abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_7722792
quote:
Lijsttrekkers kruisen de degens op zondag

De komende drie zondagen kruisen verschillende lijsttrekkers de degens met elkaar. Op zondag 5 januari zijn dat Jan-Peter Balkenende (CDA) en Jan Marijnissen (SP), op zondag 12 januari Femke Halsema (GroenLinks) en Thom de Graaf (D66) en op zondag 19 januari Wouter Bos (PvdA) en Gerrit Zalm (VVD).

Uiteraard heeft de redactie ook de LPF uitgenodigd voor een dergelijk debat maar na een aanvankelijke toezegging weigert de tweede partij van het land nu aan de uitnodiging gehoor te geven omdat het debat geen prioriteit voor hen heeft.

http://www.netwerk.tv/

* Vanavond dus om 20:15 op NL1: Balkenende versus Marijnissen.

Dit topic is voor alle beschouwingen en commentaren rond dit debat. Dus svp niet voor elke uitspraak van één van beide politici een apart topic openen, enkel als het echt belangrijk nieuws is zal ik dat niet sluiten.

zondag 5 januari 2003 @ 18:30:40 #2
25540 GeraLd
Het begint met ambitie
pi_7723000
ik kijk ernaar uit - naar die farce bij RTL4 zal met name onze MP zich moeten/willen/?gaan? bewijzen in een echt, serieus debat in een 'grote mensenprogramma' (sprak iemand van 18 ). Wellicht is de debatleider vanavond beter dan Frits Wester, en is de redactie van Netwerk beter in staat het debat voor te bereiden dan de redactie bij RTL4 (intromart), en krijgen we niet van die kortzichtige stellingen.
Zoals Pronk al zei in de nabeschouwing: politiek is niet simpel - en we moeten niet net doen alsof dat wel zo is. Korte, makkelijke antwoorden bestaan niet.
Het leven is geen krentenbol
pi_7723743
Ik vraag me af of Balkenende een beetje kan herstellen van vrijdag en ik denk dat het vuurwerk kan worden.
Balkie tegen Jan: hypotheek, Irak, te links etc.
Jan tegen JP: Irak, ziektekosten, wanbeleid, weer met LPF, etc.
  zondag 5 januari 2003 @ 19:20:52 #4
34355 Farzin
Weg en opgetieft.
pi_7723900
Bedankt voor de tip. Ik ga zeker kijken. Marijnissen zal gehakt maken van de premier.

En morgen zal de uitzending online staan.

zondag 5 januari 2003 @ 20:16:48 #5
215 misterDre
Paint it black!
pi_7724955
Remember kick
pi_7725094
Ik ben benieuwd hoe het loopt. Deze 2 lijstrekkers communiceren op een manier die flink verschilt bij beiden. Ik ben benieuwd of ze een mooie inhoudelijke discussie kunnen voeren.

Btw, Balk heeft een uitnodiging voor een tv-debat op TV Rijnmond met Herben van de LPF afgewezen. Geen idee waarom, maar de presentatrice zei tegen de gasten (Halsema en Bos) iets in de trant van 'dat was te verwachten hč?'.

Moderator / Redactie Sport / Weblog zondag 5 januari 2003 @ 20:36:06 #7
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_7725343
nou k moet zeggen dat k deze formule wel erg leuk vind. ze mogen nu eens niet de hele tijd hun eigen programma dr door te hameren
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_7725360
Waarom lees ik dit nu pas. .

[Dit bericht is gewijzigd door Glacius op 05-01-2003 20:51]

It's easier to get forgiveness than permission.
pi_7725436
Hopelijk zetten ze een videostream op internet, net zoals bij NOVA.
  zondag 5 januari 2003 @ 20:41:51 #10
572 Sniper
Gull Catcher
pi_7725459
Het linkse klapvee is weer eens luidruchtig aanwezig.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog zondag 5 januari 2003 @ 20:43:35 #11
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_7725495
quote:
Op zondag 5 januari 2003 20:41 schreef Sniper het volgende:
Het linkse klapvee is weer eens luidruchtig aanwezig.
moet Balkenende maar eens antwoord geven op de vragen
DeLuna vindt me dik ;(
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  zondag 5 januari 2003 @ 20:43:55 #12
572 Sniper
Gull Catcher
pi_7725502
Verder is de formule wel aardig. Beetje veel door elkaar praten dat wel.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog zondag 5 januari 2003 @ 20:46:03 #13
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_7725556
quote:
Op zondag 5 januari 2003 20:43 schreef Sniper het volgende:
Verder is de formule wel aardig. Beetje veel door elkaar praten dat wel.
ja ze hebben nog een paar banden van pim bekeken volgens mij
DeLuna vindt me dik ;(
pi_7725596
Ik vraag me af waarom je uberhaupt nog wilt gaan werken als marijnissen aan de macht komt met zijn sp. Je kunt gewoon het beste thuis blijven zitten kinderen fokken en je lever wegzuipen.

De overheid (of liever gezegd de mensen de willen werken voor hun geld) betalen toch wel je kinderen en ziektekosten.

[Dit bericht is gewijzigd door Progressor op 05-01-2003 20:48]

pi_7725618
quote:
Op zondag 5 januari 2003 20:36 schreef Glacius het volgende:
Waar lees ik dit nu pas. .
Ik kan het helaas niet zien nu, maar het wordt om kwart over 12 vannacht herhaald.
pi_7725621
het is een overzichtelijk debat, veel beter opgezet als het rtl-4 debat.

Jammer is dat het gaat tussen 2 bijna tegenpolen. Waardoor het simpel haast ja/ nee spel wordt. Vindt ze beide goed fel overkomen. Marijnissen soms iets te fel, waardoor hij iets minder geod op mij overkomt.

zondag 5 januari 2003 @ 20:50:24 #17
572 Sniper
Gull Catcher
pi_7725659
quote:
Op zondag 5 januari 2003 20:47 schreef Progressor het volgende:
Ik vraag me af waarom je uberhaupt nog wilt gaan werken als marijnissen aan de macht komt met zijn sp. Je kunt gewoon het beste thuis blijven zitten kinderen fokken en je lever wegzuipen.

De overheid betaald toch wel je kinderen en ziektekosten.

Je moet gewoon zorgen dat je salaris niet boven het minimum uitkomt: zo kun je allerlei extra subsidies meepakken en je wordt niet gepakt qua belastingen.
pi_7725666
ja, bij het financiele paragraaf komt de aap opeens uit de mouw.
  zondag 5 januari 2003 @ 20:52:27 #19
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_7725710
Volgende week wordt interessanter....
GroenLinks - D66
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_7725772
Grote verliezer: Karel van de Graaff - vond het nodig om ongevraagd en ongezouten zijn mening te geven. Echt debiel
  zondag 5 januari 2003 @ 20:57:20 #21
5097 Mass
Back in town
pi_7725818
Balkenende was deze keer sterker dan bij RTL4....vrij duidelijk, open en helder...

Marijnissen viel wat mij betreft door de mand, wil wel compromissen sluiten maar niet over bv. defensiebezuinigingen, en kan daardoor de rest van zijn programma niet uitvoeren...hier ging hij gewoon hard onderuit en had Balkenende 'm flink te pakken....

Verder moeten ze Marijnissen zijn microfoon wat vaker dichtdraaien, want hij hoort zichzelf wel erg graag praten...praat veel te veel, zegt daarbij weinig en geeft anderen niet de kans om te reageren...

Het publiek bij het debat was weer echt een kansloos publiek dat niets toevoegde...

zo dan

Tomorrow will come,
to cancel the future,
Tomorrow's a gun,
loaded confusion.
  † In Memoriam † zondag 5 januari 2003 @ 20:59:22 #22
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_7725851
Ligt het nou aan mij of verteld die Balkenende echt nooit iets concreets?

Marijnissen gaf (in tegenstelling wat Karel van de Graaf beweerde) telkens hele duidelijke antwoorden en concrete plannen en voorbeelden van wat ze willen, van Balkenende heb ik alleen een paar dingen gehoord wat hij oneens was met Marijnissen. En verder weer een hoop leeg gepraat over normen en waarden en "staan voor bla bla bla" Niets van wat ze gaan doen!

Marijnissen: 9 - Balkenende: 6 (en dan alleen voor zijn vragen)

zondag 5 januari 2003 @ 20:59:23 #23
30919 mitt
Michael Corleone
pi_7725852
quote:
Op zondag 5 januari 2003 20:48 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Ik kan het helaas niet zien nu, maar het wordt om kwart over 12 vannacht herhaald.

ah handig, dan ga ik dan maar ff kijken
Want wil dit wel ff zien
Op dinsdag 9 september 2003 13:57 schreef Dr.Daggla het volgende:
[13:57:43] <@Daggla> ik weet ei'k ook niet wie corleone is.. Uit ER ofzo?
pi_7725866
Ik vond Balkenende zwak zoals vrijdag.
Marijnissen is een natuurtalent, hele verhalen gepassioneerd vertellen en het komt over alsof hij er echt verstand van heeft. De 'aanval' op het financiele beleid heeft hij ook goed weerstaan.

Balkenende komt niet over als een gezaghebbende leider.

De opzet van het debat was een beetje jammer, met 'amateurjournalisten' en 'echte' presentatoren.
Vooral die Karel was irritant. Zat zijn eigen mening door te drammen, CDA-stemmer waarschijnlijk.

pi_7725905
quote:
Op zondag 5 januari 2003 20:57 schreef Mass het volgende:
Balkenende was deze keer sterker dan bij RTL4....vrij duidelijk, open en helder...
Grappig hoe verschillend je dat kan beleven. Ik zit voortdurend tegen de tv te praten als Balkie aan het woord is: geef dan antwoord, geef dan antwoord. Hij was nog wolliger dan bij RTL4 - geeft zelden echt antwoord en is zeer onduidelijk over wat hij nou precies wil. En oh oh oh wat een kromme tenen als die man grapjes probeert te maken.

Marijnissen bleef wel overeind onder het vuur van standaardvragen over de compromissen - wel raar dat hij niet gewoon een bedrag wilde noemen. Zijn verhaal over de oorlog was sterk - daar had JP niet van terug. Hij hoeft alleen niet steeds te zeggen dat het CPB het SP-plan heeft doorgerekend en goedgekeurd - dat is veel te defensief.

pi_7725930
quote:
Op zondag 5 januari 2003 20:52 schreef XL het volgende:
Volgende week wordt interessanter....
GroenLinks - D66
Ach, dat zijn twee partijen in de marge. Dat is dus niet zo heel relevant vind ik.
  zondag 5 januari 2003 @ 21:02:37 #27
1571 marky
Heerlijk.... sleur
pi_7725937
Vond het helderder dan het RTL4 debat. Ik vind Marijnissen hinderlijk en betweterig overkomen soms.
pi_7725941
Na vanavond is de rode ballon toch wel doorgeprikt.

Uitgerekend door het CPB? Jazeker! Maar er werd geen rekening gehouden dat men in een coalitie nooit 100% van je ideeën kan realiseren.

Sorry Jan, tot zover je financiële onderbouwing!

zondag 5 januari 2003 @ 21:04:35 #29
5097 Mass
Back in town
pi_7725985
quote:
Op zondag 5 januari 2003 21:00 schreef Bazooka-Eend het volgende:
De 'aanval' op het financiele beleid heeft hij ook goed weerstaan.
Ja...omdat de tijd omwas...

