Nederlander is toch wat betreft hun buitenlands beleid hoofdzakelijk (nog) op Amerika gericht.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 21:43 schreef EipNiC het volgende:
[..]
We zijn toch niet slechts passieve entertainment-consumenten? Ik heb het over onderling contact. Naar mijn ervaring hebben we een veel betere synergy met Britten dan met al die andere Europese volkeren...
Daar doelt hij toch helemaal niet op? Hij heeft het over chemie met andere EU-landen.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 21:58 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
Nederlander is toch wat betreft hun buitenlands beleid hoofdzakelijk (nog) op Amerika gericht.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2847169/blok-geen-eu-leger
Ik ben sowieso wat pragmatischer. Als de EU daadwerkelijk gericht is op 'samenwerking en het voorkomen van oorlog' (denk aan de valselijke claim op de vrede van de afgelopen 70 jaar) dan geef je het VK een riante positie. Dat weiger je alleen als je emotioneel en uit bent op straf. En dat doen is natuurlijk toegeven dat federalisering niet het enige en onvermijdelijke eindpunt van de EU is: ''Huh, kunnen we ook gezonde handelsafspraken maken zónder opgeslurpt te worden?'' - Ja, dat is precies wat de EU (en haar voorganger) lang geleden betekende.''quote:Op dinsdag 12 maart 2019 21:58 schreef Tocadisco het volgende:
Of dat ze de Britten toestaan om selectief in de elementen van EU-lidmaatschap te winkelen om een situatie te creëren waarin ze wel alle voorrechten hebben maar verder geen enkele verplichting.
Ik dacht ook dat Brussel (en Straatsburg) de zetel van de Europese Unie werd mede om genoegdoening te doen aan België, dat veel heeft moeten lijden door WOI en WOII, maar ook door de Franse tijd, en nog eerder, tijdens de oorlogen van Lodewijk XIV.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 21:30 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, nou ja, dat ligt moeilijk natuurlijk, maar ik ga daar niet zo maar een uitspraak over doen. Dat ligt gevoelig. Heb discussies erover wel vermeden ook op FOK!.
Bijkomend moet ook het Britse rijbewijs nog in Frankrijk erkend wordenquote:Op dinsdag 12 maart 2019 20:57 schreef zalkc het volgende:
[..]
Veel, eigenlijk alles wat als vanzelfsprekend op internationaal vlak geregeld is word onzeker. Het hangt veel af van goodwill vanaf dat moment. Bedenk maar eens wat er allemaal al moet zijn geregeld wil een Brit in Frankrijk een auto-ongeluk krijgen en in het ziekenhuis raken.
1. De Brit moet Frankrijk in mogen. Daarnaast ook nog de auto en alle bagage
2. Het geheel moet verzekerd zijn in Frankrijk
3. Als die verzekering word aangesproken, hoe word dat afgehandeld?
Nope. Denkfout. Not how it works dear.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 22:04 schreef EipNiC het volgende:
[..]
Ik ben sowieso wat pragmatischer. Als de EU daadwerkelijk gericht is op 'samenwerking en het voorkomen van oorlog' (denk aan de valselijke claim op de vrede van de afgelopen 70 jaar) dan geef je het VK een riante positie. Dat weiger je alleen als je emotioneel en uit bent op straf. En dat doen is natuurlijk toegeven dat federalisering niet het enige en onvermijdelijke eindpunt van de EU is.
Dat moet toch wel echt de grootste zwendel uit de geschiedenis zijn. Dat de Britten zichzelf (en anderen) ervan hebben weten te overtuigen dat ze oneerlijk behandeld worden omdat ze geen verheven positie boven anderen krijgen...quote:Op dinsdag 12 maart 2019 22:04 schreef EipNiC het volgende:
[..]
Ik ben sowieso wat pragmatischer. Als de EU daadwerkelijk gericht is op 'samenwerking en het voorkomen van oorlog' (denk aan de valselijke claim op de vrede van de afgelopen 70 jaar) dan geef je het VK een riante positie. Dat weiger je alleen als je emotioneel en uit bent op straf. En dat doen is natuurlijk toegeven dat federalisering niet het enige en onvermijdelijke eindpunt van de EU is.
Idd.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 22:08 schreef J.B. het volgende:
[..]
Bijkomend moet ook het Britse rijbewijs nog in Frankrijk erkend wordenMijn bazin heeft een Brits rijbewijs vanuit de tijd dat ze nog in het verenigd koninkrijk woonde, die heeft zich een maand geleden gelukkig bedacht dat het toch wel verstandig zou zijn om dat nog snel over te laten zetten naar een Duits rijbewijs
En dat diezelfde Britten dan vast zitten in die oneerlijke EU, die ze nota bene zelf gecreeerd hebben.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 22:12 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Dat moet toch wel echt de grootste zwendel uit de geschiedenis zijn. Dat de Britten zichzelf (en anderen) ervan hebben weten te overtuigen dat ze oneerlijk behandeld worden omdat ze geen verheven positie boven anderen krijgen...
Een riante positie maakt ze niet per se 'verheven'. En ook volgt de wens voor zo een deal niet uit het idee dat ze oneerlijk behandeld zijn.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 22:12 schreef Tocadisco het volgende:
Dat moet toch wel echt de grootste zwendel uit de geschiedenis zijn. Dat de Britten zichzelf (en anderen) ervan hebben weten te overtuigen dat ze oneerlijk behandeld worden omdat ze geen verheven positie boven anderen krijgen...
Maar men wil juist geen positie. Men heeft gestemd voor een Brexit.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 22:14 schreef EipNiC het volgende:
[..]
Een riante positie maakt ze niet per se 'verheven'.
https://nos.nl/liveblog/2(...)E-container-35765429quote:Extra overleg in Straatsburg
Morgenochtend om 09.00 uur is er een extra overleg met de fractievoorzitters van de Europese politieke partijen en EU-brexitonderhandelaar Barnier over hoe nu verder. Ook stond er al een formeel debat gepland over de brexit in het Europees Parlement in Straatsburg.
Mss kan Barnier een keer naar Londen gaan. Op ziekenbezoek.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 22:16 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
https://nos.nl/liveblog/2(...)E-container-35765429
En wat zouden we dan precies moeten doen?quote:Op dinsdag 12 maart 2019 21:37 schreef EipNiC het volgende:
Mi moet Nederland in de bres springen. Naast de Belgen is er geen volk dat zo dicht nabij onze aard ligt. Vooral wb sarcasme en droge humor. Koesteren dus, die vrienden.
Waarom zouden ze een riante positie moeten krijgen? Waarom zou hun belang boven ons belang moeten gaan? Trust me, ze gaan zelf ook keihard voor eigenbelang. En vinden dat doodnormaal en gerechtvaardigd. Wat het ook is.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 22:14 schreef EipNiC het volgende:
[..]
Een riante positie maakt ze niet per se 'verheven'. En ook volgt de wens voor zo een deal niet uit het idee dat ze oneerlijk behandeld zijn.
Ik sta open voor ideeën.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 22:19 schreef westwoodblvd het volgende:
En wat zouden we dan precies moeten doen?
Nog mooier zelf: Ze kunnen ervoor kiezen om te blijven met alle uitzonderingen die ze nu al hebben. Veel rianter dan dat kun je het nauwelijks krijgen.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 22:19 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Waarom zouden ze een riante positie moeten krijgen? Waarom zou hun belang boven ons belang moeten gaan? Trust me, ze gaan zelf ook keihard voor eigenbelang. En vinden dat doodnormaal en gerechtvaardigd. Wat het ook is.
Maar de EU doet omgekeerd uiteraard hetzelfde. En zijn ze op geen enkele -geen enkele!- manier bezig geweest met een strafcampagbe tegen het VK of zelfs maar onredelijk geweest.
Het VK is alleen maar onredelijk geweest.
Daarbij willen ze het zelf en doen ze het zichzelf aan. Niemand weerhoudt ze om te blijven.
OKquote:Op dinsdag 12 maart 2019 22:03 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Daar doelt hij toch helemaal niet op? Hij heeft het over chemie met andere EU-landen.
Solidair zijn en ook uit de EU stappen natuurlijk.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 22:19 schreef westwoodblvd het volgende:
[..]
En wat zouden we dan precies moeten doen?
Het is een idee.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 22:21 schreef Janneke141 het volgende:
Solidair zijn en ook uit de EU stappen natuurlijk.
Precies.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 22:12 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Dat zeg ik: niemand weerhoudt ze ervan om te blijvenquote:Op dinsdag 12 maart 2019 22:21 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Nog mooier zelf: Ze kunnen ervoor kiezen om te blijven met alle uitzonderingen die ze nu al hebben. Veel rianter dan dat kun je het nauwelijks krijgen.
Het is nog maar de vraag of 'hun belang' daarmee boven die van ons (Nederlanders, niet EU) komt te staan.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 22:19 schreef Whiskers2009 het volgende:
Waarom zouden ze een riante positie moeten krijgen? Waarom zou hun belang boven ons belang moeten gaan?
Dat is wel waar de wereld om draait.quote:
Och, als je van mening bent dat de EU slecht is ben je het al snel met de Britten eens. Soort Calimero effect.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 22:22 schreef Jane het volgende:
[..]
Precies.
Ik vind het al onbegrijpelijk dat Britten daadwerkelijk - zonder ironie - vinden dat ze meer verdienen dan anderen, maar dat er ook niet-Britten zijn die dit nu met droge ogen beweren is helemaal niet te geloven.
Je zegt het waarschijnlijk als grap maar dat was ooit een serieuze suggestie van Britse zijde over hoe het probleem met de Ierse grens kon worden opgelost: Ierland moest er ook maar uit stappen, dan kon het daarna in een douane-unie met de Britten verder gaan en kon de grens open blijven.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 22:21 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Solidair zijn en ook uit de EU stappen natuurlijk.
Die was prachtig inderdaad. Al vond ik de opmerking van die backbencher die concludeerde dat het VK met de May-deal geen enkele zetel in het Europese Parlement meer overhield en dus een bijzonder slecht idee was eigenlijk nog net iets hilarischer.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 22:24 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Je zegt het waarschijnlijk als grap maar dat was ooit een serieuze suggestie van Britse zijde over hoe het probleem met de Ierse grens kon worden opgelost: Ierland moest er ook maar uit stappen, dan kon het daarna in een douane-unie met de Britten verder gaan en kon de grens open blijven.
Douane-unie zeg je, maar volgens mij was het nog erger. Ierland moest maar 'gewoon weer deel uit gaan maken van de UK'. Toch?quote:Op dinsdag 12 maart 2019 22:24 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Je zegt het waarschijnlijk als grap maar dat was ooit een serieuze suggestie van Britse zijde over hoe het probleem met de Ierse grens kon worden opgelost: Ierland moest er ook maar uit stappen, dan kon het daarna in een douane-unie met de Britten verder gaan en kon de grens open blijven.
Nee, dat is het niet (de vraag).quote:Op dinsdag 12 maart 2019 22:23 schreef EipNiC het volgende:
[..]
Het is nog maar de vraag of 'hun belang' daarmee boven die van ons (Nederlanders, niet EU) komt te staan.
Ja, en nee. Macht kent meerdere dimensies. En bovendien is de gunfactor zeer reëel. Vooral bancair.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 22:23 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat is wel waar de wereld om draait.
Die hebben de Britten inmiddels behoorlijk te grabbel gegooidquote:Op dinsdag 12 maart 2019 22:27 schreef EipNiC het volgende:
[..]
Ja, en nee. Macht kent meerdere dimensies. En bovendien is de gunfactor zeer reëel. Vooral bancair.
Ik heb het niet over macht. Ik heb het over (de) economie. Al hangen die twee wel samen.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 22:27 schreef EipNiC het volgende:
[..]
Ja, en nee. Macht kent meerdere dimensies. En bovendien is de gunfactor zeer reeël. Vooral bancair.
EU is niet zo blij dat er, na een akkoord, ineens gaan mandaat blijkt te zijn van degene met wie ze hebben onderhandeld. UK kan dat op de korte termijn ook niet garanderen.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 22:29 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Die hebben de Britten inmiddels behoorlijk te grabbel gegooid.
Het is geen sero-sum game. Het VK eindigt aan de bedelstaf of VK in een riante (jouw inziens onverdiende) positie. Waar kies je voor?quote:Op dinsdag 12 maart 2019 22:27 schreef Whiskers2009 het volgende:
Nee, dat is het niet (de vraag).
En ik ben niet bereid het belang vh VK te laten prevaleren boven het belang van NL en/of de EU waar we deel van uitmaken.
Je gaat maar emigreren als je vindt dat hun belang prevaleert omdat je zo'n goede chemie met ze hebt..
Ik ben uiteraard biet bereid ze te laten verhongeren al hebben ze er zelf nog zo'n puinhoop van gemaakt.
Maar enige realiteitszin is wel op z'n plaats.
Of geen van beide.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 22:32 schreef EipNiC het volgende:
[..]
Het is geen sero-sum game. Het VK eindigt aan de bedelstaf of VK in een riante (jouw inziens onverdiende) positie. Waar kies je voor?
Wel als de uitkomst sero-positief is.quote:
Er was al eerder een akkoord he? Eisen Britten ingewilligd (wilden zelf o.a. de backstop), weggestemd.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 22:32 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
EU is niet zo blij dat er, na een akkoord, ineens gaan mandaat blijkt te zijn van degene met wie ze hebben onderhandeld. UK kan dat op de korte termijn ook niet garanderen.
het zou wel heel naïef zijn als de EU dat niet zag aankomen.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 22:32 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
EU is niet zo blij dat er, na een akkoord, ineens gaan mandaat blijkt te zijn van degene met wie ze hebben onderhandeld. UK kan dat op de korte termijn ook niet garanderen.
Bedelstaf.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 22:32 schreef EipNiC het volgende:
[..]
Het is geen sero-sum game. Het VK eindigt aan de bedelstaf of VK in een riante (jouw inziens onverdiende) positie. Waar kies je voor?
quote:Op dinsdag 12 maart 2019 22:33 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wel als de uitkomst sero-positief is.
Jij poneerde dat de wereld om geld draait, ik corrigeer dat. Macht is veel breder en vraagt om de inclusie van meer aspecten dan slechts het economische.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 22:31 schreef Whiskers2009 het volgende:
Ik heb het niet over macht. Ik heb het over (de) economie. Al hangen die wel samen.
En welke gunfactor? Die is er niet buiten samenwerkingsverbanden. Tenzij je Trump heet misschien. Maar dan er sprake van vrij vreemde uitverkorenen daarvoor.
quote:Op dinsdag 12 maart 2019 22:33 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wel als de uitkomst sero-positief is.
Wat is die gunfactor dan?quote:Op dinsdag 12 maart 2019 22:36 schreef EipNiC het volgende:
[..]
Jij poneerde dat de wereld om geld draait, ik corrigeer dat. Macht is veel breder en vraagt om de inclusie van meer aspecten dan slechts het economische.
De gunfactor die onder de 'rationele' en 'officiële' het verschil maakt.
Tuurlijk zag de EU dat van mijlenver aankomen; maar met wie hadden ze anders moeten onderhandelen? Het is echt primair een probleem van de UK; EU zal ze wel niet als een blok laten vallen, maar ergens houdt het ook op.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 22:34 schreef LorneMalvo het volgende:
[..]
het zou wel heel naïef zijn als de EU dat niet zag aankomen.
Dát is -uiteindelijk- in het belang van NL?quote:Op dinsdag 12 maart 2019 22:35 schreef Whiskers2009 het volgende:
Bedelstaf.
Als ik MOET kiezen.
Uiteraard kies ik dan voor het belang van NL (= het belang vd EU).
Ja.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 22:37 schreef EipNiC het volgende:
[..]
Dát is -uiteindelijk- in het belang van NL?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |