quote:
Op maandag 11 maart 2019 10:15 schreef Haushofer het volgende:[..]
Laat ik het zo zeggen: ja, ik acht het zeer waarschijnlijk dat de mens een aanzienlijk aandeel heeft in de buitengewoon snelle opwarming van de afgelopen anderhalf eeuw. De hoofdreden is CO2.
Het is inderdaad niet uit te sluiten dat er een menselijke invloed is geweest op het klimaat na 1900. Dat kan aerosolen zijn, CO
2, ontbossing of urbanisatie. Wanneer ik de situatie voor 1900 bekijk zie ik niet in waarom het klimaat na 1900 ook geen natuurlijke variatie is.
quote:
Ik weet niet helemaal waar je met je vraag heen wilt, maar laat ik proberen vooruit te lopen. Uit paleoklimatologisch onderzoek weten we dat de temperatuur en concentraties broeikasgassen sterk hebben geschommeld in de geschiedenis van de aarde. De temperatuur op aarde wordt bepaald door de zonnekracht, de baan van de aarde om de zon (Milankovitch-cycli), de samenstelling van onze atmosfeer, de samenstelling van ons aardoppervlak (vegetatie, verdeling land/ijs) etc.etc. Temperatuurschommelingen zijn dus heel gewoon, niks schokkends.
Wat we uit dat paleoklimatologisch onderzoek (zoals ijsboringen a la EPICA) ook zien, is dat wanneer door natuurlijke fluctuaties (met name de Milankovitch-cycli, de drijvende motor achter grootschalige temperatuurfluctuaties) de temperatuur wat toe- of afneemt, dit effect versterkt kan worden door diverse factoren. Dit noemen we feedback. Dat maakt de zaak ingewikkeld: een kleine toe- of afname van temperatuur kan via feedback versterkt worden. M.a.w.: we hebben te maken met niet-lineaire effecten.
Voorbeelden van feedback worden gegeven door wisselwerkingen tussen atmosfeer en oceanen, atmosfeer en land, etc.etc. En een hoofdrol in deze feedback wordt gespeeld door CO2.
Modellen dichten een hoofdrol toe aan CO
2, dat maakt het nog geen waarheid.
quote:
Waarom CO2? Wel, CO2 is allereerst een broeikasgas, maar daar zijn er veel meer van (methaan, waterdamp, etc). Wat CO2 zo belangrijk maakt, zijn diverse redenen, maar ik noem er 3:
• CO2 blijft, in tegenstelling tot b.v. waterdamp, lang in de atmosfeer, Denk aan de orde van een eeuw.
De IPCC noemde ooit 1000 jaar. Nu zijn er veel publicaties die het houden op 4 jaar.
quote:
• De hoeveelheid CO2 wordt versterkt door diverse positieve feedback. Met andere woorden: Als de temperatuur toeneemt door natuurlijke schommelingen, zorgen verschillende wisselwerkingen ervoor dat de CO2-concentratie ook toeneemt waardoor de temperatuur nog meer toeneemt. En andersom natuurlijk, waardoor we ijstijden krijgen. Dit in tegenstelling tot b.v. waterdamp: als je de concentratie waterdamp plotseling verdubbelt, dan zal dit in de meeste gevallen er na een paar dagen/weken weer uitrekenen. De hoeveelheid waterdamp is dus onderhevig aan negatieve feedback.
Wanneer de temperatuur op aarde stijgt komt er meer waterdamp in de atmosfeer, in een evenwicht. Daarna meer wolken waardoor de temperatuur weer gaat dalen gevolgd door temperatuurdaling. Een voorbeeld van negatieve feedbackloop. Gezien de hoeveelheid waterdamp in de atmosfeer kan een evt positieve feedback loop met CO
2 niet in actie komen.
quote:
• Er zitten enorme hoeveelheden CO2 opgeslagen in gesteente en oceanen, die via processen zoals verwering en verzuring de CO2 concentratie beïnvloeden.
Wat ijsboringen zoals EPICA aantonen, is dat er (in dit geval over de afgelopen honderdduizendenj aren) een hele sterke correlatie is tussen temperatuurfluctuaties en concentraties broeikasgassen zoals CO2 en CH4. Dit zijn natuurlijk geen globale metingen, maar het is een zeer sterke hint.
Ik hoop dat het bekend is dat er tot nu toe een lag is van ± 800 jaar, de hoeveelheid CO
2 volgt de temperatuur. Een hogere CO
2 concentratie is dan een gevolg van een hogere temperatuur, niet de oorzaak.
Al Gore suggereerde wel een correlatie die wees op een harde correlatie, die man is gewoon een gore oplichter.
quote:
Nou is CO2 natuurlijk niet het hele verhaal. De natuurkunde achter klimaatverandering wordt heel goed begrepen, maar omdat ons klimaat een samenstelling is van allerlei verschillende onderdelen die met elkaar wisselwerkingen, en feedback bovendien deze wisselwerkingen nog eens ingewikkelder maakt, wordt het toch een complex verhaal. Wat in mijn ogen heel vaak gebeurt in dit hele klimaatgebeuren, is dat mensen er 1 stukje uitlichten, en daar vervolgens uitspraken over doen.
Als ik me beperk tot de laatste 2000 jaar dan is in mijn onderbouwde beleving de dominante factor hierin de activiteit van de zon. Milankovich parameters zijn in dit tijdsbestek niet aan de orde geweest. Vulkaanuitbarstingen, zeestromingen en misschien ook een heel klein beetje van de mensheid zijn ruis daarop.
Of de natuurkunde achter klimaatvorming goed begrepen wordt is een riskante bewering. Ik ben benieuwd hoe daar anno 2029 over gedacht gaat worden. Ik ben het wel met je eens dat er nu al veel beschreven is.
quote:
Voorbeelden zijn MrRatio's geliefde "Middeleeuwse Opwarming", bevindingen dat in het verre verleden de CO2 concentratie vele malen hoger heeft gelegen, de e-mailuitwisseling van Mann waarin methodische uitspraken uit de context worden gerukt, etc.etc.
Ik zie voldoende onderbouwingen voor een globale Medieval Warming Period. Ga je op Mann af, en zijn volgelingen die dezelfde data en tools gebruikten? Vertrouw jij een verificatie van de reconstructie met een R² die kleiner is dan 0.2?
Een student krijgt er een onvoldoende voor; als je als "wetenschapper" verstopt een Nobelprijs.
Hoe kun jij beoordelen of uitspraken in de Climategate uit hun context gerukt zijn? Hoeveel tijd heb jij erin gestoken? Het bespaart je natuurlijk wel tijd als je het afdoet met de reflex: Conspiracy!
quote:
Ik denk, als hobbyist en buitenstaander (maar wel met een solide wis- en natuurkundige achtergrond) dat het zeer waarschijnlijk is dat de mens grotendeels verantwoordelijk is voor de huidige (zeer snelle!) opwarming. MrRatio zal nu ongetwijfeld weer met allerlei websites komen, maar ik baseer me liever op academische literatuur. Ook in die academische literatuur kom je natuurlijk mensen tegen die de consensus niet aannemen, maar dat zie je overal; ook in mijn eigen vakgebied. En dat is alleen maar goed, want de werkelijkheid is geen gewogen gemiddelde van meningen. Als je geïnteresseerd bent kan ik wel eens een lijstje met boeken hier neerplempen waar ikzelf veel aan heb gehad, maar het zijn vaak wel boeken met een wat sterkere wiskundige en natuurkundige achtergrond.
Ik kan je inderdaad van dienst zijn met websites met verwijzingen naar academische literatuur.
Zoals dit, uit 2014 meer dan 1300 publicaties die de AGW ondergraven:
http://www.populartechnol(...)pers-supporting.htmlSindsdien zijn er 100en bijgekomen. Kun je ook krijgen.
quote:
Tot slot is er nog een reden waarom ik de consensus vertrouw:
Maar wat is dan de consensus? Oreskes en John Cook maakten een fake consensus rapport. Binnen de 97% waren de meeste auteurs het niet eens met de indeling. Bij nadere inspectie verschrompelen de hoge consensus getallen tot armetierige ruis.
Er is een online-petition geweest waarin 31.487 Amerikaanse wetenschappers lieten vastleggen dat zij niet aannamen dat de mens de belangrijkste oorzaak achter opwarming na 1900 was
http://www.petitionproject.org/Staan daartegenover 1 miljoen andere Amerikaanse wetenschappers die de AGW onderschrjven?
quote:
diverse discussies online met "klimaatsceptici" zoals MrRatio geven me de indruk dat de meeste van die klimaat"sceptici" hele slechte argumenten gebruiken en bovendien complotdenkers zijn.
Ik vind dat jij hele slechte argumenten gebruikt. Er worden door allerlei activistische zich wetenschappers noemenden allerlei mooie modellen getoond die met stelligheid geponeerd worden. Ik stoor me toch wel aan de aanduiding van complotdenker. Jij bent gewoon geestelijk lui en jouw positieve zelfbeeld fluistert jou in dat je zoiets als klimaat gewoon met jouw onderbuikgevoel prima kunt analyseren. In het klimaatdebat is er nu eenmaal een politieke component binnengeslopen, en daar probeer ik rekening mee te houden.
quote:
Niet allemaal,natuurlijk, maar de online-klimaat'sceptici' voldoen vaak aan mijn definitie van zogenaamde 'crackpots'. Ik kom ze in mijn eigen vakgebied ook veel tegen en heb de afgelopen 15 jaar heel veel van dit soort discussies gehad. Er zijn veel overeenkomsten met Flat Earthers of creationisten die menen dat de evolutietheorie niet klopt op basis van ideologie.
Jammer, je begon zo goed.
quote:
Ik vind ze totaal niet overtuigend. Het simpele feit dat MrRatio b.v. elementaire logische fouten maakt (als A, dan B impliceert volgens hem ook het negatieve, en bovendien neemt hij premissen aan die door de wetenschap niet worden gehanteerd),
Ik volgde de redenatie van de IPCC.
quote:
dit als zijn "gezond verstand" bombardeert maar vervolgens niet ingaat op kritiek op deze elementaire denkfout, zou je al aan het denken moeten zetten. Het is zo onmogelijk om gesprekken te voeren als je al niet eens elementaire logica hanteert. We hebben het hier over niveau "1+1=3". Hij zegt dus "zich graag te laten corrigeren", maar als het om technische argumenten gaat, dan blijft het stil. Bullshit dus.
Hetzelfde patroon, keer op keer. Er is een stelling, ik beantwoord die, "dan blijft het stil"
quote:
Betekent dat dat je geen vraagtekens bij de wetenschap kunt zetten? Natuurlijk wel, want dat is inherent aan wetenschap bedrijven. Ik zoek die vraagtekens echter liever bij wetenschappers uit het veld, en niet bij outsiders die ook even menen zich in de publieke discussie te moeten mengen. En ik kan jou alleen maar aanraden om hetzelfde te doen.
De reden waarom dit soort onderwerpen me aan het hart gaan, is omdat ik zie dat complotdenken en wantrouwen jegens de wetenschap steeds meer de overhand krijgt. Een reden is internet, een andere reden is de wetenschap zelf. Blijkbaar doet de wetenschappelijke wereld te weinig om dat vertrouwen te winnen. En krijg je mensen zoals MrRatio die bepaalde kwesties en misstanden uitvergroten en "zie je wel!" gaan roepen.
Op dit moment is het aantal zonnevlekken beperkt.
Voor een actuele status zie
https://www.spaceweatherlive.com/en/solar-activityDit is al een tijdje aan de gang. De stratosfeer is aan het afkoelen.
Wat zou het betekenen voor het vertrouwen van de klimaatwetenschap wanneer de aarde globaal afkoelt? Wat zou het betekenen voor het vertrouwen van de klimaatwetenschap en hun symphatisanten wanneer blijkt dat de kritiek werd weggewuifd met de kreet "conspiracy!"
Ik heb een positief beeld bij de exacte wetenschap in het algemeen, met uitzondering voor klimaatwetenschap.
quote:
Nou ja, lang verhaal, lekker kort. De wetenschap samengevat: CO2 speelt een belangrijke rol in temperatuursveranderingen uit het verleden, en we zien dat de huidige opwarming buitengewoon snel gaat i.v.m. het verleden.
Hoop dat dit wat voldoet aan je vraag.
Huidige opwarming? Je bedoelt volgens de modellen?
Environmentalism and its most extreme version, global warming alarmism, asks for an almost unprecedented expansion of government intrusion and intervention into our lives and of government control over us.
Václav Klaus