Want hoe hij dus compromissen wil sluiten als ie zou gaan regeren, en toch op wil komen voor de zwakkeren zoals het verkiezingsprogramma aangeeft (waar ie dus geld van onder andere totaal waanzinnige defensieplannen voor nodig heeft a 3 miljard euro), DAT kon ie niet uitleggen en dat lijkt me verschrikkelijk essentieel voor de geloofwaardigheid van de SP...

Tomorrow will come,
to cancel the future,
Tomorrow's a gun,
loaded confusion.
pi_7726000
quote:
Op zondag 5 januari 2003 21:02 schreef RZero het volgende:
Uitgerekend door het CPB? Jazeker! Maar er werd geen rekening gehouden dat men in een coalitie nooit 100% van je ideeën kan realiseren.
Niet alleen partijen hebben een balans als ze programma's schrijven, ook een regeerakkoord heeft dat. En de partijen die dan deelnemen, zorgen dat het in balans blijft.
Maar Jan was heel eerlijk over waar hij het geld voor de 'sociale wederopbouw' wil halen: de hoogste inkomens, defensie etc.
  † In Memoriam † zondag 5 januari 2003 @ 21:05:33 #31
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_7726008
quote:
Op zondag 5 januari 2003 21:01 schreef SCH het volgende:

[..]

Marijnissen bleef wel overeind onder het vuur van standaardvragen over de compromissen - wel raar dat hij niet gewoon een bedrag wilde noemen.

De vraag was niet correct; het kost namelijk niets meer omdat het gewoon een kwestie van andere keuzes is zoals Marijnissen ook zegt. Je besteed het geld wat je hebt anders, het kost evenveel.

Wel grappig om te zien dat Balkenende echt over de zeik raakte toen hij gevraagd werd waar het christelijke element van zijn beleid nog te bekennen was

[Dit bericht is gewijzigd door NorthernStar op 05-01-2003 21:06]

zondag 5 januari 2003 @ 21:05:53 #32
2764 Trainspotter
Nu mčt goedkope zonnebril
pi_7726016
De vraag aan JP of hij denkt leiderscapaciteiten te hebben vond ik tamelijk dodelijk. Zo'n vraag hoef je aan Marijnissen niet te stellen.
  zondag 5 januari 2003 @ 21:06:18 #33
16701 scanman01
Today's a good day
pi_7726031
quote:
Op zondag 5 januari 2003 20:59 schreef NorthernStar het volgende:
Ligt het nou aan mij of verteld die Balkenende echt nooit iets concreets?

Marijnissen gaf (in tegenstelling wat Karel van de Graaf beweerde) telkens hele duidelijke antwoorden en concrete plannen en voorbeelden van wat ze willen, van Balkenende heb ik alleen een paar dingen gehoord wat hij oneens was met Marijnissen. En verder weer een hoop leeg gepraat over normen en waarden en "staan voor bla bla bla" Niets van wat ze gaan doen!

Marijnissen: 9 - Balkenende: 6 (en dan alleen voor zijn vragen)

Daar kan ik me geheel bij aansluiten... en iedere kijker neem ik aan!
My soul is painted like the wings of butterflies
pi_7726047
En als hij van bv de PvdA of het CDA niet zoveel mag bezuinigen op defensie? Dan laat de SP de coalitie vallen.

Augustus 2003 ; alweer verkiezingen.

pi_7726057
quote:
Op zondag 5 januari 2003 21:00 schreef Bazooka-Eend het volgende:
Ik vond Balkenende zwak zoals vrijdag.
Marijnissen is een natuurtalent, hele verhalen gepassioneerd vertellen en het komt over alsof hij er echt verstand van heeft. De 'aanval' op het financiele beleid heeft hij ook goed weerstaan.

Balkenende komt niet over als een gezaghebbende leider.

De opzet van het debat was een beetje jammer, met 'amateurjournalisten' en 'echte' presentatoren.
Vooral die Karel was irritant. Zat zijn eigen mening door te drammen, CDA-stemmer waarschijnlijk.

Wie er gewonnen heeft ligt in het oog van de toeschoewer (volgens mij fuck ik hier iets up)

Marijnissen kan heel sociaal en bijna populair lullen, kritiek heeft hij zat, maar goede plannen heeft hij denk ik niet. Iets constructiefs zul je denk ik niet snel van hem zien komen, als hij aan de macht komt word het voordeling om armoedig te zijn.

Goede oplossingen (voor het land nederland en al zijn inwoners) zijn niet altijd de makkelijkste en zeker niet de sociaalste. Je kunt geen omelet maken zonder een paar eieren te breken.

De enige waar marijnissen voor opkomt zijn de zwakkeren, dit doet hij door de sterkeren leeg te zuigen. Dat het hele land dan ineenklapt omdat de sterkeren het land niet meer op hun schouders kunnen dragen daar gaat hij aan voorbij.

Bah, wat vind ik dat een naieve communist.

zondag 5 januari 2003 @ 21:07:34 #36
572 Sniper
Gull Catcher
pi_7726060
quote:
Op zondag 5 januari 2003 21:06 schreef scanman01 het volgende:

[..]

Da's een verkeerde aanname.
pi_7726068
Net als Fortuyn heeft Marijnissen een verhaal. Dat mis ik bij o.a. Zalm, Balkenende, Halsema en De Graaf (die van D66).
pi_7726080
quote:
Op zondag 5 januari 2003 20:49 schreef mbn het volgende:
het is een overzichtelijk debat, veel beter opgezet als het rtl-4 debat.

Jammer is dat het gaat tussen 2 bijna tegenpolen. Waardoor het simpel haast ja/ nee spel wordt. Vindt ze beide goed fel overkomen. Marijnissen soms iets te fel, waardoor hij iets minder geod op mij overkomt.

Het is inderdaad overzichtelijker en nu krijgen ze ten minste écht de kans om te zeggen wat ze willen zonder te vroeg afgelapt (Wester, zucht) te worden.

En idd, er zit een nadeel aan 2 tegenpolen. Misschien si het interessanter om partijen die veel op elkaar lijken naast elkaar te zetten zodat ze kunnen verduidelijken wat het verschil is. Zo doen ze dat nu op TV Rijnmond.
Wat ook niet lekker werkte is dat deze 2 mensen elkaar niet kunnen volgen. Nou ja, iig Balkenende.
Bij alles wat Marijnissen vroeg leek Balkenende de vraag niet te snappen en leek het of ie aan de hand van enkele sleutelwoorden die hij opving ter plekke een verhaaltje stond te verzinnen en dat er makkelijk uitdreunde.

Andersom vond ik Marijnissen goed antwoord geven op de vragen. Vragen die overigens wel duidelijk gesteld zijn. Balkenende heeft de vragen van z'n denktank goed uit z'n hoofd geleerd
Alleen jammer dat v/d Graaf steeds zat te zeuren dat er geen antwoord op de vraag werd gegeven door Marijnissen, want dat gebeurde wel degelijk. Om de vraag hoeveel de plannen zouden gaan kosten na, die had Marijnissen moeten beantwoorden met het bedrag en vervolgens uitleggen hoe ie daar aan komt/wil komen.

Ik ben bevooroordeeld, dus daar kan het liggen maar... hierbij mijn winnaar van het debat: Marijnissen. Die beantwoordde vragen correct. Balkenende daarentegen gaf geen duidelijke antwoorden op vragen waardoor ik absoluut niets wijzer ben geworden.

zondag 5 januari 2003 @ 21:08:21 #39
5097 Mass
Back in town
pi_7726082
quote:

[..]

Absoluut niet...en ik heb zelf eigenlijk een grote hekel aan Balkenende

Maar in dit debat denk ik dat Balkenende inhoudelijk duidelijk de meerdere was, Marijnissen heeft uiteraard zoals altijd meer het woord gevoerd maar minder (zinnige) punten gemaakt...

Balkenende: 8
Marijnissen: 6

Tomorrow will come,
to cancel the future,
Tomorrow's a gun,
loaded confusion.
  † In Memoriam † zondag 5 januari 2003 @ 21:09:09 #40
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_7726102
quote:
Op zondag 5 januari 2003 21:07 schreef Sniper het volgende:

[..]

Da's een verkeerde aanname.

Dat is mooi. Wat heb jij dan voor plannen van Balkenende gehoord?
  zondag 5 januari 2003 @ 21:10:04 #41
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_7726125
Leuke opzet wel, hoewel inderdaad maar weer eens bleek dat iemand journalistiek ondervragen van geheel andere orde is dan campagne voeren voor je eigen partij.

Verder vond ik ook dat Karel v.d. Graaff hinderlijk zijn eigen mening ventileerde.

Dat taaltribunaal erbij is leuk, maar verder volkomen overbodig en die zendtijd had beter gebruikt kunnen worden voor het debat op zich.

There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! Šgolfer
pi_7726138
quote:
Op zondag 5 januari 2003 21:06 schreef RZero het volgende:
En als hij van bv de PvdA of het CDA niet zoveel mag bezuinigen op defensie? Dan laat de SP de coalitie vallen.

Augustus 2003 ; alweer verkiezingen.

Mooi, ik vind die verkiezingstijd wel OK
Black out the windows, it's party time!
pi_7726145
quote:
Op zondag 5 januari 2003 20:23 schreef De_Schaduw het volgende:
Btw, Balk heeft een uitnodiging voor een tv-debat op TV Rijnmond met Herben van de LPF afgewezen. Geen idee waarom, maar de presentatrice zei tegen de gasten (Halsema en Bos) iets in de trant van 'dat was te verwachten hč?'.
Dat was te verwachten omdat het CDA Balkenende zo weinig mogelijk debatten laat doen. Daar is hij namelijk zwak.
Hij weigerde ook om met Wouter Bos in debat te gaan, maar bestookt hem wel met beschuldigingen via TV en kranten. Laf.
  zondag 5 januari 2003 @ 21:11:59 #44
5097 Mass
Back in town
pi_7726171
quote:
Op zondag 5 januari 2003 21:07 schreef Bazooka-Eend het volgende:
Net als Fortuyn heeft Marijnissen een verhaal. Dat mis ik bij o.a. Zalm, Balkenende, Halsema en De Graaf (die van D66).
Ergens tegenaan schoppen als je er zelf nooit verantwoordelijk voor bent geweest is nogal gemakkelijk...ZINNIGE oplossingen aandragen en uitvoeren is een grote stap verder...

Net als bij Fortuyn hoop ik dat de SP niet in de regering komt, maar tegelijkertijd zou ik het graag willen zien en willen zien hoe ze hun plannen helemaal niet waar kunnen maken...zodat we van dat geschop en geschreeuw tegen de regering af zijn...

Tomorrow will come,
to cancel the future,
Tomorrow's a gun,
loaded confusion.
  zondag 5 januari 2003 @ 21:12:42 #45
2764 Trainspotter
pi_7726193
Ik vond het een zwaktebod van Balkenende dat hij keer op keer moest teruggrijpen naar de mantra "en als u nu straks aan de onderhandelingstafel zit?". Hij had moeten beargumenteren waarom drie miljard op defensie bezuinigen ondenkbaar is.
pi_7726217
quote:
Op zondag 5 januari 2003 21:12 schreef Trainspotter het volgende:
Ik vond het een zwaktebod van Balkenende dat hij keer op keer moest teruggrijpen naar de mantra "en als u nu straks aan de onderhandelingstafel zit?". Hij had moeten beargumenteren waarom drie miljard op defensie bezuinigen ondenkbaar is.
De arrogantie van de macht. 'Ik zorg toch wel dat je dat niet kunt realiseren'
  zondag 5 januari 2003 @ 21:14:04 #47
10881 Gwunnik
TIM the enchanter...
pi_7726228
Marijnissen was gewoon veel te sterk voor Balkenende. Balkenende had niks in te brengen, en Marijnissen had hem een paar keer goed te pakken. Vond De Graaff idd erg irritant, en had soms niet eens in de gaten dat die andere vent erbij stond
-- There are some who call me...... ... ... 'Tim' ... (!)
  zondag 5 januari 2003 @ 21:15:14 #48
5097 Mass
Back in town
pi_7726261
quote:
Op zondag 5 januari 2003 21:13 schreef Bazooka-Eend het volgende:

[..]

De arrogantie van de macht. 'Ik zorg toch wel dat je dat niet kunt realiseren'

Ik zou meer willen spreken van "De realiteit van regeren" danwel "De totaal onhaalbare standpunten van de SP"

Het is jammer dat het CPB alleen financieel de programma's doorrekent en niet beoordeeld op haalbaarheid...

Tomorrow will come,
to cancel the future,
Tomorrow's a gun,
loaded confusion.
pi_7726263
quote:
Op zondag 5 januari 2003 21:11 schreef Mass het volgende:

[..]

Ergens tegenaan schoppen als je er zelf nooit verantwoordelijk voor bent geweest is nogal gemakkelijk...ZINNIGE oplossingen aandragen en uitvoeren is een grote stap verder...

Net als bij Fortuyn hoop ik dat de SP niet in de regering komt, maar tegelijkertijd zou ik het graag willen zien en willen zien hoe ze hun plannen helemaal niet waar kunnen maken...zodat we van dat geschop en geschreeuw tegen de regering af zijn...

Ik hoop ook dat hij nu eindelijk eens verantwoordlijkheid neemt, jarenlang heeft de SP de PvdA kunnen dwarszitten met die verwijten en ik hoop dat de PvdA de SP meeneemt straks.

Aan de andere kant vind ik dat anti-NAVO gedoe enzo slecht.

pi_7726265
SP is een typische opositie partij, stem tegen, stem SP. Net een klein kind dat overal tegenaan schopt en zit te schreeuwen dat het het wel beter kan.

Die partij kan denk ik nooit de verantwoording dragen die een regeringspartij moet hebben.

zondag 5 januari 2003 @ 21:16:16 #51
572 Sniper
Gull Catcher
pi_7726290
quote:
Waarschijnlijk vindt hij het antwoord te voor de hand liggend, namelijk dat je je niet kunt onttrekken aan de harde realiteit die (in Europees verband) gebiedt dat er defensie middelen aanwezig zijn. En dat het niet echt doenlijk is de benodigde defensie inspanningen dan maar uitsluitend op het bordje van de overige Europese landen te leggen. Ik snap best dat Balkenende geen wagenwijd open staande deuren in wil trappen.

[Dit bericht is gewijzigd door Sniper op 05-01-2003 21:17]

pi_7726295
quote:
Op zondag 5 januari 2003 21:07 schreef Bazooka-Eend het volgende:
Onzin - Halsema heeft ook een verhaal - Zalm heeft wel een verhaal maar is het vergeten en Balkenende was een van de betere CDA-ers tot hij mp werd.
En zet Fortuyn en Marijnissen nou niet in dezelfde zin. Marijnissen heeft een ideologie - die is al decennia op dezelfde manier bezig. Fortuyn kwam gewoon langs met stoffer en blik
pi_7726311
quote:
Op zondag 5 januari 2003 21:15 schreef Progressor het volgende:
SP is een typische opositie partij, stem tegen, stem SP. Net een klein kind dat overal tegenaan schopt en zit te schreeuwen dat het het wel beter kan.

Die partij kan denk ik nooit de verantwoording dragen die een regeringspartij moet hebben.

Misschien dan juist goed om ze net als de LPF te laten deelnemen. Als het een luchtballon zou zijn, stroomt ie dan wel leeg.
  † In Memoriam † zondag 5 januari 2003 @ 21:18:03 #54
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_7726326
quote:
Ze vroegen Balkenende laatst of er over hun standpunten van abortus en euthenasie compromissen mogelijk waren. Antwoord: "U zult begrijpen dat we niet op voorhand gaan aangeven waar we water bij de wijn willen doen." Erg flauw om Marijnissen daar nu op te pakken, maar de hij weet dat de SP een imago heeft van 1 waar niet mee te praten is dus dat heeft hij uitgebuit. Ach en Marijnissen pakt hem op zijn beurt op de hypocrisie van de "C" in CDA. Best vermakelijk.
pi_7726351
Idd, of de Sp laat de regering crashen omdat ze geen enkel van hun standpunten er door heen krijgen of de vvd,pvda,cda trekt er na een tijdje weer de stekker uit.

[Dit bericht is gewijzigd door Progressor op 05-01-2003 21:20]

pi_7726358
quote:
Op zondag 5 januari 2003 21:15 schreef Progressor het volgende:

Het Centraal Planbureau was anders veel positiever te spreken over het partijprogramma van de SP.
Ars longa, vita brevis
  † In Memoriam † zondag 5 januari 2003 @ 21:20:41 #57
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_7726375
quote:
Op zondag 5 januari 2003 21:19 schreef Progressor het volgende:
Idd, of de Sp laat de regering crashen omdat ze geen enkel van hun standpunten er door heen krijgen of de vvd trekt er na een tijdje weer de stekker uit.
Op het moment dat de SP in de regering komt is er echt geen VVD in de buurt om de stekker eruit te kunnen trekken!
  zondag 5 januari 2003 @ 21:21:17 #58
5097 Mass
Back in town
pi_7726388
quote:
Op zondag 5 januari 2003 21:18 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Ze vroegen Balkenende laatst of er over hun standpunten van abortus en euthenasie compromissen mogelijk waren. Antwoord: "U zult begrijpen dat we niet op voorhand gaan aangeven waar we water bij de wijn willen doen." Erg flauw om Marijnissen daar nu op te pakken, maar de hij weet dat de SP een imago heeft van 1 waar niet mee te praten is dus dat heeft hij uitgebuit.

Mja, t punt is natuurlijk een beetje dat abortus en euthanasie zaken zijn die op zichzelf staan, terwijl de punten die Balkenende aanstipt economisch allemaal met elkaar verbonden zijn...je keuze op het een bepaald grotendeels je mogelijkheden op het andere terrein...dan lijkt me de vraag naar je keuze als er comprommissen nodig zijn dus gerechtvaardigd en noodzakelijk
Tomorrow will come,
to cancel the future,
Tomorrow's a gun,
loaded confusion.
  zondag 5 januari 2003 @ 21:21:18 #59
2764 Trainspotter
pi_7726390
quote:
Op zondag 5 januari 2003 21:16 schreef Sniper het volgende:
Ik snap best dat Balkenende geen wagenwijd open staande deuren in wil trappen.
Ik hou het op een gemiste kans en/of arrogantie.
pi_7726401
quote:
Op zondag 5 januari 2003 21:19 schreef motown het volgende:

[..]

Het Centraal Planbureau was anders veel positiever te spreken over het partijprogramma van de SP.

Het enige wat die bereken is de finaciele haalbaarheid. Zo kan ik bv ook het onderwijs afschaffen en een ruimtevaartproject beginnen met dat geld. Maar of dat nu echt zal werken???
  zondag 5 januari 2003 @ 21:22:46 #61
1571 marky
Heerlijk.... sleur
pi_7726417
quote:
Op zondag 5 januari 2003 21:05 schreef Bazooka-Eend het volgende:

[..]

Niet alleen partijen hebben een balans als ze programma's schrijven, ook een regeerakkoord heeft dat. En de partijen die dan deelnemen, zorgen dat het in balans blijft.
Maar Jan was heel eerlijk over waar hij het geld voor de 'sociale wederopbouw' wil halen: de hoogste inkomens, defensie etc.

als Marijnissen daar dus star aan vast zal houden dan gaat hij niet regeren. Dat wat hij met defensie wil zal niet gebeuren daar is geen enkele partij in nederland voor te vinden. Het uit de Navo stappen is gewoon een heel dom idee omdat we nog lang niet veilig zijn in de westerse wereld. Er zijn nog vele brandhaarde in de wereld.
pi_7726435
quote:
Op zondag 5 januari 2003 21:21 schreef Progressor het volgende:
Het enige wat die bereken is de finaciele haalbaarheid. Zo kan ik bv ook het onderwijs afschaffen en een ruimtevaartproject beginnen met dat geld. Maar of dat nu echt zal werken???
Maar dat gaat dus op voor alle partijen - ze schermen allemaal met het CPB - terwijl geen 1 plan waarschijnljk 100 pct. deugdelijk is.
  zondag 5 januari 2003 @ 21:23:44 #63
5097 Mass
Back in town
pi_7726439
quote:

[..]

Precies...ik had het niet mooier kunnen verwoorden
Tomorrow will come,
to cancel the future,
Tomorrow's a gun,
loaded confusion.
pi_7726483
quote:
Op zondag 5 januari 2003 21:22 schreef marky het volgende:
als Marijnissen daar dus star aan vast zal houden dan gaat hij niet regeren. Dat wat hij met defensie wil zal niet gebeuren daar is geen enkele partij in nederland voor te vinden. Het uit de Navo stappen is gewoon een heel dom idee omdat we nog lang niet veilig zijn in de westerse wereld. Er zijn nog vele brandhaarde in de wereld.
Iedere partij sluit compromissen. Deelname aan de oorlog tegen Irak is niet bespreekbaar - de NAVO zal niet in de eerste regeertermijn zo hoog worden gespeeld. Dat kan na een jaartje of tien SP aan de macht ook nog wel
  † In Memoriam † zondag 5 januari 2003 @ 21:26:47 #65
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_7726508
quote:
Op zondag 5 januari 2003 21:21 schreef Mass het volgende:

[..]

Mja, t punt is natuurlijk een beetje dat abortus en euthanasie zaken zijn die op zichzelf staan, terwijl de punten die Balkenende aanstipt economisch allemaal met elkaar verbonden zijn...je keuze op het een bepaald grotendeels je mogelijkheden op het andere terrein...dan lijkt me de vraag naar je keuze als er comprommissen nodig zijn dus gerechtvaardigd en noodzakelijk

Marijnissen geeft heel duidelijk aan wat hun beleid zal zijn, hoe ze het gaan doen en laten het economisch doorrekenen. De vraag waarop je compromissen wilt sluiten beantwoord geen enkele partij, zeker niet in verkiezingstijd. Aan de formatietafel komt dat aan de orde, niet eerder!
  zondag 5 januari 2003 @ 21:30:02 #66
1571 marky
Heerlijk.... sleur
pi_7726582
quote:
Op zondag 5 januari 2003 21:25 schreef SCH het volgende:

[..]

Iedere partij sluit compromissen. Deelname aan de oorlog tegen Irak is niet bespreekbaar - de NAVO zal niet in de eerste regeertermijn zo hoog worden gespeeld. Dat kan na een jaartje of tien SP aan de macht ook nog wel

Maar dan vervalt wel de financiele onderbouwing van hun programma.
  zondag 5 januari 2003 @ 21:30:26 #67
5097 Mass
Back in town
pi_7726590
quote:
Op zondag 5 januari 2003 21:26 schreef NorthernStar het volgende:
Aan de formatietafel komt dat aan de orde, niet eerder!
En dus laat de SP (gedwongen) de defensiebezuinigingen vallen aan de formatietafel, en daarmee 3 miljard lastenverlichting voor de sociaal zwakkeren...

Sorry maar dan vind ik verschrikkelijk lomp dat je de kiezers en vooral de twijfelaars nu zo'n lokkertje voorhoudt terwijl je weet dat het toch niet doorgaat...
Hopelijk komt dat in volgende debatten nog een keer aan bod.

Tomorrow will come,
to cancel the future,
Tomorrow's a gun,
loaded confusion.
pi_7726592
quote:

[..]

als Marijnissen daar dus star aan vast zal houden dan gaat hij niet regeren.

Als hij groot genoeg wordt, kunnen ze niet om de SP heen. En de kiezers houden vervolgens ook niet van wat de VVD de afgelopen keer gedaan zou hebben: wie breekt, die betaalt.
quote:
Dat wat hij met defensie wil zal niet gebeuren daar is geen enkele partij in nederland voor te vinden. Het uit de Navo stappen is gewoon een heel dom idee omdat we nog lang niet veilig zijn in de westerse wereld. Er zijn nog vele brandhaarde in de wereld.
Over realiteit gesproken. Een maandje geleden kwam de Elsevier nog met een groot artikel dat over defensie ging. Nederland heeft een kolossaal Koude Oorlog-leger dat onnodig miljarden opslokt. Kansloos tegen het terrorisme, waardeloos nu er geen collectief conflict in Europa meer dreigt. Wat moeten we in Godsnaam met 200 stuks nieuwe Hauwitsers artillerie behalve onze bondgenoten financieel steunen?
Die laatste aankoop is gedaan door VVD-staatssecretaris Van Hoof die het er even heeft doorgedrukt in de stormachtige nadagen van Paars. Vandaar dat bijna niemand dat nu ook weet. Met belastinggeld dient zorgvuldig worden omgegaan.
  zondag 5 januari 2003 @ 21:31:06 #69
22078 Dr.Daggla
Zoals Jezus.
pi_7726605
Ik heb het gemist. .
Wie is er als "winnaar" uit het debat gekomen?
-
pi_7726631
quote:
Op zondag 5 januari 2003 21:30 schreef marky het volgende:

Maar dan vervalt wel de financiele onderbouwing van hun programma.

Dat lijkt me niet want is er geen enkele regeringspartij die volledig aan het eigen programma kan vasthouden tijdens de formatie. Het partijprogramma is een leidraad - niet een soort bijbel die je van kaft tot kaft letterlijk moet nemen. Zo wordt het nu gepresenteerd maar dat is niet de werkelijkheid van de politiek. Voor geen enkele partij. Geen enkel partijprogramma zal ooit honderd procent worden uitgevoerd.
  zondag 5 januari 2003 @ 21:33:16 #71
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_7726658
quote:
Op zondag 5 januari 2003 21:02 schreef MijnsInziens het volgende:

[..]

Ach, dat zijn twee partijen in de marge. Dat is dus niet zo heel relevant vind ik.

Wel interessanter dan extreem rechts (nou bijna) tegenover extreem links. Dit was duidelijk een ja/nee-spel, voor mij waren er 2 verliezers. Marijnissen was extreem slecht in het verdedigen van zijn eigen financieel beleid, Balkenende draaide er teveel omheen. Was marketingtechnisch eigenlijk verrassend sterk (mooie praat voor de kiezer dus, dat is moeilijk met zijn programma en bezuinigingen). Een lichte overwinning dus voor de partij die ik het van alle partijen het minste gun (CDA).

Daarnaast:
Partijen in de marge zijn ook partijen.
Partijen in de marge zijn zelfs noodzakelijk bij een klein verlies van CDA-VVD in de huidige peilingen. Er is onlangs een flirt geweest in de richting van D66 (heb ik geen bron van, volgens mij op de frontpage gelezen). De partijen liggen ook iets dichter bij elkaar.

Zelf ben ik aan het twijfelen tussen PVDA en D66

Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_7726677
Dan moet de SP maar ophouden met steeds het CPB erbij te halen.

Hun plannen zijn haalbaar; mits de SP op zichzelf een kamermeerderheid haalt.

pi_7726693
quote:

[..]

Ho, ho. Not so fast.

Het CPB berekent door zowel hoeveel we er uiteindelijk allemaal op vooruit gaan als hoe hoog de economische groei ongeveer zal zijn. En geen enkele partij van betekenis heeft zulke extreme plannen als het extreme voorbeeld wat jij geeft.

[Dit bericht is gewijzigd door motown op 05-01-2003 21:41]

Ars longa, vita brevis
  zondag 5 januari 2003 @ 21:37:36 #74
1571 marky
Heerlijk.... sleur
pi_7726755
quote:
Op zondag 5 januari 2003 21:32 schreef SCH het volgende:

[..]

Dat lijkt me niet want is er geen enkele regeringspartij die volledig aan het eigen programma kan vasthouden tijdens de formatie. Het partijprogramma is een leidraad - niet een soort bijbel die je van kaft tot kaft letterlijk moet nemen. Zo wordt het nu gepresenteerd maar dat is niet de werkelijkheid van de politiek. Voor geen enkele partij. Geen enkel partijprogramma zal ooit honderd procent worden uitgevoerd.

Wel als je complete financiele onderbouwing afhankelijk is van dat soort punten dan kom je in de problemen met het uitvoeren van je programma dan kom je in een zeer slechte onderhandelingspositie terecht.
  zondag 5 januari 2003 @ 21:38:41 #75
2764 Trainspotter
pi_7726781
quote:
Op zondag 5 januari 2003 21:33 schreef XL het volgende:
Marijnissen was extreem slecht in het verdedigen van zijn eigen financieel beleid, Balkenende draaide er teveel omheen.
Ik vond Marijnissen absoluut niet slecht in het verdedigen van zijn financieel beleid. Het zijn mijn keuzes niet, maar het zijn begrijpelijke keuzes als je staat voor een sociale samenleving. Het verschil met Balkenende is dat hij hetzelfde zegt, maar zijn financieel beleid geeft eerder blijk van het tegenovergestelde. Daarom draaide hij er inderdaad maar wat omheen. Maar dat zijn we onderhand wel gewend van hem, .
pi_7727026
quote:
Op zondag 5 januari 2003 21:37 schreef marky het volgende:

[..]

Wel als je complete financiele onderbouwing afhankelijk is van dat soort punten dan kom je in de problemen met het uitvoeren van je programma dan kom je in een zeer slechte onderhandelingspositie terecht.

Nogmaals: geldt voor alle partijen, zeker ook voor de liberalen
  † In Memoriam † zondag 5 januari 2003 @ 21:51:16 #77
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_7727082
quote:
Op zondag 5 januari 2003 21:30 schreef Mass het volgende:

[..]

En dus laat de SP (gedwongen) de defensiebezuinigingen vallen aan de formatietafel, en daarmee 3 miljard lastenverlichting voor de sociaal zwakkeren...

Sorry maar dan vind ik verschrikkelijk lomp dat je de kiezers en vooral de twijfelaars nu zo'n lokkertje voorhoudt terwijl je weet dat het toch niet doorgaat...
Hopelijk komt dat in volgende debatten nog een keer aan bod.

Wat zit je nou dom te lullen?

Balkenende vraagt waarover compromissen kunnen worden gesloten en die vraag blijft onbeantwoord totaan de onderhandelingstafel. Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen?

De SP geeft tenminste duidelijk aan waar het voor staat en dat kun je niet van het CDA zeggen, die blijven wat vaag. Nog een paar van zulke debatten en gaat JP dezelfde kant op als Zalm ( )

Als de financiele plannen van de SP niet de jouwe zijn is dat prima, maar proberen ze onderuit te halen terwijl het gewoon om keuzes gaat waaraan je het beschikbare geld besteed, vind ik een zwaktebod. Vertel liever wat jouw ideeen zijn, ipv de ander proberen af te schilderen als onrealistisch (de les van Fortuyn)

zondag 5 januari 2003 @ 21:57:34 #78
1571 marky
Heerlijk.... sleur
pi_7727240
quote:
Op zondag 5 januari 2003 21:49 schreef SCH het volgende:

[..]

Nogmaals: geldt voor alle partijen, zeker ook voor de liberalen

Ja dat hebben we gezien bij de laatste onderhandelingen.
pi_7727252
Marijnissen houd zijn kiezers een vette worst voor .. geld weghalen bij defensie in tijden van spanningen.
pi_7727273
Ik vond het wel sterk dat Marijnissen inspeelde op het sociale van de "C" van CDA door te vragen of ze voor een inkomensafhankelijke kinderbijslag zijn... Daar is Balkie uiteraard niet voor. De "C" van het CDA is natuurlijk allang een dode letter, letterlijk en figuurlijk. Eens altijd aanwezig in de zg. dissidenten, na 1994 zijn ze, a.g.v. de vernieuwing binnen het CDA, voorgoed verdwenen... Mijn stelling is dan ook dat het christendom als voortvloeisel van de bergrede bij links in betere handen is dan bij het CDA...
I´m back.
pi_7727307
quote:
Op zondag 5 januari 2003 21:58 schreef Koos Voos het volgende:
Marijnissen houd zijn kiezers een vette worst voor .. geld weghalen bij defensie in tijden van spanningen.
Elsevier nr. 49: Defensie is te duur tegen onnodige, uitblijvende prestaties.
pi_7727344
quote:
Op zondag 5 januari 2003 21:59 schreef Ryan3 het volgende:
Ik vond het wel sterk dat Marijnissen inspeelde op het sociale van de "C" van CDA door te vragen of ze voor een inkomensafhankelijke kinderbijslag zijn... Daar is Balkie uiteraard niet voor. De "C" van het CDA is natuurlijk allang een dode letter, letterlijk en figuurlijk. Eens altijd aanwezig in de zg. dissidenten, na 1994 zijn ze, a.g.v. de vernieuwing binnen het CDA, voorgoed verdwenen... Mijn stelling is dan ook dat het christendom als voortvloeisel van de bergrede bij links in betere handen is dan bij het CDA...
Wouter Bos is net als Balkenende gereformeerd opgevoed. Met Christelijke solidariteit dus. Daar thuis hadden ze ook al door dat je dan van het CDA weinig hoeft te verwachten.
pi_7727390
quote:
Op zondag 5 januari 2003 22:01 schreef Bazooka-Eend het volgende:

[..]

Wouter Bos is net als Balkenende gereformeerd opgevoed. Met Christelijke solidariteit dus. Daar thuis hadden ze ook al door dat je dan van het CDA weinig hoeft te verwachten.

Dat bedoel ik dus...
I´m back.
pi_7727418
quote:
Op zondag 5 januari 2003 22:01 schreef Bazooka-Eend het volgende:

[..]

De CU vind ik 100x christelijker...
I´m back.
pi_7727443
quote:
Op zondag 5 januari 2003 22:00 schreef Bazooka-Eend het volgende:

[..]

Elsevier nr. 49: Defensie is te duur tegen onnodige, uitblijvende prestaties.

' Terwijl landen als Engeland, Frankrijk en Italië hun defensiebudget substantieel verhogen, zet Nederland zijn sinds 1989 ingezette reeks bezuinigingen op Defensie onbekommerd voort. Gemeten naar het percentage van het bruto nationaal product dat aan Defensie wordt besteedt, begint ons land inmiddels de onderste categorie van de NAVO-lidstaten te naderen, waarvan landen als België, Denemarken en Luxemburg deel uitmaken. '

bron : http://www.clingendael.nl/cli/publ/media/2002/NRC_2002_11_16_2.htm

pi_7727450
quote:
Op zondag 5 januari 2003 22:04 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

De CU vind ik 100x christelijker...

ja. Proud of it zelfs. Daar kun je het nog echt aan de koppen zien... Leen van Dijke...
  zondag 5 januari 2003 @ 22:07:35 #87
39128 S_
Shame on you
pi_7727472
quote:

[..]

Ik denk dat uit de NAVO stappen juist het veiligste is wat je kan doen!!!
pi_7727502
quote:
Op zondag 5 januari 2003 22:06 schreef Bazooka-Eend het volgende:

[..]

ja. Proud of it zelfs. Daar kun je het nog echt aan de koppen zien... Leen van Dijke...

Van Dijke heeft een slippertje gemaakt... Toch spreekt hij over humanistische menselijke waarden i.v.m. het asielzoekersvraagstuk... Zie ik Balkie niet doen...

[Dit bericht is gewijzigd door Ryan3 op 05-01-2003 22:09]

I´m back.
pi_7727507
quote:
Op zondag 5 januari 2003 22:06 schreef Koos Voos het volgende:

[..]

...begint ons land inmiddels de onderste categorie van de NAVO-lidstaten te naderen, waarvan landen als België, Denemarken en Luxemburg deel uitmaken. '

Prima gezelschap, toch?
pi_7727520
quote:
Op zondag 5 januari 2003 22:06 schreef Koos Voos het volgende:

[..]

' Terwijl landen als Engeland, Frankrijk en Italië hun defensiebudget substantieel verhogen, zet Nederland zijn sinds 1989 ingezette reeks bezuinigingen op Defensie onbekommerd voort. Gemeten naar het percentage van het bruto nationaal product dat aan Defensie wordt besteedt, begint ons land inmiddels de onderste categorie van de NAVO-lidstaten te naderen, waarvan landen als België, Denemarken en Luxemburg deel uitmaken. '

bron : http://www.clingendael.nl/cli/publ/media/2002/NRC_2002_11_16_2.htm

Kees Homan is generaal-majoor der mariniers b.d. en verbonden aan het Instituut Clingendael.

Echt waar, als er 1 club is die goed voor zichzelf opkomt in het publieke debat...
Dat defensiecircuit is echt niet onbevooroordeeld en volledig hoor. Je zult je goedbetaalde baan kwijtraken door een bezuiniging.

zondag 5 januari 2003 @ 22:09:50 #91
39128 S_
Shame on you
pi_7727521
Ik vond het ook heel goed van Marijnissen dat hij de onderwerp dierenwelzijn besprak tegenover Balkenende.
pi_7727620
Maar om nog even inhoudelijk op dat stuk in te gaan:

'Defensie bewapent zich nog steeds te royaal en voor de Koude Oorlog', zo schreef het oerlinkse blad Elsevier een maand terug.
Er is altijd grote competitie tussen Marine, Landmacht en Luchtmacht (vandaar dat Fortuyn die drie prestigeeilanden ook weg wilde hebben), het enige gevecht dat ze leveren is om het grote geld uit Den Haag.
Als het even niet wil dan houdt SG Robertson van de NAVO een ondersteunend praatje, maar niemand zal snel over efficiency of besparing beginnen.

† In Memoriam † zondag 5 januari 2003 @ 22:14:31 #93
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_7727625
quote:
Op zondag 5 januari 2003 22:09 schreef Bazooka-Eend het volgende:

[..]

Kees Homan is generaal-majoor der mariniers b.d. en verbonden aan het Instituut Clingendael.

Echt waar, als er 1 club is die goed voor zichzelf opkomt in het publieke debat...
Dat defensiecircuit is echt niet onbevooroordeeld en volledig hoor. Je zult je goedbetaalde baan kwijtraken door een bezuiniging.

Dat Clingedael is zo wie zo al de grootste hoerentent van Europa. Tegen betaling leveren ze je elke uitkomst die je maar hebben wilt. Mooi ingepakt in een rapportje.

[Dit bericht is gewijzigd door NorthernStar op 05-01-2003 22:15]

zondag 5 januari 2003 @ 22:15:02 #94
5097 Mass
Back in town
pi_7727635
quote:
Op zondag 5 januari 2003 21:51 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Wat zit je nou dom te lullen?

Ik schets een niet onwaarschijnlijk scenario
quote:
Als de financiele plannen van de SP niet de jouwe zijn is dat prima, maar proberen ze onderuit te halen terwijl het gewoon om keuzes gaat waaraan je het beschikbare geld besteed, vind ik een zwaktebod. Vertel liever wat jouw ideeen zijn, ipv de ander proberen af te schilderen als onrealistisch (de les van Fortuyn)
Keuzes zijn prima, maar als je pretendeert regeringsverantwoordelijkheid te willen nemen, moet je ook met een programma komen dat slechts compromisloos uitvoerbaar is en anders geheel vervalt...

Mijn persoonlijke opvattingen liggen dichter bij de VVD...maar ook daar kijk ik kritisch naar de punten in het programma...

Tomorrow will come,
to cancel the future,
Tomorrow's a gun,
loaded confusion.
  † In Memoriam † zondag 5 januari 2003 @ 22:21:49 #95
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_7727777
quote:
Op zondag 5 januari 2003 22:15 schreef Mass het volgende:

[..]

anders geheel vervalt...

Dus als jouw partij de VVD ergens een compromis over moet sluiten vervalt hun heel programma? Want dat is je redenering.

Nee dus, en evenmin zo bij de SP. Of gelden er voor de SP speciale regels ofzo?

pi_7727810
quote:
Op zondag 5 januari 2003 22:14 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Dat Clingedael is zo wie zo al de grootste hoerentent van Europa. Tegen betaling leveren ze je elke uitkomst die je maar hebben wilt. Mooi ingepakt in een rapportje.

Oh ik had nog wel een aardige indruk van Clingendael. Er werken veel goede mensen, Rob de Wijk, Hans van den Broek etc, de opleidingen zijn goed en ze geven een goed blad uit.

Ik ben het deels wel met de auteur van dit artikel eens. Defensie moet prioriteiten stellen en het oude wapentuig de deur uit doen, zich toeleggen op nieuwe conflicten en het terrorisme. Zolang de organisatie dat niet doet kan eerst die oude troep worden wegbezuinigd. Taaie organisatie namelijk, defensie. Probleem is dat je een erg sterke minister moet hebben om dat te hervormen, en die is er de afgelopen tien jaren niet geweest.

Waar de auteur op doelt is het atlantisch gat, oftewel kort gezegd de klacht van de VS dat zij Europa moeten beschermen en dat ook nog zelf kunnen betalen.

Waar zijn ze (clingendael) dan de mist ingegaan?
Dat van in het straatje van de opdrachtgever praten weet ik niks van. Wel ken ik voorbeelden van andere instituten die wel zo werken.

pi_7728058
quote:
Op zondag 5 januari 2003 21:34 schreef motown het volgende:

[..]

Ho, ho. Not so fast.

Het CPB berekent door zowel hoeveel we er uiteindelijk allemaal op vooruit gaan als hoe hoog de economische groei ongeveer zal zijn. En geen enkele partij van betekenis heeft zulke extreme plannen als het extreme voorbeeld wat jij geeft.

Mensen die werken voor hun geld leegzuigen en armoedig zijn en het maken van onverantwoorde keuzes (bv qua kinderen en werk) stimuleren noem ik best extreem.

En dan ook nog eens aan de stabiliteit van de internationale en nederlandse samenleving gaan knagen door uit de navo te stappen is al helemaal extreem. Navo en nederlandse militaire krachten hervormen en samenvoegen ben ik compleet voor, maar afschaffen, dan moet je toch echt stom ik je kop zijn.

Het cbs heeft misschien een paar goede statisticussen in huis, maar er speelt meer op nationaal en internationaal niveau wat je niet zo 123 met statistieken kunt voorspellen. Denk aan politicologie en psychologie. Wat is de laatste keer dat een voorspelling van CBS helemaal is uitgekomen?

Je kunt een land toch niet gaan bouwen op een groep die weinig betekent voor de samenleving?

zondag 5 januari 2003 @ 22:39:11 #98
34355 Farzin
Weg en opgetieft.
pi_7728170
quote:
Op zondag 5 januari 2003 22:34 schreef Progressor het volgende:
Mensen die werken voor hun geld leegzuigen en armoedig zijn en het maken van onverantwoorde keuzes (bv qua kinderen en werk) stimuleren noem ik best extreem.
Onzin, veel mensen zijn buiten hun schuld arm geworden, die worden door het harde beleid van CDA en VVD geraakt.
quote:
En dan ook nog eens aan de stabiliteit van de internationale en nederlandse samenleving gaan knagen door uit de navo te stappen is al helemaal extreem. Navo en nederlandse militaire krachten hervormen en samenvoegen ben ik compleet voor, maar afschaffen, dan moet je toch echt stom ik je kop zijn.
Misschien kun je je naam beter veranderen in "Conservator"?
quote:
Het cbs heeft misschien een paar goede statisticussen in huis, maar er speelt meer op nationaal en internationaal niveau wat je niet zo 123 met statistieken kunt voorspellen. Denk aan politicologie en psychologie. Wat is de laatste keer dat een voorspelling van CBS helemaal is uitgekomen?
Niet, het CBS voorspelt ook niet. Dat doet het CPB.
quote:
Je kunt een land toch niet gaan bouwen op een groep die weinig betekent voor de samenleving?
Nee, maar wel op een groep die veel betekent, de arme mensen.
pi_7728216
quote:
Op zondag 5 januari 2003 22:08 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Van Dijke heeft een slippertje gemaakt... Toch spreekt hij over humanistische menselijke waarden i.v.m. het asielzoekersvraagstuk... Zie ik Balkie niet doen...

Als jij op zijn anti-homo-opmerkingen doelt: dat kun je geen "slippertje" noemen, aangezien hij die uitspraken tot op de dag van vandaag weigert terug te nemen.

Van Dijke is geen bondgenoot van Links. Al werpt hij zich zo op, dan doen de Linkse partijen er goed aan om hem "links" te laten liggen.

Ars longa, vita brevis
pi_7728422
quote:
Op zondag 5 januari 2003 22:39 schreef Farzin het volgende:

[..]

Onzin, veel mensen zijn buiten hun schuld arm geworden, die worden door het harde beleid van CDA en VVD geraakt.

Veel mensen moeten eerst een nadenken voordat ze keuzes maken, dat zou al een stuk helpen. What has a man got when not him self?
quote:
Misschien kun je je naam beter veranderen in "Conservator"?
Nee.
quote:
Niet, het CBS voorspelt ook niet. Dat doet het CPB.
Maar dan nog, ook het CPB heeft maar beperkte middelen om een beperkte voorspelling te doen en mag nog niet eens een volledige analyse maken omdat ze zich dan op politiek vlak zouden begeven.
quote:
Nee, maar wel op een groep die veel betekent, de arme mensen.
Wat betekent die groep dan voor de samenleving dat we ze zo moeten vertroetelen. Niemand in nederland hoeft dood te gaan van de honger. Dat ze niet 3x per jaar op reis kunnen en hun kinderen niet op hocky kunnen zetten is niet mijn probleem.
pi_7728545
quote:
Op zondag 5 januari 2003 22:41 schreef motown het volgende:

[..]

Als jij op zijn anti-homo-opmerkingen doelt: dat kun je geen "slippertje" noemen, aangezien hij die uitspraken tot op de dag van vandaag weigert terug te nemen.

Het is echter van geen consequentie. Ik werk met een CU'er die gemeenteraadslid is en hij gaat gewoon om met homosexuelen, voor zover ik dit kan controleren...
quote:
Van Dijke is geen bondgenoot van Links. Al werpt hij zich zo op, dan doen de Linkse partijen er goed aan om hem "links" te laten liggen.
Ik denk dat de CU de echte erflaters zijn van het christendom... En dus links...
I´m back.
pi_7728685
quote:
Op zondag 5 januari 2003 22:53 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Het is echter van geen consequentie. Ik werk met een CU'er die gemeenteraadslid is en hij gaat gewoon om met homosexuelen, voor zover ik dit kan controleren...
[..]

Dan moet de partij hem van die hoge positie in de lijst halen. Dat zou mogelijk zelfs meer (centrum)linkse stemmers bij het CDA vandaan kunnen trekken.
quote:
Ik denk dat de CU de echte erflaters zijn van het christendom... En dus links...
Veel linkse standpunten. Zeker gezien de sociaal zwakkeren. Maar met voor de meeste Linkse partijen onacceptabele standpunten wat bijvoorbeeld softdrugsbeleid, homohuwelijk en euthenasie betreft.
Ars longa, vita brevis
  zondag 5 januari 2003 @ 23:07:38 #103
17163 Spina1
Forget 'bout it..
pi_7728897
quote:
Op zondag 5 januari 2003 22:14 schreef Bazooka-Eend het volgende:
Maar om nog even inhoudelijk op dat stuk in te gaan:

'Defensie bewapent zich nog steeds te royaal en voor de Koude Oorlog', zo schreef het oerlinkse blad Elsevier een maand terug.

pi_7729048
quote:
Op zondag 5 januari 2003 23:07 schreef Spina1 het volgende:

[..]

was ook ironisch bedoeld hoor. Maar ben blij dat je erom moet lachen. Er is al zoveel ellende en onbegrip in deze wereld.
  zondag 5 januari 2003 @ 23:30:42 #105
1355 [Efink]
Nulli Cedo
pi_7729530
een verademing om de Graaf eens te keer horen gaan tegen Marijnissen... want die gaf dus ECHT geen antwoord op JP's vragen.
Ik vond Balkenende vanavond wel goed, al mag hij soms nog wat feller en duidelijker zijn wmb.
Het is gewoon niet te geloven dat Karel de Graaf en Andries Knevel ongeveer de enige rechtste journalisten zijn en dat bijna alle andere journalisten zo rood als de vlag van de CCCP zijn.
Binnenkort begint "Nederland Kiest" weer met tadaaaaaaa 4 linkse journalisten! Echt treurig gewoon....
pi_7729688
quote:
Op zondag 5 januari 2003 23:30 schreef [Efink] het volgende:
Het is gewoon niet te geloven dat Karel de Graaf en Andries Knevel ongeveer de enige rechtste journalisten zijn en dat bijna alle andere journalisten zo rood als de vlag van de CCCP zijn.
Binnenkort begint "Nederland Kiest" weer met tadaaaaaaa 4 linkse journalisten! Echt treurig gewoon....
Wat weet jij daar nou van?
Wouke is VVD, Wester CDA. En dat zullen er nog veel meer zijn. Telegraaf en Elsevier, de nrs. 1, zijn rechts.
CCCP? je weet niet waarover je het hebt.
pi_7730419
Het is maar de vraag hoe rechts Karel van de Graaf is, hoor.
Ars longa, vita brevis
  maandag 6 januari 2003 @ 00:37:09 #108
1611 evert
Happiness is the Road!
pi_7730854
quote:
Op zondag 5 januari 2003 22:39 schreef Farzin het volgende:

[..]

[..]

ach, hou toch eens op met die onzin. De SP, die hebben pas asociaal beleid!
Waarom worden mensen buiten hun schuld arm?
Nee, mensen leven op te grote voet. Willen ook drie x op vakantie omdat de buren dat ook doen, willen ook een grotere auto want dat heeft neef Jan ook. enz. enz.
Mensen moeten leren het geld pas uit te geven als ze het hebben. En niet 'op de pof'.
Toen ik begon met werken en een minimum loon verdiende gaf ik uit wat ik kon missen. Daarnaast probeerde ik ook te sparen. Let wel, het is lang geleden, het was zo'n 800 gulden per maand.

En nu ik door jarenlange investering in mezelf, qua studie, hard werken, etc. nu meer verdien, moet ik dan nu nog extra belasting gaan betalen voor een groep mensen die of het gewoon niet meer wil (je maakt mij niet wijs dat alle WAO'ers niets meer kunnen), het verrekt (hoe is het mogelijk dat met het aantal werkelozen niemand asperges wil gaan steken) of een groep mensen die altijd alles uitgegeven heeft wat ze verdienden en nu klagen dat de AOW/klein pensioen te beperkt is?
Is dat mijn schuld? Is het niet asociaal dat ik extra moet betalen terwijl ik er altijd voor gezorgd dat ik het wel voor mekaar heb?

(en ik heb het niet over de groep mensen die echt niets kunnen)

wat moet ik hier nu neerzetten?
pi_7731074
Zo, jantje heeft er wel moeilijk mee zijn dictatoriaale ideeen te verdedigen. Het lukt em niet eens fatsoenlijk. Zo zie je maar weer dat ie toch niet voor de grote politiek geschapen is. Laat em maar lekker moord en doodslag roepen vanuit de oppositie. Leuk hoe het publiek hem trouwens "toe boe-t" Hahaha. Wat een afgang.
[url=http://members.home.nl/luijtelaar/cinema.htm]cinema[/url] mijn homecinema | ik ben liever dood dan links | bush, de nieuwe messias
pi_7731118
Oh oh oh, marijnissen kan niet eens uitleggen hoe hij zijn ideeen financieel wil onderbouwen. Wat slecht.

Dit debat tegen balkende gaat em echt te slecht af.

[url=http://members.home.nl/luijtelaar/cinema.htm]cinema[/url] mijn homecinema | ik ben liever dood dan links | bush, de nieuwe messias
  maandag 6 januari 2003 @ 01:26:57 #111
34355 Farzin
Weg en opgetieft.
pi_7731479
quote:
Op maandag 6 januari 2003 00:37 schreef evert het volgende:
En nu ik door jarenlange investering in mezelf, qua studie, hard werken, etc. nu meer verdien, moet ik dan nu nog extra belasting gaan betalen voor een groep mensen die of het gewoon niet meer wil (je maakt mij niet wijs dat alle WAO'ers niets meer kunnen), het verrekt (hoe is het mogelijk dat met het aantal werkelozen niemand asperges wil gaan steken) of een groep mensen die altijd alles uitgegeven heeft wat ze verdienden en nu klagen dat de AOW/klein pensioen te beperkt is?
Is dat mijn schuld? Is het niet asociaal dat ik extra moet betalen terwijl ik er altijd voor gezorgd dat ik het wel voor mekaar heb?
Je moet extra betalen ja, maar je houdt meer dan genoeg over.

Overigens vind ik het dom dat jij denkt dat iedereen maar tomaten moet gaan plukken als hij werkloos is, het werk moet natuurlijk wel bij de persoon passen.

maandag 6 januari 2003 @ 01:30:27 #112
1611 evert
Happiness is the Road!
pi_7731518
quote:
Op maandag 6 januari 2003 01:26 schreef Farzin het volgende:

Overigens vind ik het dom dat jij denkt dat iedereen maar tomaten moet gaan plukken als hij werkloos is, het werk moet natuurlijk wel bij de persoon passen.

Dat vind ik dus bullshit.
Als je geen werk kan vinden dat bij je past, dan ga je voor de time being maar wat anders doen en niet op kosten van de staat leven.

Een vriend van mij: afgestudeerd HBO opleiding. Kon niet direct een passende baan vinden, heeft gewoon 6 maanden bij de vuilnisophaal gewerkt. Kijk, daar heb ik nou respect voor. En ik heb geen respect voor iemand die zegt: ik heb economie gestudeerd en ga geen werk doen dat onder dit niveau ligt. Dat is nou pas asociaal gedrag.

pi_7731533
quote:
Op maandag 6 januari 2003 01:26 schreef Farzin het volgende:

[..]

Je moet extra betalen ja, maar je houdt meer dan genoeg over.

Ow, en als die persoon toevallig vind dat er geen werk bij hem past (hij is zo uniek) of dat er in het werk dat hij kiest geen brood te verdienen is dan geven we hem maar een uitkering en laten we hem op kosten van de wel werkende mensen leven Dat is dan toch zijn fucking keuze om niet te werken en in armoede te leven, deal with it en zit mij niet om geld te bedelen.

Iemand die vind dat iemand anders voor hem moet zorgen wil ik nog niet onze genenpool hebben. Bah.

maandag 6 januari 2003 @ 01:34:41 #114
9981 Melluh
Eggcellent!
pi_7731571
quote:
Op maandag 6 januari 2003 00:57 schreef daburnd88 het volgende:
Oh oh oh, marijnissen kan niet eens uitleggen hoe hij zijn ideeen financieel wil onderbouwen. Wat slecht.
Dat het 'Not his finest moment' was ben ik met je eens, maar kom op he, hoe moest die alles gaan voorlezen ofzo? Ik bedoel, als jij een computer samenstelt, dan doe je dat met veel overdenken maar als iemand je de volgende dag vraagt van 'hey, wat kosten die monitor netwerkkaart en de processor nou precies bij elkaar' kan je dat binnen 10 seconden, zonder op te zoeken, aan hem zeggen? Natuurlijk niet. Het was behoorlijk flauw om een gevecht met cijfers te beginnen terwijl Balkenende wist dat het andersom net zo slecht gegaan zou zijn.
"Go ahead hate your neighbour, go ahead cheat a friend.[br]Do it in the name of heaven, you can justify it in the end" -Joan Baez[br]"Ah, but I was so much older then, I'm younger than that now" - Bob Dylan
  maandag 6 januari 2003 @ 01:38:47 #115
9981 Melluh
Eggcellent!
pi_7731617
quote:
Iemand die vind dat iemand anders voor hem moet zorgen wil ik nog niet onze genenpool hebben.
Gelukkig zegt de SP of het CDA dat ook niet, maar is dat een wat vreemd voorbeeld van Farzin.
"Go ahead hate your neighbour, go ahead cheat a friend.[br]Do it in the name of heaven, you can justify it in the end" -Joan Baez[br]"Ah, but I was so much older then, I'm younger than that now" - Bob Dylan
  maandag 6 januari 2003 @ 02:24:46 #116
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_7732026
Ach, ik ben militair.....maar zit er sterk aan te denken om SP te stemmen.......hoef ik iig niet meer naar wat voor uithoek van de wereld ook.....maar kan ik lekker thuis zitten en mijn handje ophouden. De "sterkste" schouders dragen de lasten toch wel voor mij. Netto ben ik beter uit!

Dus veel succes hardwerkende mensen!! Ik ga lekker niets meer doen!!!!

En als ik jullie een tip mag geven als je hard werkt, kun je daar maar beter heel snel mee stoppen en aankloppen bij vadertje staat.....niets doen en toch veel krijgen!

pi_7732699
quote:
Op zondag 5 januari 2003 20:50 schreef Sniper het volgende:

[..]

Je moet gewoon zorgen dat je salaris niet boven het minimum uitkomt: zo kun je allerlei extra subsidies meepakken en je wordt niet gepakt qua belastingen.

Je kunt niks betalen als je salaris zo laag is
Verhalen van films worden telkens oppervlakkiger, maar de uitwerking gedetailleerder. Mja, sorry, wist even niets beters neer te gooien in m'n signature :+
pi_7732706
quote:
Op zondag 5 januari 2003 21:02 schreef marky het volgende:
Vond het helderder dan het RTL4 debat. Ik vind Marijnissen hinderlijk en betweterig overkomen soms.
quote:
Op zondag 5 januari 2003 21:08 schreef Mass het volgende:Maar in dit debat denk ik dat Balkenende inhoudelijk duidelijk de meerdere was, Marijnissen heeft uiteraard zoals altijd meer het woord gevoerd maar minder (zinnige) punten gemaakt...
Dan is jouw mening duidelijk gebaseerd op inhoud. Kijk het debat eens na op internet en hou eens bij wat voor antwoorden Balkie geeft!
quote:
Op zondag 5 januari 2003 21:02 schreef RZero het volgende:Uitgerekend door het CPB? Jazeker! Maar er werd geen rekening gehouden dat men in een coalitie nooit 100% van je ideeën kan realiseren.
Da's helemaal waar en dat is dus ook mijn grootste kritiek op de partij. Ik stem dus op ze voor de dingen die zij wel kunnen realiseren en die niet te extremistisch zijn.
Om de politiek ook aan de linkerhoek eens wakker te schudden en een gebalanceerde wisselwerking te krijgen dus in feite...
Zeker omdat ie precies het tegenovergestelde wil van wat jij wil?
quote:
Op zondag 5 januari 2003 21:01 schreef SCH het volgende:
Ik zit voortdurend tegen de tv te praten als Balkie aan het woord is: geef dan antwoord, geef dan antwoord. Hij was nog wolliger dan bij RTL4 - geeft zelden echt antwoord en is zeer onduidelijk over wat hij nou precies wil. En oh oh oh wat een kromme tenen als die man grapjes probeert te maken.
Jeez ja! Ik heb me zo geërgerd!!! Er kwam gewoon bijna geen nuttig antwoord uit Balkenende! Je kon hem net zo goed niks vragen. En als je niet op z'n minst havo gedaan heb merk je nog niet eens dat ie geen antwoord geeft ook!
Verhalen van films worden telkens oppervlakkiger, maar de uitwerking gedetailleerder. Mja, sorry, wist even niets beters neer te gooien in m'n signature :+
pi_7732715
quote:
Op zondag 5 januari 2003 21:15 schreef Mass het volgende:
Het is jammer dat het CPB alleen financieel de programma's doorrekent en niet beoordeeld op haalbaarheid...
Doet het CPB naar mijn weten wel degelijk. Alleen mengingen van verschillende programma's, daar doen ze volgens mij niet echt aan.
quote:
Op maandag 6 januari 2003 02:24 schreef AchJa het volgende:
Ach, ik ben militair.....maar zit er sterk aan te denken om SP te stemmen.......hoef ik iig niet meer naar wat voor uithoek van de wereld ook.....maar kan ik lekker thuis zitten en mijn handje ophouden. De "sterkste" schouders dragen de lasten toch wel voor mij. Netto ben ik beter uit!

En als ik jullie een tip mag geven als je hard werkt, kun je daar maar beter heel snel mee stoppen en aankloppen bij vadertje staat.....niets doen en toch veel krijgen!

Krijgen we dat weer
Da's gewoon onzin. Alleen als je een minimuminkomen hebt heb je er baat bij. De middenstand zal met de SP aan de macht niet zo heel veel zien veranderen. Rijke mensen echter (1 mln p/j) zullen wel een achteruitgang merken, maar om eerlijk te zijn kan ik daar ook niet van wakkerliggen...

M.a.w. als je het nu moeilijk hebt, niet eens altijd genoeg eten kunt kopen, dan heb je wat aan de SP. Heb je een gemiddeld inkomen, reken er dan maar niet op dat je zomaar opeens alles voor niets krijgt! Het gaat dus alleen om de allerarmsten en zwaksten en niet zoals jij denkt zomaar voor alle WAO'ers (niets is minder waar!)

[Dit bericht is gewijzigd door Sorcerer8472 op 06-01-2003 07:56]

† In Memoriam † maandag 6 januari 2003 @ 09:57:02 #120
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_7733459
quote:
Op zondag 5 januari 2003 22:49 schreef Progressor het volgende:

Wat betekent die groep dan voor de samenleving dat we ze zo moeten vertroetelen. Niemand in nederland hoeft dood te gaan van de honger. Dat ze niet 3x per jaar op reis kunnen en hun kinderen niet op hocky kunnen zetten is niet mijn probleem.

maandag 6 januari 2003 @ 10:40:47 #121
2207 Juan Zueco
Rap is geen muziek!
pi_7733895
Ik vond dit debat qua opzet beter dan die bij RTL4, alhoewel ook hier weinig inhoudelijks te melden was. Dit was uiteraard de danken aan de debaters, die het achterste van hun tong niet wilden laten zien.

Van de Graaf was inderdaad te nadrukkelijk aanwezig, maar zijn constante opmerking "Geeft U nu eens antwoord op de vraag meneer Marijnissen" vond ik wel terecht.

Voorts proef ik uit de reacties hier dat populistische uitspraken het nog steeds goed doen. Wat vaak vergeten wordt is dat de uitvoering van die uitspraken niet beargumenteerd kan worden door de heren politici.

Grootste voorbeeld van dit was het feit dat Marijnissen niet kon vertellen hoeveel zijn lastenverlichting moest kosten en hoe dit bekostigd moest worden. M.i. een zeer grote politieke blunder.

J.

You bend your words like Uri Geller spoons...
pi_7733986
quote:
Op maandag 6 januari 2003 01:30 schreef evert het volgende:

[..]

Dat vind ik dus bullshit.
Als je geen werk kan vinden dat bij je past, dan ga je voor de time being maar wat anders doen en niet op kosten van de staat leven.

Een vriend van mij: afgestudeerd HBO opleiding. Kon niet direct een passende baan vinden, heeft gewoon 6 maanden bij de vuilnisophaal gewerkt. Kijk, daar heb ik nou respect voor. En ik heb geen respect voor iemand die zegt: ik heb economie gestudeerd en ga geen werk doen dat onder dit niveau ligt. Dat is nou pas asociaal gedrag.

Juist, dat zijn de mensen die zichzelf willen verzorgen en de mensen die de maatschappij ten aller tijde vooruit willen helpen.
pi_7734000
quote:
Op maandag 6 januari 2003 01:34 schreef Melluh het volgende:

[..]

Dat het 'Not his finest moment' was ben ik met je eens, maar kom op he, hoe moest die alles gaan voorlezen ofzo? Ik bedoel, als jij een computer samenstelt, dan doe je dat met veel overdenken maar als iemand je de volgende dag vraagt van 'hey, wat kosten die monitor netwerkkaart en de processor nou precies bij elkaar' kan je dat binnen 10 seconden, zonder op te zoeken, aan hem zeggen? Natuurlijk niet. Het was behoorlijk flauw om een gevecht met cijfers te beginnen terwijl Balkenende wist dat het andersom net zo slecht gegaan zou zijn.

Marijnissen heeft altijd de grootste kritiek op iedereen, dus ja dan vind ik ook maar dat hij het beste in debatten mag presteren. Op welk punt dan ook. Hij wil de belasting gelden sociaal investeren, maar hij kan niet eens aangeven hoe. Erg slecht hoor.
pi_7734029
quote:
Op maandag 6 januari 2003 02:24 schreef AchJa het volgende:

En zo is dus Precies! de economie van rusland naar de klote gegaan. Door dezelfde instelling van de mensen daar. Ik krijg toch wel betaald, dus waarom zou ik wat doen.
pi_7734030
Marijnissen vond ik erg tegenvallen, maar Balkenende was ook niet bepaald sterk.
Vind Balkenende niet goed bezig deze campagne. Teveel gericht om de macht van het CDA te behouden, en dan nog eens veel te geforceerd. Dat leidt er toe dat de beste man geen keuze's wil maken, en nauwelijks pakkende uitspraken wil doen. Hij wil niemand voor de voeten lopen, en een beetje de allemans-vriend blijven.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
  maandag 6 januari 2003 @ 11:27:05 #126
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_7734385
quote:
Op zondag 5 januari 2003 21:38 schreef Trainspotter het volgende:

[..]

Ik vond Marijnissen absoluut niet slecht in het verdedigen van zijn financieel beleid. Het zijn mijn keuzes niet, maar het zijn begrijpelijke keuzes als je staat voor een sociale samenleving. Het verschil met Balkenende is dat hij hetzelfde zegt, maar zijn financieel beleid geeft eerder blijk van het tegenovergestelde. Daarom draaide hij er inderdaad maar wat omheen. Maar dat zijn we onderhand wel gewend van hem, .

Men vraagt herhaaldelijk een bedrag...
Steeds opnieuw probeert hij een verhaal op te hangen...

Zo'n verhaal verdoezelt de vraag, je bedriegt je kiezers.
Als men vraagt wat je wil uitgeven moet je niet zeggen wat je ZOU WILLEN besparen op defensie. Het was duidelijk een inleidende vraag van Jan Peter op vervolgvragen die gingen komen, maar nu ging de volledige tijd zinloos voorbij. Dit eerste stuk had veel gemakkelijker gekund.

Hoeveel geld kosten al je extra uitgaven voor sociale zaken?
-5 mrd
Waar ga je dat geld vandaan halen?
-Defensie en hogere inkomens
Hoe stem je dat af met andere partijen?
-Niet

Dat had nog geen halve minuut moeten duren.....

pi_7734903
Balkenende vond ik gister wel erg zwak, de man kan domweg geen normaal antwoord geven.
  maandag 6 januari 2003 @ 12:33:09 #128
9981 Melluh
Eggcellent!
pi_7735269
quote:
Op maandag 6 januari 2003 10:40 schreef Juan Zueco het volgende:
Grootste voorbeeld van dit was het feit dat Marijnissen niet kon vertellen hoeveel zijn lastenverlichting moest kosten en hoe dit bekostigd moest worden. M.i. een zeer grote politieke blunder.
Klopt gedeeltelijk. Bij het antwoorden van zo'n vraag horen gewoon grafieken en cijfertjes, dat hoort niet in een debat thuis. Het klonk erg knullig dat hij geen antwoord kon geven, maar hoe zou een, eerlijk, antwoord dan hebben geluid?
'Nou voor minder a-sociale verdeling van de prijzen voor de ziektezorg zijn we ongeveer 200 miljoen kwijt, voor het voorkomen van gezinnen die onder de armoedegrens leven zijn we zo'n 300 miljoen kwijt, etc. etc. (nog 20 punten (waarbij ook gezegd wordt waar het geld vandaan komt), dat komt neer op een lastenverzwaring voor de rijkeren van ongeveer 1 miljard euro.'
  maandag 6 januari 2003 @ 12:36:09 #129
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_7735309
quote:
Op maandag 6 januari 2003 00:06 schreef motown het volgende:
Het is maar de vraag hoe rechts Karel van de Graaf is, hoor.
Ik heb het debat niet gezien, dus daar kan ik niet over meepraten, maar hier wil ik wel even op ingaan.

Dat Karel van de Graaf rechts zou zijn, lees ik hier nu voor het eerst. Niet dat het mij wat uitmaakt hoor, maar ik meen me te kunnen herinneren dat Karel in het verleden nauw betrokken was bij 1 van de partijen die is opgegaan in GroenLinks, ik dacht de PSP. Nu zou het natuurlijk kunnen dat hij in de loop van de tijd volledig omgeslagen is, maar dat lijkt me niet zo waarschijnlijk, wel?

En nee, deze opmerking is niet bedoeld om aan te tonen dat de journalistiek in handen is van 'de linkse kerk' , want dat vind ik zelf onzin. Maar wel omdat het grappig is te lezen dat Van de Graaf nu wordt bestempeld als rechtse journalist.

Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
  maandag 6 januari 2003 @ 13:19:35 #130
1355 [Efink]
Nulli Cedo
pi_7736028
Dat het grootste gedeelte van de journalisten in Nederland links zijn, is geen onzin maar een FEIT dat iedere politiek geinteresseerde van Nederland weet. Daar kan je niet omheen, het IS gewoon zo.
quote:
Evert:

En zo is het! Waar slaat het verdomme op dat iedereen even arm moet zijn? Als je er toch hard voor gewerkt heb mag je best meer verdienen en meer hebben. Er zitten honderdduizenden mensen onterecht in de WAO.... dat moet VEEL strakker worden aangepakt. Die klussen lekker zwart bij terwijl ze ook nog eens maandelijks geld van het rijk krijgen... wat MIJN belastingcenten zijn.

Natuurlijk zijn er mensen die terecht in de WAO zitten en daar moeten goede voorzieningen voor worden getroffen (zo sociaal zijn we wel) maar voor uitkeringtrekkers is geen plaats. Zoals Balkenende al zei: De vette jaren zijn voorbij in Nederland... en er is veel te veel uitgegeven. Nu moet er pas op de plaats worden gemaakt en moeten mensen ook met minder genoegen nemen. Ga toch weg met opmerkingen als 'een baan moet bij je passen'. Hey.. het is OF meedoen, OF niet ouwehoeren. Dan doe je maar tijdelijk een baan die je niet zo leuk vind, dan verdien je tenminste wel meer geld. Niet meedoen? Ook prima maar loop dan ook niet te ouwehoeren dat je te weinig geld hebt!

maandag 6 januari 2003 @ 13:41:14 #131
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_7736453
quote:
Op maandag 6 januari 2003 13:19 schreef [Efink] het volgende:
Dat het grootste gedeelte van de journalisten in Nederland links zijn, is geen onzin maar een FEIT dat iedere politiek geinteresseerde van Nederland weet. Daar kan je niet omheen, het IS gewoon zo.
Al zijn ze allemaal hartstikke links, dat maakt mij geen moer uit, dat is het enige dat ik zei! Ik word gewoon af en toe moe van dat geklaag over die 'linkse' journalisten, dus moest wel lachen dat uitgerekend Karel van de Graaf hier werd binnengehaald als de journalist van rechts.
quote:
Als je er toch hard voor gewerkt heb mag je best meer verdienen en meer hebben.
Waar haal jij het naieve idee vandaan dat als je altijd hard gewerkt hebt, je er ook altijd redelijk warmpjes bijzit? Mensen, als je van hard werken rijk werd, dan waren er in dit land meer, maar vooral ook heel andere mensen rijk dan nu het geval is.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
  maandag 6 januari 2003 @ 14:21:47 #132
36038 Shaman
retro-progressief
pi_7737262
quote:
Wie heeft ook al weer die studie van jou betaalt ? Heb je niet vier jaar lang een uitkering en een ov-tje gekregen van hard werkende mensen, en werd jouw studie niet ook gesubsidieerd door de maatschappij ? Ik denk inderdaad dat een percentage WAO-ers best weer aan de slag zou kunnen, maar kom niet met kut agrumenten over profiteurs, een student profiteerd net zo hard, leve ons sociale stelsel.
pi_7737317
Hoewel ik het inhoudelijk absoluut niet eens ben met de SP en z'n onhaalbare ideeën, vind ik de presentatie van Marijnissen uitstekend. Helder taalgebruik, oneliners, concrete voorbeelden. Retorisch heel sterk en slim.

Balkenende vond ik vaag en abstract. Duidelijk te merken dat de man theoreticus is, en bij Wetenschappelijke Instituten vandaan komt. Hij denkt in abstracte beelden, thema's, grote lijnen. Het klopt natuurlijk wel dat veel politieke zaken niet zwart/wit zijn, en in oneliners te benoemen. Het siert hem dan ook wel dat hij (integer) niet wil vervallen in simplistisch taalgebruik, en een irreëele versimpeling van situaties. De realiteit is nu eenmaal vol nuances en complexe overwegingen.

Maar toch... in verkiezingstijd vind ik dat minder slim. Op zo'n concrete vraag over bijvoorbeeld nertsen-fokkerijen had hij best in kunnen gaan, vind ik.

maandag 6 januari 2003 @ 14:25:54 #134
1611 evert
Happiness is the Road!
pi_7737351
quote:
Op maandag 6 januari 2003 14:21 schreef Shaman het volgende:

[..]

Wie heeft ook al weer die studie van jou betaalt ? Heb je niet vier jaar lang een uitkering en een ov-tje gekregen van hard werkende mensen, en werd jouw studie niet ook gesubsidieerd door de maatschappij ? Ik denk inderdaad dat een percentage WAO-ers best weer aan de slag zou kunnen, maar kom niet met kut agrumenten over profiteurs, een student profiteerd net zo hard, leve ons sociale stelsel.

Nee, studie is zelfstudie, zelf betaald, gewoon 's avonds en in het weekend, naast mijn werk. Na mijn Havo gelijk gaan werken, op mijn 16e, tegen minimum loon.
Dus nooit een OV'tje gehad. Kortom, onzin reactie van je.
  maandag 6 januari 2003 @ 16:18:55 #135
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_7739860
De uitzending: Joost Zwagerman deed het leuk. Ik moest ook erg lachen om het SP-publiek in de zaal, echt beetje van die dommige verstokte halfcommunisten die alle grapjes van Jan fantastisch vinden.

Balkenende: Gaf geen goed weerwoord op de vragen van Marijnissen over milieu-beleid, en viel daarmee eigenlijk helemaal door de man. Ik vind Balkenende een slechte debater.

Marijnissen: Zeker van zichzelf. Draaide af en toe nogal door, maar had goed onderbouwde antwoorden. Echter, het blijft een feit dat zijn programma slecht onderbouwd is financieel gezien en zijn antwoorden daarop waren derhalve ook ongeloofwaardig.

Afrika Paprika
pi_7741145
Volgende week was trouwens een treffen tussen Halsema en Herben gepland maar Herben heeft afgezegd. Met als officiele verklaring dat zijn partij niet in debat wil. Hun prioriteit ligt bij het Hart van Nederland.
  maandag 6 januari 2003 @ 17:12:15 #137
15352 Nyrem
Wag the dog
pi_7741425
quote:
Op maandag 6 januari 2003 17:00 schreef SCH het volgende:
Volgende week was trouwens een treffen tussen Halsema en Herben gepland maar Herben heeft afgezegd. Met als officiele verklaring dat zijn partij niet in debat wil. Hun prioriteit ligt bij het Hart van Nederland.
LOL
Ze hadden bij NOVA ook al afgezegd, zonder opgaaf van reden.

Ach de reden lijkt me wel duidelijk; verbale zwakzinnigen

pi_7742868
quote:
Op maandag 6 januari 2003 17:12 schreef Nyrem het volgende:

[..]

LOL
Ze hadden bij NOVA ook al afgezegd, zonder opgaaf van reden.

Ach de reden lijkt me wel duidelijk; verbale zwakzinnigen

Het is maar goed dat we hier in dit landje nog mensen zoals Nyrem hebben, die altijd genuanceerd een discussie aangaan en met argumenten komen!
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
  maandag 6 januari 2003 @ 18:27:45 #139
1611 evert
Happiness is the Road!
pi_7743174
quote:
Op maandag 6 januari 2003 14:25 schreef evert het volgende:

[..]

Nee, studie is zelfstudie, zelf betaald, gewoon 's avonds en in het weekend, naast mijn werk. Na mijn Havo gelijk gaan werken, op mijn 16e, tegen minimum loon.
Dus nooit een OV'tje gehad. Kortom, onzin reactie van je.

ja Shaman, wat is je reactie?
Die mis ik nu nog steeds!
  maandag 6 januari 2003 @ 19:34:07 #140
5097 Mass
Back in town
pi_7744643
quote:
Op maandag 6 januari 2003 14:21 schreef Shaman het volgende:

[..]

Een student verdiend (gemiddeld) daarna ook een heel leven lang dusdanig veel dat hij die subsidies aan belasting dubbel en dwars terugbetaald...
Je hoeft geen rekenwonder te zijn om dat uit te rekenen...uiteindelijk is de maatschappij dus beter af door die studenten op dat moment te subsidieren...dit i.t.t. mensen die onterecht van de WAO gebruik maken of denken dat ze als Koos Werkloos wel op de zak van anderen kunnen leven...
Tomorrow will come,
to cancel the future,
Tomorrow's a gun,
loaded confusion.
  maandag 6 januari 2003 @ 20:02:39 #141
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_7745229
quote:
Op maandag 6 januari 2003 18:10 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Het is maar goed dat we hier in dit landje nog mensen zoals Nyrem hebben, die altijd genuanceerd een discussie aangaan en met argumenten komen!

Om maar niet te zwijgen van jouw capaciteiten op dat gebied
Afrika Paprika
pi_7745747
Maurice de Hond's Stem van Nederland meldt dat 49% van de kijkers Marijnissen als winnaar heeft aangewezen tegen 37% Balkenende. Ik heb het helaas (nog) niet gezien. Staat het ergens online?

http://www.stemvannederland.nl/stemburo/

pi_7752060
quote:
Op maandag 6 januari 2003 20:22 schreef Kozzmic het volgende:
Ik heb het helaas (nog) niet gezien. Staat het ergens online?
www.netwerktv.nl
Videostreams roeleren!

Ik zit het nu te kijken.
Marijnissen begon sterk, balkenende zwak. Marijnissen neemt duidelijk stelling en dat komt op TV goed over. Hij geeft het echter uit handen in het interview over financieen. Daar komt hij zwak over, alsof hij iets achterhoudt. Zo loopt balkenende weer flink in.

pi_7753725
quote:

[..]

Nee!
Al was het alleen al om de suggestieve vraagstelling die je in dit geval hanteerde waarop je het door jou gewenste antwoord direct zegt te ondersteunen. Wie klapvee wenst stelt op dergelijke wijze vragen. Wie bereid is van afwijkende visies iets op te steken of tot grotere scherpte te komen kleedt de vraagstelling wat anders in.
salva cum reverentia
pi_7753734
quote:
Op maandag 6 januari 2003 10:55 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Marijnissen vond ik erg tegenvallen, maar Balkenende was ook niet bepaald sterk.
Vind Balkenende niet goed bezig deze campagne. Teveel gericht om de macht van het CDA te behouden, en dan nog eens veel te geforceerd. Dat leidt er toe dat de beste man geen keuze's wil maken, en nauwelijks pakkende uitspraken wil doen. Hij wil niemand voor de voeten lopen, en een beetje de allemans-vriend blijven.
Daarom wordt het tijd voor Elco Brinkman als premier
salva cum reverentia
pi_7754509
Opvallend was trouwens het optreden van Jan Marijnissen bij Bridget en Katja.

Aanvankelijk was hij fel tegen een DNA-Databank, maar toen de dames er nog één vraagje over stelden, was hij ineens weer voor.

pi_7754574
quote:
Op dinsdag 7 januari 2003 00:44 schreef Aernout het volgende:

[..]

www.netwerktv.nl
Videostreams roeleren! [afbeelding]

Die doet 't niet, maar http://www.netwerk.tv/index.jsp?p=items&r=deze_week&a=4479 wel!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')