan apparatuur per week is niets, maar goed, zit je op 750. Kosten van het erheen en terug rijden, 50 euro (afschrijving, brandstof, verzekering) zit je op 700
Maar daar ben ik het dus deels niet mee eens.

Als je die week geen klus hebt, heb je alsnog die licentie kosten of verzekering van apparatuur.
Afschrijving loopt deels door (spul is ouder, maar minder gebruikt).

Dus ja, aan het einde van het jaar neem je dat mee in de boekhouding. Maar je kan moeilijk berekenen wat een bepaalde klus nu aan afschrijving van je camera is.

En brandstof / reistijd. Tuurlijk. Maar daarom zoek ik ook iemand uit de regio, zodat je in pakweg minder dan 30 minuten hier bent.

Alles die dag is op 1 locatie. Dus we hoeven niet eerst naar gemeentehuis, dan naar foto locatie, dan naar feest locatie.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_185878374
Prima dat jij fotografie onderschat en het uurtarief te duur vind, maar dan ga je dus niet vinden wat je zoekt. Dus of je moet je budget bijstellen. Of je vrouw moet accepteren dat haar oom de foto's maakt.
pi_185878395
Mijn bruiloft duurde twee dagen, voor de tweede dag had ik 30 wegwerpcamera’s gekocht en uitgedeeld. Dat zijn de leukste foto’s geworden, ik snap je wel een beetje TS. Maar als je iemand bent die waarde hecht aan een mooi fotoboek, dan ben je wel makkelijk een rug kwijt ja, that’s life.
-nee-
  woensdag 27 maart 2019 @ 15:30:46 #17
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_185878434
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 15:25 schreef bambino het volgende:

[..]

Maar daar ben ik het dus deels niet mee eens.

Als je die week geen klus hebt, heb je alsnog die licentie kosten of verzekering van apparatuur.
Afschrijving loopt deels door (spul is ouder, maar minder gebruikt).

Dus ja, aan het einde van het jaar neem je dat mee in de boekhouding. Maar je kan moeilijk berekenen wat een bepaalde klus nu aan afschrijving van je camera is.

En brandstof / reistijd. Tuurlijk. Maar daarom zoek ik ook iemand uit de regio, zodat je in pakweg minder dan 30 minuten hier bent.

Alles die dag is op 1 locatie. Dus we hoeven niet eerst naar gemeentehuis, dan naar foto locatie, dan naar feest locatie.
Zoals ik zei, dit is de realiteit van de fotograaf, dat jij niet wilt of kan betalen is niet zijn probleem.
Ga je ook naar centerparks op je huwelijksreis? Je moeder snijdt wat plakken leverworst en kaas voor de catering?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_185878643
quote:
14s.gif Op woensdag 27 maart 2019 15:27 schreef Marsenal het volgende:
Mijn bruiloft duurde twee dagen, voor de tweede dag had ik 30 wegwerpcamera’s gekocht en uitgedeeld. Dat zijn de leukste foto’s geworden, ik snap je wel een beetje TS. Maar als je iemand bent die waarde hecht aan een mooi fotoboek, dan ben je wel makkelijk een rug kwijt ja, that’s life.
Ik hoef geen compleet fotoboek, of wat ik overal tegenkom "usb stick in een mooi doosje" zout op :-D
Geef me gewoon de foto's via Wetransfer en we zijn klaar. Wij zoeken zelf wel de mooiste foto's uit, samen met die wegwerpcamera foto's en maken daar zelf een leuk boek van.

quote:
1s.gif Op woensdag 27 maart 2019 15:30 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zoals ik zei, dit is de realiteit van de fotograaf, dat jij niet wilt of kan betalen is niet zijn probleem.
Ga je ook naar centerparks op je huwelijksreis? Je moeder snijdt wat plakken leverworst en kaas voor de catering?
Maar dit is dus wat ik bedoel. Ik hecht waarde aan de reis, of het voedsel.
Ik hecht ook waarde aan de foto's, maar in een andere categorie.

Dat die bruiloft geld kost weet iedereen, dat ik niet onder de 10k blijf weet ik ook. Maar dat betekend niet dat ik overal maar volle bak voor moet gaan nemen. Met een aantal dingen hebben we mazzel gehad, met een aantal zaken viel het fors boven het gedachte budget voor dat item. Hoort erbij, is ook prima.

Maar ik vertik het om 1000 voor een fotograaf te betalen die 4 uur op locatie is en 4-8 uur nabewerking doet.

Online is er ook wel voor 200 euro iets te vinden, maar dat is de andere kant van het spectrum.
Ik wil er iets tussenin hebben.

Dat is ook de reden van dit topic, of iemand een fotograaf kent die zoiets doet voor een schappelijke prijs.

En ik ken Fok een beetje, loop hier al ff rond. Het gaat eerst altijd over andere shit voordat er misschien 1 bij zit die wellicht een antwoord heeft waar ik naar op zoek was.

Wat mensen vinden van mijn mening is onbelangrijk. Ik heb een bepaald doel voor ogen, en dat probeer ik te halen.
En als aan het einde van de rit blijkt dat de enige juiste optie 800 euro is voor een fotograaf. Dan is dat zo en zal die er ook gewoon komen. Maar als het voor 500 kan, waarom zou ik dat dan niet doen.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_185878649
Ik snap TS ook wel. Fotografen maken er veel meer werk van dan dat jij nodig vindt. Maar ja zij willen vakwerk afleveren...

Ik ben nog wel een keer een fotograaf tegengekomen die gewoon met een iPhone foto's maakt. Kan dat wat zijn? Woonde alleen niet in het oosten des lands.
Somebody that I used to know
  Moderator woensdag 27 maart 2019 @ 15:46:55 #20
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_185878702
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 15:25 schreef bambino het volgende:


Dus ja, aan het einde van het jaar neem je dat mee in de boekhouding. Maar je kan moeilijk berekenen wat een bepaalde klus nu aan afschrijving van je camera is.


Je weet wat je per jaar ongeveer kwijt bent aan dat soort dingen. Ook weet je ongeveer hoeveel klussen je per jaar hebt. Dan kun je wel een aardige inschatting maken.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  woensdag 27 maart 2019 @ 15:49:32 #21
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_185878763
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 15:43 schreef bambino het volgende:

[..]

Ik hoef geen compleet fotoboek, of wat ik overal tegenkom "usb stick in een mooi doosje" zout op :-D
Geef me gewoon de foto's via Wetransfer en we zijn klaar. Wij zoeken zelf wel de mooiste foto's uit, samen met die wegwerpcamera foto's en maken daar zelf een leuk boek van.
[..]

Maar dit is dus wat ik bedoel. Ik hecht waarde aan de reis, of het voedsel.
Ik hecht ook waarde aan de foto's, maar in een andere categorie.

Dat die bruiloft geld kost weet iedereen, dat ik niet onder de 10k blijf weet ik ook. Maar dat betekend niet dat ik overal maar volle bak voor moet gaan nemen. Met een aantal dingen hebben we mazzel gehad, met een aantal zaken viel het fors boven het gedachte budget voor dat item. Hoort erbij, is ook prima.

Maar ik vertik het om 1000 voor een fotograaf te betalen die 4 uur op locatie is en 4-8 uur nabewerking doet.

Online is er ook wel voor 200 euro iets te vinden, maar dat is de andere kant van het spectrum.
Ik wil er iets tussenin hebben.

Dat is ook de reden van dit topic, of iemand een fotograaf kent die zoiets doet voor een schappelijke prijs.

En ik ken Fok een beetje, loop hier al ff rond. Het gaat eerst altijd over andere shit voordat er misschien 1 bij zit die wellicht een antwoord heeft waar ik naar op zoek was.

Wat mensen vinden van mijn mening is onbelangrijk. Ik heb een bepaald doel voor ogen, en dat probeer ik te halen.
En als aan het einde van de rit blijkt dat de enige juiste optie 800 euro is voor een fotograaf. Dan is dat zo en zal die er ook gewoon komen. Maar als het voor 500 kan, waarom zou ik dat dan niet doen.
Dan vertik je het toch lekker?
Wat is je probleem dan? Vraag iedereen camera mee te nemen en foto’s te maken en neem daar genoegen mee.
Waarom ben je zo beledigd?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_185878847
quote:
1s.gif Op woensdag 27 maart 2019 15:49 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dan vertik je het toch lekker?
Wat is je probleem dan? Vraag iedereen camera mee te nemen en foto’s te maken en neem daar genoegen mee.
Waarom ben je zo beledigd?
Wie beledig ik dan?

Kijk eens naar de OP. Mijn vraag is simpel, het antwoord niet.

Ik zoek een fotograaf die voor een schappelijke prijs leuke foto's kan maken.

Kijk dan eens naar de posts die daarna volgen. Het gaat alleen maar om 1 ding.

En helaas werkt Fok op die manier. Mocht je je een keer vervelen, ik heb zat van dit soort topics gemaakt en het is veelal drama.

Waarom maak ik de topics toch? Omdat er vaak toch een of 2 mensen bij zitten die wel het idee snappen en ook nog eens een mogelijke oplossing hebben.

Dit is een beetje hoe ik het zie:
Ik vraag om het antwoord van 2 + 2 en fok komt met, maar je moet geen 2 pakken, je moet 3+3 doen want dat is 6 en dat is een mooi getal.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  woensdag 27 maart 2019 @ 16:00:58 #23
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_185878967
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 15:54 schreef bambino het volgende:

[..]

Wie beledig ik dan?

Nee, je bent beledigd er over dat vakmensen een tarief vragen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_185878972
quote:
1s.gif Op woensdag 27 maart 2019 15:44 schreef Postbus100 het volgende:
Ik snap TS ook wel. Fotografen maken er veel meer werk van dan dat jij nodig vindt. Maar ja zij willen vakwerk afleveren...

Ik ben nog wel een keer een fotograaf tegengekomen die gewoon met een iPhone foto's maakt. Kan dat wat zijn? Woonde alleen niet in het oosten des lands.
Dat gaat me dan net een stapje te ver. Ik heb zelf wel een camera liggen (staat toevallig te koop in VA hint hint) die mooiere foto's kan maken dan een iPhone. Maar ik snap je idee.

Ik zoek iemand die ongeveer tussen hobby en beroepsmatig in zit. Die het ook gewoon leuk vinden om te doen, er een leuk tarief voor krijgen en niet 1 uur op 1 foto zitten te verkwansen omdat die tot in de puntjes perfect moet zijn. Is nergens voor nodig.

1 van de gasten die komt is net met een bedrijfje begonnen als fotograaf. Uiteraard ga ik niet een van mijn gasten inhuren. Maar zij is net begonnen, heeft een leuke camera en vraagt voor een complete bruiloft ongeveer 500 euro all-in.
Dát zoek ik. Niet meer, niet minder.

quote:
1s.gif Op woensdag 27 maart 2019 15:46 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Je weet wat je per jaar ongeveer kwijt bent aan dat soort dingen. Ook weet je ongeveer hoeveel klussen je per jaar hebt. Dan kun je wel een aardige inschatting maken.
Zeker, maar als je een goed jaar hebt en je hebt ineens 10 klussen meer, kan je moeilijk 50 euro per klus door blijven rekenen als afschrijving. Door die 10 klussen is de afschrijving niet ineens zoveel meer.

Je hebt een vaste afschrijving per jaar. Afhankelijk van het bedrag van aanschaf, levensduur en restwaarde. Na 3 - 5 - 7 jaar heb je hem afgeschreven en staat hij niet meer op de balans. Als die nog prima is blijf je hem gebruiken en anders koop je iets nieuws.

Een klus bij een bedrijfsfeest van 3 uurtjes op een avond of een reportage van meerdere dagen en alles er tussen in heeft een ander effect op de echte waarde van de camera. Maar dat is boekhoudtechnisch onberekenbaar. Tenzij je per click ofzo een paar cent afschrijft, maar wie doet dat.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_185879033
quote:
1s.gif Op woensdag 27 maart 2019 16:00 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, je bent beledigd er over dat vakmensen een tarief vragen
TS zit waarschijnlijk ook eerst een uur te zuchten en te klagen als hij in een goed restaurant de rekening krijgt en als hij voor een tientje bij een vreetschuur eet loopt hij te janken dat de kwaliteit niet goed is.
I don’t have “trust issues” I have “I’ve seen this before and I know how it ends” issues.
pi_185879112
Ok ts zullen we ook eens 3 cijfers achter de komma gaan uitrekenen of jij je geld wel waard bent.

Wat is je beroep en/of functie en wat schuift het? :D


Ben het er overigens mee eens dat het krankzinnige tarieven zijn het is alleen niet de schuld van de vakman maar van de torenhoge belastingen.

[ Bericht 12% gewijzigd door Zalmslaatje op 27-03-2019 16:16:03 ]
I don’t have “trust issues” I have “I’ve seen this before and I know how it ends” issues.
pi_185879142
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 16:01 schreef bambino het volgende:
Dat gaat me dan net een stapje te ver.
Ik vond het juist wel mooi. Af van dat statige en stijve en gestileerde, maar gewoon een professional die schijnbaar hap snap wat mooie, spontane kiekjes maakt. Maar het is natuurlijk net wat je wil

quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 16:01 schreef bambino het volgende:
Ik zoek iemand die ongeveer tussen hobby en beroepsmatig in zit.
.
Wel mee oppassen hoor. Zul je net zien dat de foto's op het moment suprème toch niet goed scherpgesteld zijn.
En meestal vind je die mensen toch in je persoonlijke netwerk. Ik ken ze ook wel, maar omdat ze het hobbymatig doen, durf ik hen niet zomaar aan een wildvreemde te koppelen (of een wildvreemde aan hen te koppelen). Het heeft een reden waarom ze het hobbymatig doen, zeg maar ;)
Somebody that I used to know
pi_185879786
quote:
1s.gif Op woensdag 27 maart 2019 16:00 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, je bent beledigd er over dat vakmensen een tarief vragen
Ah, excuus. Ik las beledigend.

Ik ben niet beledigd. Ik vindt het alleen jammer dat er zoveel geneuzel komt in plaats van gewoon een antwoord op de vraag geven.

Neem jou als voorbeeld. Kijk eens naar jouw eerste post in dit topic. Je begint al met "dan neem je toch lekker geen fotograaf".

Waarom heb jij bedacht, dát moet ik posten. Dat helpt bambino. Dat voegt wat toe aan het topic.
Waarom? Omdat dit de Fok cultuur is. Kijken of je wat kan zeiken op een ander. Iemand zijn mening aftrappen omdat je vindt dat ik onredelijk ben, of iets in die orde van grootte.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  woensdag 27 maart 2019 @ 16:53:02 #29
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_185879907
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 16:48 schreef bambino het volgende:

[..]

Ah, excuus. Ik las beledigend.

Ik ben niet beledigd. Ik vindt het alleen jammer dat er zoveel geneuzel komt in plaats van gewoon een antwoord op de vraag geven.

Neem jou als voorbeeld. Kijk eens naar jouw eerste post in dit topic. Je begint al met "dan neem je toch lekker geen fotograaf".

Waarom heb jij bedacht, dát moet ik posten. Dat helpt bambino. Dat voegt wat toe aan het topic.
Waarom? Omdat dit de Fok cultuur is. Kijken of je wat kan zeiken op een ander. Iemand zijn mening aftrappen omdat je vindt dat ik onredelijk ben, of iets in die orde van grootte.
En zei daarna, vraag iedereen die komt foto’s te maken, was twee keer op zo een bruiloft, zeer mooie foto’s en vooral erg leuk. Fotos van bruidsmeisjes die in de tuin aan het spelen waren bijvoorbeeld.
Maar dat was ook niet goed.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 27 maart 2019 @ 16:57:04 #30
479587 GTW
Power Moves Only
pi_185879994
lol mijn dayrate is 4k en ik doe niet eens huwelijken.

High-End fotografie is fucking duur omdat echt goede, consequent sterke kwaliteit een kunst is die vele jaren kost om te hanteren. Je betaalt niet voor de uurtjes werk, je betaalt voor de jaren ervaring waardoor het maar een paar uurtjes kost.
"No one else takes me seriously, so why should I?"
pi_185880057
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 16:57 schreef GTW het volgende:
lol mijn dayrate is 4k en ik doe niet eens huwelijken.

High-End fotografie is fucking duur omdat echt goede, consequent sterke kwaliteit een kunst is die vele jaren kost om te hanteren. Je betaalt niet voor de uurtjes werk, je betaalt voor de jaren ervaring waardoor het maar een paar uurtjes kost.
Dit kun je control c + control v doen voor elk beroep.
  woensdag 27 maart 2019 @ 17:00:24 #32
479587 GTW
Power Moves Only
pi_185880073
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 16:59 schreef nickhguitar het volgende:

[..]

Dit kun je control c + control v doen voor elk beroep.
En daarom betaal je voor elk beroep de tarieven.
"No one else takes me seriously, so why should I?"
pi_185880181
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 16:04 schreef Zalmslaatje het volgende:

[..]

TS zit waarschijnlijk ook eerst een uur te zuchten en te klagen als hij in een goed restaurant de rekening krijgt en als hij voor een tientje bij een vreetschuur eet loopt hij te janken dat de kwaliteit niet goed is.
Zoals ik hierboven ook al heb gezegd heeft het allemaal te maken met waarde hechten aan iets. Hoeveel vindt ik iets waard.

Als ik uit eten ga, is dat niet voor een tientje. En als je opgelet had op de rest van het topic, heb je kunnen zien dat de bruiloft totaal al over de 10k heen gaat.

Het gaat me niet om het geld, maar om het principe.

Daarnaast heb ik gezegd, als het er op aan komt en het moet toch 800 kosten, dan moet dat maar en zal het ook gebeuren. Happy wife, happy life.

Mijn aanstaande wil dit heel graag, en die stelt hogere eisen aan dit aspect dan ik dat doe.
Net als met een DJ, zij wil heel graag een DJ die 's avonds er een feestje van bouwt. Ik hecht daar geen waarde aan. Ik drink geen alcohol, ben geen feestbeest of iemand die de hele avond op de dansvloer staat. Ik vindt achtergrond muziek al prima. Ik vermaak me juist met de mensen (mijn/onze vrienden en familie). Maar een DJ moest er komen, dus een DJ is geboekt.

quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 16:08 schreef Zalmslaatje het volgende:
Ok ts zullen we ook eens 3 cijfers achter de komma gaan uitrekenen of jij je geld wel waard bent.

Wat is je beroep en/of functie en wat schuift het? :D

Ben het er overigens mee eens dat het krankzinnige tarieven zijn het is alleen niet de schuld van de vakman maar van de torenhoge belastingen.
Ja hoor, geen probleem.

Als jij dat wenst ben ik de moeilijkste niet.

Ik ben zonnepanelen en warmtepomp adviseur / verkoper. Ik werk 24 uur op contract en krijg daarvoor welgeteld 1500 euro bruto. Omgerekend per uur is dat net geen 15 euro per uur, bruto.

Daarnaast krijg ik een bonus per verkocht systeem. Dit is geen vast bedrag, maar afhankelijk van de grootte van de order. Dat bedrag is ongeveer 5-10% van de marge.

Als ik zelf een klant aanbreng, familie vrienden whatever krijg ik daar iets extra voor (tientjes).

Daarnaast heb ik een eigen bedrijf als administratiekantoor. Dit is puur en alleen voor de zonnepanelen, want daar mag men de btw op terug vorderen. Dat proces regel ik voor al "onze" klanten (via mijn baas dus, onbetaald, part of the job) en omdat ik dat werk toch al doe heb ik een google ad lopen zodat anderen die panelen kopen waarvan de installateur het niet regelt het via mij kunnen doen. Dit levert mij 75 euro per klant op. Hoeveelheid werk per klant verschilt enorm. Dit is tussen de 1 en 2 uur.

En nu voel ik hem al aankomen, ja dat tarief per uur is op papier heel hoog. Maar ik ben de goedkoopste in de markt. Met andere woorden, ik maak een stuk minder winst op een klant dan 95% van de bedrijven die dit doen omdat ik 1. meer klanten wil krijgen en 2. het belachelijk vindt dat men hier 150 euro voor vraagt.

Hoeveel werk ik in de week, pakweg 60 uur. Inclusief zondagen, en ook als ik 2 weken op vakantie in amerika zit. Werk gaat door.

quote:
2s.gif Op woensdag 27 maart 2019 16:09 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Ik vond het juist wel mooi. Af van dat statige en stijve en gestileerde, maar gewoon een professional die schijnbaar hap snap wat mooie, spontane kiekjes maakt. Maar het is natuurlijk net wat je wil
[..]

.
Wel mee oppassen hoor. Zul je net zien dat de foto's op het moment suprème toch niet goed scherpgesteld zijn.
En meestal vind je die mensen toch in je persoonlijke netwerk. Ik ken ze ook wel, maar omdat ze het hobbymatig doen, durf ik hen niet zomaar aan een wildvreemde te koppelen (of een wildvreemde aan hen te koppelen). Het heeft een reden waarom ze het hobbymatig doen, zeg maar ;)
Ja snap ik. Maar dan komt het gevoel "oog wil ook wat". En iemand met een iPhone vindt ik er net iets te gierig uitzien.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_185880187
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 16:48 schreef bambino het volgende:

[..]

Iemand zijn mening aftrappen omdat je vindt dat ik onredelijk ben, of iets in die orde van grootte.
Je loopt te janken dat water nat is...
I don’t have “trust issues” I have “I’ve seen this before and I know how it ends” issues.
pi_185880207
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 17:06 schreef Zalmslaatje het volgende:

[..]

Je loopt te janken dat water nat is...
Nee, juist niet. Ik geef aan dat ik weet dat Fok zo werkt. En ik accepteer het, omdat ik weet dat er af en toe een user bij zit die wel wat toevoegt.

Men neme: Postbus100. Die op de (in mijn optiek) juiste manier mee probeert te denken en een oplossing verzint die in het straatje valt van mijn wens.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_185880252
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 16:57 schreef GTW het volgende:
lol mijn dayrate is 4k en ik doe niet eens huwelijken.

High-End fotografie is fucking duur omdat echt goede, consequent sterke kwaliteit een kunst is die vele jaren kost om te hanteren. Je betaalt niet voor de uurtjes werk, je betaalt voor de jaren ervaring waardoor het maar een paar uurtjes kost.
Good for you. Maar ik vindt het bizar dat iemand denkt "weet je wat, ik ga 4000 euro betalen voor een fotograaf een middagje". Dan heb je geld te veel en boeit het je geen drol wat iets kost.

Gelukkig voor jou bestaan er voldoende mensen die zo leven.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_185880301
quote:
1s.gif Op woensdag 27 maart 2019 16:53 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En zei daarna, vraag iedereen die komt foto’s te maken, was twee keer op zo een bruiloft, zeer mooie foto’s en vooral erg leuk. Fotos van bruidsmeisjes die in de tuin aan het spelen waren bijvoorbeeld.
Maar dat was ook niet goed.
En dat gebeurd ook. Maar vrouwlief wenst een fotograaf die in ieder geval van ons een paar mooie (professionele) foto's schiet. De echte bruiloft foto's dus.
En je laat niet iemand komen voor een uurtje. Dus dan dacht ik de ceremonie en aankomst er ook bij. ongeveer 3 uurtjes werk, inclusief vooraf klaar zetten. 4 uurtjes op locatie.
Beetje nabewerken, max 500 euro.

Lijkt mij schappelijk.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  woensdag 27 maart 2019 @ 17:12:51 #38
479587 GTW
Power Moves Only
pi_185880307
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 17:10 schreef bambino het volgende:

[..]

Good for you. Maar ik vindt het bizar dat iemand denkt "weet je wat, ik ga 4000 euro betalen voor een fotograaf een middagje". Dan heb je geld te veel en boeit het je geen drol wat iets kost.

Gelukkig voor jou bestaan er voldoende mensen die zo leven.
Ik werk op sets waar de budgets 100k tot 500k zijn dus mijn tarief is dan vrij laag.

Zie hetzelfde in de huwelijkenwereld. Als je een duur huwelijk hebt, moet je niet gaan krimpen op de fotograaf. Als je huwelijk 3000 kost ga je idd geen 1500 betalen voor een fotograaf.
"No one else takes me seriously, so why should I?"
pi_185880328
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 17:12 schreef GTW het volgende:

[..]

Ik werk op sets waar de budgets 100k tot 500k zijn dus mijn tarief is dan vrij laag.

Zie hetzelfde in de huwelijkenwereld. Als je een duur huwelijk hebt, moet je niet gaan krimpen op de fotograaf. Als je huwelijk 3000 kost ga je idd geen 1500 betalen voor een fotograaf.
Prima, en in die wereld zal dat ook zo zijn. Geen enkel probleem mee dat iemand dat vak invult, er is vraag naar.

Maar op een bruiloft die nu 10k kost ga ik ook geen 15% aan de foto's spenderen. Vindt ik te zot voor woorden. Is goddomme meer dan de diamanten ring waar mijn aanstaande straks elke dag naar kijkt.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_185880460
Ik ken iemand die schitterende foto's maakt, zou ook voor FOK gaan fotograferen maar is er nog niet van gekomen.
Geen beroeps, maar vraag es wat voorbeelden te laten zien, wie weet spreekt het je aan :)
  woensdag 27 maart 2019 @ 17:26:55 #41
272296 Jan_Lul
Ik zit hier niet voor
pi_185880505
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 17:06 schreef bambino het volgende:

Ik ben zonnepanelen en warmtepomp adviseur / verkoper.
does es niet joh

[ Bericht 5% gewijzigd door iteejer op 27-03-2019 17:29:09 ]
pi_185880554
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 17:24 schreef iteejer het volgende:
Ik ken iemand die schitterende foto's maakt, zou ook voor FOK gaan fotograferen maar is er nog niet van gekomen.
Geen beroeps, maar vraag es wat voorbeelden te laten zien, wie weet spreekt het je aan :)
Top! Zit hij op Fok? Of heb je andere contactinfo per dm/pm?
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_185880590
Overigens, onderschat niet het belang van de nabewerking.

Heb zelf ooit een suffe (natuur)foto geschoten en vond 'm er wat flets uitzien (maarja, geen beste camera, etc). Niet nabewerkt, want dat kan ik niet. Vervolgens schoot een ander iemand (die er hobbymatig veel meer mee doet) een tijdje later hetzelfde onderwerp. Ik zag de foto en echt onwijs mooi. Totdat bleek dat deze flink bewerkt was }:| . Ik heb toen ook het origineel gezien en toen dacht ik: nou, daar doet mijn foto dan toch niet heel erg voor onder. Blijkbaar worden de mooiste foto's pas in de nabewerking gemaakt.

Maar ja, er hoeven wellicht geen honderd foto's nabewerkt te worden...?
Somebody that I used to know
pi_185880637
Ik wil het wel doen voor 499 euro.
  woensdag 27 maart 2019 @ 17:38:07 #45
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_185880667
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 17:35 schreef Atak het volgende:
Ik wil het wel doen voor 499 euro.
Deed je deze ook?
https://www.turks.nl/nieu(...)ren-a2-voor-bruiloft
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_185880693
quote:
2s.gif Op woensdag 27 maart 2019 17:32 schreef Postbus100 het volgende:
Overigens, onderschat niet het belang van de nabewerking.

Maar ja, er hoeven wellicht geen honderd foto's nabewerkt te worden...?
Nee, dat zijn er zeker geen honderd. We willen een paar foto's hebben die we misschien ergens ophangen. Een familie foto, foto van ons 2-en in 2-3 varianten ofzo. En de rest komen in albums. Nu moeten die er ook wel gewoon goed uit zien. Maar die hoeven niet tot in de puntjes nabewerkt te worden.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_185880972
Hallo,

Mij lijkt het erg leuk om eens rond de tafel te gaan zitten en te kijken wat de mogelijkheden zijn. Ik ben een 'hobbyfotograafje' en dus doe ik dit niet voor de volle prijs als andere fotograven.

Groetjes
Zoals de titel al zegt, ik ben een hobby fotograaf en ik hoop via deze weg meer opdrachten te krijgen.
  woensdag 27 maart 2019 @ 18:05:59 #48
321210 jcdragon
It's complicated.
pi_185881059
Zoek op Google naar "Fotograaf Enschede".
Kijk op de site van de betreffende fotograaf naar hun portfolio.
Als de foto's qua stijl / bewerking etc
bevallen, kun je hun mailen voor een offerte.
Kies tenslotte eentje uit die beschikbaar is en voor jou qua prijs / kwaliteit voldoet.
Isn't it ironic, don't you think
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 27 maart 2019 @ 18:07:19 #49
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_185881088
Samengevat zoekt TS dus een oplossing die door een volle professional niet of te duur wordt aangeboden waarbij het dan geleverde produkt ver boven de verwachtingen uit stijgt, verder dan noodzakelijk waardoor het stukje prijsbeleving van TS eronder te lijden heeft.

Voor wat je wilt lijkt het me de aangewezen weg om dan toch maar een goeie hobbyist of aankomend pro te zoeken en daarmee af te stemmen wat er precies verwacht wordt. Zorg wel dat je wat werk van de beoogde fotograaf te zien krijgt om er vertrouwen in te krijgen.

Met het budget wat je in gedachten hebt moet er dan heel wat moois te doen zijn.

Eventueel nog aan te vullen met het bovengenoemde idee met die eenmalige camera'tjes voor de gasten. Kan hele leuke verrassende, spontane en niet-geijkte foto's opleveren.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  woensdag 27 maart 2019 @ 18:24:24 #50
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_185881425
Lang verhaal kort: you get what you pay for. Belangrijk voor TS: zorg dat je verwachtingen realistisch zijn en afgestemd zijn op de prijs die je ervoor betaalt.
Huilen dan.
pi_185881675
quote:
1s.gif Op woensdag 27 maart 2019 18:05 schreef jcdragon het volgende:
Zoek op Google naar "Fotograaf Enschede".
Kijk op de site van de betreffende fotograaf naar hun portfolio.
Als de foto's qua stijl / bewerking etc
bevallen, kun je hun mailen voor een offerte.
Kies tenslotte eentje uit die beschikbaar is en voor jou qua prijs / kwaliteit voldoet.
Dat was uiteraard stap 1. En veel hebben ook al tarieven erop staan.

Het verneukeratieve is gewoon "bruid" of "bruiloft" ervoor.
Een feestavond fotograaf kost 375 euro. minimaal 200 foto's, zoveel uur, blabla.
Een bruiloft fotograaf (zelfde website) is ineens 800 euro, zelfde aantal foto's en uren.

Het is afzetterij 1e klas.

quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 18:07 schreef Ouwesok het volgende:
Samengevat zoekt TS dus een oplossing die door een volle professional niet of te duur wordt aangeboden waarbij het dan geleverde produkt ver boven de verwachtingen uit stijgt, verder dan noodzakelijk waardoor het stukje prijsbeleving van TS eronder te lijden heeft.

Voor wat je wilt lijkt het me de aangewezen weg om dan toch maar een goeie hobbyist of aankomend pro te zoeken en daarmee af te stemmen wat er precies verwacht wordt. Zorg wel dat je wat werk van de beoogde fotograaf te zien krijgt om er vertrouwen in te krijgen.

Met het budget wat je in gedachten hebt moet er dan heel wat moois te doen zijn.

Eventueel nog aan te vullen met het bovengenoemde idee met die eenmalige camera'tjes voor de gasten. Kan hele leuke verrassende, spontane en niet-geijkte foto's opleveren.
Mij lijkt 500 euro ook een aardig budget voor een paar uurtjes een degelijke fotograaf.

Die kruidvat cameraatjes komen er sowieso.

quote:
14s.gif Op woensdag 27 maart 2019 18:24 schreef Isdatzo het volgende:
Lang verhaal kort: you get what you pay for. Belangrijk voor TS: zorg dat je verwachtingen realistisch zijn en afgestemd zijn op de prijs die je ervoor betaalt.
Natuurlijk, dat begrijp ik.
Dat is ook de reden dat ik niet een iPhone fotograaf wil of anderszijds nabewerking van 100 uur en met 4 man op locatie met hele poespas en tv wagen (om eens wat belachelijks te noemen).

Ik zoek gewoon net iets meer dan een hobbyist. Iemand die weet hoe wat hij of zij met een camera kan, die een klein beetje nadenkt over wat de leuke momenten zijn en proberen zoveel mogelijk vast te leggen.

Maar vind maar eens zo iemand, in de regio, die tijd heeft (1e week zomervakantie) etc.

Vandaar ook mijn verzoekje op Fok (vele handen...)
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_185882259
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 18:00 schreef Hobbyfotograafje het volgende:
Hallo,

Mij lijkt het erg leuk om eens rond de tafel te gaan zitten en te kijken wat de mogelijkheden zijn. Ik ben een 'hobbyfotograafje' en dus doe ik dit niet voor de volle prijs als andere fotograven.

Groetjes
Hoi!

Ik heb je info al gekregen via iteejer. Ik zal mijn aanstaande ook even de fb-groep laten zien en dan sturen we even een berichtje daar.

Ik zag wel dat je niet in de buurt woont, dus ik weet niet hoe handig dat wordt.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_185882984
Overigens, met de nieuwste iphones maak je wel foto’s met een kwaliteit waar je vijftien jaar geleden wel gewoon duizend euro voor lapte. :P
-nee-
pi_185883186
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 18:36 schreef bambino het volgende:
Het verneukeratieve is gewoon "bruid" of "bruiloft" ervoor.
Een feestavond fotograaf kost 375 euro. minimaal 200 foto's, zoveel uur, blabla.
Een bruiloft fotograaf (zelfde website) is ineens 800 euro, zelfde aantal foto's en uren.
Bij de een heb je beschonken mensen die gaan poseren en bij de andere heb je te maken met dingen die maar 1 keer in je leven gebeuren. Dat is een compleet andere tak van sport. Als je een foto van die dronken wappies onscherp maakt, klik je er nog een. Verkloot je het schot van de ring, jammer joh. Na de scheiding proberen we het nog een keer 8-)

Ben zelf een gevorderde "amateur" die redelijk serieus bezig is, puur voor de hobby. En ik zou een bruiloft toch echt niet aandurven. Puur omdat de druk om het goed te doen een stuk hoger is. Waar ik minder problemen heb om af en toe een feestje voor bekenden te doen. You pay peanuts, you get monkeys.

In je 17 euro per uur berekening mis je trouwens nog de 15k aan foto apparatuur die ook niet eeuwig mee gaat. En de kosten van een ZZP'er.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 27-03-2019 19:47:32 ]
pi_185888040
quote:
14s.gif Op woensdag 27 maart 2019 19:36 schreef Marsenal het volgende:
Overigens, met de nieuwste iphones maak je wel foto’s met een kwaliteit waar je vijftien jaar geleden wel gewoon duizend euro voor lapte. :P
Heb zelf een iPhone X. En die foto's zijn natuurlijk wel goed, maar met een DSLR of zelfs digitale camera is het toch net ff wat beter (met een degelijke)
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_185889519
Ik doe overigens ook geen bruiloften, het is flink wat verantwoordelijkheid, je kan het niet overdoen.
Ook moet je als fotograaf goed kunnen communiceren, wat zijn de wensen? Een park? Bos? Oldtimer? Je moet aanwijzingen kunnen geven, etc.

Heb wel eens meegelopen als 2e fotograaf voor het feest na het trouwen, dan kan je lekker je gang gaan, zoek je de spontane momenten, is toch echt een heel andere tak van sport.

De opdracht van volgende week is een dag in een sporthal, zo'n 40 dansgroepen, na afloop nog podiumceremonie. Op zo'n dag loopt het zoals het loopt, weinig stress. En na die dag begint het werk pas...
pi_185889869
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 15:43 schreef bambino het volgende:

[..]

En ik ken Fok een beetje, loop hier al ff rond. Het gaat eerst altijd over andere shit voordat er misschien 1 bij zit die wellicht een antwoord heeft waar ik naar op zoek was.

Wat mensen vinden van mijn mening is onbelangrijk. Ik heb een bepaald doel voor ogen, en dat probeer ik te halen.
En als aan het einde van de rit blijkt dat de enige juiste optie 800 euro is voor een fotograaf. Dan is dat zo en zal die er ook gewoon komen. Maar als het voor 500 kan, waarom zou ik dat dan niet doen.
Maak overigens goede afspraken over de manier van aanleveren, bij wie de rechten liggen, etc.
Het ligt natuurlijk aan de fotograaf maar vaak heb je een afspraak voor een X aantal foto's en uiteraard ontvang je niet de RAW bestanden.

De rechten van de foto's liggen standaard bij de fotograaf, ook al maakt deze de foto's in jouw opdracht.

Maak dus afspraken of je de foto's ook op social media mag plaatsen, of je ze mag bijsnijden, etc.

Niets zo vervelend als een extra factuur achteraf dus zet het op papier.

https://blog.iusmentis.com/2013/01/15/ik-mag-mijn-eigen-fotos-niet-publiceren

[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 28-03-2019 00:34:10 ]
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 28 maart 2019 @ 00:41:20 #58
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_185890047
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 23:46 schreef MaGNeT het volgende:
Ik doe overigens ook geen bruiloften, het is flink wat verantwoordelijkheid, je kan het niet overdoen.
Ook moet je als fotograaf goed kunnen communiceren, wat zijn de wensen? Een park? Bos? Oldtimer? Je moet aanwijzingen kunnen geven, etc.

Ik doe ze ook niet, heb er in het grijze verleden wel een paar gedaan, onder andere een package zoals TS het graag wil, dus beperkt van omvang.
Je moet als fotograaf wel iets hebben met het produkt dat je maakt en laat ik nou helemaal maar dan ook totaal niks met het produkt 'huwelijksreportage' hebben waardoor ik na een paar van die dingen besloot om mezelf en eventuele bruidsparen er maar niet meer mee te kwellen.

Voor TS houdt dat zoveel in dat ze bij het benaderen van een fotograaf even op moeten letten hoe enthousiast die over huwelijksfotografie kan vertellen, dan weet je gelijk hoe ie er ongeveer in zit.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_185890054
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 00:13 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Maak overigens goede afspraken over de manier van aanleveren, bij wie de rechten liggen, etc.
Het ligt natuurlijk aan de fotograaf maar vaak heb je een afspraak voor een X aantal foto's en uiteraard ontvang je niet de RAW bestanden.

De rechten van de foto's liggen standaard bij de fotograaf, ook al maakt deze de foto's in jouw opdracht.

Maak dus afspraken of je de foto's ook op social media mag plaatsen, of je ze mag bijsnijden, etc.

Niets zo vervelend als een extra factuur achteraf dus zet het op papier.

https://blog.iusmentis.com/2013/01/15/ik-mag-mijn-eigen-fotos-niet-publiceren

Daar was ik mee bekend inderdaad. Maar dat zal me niet overkomen. Dat de fotograaf de foto's mag gebruiken in zijn publicaties is tot daar aan toe. Daar maak ik me niet druk over. Maar reken maar dat ik in ieder geval op papier laat zetten dat de foto's net zoveel van mij zijn als van de fotograaf en dat ik er mee kan doen wat ik wil.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_185891818
Heb je een aantal DM's gedaan. Ik ken namelijk wel iemand die in je straatje past :)
pi_185892039
Ik was namelijk het type fotograaf dat TS zoekt. Werk gewoon 40 uur per week. Maar deed er toen redelijk wat fotografie dingen naast. Hebben thuis een klein studio setje, ging regelmatig op locatie fotoshoots doen. Zo zijn we toen ook in de bruiloften gerold.

Ja, de eerste keer was het stressen.. krijg ik het ja woord mooi op de foto, het ondertekenen van de trouwakte etc.. Maar het viel me achteraf heel erg mee. Op zo'n dag heeft iedereen zin en is vrolijk. Daar krijg je zelf ook een hoop energie van. Heel wat anders als de verplichte foto's voor oma omdat ze 75 wordt.

Ik had uiteraard een 2de (zelfde) camera als backup bij me.. want je wil niet hebben dat er 1 op een belangrijk moment ermee stopt..
Ik deed het toen puur als extraatje, leuk voor erbij. Daarom vroeg ik ook niet de hoofdprijs.
In die tijd genoeg fotografen leren kennen uit de regio van TS (woon er 25km vanaf)
Dus heb TS er 1 aangedragen via DM. Wellicht komt hij er met haar uit :)
pi_185895673
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 08:59 schreef Flipmoehoe het volgende:
Ik was namelijk het type fotograaf dat TS zoekt. Werk gewoon 40 uur per week. Maar deed er toen redelijk wat fotografie dingen naast. Hebben thuis een klein studio setje, ging regelmatig op locatie fotoshoots doen. Zo zijn we toen ook in de bruiloften gerold.

Ja, de eerste keer was het stressen.. krijg ik het ja woord mooi op de foto, het ondertekenen van de trouwakte etc.. Maar het viel me achteraf heel erg mee. Op zo'n dag heeft iedereen zin en is vrolijk. Daar krijg je zelf ook een hoop energie van. Heel wat anders als de verplichte foto's voor oma omdat ze 75 wordt.

Ik had uiteraard een 2de (zelfde) camera als backup bij me.. want je wil niet hebben dat er 1 op een belangrijk moment ermee stopt..
Ik deed het toen puur als extraatje, leuk voor erbij. Daarom vroeg ik ook niet de hoofdprijs.
In die tijd genoeg fotografen leren kennen uit de regio van TS (woon er 25km vanaf)
Dus heb TS er 1 aangedragen via DM. Wellicht komt hij er met haar uit :)
Hartelijk bedankt! Ik ga het even naar mijn aanstaande sturen. Die moet het goedkeuren :D
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_185895792
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 12:45 schreef bambino het volgende:

[..]

Hartelijk bedankt! Ik ga het even naar mijn aanstaande sturen. Die moet het goedkeuren :D
helemaal goed! succes :s)
pi_185895957
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 12:53 schreef Flipmoehoe het volgende:

[..]

helemaal goed! succes :s)
Helaas, zij is al geboekt op 19 juli.

The search continues.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_185896116
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 12:23 schreef bambino het volgende:

Tevens is het een beetje principe kwestie, een fotograaf voor 4 uurtjes op locatie + nabewerken voor 1000 euro is mijn inziens een uur salaris wat belachelijk is. [/b]

Ik werk in de trouwbranche en wil hier even kort reageren.

Een fotograaf die hier zijn beroep van maakt moet zijn geld in principe verdienen in de 'seizoensmaanden'. Dit is ongeveer van maart / april t/m september / oktober.

Daar buiten wordt er weinig getrouwd en dit zijn vaak kleine bruiloften die geen budget hebben voor fotografen.

Stel dat de fotograaf elk weekend een bruiloft heeft in deze maanden. Dat zijn er dan ongeveer 28-30 bruiloften per jaar.

Dan over de kosten. Je vindt 1000 veel. Dat is ¤ 826 excl BTW. Min de reiskosten en een USB-stick houdt hij ¤ 750 over. Ik ga er maar even vanuit dat hij geen extra fotograaf meeneemt en het album hier nog niet bij inbegrepen zit.

Het nabewerken kost ook minstens 2 dagen werk als hij het goed doet.

We komen dan op een jaarsalaris van 30 x 750 = 22.500.
En dat is dan nog zonder zijn vaste kosten en investeringen. Apparatuur kost geld. Het beeldmateriaal backuppen op meerdere harde schijven + online servers. Adverteren op Google, Facebook, Instagram, etc.

En als je dan ook nog meetelt het kennismakingsgesprek, reistijd, fotoselectie, kennis vergroten, etc. Ik denk dat hij heel blij mag zijn als hij het minimumloon haalt in dit geval. Maar hij loopt als ondernemer wel het risico (wat gebeurt er als je een bruiloft verneukt?), werkt in de seizoensmaanden heel hard (een gemiddelde bruiloft is 10-14 uur met fotoalbum en heeft dus ook een langere bewerkingstijd) en heeft geen pensioenopbouw of sociale zekerheden.

Vandaar dat ik genoeg fotografen en videografen ken die bij een lange bruiloft al makkelijk richting de ¤ 2500 tot ¤ 3500 gaan. Dat lijkt dan misschien op het 1e ogenblik veel geld, maar als je bovenstaande verhaal meetelt dan is dit niets overdreven. Voor een professional dan.
pi_185896293
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 13:13 schreef matigeuser het volgende:

[..]

Ik werk in de trouwbranche en wil hier even kort reageren.

Een fotograaf die hier zijn beroep van maakt moet zijn geld in principe verdienen in de 'seizoensmaanden'. Dit is ongeveer van maart / april t/m september / oktober.

Daar buiten wordt er weinig getrouwd en dit zijn vaak kleine bruiloften die geen budget hebben voor fotografen.

Stel dat de fotograaf elk weekend een bruiloft heeft in deze maanden. Dat zijn er dan ongeveer 28-30 bruiloften per jaar.

Dan over de kosten. Je vindt 1000 veel. Dat is ¤ 826 excl BTW. Min de reiskosten en een USB-stick houdt hij ¤ 750 over. Ik ga er maar even vanuit dat hij geen extra fotograaf meeneemt en het album hier nog niet bij inbegrepen zit.

Het nabewerken kost ook minstens 2 dagen werk als hij het goed doet.

We komen dan op een jaarsalaris van 30 x 750 = 22.500.
En dat is dan nog zonder zijn vaste kosten en investeringen. Apparatuur kost geld. Het beeldmateriaal backuppen op meerdere harde schijven + online servers. Adverteren op Google, Facebook, Instagram, etc.

En als je dan ook nog meetelt het kennismakingsgesprek, reistijd, fotoselectie, kennis vergroten, etc. Ik denk dat hij heel blij mag zijn als hij het minimumloon haalt in dit geval. Maar hij loopt als ondernemer wel het risico (wat gebeurt er als je een bruiloft verneukt?), werkt in de seizoensmaanden heel hard (een gemiddelde bruiloft is 10-14 uur met fotoalbum en heeft dus ook een langere bewerkingstijd) en heeft geen pensioenopbouw of sociale zekerheden.

Vandaar dat ik genoeg fotografen en videografen ken die bij een lange bruiloft al makkelijk richting de ¤ 2500 tot ¤ 3500 gaan. Dat lijkt dan misschien op het 1e ogenblik veel geld, maar als je bovenstaande verhaal meetelt dan is dit niets overdreven. Voor een professional dan.
En juist daarom zoekt hij een (goede) amateur die er niet zijn brood mee hoeft te verdienen :)
pi_185896304
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 13:04 schreef bambino het volgende:

[..]

Helaas, zij is al geboekt op 19 juli.

The search continues.
Hmm jammer :{
pi_185896922
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 13:13 schreef matigeuser het volgende:

[..]

Ik werk in de trouwbranche en wil hier even kort reageren.

Een fotograaf die hier zijn beroep van maakt moet zijn geld in principe verdienen in de 'seizoensmaanden'. Dit is ongeveer van maart / april t/m september / oktober.

Daar buiten wordt er weinig getrouwd en dit zijn vaak kleine bruiloften die geen budget hebben voor fotografen.

Stel dat de fotograaf elk weekend een bruiloft heeft in deze maanden. Dat zijn er dan ongeveer 28-30 bruiloften per jaar.

Dan over de kosten. Je vindt 1000 veel. Dat is ¤ 826 excl BTW. Min de reiskosten en een USB-stick houdt hij ¤ 750 over. Ik ga er maar even vanuit dat hij geen extra fotograaf meeneemt en het album hier nog niet bij inbegrepen zit.

Het nabewerken kost ook minstens 2 dagen werk als hij het goed doet.

We komen dan op een jaarsalaris van 30 x 750 = 22.500.
En dat is dan nog zonder zijn vaste kosten en investeringen. Apparatuur kost geld. Het beeldmateriaal backuppen op meerdere harde schijven + online servers. Adverteren op Google, Facebook, Instagram, etc.

En als je dan ook nog meetelt het kennismakingsgesprek, reistijd, fotoselectie, kennis vergroten, etc. Ik denk dat hij heel blij mag zijn als hij het minimumloon haalt in dit geval. Maar hij loopt als ondernemer wel het risico (wat gebeurt er als je een bruiloft verneukt?), werkt in de seizoensmaanden heel hard (een gemiddelde bruiloft is 10-14 uur met fotoalbum en heeft dus ook een langere bewerkingstijd) en heeft geen pensioenopbouw of sociale zekerheden.

Vandaar dat ik genoeg fotografen en videografen ken die bij een lange bruiloft al makkelijk richting de ¤ 2500 tot ¤ 3500 gaan. Dat lijkt dan misschien op het 1e ogenblik veel geld, maar als je bovenstaande verhaal meetelt dan is dit niets overdreven. Voor een professional dan.
Ik snap niet dat iedereen mijn reactie zo raar vindt. Of ik snap het niet, of jullie kijken er anders na.

Om even op jouw voorbeeld in te haken.

Als je fotograaf bent en er voor kiest (absoluut een keuze) om alleen bruiloften te doen en weet dat je maar 30 klussen per jaar doet en daarmee bruto 22.500 euro verdient. Dan ben je mijn inziens gewoon een domme sukkel.

Je werkt goddomme 30 dagen per jaar op locatie en 60 dagen per jaar in huis. Dat is 3 maanden.
Neem je dan 9 maanden vakantie? Op je luie reet zitten niks doen? Of wellicht zelfs seizoensuitkering?

Als fotograaf, en zeker iemand de er van moet leven. Doe je van alles. Van geboorte tot begrafenis.
Als je alleen bruiloften doet, er naast geen baan hebt, en van 30 klusjes rond moet komen. Dan moet je je afvragen of je wel ondernemer moet zijn. Maar dat is mijn mening.

Ik zou ook 500 euro per aanvraag kunnen vragen in plaats van 75. Als ik dan ook maar 1 6e van de klanten krijg, verdien ik bijna net zo veel en werk ik een stuk minder.

Alleen krijg ik dan geen klant meer omdat er andere zijn die het voor veel minder doen.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_185897152
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 14:02 schreef bambino het volgende:

[..]

Als je fotograaf bent en er voor kiest (absoluut een keuze) om alleen bruiloften te doen en weet dat je maar 30 klussen per jaar doet en daarmee bruto 22.500 euro verdient. Dan ben je mijn inziens gewoon een domme sukkel.
daarom vragen ze ook meer, zodat ze inderdaad maar 90 dagen per jaar werken natuurlijk en dan van jouw centen vakantie houden.
pi_185897264
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 14:02 schreef bambino het volgende:

[..]

Ik snap niet dat iedereen mijn reactie zo raar vindt. Of ik snap het niet, of jullie kijken er anders na.

Om even op jouw voorbeeld in te haken.

Als je fotograaf bent en er voor kiest (absoluut een keuze) om alleen bruiloften te doen en weet dat je maar 30 klussen per jaar doet en daarmee bruto 22.500 euro verdient. Dan ben je mijn inziens gewoon een domme sukkel.

Je werkt goddomme 30 dagen per jaar op locatie en 60 dagen per jaar in huis. Dat is 3 maanden.
Neem je dan 9 maanden vakantie? Op je luie reet zitten niks doen? Of wellicht zelfs seizoensuitkering?

Als fotograaf, en zeker iemand de er van moet leven. Doe je van alles. Van geboorte tot begrafenis.
Als je alleen bruiloften doet, er naast geen baan hebt, en van 30 klusjes rond moet komen. Dan moet je je afvragen of je wel ondernemer moet zijn. Maar dat is mijn mening.

Ik zou ook 500 euro per aanvraag kunnen vragen in plaats van 75. Als ik dan ook maar 1 6e van de klanten krijg, verdien ik bijna net zo veel en werk ik een stuk minder.

Alleen krijg ik dan geen klant meer omdat er andere zijn die het voor veel minder doen.
De enige fotograaf die ik ken die bruiloften doet, doet daarnaast ook schoolportretten, feesten en partijen, Funda shoots, etc. Van alleen bruiloften rondkomen is lastig.
pi_185897585
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 14:58 schreef bambino het volgende:

[..]

Begrijp me niet verkeerd, ik SNAP het. Maar ik vind dat uursalaris simpelweg niet realistisch voor het vak (hoe ik tegen dat vak aan kijk). En ik probeer niet denigrerend over te komen, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

En wat je zegt, 9 uur fotograferen en 2,5 dag werk (zeg maar 38 man uren, want die 9 is dus dubbel). met 650 euro dat over blijft is 17 euro netto per uur. Ik wou dat ik het bruto had (ik heb eigen zaak er naast en heb bonus regeling, maar goed, mijn uur salaris zelf is net onder de 15 bruto).

En het feest zelf hoeven we geen fotograaf voor. Dat wordt simpelweg te kostbaar en ik vindt het onzinnig om continu rond te lopen en groepjes mensen op de foto te zetten. Dat is letterlijk in een album stoppen en ooit weer eens naar kijken "weet je nog hoe dronken die was bwhahah".

Het gaat mij om het moment. Ja woord, ondertekenen van de aktes, bruidfoto's op locatie en wat ik zelf heel graag wil is een "aankomstfoto" dat elk stel wat binnenkomt wordt gefotografeerd bij aankomst zodat je van iedereen 1 nette foto hebt.

Daarom ook 4 uur, aankomst is om half 3 en het diner is om 18:00.
Dus dan pik je beide dingen mee.

Voor in de avond zijn we van plan een stuk of 40 van die weggooi camer's neer te zetten overal. Laat mensen zelf leuke foto's maken. Die flikker je daarna bij de kruidvat/hema achter de toonbank en een week of wat later krijg je al die foto's binnen. Wat leuk is bewaar je in een album, rest gaat in een doos of in de ton.

Zo ook een assistent, dat lijkt mij niet nodig. Ik hoef geen über professionele fotoshoot. Of compleet neppe photoshop foto. Het mag wel een beetje opgepoetst worden, of de kleur iets aanpassen. Maar elk vlekje wegwerken per foto is te kostbaar en mijn inziens overbodig. Dat je dat bij 5 foto's doet "dé" trouwfoto (die je in de kamer neerzet ofzo) prima.
Wegwerpcamera's!?? Bestaan die nog!??

Maar zelfs als die dingen nog bestaan... Waarom zou je die uit gaan delen als letterlijk iedereen al een best redelijke camera op zak heeft :?
Wat betreft de kwaliteit van de camera's. Of een foto 'goed' is ligt veel meer aan de compositie en gevoel voor timing dan aan de kwaliteit van de camera. Tevens zijn de camera's op iPhones en Samsung Galaxy's waar veel mensen mee rondlopen heel behoorlijk.
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
pi_185897872
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 13:23 schreef Flipmoehoe het volgende:

[..]

En juist daarom zoekt hij een (goede) amateur die er niet zijn brood mee hoeft te verdienen :)
Is natuurlijk zijn goed recht. Ik verklaar alleen waarom 1000 euro voor een fotoreportage niet belachelijk veel geld is zoals werd gesteld.

Ook vind ik het raar dat er een markt bestaat voor mensen die wel iets moois willen maar er niet voor willen betalen. Waarom is er geen markt voor student-stukadoors? Of amateur-dakdekkers die het voor de hobby doen?

De klant mag uiteraard vragen wat hij wil, maar ik vind het vreemd dat er veel fotografen zich hier voor lenen. Maar iedereen doet maar wat hij niet laten kan.
pi_185897912
quote:
2s.gif Op donderdag 28 maart 2019 14:51 schreef Puntenjager het volgende:

[..]

Wegwerpcamera's!?? Bestaan die nog!??

Maar zelfs als die dingen nog bestaan... Waarom zou je die uit gaan delen als letterlijk iedereen al een best redelijke camera op zak heeft :?
Wat betreft de kwaliteit van de camera's. Of een foto 'goed' is ligt veel meer aan de compositie en gevoel voor timing dan aan de kwaliteit van de camera. Tevens zijn de camera's op iPhones en Samsung Galaxy's waar veel mensen mee rondlopen heel behoorlijk.
Ik begrijp wel waarom er vaak voor wegwerpcamera's gekozen wordt:

- geen gedoe om de foto's na de bruiloft via-via weer te krijgen, gewoon inleveren, laten ontwikkelen en afdrukken
- de foto's eindigen niet overal behalve bij jou
- geen oom Harry die z'n taak te serieus neemt en maar blijft klikken met z'n S5
- homogene kwaliteit (en daarmee bedoel ik niet "goed" maar wel "gelijk")
- beperkt aantal foto's op een rolletje, dus kritischer voor je een foto maakt
- iedere bezoeker kan er mee omgaan, jong en oud
- analoog geeft met z'n afwijkingen toch een bepaalde sfeer

[ Bericht 0% gewijzigd door TheFreshPrince op 28-03-2019 15:43:58 ]
  donderdag 28 maart 2019 @ 15:15:51 #74
286575 Roces18
Chef de party
pi_185897939
Je kan ook een student fotografie laten komen.
Die doen het een stuk goedkoper :P
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_185898067
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 15:10 schreef matigeuser het volgende:

[..]

Is natuurlijk zijn goed recht. Ik verklaar alleen waarom 1000 euro voor een fotoreportage niet belachelijk veel geld is zoals werd gesteld.

Ook vind ik het raar dat er een markt bestaat voor mensen die wel iets moois willen maar er niet voor willen betalen. Waarom is er geen markt voor student-stukadoors? Of amateur-dakdekkers die het voor de hobby doen?

De klant mag uiteraard vragen wat hij wil, maar ik vind het vreemd dat er veel fotografen zich hier voor lenen. Maar iedereen doet maar wat hij niet laten kan.
Voor een beroepsfotograaf is het inderdaad niet veel geld.
Voor genoeg beroepen heb je mensen die er zo wat naast verdienen toch.. iemand die in de avonduren je belastingaangifte invult, Een beunhaas die in de weekenden / avonduren een muurtje stukadoort. Daar betaal je ook niet het volle pond voor.
  donderdag 28 maart 2019 @ 15:25:50 #76
470661 maxi-mus
are you not entertained?
pi_185898104
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 15:14 schreef MaGNeT het volgende:
Ik begrijp wel waarom er vaak voor wegwerpcamera's gekozen wordt:

- geen gedoe om de foto's na de bruiloft via-via weer te krijgen, gewoon inleveren, laten ontwikkelen en afrukken
Wat voor foto's verwacht jij op een bruiloft?
pi_185898245
quote:
10s.gif Op donderdag 28 maart 2019 15:25 schreef maxi-mus het volgende:

[..]

Wat voor foto's verwacht jij op een bruiloft?
Hehe, naja, zo kan je het ook lezen.
Maar je houdt op die manier wel wat meer controle over de foto's en betrekt toch iedereen erbij.

En het vervangt natuurlijk nooit de fotograaf maar kan een leuke invulling zijn, met grappige shots (naarmate de avond vordert B:)B )
  donderdag 28 maart 2019 @ 15:42:32 #78
470661 maxi-mus
are you not entertained?
pi_185898331
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 15:37 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Hehe, naja, zo kan je het ook lezen.
Maar je houdt op die manier wel wat meer controle over de foto's en betrekt toch iedereen erbij.

En het vervangt natuurlijk nooit de fotograaf maar kan een leuke invulling zijn, met grappige shots (naarmate de avond vordert B:)B )
Ik had het vooral over het 'afrukken'.
pi_185898372
quote:
10s.gif Op donderdag 28 maart 2019 15:42 schreef maxi-mus het volgende:

[..]

Ik had het vooral over het 'afrukken'.
OMG wat een blunder :') :o _O-
  donderdag 28 maart 2019 @ 16:48:51 #80
321210 jcdragon
It's complicated.
pi_185899604
:D _O-
Isn't it ironic, don't you think
pi_185900414
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 15:10 schreef matigeuser het volgende:

[..]

Ook vind ik het raar dat er een markt bestaat voor mensen die wel iets moois willen maar er niet voor willen betalen. Waarom is er geen markt voor student-stukadoors? Of amateur-dakdekkers die het voor de hobby doen?

Oh, dat kan ik wel verklaren.
Werkspot is 1. Je krijgt heel simpel de goedkoopste. Er is niet zoiets als een A++ dakdekker. Natuurlijk zitten er slechte bij, maar een dakdekker is een dakdekker. Zolang ze met juist materiaal werken is het werk zelf niet bijzonder moeilijk.
Laat ik voorop stellen, ik kan het niet. Maar ik kan het wel in een aantal weken leren.

Daarnaast natuurlijk de grootste boosdoener. Zwart werk.
Iemand die je kent, kent altijd wel een van de beroepen. Timmerman, stucadoor, schilder, glazenwasser, dakdekker etc. En die kan je allemaal zo ff in het handje betalen.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_185900685
Bambino,

We kunnen kijken wat de mogelijkheden zijn ook qua benzinekosten en dergelijke... ik kan je nog niet dm'en omdat ik sinds gisteren pas geregistreerd ben :)
Zoals de titel al zegt, ik ben een hobby fotograaf en ik hoop via deze weg meer opdrachten te krijgen.
pi_185912729
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 17:49 schreef Hobbyfotograafje het volgende:
Bambino,

We kunnen kijken wat de mogelijkheden zijn ook qua benzinekosten en dergelijke... ik kan je nog niet dm'en omdat ik sinds gisteren pas geregistreerd ben :)
Hoi,

De afstand is jammer, dat zal het simpelweg duurder maken. Je moet dat soort dingen ook niet op eigen kosten gaan doen, dan houdt je er niks aan over. Dus dat betekend simpelweg dat er 400km en 4 uur tijd bij komt.
Km is normaal 19 cent, dus 75 euro. En dan de tijd die je kwijt bent. Dus we zijn 100-150 euro verder.

Aangezien ik juist op de kosten wil besparen lijkt me dat niet handig.
Ik heb via andere Fok!kers inmiddels ook namen doorgekregen die in Twente zitten. De 1e was helaas al bezet en we zijn nu een gesprek aan gegaan met een 2e. Die vraagt voor de reportage all-in 400 euro (3 uur op locatie).

Met jouw kilometers en 4 uur in de auto gaan we dat niet redden.

Voorlopig denk ik dat we het dus eerst even bij huis moeten gaan zoeken.
In ieder geval bedankt voor het aanmelden, en Iteejer ook bedankt!
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_185921446
Bambino,
Oké, heel veel succes en een super fijne bruiloft gewenst :)
Groetjes
Zoals de titel al zegt, ik ben een hobby fotograaf en ik hoop via deze weg meer opdrachten te krijgen.
  zaterdag 30 maart 2019 @ 08:07:09 #85
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_185929719
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 18:36 schreef bambino het volgende:
Een feestavond fotograaf kost 375 euro. minimaal 200 foto's, zoveel uur, blabla.
Een bruiloft fotograaf (zelfde website) is ineens 800 euro, zelfde aantal foto's en uren.
Dat is omdat die feestavondfotograaf lukraak wat schiet.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  zaterdag 30 maart 2019 @ 08:23:03 #86
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_185929839
Je zoekt een hobbyist dus.

Factureer je zelf ook ¤ 15 ex BTW per uur?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 30 maart 2019 @ 13:17:37 #87
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_185933488
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 08:23 schreef Leandra het volgende:
Je zoekt een hobbyist dus.

Factureer je zelf ook ¤ 15 ex BTW per uur?
Een hobbyist zou eigenlijk de enige zijn die kan maken wat TS wil, een beperkte set foto's, niet het onderste uit de kan.

Je zou het als broodroof kunnen zien wanneer TS een complete reportage van topkwalité wil met alle toeters en bellen die je maar kan wensen en daar dan slechts een luttel bedrag voor aan een hobbyist zou willen betalen.
Het produkt dat TS wil is voor een full prof huwelijksfotograaf binnen budget dat TS heeft simpelweg niet te maken. Het is huwelijksreportage-technisch gezien nog niet een kwart van wat je normaal zou opleveren maar je bent er wel dezelfde aan kwijt.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_185934112
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 13:17 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Een hobbyist zou eigenlijk de enige zijn die kan maken wat TS wil, een beperkte set foto's, niet het onderste uit de kan.

Je zou het als broodroof kunnen zien wanneer TS een complete reportage van topkwalité wil met alle toeters en bellen die je maar kan wensen en daar dan slechts een luttel bedrag voor aan een hobbyist zou willen betalen.
Het produkt dat TS wil is voor een full prof huwelijksfotograaf binnen budget dat TS heeft simpelweg niet te maken. Het is huwelijksreportage-technisch gezien nog niet een kwart van wat je normaal zou opleveren maar je bent er wel dezelfde aan kwijt.
Dat broodroof verhaal is wel ietwat tendentieus.
Zou betekenen dat iedereen die iets doet voor een ander en daar minder voor rekent dan een professional dus een broodrover is.

Ik zou willen zeggen dat ook beginnende fotografen een kans moeten krijgen.
Die zijn nog geen prof, die zullen het ook voor minder willen doen, misschien zelfs op toe willen leggen, vanuit het belang om een portfolio op te bouwen en te laten zien wat ze kunnen.

Dat zou dan dus ook broodroof zijn? Vanuit de visie van professionals die liever geen nieuwe aanwas zien die voor hun concurrentie betekent, en die zichzelf liever exclusief dus duur houden wel.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 31 maart 2019 @ 11:09:04 #89
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_185946090
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 14:14 schreef iteejer het volgende:

[..]

Dat broodroof verhaal is wel ietwat tendentieus.
Zou betekenen dat iedereen die iets doet voor een ander en daar minder voor rekent dan een professional dus een broodrover is.

Ik zou willen zeggen dat ook beginnende fotografen een kans moeten krijgen.
Die zijn nog geen prof, die zullen het ook voor minder willen doen, misschien zelfs op toe willen leggen, vanuit het belang om een portfolio op te bouwen en te laten zien wat ze kunnen.

Dat zou dan dus ook broodroof zijn? Vanuit de visie van professionals die liever geen nieuwe aanwas zien die voor hun concurrentie betekent, en die zichzelf liever exclusief dus duur houden wel.
Broodroof is inderdaad misschien wat zwaar aangezet.

Toch blijft het wel zo dat ik mensen die een topkwaliteit huwelijksreportage willen hebben adviseer daarvoor naar een vakfotograaf te gaan die erin gespecialiseerd is en die ze de garantie kan bieden van een topprodukt.
Is dat omdat een hobbyist het niet kan :? Absoluut niet, ik heb mensen die nog maar heel kort fotografeerden een bijna perfecte huwelijksreportage zien maken waar zo goed als niks op af te dingen viel.
Was nog in filmpjestijd ook dus met veel meer kans op blunderen dan heden met alle digitale spullen waarbij je al direct ziet dat je iets verkeerd doet en het gewoon on the spot kan herstellen.

De kans echter dat je zo'n natuurtalent te pakken krijgt is vrij klein en als je niet wilt biljven trouwen en wél een goeie reportage wilt is het handiger om er wat meer voor uit te trekken en er een goeie vakfotograaf voor in te huren.

Klantwensen als die van TS zijn dan weer ideaal voor fotografen(aankomende pro's) die de ervaring en een portfolio willen opbouwen waarmee ze uiteindelijk de concurrentie met de gevestigde orde aankunnen. Het is bij een dergelijke klantvraag heel goed mogelijk om iets op te leveren dat de verwachting van de klant flink overtreft en daarmee bouw je dan weer reputatie op.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_185959363
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 08:07 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Dat is omdat die feestavondfotograaf lukraak wat schiet.
Dat is op 2 momenten na bij de bruiloft precies hetzelfde.
Hét moment van ja zeggen (zoenen) en het tekenen. Dat is een moneyshot en moet op het juiste moment 100% goed zijn, anders ben je te laat.

De bruidsfoto zelf (ons op een plek zetten en foto's nemen) is niets meer dan een normale fotoshoot.
Van 375 naar 800 vindt ik dan een belachelijke stap.

Maar goed, dat is 1 voorbeeld website.

quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 08:23 schreef Leandra het volgende:
Je zoekt een hobbyist dus.

Factureer je zelf ook ¤ 15 ex BTW per uur?
Ja ik zoek een hobbyist, nee ik factureer eenmalig 75 euro ex btw. Maar dat staat hier boven ook al gepost. Als je toch daarover wilt zeiken neem dan eerst de moeite mijn posts te lezen.

quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 13:17 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Een hobbyist zou eigenlijk de enige zijn die kan maken wat TS wil, een beperkte set foto's, niet het onderste uit de kan.

Je zou het als broodroof kunnen zien wanneer TS een complete reportage van topkwalité wil met alle toeters en bellen die je maar kan wensen en daar dan slechts een luttel bedrag voor aan een hobbyist zou willen betalen.
Het produkt dat TS wil is voor een full prof huwelijksfotograaf binnen budget dat TS heeft simpelweg niet te maken. Het is huwelijksreportage-technisch gezien nog niet een kwart van wat je normaal zou opleveren maar je bent er wel dezelfde aan kwijt.
Maar nu verzin je er dus zelf shit bij. Ik heb nergens gezegd dat ik een top fotograaf wil voor een dubbeltje op de 1e rang verhaal.
Vanaf post 1 roep ik al dat ik iemand zoek die geen goud prijs vraagt. En mijn eisen zijn echt niet zo dat ik iemand nodig heb die minimaal 800 euro kost.

Snap echt niet waarom mensen zich zo druk hierom maken.

Gelukkig zijn er in dit topic een paar mensen die wel meedenken, mijn idee snappen en zelfs helpen met aanraden.
Dankzij die mensen ben ik inmiddels ook in contact met iemand, die komt woensdag avond langs.

Dus in plaats van door lopen zaniken kan je ook iets anders met je tijd gaan doen.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_185959653
Waarom zou iemand in een topic op FOK niet mogen vragen of er iemand belangstelling heeft een bruiloft te schieten?
Uiteraard stel je zo'n vraag in FOT.

Antwoord is simpel: dat mag natuurlijk gewoon.
Is geen dubbeltje op de eerste rang verhaal, is gewoon een vraag.

Sommige reacties hier zijn dermate aanvallend en onfatsoenlijk dat ik me toch genoodzaakt voelde dit even zo te melden.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 31 maart 2019 @ 21:50:08 #92
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_185959770
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 21:38 schreef bambino het volgende:

Maar nu verzin je er dus zelf shit bij. Ik heb nergens gezegd dat ik een top fotograaf wil voor een dubbeltje op de 1e rang verhaal.
Vanaf post 1 roep ik al dat ik iemand zoek die geen goud prijs vraagt. En mijn eisen zijn echt niet zo dat ik iemand nodig heb die minimaal 800 euro kost.

Als je een beetje had gelezen wat ik heb geschreven had je de 'als' niet gemist. Ik geef nergens aan dat jij voor een dubbeltje op de eerste rang wilt, alleen dat jij een produkt wilt wat een full pro huwelijksfotograaf je niet kan leveren.

Mooi dat je in elk geval iemand hebt weten te vinden ^O^
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zondag 31 maart 2019 @ 21:55:23 #93
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_185959912
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 21:38 schreef bambino het volgende:
quote:

Op zaterdag 30 maart 2019 08:07 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Dat is omdat die feestavondfotograaf lukraak wat schiet.
Dat is op 2 momenten na bij de bruiloft precies hetzelfde.
Hét moment van ja zeggen (zoenen) en het tekenen. Dat is een moneyshot en moet op het juiste moment 100% goed zijn, anders ben je te laat.

De bruidsfoto zelf (ons op een plek zetten en foto's nemen) is niets meer dan een normale fotoshoot.
Van 375 naar 800 vindt ik dan een belachelijke stap.

Maar goed, dat is 1 voorbeeld website.
Er zit een groot kwaliteitsverschil tussen de foto's van feestcafe ome Henk en je trouwfoto's... als het goed is...
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_185980866
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 21:55 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Er zit een groot kwaliteitsverschil tussen de foto's van feestcafe ome Henk en je trouwfoto's... als het goed is...
Ja, absoluut. Maar de trouwfoto's zelf is hetzelfde als een normale fotoshoot. Of portet foto's laten maken, om eens iets te noemen. Alleen daar vragen ze niet veel geld voor.

Omdat het "trouw" of "bruid" heet, moet het ineens x5 kosten. Slaat nergens op.

Die trouwfoto's zijn ook opnieuw te maken, want je maakt er geen 1, maar 50. En de fotograaf kijkt later welke 5 of 10 of 20 goed gelukt zijn. En bewerkt er een aantal zodat ze "perfect" zijn.

De enige foto's die wel time sensitive zijn:
De kus
Ja woord (soort van, niet echt te zien op de foto)
Tekenen
Aankomst

Daar heb je een aantal seconden voor om een paar goede foto's te maken. Dat is het enige verschil met een feest avond.

De overige foto's die ze maken tijdens de bruiloft zijn namelijk van het feest. De gasten, het eten, de tafel setting, de bloemen, de dj, de locatie. Etc etc etc.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_185981082
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 22:59 schreef bambino het volgende:
Die trouwfoto's zijn ook opnieuw te maken, want je maakt er geen 1, maar 50. En de fotograaf kijkt later welke 5 of 10 of 20 goed gelukt zijn. En bewerkt er een aantal zodat ze "perfect" zijn.

De enige foto's die wel time sensitive zijn:
De kus
Ja woord (soort van, niet echt te zien op de foto)
Tekenen
Aankomst
Als Beun de haas die 50 foto's in burst schiet, met zijn focus verkeerd, of met de boel te donker .Of nog erger, met een slechte compositie, mensen op de verkeerde plek, etc. Dan gaan die 50 foto's niet helpen. Daar betaal je voor, de fotograaf op de juiste tijd, op de juiste plek, met de juiste instellingen.

Elke jostie kan 50 keer op een shutter knopje drukken. En als je het een paar keer overnieuw kan doen, krijgt die er gerust wel een prima foto uit.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 01-04-2019 23:10:36 ]
pi_185981733
quote:
99s.gif Op maandag 1 april 2019 23:09 schreef CrashO het volgende:

[..]

Als Beun de haas die 50 foto's in burst schiet, met zijn focus verkeerd, of met de boel te donker .Of nog erger, met een slechte compositie, mensen op de verkeerde plek, etc. Dan gaan die 50 foto's niet helpen. Daar betaal je voor, de fotograaf op de juiste tijd, op de juiste plek, met de juiste instellingen.

Elke jostie kan 50 keer op een shutter knopje drukken. En als je het een paar keer overnieuw kan doen, krijgt die er gerust wel een prima foto uit.
Of de verkeerde brandpuntsafstand zodat je neuzen als aardappelen krijgt.

Je moet best all-round zijn voor bruiloften:

- locatieshoots vooraf met het bruidspaar
- groepsfoto
- ceremonie zelf
- het feest

En je moet het allemaal maar voor elkaar hebben, verkeerd diafragma bij de groepsfoto en je hebt een hele rij onscherp, alle gezichten moeten zichtbaar zijn, etc. Je moet goed aanwijzingen kunnen geven. Zoveel details om op te letten, veel valkuilen voor de beginner. Daarom doe ik dat soort shoots niet.

En mogelijk kan ik een shoot doen waar mijn klanten best tevreden mee zijn, ik zou er zelf niet tevreden mee zijn. En een bruidsfotograaf ook niet.
pi_185981872
Vergeet ook niet dat sommige fotografen zelf alle apparatuur hebben om een album te maken:

pi_185986416
quote:
99s.gif Op maandag 1 april 2019 23:09 schreef CrashO het volgende:

[..]

Als Beun de haas die 50 foto's in burst schiet, met zijn focus verkeerd, of met de boel te donker .Of nog erger, met een slechte compositie, mensen op de verkeerde plek, etc. Dan gaan die 50 foto's niet helpen. Daar betaal je voor, de fotograaf op de juiste tijd, op de juiste plek, met de juiste instellingen.

Elke jostie kan 50 keer op een shutter knopje drukken. En als je het een paar keer overnieuw kan doen, krijgt die er gerust wel een prima foto uit.
En wat is dat anders dan een fotoshoot? Wat voor 2-3-4 uurtjes minder dan de helft kost?

quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 23:40 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Of de verkeerde brandpuntsafstand zodat je neuzen als aardappelen krijgt.

Je moet best all-round zijn voor bruiloften:

- locatieshoots vooraf met het bruidspaar
- groepsfoto
- ceremonie zelf
- het feest

En je moet het allemaal maar voor elkaar hebben, verkeerd diafragma bij de groepsfoto en je hebt een hele rij onscherp, alle gezichten moeten zichtbaar zijn, etc. Je moet goed aanwijzingen kunnen geven. Zoveel details om op te letten, veel valkuilen voor de beginner. Daarom doe ik dat soort shoots niet.

En mogelijk kan ik een shoot doen waar mijn klanten best tevreden mee zijn, ik zou er zelf niet tevreden mee zijn. En een bruidsfotograaf ook niet.
Dan nog vindt ik het verschil te groot en buitenproportioneel. Maar is mijn mening.

quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 23:47 schreef MaGNeT het volgende:
Vergeet ook niet dat sommige fotografen zelf alle apparatuur hebben om een album te maken:

En dit is ronduit belachelijk. Alleen bij het 1e gezicht van die studio en het zien van die doos waar het album in zit en de dikte van het album, weet je dat je minimaal 1000 extra kwijt bent aan de manier van presenteren. Leuk, maar wie kijkt er nog in een trouwalbum tegenwoordig? Leuk voor als je 50 jaar getrouwd bent ofzo.

Album is niet meer echt van deze tijd. Ik laat er een online maken zodat je in ieder geval iets op de plank hebt liggen.

Ik vindt het onbegrijpelijk dat mensen zoveel geld hieraan uit willen geven. Maar dat heeft ook te maken met kunnen. Als ik 50k voor een bruiloft uit zou geven. Zou 3k niet bijzonder zijn voor de fotograaf.

Maar ik vindt op een bruiloft van 10k dat een fotograaf niet in de buurt mag komen van de 10%.
Wij komen waarschijnlijk op 600 uit, als het een beetje meezit. Anders misschien 700.

Maar goed, deze discussie is eindeloos omdat we een andere mening hebben en we beide niet elkaar mening kunnen veranderen. Wat verder prima is.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_185986893
Ben het wel met TS eens hoor dat de bedragen ver uit een lopen en de bedragen ook wel van de zotte zijn.

En ja we kunnen allemaal als fotograaf wel roepen over apparatuur en de kosten van de verzekering etc daarvan, maar dat is ook een beetje bedrijfsrisico. Zelf reken ik 95 euro per uur, en dat is inclusief nabewerking van de foto's. Ik doe geen bruiloften of feesten, maar wel andere dingen zoals zakelijke/bedrijfs fotografie etc.

tussen de 70 a 150 euro per uur inclusief bewerking is na mijn inziens wel normaal hoor. Je bent ongeveer 4 a 5 uur op locatie maar dat wil niet zeggen dat je continu aan het fotograferen bent.

En voordat men me onderuit schoffelt, ik snap wel dat je jezelf uit de kosten wilt werken. Maar zeg eerlijk dat hoeft niet in 4 a 5 klussen.
pi_185987515
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 11:34 schreef CaseJunky het volgende:
Ben het wel met TS eens hoor dat de bedragen ver uit een lopen en de bedragen ook wel van de zotte zijn.

En ja we kunnen allemaal als fotograaf wel roepen over apparatuur en de kosten van de verzekering etc daarvan, maar dat is ook een beetje bedrijfsrisico. Zelf reken ik 95 euro per uur, en dat is inclusief nabewerking van de foto's. Ik doe geen bruiloften of feesten, maar wel andere dingen zoals zakelijke/bedrijfs fotografie etc.

tussen de 70 a 150 euro per uur inclusief bewerking is na mijn inziens wel normaal hoor. Je bent ongeveer 4 a 5 uur op locatie maar dat wil niet zeggen dat je continu aan het fotograferen bent.

En voordat men me onderuit schoffelt, ik snap wel dat je jezelf uit de kosten wilt werken. Maar zeg eerlijk dat hoeft niet in 4 a 5 klussen.
Maar als je daar 5 uren bent en je rekent daar 5x95 = ¤475 incl. BTW voor.
De dag daarna bewerk je de foto's en bestel je een fotoboek, die dag ben je ook kwijt.

Of je continu aan het fotograferen bent is niet relevant voor wat je factureert, je bent daar voor je klant en kan ondertussen niet een andere klus doen.

Na afdracht BTW hou je ¤392.56 over voor 13 uren werk.
Dat is ¤30,20 bruto per uur, ofwel zo'n ¤16 netto waar je ook je pensioen, verzekeringen en afschrijvingen van moet betalen.

En vaak gaat er nog een gesprek aan vooraf met wensen, reistijd, afhandeling achteraf (fotoboek brengen of opsturen).

En misschien kan jij het in veel minder dan een werkdag maar dan denk ik niet dat je de klant dan een plezier hebt gedaan met het eindproduct.

Zelfs als die 475 excl. BTW is, hou je maar ¤36.54 per uur over, na inkomstenbelasting ¤19,37 waar dan nog je verzekeringen, pensioen en afschrijving van gedaan moet worden.

En als het een hobby is en je kan het ook nog eens "zwart" doen, dan is ¤500 ineens "netto", wat de zaak ook weer verandert.

[ Bericht 13% gewijzigd door TheFreshPrince op 02-04-2019 23:14:40 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')