abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_185870944
quote:
AMSTERDAM - Het UWV verwacht dat er dit jaar een miljoen vacatures ontstaan. Vooral werkgevers in de bouw, zorg, onderwijs, techniek en ict hebben moeite om personeel te vinden. Dat blijkt uit cijfers van de uitkeringsinstantie.

Zo is er een groot tekort aan machinemonteurs, elektriciens en elektramonteurs, software- en applicatieontwikkelaars, maar ook aan ingenieurs, timmerlui en vrachtwagenchauffeurs.

De krapte op de arbeidsmarkt is afgelopen jaar fors toegenomen. Werkgevers hebben in acht van de twaalf provincies grote moeite om geschikt personeel te vinden.

„Het is de afgelopen twee jaar pijlsnel gegaan”, zegt arbeidsmarktdeskundige Rob Witjes van het UWV. „De krapte zit echt over de hele linie, bijna alle beroepsgroepen en sectoren hebben daar last van.”
Bron.

En ondertussen iedereen afwijzen die staan te springen om aan het werk te kunnen.
Corporate translator
  woensdag 27 maart 2019 @ 08:36:11 #2
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_185870964
Mooi, kunnen de lonen omhoog. Het is nu zaak niet wéér in de val te trappen van 'arbeidsmigratie'.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  woensdag 27 maart 2019 @ 08:40:22 #3
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_185871017
quote:
14s.gif Op woensdag 27 maart 2019 08:36 schreef Fir3fly het volgende:
Mooi, kunnen de lonen omhoog. Het is nu zaak niet wéér in de val te trappen van 'arbeidsmigratie'.
En als dat al zo zou zijn, halen we niemand binnen om die vacatures te vervullen. We shoppen niet selectief. Lonen moeten gewoon omhoog inderdaad. Een ingenieur heeft veel meer toegevoegde waarde dan een bankier, belachelijk dat daar de lonen niet van omhoog gaan.
  woensdag 27 maart 2019 @ 08:45:53 #4
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_185871073
En nu nog al die luie Hollanders aan het werk schoppen!
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_185871153
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 08:40 schreef Richestorags het volgende:

[..]

En als dat al zo zou zijn, halen we niemand binnen om die vacatures te vervullen. We shoppen niet selectief. Lonen moeten gewoon omhoog inderdaad. Een ingenieur heeft veel meer toegevoegde waarde dan een bankier, belachelijk dat daar de lonen niet van omhoog gaan.
Dat komt door de mentaliteit van bedrijven in Nederland. Voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en het liefst mag het allemaal niks kosten.
Corporate translator
  woensdag 27 maart 2019 @ 08:55:37 #6
396550 Richestorags
pi_185871206
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 08:51 schreef HSG het volgende:

[..]

Dat komt door de mentaliteit van bedrijven in Nederland. Voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en het liefst mag het allemaal niks kosten.
Je ziet het al aan wat tegenwoordig van een schoolverlater wordt verwacht. Zelfstandig werken, allerlei kennis eigen maken, meteen hoge productiviteit en dat het liefst met minimale begeleiding en uiteraard tegen minimale kosten. Terwijl er van die raamstaarders in dezelfde ruimte zijn die twee keer zoveel verdienen. Dit ga je ook niet kunnen veranderen, want hoe ga jij als starter wat tegen die oneerlijke situatie doen? Ik heb besloten na drie jaar werk langzamerhand voor mezelf te beginnen, het bedrijfsleven kan me wel gestolen worden straks.
pi_185871254
Ik ben nog niet vergeten hoe ze zich gedroegen jegens alle wanhopige sollicitanten en overbodig geworden personeel toen de situatie andersom was, tijdens de crisis. Dat ze maar mogen kruipen en smeken om aan mensen te komen.
pi_185871351
Het kwartje is bij werkgevers nog niet gegeven dat de tijden veranderd zijn en ze meer loon moeten bieden en minder kieskeurig kunnen zijn.
  woensdag 27 maart 2019 @ 09:13:59 #9
482973 dagobertE6
ducktales, w00t
  woensdag 27 maart 2019 @ 09:14:43 #10
482973 dagobertE6
ducktales, w00t
pi_185871433
quote:
1s.gif Op woensdag 27 maart 2019 08:55 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Je ziet het al aan wat tegenwoordig van een schoolverlater wordt verwacht. Zelfstandig werken, allerlei kennis eigen maken, meteen hoge productiviteit en dat het liefst met minimale begeleiding en uiteraard tegen minimale kosten. Terwijl er van die raamstaarders in dezelfde ruimte zijn die twee keer zoveel verdienen. Dit ga je ook niet kunnen veranderen, want hoe ga jij als starter wat tegen die oneerlijke situatie doen? Ik heb besloten na drie jaar werk langzamerhand voor mezelf te beginnen, het bedrijfsleven kan me wel gestolen worden straks.
ZZP-er is uiteindelijk verkapte loondienst.
  woensdag 27 maart 2019 @ 09:15:42 #11
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_185871450
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 08:33 schreef HSG het volgende:

[..]

Bron.

En ondertussen iedereen afwijzen die staan te springen om aan het werk te kunnen.
Inderdaad ja. Ik ben momenteel ook werk aan het zoeken (IT sector) maar de lonen zijn echt kansloos laag, zeker als je de eisen ziet die erbij horen. De gemiddelde IT baan op HBO niveau haalt amper een modaal salaris.

Aan niets is te merken dat er een tekort is aan personeel. Ook in andere sectoren moet je met een lampje zoeken naar iets dat minstens een modaal salaris verdient.

Bedrijven die uberhaupt geen salarisindicatie erbij hebben staan of zoiets vaags als 'goed salaris' of nog erger: 'marktconform' kunnen al direct de boom in. Een baan is nog altijd een transactie, als je alleen eenzijdig de eisen neerzet maar niet wat je ervan kan verwachten dan zit je schijnbaar niet heel erg om personeel te springen.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_185871507
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 09:15 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Inderdaad ja. Ik ben momenteel ook werk aan het zoeken (IT sector) maar de lonen zijn echt kansloos laag, zeker als je de eisen ziet die erbij horen. De gemiddelde IT baan op HBO niveau haalt amper een modaal salaris.

Ik vind eigenlijk dat ik teveel verdien voor het werk dat ik doe :')
pi_185871601
Lonen moeten zeker omhoog. Probleem is ook veelal in kleinere bedrijven de kosten van lonen. Als je bruto salaris 2000 euro is, waarom kost het je werkgever dan 3000 euro? Daar valt dus al heel veel te winnen lijkt mij. Complete waanzin dat het zo duur moet zijn
pi_185871707
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 08:40 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Bullshitjobs worden vaak beter beloond dan werknemers die daadwerkelijk iets toevoegen. Dit schijnt vooral te maken te hebben met de grote van de bedrijven in een bedrijfstak. Deze grote bedrijven verworden tot een soort overheidssysteem met nogal wat onzinbanen waar veel geld in verdwijnt. Dat geld komt dus niet terecht bij de werknemers die echt toegevoegde waarde hebben.

Tegenlicht: Mijn bullshitbaan
quote:
Het fenomeen 'bullshitbaan' werd op de kaart gezet door de Amerikaanse antropoloog David Graeber. Het beeld dat hij schetst, verklaart een hoop hedendaagse fenomenen, waar economen, sociologen en politicologen zich eerder geen raad mee wisten. De almaar uitdijende bureaucratie in bedrijven, bijvoorbeeld, waar niets of niemand effectiever of productiever van wordt. Volgens Graeber is de managerscultuur van vandaag een nieuw feodaal systeem, waarbinnen topmanagers hun koninkrijkjes opbouwen onder de vlag van efficiëntie. De bouwstenen zijn nutteloze afdelingen waar mensen de weg kwijtraken.

[ Bericht 9% gewijzigd door Digi2 op 27-03-2019 09:42:54 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_185871854
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 09:23 schreef hvan het volgende:
Complete waanzin dat het zo duur moet zijn
Nee, dat is een gevolg van het enorm hoge niveau van sociale zekerheid dat we ons wensen. Die lasten drukken zwaar op het geheel van de loonkosten, zowel voor de werknemer als de werkgever.
  woensdag 27 maart 2019 @ 09:41:28 #16
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_185871925
quote:
Loon is ook niet alles, ik vind bijvoorbeeld flexibele werktijden (naar wens van de werknemer, niet van de werkgever) en voldoende vakantiedagen belangrijker dan 100 euro netto extra in de maand. Er zijn meer mogelijkheden om een interessante werkplek te bieden, maar ik merk dat ze daar ook nogal bij achterblijven.
Don't let my username fool you...
  woensdag 27 maart 2019 @ 09:47:08 #17
243445 genakt
Alea Iacta Est
pi_185872040
quote:

[..]

Bron.

Binnen de IT moet je toch wel iets goeds fout doen wil je niet aan een baan komen.
Op woensdag 26 mei 2010 18:00 schreef Darkestrah het volgende:
Ik heb van horen zeggen dat genakt een behoorlijk goede keus is. Wat heb je te verliezen?
  woensdag 27 maart 2019 @ 09:47:48 #18
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_185872053
quote:
8s.gif Op woensdag 27 maart 2019 09:47 schreef genakt het volgende:

[..]

Binnen de IT moet je toch wel iets goeds fout doen wil je niet aan een baan komen.
Een baan vinden is niet zo'n probleem nee. Een baan die normaal betaalt is momenteel echter een heel ander verhaal.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  woensdag 27 maart 2019 @ 09:48:36 #19
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_185872064
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 09:41 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Loon is ook niet alles, ik vind bijvoorbeeld flexibele werktijden (naar wens van de werknemer, niet van de werkgever) en voldoende vakantiedagen belangrijker dan 100 euro netto extra in de maand. Er zijn meer mogelijkheden om een interessante werkplek te bieden, maar ik merk dat ze daar ook nogal bij achterblijven.
Ook een goed punt.
  woensdag 27 maart 2019 @ 09:49:07 #20
243445 genakt
Alea Iacta Est
pi_185872073
quote:

[..]

Aan niets is te merken dat er een tekort is aan personeel. Ook in andere sectoren moet je met een lampje zoeken naar iets dat minstens een modaal salaris verdient.

Bedrijven die uberhaupt geen salarisindicatie erbij hebben staan of zoiets vaags als 'goed salaris' of nog erger: 'marktconform' kunnen al direct de boom in. Een baan is nog altijd een transactie, als je alleen eenzijdig de eisen neerzet maar niet wat je ervan kan verwachten dan zit je schijnbaar niet heel erg om personeel te springen.
Wat voor werk doe je in de IT wereld ?
Ik heb van horen zeggen dat genakt een behoorlijk goede keus is. Wat heb je te verliezen?
pi_185872106
Al die managers op de Zuidas kunnen beter een vak nemen waar de maatschappij echt wat aan heeft. Met hetzelfde loon wat mij betreft.
pi_185872154
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 09:41 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Dit, ik heb heel flexibele werktijden en invloed op hoe ik mijn werkzaamheden uitvoer. Wat ook een grote rol speelt is de werksfeer en dus de mensen in het team waar je mee samenwerkt. Iemand die niet in het team "past" nemen we niet aan want gezelligheid en een goede werksfeer zijn voor ons uitgangspunt. Dit heeft als gevolg dat we trouwens geen gebrek aan werknemers hebben op onze afdeling in tegenstelling tot veel afdelingen waar ze deze visie nog niet goed voor elkaar hebben.
  woensdag 27 maart 2019 @ 09:53:41 #23
396550 Richestorags
pi_185872163
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 09:14 schreef dagobertE6 het volgende:

[..]

ZZP-er is uiteindelijk verkapte loondienst.
Nee hoor, omdat ik niet op basis van uurtarief voor bedrijven ga werken. Ik ga eigen ontwikkelde applicaties verkopen en webshops runnen, wat hopelijk uiteindelijk tot een passief inkomen leidt.
pi_185872408
We worden nog maar een keer warm gemaakt voor nog meer arbeidsmigranten zie ik.

Als je geen personeel moet krijgen moet het loon omhoog. Als het werk bij een hoger loon niet rendabel is moeten we die banen misschien gewoon niet (willen) hebben in Nederland.
pi_185872421
quote:
8s.gif Op woensdag 27 maart 2019 09:47 schreef genakt het volgende:

[..]

Geen papiertje of geen ervaring en als je het papiertje hebt roepen ze weer dat je geen ervaring hebt en niemand die weet waar je het wel vandaan kan halen.
Corporate translator
  woensdag 27 maart 2019 @ 10:15:16 #26
243445 genakt
Alea Iacta Est
pi_185872480
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 10:10 schreef HSG het volgende:

[..]

Geen papiertje of geen ervaring en als je het papiertje hebt roepen ze weer dat je geen ervaring hebt en niemand die weet waar je het wel vandaan kan halen.
Ja dan moet je in het begin maar genoeg nemen met minder en dan je certificaten halen etc. Investeren in jezelf heet dat.

Mensen die verwachten 70k te verdienen als ze van school komen :') :')
pi_185872534
quote:
8s.gif Op woensdag 27 maart 2019 10:15 schreef genakt het volgende:

[..]

Ja dan moet je in het begin maar genoeg nemen met minder en dan je certificaten halen etc.

Mensen die verwachten 70k te verdienen als ze van school komen :') :')
Eeeuh ik heb het niet over salaris... het gaat erom dat er mensen worden afgewezen vanwege het ontbreken van papiertje en ervaring en als het papiertje wel hebben (waar ze om vragen) roepen ze dat je geen ervaring hebt.

Je hebt genoeg mensen met jaren ervaring in de IT en die komen ook moeilijk aan de bak.
"we zien dat je 7 jaar ervaring hebt maar je hebt geen ervaring en certificering met product A".

*haalt papiertje*

"we zien dat je je certificering hebt van product A maar je hebt daar geen ervaring mee".
Corporate translator
  woensdag 27 maart 2019 @ 10:22:45 #28
243445 genakt
Alea Iacta Est
pi_185872577
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 10:19 schreef HSG het volgende:

[..]

Eeeuh ik heb het niet over salaris... het gaat erom dat er mensen worden afgewezen vanwege het ontbreken van papiertje en ervaring en als het papiertje wel hebben (waar ze om vragen) roepen ze dat je geen ervaring hebt.

Je hebt genoeg mensen met jaren ervaring in de IT en die komen ook moeilijk aan de bak.
"we zien dat je 7 jaar ervaring hebt maar je hebt geen ervaring en certificering met product A".

*haalt papiertje*

"we zien dat je je certificering hebt van product A maar je hebt daar geen ervaring mee".
Ligt eraan welke sector IT je ziet , mcse niet nee :') CCNP of hoger kom je gewoon overal waar je wilt aan de bak ^O^
pi_185872633
quote:
8s.gif Op woensdag 27 maart 2019 10:22 schreef genakt het volgende:

[..]

Ligt eraan welke sector IT je ziet , mcse niet nee :') CCNP of hoger kom je gewoon overal waar je wilt aan de bak ^O^
Netwerkbeheer/engineer is wel anders dan systeem- technisch applicatie- of applicatiebeheer/engineer
Corporate translator
pi_185872652
quote:

[..]

Waar zoek je precies op?

Voor PHP-developers is het karig betaald, en ergens ook wel terecht lijkt mij.

Voor Python en Clojure is het beter toeven. Ik werk als C++ dev. En krijg wel vrijwel iedere dag de vraag of ik beschikbaar ben. Dus er is zeer zeker een krapte, met goed salaris (6 jaar ervaring, salaris 85k+ bruto excl. bonus).
pi_185872674
quote:
Hoezo kunnen de lonen dan omhoog? Zijn de grenzen ineens dicht?
pi_185872745
quote:

[..]

Ik weet niet hoor, maar ik zie de ene na de andere it-er gehaald worden met salarissen boven de ton, wo afgelopen week nog bijna 60k voor een 19 jarige.
  woensdag 27 maart 2019 @ 10:36:10 #33
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_185872803
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 10:27 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Hoezo kunnen de lonen dan omhoog?
Omdat er meer vraag dan aanbod is.
  woensdag 27 maart 2019 @ 10:37:52 #34
243445 genakt
Alea Iacta Est
pi_185872828
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 10:32 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Ik weet niet hoor, maar ik zie de ene na de andere it-er gehaald worden met salarissen boven de ton, wo afgelopen week nog bijna 60k voor een 19 jarige.
Dit dus
  woensdag 27 maart 2019 @ 10:40:16 #35
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_185872870
quote:
1s.gif Op woensdag 27 maart 2019 10:26 schreef FordSierra het volgende:

[..]

Waar zoek je precies op?

Voor PHP-developers is het karig betaald, en ergens ook wel terecht lijkt mij.

Voor Python en Clojure is het beter toeven. Ik werk als C++ dev. En krijg wel vrijwel iedere dag de vraag of ik beschikbaar ben. Dus er is zeer zeker een krapte, met goed salaris (6 jaar ervaring, salaris 85k+ bruto excl. bonus).
Support, systeembeheer en programmeren (vb.net)

quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 10:32 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

En waar worden die 'gehaald' dan :') ? Want op vacaturesites kan je zoeken tot je een ons weegt maar hooguit voor senior programmeur kom je enigszins in de buurt van die 60k en dat is zéker niet voor 19 jarigen met 0 ervaring.
Maar ik laat me graag verrassen dus vertel me maar waar.
  woensdag 27 maart 2019 @ 10:41:51 #36
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_185872890
quote:
1s.gif Op woensdag 27 maart 2019 08:55 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Dat komt omdat schoolverlaters tegenwoordig op school en niet meer op de werkvloer opgeleid worden.
Vroeger ging je na de mavo of havo werken en leerde je op de werkvloer wat je moest leren, degenen die toen mbo en/of hbo gingen doen werden na het afronden van hun opleiding ook geacht zelfstandig te kunnen werken, maar toen had je ook nog niet van die nonsens als mbo 1 en mbo 2.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 27 maart 2019 @ 10:44:56 #37
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_185872929
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 09:13 schreef dagobertE6 het volgende:
Dan moeten de lonen maar omhoog
En weer fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden, zoals een vast contract.
De werkgevers hebben wel het onderste uit de kan gehaald; flexwerkers en jarenlang amper loonsverhoging.
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 27 maart 2019 @ 10:50:37 #38
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_185873031
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 09:23 schreef hvan het volgende:
Lonen moeten zeker omhoog. Probleem is ook veelal in kleinere bedrijven de kosten van lonen. Als je bruto salaris 2000 euro is, waarom kost het je werkgever dan 3000 euro? Daar valt dus al heel veel te winnen lijkt mij. Complete waanzin dat het zo duur moet zijn
Als je mobiel naar de salarisberekening van Raet gaat, kun je behalve bruto-netto ook de werkgeverslasten zien, en die zijn bij een brutoloon van ¤ 2.000 bij lange na geen ¤ 3.000 :N

Bruto ¤ 2.000
Netto ¤ 1.737,83
Werkgeverslasten ¤ 2.375

https://www.raet.nl/bruto-netto-salaris-berekenen

Zelfs bij een salaris van ¤ 5.555 komt er geen ¤ 1.000 aan lasten bovenop voor de werkgever, want alle afdrachten zitten dan al aan hun maximum.
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 27 maart 2019 @ 10:51:42 #39
243445 genakt
Alea Iacta Est
pi_185873046
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 10:40 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Support, systeembeheer en programmeren (vb.net)
[..]

En waar worden die 'gehaald' dan :') ? Want op vacaturesites kan je zoeken tot je een ons weegt maar hooguit voor senior programmeur kom je enigszins in de buurt van die 60k en dat is zéker niet voor 19 jarigen met 0 ervaring.
Maar ik laat me graag verrassen dus vertel me maar waar.

Ja dan ga je niks vinden inderdaad. Laat je omscholen naar full stack programmeur of netwerk engineer. Daar heeft hij het over.

Nu ben je aangewezen op crappy detacheerders
pi_185873054
quote:
Daar denkt D66 heel anders over. Rob Jetten wil niks liever dan zo snel mogelijk 50.000 Polen naar Nederland halen. Wat het betekent voor de lonen van arbeiders en wat voor situatie het veroorzaakt in landen als Polen en Oekraïne wordt voor het gemak even genegeerd....
pi_185873167
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 09:37 schreef Digi2 het volgende:

Nee, dat is een gevolg van het enorm hoge niveau van sociale zekerheid dat we ons wensen. Die lasten drukken zwaar op het geheel van de loonkosten, zowel voor de werknemer als de werkgever.
Klopt, en dan kom je in de merkwaardige cyclus terecht:
- De staat heft steeds meer belastingen om zorg, vluchtelingen en sociaal stelsel te handhaven,
- De (grote) bedrijven betalen geen of steeds minder belasting
- Daarom moet de lastendruk voor de burger verder om hoog: BTW, "energiebelasting" enz enz
(FvD heeft al gewaarschuwd: gemiddelde lastendruk komt boven de 40%)
- Ook het werkgevers deel van de loonkosten stijgen, daardoor moet het nettoloon dalen bij gelijkblijvende bedrijfswinst(omzet).
- Uiteindelijk zal de koopkracht terug lopen en kunnen alleen grote export bedrijven hun omzet handhaven
- Door dalende winst en omzet zullen bedrijven failliet gaan of werknemers nodig hebben die veel minder kosten.

Dit is de race to the bottom.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_185873173
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 08:51 schreef HSG het volgende:

[..]

Mijn vorige werkgever heeft in de crisisjaren en daarna een hoop mensen binnengehaald voor een appel en een ei. Nu nieuwe mensen binnenhalen tegen veel hogere salarissen gaat scheve situaties en onvrede geven. Dat speelt ook nog mee natuurlijk.

Ik kan er niet mee zitten, want ze hebben zichzelf in hun voet geschoten hiermee.
^ To je nesmysl ^
pi_185873248
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 10:52 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Daar denkt D66 heel anders over. Rob Jetten wil niks liever dan zo snel mogelijk 50.000 Polen naar Nederland halen. Wat het betekent voor de lonen van arbeiders en wat voor situatie het veroorzaakt in landen als Polen en Oekraïne wordt voor het gemak even genegeerd....
Er is al sprake van een soort domino effect: Oekraïners werken in Polen omdat ze daar meer verdienen dan in de Oekraïne.
Lang leve de EU, die naast gelukszoekers migratie ook arbeidsmigratie veroorzaakt.
Alleen de minder dan 1% toplaag profiteert hiervan extreem en natuurlijk de EU bureaucraten.
Het sociale leed van de (arbeids)migranten, de sociale ontwrichting, criminaliteit etc. en de kosten zijn voor de burger.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_185873292
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 10:58 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Klopt, en dan kom je in de merkwaardige cyclus terecht:
- De staat heft steeds meer belastingen om zorg, vluchtelingen en sociaal stelsel te handhaven,
- De (grote) bedrijven betalen geen of steeds minder belasting
- Daarom moet de lastendruk voor de burger verder om hoog: BTW, "energiebelasting" enz enz
(FvD heeft al gewaarschuwd: gemiddelde lastendruk komt boven de 40%)
- Ook het werkgevers deel van de loonkosten stijgen, daardoor moet het nettoloon dalen bij gelijkblijvende bedrijfswinst(omzet).
- Uiteindelijk zal de koopkracht terug lopen en kunnen alleen grote export bedrijven hun omzet handhaven
- Door dalende winst en omzet zullen bedrijven failliet gaan of werknemers nodig hebben die veel minder kosten.

Dit is de race to the bottom.
Daarbij komt nog dat kleine en middelgrote bedrijven niet aan de grootschalige belasting ontwijking kunnen doen zoals bijv. multinationals. Dit ongelijke speelveld leidt ertoe dat winstgevendheid van kleine en middelgrote bedrijven onder druk komt te staan. Des te meer werkgelegenheid er verdwijnt bij de kleine en middelgrote bedrijven en wordt vervangen door multinationals hoe minder belastingen er binnenkomen wat deze neerwaardse spiraal versterkt. Dat dit geen houdbaar economisch&sociaal systeem is moge duidelijk zijn.
  woensdag 27 maart 2019 @ 11:11:47 #45
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_185873364
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 10:52 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

En dat is voor mij reden genoeg geen D66 te stemmen.
pi_185873464
Ik mag niet klagen, maar als ik eens om me heen kijk vind ik het soms wel frappant. Nog even los van salaris binnen een bepaalde branche. Al die vacatures waar 5 jaar ervaring gevraagd wordt, één specifiek papiertje van de velen die er binnen het vakgebied worden aangeboden, kennis van één specifiek softwarepakket van de velen die er zoal zijn. Goh, raar dat ze die niet gevuld krijgen. :')

5-10 jaar geleden kon ik als werknemer niet thuis gaan zitten wachten tot wanhopige werkgevers met de pet in de hand bij mij aanbellen om op audiëntie te mogen komen om mij een baantje aan te bieden. Nu is de werkgelegenheid beter maar handelen werkgevers wel ongeveer op die manier. Vacature uitzetten en maar passief afwachten.

Het is wat zwart-wit geschetst maar zo voelt het wel vaak tijdens een rondje langs de vacaturesites. En dan herken je vaak als eerste de namen van bedrijven en instanties die op tv steen en been klagen dat het zo moeilijk is om goed personeel te vinden en dat ze zoveel mensen nodig hebben. Ga je kijken, zie je 3 vacatures van het kaliber zoals hierboven omschreven.
pi_185873524
quote:
1s.gif Op woensdag 27 maart 2019 10:50 schreef Leandra het volgende:

[..]

Als je mobiel naar de salarisberekening van Raet gaat, kun je behalve bruto-netto ook de werkgeverslasten zien, en die zijn bij een brutoloon van ¤ 2.000 bij lange na geen ¤ 3.000 :N

Bruto ¤ 2.000
Netto ¤ 1.737,83
Werkgeverslasten ¤ 2.375

https://www.raet.nl/bruto-netto-salaris-berekenen

Zelfs bij een salaris van ¤ 5.555 komt er geen ¤ 1.000 aan lasten bovenop voor de werkgever, want alle afdrachten zitten dan al aan hun maximum.
Dan weet ik ook niet waar het aan ligt. Op mijn salarisstrook staan de werkgeverslasten ook. En die zijn ca. 50% van mijn brutosalaris
  woensdag 27 maart 2019 @ 11:21:48 #48
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_185873546
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 11:20 schreef hvan het volgende:

[..]

Dan weet ik ook niet waar het aan ligt. Op mijn salarisstrook staan de werkgeverslasten ook. En die zijn ca. 50% van mijn brutosalaris
Hoe dan? Dan ben ik heel benieuwd naar de cijfers.
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 27 maart 2019 @ 11:22:05 #49
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_185873553
Mooi is dat ja. Werkgevers met duizenden openstaande vacatures, die vervolgens mensen alleen aan willen nemen via allerlei onaantrekkelijke constructies als afroepcontracten via een uitzendbureau of zo

En dan klagen dat je geen mensen kan vinden. Je kan ze vooral noet vasthouden :T
pi_185873650
quote:
De krapte op de arbeidsmarkt is afgelopen jaar fors toegenomen.
Goh het jaren lang onderbetalen en allerlei buitenlanders aan te trekken heeft hier echt helemaal niets mee te maken nee. :') :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')