Zie Nostra boven je.quote:Op zaterdag 16 maart 2019 12:43 schreef EipNiC het volgende:
VVD'er gezocht die dit kan beargumenteren.
quote:Op zaterdag 16 maart 2019 12:14 schreef nostra het volgende:
Vrij evident dat dat nodig is. In plaats van je daar krampachtig tegen te verzetten en á la de SP hard "NEE" te roepen, kan je beter aandacht besteden aan het scheppen van de kaders die daarvoor nodig zijn.
''Het is evident dat het nodig is.''quote:
Ik ben er ook niet mee eens, maar Nostra is vast bereid nader toe te lichten waarom dat zo evident zou zijn.quote:Op zaterdag 16 maart 2019 12:59 schreef EipNiC het volgende:
[..]
''Het is evident dat het nodig is.''
Geweldig argument.
Ik waag daar tegenover te stellen:
Het is evident dat het tegenovergestelde nodig is.
Laat je het weten wanneer hij zo ver is?quote:Op zaterdag 16 maart 2019 13:01 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik ben er ook niet mee eens, maar Nostra is vast bereid nader toe te lichten waarom dat zo evident zou zijn.
Het CBS becijfert het tekort dat door arbeidsmigratie aangezuiverd moet worden op 50.000. Per jaar. De hele energietransitie, voor zover daar nu althans concrete invulling aan wordt gegeven hoe en wanneer die dan precies moet worden uitgevoerd, heeft daar alleen maar een stuwende werking op.quote:Op zaterdag 16 maart 2019 12:59 schreef EipNiC het volgende:
''Het is evident dat het nodig is.''
Geweldig argument.
Ik waag daar tegenover te stellen:
Het is evident dat het tegenovergestelde nodig is.
Als half oost-Europa en het Midden-oosten hier zit: Gambia en omstreken, zou me niet verbazen.quote:
Je loopt een beetje achter, dat is de situatie nu al, in grote steden is 15 jaar op een woning wachten normaal en een enorme groep potentiele kopers kan niet genoeg hypotheek krijgen om een huis te kopen.quote:Op vrijdag 15 maart 2019 20:45 schreef Moustachio het volgende:
Onze kinderen moeten straks 10 jaar op de wachtlijst voor een huurhuis en kunnen een koophuis niet meer betalen.
Wederom zeg je hier niet meer dan dat het nodig is, terwijl die stelling juist argumentatie behoeft. Het 'loopt vast', lees ik in de titel. Wat precies loopt vast? Ik gok dat ze het niet hebben over de infrastructuur, huizenmarkt, sociale cohesie, enzovoorts.quote:Op zaterdag 16 maart 2019 13:43 schreef nostra het volgende:
Het CBS becijfert het tekort dat door arbeidsmigratie aangezuiverd moet worden op 50.000. Per jaar. De hele energietransitie, voor zover daar nu althans concrete invulling aan wordt gegeven hoe en wanneer die dan precies moet worden uitgevoerd, heeft daar alleen maar een stuwende werking op.
Protectionisme is NIET de tegenstelling van massamigratie zoals voorgesteld door de VVD.quote:Op zaterdag 16 maart 2019 13:43 schreef nostra het volgende:
Globalisering en vrij verkeer van personen zijn enerzijds een gegeven. Je kan daar wel allerlei nationalistische gevoelens bij hebben, maar protectionistisch Nederland afsluiten van de rest van de wereld is daar geen oplossing voor en leidt alleen maar tot (veel) grotere nadelige effecten.
Zonder twijfel, althans, voor de homo economicus en in het bijzonder zijn moeder; het bedrijfsleven. Zo 'vergeet' hij bijvoorbeeld de implicatie van ondere andere de stijging huur/koop-prijs.quote:Op zaterdag 16 maart 2019 13:43 schreef nostra het volgende:
Anderzijds wegen de voordelen daarvan simpelweg op tegen de (gepercipieerde) nadelen.
Je weerlegt voor de 3e keer een voor mij non-punt (verdringing), terwijl je mij daar alleen maar mee aantoont dat ze hier dus niet hoeven te zijn: dus waarom zijn ze er?quote:Op zaterdag 16 maart 2019 13:43 schreef nostra het volgende:
De werkgelegenheid voor "die Polen" is dus voornamelijk additioneel. De Nederlandse beroepsbevolking voert andere banen uit en als de Polen die productiebaantjes niet hadden ingevuld, dan was die werkgelegenheid (en mogelijk ook de banen die daaromheen gecreëerd worden) er gewoonweg niet geweest in Nederland.
Waarom zou ik daar ook maar enigszins terughoudend in zijn?quote:Op zaterdag 16 maart 2019 13:43 schreef nostra het volgende:
Dat kan je natuurlijk ook willen, maar wees daar dan eerlijk in en neem ook je verliezen die dat met zich meebrengt.
Absoluut. Gelukkig bestaat er überhaupt geen 'probleem' behalve dan die geprojecteerd wordt op basis van een misplaatst doel: onophoudelijke groei .quote:Op zaterdag 16 maart 2019 13:43 schreef nostra het volgende:
. Roepen dat een paar werkloze oudere Nederlanders omscholen het probleem wel oplost is in ieder geval wel erg simplistisch.
Beroep jij je nu op instanties, die de cijfers mogen manipuleren en achteraf wil jij je erop beroepen?quote:Op zaterdag 16 maart 2019 13:43 schreef nostra het volgende:
[..]
Het CBS becijfert het tekort dat door arbeidsmigratie aangezuiverd moet worden op 50.000. Per jaar. De hele energietransitie, voor zover daar nu althans concrete invulling aan wordt gegeven hoe en wanneer die dan precies moet worden uitgevoerd, heeft daar alleen maar een stuwende werking op.
Globalisering en vrij verkeer van personen zijn enerzijds een gegeven. Je kan daar wel allerlei nationalistische gevoelens bij hebben, maar protectionistisch Nederland afsluiten van de rest van de wereld is daar geen oplossing voor en leidt alleen maar tot (veel) grotere nadelige effecten. Zie de Brexit (nog even los van de achterlijke uitvoering daarvan aan de zijde van het VK) en de effecten van het enerzijds kapot-tariferen en anderzijds subsidiëren van markten door Trump.
Anderzijds wegen de voordelen daarvan simpelweg op tegen de (gepercipieerde) nadelen. Die nadelen zijn vaak een kwestie van perceptie en niet gebaseerd op feiten. Zo is er nauwelijks sprake van verdringing van "Nederlandse" arbeidsplaatsen, hoewel dat wel per sector kan verschilen. Zie bijvoorbeeld het onderzoeksrapport van de SER daarover uit 2014. Langdurige arbeidsmigranten verdringen Nederlandse werknemers überhaupt niet, blijkt onder andere uit dit rapport van de SEO (voor Sociale Zaken) en leveren de collectieve sector netto geld op: bijna het dubbele van wat ze collectief claimen, bijvoorbeeld in de vorm van uitkeringen.
De werkgelegenheid voor "die Polen" is dus voornamelijk additioneel. De Nederlandse beroepsbevolking voert andere banen uit en als de Polen die productiebaantjes niet hadden ingevuld, dan was die werkgelegenheid (en mogelijk ook de banen die daaromheen gecreëerd worden) er gewoonweg niet geweest in Nederland. Dat kan je natuurlijk ook willen, maar wees daar dan eerlijk in en neem ook je verliezen die dat met zich meebrengt. Roepen dat een paar werkloze oudere Nederlanders omscholen het probleem wel oplost is in ieder geval wel erg simplistisch.
Er zin genoeg mensen die willen werken. Dat is gewoon een fantasie verhaaltje van de overheid. Ze willen gewoon een eerlijk inkomen. Terecht.quote:Op zaterdag 16 maart 2019 14:10 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Dus het betreft inderdaad sectoren waar weinig verdringing plaatsvindt, ergo werk dat Nederlanders niet meer kunnen of willen doen.
Ja, dan ben ik eigenlijk inderdaad van mening dat die sectoren niet langer plaatshoren in Nederland. Kun je wel stellen dat het leuke winsten oplevert en daarom maar moet blijven, maar bekijk het eens zo: als ik nu roep dat ik ergens in Twente weer een fabriek aan de gang wil zetten waar kleding in elkaar wordt genaaid, maar dat de overheid maar moet zorgen voor een paar duizend oosterse migranten die bereid zijn om voor een paar cent per dag zich in het zweet te werken, (omdat ik anders niet concurrerend kan draaien) dan wordt dat terecht niet gepikt. Waarom moet er dan wel met alle negatieve gevolgen van dien (nog meer druk op de woningmarkt, infrastructuur, en milieu) zo'n sector als de kassen worden behouden, die met de in Nederland gangbare arbeidsvoorwaarden kennelijk niet meer levensvatbaar is?
Beroep wat maakt het uit als deze maar op de partij stemmen.quote:Op zaterdag 16 maart 2019 14:09 schreef paddy het volgende:
Maar voor ik er verder überhaupt over kan oordelen, zou ik graag willen weten over welke beroepen de VVD het heeft qua tekort.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |