Ik vind theatrale racistische retoriek niet vermakelijk.quote:Op zondag 24 maart 2019 19:31 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Eens. Hij is behoorlijk theatraal en daarom vind ik hem vermakelijk. Niet te serieus nemen mensen.
Die term is hoogstwaarschijnlijk nooit gebruikt door Hitler, anders zou dat door Kershaw ongetwijfeld gemeld zijn in die gezaghebbende biografie.quote:Op zondag 24 maart 2019 18:08 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Hitler nam sowieso geen blad voor de mond als het over rassen ging, en de term "boreaal" zou juist bedoeld zijn om racistische opvattingen te maskeren. Maar dat is dan ook gelijk het probleem: hoe weet je of de spreker het woord in die zin gebruikt? (Of voor degenen die het denken te weten: hoe toon je dat aan?)
Om stemmen te lokken van de PVV. Zo kan hij het stokje van Wilders overnemen.quote:Op zondag 24 maart 2019 19:34 schreef speknek het volgende:
[..]
Dat het een ongelukkige woordkeuze zou zijn lijkt me volstrekt ongeloofwaardig. Zo'n term verzin je niet zomaar nadat je meermaals met Le Pen hebt afgesproken en deze avantgardistisch hebt genoemd. Op zijn allerpositiefst zou je kunnen beargumenteren dat fascistische referenties maken puur en alleen door Baudet gedaan zijn om zijn eigen ego te strelen.
Met name in het Franse discours mag je dat boréale wel voorzichtigjes een huisterm noemen. Daar werd het na de oorlog als een term gebruikt om besmuikt over raszuiverheid en nordicisme te praten. Zie het werk van Venner, de Benoist (o.a. onder het pseudoniem Laroche), Faye, etc, en via hen Le Pen en Russen als Doegin. Toevallig allemaal mensen waar Baudet in het verleden aan heeft gerefereerd of contact mee heeft gehad.quote:Op zondag 24 maart 2019 18:43 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Maar daar lijkt ook weer een onderscheid te worden gemaakt tussen "boreaal Europa" (misschien als beschavingsideaal?) en "de blanke wereld" (eenduidig raciaal).
Ik zal me er straks eens verder in verdiepen.
Het is ook niet de eerste keer dat hij de term gebruikt, dus het is geen oepsie.quote:Op zondag 24 maart 2019 19:34 schreef speknek het volgende:
[..]
Dat het een ongelukkige woordkeuze zou zijn lijkt me volstrekt ongeloofwaardig. Zo'n term verzin je niet zomaar nadat je meermaals met Le Pen hebt afgesproken en deze avantgardistisch hebt genoemd. Op zijn allerpositiefst zou je kunnen beargumenteren dat fascistische referenties maken puur en alleen door Baudet gedaan zijn om zijn eigen ego te strelen.
Mja dat zou kunnen.
Dan verdient ie nog steeds alle hoon voor zijn narcisme.
Ik vind het ook niet zo'n waterdicht verhaal. Laten we vooropstellen dat het gewoon 'noorderlijk' betekent. Dan zou het een bijbetekenis hebben, sinds een jaar in het Nederlands en niet in het Engels en dit zou dan in een Franse niche zo zijn waar ook maar één bron van is die het ook nog eens naast 'blanc' noemt en er dus een betekenis aan toekent die het tot onderdeel van een pleonasme maakt. Nou wil ik best geloven dat er woorden zijn die Franse racistjes gebruiken als een soort geheimtaal of ten bate van het mythologiseren van hun ideeen, blank is ook maar plat en saai, maar dat geeft een woord nog niet zijn betekenis.quote:Op zondag 24 maart 2019 19:15 schreef speknek het volgende:
[..]
Dus jij vindt het logischer dat ie gewoon een moeilijk en nutteloos pleonasme gebruikte? Puur toeval dat het ook een racistisch gebruik heeft? Iemand die meermaals met diezelfde JM Le Pen prive heeft afgesproken? Iemand die ook termen als conservatieve revolutie gebruikt? Waar ben je nou eigenlijk voor aan het pleiten?
Ja, klopt, maar die lui hebben nul bijgedragen aan het aan de macht brengen van de nazi's. Hess en Himmler zou je een beetje in die hoek kunnen duiden. Maar Hess was al in pakweg 1934 ausradiert en uiteraard zeker na 1941. En Himmler zijn pan-Germaanse shit werd ook niet echt gewaardeerd door de chef. Ook die Rosenberg, die altijd nog als een soort grondlegger van het nazisme wordt beschreven in oudere literatuur over het Derde Rijk, werd door Hitler als enigszins koekoek gezien hoor.quote:Op zondag 24 maart 2019 18:13 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Hyperborea vind je wel in het esoterisch nazisme, de neo-völkische beweging etc.
Ooit bedacht dat het goed mogelijk is dat Baudet gewoon zeer gecharmeerd is van dat extreem-rechtse gedachtegoed? Dat verklaart waarom hij dog whistles verwerkt in zijn speech. Immers, waar het hart van vol is.....quote:Op zondag 24 maart 2019 19:39 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik wil ook nog wel geloven dat Baudet van die bijbetekenis op de hoogte kan zijn, maar waarom zou hij het dan gebruiken? Als neonazi's dat horen stoppen ze dan meteen met het oppoetsen van hun hakenkruizen en besluiten ze toch maar te gaan stemmen, om er vervolgens achter te komen dat de stembus gesloten is? Hoe moet ik mij dat dogwhistlen voorstellen? Welk doel wordt daarmee bereikt in dit geval? Het gaat hem geen stemmen opleveren in elk geval, ook niet bij een volgende verkiezing.
Maar is het niet mogelijk dat hij dat "boreaal" bijvoorbeeld interpreteert als "de beschaving van ons noorden met zijn strenge klimaat en hardwerkende, nuchtere, 'protestantse' bevolking", als antithese van de beschaving van het (stereotiepe) zuiden waar men er over het algemeen maar een beetje met de pet naar gooit? Is de lading in alle gevallen biologisch of wordt het ook wel in culturele zin gebruikt? Of is dat ambigu?quote:Op zondag 24 maart 2019 19:37 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Met name in het Franse discours mag je dat boréale wel voorzichtigjes een huisterm noemen. Daar werd het na de oorlog als een term gebruikt om besmuikt over raszuiverheid en nordicisme te praten. Zie het werk van Venner, de Benoist (o.a. onder het pseudoniem Laroche), Faye, etc, en via hen Le Pen en Russen als Doegin. Toevallig allemaal mensen waar Baudet in het verleden aan heeft gerefereerd of contact mee heeft gehad.
Misschien bedoelde hij wel boring, maar in overdrachtelijke zin, om vooruit te wijzen naar alle manieren waarop mensen extreem rechtse dogwhistles gingen proberen goed te praten.quote:Op zondag 24 maart 2019 19:45 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Maar is het niet mogelijk dat hij dat "boreaal" bijvoorbeeld interpreteert als "de beschaving van ons noorden met zijn strenge klimaat en hardwerkende, nuchtere, 'protestantse' bevolking", als antithese van de beschaving van het (stereotiepe) zuiden waar men er over het algemeen maar een beetje met de pet naar gooit? Is de lading in alle gevallen biologisch of wordt het ook wel in culturele zin gebruikt? Of is dat ambigu?
Ik denk dat hij gecharmeerd is van Duitse filosofen zoals Hegel, Nietzsche, Goethe.quote:Op zondag 24 maart 2019 19:43 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ooit bedacht dat het goed mogelijk is dat Baudet gewoon zeer gecharmeerd is van dat extreem-rechtse gedachtegoed? Dat verklaart waarom hij dog whistles verwerkt in zijn speech. Immers, waar het hart van vol is.....
Himmler en andere prominente leden van ariosofische clubjes als het Thule-Gesellschaft werden vanaf het begin al als excentriek beschouwd, daar is hele mooie correspondentie van. Historisch gezien was Thule vooral belangrijk vanwege de rol in het ontstaan van de DAP.quote:Op zondag 24 maart 2019 19:40 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, klopt, maar die lui hebben nul bijgedragen aan het aan de macht brengen van de nazi's. Hess en Himmler zou je een beetje in die hoek kunnen duiden. Maar Hess was al in pakweg 1934 ausradiert en uiteraard zeker na 1941. En Himmler zijn pan-Germaanse shit werd ook niet echt gewaardeerd door de chef. Ook die Rosenberg, die altijd nog als een soort grondlegger van het nazisme wordt beschreven in oudere literatuur over het Derde Rijk, werd door Hitler als enigszins koekoek gezien hoor.
Het is overigens specifiek geen WO2 vergelijking, maar jaren 30 vergelijking. Dat neo-nazi's daar ook een harde plasser van krijgen is bijvangst. Baudet refereert naar de rechtsnationalistische beweging voor het nazisme, sommige waarvan een broertje dood hadden aan de nazi's en door hen vermoord werden.quote:Op zondag 24 maart 2019 19:51 schreef Bonzi_Buddy het volgende:
WO2 vergelijkingen zijn voor de retorisch zwakbegaafden.
Persoonlijk vindt ik het wel handig, weet je gelijk wie je nooit meer serieus hoeft te nemen. Zoals Kees Boonman bijvoorbeeld.
Ik heb niet alles gezien maar ik vond het wel frappant dat er bij DWDD "the day after" geen enkele erkenning was. Of Tom-Jan Meeus die even zegt: "Ik heb nog even nagedacht over die Ajax-Feyenoord-metafoor, die voor mij als intellectueel toch niet heel moeilijk te volgen zou moeten zijn, en ik begrijp nu wat hij bedoelt."quote:Op zondag 24 maart 2019 17:23 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Maurice de Hond zat daar niet om zijn mening te ventileren, maar om een peiling te presenteren. De man verdient trouwens niets dan lof: ging woensdag tot diep in de nacht door met verkiezingsuitslagen en analyse daarvan op een lokale tv-zender. Terwijl bij de NOS iedereen allang op één oor lag, meldde hij de winst van Forum.
Sorry voor deze zijsprong, maar het punt moest toch even worden genoemd.
Een beetje zoals Dr. Merkwürdigliebe's arm die zich ongewild strekte? Nee, het hart liep niet zomaar over, het was een voorbereide toespraak, dan kies je geen woorden waarmee je niks te winnen hebt. Het voldoet sowieso niet als dogwhistle omdat iedereen dacht 'huh wat, boreaal?'quote:Op zondag 24 maart 2019 19:43 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ooit bedacht dat het goed mogelijk is dat Baudet gewoon zeer gecharmeerd is van dat extreem-rechtse gedachtegoed? Dat verklaart waarom hij dog whistles verwerkt in zijn speech. Immers, waar het hart van vol is.....
Ah, een dogwhistle van meneer Boonman dus, die stiekem historici met die specialiteit inseint. En wij maar denken dat het gewoon een Godwin was. Sluw hoor.quote:Op zondag 24 maart 2019 19:55 schreef speknek het volgende:
[..]
Het is overigens specifiek geen WO2 vergelijking, maar jaren 30 vergelijking. Dat neo-nazi's daar ook een harde plasser van krijgen is bijvangst. Baudet refereert naar de rechtsnationalistische beweging voor het nazisme, sommige waarvan een broertje dood hadden aan de nazi's en door hen vermoord werden.
Iemand die daar consequent in faalt, is Kees Boonman, die voorspelt al sinds vorig jaar januari het aftreden van May.quote:Ook van Scott Adams: als je wilt kijken hoe goed geïnformeerd en geloofwaardig iemand is als het gaat om politiek, kun je het beste kijken naar hoe realistisch hun voorspellingen vooraf zijn, niet hoe sluitend hun verklaringen achteraf zijn. Niemand kan in de glazen bol kijken maar je kunt wel je oren te luisteren leggen in de samenleving en de tendensen zien. Mensen die daar consequent in falen, tja, wat zijn hun analyses achteraf dan nog waard?
Hij verliest er ook niks mee. Dus waarom zou hij het niet doen?quote:Op zondag 24 maart 2019 20:04 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Een beetje zoals Dr. Merkwürdigliebe's arm die zich ongewild strekte? Nee, het hart liep niet zomaar over, het was een voorbereide toespraak, dan kies je geen woorden waarmee je niks te winnen hebt. Het voldoet sowieso niet als dogwhistle omdat iedereen dacht 'huh wat, boreaal?'
Als hij gecharmeerd is van blank superioriteitsdenken, vrij zeldzaam voor mensen met Indisch bloed en bovengemiddelde intelligentie, dan zou hij dit woord juist niet gebruiken.
Ja, werden niet helemaal als 100 gezien iig. Dat soort pan-Germaanse nonsens was ook meer tussen 1870 en 1918 populair bij "intellectuelen" meestal alfa-studenten. Ja, goed kun je zeggen dat dat nationalistisch navelstaren geleid heeft tot de opkomst van het nazisme, maar als nazisme = Hitler, dan is de grootste invloed geweest toch het Wenen van Karl Lueger. En wat is nou zo bijzonder, ik ga nu pissen tegen de wind hoor: Wenen in de Oostenrijks-Hongaarse dubbel-monarchie was een multiculturele samenleving en vooral in Wenen merkte men dat (nu nog steeds trouwens een beetje, alleen anders, als je er ooit geweest bent weet je dit), want er kwamen veel joden en zigeuners op af die werden verdreven uit plaatsen nog veel oostelijker dan die dubbel-monarchie en die mensen waren traditioneel joods (wat overigens niet helemaal accuraat is qua omschrijving) en heel, heel, heel erg arm, idem de zigeuners. En daar tegen ontstond wrevel, gecombineerd met de RK en Lutherse afkeer van joden, werd dat een explosieve cocktail waardoor Hitler werd beïnvloed.quote:Op zondag 24 maart 2019 19:54 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Himmler en andere prominente leden van ariosofische clubjes als het Thule-Gesellschaft werden vanaf het begin al als excentriek beschouwd, daar is hele mooie correspondentie van. Historisch gezien was Thule vooral belangrijk vanwege de rol in het ontstaan van de DAP.
Doe eens normaal.quote:Op zondag 24 maart 2019 19:52 schreef speknek het volgende:
[..]
Misschien bedoelde hij wel boring, maar in overdrachtelijke zin, om vooruit te wijzen naar alle manieren waarop mensen extreem rechtse dogwhistles gingen proberen goed te praten.
Waar gaat dit nog over. Behalve dat je bedoeling steeds transparanter wordt.
Nul bijgedragen lijkt me wat weinig. Ze steunden de partij op het moment dat die steun het meest nodig was: in het begin. Het occulte völkische Thule-Gesellschaft sponsorde de DAP (die later de NSDAP werd). Hitler verbrak de banden tussen partij en Thule eind 1920, maar een aantal leden van het gezelschap speelden een belangrijke rol in de beginperiode (en sommigen tot het einde): Rudolf Hess, Alfred Rosenberg, Hans Frank, Julius Lehmann, Gottfried Feder, Karl Harrer (één van de stichters van de DAP), Dietrich Eckart (stichter DAP, deelnemer Bürgerbräu-Putsch),...quote:Op zondag 24 maart 2019 19:40 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, klopt, maar die lui hebben nul bijgedragen aan het aan de macht brengen van de nazi's. Hess en Himmler zou je een beetje in die hoek kunnen duiden. Maar Hess was al in pakweg 1934 ausradiert en uiteraard zeker na 1941. En Himmler zijn pan-Germaanse shit werd ook niet echt gewaardeerd door de chef. Ook die Rosenberg, die altijd nog als een soort grondlegger van het nazisme wordt beschreven in oudere literatuur over het Derde Rijk, werd door Hitler als enigszins koekoek gezien hoor.
Bij Hitler was zijn anti-semitisme gevormd door Karl Lueger in Wenen, kun je in elke biografie lezen. (Ik heb er 4 staan hier en ze allen gelezen). Kwam niet van die borealistische intellectuelen uit Dld.quote:Op zondag 24 maart 2019 20:23 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Nul bijgedragen lijkt me wat weinig. Ze steunden de partij op het moment dat die steun het meest nodig was: in het begin. Het occulte völkische Thule-Gesellschaft sponsorde de DAP (die later de NSDAP werd). Hitler verbrak de banden tussen partij en Thule eind 1920, maar een aantal leden van het gezelschap speelden een belangrijke rol in de beginperiode (en sommigen tot het einde): Rudolf Hess, Alfred Rosenberg, Hans Frank, Julius Lehmann, Gottfried Feder, Karl Harrer (één van de stichters van de DAP), Dietrich Eckart (stichter DAP, deelnemer Bürgerbräu-Putsch),...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |