Ook dat is (/vind ik) een overdreven reactiequote:Op zaterdag 2 maart 2019 21:41 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Zo komt het op mij niet over. Wel als: wat rest mij nog...?
Dit.quote:Op zaterdag 2 maart 2019 21:28 schreef Samzz het volgende:
[..]
Waarom stelt TS zich aan? Ze gaat door een hevige emotionele periode met haar zieke moeder en krijgt een relatiebreuk te verwerken.
Hier uit ze zich en probeert steun te zoeken. Hoe is dat precies aanstellen en wat zou ze volgens jou moeten doen?
Eens, heel goed dat je voor jezelf zorgt. Je moeder steunen is belangrijk, maar dat kan alleen als je eerst goed voor jezelf zorgt. Je mag gewoon voelen wat je voelt, ook als dat pure wanhoop is. Been there, helemaal niet gek dat je je zo voelde TS.quote:
Heb je ook nog inzichten hoe TS om kan gaan met haar, in jouw ogen, overdreven reacties en egoïsme?quote:Op zaterdag 2 maart 2019 21:42 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Ook dat is (/vind ik) een overdreven reactie
Zo op het eerste gezicht gok ik dat TS wat moeite heeft met relativerenquote:Op zaterdag 2 maart 2019 22:35 schreef Samzz het volgende:
[..]
Heb je ook nog inzichten hoe TS om kan gaan met haar, in jouw ogen, overdreven reacties en egoïsme?
De gevoelens zijn er en moeten niet weggestopt worden, als je zo stellig kunt beweren dat iemand zich aanstelt, heb je vast ook ideeën zodat TS erbovenop kan komen.
Een klacht die overigens vaak bij depressies voorkomt.quote:Op zaterdag 2 maart 2019 22:49 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Zo op het eerste gezicht gok ik dat TS wat moeite heeft met relativeren
Wat valt er te relativeren? Ze voelt zich hoe ze zich voelt. Maakt niet uit dat er misschien ergere dingen zijn in de wereld, of dat de kindjes in Afrika het bv nog zwaarder hebben; haalt niet opeens weg wat zij voelt, of de zwaarte daarvanquote:Op zaterdag 2 maart 2019 22:49 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Zo op het eerste gezicht gok ik dat TS wat moeite heeft met relativeren
Hoe lang moet je dan bij iemand blijven in een kut periode. Als hij het niet meer zag zitten, dan is het gewoon klaar, hoe kut dat ook is.quote:Op zaterdag 2 maart 2019 21:00 schreef Samuel24 het volgende:
[..]
Klopt, nog meer kut smoezen verzinnen.
Dat zal hij niet bedoelen met relativeren. Eerder dat het leven niet ophoudt bij een relatiebreuk.quote:Op zaterdag 2 maart 2019 23:27 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Wat valt er te relativeren? Ze voelt zich hoe ze zich voelt. Maakt niet uit dat er misschien ergere dingen zijn in de wereld, of dat de kindjes in Afrika het bv nog zwaarder hebben; haalt niet opeens weg wat zij voelt, of de zwaarte daarvanOf ik begrijp je verkeerd.
Ja. Als ze beter zou kunnen relativeren, dan zou dat de 'zwaarte' verminderen. Ik weet niet in welke wereld jullie denken dat jezelf hierdoor van kant willen maken een logische of gangbare reactie is, maar dat is het nietquote:Op zaterdag 2 maart 2019 23:27 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Wat valt er te relativeren? Ze voelt zich hoe ze zich voelt. Maakt niet uit dat er misschien ergere dingen zijn in de wereld, of dat de kindjes in Afrika het bv nog zwaarder hebben; haalt niet opeens weg wat zij voelt, of de zwaarte daarvanOf ik begrijp je verkeerd.
Dat besef ik, maar betekent niet dat het dan opeens niet meer kut is of zo. En dat geeft gevoelens. En die gevoelens zijn net zoveel waard als ieder ander imo.quote:Op zaterdag 2 maart 2019 23:31 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Dat zal hij niet bedoelen met relativeren. Eerder dat het leven niet ophoudt bij een relatiebreuk.
Even uit emotie roepen dat je aan zoiets denkt is wat anders dan het ook serieus te doen/er echte stappen voor te ondernemen natuurlijk. Een moeder met chemo (waar ze zich vast machteloos voelt), een verbroken relatie (die wellicht heel veel voor haar betekende)...ik kan me voorstellen dat je dan zulke uitspraken doet uit emotie. En ook al zou ze het echt voelen op dat moment...is nog steeds wat anders dan er serieus naar toe te werken. En dan nog zouden haar gevoelens prima zijnquote:Op zaterdag 2 maart 2019 23:32 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Ja. Als ze beter zou kunnen relativeren, dan zou dat de 'zwaarte' verminderen. Ik weet niet in welke wereld jullie denken dat jezelf hierdoor van kant willen maken een logische of gangbare reactie is, maar dat is het niet
Dat is dus relativeren. Je mag je best kut voelen, dat zal niemand ontkennen. Maar zelfmoordneigingen is weer de andere kant.quote:Op zaterdag 2 maart 2019 23:32 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Dat besef ik, maar betekent niet dat het dan opeens niet meer kut is of zo. En dat geeft gevoelens. En die gevoelens zijn net zoveel waard als ieder ander imo.
Jongequote:Op zaterdag 2 maart 2019 23:35 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Even uit emotie roepen dat je aan zoiets denkt is wat anders dan het ook serieus te doen/er echte stappen voor te ondernemen natuurlijk. Een moeder met chemo (waar ze zich vast machteloos voelt), een verbroken relatie (die wellicht heel veel voor haar betekende)...ik kan me voorstellen dat je dan zulke uitspraken doet uit emotie. En ook al zou ze het echt voelen op dat moment...is nog steeds wat anders dan er serieus naar toe te werken. En dan nog zouden haar gevoelens prima zijn
Da's niet 'ff uit emotie iets roepen'quote:Ik heb net een arts hier gehad, want was bang dat ik mezelf iets aan ging doen.
Oke, misschien wat raar verwoordquote:Op zaterdag 2 maart 2019 23:38 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Jonge
[..]
Da's niet 'ff uit emotie iets roepen'
En suïcidale gevoelens zijn niet 'prima'. Wat is dit?
Waarom zoekt ze er hulp voor?quote:Op zaterdag 2 maart 2019 23:40 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Oke, misschien wat raar verwoord. Natuurlijk zijn zulke gevoelens niet ''goed'', maar die gevoelens zijn er nou eenmaal (en mogen er wel zijn imo). Ze zoekt er wel hulp voor, dus dat vind ik gewoon knap.
Omdat ze bang is dat ze die gevoelens wel eens zou kunnen krijgen en dat voor wil zijn. Zo lees ik het. Maar voor de discussie maakt dat vrij weinig uit. Ze heeft zichzelf geholpen, heeft niks geks gedaan, etc. Nuttiger voor haar om dan aan de toekomst te denken en voor zichzelf te blijven zorgen. Iedereen gaat wel eens door zo'n dal heen; ik zou het zelf niet tof vinden als iemand op zo'n moment zou zeggen dat ik dan maar moet relativeren. Geeft de indruk alsof mijn problemen en gevoelens er niet mogen zijn.quote:
Je weet het lekker te brengen jaquote:Op zaterdag 2 maart 2019 23:48 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Omdat ze bang is dat ze die gevoelens wel eens zou kunnen krijgen en dat voor wil zijn. Zo lees ik het. Maar voor de discussie maakt dat vrij weinig uit. Ze heeft zichzelf geholpen, heeft niks geks gedaan, etc. Nuttiger voor haar om dan aan de toekomst te denken en voor zichzelf te blijven zorgen. Iedereen gaat wel eens door zo'n dal heen; ik zou het zelf niet tof vinden als iemand op zo'n moment zou zeggen dat ik dan maar moet relativeren. Geeft de indruk alsof mijn problemen en gevoelens er niet mogen zijn.
Dat is anders het eerste wat een psycholoog je probeert aan te leren. Het heet dan alleen geen relativeren maar komt er wel op neer.quote:Op zaterdag 2 maart 2019 23:48 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Omdat ze bang is dat ze die gevoelens wel eens zou kunnen krijgen en dat voor wil zijn. Zo lees ik het. Maar voor de discussie maakt dat vrij weinig uit. Ze heeft zichzelf geholpen, heeft niks geks gedaan, etc. Nuttiger voor haar om dan aan de toekomst te denken en voor zichzelf te blijven zorgen. Iedereen gaat wel eens door zo'n dal heen; ik zou het zelf niet tof vinden als iemand op zo'n moment zou zeggen dat ik dan maar moet relativeren. Geeft de indruk alsof mijn problemen en gevoelens er niet mogen zijn.
Ik zeg alleen maar dat er meer manieren zijn om iemand te helpen dan om tegen diegene te zeggen dat hij/zij zich niet aan moet stellen en dat hij/zij maar moet relativeren. Daar haal je die gevoelens die er zitten niet opeens mee weg en diegene gaat zich alleen maar kutter voelen want hij/zij wordt niet serieus genomen.quote:Op zaterdag 2 maart 2019 23:50 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Je weet het lekker te brengen ja
Suïcidale gevoelens mogen er zijn
maar je moet hulp zoeken omdat je bang bent dat je er wat mee gaat doen
die hulp bestaat niet uit relativeren
want relativeren geeft de indruk dat je problemen er niet mogen zijn
Dan ken jij andere psychologen dan ik heb meegemaakt, dat kanquote:Op zaterdag 2 maart 2019 23:52 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Dat is anders het eerste wat een psycholoog je probeert aan te leren. Het heet dan alleen geen relativeren maar komt er wel op neer.
De oorzaak van mijn wat aanvallendere postgedrag is dat zij ook niet echt lijkt te caren om anderenquote:Op zaterdag 2 maart 2019 23:55 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Ik zeg alleen maar dat er meer manieren zijn om iemand te helpen dan om tegen diegene te zeggen dat hij/zij zich niet aan moet stellen en dat hij/zij maar moet relativeren. Daar haal je die gevoelens die er zitten niet opeens mee weg en diegene gaat zich alleen maar kutter voelen want hij/zij wordt niet serieus genomen.
Zelf heb ik ook wel eens een fase gehad dat ik het echt niet meer zag zitten. Ook hulp gezocht. Wat me het meest hielp was het gevoel dat ik serieus genomen werd. Dat er geluisterd werd en dat ik niet veroordeeld werd. Er werd gekeken waar de problemen vandaan kwamen en er werd wat gedaan aan de bron. Vastgehouden aan de gedachte dat er vanzelf weer betere tijden zouden komen als ik er aan zou blijven werken.
Maar ieder zo zijn of haar aanpak
Knap dat je dat uit drie summiere posts weet te halen.quote:Op zaterdag 2 maart 2019 23:57 schreef hugecooll het volgende:
[..]
De oorzaak van mijn wat aanvallendere postgedrag is dat zij ook niet echt lijkt te caren om anderen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |