Lijkt me sterk dat je zo tot een ethiek en politiek vrij systeem komt. Dat vinden leerlingen lijkt me ook totaal oninteressant als je zo het zo abstract houdt. Mensen vinden het vaak een stuk leuker om voorbeelden te gebruiken die meer op de praktijk lijken. Als je een voorbeeld neemt met een basis in de praktijk kun je dat bijna niet doen zonder het kleur te geven.quote:Op donderdag 28 maart 2019 23:02 schreef EipNiC het volgende:
[..]
Je kan het min of meer 'waardeneutraal' maken door een goede basis te leggen, zoals Claudia al zei: analyseren, abstraheren, logica (en taal/semantiek), kritische reflectie, distantiëren met het ego: het leren spelen met ideeën, et cetera. De 'waarden' zou je zo kunnen 'neutraliseren'. Alhoewel deze wijze van met informatie/kennis omgaan op zichzelf natuurlijk al een vervulling is van een (westers) waardensysteem is het verder in elk geval ethiek- en politiek-vrij.
Ik zou zeggen: lees eens over het reflective equilibrium.quote:Op donderdag 28 maart 2019 23:10 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Lijkt me sterk dat je zo tot een ethiek en politiek vrij systeem komt. Dat vinden leerlingen lijkt me ook totaal oninteressant als je zo het zo abstract houdt. Mensen vinden het vaak een stuk leuker om voorbeelden te gebruiken die meer op de praktijk lijken. Als je een voorbeeld neemt met een basis in de praktijk kun je dat bijna niet doen zonder het kleur te geven.
Nee, die waarden blijven er wel in (leraren blijven mensen); het gaat erom dat de kinderen in staat zijn om dat wat ze meekrijgen aan waarden op de weegschaal weten te meten...zo haal je het gif uit de angel.quote:Op donderdag 28 maart 2019 23:10 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Lijkt me sterk dat je zo tot een ethiek en politiek vrij systeem komt. Dat vinden leerlingen lijkt me ook totaal oninteressant als je zo het zo abstract houdt. Mensen vinden het vaak een stuk leuker om voorbeelden te gebruiken die meer op de praktijk lijken. Als je een voorbeeld neemt met een basis in de praktijk kun je dat bijna niet doen zonder het kleur te geven.
Nu geen tijd voor. Ik ken Rawls van Justice as Fairness en de Veil of Ignorance. Het idee van de Veil of Ignorance vind ik in theorie niet slecht en je zou het kunnen gebruiken. In de praktijk zijn er veel problemen mee. Daarbij, ik zeg ook helemaal niet dat de manieren waarop Eipnic hier zegt dat je kan onderwijzen een slecht idee zijn. Ik zeg ook op die manier heb je te maken met een bepaalde kleur in het onderwijs.quote:Op donderdag 28 maart 2019 23:14 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik zou zeggen: lees eens over het reflective equilibrium.
Lijkt me niet. Dat zou wel een heel sterke interpretatie zijn van de loterij. Ingelote leken moeten weliswaar experts raadplegen, maar daar blijft het (voor zover ik weet) bij.quote:Op donderdag 28 maart 2019 23:21 schreef EipNiC het volgende:
@:claudia_X Ik bedenk me nu, is de voorgestelde loterij in Tegen Verkiezingen niet een manier om de Veil of Ignorance als democratisch middel te introduceren?
Jij was toch van de Ayn Rand-club decennium of meer al weer geleden?quote:Op donderdag 28 maart 2019 23:33 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Lijkt me niet. Dat zou wel een heel sterke interpretatie zijn van de loterij. Ingelote leken moeten weliswaar experts raadplegen, maar daar blijft het (voor zover ik weet) bij.
Je zou wel kunnen zeggen dat de loterij op een andere manier aan iets soortgelijks als de sluier der onwetendheid bijdraagt: het element van loting zorgt ervoor dat je ongeacht je positie in de maatschappij in een gezaghebbende positie kunt komen.
Ik ben zelf altijd meer van de categorische imperatief van Kant geweest dan de sluier der onwetendheid van Rawls.
Zo bedoelde ik 'm ja. Het helpt ook dat de winnaars in meervoud regeren en doorschuiven...zo elimineer je de individuele belangen.quote:Op donderdag 28 maart 2019 23:33 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Je zou wel kunnen zeggen dat de loterij op een andere manier aan iets soortgelijks als de sluier der onwetendheid bijdraagt: het element van loting zorgt ervoor dat je ongeacht je positie in de maatschappij in een gezaghebbende positie kunt komen.
De wereld als wil en voorstelling heeft mij dat onmogelijk gemaakt.quote:Ik ben zelf altijd meer van de categorische imperatief van Kant.
Gooi eens een balletje op. Verveling alom.quote:Op donderdag 28 maart 2019 23:38 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Jij was toch van de Ayn Rand-club decennium of meer al weer geleden?.
quote:Op vrijdag 29 maart 2019 00:03 schreef EipNiC het volgende:
[..]
Gooi eens een balletje op. Verveling alom.
Superhartje is opzicht wel in voor wat gezelligheid.quote:
Ja, ze was van de Ayn Rand-club, hyper-intelligent meisje hier op FOK!, althans dat moest je dan begrijpen, geboren in 1980, weet ik nog, net als mijn oudste nichtje, onderdeel van de #filo's, maar ook wel een beetje vreemde eend in de bijt daar weer in...quote:Op vrijdag 29 maart 2019 00:03 schreef EipNiC het volgende:
[..]
Gooi eens een balletje op. Verveling alom.
quote:Op vrijdag 29 maart 2019 00:10 schreef ludovico het volgende:
[..]
[..]
Superhartje is opzicht wel in voor wat gezelligheid.
Meisjes plagen zoentjes vragen.quote:
Hier word ik veel te verlegen voor. *rent snel weg*quote:
Je nichtje zat ook op Fok!? Maar wat vond zo een hyper-intelligente vrouw aantrekkelijk aan Rand dan. Da's wel intrigerend.quote:Op vrijdag 29 maart 2019 00:11 schreef Ryan3 het volgende:
Ja, ze was van de Ayn Rand-club, hyper-intelligent meisje hier op FOK!, althans dat moest je dan begrijpen, geboren in 1980, weet ik nog, net als mijn oudste nichtje, onderdeel van de #filo's, maar ook wel een beetje vreemde eend in de bijt daar weer in....
Nee, ze was net zo oud als mijn oudste nichtje, geboren 1980, nu dus 39.quote:Op vrijdag 29 maart 2019 00:17 schreef EipNiC het volgende:
[..]
Je nichtje zat ook op Fok!? Wat vond zo een hyper-intelligente vrouw dan aantrekkelijk aan Rand. Dat is wel intrigerend.
Ja uh, goed... ze is 9 jaar ouder dan ik, dus gewoon chick of vrouw voor mij. Ze is me overigens niet onbekend. Eerder gezien, volgens mij in een slowchat. Apart om iemand (haar intelligentie) zo openlijk te bespreken wel. Oud zeer?quote:
Nope geen oudzeer, gewoon grappig. Ik las hoe ze haar stem uitbracht op een bepaalde partij. Moest erg lachen. That's it. Ik vroeg hier ook alleen maar of ze niet van de Ayn rand-club was eigenlijk. Dat jij daar nu verder opgaat, tja, heb ik niet in de hand.quote:Op vrijdag 29 maart 2019 00:24 schreef EipNiC het volgende:
[..]
Ja uh, goed... ze is 9 jaar ouder dan ik, dus gewoon chick of vrouw voor mij. Ze is me overigens niet onbekend. Eerder gezien, volgens mij in een slowchat. Apart om iemand (haar intelligentie) zo openlijk te bespreken wel haha... zit daar oud zeer oid?
Aversie? Mwaoh, ik vind het allemaal een beetje een vreemd clubje zeg maar. Ik ga niet zeggen wat ik er echt van vind uiteraard. Hou het maar op "vreemd" of "wereldvreemd". Eh "autistisch"? Nee, dat mag niet, dus dat zeg ik ook niet, ook andere dingen zeg ik niet.quote:En eh heb je een soort aversie jegens Ayn Rand of haar liefhebbers? Ik vroeg me af wat zij in Rand zag, hè, niet of jij wat in Rand-liefhebbers zag.
Maar hoezo werd dat van hem verwacht...quote:Op donderdag 28 maart 2019 21:54 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Eh, nee. Mijn negenjarige zoon krijgt bijvoorbeeld begrijpend lezen in de vorm van Nieuwsbegrip. Op een dag kwam hij thuis en vroeg hij aan mij: "Mama, wie vind je erger: Trump of Hitler?" Het werd in een Nieuwsbegriples als een feit gebracht dat Trump het Kwaad is.
Een jaar daarvoor werd aan de kinderen gevraagd op wie ze zouden stemmen. Mijn zoon zei dat hij twijfelde tussen D66 en GroenLinks. Hij had geen flauw benul waarom hij dat zei, maar hij voelde haarfijn aan dat het van hem werd verwacht.
Welke politieke hoek doel je op...quote:Op donderdag 28 maart 2019 20:11 schreef Moustachio het volgende:
[..]
Niet zozeer om het joods zijn maar je weet wel direct uit welke politieke hoek hij komt.
RIP vrijheid van meningsuitingquote:Op donderdag 28 maart 2019 19:21 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Terecht. Hij moet z'n bek houden
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |