abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_185791302
Ik doe net de TV aan en val midden in de stille tocht die wordt georganiseerd in Utrecht.

Een burgemeester met een gezicht alsof hij zijn moeder recht voor hem door drie beren van een venten genomen ziet worden, en nog ontelbaar veel andere mensen die daar rondlopen alsof het er heel erg toe doet, dat ze daar zijn.

Kijk, als ik op een knop zou kunnen drukken dat die aanslag niet was gebeurd en dat de slachtoffers nog zouden leven, dan zou ik het onmiddellijk doen. Maar verder is het niet dat ik persoonlijk verdriet voel voor die mensen, die ik helemaal niet ken en waarvan ik ook niet weet, hoe ze er uit zien en nul komma nul persoonlijke binding mee heb.

Sterker nog : als ik nieuwsberichten over zo'n aanslag lees, volg ik het wel op de voet, maar meer uit een soort sensatie-belustheid dan dat ik de hele tijd zit van ''och wat vreselijk, och wat erg voor die mensen''. Ik betrapte mezelf er zelfs op dat ik er een beetje van baalde dat het uiteindelijk maar weinig voor bleek te stellen, omdat de sensatie dan minder groot is. Niet omdat ik hoop dat mensen pijn of leed hebben, maar puur omdat ik kennelijk alleen rekening houd met mijn eigen drang naar sensatie.

Ik beticht mijzelf er graag van redelijk veel zelfkennis en relativeringsvermogen te hebben. En vanuit die vaardigheden, kan ik bijvoorbeeld mensen in zo'n rouwstoet, maar ook die op TV een beetje zwaarmoedig zitten te doen, nooit echt serieus nemen. Sterker nog : ik ben zeer sceptisch over hun motieven en verdenk ze er meteen van dat ze daar vooral zitten uit bepaalde eigenbelangen/profileringsdrang of gewoon een aanleiding zien om op die manier op beeld/ in de publiciteit te komen. Maar dit is puur beredeneerd vanuit mijn eigen belevingswereld, omdat ik mijzelf nauwelijks kan voorstellen dat het de doorsnee mens (zonder persoonlijke betrokkenheid of persoonlijke gelijksoortige trauma's/herinneringen) zoiets zich echt zo erg aantrekt als dat menigeen beweert.

Hoe kijken jullie tegen zoiets aan? Ervaren jullie wel oprecht verdriet? Of denken jullie ook dat 95% van die lui een zwaarmoedig zwelg-toneelstukje aan het opvoeren is?
pi_185791324
Wat is jouw belang bij het openen van dit topic? ;)
  vrijdag 22 maart 2019 @ 19:30:43 #3
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_185791354
Edit: laat maar.

[ Bericht 87% gewijzigd door Tyr80 op 22-03-2019 20:10:49 ]
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_185791422
Ik ervaar dit hetzelfde als jij doet.
Maar ik denk dat ik onbewust een soort continu afstandmodus aan heb staan door mijn werk.

Los daar van snap ik oprecht het nut van zo'n tocht niet.

[ Bericht 38% gewijzigd door #ANONIEM op 22-03-2019 19:38:56 ]
pi_185791431
Mensen vinden het fijn om iets te doen te hebben. Een praktische handeling
Voor sommigen is dat een topic openen, voor anderen is dat in stilte lopen
Her gaat er om dat ze samen met anderen iets ervaren en daar mee bezig zijn
Denk ik
  vrijdag 22 maart 2019 @ 19:35:59 #6
468509 _--_
In varietate concordia
pi_185791432
Ben benieuwd wat er zal gebeuren met een aanslag waar 50 doden bij vallen? Tocht van de haag naar Amsterdam met miljoenen mensen?

[ Bericht 0% gewijzigd door _--_ op 22-03-2019 19:49:53 ]
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
pi_185791464
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2019 19:28 schreef MaGNeT het volgende:
Wat is jouw belang bij het openen van dit topic? ;)
Nja, ik ben gewoon benieuwd hoe daar hier tegenaan gekeken wordt. Het valt me op dat de enigszins ''nuchtere'' blik in de media vaak ontbreekt, omdat het vaak ''not done'' is om te zeggen. Terwijl op een anoniem forum zoals hier, mensen veel eerder durven te zeggen wat ze denken. Vandaar dat ik daar even benieuwd naar ben, hoe jullie hier tegenaan kijken.
pi_185791507
Ik zou er geen topic over openen maar ik had de OP kunnen schrijven.
pi_185791594
Ik ervaar het. ook zoals de TS

Aan de andere kant snap ik het ook wel weer : het maakt in feite niet zo uit wie er dood is, het is een ''aanval'' op de westerse vrije samenleving, dus hij had net zo makkelijk jou of mij doodgeschoten, dat is misschien wat mensen raakt? Dat ze zichzelf persoonlijk aangevallen voelen en dat dit ze moveert?
  Moderator / Kerstkaart terrorist vrijdag 22 maart 2019 @ 19:47:58 #10
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_185791630
De aanpak van Nieuw Zeeland bevalt mij wel. Noem zijn naam niet, daar geef je hem te veel eer mee.
Zo weinig mogelijk aandacht er meer aan geven zou erg prettig zijn. Ik hoef niet keer op keer dat filmpje te zien hoe hij een vrouwelijke verslaggever te woord staat.
Ik hoef niet te horen, wat weten we over hem. Hij is geboren op datum X en blablabla

Een stille tocht? Ach als de nabestaanden er een goed gevoel van krijgen. Ik zou het als nabestaande niet nodig vinden.
Waarom anderen meedoen? Meerdere mensen zullen inderdaad alleen maar eigen belang hebben, tegen anderen kunnen zeggen ik was er bij. Er zullen ook genoeg bij zijn die serieus aan de wereld willen laten zien dat ze zich er niet onder willen laten krijgen.
Zal het helpen? Ik denk het niet.

Tegen de tijd dat de uitspraak van de rechtbank er is kan er in de media omschreven worden, de dader heeft levenslang zonder TBS en zonder kans op vrijlating gekregen.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_185791678
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2019 19:46 schreef Autoscooter het volgende:
Ik ervaar het. ook zoals de TS

Aan de andere kant snap ik het ook wel weer : het maakt in feite niet zo uit wie er dood is, het is een ''aanval'' op de westerse vrije samenleving, dus hij had net zo makkelijk jou of mij doodgeschoten, dat is misschien wat mensen raakt? Dat ze zichzelf persoonlijk aangevallen voelen en dat dit ze moveert?
Wat is de kans dat jou dit overkomt? En stel dat jij degene was die dood werd geschoten? Wat dan? Als je dood bent maak je het toch niet meer mee dus waarom zou je je daar bij voorbaat al druk over maken.
  vrijdag 22 maart 2019 @ 19:55:48 #12
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_185791729
TS, bedoel je dat een deel van die mensen wat interessant loopt te doen..?
pi_185792120
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 maart 2019 19:51 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Wat is de kans dat jou dit overkomt? En stel dat jij degene was die dood werd geschoten? Wat dan? Als je dood bent maak je het toch niet meer mee dus waarom zou je je daar bij voorbaat al druk over maken.
Eens hoor, maar stel je hebt een grote neus en je hoort iemand (tegen een ander, niet over jou) zeggen dat diegene walgt van mensen met grote neuzen.

Het is niet direct een aanval op jou persoonlijk, maar indirect wel. Idem met zo'n aanslag. Ik redeneer verder hetzelfde als jij hoor ; er zijn nu eenmaal mensen . (moslims) die een hekel hebben aan westerlingen. Soms gaat er één tot actie over. Dat gebeurde maandag, dat gebeurde daarvoor, en op dit moment zullen er ook mensen rondlopen die in de toekomst een aanslag zullen plegen omdat ze een hekel hebben aan jou/mijn soort mensen. De vraag is natuurlijk of je je daardoor geraakt/aangevallen gaat voelen. Zie er idd het nut niet zo van in,.

Net zoals dat iedereen meent te moeten uitspreken dat het vreselijk is, en dat je niet goed bij je hoofd bent als je zoiets doet. Ik denk dan alleen maar : tja gras is groen, dat is zo vanzelfsprekend dat ik het nut van het uitspreken niet zo inzie.
pi_185792470
Ik ervaar dit min of meer ook zoals jij. Met name dat stukje over sensatiebelustheid (maar dan uiteraard niet hopen op pijn of leed voor de slachtoffers).

Daarnaast denk ik dat mensen gewoon verschillen. De een is cynischer dan de ander. Wellicht dat wij cynischer, realistischer (vs. 'hoe kan dit hier gebeuren in Nederland') in het leven staan en dit met meer afstand kunnen bekijken, en dat anderen weer wat softer zijn en er oprecht verdriet door ervaren en het gevoel hebben iets te willen doen, en dus meedoen aan zo'n tocht.

Wellicht dat ik er bij een ander soort ramp/gebeurtenis juist wel weer zo insta als die mensen. Ligt er ook maar net aan wat er precies gebeurd is en of ik daar persoonlijk iets bij voel.
Koel en donker bewaren
  vrijdag 22 maart 2019 @ 20:36:55 #15
286575 Roces18
Chef de party
pi_185792505
pas vanaf 1000 doden doet het me wat
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  vrijdag 22 maart 2019 @ 20:37:54 #16
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_185792523
Ik maak me er zelfs druk over dat bij een gemiddeld gezinsdrama evenveel doden vallen maar dat je daar die politici nooit zo lang over hoort bakkelijen, het land niet op zijn kop staat..

En dat er iedere dag mensen zelfmoord plegen omdat ze dood goedkoper zijn dan levend voor de staat... Maar dat hun dood als natuurlijke dood wordt weggeschreven.

Dus nee. Je bent geen hork. Je hebt gewoon niks met overdreven aandacht voor klein bier.
Op donderdag 23 mei 2024 23:36 schreef DerRabbit het volgende: Ja oké, daar heb je gelijk in.
pi_185792580
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 maart 2019 19:35 schreef _--_ het volgende:
Ben benieuwd wat er zal gebeuren met een aanslag waar 50 doden bij vallen? Tocht van de haag naar Amsterdam met miljoenen mensen?
Dit is ook wat ik een paar keer gedacht heb afgelopen week.

Iedereen, de media, politici, zijn er bovenop gesprongen alsof dit 'onze' Bataclan is, 'onze' Zaventem. Bijna als een soort opluchting van 'nou jongens, we hebben het gehad, haal de draaiboeken maar uit de kast, we mogen'.

Ja het is erg voor de betrokkenen, maar krijg er toch ergens een beetje een 'onzuiver' gevoel bij.
Koel en donker bewaren
  vrijdag 22 maart 2019 @ 20:47:32 #18
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_185792769
Precies dat.

Het wordt extreem opgeblazen deze gebeurtenis.

Het is gewoon een verslaafde gek. En ja misschien wel uit terroristisch oogpunt, maar nog altijd... Psychisch niet helemaal lekker in de boven kamer.

Maar ga lekker door met bezuinigen op psychische hulp (einde politiek advies)

Maar dit is gewoon overdreven gedoe.
Op donderdag 23 mei 2024 23:36 schreef DerRabbit het volgende: Ja oké, daar heb je gelijk in.
  vrijdag 22 maart 2019 @ 20:52:18 #19
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_185792895
Ik vond het mooi om te zien en ook vond ik het fijn dat een groep moslims een toch heeft gehouden als tegengeluid van wat je hier veel leest, dat ze er allemaal om zouden juichen en die onzin.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  vrijdag 22 maart 2019 @ 20:55:00 #20
459912 FlippingCoin
pi_185792959
Daarnaast hebben jullie er last van? Voor die mensen is dit fijn laat die lui lekker, voor mijzelf vind ik het soms wel mooi om even de bevestiging te krijgen dat dit land niet louter uit volkomen apatisch volk bestaat. En ja als je bij een aanslag denkt hè jammer het zijn er maar drie dan vind ik dit redelijk verknipt ja.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
pi_185792975
quote:
16s.gif Op vrijdag 22 maart 2019 20:55 schreef FlippingCoin het volgende:
Daarnaast hebben jullie er last van? Voor die mensen is dit fijn laat die lui lekker,
Volgens mij gaat het er niet om dat ze het niet mogen doen, iedereen moet ermee omgaan zoals hij/zij wil, maar of we er ons in kunnen herkennen.
Koel en donker bewaren
  vrijdag 22 maart 2019 @ 20:59:25 #22
459912 FlippingCoin
pi_185793035
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2019 20:56 schreef Guanabana het volgende:

[..]

Volgens mij gaat het er niet om dat ze het niet mogen doen, iedereen moet ermee omgaan zoals hij/zij wil, maar of we er ons in kunnen herkennen.
Het gaat o.a. over de oprechtheid van die mensen, afgaande op de tekst in de OP iig.
  vrijdag 22 maart 2019 @ 21:36:01 #23
92279 N.icka
Windforce 11
pi_185793827
De tocht werd georganiserd door vrienden van een slachtoffer ,ik vind het echt vreselijk dat een jong meisje door een klootzak aan haar eind is gekomen.Dat laat ik door het meelopen in de tocht aan de vrienden weten.Niet meer of minder . Als ik daarbij een heeeeeeel klein beetje kan bijdragen aan het verwerken van hun leed is dat genoeg .
pi_185794019
Dit zat er gewoon keihard aan te komen en de impact is nihil t.o.v. bataclan / Marseille, dat is het grote verschil.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_185795052
Het raakt mij zelf ook niet heel veel, maar meer omdat ik er bewust niet al te veel bij stil wil staan, want dan besef je je dat het iedereen kan gebeuren en het overal kan gebeuren en dat is best wel eng.

Haalt niet weg dat ik het weer erg vind voor alle nabestaanden. En dat ik het juist toejuich dat mensen dit soort dingen organiseren om de slachtoffers te herdenken. Ik besef me dat er best mensen mee zullen lopen die het doen voor de attentie/sensatie, maar ik geloof dat er zat mensen mee lopen uit steun en emphatie. Het gaat er niet om dat het verschil maakt voor de toekomst. Het gaat er om dat een groep mensen gewoon wou laten zien dat ze mee leven en dat vind ik wel mooi O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')