http://forum-fok.digidip.(...)1%2F999%23p185298950quote:Op donderdag 28 februari 2019 14:57 schreef the-eye het volgende:
[..]
Het is echt een lulvergelijking. De kans op een vliegtuigongeluk is 1 op 800 000. Benieuwd of dat wolfjeamadeus tegenhoudt om te vliegen. Waarschijnlijk niet maar de kans op verdrinking bij 1 op 3.5 miljoen vind hij dan weer gekkenwerk![]()
Geeft toch wel goed weer hoe de klimaatangst de mensen in z'n greep heeft
2300 Jaar geleden maakte men al terpen... Maar nu is men te dom om oplossingen te verzinnen volgens sommige lieden...quote:Op donderdag 28 februari 2019 15:41 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
De zee spiegel stijgt 3.2 mm per jaar. Dat is niet goed natuurlijk maar daardoor zullen heus geen 6 miljard mensen sterven zoals jij beweert.
Je onderschrijft precies mijn punt dat je die kreet maar gewoon overneemt zonder dat je de werkelijke inhoud ervan kent of begrijpt.quote:Op donderdag 28 februari 2019 15:40 schreef wolfjeamadeus het volgende:
[..]
Uit onderzoek gebleken, dat er maar een kans van 1 op 3,5 miljoen is dat de mens geen invloed op het klimaat heeft.
'k Zie dat ik het verkeerd las en je dus niet verzuipen bedoelde. Verder blijft m'n mening hetzelfde. Er staat niet ineens een paar meter water dus de bevolking zal in het ergste geval langzaam uit kustgebieden wegtrekken. Ik zie daar geen probleem in. Mijn huis zou 100 jaar terug hier niet gestaan kunnen hebben want toen was het water dus waar hebben we het over?quote:Op donderdag 28 februari 2019 15:43 schreef wolfjeamadeus het volgende:
[..]
http://forum-fok.digidip.(...)1%2F999%23p185298950
Die kerel die ik quote zei dat 1:3,5miljoen nog altijd ruimte liet. Technisch klopt dat, net zoals mijn verzuipen opmerking. Als de kans 1 op 3,5miljoen is dat ik niet verzuip, ga ik er niet zwemmen.
In dit verhaal stijgt de welvaart mee en dus ook uitstoot per persoon.quote:Op donderdag 28 februari 2019 15:29 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Handhaven is niet nodig, zorg er voor dat vrouwen keuzevrijheid krijgen en toegang tot anti-conceptie en het geboortecijfer daalt vanzelf. En snel.
Natuurlijk niet. Welvaart omhoog betekent ook beter gebruik van technologie.quote:Op donderdag 28 februari 2019 16:09 schreef BertV het volgende:
[..]
In dit verhaal stijgt de welvaart mee en dus ook uitstoot per persoon.
Je voorstel is om alle woningen te slopen en nieuwe op terpen te bouwen?quote:Op donderdag 28 februari 2019 15:46 schreef AchJa het volgende:
[..]
2300 Jaar geleden maakte men al terpen... Maar nu is men te dom om oplossingen te verzinnen volgens sommige lieden...
Het leert mij dat jij vooral vanuit hysterie en je onderbuik spreekt en mensen een beetje angst aan loopt te praten, maar misschien is het jou ook wel aangepraat. Het is in ieder geval onzin wat je beweert.quote:Op donderdag 28 februari 2019 15:42 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Jawel, want de geschiedenis leert ons dat we pas in actie komen zodra het fout gaat.
https://www.quora.com/Wha(...)eter-above-sea-levelquote:Anthoff et al. 2006 use GPW and GLOBE DEM for population and elevation, and estimate 146 million people or about 2% of the world's population at 1m or lower elevation above high tide.
Using GPW data and unknown topographic estimates, the World Bank estimates that about 6% of the population as of 2000 lived at 5m or less above mean sea level.
McGranahan et al (2007) used SRTM and GRUMP to estimate that about 10% of the world's population is at 10m or less above mean sea level.
Het gegeven dat jij graag wil dat het onzin is, maakt het niet per se onzin.quote:Op donderdag 28 februari 2019 16:16 schreef Sjemmert het volgende:
Het is in ieder geval onzin wat je beweert.
En de wereldbevolking verdubbeld.quote:Oftewel, 90% van de mensen op aarde woont meer dan 10m boven zee niveau. Verwachting is dat het zeeniveau met een meter gestegen zal zijn in het jaar 2100.
Nope, maar we moeten niet net doen alsof de mensheid niet meer in staat is om oplossingen te verzinnen voor een probleem.quote:Op donderdag 28 februari 2019 16:11 schreef MaGNeT het volgende:
Je voorstel is om alle woningen te slopen en nieuwe op terpen te bouwen?
Ik ben meer van het voorkomen van het probleem zodat we er geen oplossing voor hoeven te verzinnen.quote:Op donderdag 28 februari 2019 16:28 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nope, maar we moeten niet net doen alsof de mensheid niet meer in staat is om oplossingen te verzinnen voor een probleem.
Je geeft zelf toe dat je dat getal uit je duim gezogen hebt. Maakt dat het niet per definitie al onzin dan ?quote:Op donderdag 28 februari 2019 16:19 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Het gegeven dat jij graag wil dat het onzin is, maakt het niet per se onzin.
[..]
En de wereldbevolking verdubbeld.
Nou zat ik die "gold standard" een beetje te googlen maar ik zie 1:1.000.000quote:Op donderdag 28 februari 2019 15:43 schreef wolfjeamadeus het volgende:
http://forum-fok.digidip.(...)1%2F999%23p185298950
Die kerel die ik quote zei dat 1:3,5miljoen nog altijd ruimte liet. Technisch klopt dat, net zoals mijn verzuipen opmerking. Als de kans 1 op 3,5miljoen is dat ik niet verzuip, ga ik er niet zwemmen.
Nou is dat natuurlijk nog steeds fors maar dat getal is alweer anders dan wat nu.nl wil beweren.quote:They said confidence that human activities were raising the heat at the Earth’s surface had reached a “five-sigma” level, a statistical gauge meaning there is only a one-in-a-million chance that the signal would appear if there was no warming.
Dus dat er nu een consensus is lijkt me een beetje te kort door de bocht.quote:Monday’s findings, by researchers in the United States, Canada and Scotland, said evidence for global warming reached the five sigma level by 2005 in two of three sets of satellite data widely used by researchers, and in 2016 in the third.
Professor John Christy, of the University of Alabama in Huntsville which runs the third set of data, said there were still many gaps in understanding climate change. His data show a slower pace of warming than the other two sets.
“You may see a certain fingerprint that indicates human influence, but that the actual intensity of the influence is minor (as our satellite data indicate),” he told Reuters.
ah, dus een afrikaan begint met een elektrische auto + zonnepanelen en warmtepomp airco.quote:Op donderdag 28 februari 2019 16:10 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Natuurlijk niet. Welvaart omhoog betekent ook beter gebruik van technologie.
Langzaam aanpassen aan de situatie. Hoe goed heeft dat in het verleden gewerkt?quote:Op donderdag 28 februari 2019 15:51 schreef the-eye het volgende:
[..]
'k Zie dat ik het verkeerd las en je dus niet verzuipen bedoelde. Verder blijft m'n mening hetzelfde. Er staat niet ineens een paar meter water dus de bevolking zal in het ergste geval langzaam uit kustgebieden wegtrekken. Ik zie daar geen probleem in. Mijn huis zou 100 jaar terug hier niet gestaan kunnen hebben want toen was het water dus waar hebben we het over?
Nee hoor. Een combinatie van efficiënte technieken en groene energie zal goed genoeg zijn. De totale behoefte zal flink omlaag gaan.quote:Op donderdag 28 februari 2019 16:33 schreef BertV het volgende:
[..]
ah, dus een afrikaan begint met een elektrische auto + zonnepanelen en warmtepomp airco.
Oh, omdat de inhoud niet door mij te lezen is, mag ik de wetenschappers niet vertrouwen.quote:Op donderdag 28 februari 2019 15:48 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
Je onderschrijft precies mijn punt dat je die kreet maar gewoon overneemt zonder dat je de werkelijke inhoud ervan kent of begrijpt.
Uit welk onderzoek is dat gebleken ? Het blad dat het originele artikel daarover gepubliceerd heeft en waar naar verwezen wordt in het artikel van nu.nl zit achter een pay wall. Verder wordt er in het artikel van nu.nl niet echt ingegaan op hoe dat getal tot stand is gekomen, hoe je dat moet interpreteren en wat het betekent en verder is er ook maar weinig over te vinden op het internet.
Zaken die mij ook opvielen inderdaad.quote:Op donderdag 28 februari 2019 16:32 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nou zat ik die "gold standard" een beetje te googlen maar ik zie 1:1.000.000
[..]
Nou is dat natuurlijk nog steeds fors maar dat getal is alweer anders dan wat nu.nl wil beweren.
Overigens lees ik ook het volgende:
[..]
Dus dat er nu een consensus is lijkt me een beetje te kort door de bocht.
Uiteraard, maar dan wel een probleem wat binnen 5 jaar/ relatief korte termijn te verwachten is. Problemen die pas over een paar honderd jaar eventueel de kop op kunnen steken (zoals bv de zeespiegelstijging) dat gaat in een dusdanig tempo dat de mensheid daar gewoon op een natuurlijke manier mee omgaat. Evolutie heet dat.quote:Op donderdag 28 februari 2019 16:30 schreef MaGNeT het volgende:
Ik ben meer van het voorkomen van het probleem zodat we er geen oplossing voor hoeven te verzinnen.
Niet per definitie, nee.quote:Op donderdag 28 februari 2019 16:32 schreef Sjemmert het volgende:
Je geeft zelf toe dat je dat getal uit je duim gezogen hebt. Maakt dat het niet per definitie al onzin dan ?
Het doordrammen doe jij. Wat voor zin heeft het om er vol tegenin te gaan als ik al heb aangegeven dat het zomaar een getal is. Ik heb dus ook niks te onderbouwen. Maar gewoon lekker doorgaan.quote:En al die nieuwe mensen gaan dan natuurlijk allemaal aan de kust wonen... Wat een figuur ben je ook, gewoon keihard je eigen natte vinger werk blijven doordrammen alsof het een feit is. Volgens mij besef je donders goed dat die bewering nergens op sloeg maar ben je nu gewoon te koppig om dat toe te geven. Jij probeert mensen in te laten zien dat er wat gedaan moet worden aan het klimaat maar door je eigen gedrag heb je een averechts effect.
Nou ja, ik ben wel wat kritischer dan dat denk ik dan.quote:Op donderdag 28 februari 2019 16:39 schreef wolfjeamadeus het volgende:
[..]
Oh, omdat de inhoud niet door mij te lezen is, mag ik de wetenschappers niet vertrouwen.
Dikke doei. Ik vertrouw mensen die er voor gestudeerd dus wel. En ik ga niet allerlei kutsmoesjes bedenken omdat dat mij niet uitkomt.
Zoals je had kunnen lezen wordt dit ook gezegd:quote:Op donderdag 28 februari 2019 16:39 schreef wolfjeamadeus het volgende:
Oh, omdat de inhoud niet door mij te lezen is, mag ik de wetenschappers niet vertrouwen.
Dikke doei. Ik vertrouw mensen die er voor gestudeerd dus wel. En ik ga niet allerlei kutsmoesjes bedenken omdat dat mij niet uitkomt.
Is zijn dataset minder waard dan de andere twee? Is het dan een kulsmoes als je dan een slag om de arm houdt? Vertrouw je hem niet?quote:Professor John Christy, of the University of Alabama in Huntsville which runs the third set of data, said there were still many gaps in understanding climate change. His data show a slower pace of warming than the other two sets.
“You may see a certain fingerprint that indicates human influence, but that the actual intensity of the influence is minor (as our satellite data indicate),” he told Reuters.
Jij blijft zelf argumenten aandragen waarom die schatting geen onrealistisch schatting zou zijn hoor. Maar is goed, ik hou er wel over de op nu. Ging mij er vooral om die overdreven hysterie een beetje te temperen. In mijn ogen zijn de mensen die dat bezigen net zo schadelijk bezig als de ontkenners omdat ze beide de discussie vervuilen met onwaarheden.quote:Op donderdag 28 februari 2019 16:45 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Niet per definitie, nee.
[..]
Het doordrammen doe jij. Wat voor zin heeft het om er vol tegenin te gaan als ik al heb aangegeven dat het zomaar een getal is. Ik heb dus ook niks te onderbouwen. Maar gewoon lekker doorgaan.
Ook dat 5 sigma lijkt mij moeilijk op het klimaat te projecteren.quote:Op donderdag 28 februari 2019 16:40 schreef Sjemmert het volgende:
Zaken die mij ook opvielen inderdaad.
https://www.skepticalscience.com/John_Christy_arg.htmquote:Op donderdag 28 februari 2019 16:55 schreef AchJa het volgende:
[..]
Zoals je had kunnen lezen wordt dit ook gezegd:
[..]
Is zijn dataset minder waard dan de andere twee? Is het dan een kulsmoes als je dan een slag om de arm houdt? Vertrouw je hem niet?
Er is helaas nogal wat fake-news in omloop op klimaatgebied.quote:Op donderdag 28 februari 2019 17:27 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
https://www.skepticalscience.com/John_Christy_arg.htm
Hm hij heeft inderdaad wel een beetje de schijn tegen met deze uitspraken.
O wacht ze zijn niet allemaal van hem persoonlijk,
Welk onderzoek? Geef linkjes.quote:Op donderdag 28 februari 2019 15:40 schreef wolfjeamadeus het volgende:
[..]
Uit onderzoek gebleken, dat er maar een kans van 1 op 3,5 miljoen is dat de mens geen invloed op het klimaat heeft.
Het is maar net wat je belangrijk acht; het toekomstige voortbestaan van de mens op deze aarde; de leefomstandigheden van de mensen die er momenteel wonen.quote:Op donderdag 28 februari 2019 11:29 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik denk dat geboortebeperking een oplossing zou kunnen zijn maar tevens erg lastig te "handhaven" is, je kan moeilijk baby's in laten slapen als een gezin toch een 3e kind neemt.
Daarom toch maar inzetten op wat wél mogelijk is.
Dat verhaal over 5 sigma zekerheid van laatst betreft dit: https://www.nature.com/articles/s41558-019-0424-x.epdfquote:Op donderdag 28 februari 2019 18:28 schreef Scrummie2.0 het volgende:
[..]
Welk onderzoek? Geef linkjes.
Een 1-kind politiek werkt niet in een door betaalde arbeid gereguleerde wereld. De Chinezen hebben het geprobeerd en die zijn er weer vanaf gestapt. Die gaan de komende decennia een enorme vergrijzing tegemoet. Ik geloof dat een 2-kind systeem (om precies te zijn 2,10) wel kans van slagen heeft.quote:Op donderdag 28 februari 2019 18:37 schreef BlaZ het volgende:
Een 1-kind politiek klinkt misschien vervelend, maar ik denk dat het een betere oplossing is dan massamoord en klimaatoorlogen in de toekomst.
Het probleem is schuld, niet zozeer regulatie door arbeid. Een 2-kinds politiek met verhandelbare rechten lijkt me ook prima overigens.quote:Op donderdag 28 februari 2019 22:03 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Een 1-kind politiek werkt niet in een door betaalde arbeid gereguleerde wereld. De Chinezen hebben het geprobeerd en die zijn er weer vanaf gestapt. Die gaan de komende decennia een enorme vergrijzing tegemoet. Ik geloof dat een 2-kind systeem (om precies te zijn 2,10) wel kans van slagen heeft.
Beide systemen zijn volstrekt onrealiseerbaar in de landen met hoge uitstoot per hoofd van de bevolking, afgezien van enkele kleine totalitaire oliestaatjes. China zit wat dat betreft niet zo heel hoog bv. hoewel het daar misschien wel zou kunnen. In westerse landen, waar een 1-kind-politiek zo bezien de meeste impact zou kunnen hebben in dit opzicht, zitten we al vrij ruim onder de 2 kinderen per gezin.quote:Op donderdag 28 februari 2019 22:12 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het probleem is schuld, niet zozeer regulatie door arbeid. Een 2-kinds politiek met verhandelbare rechten lijkt me ook prima overigens.
Inderdaad een 2-kind systeem is makkelijker realiseerbaar.
Ik moet 32 dollar betalen voor de overige 2 pagina's. Alleen de eerste pagina is leesbaar.quote:Op donderdag 28 februari 2019 21:47 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Dat verhaal over 5 sigma zekerheid van laatst betreft dit: https://www.nature.com/articles/s41558-019-0424-x.epdf
Daar kan ik je verder ook niet bij helpen.quote:Op donderdag 28 februari 2019 22:18 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
Ik moet 32 dollar betalen voor de overige 2 pagina's. Alleen de eerste pagina is leesbaar.
Tot 2050 betekent het in ieder geval nog een stijging van 20% van de Co2 uitstoot (+1,6% 2017, +2,7% 2018). Afrikaanse landen zijn nog zeer ver verwijdert van het niveau dat men zich begint te interesseren voor een beter gebruik van technologie. Daarnaast dienen we ook in ogenschouw te houden dat dit culturen zijn met enorme verschillen tussen onderklasse en elite; met een zeer ongelijke verdeling.quote:Op donderdag 28 februari 2019 16:10 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Natuurlijk niet. Welvaart omhoog betekent ook beter gebruik van technologie.
Dat klopt, maar dat kan verbetert worden.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 00:11 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Tot 2050 betekent het in ieder geval nog een stijging van 20% van de Co2 uitstoot. Afrikaanse landen zijn nog zeer ver verwijdert van het niveau dat men zich begint te interesseren voor een beter gebruik van technologie. Daarnaast dienen we ook in ogenschouw te houden dat dit culturen zijn met enorme verschillen tussen onderklasse en elite; met een zeer ongelijke verdeling.
Dat kán, maar die zekerheid is er niet. Vandaar mijn voorkeur voor veel harder ingrijpen.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 00:16 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat klopt, maar dat kan verbetert worden.
Dat kan alsnog. Eerst dat geboortecijfer omlaag.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 01:10 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat kán, maar die zekerheid is er niet. Vandaar mijn voorkeur voor veel harder ingrijpen.
quote:Op donderdag 28 februari 2019 22:03 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Een 1-kind politiek werkt niet in een door betaalde arbeid gereguleerde wereld. De Chinezen hebben het geprobeerd en die zijn er weer vanaf gestapt. Die gaan de komende decennia een enorme vergrijzing tegemoet. Ik geloof dat een 2-kind systeem (om precies te zijn 2,10) wel kans van slagen heeft.
quote:Op donderdag 28 februari 2019 18:28 schreef Scrummie2.0 het volgende:
[..]
Een van de bronnen is Andrew Dessler.quote:Op donderdag 28 februari 2019 18:28 schreef Scrummie2.0 het volgende:
[..]
Dank je.quote:Op donderdag 28 februari 2019 22:22 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Daar kan ik je verder ook niet bij helpen.
Edit: Ik kan je daar wel bij helpen: https://www.nature.com/ar(...)rer=www.usatoday.com
quote:Op vrijdag 1 maart 2019 11:05 schreef MrRatio het volgende:
[..]
Dank je.
Ik vind het zelf absoluut geen 5 sigma waardering waard.
De temperatuur is inderdaad iets omhoog gekropen de laatste 40 jaar, maar hoe bewijs je dan dat dit door de mens komt?
De nulhypothese, klimaatveranderingen door natuurlijke variatie wordt niet eens meegenomen. En modellen als bewijs gebruiken lijkt me zelfoverschatting.
Voor de komst van satellieten en de verbranding van fossiele brandstoffen waren er ook klimaatschommelingen. Voorbeeldje:
http://notrickszone.com/2(...)rmer-9000-years-ago/
Sterker nog: sinds de laatste ijstijd was het 2/3 van de tijd warmer op aarde dan nu.
En soms ook kouder. Een koude periode van ca 1600 tot 1700, bevroren haven van Marseille, Middellandse zee bevroren bij Nice, jaarmarkt op de Theems boven op 1 meter dik ijs- dat soort werk. Sinds dit Maunder minimum is de temperatuur gelukkig weer omhoog gegaan, zich niks aantrekkend van het CO2 gehalte.
In principe zouden we ook een nieuwe ijstijd in moeten gaan ipv de bizarre temperatuur stijging van de afgelopen 50 a 100 jaar.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 11:05 schreef MrRatio het volgende:
Sterker nog: sinds de laatste ijstijd was het 2/3 van de tijd warmer op aarde dan nu.
Ik vind deze nog mooierquote:Op vrijdag 1 maart 2019 11:21 schreef Basp1 het volgende:
[..]
In principe zouden we ook een nieuwe ijstijd in moeten gaan ipv de bizarre temperatuur stijging van de afgelopen 50 a 100 jaar.![]()
https://goo.gl/images/WkUSTK
Is dat die hockeystick van Al Gore of wat?quote:Op vrijdag 1 maart 2019 11:26 schreef wolfjeamadeus het volgende:
Ik vind deze nog mooier
Nothing wrong here
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |