abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_185571213
quote:
We moeten misdrijven verkeerd registreren, zeggen agenten

De politie stelt criminaliteitscijfers gunstiger voor dan ze in werkelijkheid zijn.
Verschillende agenten zeggen dat ze onder druk van hun leidinggevende misdrijven weleens anders hebben geregistreerd dan zou moeten. Ook ontmoedigen agenten het doen van aangifte en worden zaken ten onrechte als opgelost beschouwd.

Dat blijkt uit onderzoek van Investico, een platform van onderzoeksjournalisten dat de bevindingen deze week publiceert in De Groene Amsterdammer. Investico hield een peiling onder leden van de Nederlandse Politiebond, waar 1500 agenten op reageerden, en sprak met tientallen van hen.

Korpschef Erik Akerboom kondigt een onderzoek aan naar onjuiste registratie van misdrijven:

Volgens een deel van de ondervraagde politiemensen is sprake van 'creatief boekhouden'. Honderden agenten zeggen te hebben meegemaakt dat delicten verkeerd worden geregistreerd in het politiesysteem.

Op deze manier kunnen misdaadcijfers op lokaal niveau worden opgepoetst, stellen verschillende agenten. Foutieve registratie gebeurt volgens hen vaak onder druk van leidinggevenden, die worden afgerekend op de criminaliteitscijfers in hun gebied.

Gevoelig
Zo vertelt een agent van de eenheid Amsterdam over een bende die achter elkaar autoruiten insloeg, in de hoop op buit. Als er niets uit een auto werd gestolen, moesten de agenten de inbraak van hun leidinggevenden noteren als 'vernieling'. Op papier valt dan het aantal autokraken lager uit.

Er wordt vooral gegoocheld met delicten die prioriteit hebben en politiek gevoelig liggen, blijkt uit het onderzoek van Investico. Zo kan een straatroof ook worden geregistreerd als 'zakkenrollerij' of 'diefstal', een woninginbraak waarbij de inbrekers via de schuur zijn binnengekomen als 'inbraak in schuur' en een mishandeling als 'ruzie'.

Een andere reden waarom verkeerd wordt geregistreerd, is het ingewikkelde systeem waarmee de agenten moeten werken. Bij het registreren van een misdrijf kunnen ze kiezen uit bijna 700 categorieën. Alleen al voor diefstal kan een agent in het politiesysteem uit 65 verschillende vinkjes kiezen. Ook dat leidt ertoe dat delicten onder de verkeerde noemer worden weggezet.

Vinkjes
Hoe vaak misdaadcijfers rooskleuriger worden voorgesteld, valt niet te zeggen. Maar dát het gebeurt, staat voor veel respondenten vast. De meerderheid van de bevraagde agenten zegt niet te geloven dat de criminaliteit daalt, zoals de officiële statistieken laten zien.

Akerboom schat dat de officiële cijfers maar een kwart van de totale criminaliteit laten zien, omdat lang niet iedereen aangifte doet. Hij zegt dat er binnen de politie al langer aandacht is voor de manier van registreren, maar heeft dus geen aanwijzingen dat cijfers bewust anders worden voorgesteld.

"Als collega's dit melden, vind ik wel dat we er serieus naar moeten kijken. Het is reden om hier goed onderzoek naar te doen en gesprekken te voeren met de teams op de werkvloer hoe ze dit ervaren."
Ontmoedigd

Opvallend is ook dat honderden agenten vinden dat burgers ontmoedigd worden om aangifte te doen. Zo zouden mensen soms bewust worden bewogen om géén aangifte te doen, omdat er toch geen tijd en menskracht is om de aangifte op te pakken.

Sommige agenten noemen ook het sluiten van politiebureaus. Volgens een agent daalde het aantal aangiften van fietsendiefstal in zijn gemeente spectaculair na het sluiten van het bureau. Beperkt geopende politieposten en het maken van een afspraak om aangifte te doen zouden belemmerend werken.
Opgehelderd en opgelost

Verder wijzen agenten erop dat het aantal opgeloste misdrijven lager ligt dan de officiële statistieken suggereren. Dat zou komen doordat de begrippen 'opgehelderd' en 'opgelost' ten onrechte door elkaar worden gebruikt.

De politie hanteert de term 'opgehelderd' voor zaken waarbij een verdachte is gehoord. Dat betekent nog niet dat een verdachte daadwerkelijk is aangehouden en de zaak is overgedragen aan het Openbaar Ministerie, want pas dan geldt een zaak als 'opgelost'.

Een van de respondenten beschrijft hoe na de aanhouding van een inbreker verschillende andere zaken zonder enig bewijs aan hem werden toegeschreven, om zo het aantal opgeloste woninginbraken op te krikken.
Excessen

"Structureel de cijfers manipuleren onder druk van de chef herken ik niet", reageert Jan Struijs, voorzitter van de Nederlandse Politiebond. "Ik ga ervan uit dat het excessen zijn."

Die excessen komen volgens hem vooral door tijdgebrek en onderbezetting bij de politie. "Er is wel eens discussie of iets een inbraak of een vernieling is, en dan wordt net iets makkelijker gekozen voor vernieling omdat agenten toch weten: we gaan niets met deze zaak doen."

Om diezelfde reden wordt het doen van aangifte ontmoedigd, denkt de vakbondsvoorzitter. "Een agent zegt: 'Ik snap dat u aangifte wil doen, maar ik zal eerlijk zijn: we gaan dit niet onderzoeken, want we hebben het hartstikke druk'. Ik zie ook dat aangiften worden weggeschreven zonder daderindicatie, terwijl er misschien wel camerabeelden zijn of een buurvrouw iets heeft gezien. Dat ontmoedigt de burger, want die heeft geen zin om de volgende keer weer aangifte te doen."

https://nos.nl/artikel/22(...)-zeggen-agenten.html

[ Bericht 0% gewijzigd door sp3c op 12-03-2019 21:41:40 ]
  dinsdag 12 maart 2019 @ 20:33:33 #2
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_185571336
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 20:28 schreef EipNiC het volgende:
Akerboom schat dat de officiële cijfers maar een kwart van de totale criminaliteit laten zien,
Goed onthouden dus. Als users weer met cijfers en lijstjes hun argumenten proberen te onderbouwen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_185571346
Ik ben benieuwd naar het artikel van de Groene. Binnenkort even bij iemand op visite.
pi_185571360
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 20:33 schreef Harvest89 het volgende:
[..]

Goed onthouden dus. Als users weer met cijfers en lijstjes hun argumenten proberen te onderbouwen.
Ja, of iig, het tegenwoord van zovele agenten.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 12-03-2019 20:36:01 ]
pi_185571417
Overigens een pluim voor de NOS, mits ze ditmaal niet alsnog cruciale info weggelaten hebben.
pi_185571432
''Een andere reden waarom verkeerd wordt geregistreerd, is het ingewikkelde systeem waarmee de agenten moeten werken. Bij het registreren van een misdrijf kunnen ze kiezen uit bijna 700 categorieën. Alleen al voor diefstal kan een agent in het politiesysteem uit 65 verschillende vinkjes kiezen. Ook dat leidt ertoe dat delicten onder de verkeerde noemer worden weggezet.''

Je kan je ook afvragen of dat niet precies de reden is waarom dat systeem zo (onnodig) ingewikkeld is.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-03-2019 20:38:25 ]
pi_185571521
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 20:33 schreef Harvest89 het volgende:
[..]

Precies dit ja. Wilde hetzelfde typen.
pi_185571629
Lees: van de chef moeten we het onder x-categorie zetten, ik vind zelf dat het y-categorie is dus verkeerd geregistreerd onder druk van de baas :(
<a href="http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif" target="_blank" rel="nofollow"><a href="http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif&lt" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif<</a>;/a>
  dinsdag 12 maart 2019 @ 20:54:31 #9
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_185571846
Waarom wordt er adhv deze resultaten een onderzoek ongesteld?
Maatregelen en veranderingen lijken met iets meer op z'n plaats. Als we elke keer en onderzoek gaan beantwoorden met een onderzoek kan je natuurlijk bezig blijven. :')
pi_185572081
Als er niets uit een auto wordt gestolen moet het toch worden gecategoriseerd als 'diefstal' en niet als 'vernieling'?

[ Bericht 68% gewijzigd door sp3c op 12-03-2019 21:42:47 ]
pi_185572135
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 21:02 schreef Xa1pt het volgende:
Als er niets uit een auto wordt gestolen moet het toch worden gecategoriseerd als 'diefstal' en niet als 'vernieling'?
Auto-inbraak mi.
pi_185572340
Dat maar een kwart aangifte doet en de officiële cijfers daarom niet zouden kloppen is ook ietwat kort door de bocht overigens. Dat kun je gewoon corrigeren met het percentage m.b.t. de aangiftebereidheid over meerdere jaren. Dat de statistieken niet kloppen omdat maar een kwart aangifte doet is onzinnig; als er al - bijvoorbeeld - 50 jaar maar 25% aangifte doet kun je nog steeds spreken van een daling.

En cijfers daarover zijn ook al geruime tijd inzichtelijk.

Overigens worden cijfers m.b.t. criminaliteit maar zelden alleen gebaseerd op de gedane aangiftes. Je kunt criminaliteit op meerdere manieren meten en dat wordt dan ook al wel wat langer gedaan.
pi_185572640
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 21:12 schreef Xa1pt het volgende:
Dat de statistieken niet kloppen omdat maar een kwart aangifte doet is onzinnig; als er al - bijvoorbeeld - 50 jaar maar 25% aangifte doet kun je nog steeds spreken van een daling.
Ja, maar die 'als' is zeer onwaarschijnlijk gezien de op te merken achteruitgang op meerdere fronten zoals aangeduid in het artikel. Ontmoedigen van het doen van aangiften was echt geen ding 50 of 30 jaar geleden.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 12-03-2019 21:27:37 ]
pi_185572804
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 21:12 schreef Xa1pt het volgende:
Dat maar een kwart aangifte doet en de officiële cijfers daarom niet zouden kloppen is ook ietwat kort door de bocht overigens. Dat kun je gewoon corrigeren met het percentage m.b.t. de aangiftebereidheid over meerdere jaren.
Blijkbaar moet er naast correctie voor de aangiftebereidheid, dus ook nog een correctie voor de opname-bereidheid toegepast worden. Want als we dit onderzoek moeten geloven, is die laatste dus geen 100%. Wat best wel enorm kwalijk is. En dan druk ik me voorzichtig uit.

quote:
Dat de statistieken niet kloppen omdat maar een kwart aangifte doet is onzinnig; als er al - bijvoorbeeld - 50 jaar maar 25% aangifte doet kun je nog steeds spreken van een daling.
Niet zonder meer, wanneer er dus niet óók gecorrigeerd is voor de bereidheid tot het opnemen van de aangifte.

quote:
En cijfers daarover zijn ook al geruime tijd inzichtelijk.

Overigens worden cijfers m.b.t. criminaliteit maar zelden alleen gebaseerd op de gedane aangiftes. Je kunt criminaliteit op meerdere manieren meten en dat wordt dan ook al wel wat langer gedaan.
"Pools are perfect for holding water"
  dinsdag 12 maart 2019 @ 21:37:06 #15
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_185573069
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 21:02 schreef Xa1pt het volgende:
[..]

quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 21:04 schreef EipNiC het volgende:
[..]

Auto-inbraak mi.
Auto inbraak of poging tot. Vernieling is iets anders
pi_185573142
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 21:37 schreef the-eye het volgende:
[..]

[..]

Auto inbraak of poging tot. Vernieling is iets anders
Toen mijn autoruit ingetikt was mocht ik trouwens zelf kiezen tussen vernieling of inbraak. Niet veel later kreeg ik een standaardmailtje terug met de boodschap dat ze er niets mee gaan doen vanwege de lage succeskans. Maar goed, ik koos inbraak want dat was verzekering-technisch wat handiger. Dus ook dat is nog een element.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-03-2019 21:49:01 ]
  dinsdag 12 maart 2019 @ 21:43:52 #17
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_185573265
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 20:54 schreef the-eye het volgende:
Waarom wordt er adhv deze resultaten een onderzoek ongesteld?
Maatregelen en veranderingen lijken met iets meer op z'n plaats. Als we elke keer en onderzoek gaan beantwoorden met een onderzoek kan je natuurlijk bezig blijven. :')
War is not meant to be won, it is meant to be continuous
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  dinsdag 12 maart 2019 @ 21:46:24 #18
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_185573354
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 21:29 schreef probeer het volgende:
Blijkbaar moet er naast correctie voor de aangiftebereidheid, dus ook nog een correctie voor de opname-bereidheid toegepast worden. Want als we dit onderzoek moeten geloven, is die laatste dus geen 100%. Wat best wel enorm kwalijk is. En dan druk ik me voorzichtig uit.
Dat is het zeker. De politie voert een actief ontmoedigingsbeleid m.b.t. het doen van aangifte van kleine vergrijpen, want dan lijken de (toch al dramatische) oplospercentages iets beter.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 12 maart 2019 @ 21:51:57 #19
80382 manny
30 is best veel
pi_185573528
jeetje. onduidelijkheid over hoe iets te vast te leggen. en een manager die stimuleert het “voordelig” te registreren.

klinkt als elke willekeurige organisatie van meer dan 10 man in nederland.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_185573636
Wel weer knap hoor ... Honderden agenten van de 1500 geven iets aan, maar meneer de voorzitter van de politiebond gaat er maar meteen van uit dat dat excessen zijn. Tot zover het onderzoekend en oplossend vermogen van die man. Prima reden om eens naar zijn functioneren te kijken, wanneer hij een mogelijk zeer serieus probleem wat zich aandoet, al meteen afdoet als uitzonderingsgevallen.
"Pools are perfect for holding water"
  dinsdag 12 maart 2019 @ 21:57:13 #21
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_185573690
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 21:55 schreef probeer het volgende:
Wel weer knap hoor ... Honderden agenten van de 1500 geven iets aan, maar meneer de voorzitter van de politiebond gaat er maar meteen van uit dat dat excessen zijn. Tot zover het onderzoekend en oplossend vermogen van die man. Prima reden om eens naar zijn functioneren te kijken, wanneer hij een mogelijk zeer serieus probleem wat zich aandoet, al meteen afdoet als uitzonderingsgevallen.
Akerboom komt uit het netwerk van zijn voorganger, de tot op het bot corrupte Bouman. Wat had je dan verwacht?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 12 maart 2019 @ 22:05:51 #22
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_185573911

Doet mij hieraan denken. -O-
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  dinsdag 12 maart 2019 @ 22:36:36 #23
94080 VeX-
HAHA..JIJ hebt HEUL veel POSTS
pi_185574937
Dit verbaast me niks. Er is zoveel mis in dit corrupte boevenland maar dat wordt allemaal doodgezwegen.
Life is just a series of peaks and troughs, yeah. And you don't know whether you're in a trough until you're climbing out, or on a peak, 'till you're coming down. And that's it. - David Brent
  dinsdag 12 maart 2019 @ 22:43:47 #24
284036 Kotsemmer
Uit naastenliefde
pi_185575206
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 20:38 schreef EipNiC het volgende:

Je kan je ook afvragen of dat niet precies de reden is waarom dat systeem zo (onnodig) ingewikkeld is.
Ik heb het wel eens mogen zien en dit verhaal verbaast me niks.
Het registreren alleen is niet zo moeilijk, maar ook alle vervolgacties (indien van toepassing) moeten er in vastgelegd worden, en voor de verschillende delicten heb je andere processtappen. En het is technisch zwaar verouderd en werkt absoluut niet intuitief.
pi_185575497
Zo rollen wij in polco NL.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')