Op het eerste ogenblik leek het mij inderdaad ook niet verstandig. Desondanks kan enige oriëntatie geen kwaad, toch?quote:Op zaterdag 16 maart 2019 21:41 schreef Henrys het volgende:
Vind een woning kopen op je 24e in deze markt niet echt verstandig, zeker omdat je ook nog geen relatie oid hebt en je leven snel kan veranderen op die leeftijd. Qua locatie zou ik zelf voor Amersfoort kiezen
Daar ga je met dat budget ook niet veel krijgen.quote:Op zaterdag 16 maart 2019 21:41 schreef Henrys het volgende:
Vind een woning kopen op je 24e in deze markt niet echt verstandig, zeker omdat je ook nog geen relatie oid hebt en je leven snel kan veranderen op die leeftijd. Qua locatie zou ik zelf voor Amersfoort kiezen
Ook dan is Amersfoort wel lekker centraalquote:Op zaterdag 16 maart 2019 21:56 schreef KennyPowers het volgende:
Dit heb ik ook ongeveer.
Dichtbij werk wonen vind ik het belangrijkste, alleen is dat van mij steeds op een andere plek.
Dat zeiden mensen ook tegen mij toen ik m'n huis kocht op m'n 27e. Beter wachten tot je een relatie hebt, wachten tot je weet wat je wil, etc. Inmiddels ben ik 5 jaar verder, heb ik nog geen relatie en eigenlijk weet ik niet echt wat ik wil. Maar ik weet wel dat ik veel beter af ben in m'n koophuis dan in m'n vorige huurhuis: ¤700 hypotheek, waarvan ruim ¤400 aflossing, tegen ¤800 huur (en stijgend) en dat voor een kwalitatief veel beter en groter huis.quote:Op zaterdag 16 maart 2019 21:41 schreef Henrys het volgende:
Heb je een annuïteiten- of lineaire hypotheek?quote:Op zaterdag 16 maart 2019 22:16 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Dat zeiden mensen ook tegen mij toen ik m'n huis kocht op m'n 27e. Beter wachten tot je een relatie hebt, wachten tot je weet wat je wil, etc. Inmiddels ben ik 5 jaar verder, heb ik nog geen relatie en eigenlijk weet ik niet echt wat ik wil. Maar ik weet wel dat ik veel beter af ben in m'n koophuis dan in m'n vorige huurhuis: ¤700 hypotheek, waarvan ruim ¤400 aflossing, tegen ¤800 huur (en stijgend) en dat voor een kwalitatief veel beter en groter huis.
De markt is natuurlijk wel ruk momenteel voor een starter. Als je net wat meer verdient en wat meer spaargeld opbouwt plus je studieschuld aflost, dan heb je prima mogelijkheden.
Annuiteiten. Ik zie echt geen reden om lineair te nemen. Je kan met een annuiteitenhypotheek altijd extra aflossen en zo je hypotheek lineair maken. Bij alle aanbieders kan je minstens 10% van de hoofdsom jaarlijks boetevrij aflossen en dat is meer dan genoeg om je hypotheek lineair te maken.quote:Op zaterdag 16 maart 2019 22:23 schreef MisterJohnDoe het volgende:
[..]
Heb je een annuïteiten- of lineaire hypotheek?
Annuiteiten of linear is gerommel in de marge als je het mij vraagt. Doe wat je het prettigste vind. Ik heb voor annuiteiten gekozen, maar had achteraf liever linear gehad. Met linear betaal je over die 30 jaar gezien minder rente, maar heb je in het begin hogere maandlasten.quote:Op zaterdag 16 maart 2019 22:23 schreef MisterJohnDoe het volgende:
[..]
Heb je een annuïteiten- of lineaire hypotheek?
Tsja. Ik denk niet dat ik ga plannen voor een wat-als-ik-een-relatie-heb scenario.
Op dit moment bestaat mijn (dagelijks) leven uit werken, familie en hobbies. Sinds ik afgestudeerd ben, is het opeens snel gedaan met het sociale leven. Alle 'halve' vrienden zijn weg. Niet erg verrassend. Ik heb dus geen sociale kring om daar überhaupt mee rekening te houden met mijn woonplaats, los van mijn ouders en familie.
Vrienden komen en gaan, door de verschillende levensfases heen. Er zullen vast wel nieuwe leuke mensen op mijn pad komen. Of via mijn loopbaan, hobbies of via een eventuele nieuwe woonplaats.
En het lijkt er op dat de huizenmarkt nu stabiliseert of de prijzen zelfs gaan dalen. Dus nu kopen kost dan geld en zeker als over een paar jaar een nieuwe woning gezocht wordt met de eventuele partnerquote:Op zondag 17 maart 2019 00:44 schreef Postbus100 het volgende:
Ik weet het, ze zeggen : huren =geld weggooien, maar je krijgt er ook een stukje flexibiliteit mee terug, en je bent het huis van je ouders uit, dus je gaat verder met je ontwikkeling
Als de rente stijgt kan TS automatisch minder lenen want je leencapaciteit is begroot op je inkomen. Je kan niet meer lenen dan het Nibud voorschrijft.quote:Op zondag 17 maart 2019 02:22 schreef Piger het volgende:
Gewoon nog zeker 1 a 2 jaartjes thuis blijven wonen. Van 500 euro moet je aardig kunnen leven (als je geen kostgeld oid betaalt) zodat je 18k kan sparen per jaar (en van vakantiegeld nog steeds lekker op vakantie kan).
Overigens zou ik met bruto 40k wel iets hoger dan 2000 netto verwachten.
Heb je met 2 jaar sparen een leuk bedrag voor kosten koper, inrichting en evt. om wat duurdere woning te kunnen kopen. Wellicht zijn de huizenprijzen tegen die tijd weer gecrashed maar dat is vooral afhankelijk van de rente ontwikkeling.
De flats in Bilthoven niet duur? Weet je het zeker? Bilthoven is duur, dan is Overvecht beter te doen, maar ook daar komt hij met zijn budget niet heel ver. Nieuwegein zou waarschijnlijk nog net gaan qua budgetquote:Op zondag 17 maart 2019 00:59 schreef Lunatiek het volgende:
Kennis van me huurt (wegens omstandigheden) steeds tijdelijk in de regio Utrecht: Amersfoort, Hilversum, Baarn. Is daar goed te doen. Als het tijdelijk is kun je je goed oriënteren in die omgeving. Er is goed ov, veel spoorwegen, waardoor je zo elders in het land bent (dus maakt niet veel uit waar je over twee jaar werkt).
Kopen kun je doen in bijvoorbeeld Bilthoven, niet duur in de flats daar en door de trein een soort buitenwijk van de uitgaansstad Utrecht (eventueel is het te fietsen). Kijk ook eens naar Nieuwegein en de vele busverbindingen. Ook met de auto zit je goed met de vele snelwegen, alleen jammer van de files.
Net als voor de rest van Nederland waardoor de prijzen ook zullen dalen. Maar dan loop je wel minder risico op een restschuld in de toekomst dan wanneer je nu koopt.quote:Op zondag 17 maart 2019 08:47 schreef Brembo het volgende:
[..]
Als de rente stijgt kan TS automatisch minder lenen want je leencapaciteit is begroot op je inkomen. Je kan niet meer lenen dan het Nibud voorschrijft.
Op je 24ste nog thuis wonen, vind ik al een achterstand, maar goed half Fok is daarover al over me heen gevallen. Toen ik op m'n 25-ste kocht, zeiden de mensen daarvoor: "waarom ga je niet eerst huren en sparen en pas over een paar jaar kopen?". M'n hypotheeklasten van een grondgebonden woning in Arnhem-Noord, bleken duidelijk lager dan huren van een flat in Arnhem-Zuid.quote:Op zaterdag 16 maart 2019 22:05 schreef Niek92 het volgende:
Ik zou beginnen met je studieschuld aflossen en nog een jaar thuis blijven wonen. Leef zuinig en spaar 1500 per maand, dan heb je volgend jaar wat meer mogelijkheden. Gezien je nu nog nauwelijks kosten hebt, moet een bedrag in die richting toch haalbaar zijn. Je studieschuld heeft een behoorlijke invloed op je maximale hypotheekbedrag. Ruim meer dan die 8000.
Herkenbaar, toen ik verhuisde, was ook 3/4 van m'n vrienden verdwenen. Nieuwe "vrienden" kreeg ik pas, toen ik een auto had en die gingen weer toen ze zelf een auto hadden. Maar goed, dat is ook een leer- en levensfase.quote:Op zaterdag 16 maart 2019 22:23 schreef MisterJohnDoe het volgende:
Tsja. Ik denk niet dat ik ga plannen voor een wat-als-ik-een-relatie-heb scenario.
Op dit moment bestaat mijn (dagelijks) leven uit werken, familie en hobbies. Sinds ik afgestudeerd ben, is het opeens snel gedaan met het sociale leven. Alle 'halve' vrienden zijn weg. Niet erg verrassend. Ik heb dus geen sociale kring om daar überhaupt mee rekening te houden met mijn woonplaats, los van mijn ouders en familie.
Verstandig. Je kan geen rekening houden met onverwachte en onvoorziene zaken.quote:Op zaterdag 16 maart 2019 22:23 schreef MisterJohnDoe het volgende:
Petjesvolk = ?quote:Op zondag 17 maart 2019 00:23 schreef embedguy het volgende:
Dat is het lastige; met zo'n klein budget kom je al snel tussen de tokkies en het petjesvolk, aangezien goedkope huizen die mensen aantrekken.
Oh, zie ze wel eens in de auto ja. Maar wonen die zelfstandig dan?quote:Op zondag 17 maart 2019 10:10 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Petje op, onderuit gezakt in een afgeragde Golf of Polo, je kent ze wel
Ik gok dat TS het als synonym gebruikt voor paupervolk.quote:
Niet als ijzeren wet, maar als je puur om het geld thuis blijft wonen terwijl je eigenlijk wel op jezelf wilt, dan vind ik dat ook wel achterstand. Dan beknot je jezelf in je ontwikkeling.quote:Op zondag 17 maart 2019 09:46 schreef blomke het volgende:
[..]
Op je 24ste nog thuis wonen, vind ik al een achterstand, maar goed half Fok is daarover al over me heen gevallen.
Volgens mij is ts geen allochtoon??? Wat heb je daar dan te zoeken?quote:Op zondag 17 maart 2019 09:52 schreef MevrouwPuff het volgende:
Als ik jou was zou ik een appartement kopen in Rotterdam, bijvoorbeeld in Noord, dat is best prima. https://www.funda.nl/koop(...)7821-schieweg-102-b/ zoiets.
Dan heb je lagere lasten dan met huren en zit je op een prima plek redelijk dichtbij het centrum.
Dat vraag ik mij ook af, diep triest als de meerderheid van de huidige twintigers in zulke gedrochten wilt wonen.quote:
Ja, ga jij even lekker als 50-plusser met een uitkering met je sociale huurflatje in Limburg zitten doen alsof je situatie vergelijkbaar is met een werkende jongere in de randstad.quote:Op zondag 17 maart 2019 12:19 schreef -Hakuna- het volgende:
[..]
Dat vraag ik mij ook af, diep triest als de meerderheid van de huidige twintigers in zulke gedrochten wilt wonen.
Ben ik met mijn ruim 90 m2 hoekappartement en drie slaapkamers toch veel beter af, zeker qua woonlasten.
Exact wat ik bedoel(de).quote:Op zondag 17 maart 2019 10:57 schreef Postbus100 het volgende:
maar als je puur om het geld thuis blijft wonen terwijl je eigenlijk wel op jezelf wilt, dan vind ik dat ook wel achterstand. Dan beknot je jezelf in je ontwikkeling.
Want een wijk waar 60% autochtoon is is een wijk waar een Nederlander niets te zoeken heeft?quote:Op zondag 17 maart 2019 11:15 schreef hoechst het volgende:
[..]
Volgens mij is ts geen allochtoon??? Wat heb je daar dan te zoeken?
Flikker toch op, ik zal de laatste zijn om te beweren dat jij niet arbeidsongeschikt bent, ondanks je constante koketteren met je WaJong, want je bent aan alle kanten totaal arbeidsongeschikt, maar je bent ook totaal ongeschikt om een vergelijking te kunnen maken.quote:Op zondag 17 maart 2019 12:29 schreef -Hakuna- het volgende:
[..]
Benijd de ''werkende'' hongeren met bakken studieschuld niet en het willen wonen in oude aftandse jaren 50 en 60 koopflats. Dan liever een volledig gerenoveerde woning uit bouwjaar 1989 en 6 supers en twee complete winkelcentra binnen 300 meter loopafstand.
En zelfs die buurt lijkt me nog boven budget voor TS (en idd niet het soort buurt wat hij zoekt).quote:Op zondag 17 maart 2019 11:15 schreef hoechst het volgende:
[..]
quote:Op zondag 17 maart 2019 09:46 schreef blomke het volgende:
[..]
Op je 24ste nog thuis wonen, vind ik al een achterstand, maar goed half Fok is daarover al over me heen gevallen. Toen ik op m'n 25-ste kocht, zeiden de mensen daarvoor: "waarom ga je niet eerst huren en sparen en pas over een paar jaar kopen?". M'n hypotheeklasten van een grondgebonden woning in Arnhem-Noord, bleken duidelijk lager dan huren van een flat in Arnhem-Zuid.
Het is inderdaad goed voor mijn ontwikkeling en zelfstandigheid. Maar laten we ook reëel zijn over het feit dat het wellicht verstandig is om het dan in één keer goed te doen. Op mijzelf wonen om puur op mijzelf te wonen, lijkt mij ook het andere uiterste.quote:Op zondag 17 maart 2019 10:57 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Niet als ijzeren wet, maar als je puur om het geld thuis blijft wonen terwijl je eigenlijk wel op jezelf wilt, dan vind ik dat ook wel achterstand. Dan beknot je jezelf in je ontwikkeling.
Het verhuizen heeft nu nog geen haast gelukkig. Ik kan het eventueel nog even uitzitten totdat ik wat meer centjes heb gespaard. Aan wat voor bedragen zou ik moeten denken voor die chique buurt met energielabel A?quote:Op zondag 17 maart 2019 12:42 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
En zelfs die buurt lijkt me nog boven budget voor TS (en idd niet het soort buurt wat hij zoekt).
Ik denk aan flatjes in Gouda, Bodegraven, Alphen ad Rijn of gewoon Driebergen/Zeist. En nee, geen superchique buurten, maar dat lukt met zijn budget helaas niet in de Randstad. En energielabel A lijkt me ook een utopie. Maar de goedkopere flatjes gaan echt heel snel, dus dat wordt een aankoopmakelaar inschakelen
Ik zou de nieuwbouwprojecten in de gaten houden, voor dat energielabel, en eens een tijd lang goed naar Funda kijken en je criteria invullen.( kijk ook bij de verkochte woningen voor een indruk) Dan zul je zien wat realistisch is, en ik gok dat 75m2 net kan, maar dan niet met energielabel A en niet in een echt goede buurt. De randstad is duuuur.quote:Op zondag 17 maart 2019 12:50 schreef MisterJohnDoe het volgende:
[..]
Het verhuizen heeft nu nog geen haast gelukkig. Ik kan het eventueel nog even uitzitten totdat ik wat meer centjes heb gespaard. Aan wat voor bedragen zou ik moeten denken voor die chique buurt met energielabel A?
Ik begrijp ook wel dat het onrealistisch is om te wonen in een chique wijk met een 150 m² gebruiksoppervlakte. Maar minimaal 75 m² zou nog enigszins te doen moeten zijn als ik wat meer gespaard heb, toch?
Alhoewel ik energielabel A benadruk, sta ik ook open voor B natuurlijk. Het is meer een indicatie voor het feit dat duurzame woningen makkelijker te verkopen zullen zijn in de toekomst, gezien de richting waar we opgaan als maatschappij.quote:Op zondag 17 maart 2019 12:59 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Ik zou de nieuwbouwprojecten in de gaten houden, voor dat energielabel, en eens een tijd lang goed naar Funda kijken en je criteria invullen.( kijk ook bij de verkochte woningen voor een indruk) Dan zul je zien wat realistisch is, en ik gok dat 75m2 net kan, maar dan niet met energielabel A en niet in een echt goede buurt. De randstad is duuuur.
En los je studieschuld af
Wat een onzin, wat voor effectieve achterstand heb je nou helemaal als je op je 26e of 27e op jezelf gaat wonen tov op je 24e?quote:Op zondag 17 maart 2019 10:57 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Niet als ijzeren wet, maar als je puur om het geld thuis blijft wonen terwijl je eigenlijk wel op jezelf wilt, dan vind ik dat ook wel achterstand. Dan beknot je jezelf in je ontwikkeling.
A-label gaat echt lastig worden, dan moet je haast een nieuwbouw appartementje weten te vinden, en die zijn met jouw budget ook lastig denk ik, want hele hordes 60-plussers die eigenlijk wel gelijkvloers willen wonen, helemaal als ze dat met de overwaarde op hun huis met aflossingsvrije hypotheek kunnen doen.quote:Op zondag 17 maart 2019 13:00 schreef MisterJohnDoe het volgende:
[..]
Alhoewel ik energielabel A benadruk, sta ik ook open voor B natuurlijk. Het is meer een indicatie voor het feit dat duurzame woningen makkelijker te verkopen zullen zijn in de toekomst, gezien de richting waar we opgaan als maatschappij.
Studieschuld aflossen, lijkt inderdaad een goed idee te zijn. Ik merk dat het verschil in maximale hypotheek immens is.
Driebergen/Zeist is wat de betreft een stuk aangenamer dan Gouda, ik denk ook een stuk waardevaster.quote:Op zondag 17 maart 2019 12:42 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
En zelfs die buurt lijkt me nog boven budget voor TS (en idd niet het soort buurt wat hij zoekt).
Ik denk aan flatjes in Gouda, Bodegraven, Alphen ad Rijn of gewoon Driebergen/Zeist. En nee, geen superchique buurten, maar dat lukt met zijn budget helaas niet in de Randstad. En energielabel A lijkt me ook een utopie. Maar de goedkopere flatjes gaan echt heel snel, dus dat wordt een aankoopmakelaar inschakelen
Wat krijger zegt.quote:Op zondag 17 maart 2019 13:08 schreef Linkse_krijger het volgende:
[..]
Wat een onzin, wat voor effectieve achterstand heb je nou helemaal als je op je 26e of 27e op jezelf gaat wonen tov op je 24e?
Zie dit als een unieke mogelijkheid om in een paar jaar maximaal te sparen en/of je studieschuld af te lossen. Met een beetje mazzel is de grote gekte over een paar jaar voorbij en heb jij veel meer mogelijkheden met een spaarpot van 50k+, geen studieschuld en tegen die tijd waarschijnlijk een hoger salaris.
Mwah, ik kan me best voorstellen dat iemand daar een voorkeur in heeft, ik zou dat ook hebben, want in dat budget zit je al snel met jaren 60 doorwaaiflatjes, en dan ga je echt nog een godsvermogen kwijt zijn om het een beetje behaaglijk tegen een prettige prijs te krijgen.quote:Op zondag 17 maart 2019 13:15 schreef kanovinnie het volgende:
En A of B, lekker belangrijk. Je eigen stook, kook en warmwatergedrag is nog het belangrijkste.
Vandaar A en B. Die doorwaaiflats zijn geen B lijkt me.quote:Op zondag 17 maart 2019 13:17 schreef Leandra het volgende:
[..]
Mwah, ik kan me best voorstellen dat iemand daar een voorkeur in heeft, ik zou dat ook hebben, want in dat budget zit je al snel met jaren 60 doorwaaiflatjes, en dan ga je echt nog een godsvermogen kwijt zijn om het een beetje behaaglijk tegen een prettige prijs te krijgen.
Die 50k gaat er dan idd of voor zorgen dat je een wat groter/beter huis kan kopen, of dat je maandlasten lager zijn. Allebei een goede luxe.quote:Op zondag 17 maart 2019 13:08 schreef Linkse_krijger het volgende:
[..]
Wat een onzin, wat voor effectieve achterstand heb je nou helemaal als je op je 26e of 27e op jezelf gaat wonen tov op je 24e?
Zie dit als een unieke mogelijkheid om in een paar jaar maximaal te sparen en/of je studieschuld af te lossen. Met een beetje mazzel is de grote gekte over een paar jaar voorbij en heb jij veel meer mogelijkheden met een spaarpot van 50k+, geen studieschuld en tegen die tijd waarschijnlijk een hoger salaris.
True.quote:Op zondag 17 maart 2019 13:20 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Vandaar A en B. Die doorwaaiflats zijn geen B lijkt me.
Ja dit inderdaad, daarbij ga je er veel profijt van hebben dat je die keuze maakt. Of een veel groter huis, of flink lagere maandlasten.quote:Op zondag 17 maart 2019 13:08 schreef Linkse_krijger het volgende:
[..]
De keuze wordt een stuk groter als ik ook B-label selecteer:quote:Op zondag 17 maart 2019 13:22 schreef Doedezemaar het volgende:
Energielabel B https://www.funda.nl/koop(...)66126-aquamarijn-28/
Energielabel B moet je ook al met een lampje zoeken onder de 2 ton, dus ik ben voor je gaan kijken naar C
Energielabel C https://www.funda.nl/koop(...)nna-paulownalaan-82/
Energielabel C https://www.funda.nl/koop(...)1494-zwolseveste-91/
Energielabel C https://www.funda.nl/koop(...)338-zevenwouden-133/ (prima locatie trouwens)
En dan heb ik nog even gefilterd op 75m2 en dan heb je er twee die nog een beetje in de regio liggen waar TS zoekt en dan blijkt dat deze https://www.funda.nl/koop(...)699-kruidenplein-38/ toch afvalt vanwege erg hoge erfpachtquote:Op zondag 17 maart 2019 13:14 schreef Leandra het volgende:
Hier alles in NL met energielabel A tot 175.000 (ik heb vanaf 100K gedaan om te voorkomen dat er allerlei garages bij het resultaat naar boven komen).
Bij sommige heb ik wat moeite met het energielabel, maar dat is wat anders.
https://www.funda.nl/kaar(...)6,4.8704101562500455
Nee idd.... nou weet ik ook niet of TS wel 75m² nodig heeft, misschien dat we dan beter kunnen filteren op minimaal 3 kamers.quote:Op zondag 17 maart 2019 13:35 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
En dan heb ik nog even gefilterd op 75m2 en dan heb je er twee die nog een beetje in de regio liggen waar TS zoekt en dan blijkt dat deze https://www.funda.nl/koop(...)699-kruidenplein-38/ toch afvalt vanwege erg hoge erfpacht
Dan blijft deze over https://www.funda.nl/koop(...)9-floris-burgwal-61/. Maar daar heb je het energielabel A deels te danken aan de stadsverwarming en of je daar nou zo blij mee moet zijn vraag ik me af
TS zegt 75 m2 het minimum te vinden.quote:Op zondag 17 maart 2019 13:42 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee idd.... nou weet ik ook niet of TS wel 75m² nodig heeft, misschien dat we dan beter kunnen filteren op minimaal 3 kamers.
"Verkocht onder voorbehoud" x100quote:Op zondag 17 maart 2019 13:42 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee idd.... nou weet ik ook niet of TS wel 75m² nodig heeft, misschien dat we dan beter kunnen filteren op minimaal 3 kamers.
Oh, ik las dat als minimum voor wanneer hij wat meer gespaard had.quote:Op zondag 17 maart 2019 13:43 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
TS zegt 75 m2 het minimum te vinden.
Maare, TS, kun je hier een beetje wat mee?
Niet alles komt op funda, dus vraag eens wat makelaars voor wat meer inzichten
Ja, zo gaat dat in die prijsklasse.... lijkt me ook wel handig om te weten.quote:
Ik vind het maar vermoeiend, een huis kopen.quote:Op zondag 17 maart 2019 13:46 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, zo gaat dat in die prijsklasse.... lijkt me ook wel handig om te weten.
Volgens mij zoekt TS niet per direct woonruimte, dus dan is het vooral goed om te weten waar hij wat voor zijn budget kan verwachten, en dat hij daar als een havik bovenop moet zitten als hij serieus wil gaan kopen is iets wat hij leert van "Verkocht onder voorbehoud x 100" want het gros zal ook amper een maand in de verkoop zijn.
Dan zou ik het vooral niet doen als ik jou was, want het zoeken en vinden is nog veel vermoeiender dan het kopen.quote:Op zondag 17 maart 2019 13:48 schreef KennyPowers het volgende:
[..]
Ik vind het maar vermoeiend, een huis kopen.
Niet iedereen wil in Zeeland wonen. Het is echt geen gribusbuurt.quote:Op zondag 17 maart 2019 11:15 schreef hoechst het volgende:
[..]
Sowieso al de aanname dat iemand wel/geen allochtoon zou zijn.... al even afgezien van het feit dat die wijk 60% autochtoon is.quote:Op zondag 17 maart 2019 13:53 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Niet iedereen wil in Zeeland wonen. Het is echt geen gribusbuurt.
Drie jaar persoonlijke ontwikkeling. Maar goed, dit soort discussies is blijkbaar altijd subjectief; het is mijn persoonlijke ervaring dat je pas een vent bent met ruggengraat als je je eigen was draait, stofzuigt, 'n DVP kunt ontvangen en aardappels schilt.quote:Op zondag 17 maart 2019 13:08 schreef Linkse_krijger het volgende:
Het opbouwen van een duurzame relatie lijkt mij boeiender dan het ontvangen van een dame van plezier.quote:Op zondag 17 maart 2019 16:55 schreef blomke het volgende:
[..]
Drie jaar persoonlijke ontwikkeling. Maar goed, dit soort discussies is blijkbaar altijd subjectief; het is mijn persoonlijke ervaring dat je pas een vent bent met ruggengraat als je je eigen was draait, stofzuigt, 'n DVP kunt ontvangen en aardappels schilt.
#teamblomke.quote:Op zondag 17 maart 2019 16:55 schreef blomke het volgende:
[..]
Drie jaar persoonlijke ontwikkeling. Maar goed, dit soort discussies is blijkbaar altijd subjectief; het is mijn persoonlijke ervaring dat je pas een vent bent met ruggengraat als je je eigen was draait, stofzuigt, 'n DVP kunt ontvangen en aardappels schilt.
Ah, jij kent de thuissituatie van TS?quote:Op zondag 17 maart 2019 16:55 schreef blomke het volgende:
[..]
Zeker, zeker, dat zou ik ook zeker meenemen. Maar als je de afweging moet maken tussen 'in één keer goed doen/nog twee /drie jaar thuis wonen' of 'een tussenstap maken /het huis uit/verdergaan in het leven', wat zou je dan willen? Kan beide he? Is een zeer persoonlijke keuze.quote:Op zondag 17 maart 2019 12:46 schreef MisterJohnDoe het volgende:
[..]
[..]
Maar laten we ook reëel zijn over het feit dat het wellicht verstandig is om het dan in één keer goed te doen. Op mijzelf wonen om puur op mijzelf te wonen, lijkt mij ook het andere uiterste.
Ik ben ook op mn 18e op kamers gegaan en de dingen die je noemt vallen naar mijn ervaring werkelijk in het niets bij het kopen van een huis en al het geregel wat daar bij hoort. Bovendien, alles wat jij noemt kun je ook leren als je thuis woont.quote:Op zondag 17 maart 2019 17:41 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
#teamblomke.
Ik weet nog wel dat ik op m'n negentiende op mezelf kwam te wonen (naja, met huisgenoten). Vond het toch een hele openbaring dat je op een gegeven moment... je was moet draaien, dat de was niet vanzelf uit de wasmachine komt, en van de waslijn ook nog de kast in moet. Ben je toch zo 24 uur mee verder. Moet je allemaal wel plannen. Ja, dat weet je rationeel wel, ook als tiener, maar het doen is toch iets anders. Naast koken en boodschappen en schoonmaken en weet ik veel. Toch anders dan wanneer je thuis woont. Echt goed om zelf een keer aan den lijve te ondervinden.
En ik leerde door te doen, en van mijn huisgenoten, hoe het werkt met huur, gwl, administratie, etc, alles wat er komt kijken bij een woning. Wat als je cv stuk gaat, of je toilet verstopt. Van dat soort dingen leer je gewoon heel veel en dat is echt zonde om dat drie jaar later te leren.
Ik snap de afweging hier wel op financieel gebied, maar het is echt zonde om jezelf dit soort ervaringen te ontzeggen omdat je qua huizen voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten. Zeker als de behoefte begint te leven (blijkens de OP).
Je bent pas een vent als je aardappelen schilt en naar de hoeren gaat? Juist jaquote:Op zondag 17 maart 2019 16:55 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat laatste is dus niet waar. Op jezelf is anders dan wanneer moeders achtervang is.quote:Op zondag 17 maart 2019 17:52 schreef Linkse_krijger het volgende:
[..]
Ik ben ook op mn 18e op kamers gegaan en de dingen die je noemt vallen naar mijn ervaring werkelijk in het niets bij het kopen van een huis en al het geregel wat daar bij hoort. Bovendien, alles wat jij noemt kun je ook leren als je thuis woont.
Hij komt niet in aanmerking voor sociale huur, dus hij zal met een netto salaris van 2k > 50% van z'n inkomen kwijt zijn aan huur, waardoor hij amper kan sparen. Een slechtere suggestie had je hem niet kunnen geven.quote:Op zondag 17 maart 2019 18:02 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Dat laatste is dus niet waar. Op jezelf is anders dan wanneer moeders achtervang is.
En het eerste : denk het ook. Daarom ook mijn suggestie om eerst te huren gewoon lekker op jezelf te gaan zonder gedoe van een huis.
Nee dat niet hoor maar denk gewoon dat het lastig is om jezelf dan thuis te gaan voelenquote:Op zondag 17 maart 2019 12:34 schreef Leandra het volgende:
[..]
Want een wijk waar 60% autochtoon is is een wijk waar een Nederlander niets te zoeken heeft?
quote:Op zondag 17 maart 2019 16:55 schreef blomke het volgende:
[..]
quote:Op zondag 17 maart 2019 17:41 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
#teamblomke.
Ik weet nog wel dat ik op m'n negentiende op mezelf kwam te wonen (naja, met huisgenoten). Vond het toch een hele openbaring dat je op een gegeven moment... je was moet draaien, dat de was niet vanzelf uit de wasmachine komt, en van de waslijn ook nog de kast in moet. Ben je toch zo 24 uur mee verder. Moet je allemaal wel plannen. Ja, dat weet je rationeel wel, ook als tiener, maar het doen is toch iets anders. Naast koken en boodschappen en schoonmaken en weet ik veel. Toch anders dan wanneer je thuis woont. Echt goed om zelf een keer aan den lijve te ondervinden.
En ik leerde door te doen, en van mijn huisgenoten, hoe het werkt met huur, gwl, administratie, etc, alles wat er komt kijken bij een woning. Wat als je cv stuk gaat, of je toilet verstopt. Van dat soort dingen leer je gewoon heel veel en dat is echt zonde om dat drie jaar later te leren.
Ik snap de afweging hier wel op financieel gebied, maar het is echt zonde om jezelf dit soort ervaringen te ontzeggen omdat je qua huizen voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten. Zeker als de behoefte begint te leven (blijkens de OP).
Een late start is wellicht ook toe te schrijven aan het studeren. Als je ervoor kiest om te studeren, dan begin je ook later met een fulltime baan. Je start immers later met het verdienen van een salaris, en op zijn beurt later met sparen. Iemand die ervoor kiest om niet te studeren maar direct te werken, zal vanuit een vermogenshoek er mogelijk beter voorstaan op zijn 24ste dan diegene die net een baan heeft na zijn studie.quote:Op zondag 17 maart 2019 17:48 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Zeker, zeker, dat zou ik ook zeker meenemen. Maar als je de afweging moet maken tussen 'in één keer goed doen/nog twee /drie jaar thuis wonen' of 'een tussenstap maken /het huis uit/verdergaan in het leven', wat zou je dan willen? Kan beide he? Is een zeer persoonlijke keuze.
Goede verduidelijkingquote:Op zondag 17 maart 2019 18:37 schreef MisterJohnDoe het volgende:
[..]
N.B.: met 'in één keer goed doen' doelde ik op dat, als ik het ouderlijke nest zou verlaten, wil verhuizen naar een volwaardige woning. Ik vind het maar kansloos om op bijna 25-jarige leeftijd met een fulltime baan te gaan wonen in een studio/kamer (met/zonder huisgenoten). Dan kan ik beter nog even wachten, nietwaar?![]()
Wel als je voor een volwaardige woning gaat ja. Er zijn ook wel plekken te vinden voor minder dan ¤1000,-. Ik zou ook zeker een kostenplaatje maken van wat je wilt sparen en hoe dure woning je je dan kunt veroorloven. En dan op zoek.quote:Op zondag 17 maart 2019 18:05 schreef Linkse_krijger het volgende:
[..]
Hij komt niet in aanmerking voor sociale huur, dus hij zal met een netto salaris van 2k > 50% van z'n inkomen kwijt zijn aan huur, waardoor hij amper kan sparen. Een slechtere suggestie had je hem niet kunnen geven.
Ik probeer een mogelijk aanschaf van een auto zo lang mogelijk uit te stellen. Vind voor nu vooral een kostenpost. Die koop ik wel als ik een huis en al heb geregeld. Slaap liever in een woning dan in een autoquote:Op zondag 17 maart 2019 19:01 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Goede verduidelijking![]()
En jouw keuze. Ik zat in hetzelfde schuitje, muv dat ik met studeren op kamers ben gegaan. Ik ben daarna voor een studio van ¤700 (incl) gegaan. Moest er wat dingen op inleveren, maar kreeg mijn zelfstandigheid ervoor terug. Met ¤700 kan je nog prima sparen (had overigens geen auto, en werk was tien minuten fietsen) voor ooit, groter. Maar dan moet je die studio natuurlijk wel willen. Als je dan liever thuis blijft wonen, tja...
Een huurprijs van > ¤800 vreet al snel op mijn netto salarisquote:Op zondag 17 maart 2019 19:01 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Goede verduidelijking![]()
En jouw keuze. Ik zat in hetzelfde schuitje, muv dat ik met studeren op kamers ben gegaan. Ik ben daarna voor een studio van ¤700 (incl) gegaan. Moest er wat dingen op inleveren, maar kreeg mijn zelfstandigheid ervoor terug. Met ¤700 kan je nog prima sparen (had overigens geen auto, en werk was tien minuten fietsen) voor ooit, groter. Maar dan moet je die studio natuurlijk wel willen. Als je dan liever thuis blijft wonen, tja...
Dat zou ik ook niet doen. Ik had zelf vooraf een kostenplaatje gemaakt en merkte dat mijn grens bij ¤700 lag. Dan kon ik, als ik niet al te gek deed, zo'n ¤300 pm sparen, dat vond ik wel netjes. Dan zat er wat rek in en kon ik ooit 'woningpromotie' maken. Als je op je max gaat huren, zal je nooit je situatie kunnen verbeteren tov wat je nu kunt. ¤800 vond ik overigens ook al niet comfortabel meer. Ik weet wel van mensen die dat uit noodzaak hebben gedaan, maar ik heb net zolang gezocht tot ik iets had dat bij mijn budget en woonwensen paste. Die luxe had ik, en die luxe heb jij ook (of het nu huur of koop wordt, en nu of over twee jaar).quote:Op zondag 17 maart 2019 19:11 schreef MisterJohnDoe het volgende:
[..]
In mijn kennissenkring zijn er een aantal die een huurwoning hebben van ~¤1100 op een netto salaris van ~¤1800. Ik weet nou niet zo of ik dat ook zou moeten willen.
Vergeet niet ook het onderhoud, cv-ketel, de loodgieter, dat soort fratsen. Het enige is dat je investeert in je eigen huis, dat scheelt.quote:Op zondag 17 maart 2019 19:11 schreef MisterJohnDoe het volgende:
[..]
Een huurprijs van > ¤800 vreet al snel op mijn netto salaris. Met kopen, lijk ik méér voor minder te krijgen (op basis van maandelijkse vaste lasten).
Het hele model voor huren vind ik zorgelijk. In principe moet je als huurder opdraaien voor een groot deel van de kosten. Tegenwoordig wordt de huurder tegemoet gezien in basis onderhoud. Het enige voordeel van huren is dat je toegang hebt tot een woningplek als je op het moment krap zit om een woning te 'kopen'.quote:Op zondag 17 maart 2019 19:18 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Vergeet niet ook het onderhoud, cv-ketel, de loodgieter, dat soort fratsen. Het enige is dat je investeert in je eigen huis, dat scheelt.
Is natuurlijk wel van persoon tot persoon verschillend. De een weet niet wat hij wil en gaat dat opzoeken door heel Nederland, de ander weet niet wat hij wil en blijft rustig op zijn plek met de hoop dat hij het later wel weet. Waar die plek is om te vinden wat je wilt (en dus te kopen) is ook erg belangrijk. In de grote steden is het een stuk eenvoudiger dan op een hutje op de hei...quote:Op zaterdag 16 maart 2019 22:16 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Dat zeiden mensen ook tegen mij toen ik m'n huis kocht op m'n 27e. Beter wachten tot je een relatie hebt, wachten tot je weet wat je wil, etc. Inmiddels ben ik 5 jaar verder, heb ik nog geen relatie en eigenlijk weet ik niet echt wat ik wil. Maar ik weet wel dat ik veel beter af ben in m'n koophuis dan in m'n vorige huurhuis: ¤700 hypotheek, waarvan ruim ¤400 aflossing, tegen ¤800 huur (en stijgend) en dat voor een kwalitatief veel beter en groter huis.
De markt is natuurlijk wel ruk momenteel voor een starter. Als je net wat meer verdient en wat meer spaargeld opbouwt plus je studieschuld aflost, dan heb je prima mogelijkheden.
Ik werk bij deze werkgever sinds augustus. Als het aan mij ligt, werk ik hier zeker nog 3-5 jaar. Als ik dan over 5 jaar naar een andere werkgever zou gaan, zou mijn voorkeur uitgaan naar weer de randstad (Rotterdam, Den Haag, Utrecht/Zeist).quote:Op zondag 17 maart 2019 20:43 schreef knoopie het volgende:
Hoe lang werk je nu al bij je huidige werkgever, en denk je dat het realistisch is om daar nog vijf jaar te werken? En wanneer niet, denk je dan in de buurt een nieuwe baan te kunnen vinden?
Is natuurlijk hartstikke leuk om een huis te kopen enzo, maar wat nu als je over drie jaar ineens ergens anders wilt gaan werken? Is dat dan ook goed bereikbaar vanaf daar waar je nu een woning of huis wilt gaan kopen?
Klopt, maar als het eerste niet lukt, is het tweede wel een leuk vertier.quote:Op zondag 17 maart 2019 17:38 schreef investeerdertje het volgende:
Het opbouwen van een duurzame relatie lijkt mij boeiender dan het ontvangen van een dame van plezier.
Exact!quote:Op zondag 17 maart 2019 17:41 schreef Postbus100 het volgende:
Niet moeten, maar de mogelijkheid hebben.quote:
Het is i.m.o katsonmogelijk bij een ander thuis je eigen huishouden te leren regelen. Verder heb je helemaal gelijk, een huis kopen is een andere orde dan op kamers gaan. Maar door het op kamers gaan, heb ik geleerd voor mezelf te zorgen en was dat al weer een taak minder bij het kopen van een huis met alle zaken van dien. Ik kon koken, de zaak huishoudelijk op orde brengen en had iets van zelfdiscipline en onafhankelijkheid.quote:Op zondag 17 maart 2019 17:52 schreef Linkse_krijger het volgende:
Ik ben ook op mn 18e op kamers gegaan en de dingen die je noemt vallen naar mijn ervaring werkelijk in het niets bij het kopen van een huis en al het geregel wat daar bij hoort. Bovendien, alles wat jij noemt kun je ook leren als je thuis woont.
Koop dan iets in de omgeving Bodegraven, Alphen, Waddinxveen. Niet dat de omgeving een bal aan is, maar dan heb je wel die steden op rel. bereikbare afstand.quote:Op zondag 17 maart 2019 20:50 schreef MisterJohnDoe het volgende:
Ik werk bij deze werkgever sinds augustus. Als het aan mij ligt, werk ik hier zeker nog 3-5 jaar. Als ik dan over 5 jaar naar een andere werkgever zou gaan, zou mijn voorkeur uitgaan naar weer de randstad (Rotterdam, Den Haag, Utrecht/Zeist).
Dat krijg je vaak ook, maar er komt ook wel wat meer gedoe bij kijken, zoals het groot onderhoud, tuin en extra gemeentelijke lasten. Enige zekerheid heb je verder wel over hypotheeklasten gedurende de RVP, even afgezien van belastingmaatregelen; die ook bekend zijn voor de komende jaren btw.quote:Op zondag 17 maart 2019 19:11 schreef MisterJohnDoe het volgende:
Met kopen, lijk ik méér voor minder te krijgen (op basis van maandelijkse vaste lasten).
In welke zin?quote:Op zondag 17 maart 2019 21:24 schreef blomke het volgende:
[..]
Koop dan iets in de omgeving Bodegraven, Alphen, Waddinxveen. Niet dat de omgeving een bal aan is, maar dan heb je wel die steden op rel. bereikbare afstand.
Dat is een misverstand. Je bent ook met hypotheek gewoon eigenaar.quote:Op zondag 17 maart 2019 18:37 schreef MisterJohnDoe het volgende:
Een huis kopen alleen om het predicaat 'eigen-huis-bezitter' / 'zelfstandig' te krijgen is sowieso de verkeerde beweegreden (NB: de echte 'huisbezitter' is de BANK, tot en met het moment dat je je hypotheek hebt afbetaald - dat wordt nogal eens vergeten!).
Vooralsnog lijkt huren aantrekkelijker te zijn als eerste stap. Alleen tref ik huurprijzen van minimaal 1300 op Fundaquote:Op zondag 17 maart 2019 21:24 schreef blomke het volgende:
[..]
Koop dan iets in de omgeving Bodegraven, Alphen, Waddinxveen. Niet dat de omgeving een bal aan is, maar dan heb je wel die steden op rel. bereikbare afstand.
Misschien was de voorkeur voor energielabel iets té opportunistisch.quote:Op maandag 18 maart 2019 10:04 schreef Doedezemaar het volgende:
Je kunt alle kanten op als starter, maar een ruimere koopwoning met energielabel A (of B) ligt nog buiten bereik.
Ik zou lekker centraal, in de buurt van Zeist dus, iets kopen, maar echt, schakel een aankoopmakelaar in, want in jouw prijsklasse is alles direct verkocht, soms voordat het op funda staat. Maar dan moet je wel inschatten dat je daar zeker een jaar of 4 tot 5 gaat blijven wonen. En stel je eisen bij, je gaat toch niet eeuwig bij je ouders blijven wachten? Laat het energielabel los, ik heb twintig jaar in jaren zestig woningen met energielabel D of E ofzo gewoond en ik betaalde toen echt niet meer aan energie dan toen ik daarna in een nieuwbouwwoning met label A ging wonen. Blijf, als het kan, uit de buurt van stadsverwarming en blokverwarming, daarbij betaal je de hoofdprijs voor stookkosten.quote:Op maandag 18 maart 2019 10:06 schreef MisterJohnDoe het volgende:
[..]
Misschien was de voorkeur voor energielabel iets té opportunistisch.
Wat zou jouw advies zijn? Koop? Huren?
Idd eisen bijstellen.quote:Op maandag 18 maart 2019 10:26 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Ik zou lekker centraal, in de buurt van Zeist dus, iets kopen, maar echt, schakel een aankoopmakelaar in, want in jouw prijsklasse is alles direct verkocht, soms voordat het op funda staat. Maar dan moet je wel inschatten dat je daar zeker een jaar of 4 tot 5 gaat blijven wonen. En stel je eisen bij, je gaat toch niet eeuwig bij je ouders blijven wachten? Laat het energielabel los, ik heb twintig jaar in jaren zestig woningen met energielabel D of E ofzo gewoond en ik betaalde toen echt niet meer aan energie dan toen ik daarna in een nieuwbouwwoning met label A ging wonen. Blijf, als het kan, uit de buurt van stadsverwarming en blokverwarming, daarbij betaal je de hoofdprijs voor stookkosten.
Over een half jaar heb je al ¤10k extra, dus ik zou gewoon eens gaan oriënteren. Ga eens naar een eerste gesprek bij een hypotheekadviseur en kijk eens wat je kunt krijgen bij hoeveel spaargeld.quote:Op maandag 18 maart 2019 10:28 schreef MisterJohnDoe het volgende:
[..]
Idd eisen bijstellen.
Begrijp mij niet verkeerd, maar met ¤20k kom je ook nergens. Ik ben sowieso genoodzaakt om nog even door te sparen. Vandaar dat ik nog even paar jaar thuis wil blijven wonen.
Hier in de regio valt er niet tegen de prijsstijgingen op te sparen. Wij legden 3 jaar geleden ¤183.000 neer voor onze eengezinswoning en ze worden hier in de straat/buurt aan de lopende band verkocht voor zo’n ¤240.000. En dat is niet eens de randstad, maar ergens boven Alkmaar.quote:Op maandag 18 maart 2019 10:28 schreef MisterJohnDoe het volgende:
[..]
Idd eisen bijstellen.
Begrijp mij niet verkeerd, maar met ¤20k kom je ook nergens. Ik ben sowieso genoodzaakt om nog even door te sparen. Vandaar dat ik nog even paar jaar thuis wil blijven wonen.
Kan mij niet voorstellen dat de prijzen alsmaar zullen blijven stijgen. Op het een gegeven moment moeten ze afvlakken, gevolgd door een prijsdaling.quote:Op maandag 18 maart 2019 10:38 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Hier in de regio valt er niet tegen de prijsstijgingen op te sparen. Wij legden 3 jaar geleden ¤183.000 neer voor onze eengezinswoning en ze worden hier in de straat/buurt aan de lopende band verkocht voor zo’n ¤240.000. En dat is niet eens de randstad, maar ergens boven Alkmaar.
Als je daarvan overtuigd bent: lekker blijven zitten waar je zit en blijven sparen.quote:Op maandag 18 maart 2019 10:55 schreef MisterJohnDoe het volgende:
[..]
Kan mij niet voorstellen dat de prijzen alsmaar zullen blijven stijgen. Op het een gegeven moment moeten ze afvlakken, gevolgd door een prijsdaling.
Althans, ik hoop het. Het zou wat zijn dat ik op mijn 27 á 28ste ongelijk zal hebben en dan met nog hogere prijzen te maken heb. Ja dan moet ik het maar slikkenquote:Op maandag 18 maart 2019 11:00 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als je daarvan overtuigd bent: lekker blijven zitten waar je zit en blijven sparen.
En iets kopen en er dan na een jaartje er achter komen dat je de stad of buurt of de woning niet bevalt is erg duur, omdat je dan toch maar mooi op alle extra kosten blijft zitten die je nu eenmaal tijdens het kopen hebt. Reken je dus niet te snel rijk. En dan hebben we het nog niet eens over al het gedoe en stress die komt kijken bij het kopen en verkopen van een woning.quote:Op maandag 18 maart 2019 11:59 schreef Holenbeer het volgende:
Maak jij je niet wat te druk om wat wat financieel het beste is? Het is maar geld hoor.
Natuurlijk is kopen gunstiger dan huren. Voor altijd bij papa en mama blijven is nóg gunstiger.
In de zin van een verrabbezakt landschap vol met wegen, verstelijkste gebieden en industrieterreinen in een klei- en veengebied. Nou is dat allemaal niet erg als je alleen ergens wont om elders te werken, maar op den duur ga je toch misschien ergens anders iets zoeken.quote:
Exact. Vroeger waren er nogal wat werknemers die hun hele werkzame leven bij én en dezelfde baas zaten, maar nu is switchen veel meer aan de orde. Plus de toegenomen mobiliteit, overbevolking en geëxplodeerde huizenprijzen. Eigenlijk is het behoorlijk lastiger t.o.v. 30 jaar geleden om een stabiele carrière plus woonplek op te bouwen.quote:Op maandag 18 maart 2019 17:26 schreef Gustaf86 het volgende:
Wat nu de financieel beste keuze is ligt er maar aan hoe je leven loopt, en dat is per definitie onzeker. Het is eigenlijk gewoon één grote gok.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |