Dat doe ik sowieso.quote:Op maandag 25 februari 2019 09:46 schreef Fer het volgende:
Gewoon rustig warm rijden en goed onderhouden.
Ook bij normaal rijgedrag? Dus de motor rustig op temperatuur laten komen en niet harder dan maximum snelheid rijden? Ik heb namelijk nergens het gevoel dat de motor te kort komt of ergens moeite mee heeft. Ik hoor hem ook bijna niet.quote:Op maandag 25 februari 2019 09:49 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:
Ja want ze worden overbelast.
Een auto van 1200 kilo waar prima een 1600 cc motor of groter in kan zodat je de motor niet overbelast om normaal met het verkeer mee te komen.quote:Op maandag 25 februari 2019 09:50 schreef hebikweer het volgende:
[..]
Ook bij normaal rijgedrag? Dus de motor rustig op temperatuur laten komen en niet harder dan maximum snelheid rijden? Ik heb namelijk nergens het gevoel dat de motor te kort komt of ergens moeite mee heeft. Ik hoor hem ook bijna niet.
Vraag me af of hoge toeren het probleem zijn (los van echt misbruik).quote:Op maandag 25 februari 2019 10:04 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:
[..]
Een auto van 1200 kilo waar prima een 1600 cc motor of groter in kan zodat je de motor niet overbelast om normaal met het verkeer mee te komen.
Nu met een 900 cc motor met turbo om dezelfde prestaties te leveren.. tja hogere toeren meer druk en extra onderdelen die nogal slijtagegevoelig zijn.
Geweldig blokje, wel serieuze problemen gehad bij voornamelijk de Focus door slechte kwaliteit slangen bij het koelsysteem. Zonder KVS is het snel einde verhaal.quote:Op maandag 25 februari 2019 10:36 schreef oldford het volgende:
In Engeland klagen ze staan en been over de Ford 3 cylinder 1.0L ecoboost.
Maar wel meerdere malen de prijs voor "Best engine of the year" ontvangenquote:Op maandag 25 februari 2019 10:36 schreef oldford het volgende:
In Engeland klagen ze staan en been over de Ford 3 cylinder 1.0L ecoboost.
2,5 liter 4-pitter, 170 PK, hier.quote:Op maandag 25 februari 2019 14:16 schreef Hyperdude het volgende:
3 liter 6-pitter, 204 PK, hier.
2011, benzine, 68 PK/liter
Wie haalt er lager?
Italiaanse homofielquote:
Geerd swsquote:
Neequote:Op maandag 25 februari 2019 15:48 schreef hebikweer het volgende:
Bedankt voor jullie reacties. Maar niemand met praktijkervaring die langere tijd en meerdere kilometers met een 3 cilinder turbo heeft gereden, met of zonder problemen?
Heeft dat niet meer met de smering van de turbo te maken?quote:Op maandag 25 februari 2019 16:30 schreef oldford het volgende:
En bij een turbomotor ook heel belangrijk voor de turbo: zet hem niet heet uit.
Dus rij de laatste kilometers voor de stop niet meer volgas op de autobahn, naar rij een normale snelheid om de turbo te koelen en wacht zo'n 15 seconden met uitzetten.
En als je hier een keer gas geeft, zorg dan dat het start-stop systeem niet werkt bij het volgende stoplicht.
Over 5 jaar kan ik je een ervaring geven van wat 250-300k km gaat doen met een 2017 Focus 1.0 ecoboost 125pk. Even geduld?quote:Op maandag 25 februari 2019 15:48 schreef hebikweer het volgende:
Bedankt voor jullie reacties. Maar niemand met praktijkervaring die langere tijd en meerdere kilometers met een 3 cilinder turbo heeft gereden, met of zonder problemen?
194pk uit een 3 liter V6, dus 64,7pk/liter. Ik win. Soort vanquote:Op maandag 25 februari 2019 14:16 schreef Hyperdude het volgende:
3 liter 6-pitter, 204 PK, hier.
2011, benzine, 68 PK/liter
Wie haalt er lager?
Eh jawel, Opel is PSA.quote:Op maandag 25 februari 2019 16:12 schreef Mr.Ping het volgende:
[..]
Nee![]()
Maar Opel staat niet zo bekend om motorproblemen.
Het is geen VAG of PSA motor.
Vraag er niet te veel van, en rij het rustig warm dan zal het wel meevallen.
Auto uit deze eeuw?quote:Op maandag 25 februari 2019 19:23 schreef Mano_ het volgende:
[..]
194pk uit een 3 liter V6, dus 64,7pk/liter. Ik win. Soort van
Shit, heb je gewonnen.quote:Op maandag 25 februari 2019 19:29 schreef Mano_ het volgende:
[..]
1998, maar in 2000 ook geleverd in deze uitvoering dus ja
Dat is de twintigste eeuw.quote:Op maandag 25 februari 2019 19:29 schreef Mano_ het volgende:
[..]
1998, maar in 2000 ook geleverd in deze uitvoering dus ja
Fiat 500 2-cylinder turbo 875cc 85 pk (97pk/ltr), maakt minder toeren dan een old school 2 ltr atmosferisch blok, tot nu toe 140dkm probleemloze kilometers.quote:Op maandag 25 februari 2019 10:04 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:
Nu met een 900 cc motor met turbo om dezelfde prestaties te leveren.. tja hogere toeren meer druk en extra onderdelen die nogal slijtagegevoelig zijn.
Wordt niet 1 Italiaanse auto genoemd. Wel veel Duitse auto's.quote:Op maandag 25 februari 2019 14:04 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Het is één grote klaagzang:
https://www.amt.nl/werkpl(...)et-approve-cookies=1
Ferrari's komen meestal niet met kleine motoren.quote:Op dinsdag 26 februari 2019 13:52 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Wordt niet 1 Italiaanse auto genoemd. Wel veel Duitse auto's.
Feinste italienische Auto Technikquote:Op dinsdag 26 februari 2019 13:52 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Wordt niet 1 Italiaanse auto genoemd. Wel veel Duitse auto's.
Want van Italiaanse auto's valt de carrosserie al uit elkaar voordat de motor het begeeft?quote:Op dinsdag 26 februari 2019 13:52 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Wordt niet 1 Italiaanse auto genoemd. Wel veel Duitse auto's.
Ik verlies danquote:Op maandag 25 februari 2019 19:23 schreef Mano_ het volgende:
[..]
194pk uit een 3 liter V6, dus 64,7pk/liter. Ik win. Soort van
He wat naar, dat gun je niemand. Sterkte!quote:Op dinsdag 26 februari 2019 17:27 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Ik verlies dan
5 liter 480 pk = 96pk/liter
Die lopen 600000km op hun sloffen.quote:Op dinsdag 26 februari 2019 16:00 schreef knoopie het volgende:
Het is een beetje een zijstap, maar hoe zit dat met de atkinson-motoren in bijvoorbeeld lexus en toyota hybrides? Die hebben een zeer comfortabele 99pk op 1.8 liter, dus je zou zeggen dat er veel minder stress op komt.
Heb vroeger een caddy gereden, maar die was van de baasquote:Op dinsdag 26 februari 2019 09:22 schreef oldford het volgende:
Als het een wedstrijdje wordt:
75 pk uit een benzine 1,4 8-klepper, dat is 53,6 pk/liter.
Auto is van 2011, dus uit deze eeuw.
SDI is diesel.quote:Op dinsdag 26 februari 2019 18:34 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Heb vroeger een caddy gereden, maar die was van de baas
1.9 SDI met 68 PK dat is dus 35.8 pk per liter
Nope het kan nog erger. Hier 100 pk per liter.quote:Op dinsdag 26 februari 2019 17:27 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Ik verlies dan
5 liter 480 pk = 96pk/liter
Het verschil is natuurlijk wel, dat er vroeger iets van tussen de 50 en de 75pk kwam uit de lichtere motoren.quote:Op dinsdag 26 februari 2019 18:42 schreef bokkepoot het volgende:
En ik geloof niet dat gedownsizede motoren eerder kapot gaan. Er worden al tientallen jaren 1.0-1.4tje gemaakt. Kijk maar bijvoorbeeld naar die oude golfjes.
Ik denk dat de milieueisen tegenwoordig gewoon zo gek geworden zijn dat de fabrikanten allerlei spul monteren wat kapot gaat. Als je bijvoorbeeld ziet hoe eenvoudig zo'n 1.9 SDI in elkaar zit, begrijp je wel dat daar met gemak 4/5 ton mee gereden word. En kijk maar eens bij een moderne 2.0 TDI, daar word je als monteur echt niet vrolijk van, hoge druk injectie, turbo, roetfilter, noem dat gezeik maar op.
Die staan erom bekend dat ze hele hoge kilometerstand kunnen halen...quote:Op dinsdag 26 februari 2019 16:00 schreef knoopie het volgende:
Het is een beetje een zijstap, maar hoe zit dat met de atkinson-motoren in bijvoorbeeld lexus en toyota hybrides? Die hebben een zeer comfortabele 99pk op 1.8 liter, dus je zou zeggen dat er veel minder stress op komt.
Dat heb ik ook al veell gelezen/gehoord. De vraag is alleen of dat komt door Atkinson, doordat de e-motor de piekbelasting voor zijn rekening neemt, of doordat grappen zoals te veel/weinig toeren enzo door de electronica niet toegelaten worden? Waarschijnlijk is het in de praktijk een combinatie van alle drie.quote:Op dinsdag 26 februari 2019 19:22 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Die staan erom bekend dat ze hele hoge kilometerstand kunnen halen...
100pk per liter is toch niet bijzonder? Dat haalde Honda al begin jaren '90 met de 1.6 Vtec uit de Civic en CRX. Zonder turbo.quote:Op dinsdag 26 februari 2019 19:11 schreef boertie het volgende:
[..]
Nope het kan nog erger. Hier 100 pk per liter.En het is nog een diesel ook
![]()
Maar daar heb ik zelf even mee geholpen. Het lijkt nog betrouwbaar ook want stevig gekietelt bij anderhalve ton en er staat nu 290.nogwat k op de teller.
De Honda S2000 met 2 liter motor heeft 250pk, dus 125pk per liter, zonder turbo. Daarvoor moet je dan wel tot 8600 rpm gaan.quote:Op dinsdag 26 februari 2019 19:38 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
100pk per liter is toch niet bijzonder? Dat haalde Honda al begin jaren '90 met de 1.6 Vtec uit de Civic en CRX. Zonder turbo.
Die blokken waren nog betrouwbaar ook, want Honda. Alleen roestten die Civics en CRX-en zo hard bij de wielkasten en zijn de meeste exemplaren ver-sjonnied met tupperware pakketten en vervolgens om een boom, vangrail of verkeersbord gevouwen.
Ik rij twee keer per week 350km over Duitse snelwegen met de cruise op 170. 1.0 3cilinder Golf.quote:Op maandag 25 februari 2019 15:48 schreef hebikweer het volgende:
Bedankt voor jullie reacties. Maar niemand met praktijkervaring die langere tijd en meerdere kilometers met een 3 cilinder turbo heeft gereden, met of zonder problemen?
2,5 liter met 83 PKquote:Op maandag 25 februari 2019 14:16 schreef Hyperdude het volgende:
3 liter 6-pitter, 204 PK, hier.
2011, benzine, 68 PK/liter
Wie haalt er lager?
Gooi je er dan ook normale olie in dan?quote:Op dinsdag 26 februari 2019 20:26 schreef Hyperdude het volgende:
LongLife is het werk van de Duivel.
En leaseclubs.
Volgens het boekje kan ik ongeveer 30000 kms rijden met 1 lading olie. Daar maak ik zelf maar de helft van.
5W-50quote:Op dinsdag 26 februari 2019 22:09 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Gooi je er dan ook normale olie in dan?
Lexus en Toyota motoren zijn altijd al onverwoestbaar geweest, dat lijkt me nu niet anders.quote:Op dinsdag 26 februari 2019 16:00 schreef knoopie het volgende:
Het is een beetje een zijstap, maar hoe zit dat met de atkinson-motoren in bijvoorbeeld lexus en toyota hybrides? Die hebben een zeer comfortabele 99pk op 1.8 liter, dus je zou zeggen dat er veel minder stress op komt.
Ja maar dat waren allemaal boodschappenautootjes. In 9 van de 10 gevallen ging de auto verrot voordat de motor kapot ging. Niet per se omdat ze zo betrouwbaar waren maar omdat er niet veel in gereden werd. De 107 en Aygo's zijn eigenlijk een vervolg van dat zelfde 3 cilinder blokje en ook dat is typisch een auto waar weinig in gereden wordt. Maar als je dan kijkt naar mensen die er wel veel in rijden dan zie je toch dat er vanaf 150.000 km best wat problemen ontstaan.quote:Op dinsdag 26 februari 2019 20:03 schreef suijkerbuijk het volgende:
Mijn god
Er worden al jaren kleine motoren gemaakt met turbo .
Zijn we vergeten dat
Toyota 1.3l turbo
Daihatsu 1l turbo en 1.3l turbo en 850cc turbo
VW 1.3l compressor (g40)
Die leggen ze ook gewoon in de Mondeo hèquote:Op maandag 25 februari 2019 10:36 schreef oldford het volgende:
In Engeland klagen ze staan en been over de Ford 3 cylinder 1.0L ecoboost.
Mijn ouders hebben nu een C-Max 1.0 Ecoboost (125pk) van 5 jaar oud met net geen 70.000 op de teller. Nog geen noemenswaardige problemen gehad, en zeker niets met het blok. Grootste klachten (uit de UK) over dit blokje waren koelingsproblemen, die na een modificatie in 2014 wel zijn verdwenen.quote:Op maandag 25 februari 2019 15:48 schreef hebikweer het volgende:
Bedankt voor jullie reacties. Maar niemand met praktijkervaring die langere tijd en meerdere kilometers met een 3 cilinder turbo heeft gereden, met of zonder problemen?
Bedankt hansquote:Op zondag 3 maart 2019 13:26 schreef kaasplankje het volgende:
Ik heb een geblazen 1.6 4 cilinder en ik ben sinds vorig jaar premium brandstof gaan tanken bij wijze van experiment voor een aantal maanden. Dus zeg maar Shell V power of een equivalent.
Het verschil was na een paar keer tanken goed te merken, zo goed zelfs dat de auto nu altijd premium brandstof te drinken krijgt. Ik had niet zo'n groot verschil verwacht.
De motor is veel feller, klimt sneller in toeren en ik heb meer vermogen.
Tja als je nooit rijdt kan zo'n auto idd nog jaren mee. Ons buuf heeft ook zo'n mooie volvo, de remmen zitten inmiddels wel vastgeroest.quote:Op zondag 3 maart 2019 23:01 schreef Snowsquall het volgende:
Die 3cyl 1 ltr motoren zijn allemaal tot op de laatste mm uitgeperst, logisch dat die motoren na 100K kapot en op zijn. Maarja, wel milieuvriendelijk![]()
Hier een 2.3 20V Turbo met 355K op de klok...op Lpi
Dezelfde motor zit ook in mijn 318i. Je merkt aan deze motor echt niet dat het een 3 cilinder is en in sportstand is hij echt rap mede dankzij de 8 trapsautomaat en bij 120 kilometer per uur draait hij 1300 tpm.quote:Op maandag 25 februari 2019 17:55 schreef YoshiBignose het volgende:
Trouwens om eerlijk te zijn, ik reed vorige week een weekje de i8 en dat is een 3 cilinder turbo met 1500 cc. Met 230 pk ramt ie hem toch zo naar de 250. Ik denk dat die 130 pk elektromotor wel wat mee helpt, maar het was een huurauto en die is al 75.000 km afgetrapt maar toch zonder groot onderhoud. Het is dezelfde 3 cilinder als in diverse mini's en 2-series. Zie ook verschillende te koop staan op gaspedaal met hoge km-standen, dus het kan zeker wel.
Is dat zo maar een holle kreet of heb je daar ook een onderbouwing voor?quote:Op zondag 3 maart 2019 23:01 schreef Snowsquall het volgende:
Die 3cyl 1 ltr motoren zijn allemaal tot op de laatste mm uitgeperst, logisch dat die motoren na 100K kapot en op zijn.
Totale bullshit natuurlijk. Maar goed.. hier een 875cc twinair 85pk op de oprit met bijna 160.000km. ze staan met meer op marktplaats.quote:Op zondag 3 maart 2019 23:01 schreef Snowsquall het volgende:
Die 3cyl 1 ltr motoren zijn allemaal tot op de laatste mm uitgeperst, logisch dat die motoren na 100K kapot en op zijn. Maarja, wel milieuvriendelijk![]()
Kansloos verhaal natuurlijk..quote:Op maandag 25 februari 2019 10:04 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:
[..]
Nu met een 900 cc motor met turbo om dezelfde prestaties te leveren.. tja hogere toeren meer druk en extra onderdelen die nogal slijtagegevoelig zijn.
Geen holle kreet nee, mijn garagist komt dat regelmatig tegen en hoort dat ook van collega's.quote:Op maandag 4 maart 2019 17:51 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Is dat zo maar een holle kreet of heb je daar ook een onderbouwing voor?
En die heb jij vanaf 0 km in bezit?? Maar je hoeft me niet te geloven hoor, trouwens je kunt dat overal lezen, het is niet iets wat ik bedacht heb of zo.quote:Op maandag 4 maart 2019 18:22 schreef Glijdt_licht het volgende:
Totale bullshit natuurlijk. Maar goed.. hier een 875cc twinair 85pk op de oprit met bijna 160.000km. ze staan met meer op marktplaats.
De 1.0 ecoboost is nog niet zo ver. Maar die draait prima.
Oh, dat soort bronnen.quote:Op maandag 4 maart 2019 18:23 schreef Snowsquall het volgende:
Geen holle kreet nee, mijn garagist komt dat regelmatig tegen en hoort dat ook van collega's.
Van de downsize blokjes heeft Ford het heel behoorlijk voor elkaar.quote:Op maandag 4 maart 2019 18:25 schreef Snowsquall het volgende:
[..]
En die heb jij vanaf 0 km in bezit?? Maar je hoeft me niet te geloven hoor, trouwens je kunt dat overal lezen, het is niet iets wat ik bedacht heb of zo.
Daar weten ze gewoon niet hoe ze met turbo's om moeten gaan. Zijn niet alleen de kleine motoren die slecht zijn. Heb een kennis met een Q5 met 2.0 TFSI-blok en die verbruikt een liter olie op de 1000km. Volgens mij heeft mijn twinair in zijn hele leven nog geen liter verbruikt.quote:Op maandag 4 maart 2019 18:32 schreef Glijdt_licht het volgende:
De downsize problemen liggen bij VAG.
Inderdaad op zich is het ook wel mooie technologie hoor maar toen ik een 320i reed was het een 6-in-lijnquote:Op maandag 4 maart 2019 16:40 schreef Monsieur-Mouette het volgende:
[..]
Dezelfde motor zit ook in mijn 318i. Je merkt aan deze motor echt niet dat het een 3 cilinder is en in sportstand is hij echt rap mede dankzij de 8 trapsautomaat en bij 120 kilometer per uur draait hij 1300 tpm.
Ik kwam er trouwens na de proefrit pas achter dat het een 3 cilinder was.
Of hij lang meegaat zal ik niet meemaken, ik ga hem bij 70.000 kilometers inruilen op een nieuwe 320i G20.
Auto's werden nooit gemaakt voor kopers die een afgeschreven en afgereden exemplaar zochten. Sorry.quote:Op maandag 4 maart 2019 18:09 schreef Fer het volgende:
Ik gooi er een nieuwe in.
Moderne motoren zijn ontworpen voor 200000 probleemloze kilometers. Alles wat hij daarna nog loopt is mooi meegenomen, maar daar ligt niet de interesse van de fabrikant.
Dus eigenlijk waren de BMW M10, Saab B2xx en Volvo 5 pitters een vergissing? VW 1.9 TDi, MB OM60x enz liep allemaal 400000kmquote:Op dinsdag 5 maart 2019 06:08 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Auto's werden nooit gemaakt voor kopers die een afgeschreven en afgereden exemplaar zochten. Sorry.
Er zijn wel meer auto's die zo'n km stand halen. Als ze maar goed worden onderhouden en normaal worden gereden.quote:Op dinsdag 5 maart 2019 11:28 schreef Fer het volgende:
[..]
Dus eigenlijk waren de BMW M10, Saab B2xx en Volvo 5 pitters een vergissing? VW 1.9 TDi, MB OM60x enz liep allemaal 400000km
Ik mis alleen 1 factor, gewicht van de wagen. Mijn auto weegt 1400 leeg en heeft een 1.5 3 cilinder die 144 PK en 265 NM levert (meer dan fabrieksopgave: 136/220)quote:Op maandag 4 maart 2019 18:28 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Oh, dat soort bronnen.
Onze TwinAir heeft nu probleemloos 140dkm gelopen. Maar misschien zijn de Fiat-motoren wel beter dan de Ford-motoren.
Onlangs was er hier ook iemand die riep dat zijn bejaarde Honda-motor minder hard hoefde te werken dan die nieuwerwetse turbo's. Toen ik hem er op wees dat de 2-cylinder in de 500 meer koppel leverde bij een lager toerental dan zijn 'oude' motorblok, werd het stil.
Ik heb 1600cc en 2000cc atmosferische motoren gehad in het verleden die hogere toeren nodig hadden dan de 2-cylinder in de Fiat. Dus welk blok moet er dan eigenlijk harder werken?
Onzin. Voorbeeld is net gegeven van de 1.8 toyota benzine.quote:Op maandag 4 maart 2019 18:09 schreef Fer het volgende:
Ik gooi er een nieuwe in.
Moderne motoren zijn ontworpen voor 200000 probleemloze kilometers. Alles wat hij daarna nog loopt is mooi meegenomen, maar daar ligt niet de interesse van de fabrikant.
Afgeschreven en afgereden is iets anders dan een auto met 250k opnde teller die goed onderhouden is.quote:Op dinsdag 5 maart 2019 06:08 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Auto's werden nooit gemaakt voor kopers die een afgeschreven en afgereden exemplaar zochten. Sorry.
De hedendaagse Mercedes 190.quote:Op dinsdag 5 maart 2019 18:11 schreef SOG het volgende:
[..]
Onzin. Voorbeeld is net gegeven van de 1.8 toyota benzine.
Voor de fabrikant niet. De fabrikant zal het aan z'n reet roesten. Zolang het imago maar niet verslechtert.quote:Op dinsdag 5 maart 2019 18:13 schreef SOG het volgende:
[..]
Afgeschreven en afgereden is iets anders dan een auto met 250k opnde teller die goed onderhouden is.
Als dat waar is, waarom bouw je als merk dan auto's die makkelijk 4-5 ton kunnen lopen?quote:Op dinsdag 5 maart 2019 21:07 schreef Glijdt_licht het volgende:
Voor de fabrikant niet. De fabrikant zal het aan z'n reet roesten. Zolang het imago maar niet verslechtert.
Voor de fabrikant/dealer is alles buiten de garantietermijn niet boeiend
Als je het complexer maakt, kan er meer stuk.quote:Op dinsdag 5 maart 2019 21:51 schreef Dingest het volgende:
Staat deze maand in de AMT wel een aardig thema-artikel over problemen en revisie van moderne (downsize) motoren.
Paar punten worden daarin aangehaald, zo uit mijn hoofd:
- Lagers (vooral hoofdlagers) krijgen meer te verduren door grotere belasting bij lagere toeren. Wat daarbij ook meetelt is dat een 3-cilinder blok die belasting over minder lagers moet verdelen dan een 4-cilinder blok. Start-Stop-systemen zorgen ervoor dat oliedruk wegvalt en de lagers (te) droog belast worden als de boel weer gestart wordt, wat meer slijtage betekend.
- De blokjes van de VAG zijn slecht ontworpen: zuigerveren zijn te dun, en de oliekanalen erin raken daardoor te snel verstopt met alle gevolgen van dien.
- Problemen bij ontsteking en brandstofsysteem als gevolg van te slechte onderhoudstermijnen. Longlife-bougies die 90.000 km mee 'mogen' zijn na 60.000 km al aardig op en overbelasten bobines. Die gaan stuk, worden vervangen maar de bougies blijven dan nog zitten want die 'kunnen nog 30.000 km'. Bobines begeven het dan veel sneller weer. Brandstofsystemen zijn veel gevoeliger geworden, en raken sneller verstopt (of raken sneller lek, bij veel diesels). Regelmatig filter vervangen helpt veel ellende te voorkomen. Bij tekenen van verstopping het hele systeem aanpakken, en niet alleen het knelpunt.
- Olie en luchtfilters ook vaker vervangen, en de olie dus ook door de juiste soort. Veel TFSI-problemen kunnen bijv. al opgevangen worden door oliewisseltermijn op 15.000 te zetten ipv 30.000. Juiste olie helpt ook om turbo's langer in leven te houden. Turbo's kunnen oerdegelijk zijn, maar als ze niet goed gekoeld en gesmeerd worden gaat het snel mis.
- Technieken worden half doorontwikkeld; het ene systeem is nog niet fatsoenlijk uitgewerkt, of het volgende wordt al geïntroduceerd. Voor autofabrikanten blijft het letterlijk een race om te innoveren en om de milieuregeltjes voor te blijven.
- Storingen nemen toe, vanwege de gevoeligheid van motoren en door wetgevingseisen (die stellen dat elke issue, ook een individueel afwijkinkje, door de boordcomputer al moet worden opgepakt).
- En ze stellen de kanttekening: kenniseconomie met social media. 30 jaar geleden waren er ook probleemblokken, maar toen kon niet iedereen daar massaal over klagen en naar zoeken. Bovendien worden er veel meer units per jaar verkocht: meer units, meer probleemgevallen. Procentueel zou het best nog meer kunnen vallen. Fabrikanten kiezen er ook niet per se voor om kwetsbare blokjes te maken, maar worden er ook toe gedwongen door strengere milieu-eisen (terwijl ze de boel wel betaalbaar moeten houden).
Vooral VAG komt vaak voor met hun issues (ook in niet gedownsizde motoren). Het 1.0 Ecoboost-blokje van Ford wordt overigens als vrij goed beschouwd.
Lagers en zuigerveren zijn gewoon basics hoor. Net als een vervangtermijn van bougies van 90000 terwijl, juist bij moderne schrale mengsels (lean burn) een goede vonk heel belangrijk is. 30000km voor een oliewissel, terwijl juist door roetfilter-regeneratie, die olie sneller vervuilt.quote:Op dinsdag 5 maart 2019 22:01 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Als je het complexer maakt, kan er meer stuk.
Dat is inmiddels wel flink aan het teruglopen hoor. Te goede auto's zijn niet winstgevend voor fabrikanten.quote:Op dinsdag 5 maart 2019 21:39 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Als dat waar is, waarom bouw je als merk dan auto's die makkelijk 4-5 ton kunnen lopen?
En als je er meer exemplaren van maakt, gaan er ook meer exemplaren van stukquote:Op dinsdag 5 maart 2019 22:01 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Als je het complexer maakt, kan er meer stuk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |